LEGE
Nr. 10 din 18 ianuarie 1995
privind calitatea in constructii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 24 ianuarie 1995
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Calitatea constructiilor este rezultanta totalitatii performantelor de
comportare a acestora in exploatare, in scopul satisfacerii, pe intreaga durata
de existenta, a exigentelor utilizatorilor si colectivitatilor.
Exigentele privind calitatea instalatiilor si a echipamentelor tehnologice
de productie se stabilesc si se realizeaza pe baza de reglementari specifice
fiecarui domeniu de activitate.
Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica constructiilor de orice categorie si
instalatiilor aferente acestora - indiferent de forma de proprietate sau
destinatie - denumite in continuare constructii, precum si lucrarilor de
modernizare, modificare, transformare, consolidare si de reparatii ale
acestora.
Sunt exceptate cladirile pentru locuinte cu parter si parter plus un etaj
si anexele gospodaresti situate in mediul rural si in satele ce apartin
oraselor, precum si constructiile provizorii.
Art. 3
Prin prezenta lege se instituie sistemul calitatii in constructii, care sa
conduca la realizarea si exploatarea unor constructii de calitate
corespunzatoare, in scopul protejarii vietii oamenilor, a bunurilor acestora, a
societatii si a mediului inconjurator.
Art. 4
Sistemul calitatii in constructii se aplica in mod diferentiat in functie
de categoriile de importanta ale constructiilor, conform regulamentelor si
procedurilor de aplicare a fiecarei componente a sistemului.
Clasificarea in categorii de importanta a constructiilor se face in functie
de complexitate, destinatie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul
sigurantei, precum si dupa considerente economice.
Art. 5
Pentru obtinerea unor constructii de calitate corespunzatoare sunt
obligatorii realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de existenta a
constructiilor, a urmatoarelor cerinte:
a) rezistenta si stabilitate;
b) siguranta in exploatare;
c) siguranta la foc;
d) igiena, sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului;
e) izolatie termica, hidrofuga si economie de energie;
f) protectie impotriva zgomotului.
Art. 6
Obligatiile prevazute la articolul precedent revin factorilor implicati in
conceperea, realizarea si exploatarea constructiilor, precum si in
postutilizarea lor, potrivit responsabilitatilor fiecaruia.
Acesti factori sunt: investitorii, cercetatorii, proiectantii,
verificatorii de proiecte, fabricantii si furnizorii de produse pentru
constructii, executantii, proprietarii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu
executia, expertii tehnici, precum si autoritatile publice si asociatiile
profesionale de profil.
Art. 7
In contractele care se incheie ori, dupa caz, in dispozitiile sau in
autorizatiile ce se emit, factorii prevazuti la articolul precedent sunt
obligati sa inscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al
constructiilor, corespunzatoare cerintelor, precum si garantiile materiale si
alte prevederi, care sa conduca la realizarea acestor clauze.
In contracte nu se pot inscrie niveluri si cerinte, referitoare la
calitate, inferioare reglementarilor in vigoare, cu privire la cerintele
prevazute la art. 5.
CAP. 2
Sistemul calitatii in constructii
Art. 8
Sistemul calitatii in constructii reprezinta ansamblul de structuri
organizatorice, responsabilitati, regulamente, proceduri si mijloace, care
concura la realizarea calitatii constructiilor in toate etapele de concepere,
realizare, exploatare si postutilizare a acestora.
Art. 9
Sistemul calitatii in constructii se compune din:
a) reglementarile tehnice in constructii;
b) calitatea produselor folosite la realizarea constructiilor;
c) agrementele tehnice pentru noi produse si procedee;
d) verificarea proiectelor, a executiei lucrarilor si expertizarea
proiectelor si a constructiilor;
e) conducerea si asigurarea calitatii in constructii;
f) autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
activitatea de constructii;
g) activitatea metrologica in constructii;
h) receptia constructiilor;
i) comportarea in exploatare si interventii in timp;
j) postutilizarea constructiilor;
k) controlul de stat al calitatii in constructii.
Art. 10
Reglementarile tehnice se stabilesc prin regulamente si proceduri si au ca
obiect conceptia, calculul si alcatuirea, executia si exploatarea
constructiilor. Prin reglementarile tehnice se stabilesc, in principal,
conditiile minime de calitate cerute constructiilor, produselor si procedeelor
utilizate in constructii, precum si modul de determinare si de verificare a
acestora.
