LEGE
Nr. 50 din 29 iulie 1991
privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea
locuintelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 7 august 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Autorizarea executarii sau desfiintarii constructiilor
Art. 1
Constructiile civile, industriale, agricole sau de orice alta natura se pot
realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire, eliberata in
conditiile prezentei legi, si a reglementarilor privind proiectarea si
executarea constructiilor.
Art. 2
Autorizatia de construire constituie actul de autoritate al administratiei
locale pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor prevazute de lege
referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea
constructiilor.
Autorizatia de construire se elibereaza in temeiul si cu respectarea
documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobate potrivit
anexei, care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 3
Autorizatia de construire se elibereaza pentru:
a) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere sau reparare
a cladirilor de orice fel;
b) lucrari de construire, reparare, protejare, restaurare, conservare,
precum si orice alte lucrari, indiferent de valoarea lor, ce urmeaza a fi
efectuate la constructii reprezentind monumente si ansambluri istorice,
arheologice, de arhitectura, arta sau cultura, inclusiv cele din zonele lor de
protectie;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere sau reparare
privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare subterane si aeriene,
imprejmuiri si mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri, piete si celelalte
lucrari de amenajare a spatiilor publice;
d) foraje si excavari necesare studiilor geotehnice si ridicarilor
topografice, exploatari de cariere, balastiere, sonde de gaze si petrol, precum
si alte exploatari;
e) constructii provizorii de santier necesare executiei lucrarilor de baza,
daca nu au fost autorizate o data cu acestea;
f) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote;
g) lucrari cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spatii de
expunere situate pe caile si in spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj,
firme si reclame.
Art. 4
Autorizatia de construire se elibereaza de prefecturi sau primarii, dupa
cum urmeaza:
a) prefecturile, cu avizul primariilor, pentru investitiile care se aproba
de Guvern; pentru lucrarile publice, lacasurile de cult, constructiile pentru
industrie, comert, prestari de servicii, social-culturale si speciale, care se
executa in sate; precum constructiile si lucrarile de orice fel care se executa
in afara localitatilor, cu exceptia celor de la lit. d);
b) primariile municipiilor sau oraselor, pentru constructiile si lucrarile
de orice fel din localitati, cu exceptia investitiilor care se aproba de
Guvern;
c) Primaria municipiului Bucuresti, pentru constructiile si lucrarile
prevazute la lit. a) si b) si primariile sectoarelor municipiului Bucuresti,
pentru constructiile de locuinte si anexele gospodaresti ale acestora;
d) primariile comunelor, pentru constructiile de locuinte si anexele
gospodaresti ale acestora, din satele componente, precum si pentru anexele
exploatarilor agricole situate in extravilan. Se excepteaza de la autorizare
anexele cu caracter temporar ale exploatarilor agricole situate in extravilan.
Art. 5
Cererea de eliberare a autorizatiei de construire va fi insotita de
certificatul de urbanism, emis de organele prevazute la art. 4.
Certificatul de urbanism trebuie sa cuprinda elemente privind regimul
juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor.
Art. 6
Autorizatia de construire se emite in cel mult 30 de zile de la
inregistrarea cererii, la care se anexeaza obligatoriu planul de amplasare a
constructiei, planuri din care sa rezulte destinatia, alcatuirea constructiva,
functionala si infatisarea constructiei, intocmite la o scara convenabila de
catre un proiectant autorizat, precum si dovada titlului solicitantului asupra
terenului.
Documentatia trebuie sa contina si avizele legale necesare, prezentate prin
grija solicitantului.
In situatia depunerii unei documentatii incomplete, aceasta se restituie
solicitantului in termen de 10 zile de la data inregistrarii.
Art. 7
Pentru autorizarea constructiilor in zonele asupra carora s-a instituit,
potrivit legii, un anumit regim de protectie prevazut in documentatiile de
urbanism aprobate, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in rezervatiile istorice si de arhitectura, stabilite potrivit legii,
sau in cazul lucrarilor care modifica monumentele de orice natura, solicitantul
va obtine avizul Comisiei nationale pentru protectia monumentelor,
ansamblurilor si siturilor istorice sau al Departamentului pentru urbanism si
amenajarea teritoriului, in zonele de protectie ale acestora;
b) in parcurile nationale si rezervatiile naturale solicitantul va obtine avizul
Ministerului Mediului;
c) in zonele unde s-a instituit alt tip de restrictie, solicitantul va
obtine avizul organismelor competente.