Art. 11
Certificarea calitatii produselor folosite in constructii se efectueaza
prin grija producatorului, in conformitate cu metodologia si procedurile
stabilite pe baza legii.
La lucrarile de constructii se interzice folosirea de produse fara
certificarea calitatii lor, care trebuie sa asigure nivelul de calitate
corespunzator cerintelor.
Art. 12
Agrementele tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi in
constructii stabilesc, in conditiile prezentei legi, aptitudinea de utilizare,
conditiile de fabricatie, de transport, de depozitare, de punere in opera si de
intretinerea a acestora.
La lucrarile de constructii care trebuie sa asigure nivelul de calitate
conform cerintelor se vor folosi produse, procedee si echipamente traditionale,
precum si altele noi pentru care exista agremente tehnice corespunzatoare.
Art. 13
Verificarea proiectelor pentru executia constructiilor, in ceea ce priveste
respectarea reglementarilor tehnice referitoare la cerinte, se va face numai de
catre specialisti verificatori de proiecte atestati, altii decat specialistii
elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor si a detaliilor de executie neverificate
in conditiile alineatului precedent.
Verificarea calitatii executiei constructiilor este obligatorie si se
efectueaza de catre investitori prin diriginti de specialitate sau prin agenti
economici de consultanta specializati.
Expertizele tehnice ale proiectelor si constructiilor se efectueaza numai
de catre experti tehnici atestati.
Art. 14
Conducerea si asigurarea calitatii in constructii constituie obligatia
tuturor factorilor care participa la conceperea, realizarea si exploatarea
constructiilor si implica o strategie adecvata si masuri specifice pentru
garantarea calitatii acestora.
Agentii economici care executa lucrari de constructii asigura nivelul de
calitate corespunzator cerintelor, prin personal propriu si responsabili
tehnici cu executia atestati, precum si printr-un sistem propriu conceput si
realizat.
Art. 15
Autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
constructii se fac in conformitate cu prevederile legale.
Art. 16
Asigurarea activitatii metrologice in constructii se realizeaza conform
prevederilor legale privind etalonarea, verificarea si mentinerea in stare de
functionare a mijloacelor de masurare si control utilizate in acest domeniu.
Art. 17
Receptia constructiilor constituie certificarea realizarii acestora pe baza
examinarii lor nemijlocite, in conformitate cu documentatia de executie si cu
documentele cuprinse in cartea tehnica a constructiei.
Cartea tehnica a constructiei cuprinde documentatia de executie si
documente privitoare la realizarea si exploatarea acesteia. Ea se intocmeste
prin grija investitorului si se preda proprietarului constructiei, care are
obligatia sa o pastreze si sa o completeze la zi; prevederile din cartea
tehnica a constructiei referitoare la exploatare sunt obligatorii pentru proprietar
si utilizator.
Receptia constructiilor se face de catre investitor - proprietar, in
prezenta proiectantului si a executantului si/sau reprezentantilor de
specialitate, legal desemnati de acestia.
Art. 18
Urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor se face pe toata
durata de existenta a acestora si cuprinde ansamblul de activitati privind
examinarea directa sau investigarea cu mijloace de observare si masurare
specifice, in scopul mentinerii cerintelor.
Interventiile la constructiile existente se refera la lucrari de
reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiintare partiala,
precum si la lucrari de reparatii, care se fac numai pe baza unui proiect
avizat de proiectantul initial al cladirii sau a unei expertize tehnice
intocmite de un expert tehnic atestat, si se consemneaza obligatoriu in cartea
tehnica a constructiei.
Art. 19
Postutilizarea constructiilor cuprinde activitatile de dezafectare,
demontare si demolare a constructiilor, de reconditionare si de refolosire a
elementelor si a produselor recuperabile, precum si reciclarea deseurilor cu
asigurarea protectiei mediului potrivit legii.
Art. 20
Controlul de stat al calitatii in constructii cuprinde inspectii la
investitori, la unitatile de proiectare, de executie, de exploatare si de
postutilizare a constructiilor, privind existenta si respectarea sistemului
calitatii in constructii.
Controlul de stat al calitatii in constructii se exercita de catre
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului, care raspunde de executarea controlului statului cu privire la
aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor.
CAP. 3
Obligatii si raspunderi
Sectiunea 1
Obligatii si raspunderi ale investitorilor
Art. 21
Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanteaza si
realizeaza investitii sau interventii la constructiile existente in sensul
legii si au urmatoarele obligatii principale referitoare la calitatea
constructiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare si
executie pe baza reglementarilor tehnice, precum si a studiilor si cercetarilor
efectuate;
b) obtinerea acordurilor si a avizelor prevazute de lege, precum si a
autorizatiei de construire;
c) asigurarea verificarii proiectelor prin specialisti verificatori de
proiecte atestati;
d) asigurarea verificarii executiei corecte a lucrarilor de constructii
prin diriginti de specialitate sau agenti economici de consultanta
specializati, pe tot parcursul lucrarilor;
e) actionarea in vederea solutionarii neconformitatilor, a defectelor
aparute pe parcursul executiei lucrarilor, precum si a deficientelor
proiectelor;
f) asigurarea receptiei lucrarilor de constructii la terminarea lucrarilor
si la expirarea perioadei de garantie;
g) intocmirea cartii tehnice a constructiei si predarea acesteia catre
proprietar;
h) expertizarea constructiilor de catre experti tehnici atestati, in
situatiile in care la aceste constructii se executa lucrari de natura celor
prevazute la art. 18 alin. 2 al prezentei legi.
Sectiunea 2
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor
Art. 22
Proiectantii de constructii raspund de indeplinirea urmatoarelor obligatii
principale referitoare la calitatea constructiilor:
a) precizarea prin proiect a categoriei de importanta a constructiei;
b) asigurarea prin proiecte si detalii de executie a nivelului de calitate
corespunzator cerintelor, cu respectarea reglementarilor tehnice si a clauzelor
contractuale;
c) prezentarea proiectelor elaborate in fata specialistilor verificatori de
proiecte atestati, stabiliti de catre investitor, precum si solutionarea
neconformitatilor si neconcordantelor semnalate;
d) elaborarea caietelor de sarcini, a instructiunilor tehnice privind
executia lucrarilor, exploatarea, intretinerea si reparatiile, precum si, dupa
caz, a proiectelor de urmarire privind comportarea in timp a constructiilor.
Documentatia privind postutilizarea constructiilor se efectueaza numai la
solicitarea proprietarului;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de executie determinate pentru
lucrarile aferente cerintelor si participarea pe santier la verificarile de
calitate legate de acestea;
f) stabilirea modului de tratare a defectelor aparute in executie, din vina
proiectantului, la constructiile la care trebuie sa asigure nivelul de calitate
corespunzator cerintelor, precum si urmarirea aplicarii pe santier a solutiilor
adoptate, dupa insusirea acestora de catre specialisti verificatori de proiecte
atestati, la cererea investitorului;
g) participarea la intocmirea cartii tehnice a constructiei si la receptia
lucrarilor executate.
Sectiunea 3
Obligatii si raspunderi ale executantilor
Art. 23
Executantul lucrarilor de constructii are urmatoarele obligatii principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformitatilor si neconcordantelor
constatate in proiecte, in vederea solutionarii;
b) inceperea executiei lucrarilor numai la constructii autorizate in
conditiile legii si numai pe baza si in conformitate cu proiecte verificate de
specialisti atestati;
c) asigurarea nivelului de calitate corespunzator cerintelor printr-un
sistem propriu de calitate conceput si realizat prin personal propriu, cu
responsabili tehnici cu executia atestati;
d) convocarea factorilor care trebuie sa participe la verificarea
lucrarilor ajunse in faze determinante ale executiei si asigurarea conditiilor
necesare efectuarii acestora, in scopul obtinerii acordului de continuare a
lucrarilor;
e) solutionarea neconformitatilor, a defectelor si a neconcordantelor
aparute in fazele de executie, numai pe baza solutiilor stabilite de proiectant
cu acordul investitorului;
f) utilizarea in executia lucrarilor numai a produselor si a procedeelor
prevazute in proiect, certificate sau pentru care exista agremente tehnice,
care conduc la realizarea cerintelor, precum si gestionarea probelor-martor;
inlocuirea produselor si a procedeelor prevazute in proiect cu altele care
indeplinesc conditiile precizate si numai pe baza solutiilor stabilite de
proiectanti cu acordul investitorului;
g) respectarea proiectelor si a detaliilor de executie pentru realizarea
nivelului de calitate corespunzator cerintelor;
h) sesizarea, in termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului in cazul producerii unor
accidente tehnice in timpul executiei lucrarilor;
i) supunerea la receptie numai a constructiilor care corespund cerintelor
de calitate si pentru care a predat investitorului documentele necesare
intocmirii cartii tehnice a constructiei;
j) aducerea la indeplinire, la termenele stabilite, a masurilor dispuse
prin actele de control sau prin documentele de receptie a lucrarilor de
constructii;
k) remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative aparute din
vina sa, atat in perioada de executie, cat si in perioada de garantie stabilita
potrivit legii;
l) readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor initiala, la
terminarea executiei lucrarilor;
m) stabilirea raspunderilor tuturor participantilor la procesul de
productie - factori de raspundere, colaboratori, subcontractanti - in
conformitate cu sistemul propriu de asigurare a calitatii adoptat si cu
prevederile legale in vigoare.