Art. 8
Se pot executa fara autorizatie de construire urmatoarele lucrari:
a) reparatii la acoperisuri, invelitori sau terase, cind nu se schimba
forma acestora si materialele din care sint executate;
b) reparatii si inlocuiri de timplarie interioara si exterioara, daca se
pastreaza forma, dimensiunile golurilor si timplariei;
c) reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;
d) zugraveli si vopsitorii interioare;
e) zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de
fatada si culorile cladirilor situate pe arterele principale de circulatie;
f) reparatii la instalatiile si echiparea tehnico-sanitara a cladirilor,
fara implicatii asupra structurii de rezistenta sau a aspectului arhitectural
al acestora.
Art. 9
Desfiintarea constructiilor si amenajarilor prevazute la art. 3 se face pe
baza autorizatiei de desfiintare obtinuta in prealabil, eliberata de primarii
sau prefecturi, dupa caz.
CAP. 2
Concesionarea terenurilor pentru constructii
Art. 10
Terenurile apartinind domeniului privat al statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate executarii de constructii, pot fi
concesionate prin licitatie publica in conditiile respectarii documentatiilor
de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobate potrivit prezentei legi, si
realizarii de catre concesionar a constructiei.
Concesionarea se face pe baza de oferte prezentate de catre solicitanti, cu
respectarea prevederilor legale si a dispozitiilor prezentului capitol,
urmarindu-se valorificarea superioara a potentialului terenului, pe baza
conceptiei urbanistice.
Art. 11
Pina la reglementarea prin lege a situatiei juridice, nu pot face obiectul
concesiunii terenurile libere de constructii aflate in administrarea
primariilor si care pot fi revendicate de fostii proprietari.
Art. 12
Prin exceptie de la prevederile art. 10, terenurile destinate executarii de
constructii se pot concesiona fara licitatie publica, in urmatoarele cazuri:
a) pentru construirea de locuinte, celor deveniti invalizi de gradul I si
II si familiilor celor decedati ca urmare a participarii la victoria Revolutiei
din decembrie 1989, precum si familiilor ale caror gospodarii proprietate
personala au fost demolate fara forme legale de expropriere, cu reducerea taxei
de concesiune, stabilita pina la 95 la suta;
b) pentru realizarea de obiective de utilitate publica cu caracter social,
fara scop lucrativ, altele decit cele ce se realizeaza de catre colectivitatile
locale pe terenurile acestora cu plata taxei de concesiune, stabilita potrivit
legii.
Concesionarea terenurilor pentru situatiile prevazute la lit. a) se face de
catre primarii numai familiilor care nu au in proprietate o locuinta, intr-o
ordine de prioritate stabilita incepind cu venitul mediu cel mai mic pe membru
de familie.
Art. 13
Terenurile prevazute la art. 10, ce fac obiectul licitatiei, se aduc la
cunostinta publica de catre primariile in a caror unitate
administrativ-teritoriala sint situate, printr-o publicatie afisata la sediul
acestora si tiparita in cel putin doua ziare de larga circulatie, cu minimum 20
de zile inainte de data licitatiei.
Publicatiile privind licitatia vor cuprinde data si locul desfasurarii
acesteia, suprafata si destinatia terenului, stabilite prin planul de urbanism
sau prin concurs, desfasurat potrivit legii, si taxa anuala minimala de
concesionare.
Oferta solicitantilor va fi insotita de un studiu de oportunitate sau de
fezabilitate, dupa caz, cuprinzind in mod obligatoriu elementele tehnice
necesare pentru caracterizarea functionalitatii si capacitatii constructiei, a
gradului de ocupare a terenului, precum si a celorlalte elemente cuprinse in
certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decit ofertele care corespund
documentatiei de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobata potrivit legii.
Licitatia se efectueaza, in conditiile legii, de comisiile instituite in
acest scop de catre prefecturi sau Primaria municipiului Bucuresti. Comisiile
functioneaza la sediul primariilor in a caror unitate administrativ-teritoriala
sint situate terenurile.
Art. 14
Limita minima a pretului concesiunii se stabileste, dupa caz, prin decizia
prefecturii sau a primariei, astfel incit sa asigure recuperarea in 25 de ani a
pretului de vinzare al terenului, in conditii de piata, la care se adauga
costul lucrarilor de infrastructura aferente.