Sectiunea 4
Obligatii si raspunderi ale specialistilor verificatori de proiecte, ale
responsabililor tehnici cu executia si ale expertilor tehnici, atestati
Art. 24
Specialistii verificatori de proiecte atestati raspund in mod solidar cu
proiectantul in ceea ce priveste asigurarea nivelului de calitate corespunzator
cerintelor proiectului.
Responsabilii tehnici cu executia atestati raspund, conform atributiilor ce
le revin, pentru realizarea nivelului de calitate corespunzator cerintelor, la
lucrarile de constructii pentru care sunt angajati.
Expertii tehnici atestati, angajati pentru expertizarea unor proiecte,
lucrari de constructii sau constructii aflate in exploatare, raspund pentru
solutiile date.
Obligatiile specialistilor atestati se stabilesc prin regulamente de
aplicare a legii.
Sectiunea 5
Obligatii si raspunderi ale proprietarilor constructiilor
Art. 25
Proprietarii constructiilor au urmatoarele obligatii principale:
a) efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si de reparatii care le
revin, prevazute conform normelor legale in cartea tehnica a constructiei si
rezultate din activitatea de urmarire a comportarii in timp a constructiilor;
b) pastrarea si completarea la zi a cartii tehnice a constructiei si
predarea acesteia, la instrainarea constructiei, noului proprietar;
c) asigurarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor, conform
prevederilor din cartea tehnica si reglementarilor tehnice;
d) efectuarea, dupa caz, de lucrari de reconstruire, consolidare,
transformare, extindere, desfiintare partiala, precum si de lucrari de
reparatii ale constructiei numai pe baza de proiecte intocmite de catre
persoane fizice sau persoane juridice autorizate si verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizarii lucrarilor de interventii asupra constructiilor,
impuse prin reglementarile legale;
f) asigurarea efectuarii lucrarilor din etapa de postutilizare a constructiilor,
cu respectarea prevederilor in vigoare.
Sectiunea 6
Obligatii si raspunderi ale administratorilor si ale utilizatorilor
constructiilor
Art. 26
Administratorii si utilizatorii constructiilor au urmatoarele obligatii
principale:
a) folosirea constructiilor conform instructiunilor de exploatare prevazute
in cartea tehnica a constructiei;
b) efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si de reparatii care le
revin conform contractului;
c) efectuarea de lucrari de interventie la constructia existenta in sensul
prevederilor art. 18 alin. 2, numai cu acordul proprietarului si cu respectarea
prevederilor legale;
d) efectuarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor conform cartii
tehnice a constructiei si contractului incheiat cu proprietarul;
e) sesizarea, in termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, in cazul unor accidente
tehnice la constructiile in exploatare.
Sectiunea 7
Obligatii si raspunderi in activitatea de cercetare
Art. 27
Unitatile care presteaza activitati de cercetare in constructii au
urmatoarele obligatii principale:
a) efectuarea de cercetari teoretice si experimentale preliminare, in
vederea fundamentarii reglementarilor tehnice in constructii;
b) fundamentarea, elaborarea si experimentarea de solutii tehnice, produse
si procedee noi pentru constructii;
c) verificarea si controlul noilor produse si procedee la solicitarea
producatorilor, in vederea eliberarii de agremente tehnice, conform
dispozitiilor legale.
Sectiunea 8
Obligatii si raspunderi comune
Art. 28
Raspunderea pentru realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de
existenta, a unor constructii de calitate corespunzatoare, precum si pentru
indeplinirea obligatiilor stabilite prin procedurile si regulamentele elaborate
potrivit prevederilor prezentei legi, revine factorilor care participa la
conceperea, realizarea, exploatarea si postutilizarea acestora.
Art. 29
Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat, fabricantii si
furnizorii de materiale si produse pentru constructii, executantul,
responsabilul tehnic cu executia atestat, dirigintele de specialitate, expertul
tehnic atestat raspund potrivit obligatiilor ce le revin pentru viciile ascunse
ale constructiei, ivite intr-un interval de 10 ani de la receptia lucrarii,
precum si dupa implinirea acestui termen, pe toata durata de existenta a
constructiei, pentru viciile structurii de rezistenta rezultate din
nerespectarea normelor de proiectare si de executie in vigoare la data
realizarii ei.
Sectiunea 9
Obligatiile si raspunderile Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului
Art. 30
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului si inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului subordonate
acesteia, precum si celelalte organisme similare cu atributii stabilite prin
dispozitii legale raspund de exercitarea controlului statului cu privire la
aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in
toate etapele si componentele sistemului calitatii in constructii, precum si de
constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege si, dupa
caz, de oprirea lucrarilor realizate necorespunzator.
Controlul de stat al calitatii in constructii pentru constructiile din
cadrul obiectivelor cu caracter secret, stabilite prin ordine ale Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Roman de Informatii,
se realizeaza de catre organele proprii abilitate in acest scop.
Organizarea si functionarea Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului vor fi stabilite prin hotarare a
Guvernului in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 31
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi proiectarea, verificarea, expertizarea, realizarea
unei constructii ori executarea de modificari a acesteia, fara respectarea
reglementarilor tehnice privind stabilitatea si rezistenta, daca acestea ar
putea produce una sau mai multe dintre urmatoarele consecinte: pierderi de
vieti omenesti, vatamare grava a integritatii corporale ori a sanatatii uneia
sau mai multor persoane, distrugerea totala sau partiala a constructiei,
distrugerea ori degradarea unor instalatii sau utilaje importante, ori alte
consecinte deosebit de grave.
Fapta prevazuta in alineatul precedent se pedepseste cu inchisoare de la 10
la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, in cazul in care a avut drept
urmare distrugerea totala sau partiala a constructiei, moartea sau vatamarea
grava a integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane,
distrugerea ori degradarea unor instalatii sau utilaje importante, ori alte
consecinte deosebit de grave.
Art. 32
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani
sau cu amenda continuarea lucrarilor de constructii executate necorespunzator
si oprite prin dispozitii ale organelor de control, in toate cazurile in care
acestea le afecteaza rezistenta si stabilitatea.
Art. 33
Constituie contraventie la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa constituie
infractiuni si se sanctioneaza cu amenda:
1. De la 1.000.000 lei la 6.000.000 lei:
a) executarea de modificari la constructie ori demolarea acesteia cu
incalcarea prevederilor referitoare la autorizarea si executarea acesteia;
b) neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor de complexitate si importanta deosebita, referitoare la
stabilitate si rezistenta.
2. De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a) realizarea de constructii fara proiecte sau pe baza de proiecte
neverificate de specialisti atestati conform prevederilor legale;
b) neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor, a lucrarilor de intretinere, de reparatii si de consolidari;
c) realizarea de modificari, transformari, modernizari, consolidari care
pot afecta cerintele, fara proiect verificat de specialisti atestati conform
prevederilor legale;
d) organizarea necorespunzatoare si neaplicarea sistemului de conducere si
de asigurare a calitatii, inclusiv realizarea de constructii fara responsabili
tehnici cu executia atestati corespunzator prevederilor art. 14.
3. De la 500.000 lei la 3.000.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau continand neconcordante intre
diferitele sectiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator cerintelor, precum si insusirea
acestora de catre specialisti verificatori de proiecte atestati;
b) incalcarea prevederilor din reglementarile tehnice referitoare la
cerintele constructiei;
c) receptionarea constructiei cu incalcarea prevederilor legale;
d) necompletarea si nepastrarea cartii tehnice a constructiei conform
prevederilor legale;
e) stabilirea, in cadrul expertizei unor proiecte de executie sau lucrari
de constructii, a unor solutii care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator cerintelor;
f) neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea
initiala, la terminarea lucrarilor de constructii;
g) neasigurarea verificarii executiei lucrarilor de constructii prin
diriginti de specialitate sau agenti economici de consultanta specializati,
corespunzator prevederilor art. 21;
h) interzicerea sau obstructionarea efectuarii controlului calitatii in
constructii, neprezentarea documentelor si a actelor solicitate de persoanele
cu atributii de control, conform prevederilor legale.