Art. 15
Terenurile prevazute la art. 10, ce se concesioneaza pentru realizarea de
locuinte si spatii construite asociate acestora, vor avea urmatoarele
suprafete:
a) in localitati urbane:
- pina la 300 mp pentru un apartament intr-o cladire cu parter sau parter
si etaj;
- pina la 200 mp pentru un apartament intr-o cladire cu parter si etaj cu 2
apartamente;
- pina la 150 mp pentru un apartament, in cazul cladirilor cu parter si mai
multe etaje, avind cel mult 6 apartamente;
- pentru cladirile cu mai mult de 6 apartamente, suprafata de teren va fi
stabilita potrivit planurilor urbanistice de detaliu;
b) in localitati rurale, inclusiv in cele 23 de localitati declarate orase
potrivit Legii nr. 2/1989 si mentinute prin Decretul-lege nr. 38/1990, pina la
1.000 mp pentru o locuinta.
Art. 16
Pentru realizarea unei case de vacanta se poate concesiona un teren in
suprafata de pina la 250 mp.
Art. 17
Impotriva licitatiei, pina la momentul adjudecarii, se va putea face
contestatie, de catre orice persoana interesata, la judecatoria in a carei raza
teritoriala are loc licitatia. Contestatia suspenda desfasurarea licitatiei
pina la solutionarea sa definitiva.
Art. 18
Pe baza procesului-verbal de adjudecare a licitatiei sau a deciziei
primariei, pentru situatiile prevazute la art. 12, se va incheia actul de
concesiune, care se va inregistra de catre concesionar in evidentele de
publicitate imobiliara, in termen de 10 zile de la data adjudecarii sau
emiterii deciziei.
Art. 19
Concesionarea terenurilor prevazute la art. 10-16 se face in conformitate
cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilita de catre primarii, in
functie de prevederile documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului
si de natura constructiei; pentru constructiile de locuinte concesionarea se
face pe durata existentei constructiilor.
Art. 20
Intravilanul localitatilor se stabileste prin documentatiile de urbanism si
amenajare a teritoriului, aprobate potrivit prezentei legi.
Terenurile destinate pentru constructii evidentiate in intravilan se scot
din circuitul agricol, temporar sau definitiv, prin autorizatia de construire.
Suprafetele de teren scoase din circuitul agricol se comunica de catre
prefecturi sau primarii, in termen de 10 zile de la eliberarea autorizatiilor,
la oficiile teritoriale de cadastru.
CAP. 3
Sprijinul financiar acordat pentru realizarea locuintelor sau a caselor de
vacanta
Art. 21
Pentru realizarea de locuinte sau case de vacanta, bancile cu capital de
stat si Casa de Economii si Consemnatiuni vor acorda, cu prioritate,
persoanelor fizice, credite in conditiile convenite prin contract.
Art. 22
Persoanele salariate, taranii si pensionarii care impreuna cu membrii
familiei nu au in proprietate o locuinta si o casa de vacanta beneficiaza, in
cazul in care au contractat credite pentru construirea unei locuinte sau a unei
case de vacanta, de o subventie de la bugetul statului echivalenta cu dobinda
pentru creditul primit; subventia se plateste direct bancii.
Art. 23
Pentru realizarea locuintelor proprietate personala se acorda, o singura
data, o subventie de la bugetul statului de 30 la suta din valoarea
constructiei autorizate si nu mai putin de 50.000 lei, urmatoarele categorii:
a) tinerilor casatoriti care au fiecare virsta de pina la 30 ani;
b) invalizilor de gradul I si II;
c) handicapatilor;
d) ranitilor, familiilor si parintilor celor decedati ca urmare a
participarii la victoria Revolutiei din decembrie 1989;
e) persoanelor si familiilor care isi schimba domiciliul din orase la sate
si lucreaza in agricultura sau silvicultura; de aceeasi prevedere beneficiaza
si personalul calificat din invatamint si sanatate care are sau isi schimba
domiciliul la sate;
f) persoanelor si familiilor care isi schimba domiciliul dintr-un sat in
alt sat pentru a lucra pamintul cu care au fost improprietarite conform Legii
fondului funciar.
Persoanele si familiile care, avind ca principala sursa de existenta munca
in agricultura, isi schimba domiciliul in conditiile lit. e) si f), beneficiaza
de subventia prevazuta la alin. 1, atit pentru locuinta propriu-zisa, cit si
pentru anexele gospodaresti destinate pastrarii produselor agricole si
cresterii animalelor.
Subventia se acorda numai persoanelor care nu au in proprietate personala o
locuinta, iar verificarea folosirii ei se face de catre unitatea finantatoare.
Art. 24
In sensul art. 22 si 23, prin familie se intelege sot si sotie, cu sau fara
copii in intretinere.
Art. 25
In cazul instrainarii prin acte intre vii, in decurs de 10 ani, a
locuintelor pentru realizarea carora s-au acordat subventii potrivit art. 22 si
23, sumele obtinute ca subventii se restituie anterior perfectarii actelor de
instrainare. In cazurile in care dobinditorii indeplinesc conditiile prevazute
la art. 22 si 23, subventiile se transfera acestora.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 26
Constituie contraventii la regimul de autorizare a constructiilor, prevazut
prin prezenta lege, urmatoarele fapte, daca nu au fost savirsite in astfel de
conditii incit, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) realizarea de catre executant, cu incalcarea autorizatiei sau a
documentatiei de executie care a stat la baza eliberarii acesteia, a lucrarilor
de construire, reconstruire, transformare, extindere sau reparare prevazute la
art. 3;
b) mentinerea, dupa expirarea termenului din autorizatie, sau adaptarea in
alte scopuri, fara autorizatie, a lucrarilor cu caracter provizoriu, precum si
mentinerea constructiilor provizorii de santier dupa terminarea lucrarilor de
baza;
c) executarea, fara autorizatie, a lucrarilor prevazute la lit. a);
d) executarea, cu incalcarea autorizatiei sau a documentatiei care a stat
la baza eliberarii acesteia, a lucrarilor de construire, reconstruire,
extindere, transformare, restaurare, modificare a fatadelor constructiilor,
precum si a unor constructii provizorii de santier in afara incintei acestuia;
e) executarea, fara autorizatie, a lucrarilor prevazute la lit. d);
f) desfiintarea, partiala sau totala, fara autorizatie sau cu incalcarea
acesteia, a constructiilor si instalatiilor, precum si a oricaror alte
obiective;
g) eliberarea de autorizatie de construire in baza unor documentatii
incomplete sau care nu sint in concordanta cu certificatul de urbanism
eliberat, ori in baza altor acte decit cele stabilite;
h) neorganizarea si neexercitarea controlului, conform legii, de catre
personalul prefecturilor si primariilor cu atributii in domeniul urbanismului
si amenajarii teritoriului.
Contraventiile prevazute la lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000 lei la 20.000 lei, cele de la lit. c) si d), cu amenda de la 20.000 lei
la 30.000 lei, iar cele de la lit. e) si h), cu amenda de la 30.000 lei la
40.000 lei.
Art. 27
Contraventiile prevazute la art. 26 se constata de organele de control ale
prefecturilor si primariilor pentru faptele savirsite in cadrul unitatilor lor
administrativ-teritoriale.
Procesele-verbale de constatare a contraventiilor incheiate de personalul
de control se inainteaza, in vederea aplicarii sanctiunii, sefului directiei
care coordoneaza activitatea de urbanism si amenajare a teritoriului sau, dupa
caz, prefectului sau subprefectului, primarului sau viceprimarului unitatii
administrativ-teritoriale unde s-a savirsit contraventia.
Contraventiile si amenzile prevazute la art. 26 pot fi constatate si,
respectiv, aplicate si de catre personalul din Departamentul pentru urbanism si
amenajarea teritoriului, imputernicit de conducerea acestuia, pe intreg
teritoriul tarii.
Art. 28
O data cu aplicarea amenzii pentru contraventiile constatate potrivit art.
27 se dispune oprirea executarii lucrarilor sau desfiintarea constructiilor
nelegal realizate, pentru incadrarea in prevederile autorizatiei sau readucerea
terenurilor la starea initiala, dupa caz.
Art. 29
Dreptul de a constata contraventiile si de a aplica amenzile prevazute la
art. 26 se prescrie in termen de 2 ani de la data savirsirii faptei.
Art. 30
In cazul in care persoanele sanctionate contraventional nu s-au conformat
in termen dispozitiilor din procesul-verbal de contraventie, primariile vor
sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune, dupa caz:
a) desfiintarea constructiilor, cind acestea au fost executate fara
autorizatie sau cu nerespectarea prevederilor acesteia;
b) readucerea in stare initiala a constructiilor la care s-au executat
lucrari fara autorizatie sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum si
a terenului ocupat de constructii.
In cazul admiterii cererii, instanta va stabili termenele limita de
executare a masurilor de la lit. a) si b).
Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea unei locuinte
sau a unei case de vacanta, potrivit art. 22 si art. 23, si pentru care s-a
dispus masura prevazuta la lit. a) vor restitui subventiile primite, cu plata
dobinzilor legale pentru perioada in care le-au folosit.
Art. 31
In cazul nerespectarii termenelor limita stabilite, masurile dispuse de
instanta, in conformitate cu art. 30, se vor aduce la indeplinire prin grija
primariei, cu sprijinul organelor de politie, cheltuielile urmind a fi
suportate de catre persoanele vinovate.
Art. 32
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, se aplica prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 33
Persoanele fizice si juridice care beneficiaza de teren in conditiile
prezentei legi sint obligate sa solicite emiterea autorizatiei de construire si
sa inceapa constructia in termen de cel mult 1 an de la data obtinerii actului
de concesionare a terenului.
In caz de incalcare a obligatiei prevazute la alin. 1, concesionarea isi
pierde valabilitatea.
Art. 34
Persoanele fizice si juridice, care realizeaza constructii in conditiile
prezentei legi, au obligatia de a executa integral constructiile la termenul
prevazut in autorizatie.
Constructiile se considera terminate daca s-au realizat toate elementele
prevazute in autorizatia de construire.
In cazul cind constructia nu a fost executata integral la termenul
stabilit, autorizatia se poate prelungi o singura data, cu cel mult 1 an, de
catre organul care a emis-o.
Art. 35
Toate constructiile proprietate particulara realizate in conditiile
prezentei legi se declara, in vederea impunerii, la organele financiare
teritoriale sau la unitatile subordonate acestora, dupa terminarea lor completa
si nu mai tirziu de 15 zile de la data expirarii termenului prevazut in
autorizatia de construire.
Cetatenii care nu detin in proprietate o alta locuinta sau o casa de
vacanta beneficiaza de scutire de impozit pe cladiri, pe timp de 10 ani pentru
locuinta proprietate particulara construita in conditiile prezentei legi si de
5 ani pentru casa de vacanta construita in aceleasi conditii.
Art. 36
In cazul cind intr-o cladire se realizeaza mai multe apartamente si
suprafete locative cu alta destinatie, proprietarii acestora dobindesc si o
cota-parte de proprietate asupra tuturor partilor de constructie si instalatii,
precum si asupra tuturor dotarilor care, prin natura lor, nu se pot folosi
decit in comun, indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care este situata
proprietatea lor.
O data cu dreptul de proprietate asupra constructiilor, in situatia celor
realizate in cladiri cu mai multe apartamente, proprietarul dobindeste si o
cota-parte din dreptul de concesiune asupra terenului apartinind domeniului
privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale.
Cotele-parti prevazute la alineatele precedente se determina proportional
cu suprafata construita a locuintelor, a caselor de vacanta ori a suprafetelor
cu alta destinatie din cladire, dupa caz.
Art. 37
Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite in caz de succesiune
sau de instrainare a constructiei pentru realizarea careia el a fost
constituit.
Art. 38
Autorizarea constructiilor cu caracter militar se face in conditiile
stabilite de Ministerul Apararii Nationale si Departamentul pentru urbanism si
amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului.
Art. 39
Guvernul Romaniei va reorganiza structurile organizatorice ale
prefecturilor si primariilor pentru cuprinderea atributiilor ce le revin in
aplicarea prezentei legi.
Art. 40
Formularele, procedura de autorizare si continutul documentatiilor
prevazute la art. 2 alin. 2 si art. 6 alin. 1 se vor stabili de Departamentul
pentru urbanism si amenajarea teritoriului, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Art. 41
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1973 privind
dezvoltarea constructiei de locuinte si vinzarea de locuinte din fondul de stat
catre populatie, publicata in Buletinul Oficial nr. 46 din 31 martie 1973,
Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 880 din 16 iulie 1973 pentru stabilirea
masurilor de executare a dispozitiilor Legii nr. 4/1973 privind dezvoltarea
constructiei de locuinte, vinzarea de locuinte din fondul de stat catre
populatie si construirea de case de odihna proprietate personala, publicata in
Buletinul Oficial nr. 108 din 20 iulie 1973, Decretul nr. 144/1958 privind
reglementarea eliberarii autorizatiilor de construire, reparare si desfiintare
a constructiilor, precum si a celor referitoare la instrainarile si impartelile
terenurilor cu sau fara constructii, publicat in Buletinul Oficial nr. 15 din
29 martie 1958, Decretul nr. 545/1958 privind reglementarea amplasarii
constructiilor, precum si a trecerii in proprietatea statului a terenurilor si
constructiilor necesare efectuarii unor lucrari sau unor actiuni de interes de
stat, publicat in Buletinul Oficial nr. 41 din 30 decembrie 1958, Hotarirea
Consiliului de Ministri nr. 2490/1969 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele privind amplasarea si autorizarea construirii,
repararii si desfiintarii constructiilor si a altor lucrari, publicata in
Buletinul Oficial nr. 158 din 31 decembrie 1969, precum si orice alte
dispozitii contrare prezentei legi se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 iulie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 26
iulie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privind autorizarea executarii constructiilor si unele
masuri pentru realizarea locuintelor si dispunem publicarea sa in Monitorul Oficial
al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
ANEXA 1
AVIZAREA SI APROBAREA
documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Categorii de Avizeaza Aproba
crt. documentatii
-----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-----------------------------------------------------------------------------
A. Plan de amenajare a teritoriului
1. National Guvernul Parlamentul
2. Zonal Departamentul pentru urbanism si Prefecturile
amenajarea teritoriului interesate sau
Organismele centrale interesate Primaria municipiului
Bucuresti
3. Judetean sau al Departamentul pentru urbanism si Prefecturile sau
municipiului amenajarea teritoriului Primaria
Bucuresti Organismele centrale interesate municipiului
Bucuresti
4. Interorasenesc Departamentul pentru urbanism si Primariile
sau intercomunal amenajarea teritoriului orasenesti
Organismele teritoriale interesate sau comunale
interesate
5. Municipal Departamentul pentru urbanism si Primariile
amenajarea teritoriului municipale
Organismele teritoriale interesate
6. Orasenesc Organismele teritoriale interesate Primariile
orasenesti
7. Comunal Organismele teritoriale interesate Primariile
comunale
B. Plan urbanistic general
1. Municipiul Departamentul pentru urbanism si Primaria
Bucuresti amenajarea teritoriului municipiului
Organismele centrale interesate Bucuresti
2. Municipiu Departamentul pentru urbanism si Primariile
amenajarea teritoriului municipale
Organismele teritoriale interesate
3. Oras Organismele teritoriale interesate Primariile
orasenesti
4. Statiune Departamentul pentru urbanism si Prefecturile
balneara, amenajarea teritoriului
climaterica, Ministerul Comertului si Turismului
turistica Ministerul Sanatatii
Organismele teritoriale interesate
5. Sat Organismele teritoriale interesate Primariile comunale
C. Plan urbanistic zonal
1. Zona centrala a Departamentul pentru urbanism si Primaria
municipiului amenajarea teritoriului municipiului
Bucuresti Organismele centrale interesate Bucuresti
2. Zona centrala a Departamentul pentru urbanism si Primariile
municipiului amenajarea teritoriului municipale
Organismele teritoriale interesate
3. Zona centrala a Organismele teritoriale interesate Primariile
orasului orasenesti
4. Zona centrala a Organismele teritoriale interesate Primariile comunale
satului
5. Alte zone Organismele teritoriale interesate Primariile locale
functionale
din localitati
6. Zone protejate Departamentul pentru urbanism si Prefecturile si
amenajarea teritoriului Primaria
Organismele centrale si municipiului
teritoriale interesate Bucuresti
7. Asezare de Departamentul pentru urbanism si Prefecturile sau
vacanta amenajarea teritoriului Primaria
Organismele centrale si municipiului
teritoriale interesate Bucuresti
D. Plan urbanistic de detaliu
1. Investitii din Departamentul pentru urbanism si Prefecturile
competenta de amenajarea teritoriului
aprobare a Organismele centrale si
Guvernului, a teritoriale interesate
altor organe
ale
administratiei
centrale de
stat si cele
care se
amplaseaza in
zone protejate
2. Investitii din Organismele teritoriale interesate Primariile locale
competenta de
aprobare a
organelor
locale
E. Regulamente de urbanism
1. Regulament Organismele centrale interesate Guvernul
general de
urbanism
2. Regulament Departamentul pentru urbanism si Primariile locale
local de amenajarea teritoriului
urbanism