4. De la 200.000 lei la 800.000 lei:
a) neprecizarea in proiect a categoriei de importanta a constructiei si
nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calitatii;
b) prevederea in proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau
pentru care nu exista agremente tehnice la lucrari la care trebuie sa se
asigure nivelul de calitate corespunzator cerintelor;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate si a celorlalte
clauze contractuale referitoare la cerinte;
d) neexecutarea obligatiilor de intretinere si reparatii care revin
proprietarilor potrivit legii si care afecteaza nivelul de calitate
corespunzator cerintelor;
e) neconvocarea factorilor care trebuie sa participe la verificarea
lucrarilor ajunse in faze determinante ale executiei si neasigurarea
conditiilor de verificare.
5. De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a) lipsa nemotivata de la verificarea lucrarilor ajunse in faze
determinante, urmare convocarii facute de executant, precum si convocarea
nejustificata, de catre acesta, a factorilor interesati;
b) nesolicitarea de catre investitor sau executant a solutiilor de
remediere a defectelor aparute in timpul executiei, referitoare la cerinte;
c) neindeplinirea obligatiei proiectantului de a stabili solutii pentru
remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerinte;
d) neaplicarea de catre executant a solutiilor stabilite de proiectant sau
expert, pentru rezolvarea neconformitatilor, defectelor sau neconcordantelor
aparute in timpul executiei;
e) nesesizarea Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului in cazul producerii unor accidente tehnice la
constructiile in executie, precum si la cele in exploatare;
f) neindeplinirea, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in actele de
control.
Art. 34
Sanctiunile contraventionale prevazute la art. 33 se aplica persoanelor
juridice si fizice.
Art. 35
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 33 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre persoane cu atributii de control din cadrul Inspectiei de stat
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, iar in
cazurile prevazute la art. 30, de catre persoanele imputernicite de Ministerul
Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul Roman de Informatii.
Art. 36
Contraventiilor prevazute la art. 33 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Cap. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 37
Regulamentele si procedurile pentru clasificarea constructiilor in
categorii de importanta si pentru componentele sistemului calitatii in
constructii prevazute la art. 9 se elaboreaza de Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, cu consultarea organismelor cu atributii stabilite
prin dispozitii legale, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi.
Art. 38
Regulamentele prevazute la art. 37 se aproba prin hotarari ale Guvernului.
Procedurile prevazute la art. 37 si normele pentru elaborarea si aplicarea
componentelor sistemului calitatii in constructii se aproba prin ordin al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Art. 39
Autorizatia de construire pentru lucrarile prevazute la art. 3 lit. a), b),
c), d) si e) din Legea nr. 50/1991 se va elibera numai pentru proiecte
verificate de specialisti verificatori de proiecte atestati, cu exceptia
prevazuta la art. 2 alin. 2 al prezentei legi.
Art. 40
Cheltuielile necesare pentru elaborarea reglementarilor tehnice si pentru
inspectia statului pentru controlul calitatii lucrarilor de constructii se
suporta de catre investitori sau proprietari prin virarea unei sume echivalente
cu o cota de 0,70% din cheltuielile pentru lucrarile prevazute la art. 2.
Calculul si virarea sumelor respective se fac esalonat, concomitent cu plata
lucrarilor. Fondurile respective se utilizeaza 30% pentru elaborarea
reglementarilor tehnice si 70% pentru controlul statului.
Intarzierile la plata a cotelor de catre investitor sau proprietar,
prevazute la alin. 1, se penalizeaza cu 0,15% pe zi de intarziere, fara a se
depasi suma datorata.
Cheltuielile necesare efectuarii activitatii de atestare
tehnico-profesionala a specialistilor in constructii se suporta de catre partea
interesata.
Disponibilitatile la finele anului din veniturile extrabugetare se
reporteaza in anul urmator si au aceeasi destinatie.
Cheltuielile necesare certificarii calitatii produselor si procedeelor,
eliberarii de agremente tehnice pentru noile materiale, procedee si
echipamente, autorizarii si acreditarii laboratoarelor, verificarii proiectelor
si executiei lucrarilor de constructii, conducerii si asigurarii calitatii,
verificarilor metrologice, receptiei lucrarilor, urmaririi comportarii in
exploatare si interventii in timp si postutilizarii constructiilor se suporta
de catre factorii interesati.
Art. 41
Pe data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei legi se abroga Legea
nr. 8/1977 privind asigurarea durabilitatii, sigurantei in exploatare,
functionalitatii si calitatii constructiilor, Ordonanta Guvernului nr. 2/1994
privind calitatea in constructii, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27
decembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 decembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN