LEGE
Nr. 8 din 1 iulie 1977
privind asigurarea durabilitatii, sigurantei in exploatare, functionalitatii si
calitatii constructiilor
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 64 din 9 iulie 1977
Dezvoltarea economico-sociala a tarii in conformitate cu obiectivele
stabilite prin Programul Partidului Comunist Roman de faurire a societatii
socialiste multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism impune
infaptuirea unor ample programe de investitii.
Realizarea acestor programe face necesara dezvoltarea in ritm sustinut a
constructiilor industriale, de locuinte si cladiri social-culturale,
constructii hidrotehnice, agrozootehnice si altele care sa asigure crearea unor
conditii mai bune de munca si viata tuturor cetatenilor, folosirea cu maxima
eficienta a capacitatilor de productie si a celorlalte fonduri fixe si
cresterea productivitatii muncii.
In conditiile revolutiei stiintifice si tehnice contemporane este necesar
ca, odata cu infaptuirea amplului program de investitii, sa se asigure
realizarea de constructii durabile, cu o inalta siguranta in exploatare si o
buna functionalitate, precum si imbunatatirea permanenta a calitatii
constructiilor, in stricta concordanta cu nevoile generale ale dezvoltarii
societatii noastre socialiste.
Pentru stabilirea obligatiilor si raspunderilor ce revin in acest domeniu
ministerelor, celorlalte organe centrale si comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, centralelor
industriale, intreprinderilor si celorlalte unitati economice, precum si
personalului care activeaza in domeniul constructiilor,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.
CAP. 1
Principii si norme de baza
Art. 1
In Republica Socialista Romania imbunatatirea continua a conceptiei de
proiectare, a tehnologiilor de executie, a calitatii materialelor, introducerea
de noi tehnici si solutii constructive, precum si respectarea riguroasa a
normelor de exploatare a constructiilor, constituie o obligatie de baza pentru
ministere, celelalte organe centrale si locale, pentru colectivele de oameni ai
muncii din unitatile de proiectare, cercetare, executie si producatoare de
materiale, precum si pentru toti beneficiarii de constructii.
Statul asigura, prin planul national unic, conditiile si resursele necesare
pentru realizarea constructiilor in concordanta cu cele mai noi cuceriri ale
revolutiei tehnico-stiintifice contemporane, cu cerintele dezvoltarii economice
si sociale a tarii.
Art. 2
Proiectarea si executarea constructiilor de toate categoriile se realizeaza
in conformitate cu schitele si detaliile de sistematizare, cu respectarea
stricta a prescriptiilor tehnice, care sa le asigure rezistenta, stabilitate
durabilitate si siguranta in exploatare, o buna functionalitate, aspect
arhitectural corespunzator, un inalt grad de utilitate economica si sociala.
Constructiile trebuie sa creeze conditii normale de munca si de viata
pentru cei care le folosesc, sa raspunda pe deplin scopului pentru care au fost
realizate.
Totodata, constructiile trebuie astfel proiectate si executate incat sa se
evite supradimensionarile, sa se reduca la strictul necesar suprafetele si
volumele construite, sa se asigure utilizarea eficienta a resurselor materiale
si de forta de munca in executie.
Art. 3
Caracteristicile tehnice de baza si nivelul calitativ al constuctiilor se
stabilesc in mod unitar prin standarde, norme tehnice, caiete de sarcini, care
se aproba de organele prevazute de lege si sunt obligatorii pentru toate
unitatile care participa la proiectarea, executarea si exploatarea
constructiilor.
Prin standarde, norme tehnice si caiete de sarcini trebuie sa se asigure
solutii si metode constructive noi, tehnici de executie de inalta
productivitate, utilizarea de materiale si elemente de constructii rezistente
si usoare, care sa confere constructiilor o buna comportare in timp, precum si
o eficienta economica superioara.
Art. 4
Pentru protectia impotriva cutremurelor si siguranta in exploatare, toate
proiectele de executie vor fi intocmite cu asigurarea constructiilor la gradul
de seismicitate stabilit potrivit zonarii prevazute de lege. De asemenea la
proiectarea si executia constructiilor se vor respecta normele de prevenire a
incendiilor.
Unitatile de proiectare si executie sunt obligate sa mentioneze in
proiectul de executie si in cartea tehnica a constructiei gradul de
seismicitate si gradul de rezistenta la foc pentru care constructia a fost
proiectata si executata.
Art. 5
Pentru toate categoriile de cladiri se vor prevedea, prin norme tehnice,
proiectarea si realizarea de solutii constructive care sa evite folosirea
elementelor grele pentru acoperisuri si plansee.
Se interzice, la proiectare si executie, inglobarea instalatiilor de orice
fel in stalpi, in grinzi si in imbinarile dintre elementele prefabricate ale
cladirilor.
Prin norme tehnice se va prevedea ca depozitele, arhivele, instalatiile si
obiectele grele sa fie amplasate numai la subsolul si parterul cladirilor.
In cazul constructiilor care urmeaza sa indeplineasca functiuni specifice,
normele tehnice vor prevedea masuri speciale ce trebuie avute in vedere la proiectare
pentru amplasarea acestora la etajele cladirilor.
De asemenea, prin norme tehnice se vor stabili conditiile in care pot fi
amplasate la etajele cladirilor industriale masinile, utilajele si instalatiile
tehnologice.
Art. 6
Pentru toate constructiile, indiferent de natura lor, unitatile beneficiare
sunt obligate sa intocmeasca, impreuna cu unitatile de proiectare si de
executie, cartea tehnica a constructiei, care trebuie sa cuprinda in mod
obligatoriu proiectul de executie, orice completari ulterioare ale acestuia,
aprobate potrivit legii, precum si normele tehnice de exploatare si
intretinere.
Dupa receptia definitiva, cartea tehnica a constructiei se pastreaza la
comitetul sau biroul executiv al consiliului popular comunal, orasenesc sau
municipal al localitatii unde este amplasata constructia si la unitatea
beneficiara.
Art. 7
Controlul calitatii constructiilor se efectueaza pe faze, in cursul
proiectarii si executiei, si prin verificari periodice ale elementelor
prevazute in cartea tehnica, in cursul exploatarii constructiilor.
Proiectantul si constructorul sunt obligati sa verifice exigent prin
autocontrol toate operatiile pe care le executa si raspund de respectarea
riguroasa a normelor tehnice in realizarea fiecarei lucrari.
Organele care exercita controlul tehnic al calitatii si unitatile
beneficiare raspund de verificarea solutiilor constructive, a calitatii
executiei, materialelor utilizate, a modului in care se exploateaza
constructia.
Este obligatorie efectuarea distincta a controlului si receptiei cu privire
la calitatea fundatiei si a structurii de rezistenta si verificarea prin
laboratoare si statii mobile, a calitatii betonului si a celorlalte materiale
componente.
Organele de control sunt obligate sa opreasca executarea si sa dispuna
refacerea tuturor lucrarilor care nu respecta prescriptiile tehnice, luand
masuri de recuperare a pagubelor si de tragere la raspundere a persoanelor
vinovate.
Art. 8
Proiectele pentru constructiile unicate cu tehnicitate ridicata si de
importanta deosebita, toate proiectele tip si cele pentru constructiile la care
se aplica metode noi de proiectare si calcul se analizeaza si se expertizeaza
in mod obligatoriu sau, dupa caz, se incearca pe model de catre Institutul
central de cercetare, proiectare si directivare in constructii.
Institutul central de cercetare, proiectare si directivare in constructii
este obligat ca, impreuna cu organele de proiectare, executie si control, sa
verifice executia lucrarilor la aceste constructii, pana la receptia finala.
In cazul constructiilor unicate de importanta deosebita si al celor la care
s-au aplicat metode noi de calcul si proiectare, institutul central este
obligat sa ateste in cartea tehnica a constructiei ca acestea indeplinesc
conditiile de rezistenta, stabilitate si functionalitate prevazute de lege.
Art. 9
In vederea exercitarii controlului statului in domeniul calitatii
constructiilor se instituie un sistem unitar al inspectiei de stat in
constructii.
Inspectia de stat in constructii se organizeaza in cadrul Inspectoratului
General de Stat pentru Investitii-constructii.
Inspectia de stat in constructii este subordonata si Consiliului de Control
Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale.
In fiecare judet se organizeaza inspectii de specialitate pentru
constructii care functioneaza in cadrul consiliilor judetene de control
muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Organizarea, atributiile si raspunderile inspectiei de stat in constructii
se stabilesc prin lege.
Art. 10
Constructiile de orice fel vor fi folosite numai in scopul pentru care au
fost proiectate, cu respectarea stricta a conditiilor de exploatare prevazute
in proiecte si in caietele de sarcini.
Schimbarea destinatiei, supraetajarea sau executarea oricaror modificari
care ar putea afecta rezistenta constructiilor sunt interzise si se
sanctioneaza potrivit legii.
Se interzice amplasarea la etajele superioare ale cladirilor a depozitelor
de orice fel, a bibliotecilor, a arhivelor, caselor de fier, a dulapurilor
metalice grele, a instalatiilor centrelor de calcul si a altor obiecte grele cu
exceptia cazurilor in care cladirile indeplinesc functionalitati specifice si
au fost proiectate special pentru acest scop.
Art. 11
Orice lucrare de intretinere si reparatie a constructiilor trebuie
realizata in asa fel incat sa se mentina rezistenta si stabilitatea proiectata,
precum si ceilalti parametri tehnico-functionali.
Se interzice proiectarea sau executarea oricarei modificari care slabeste
rezistenta constructiei.
Modificarile care nu diminueaza rezistenta constructiei se pot face numai
pe baza unui proiect special, aprobat in conditiile prezentei legi.
Art. 12
Ministerele, celelalte organe centrale si locale, unitatile de cercetare si
proiectare, centralele si intreprinderile constructoare sau producatoare de
materiale de constructii, unitatile beneficiare raspund, corespunzator
atributiilor ce le revin, de asigurarea calitatii constructiilor si de
mentinerea acestora in buna stare in tot cursul exploatarii.
Organele si organizatiile prevazute la alineatul precedent sunt obligate sa
intocmeasca anual programe pentru imbunatatirea calitatii constructiilor, sa
asigure introducerea de noi solutii constructive, sa generalizeze procedeele
tehnologice moderne in executie, sa diversifice si sa dezvolte productia de
materiale si elemente de constructii, sa stabileasca masuri pentru reducerea
continua a consumurilor de materiale.
Art. 13
Consiliile tehnico-economice din intreprinderi, centrale, institute de
proiectare, ministere, celelalte organe centrale si din cadrul comitetelor
executive ale consiliilor populare au obligatia sa analizeze conceptia de
ansamblu si solutiile constructive din documentatiile tehnico-economice, sa
propuna masuri care sa conduca la asigurarea rezistentei si bunei
functionalitati a constructiei, dimensionarii judicioase a elementelor sale
componente, utilizarii unor materiale usoare, eficiente, obtinute cu precadere
din surse locale, ocuparii unor suprafete minime de teren, precum si a
mentinerii in timp a caracteristicilor tehnice ale constructiilor cu cheltuieli
minime de exploatare.
Art. 14
Muncitorii, maistrii, tehnicienii si inginerii din unitatile de proiectare
si executie raspund de respectarea stricta a prescriptiilor tehnice de
proiectare si executie si sunt obligati sa efectueze un control riguros al
lucrarilor pe care le executa si sa inlature orice deficienta produsa.
Art. 15
Constructiile de orice fel pot fi date in exploatare numai dupa
receptionarea lor, potrivit legii.
Comisiile de receptie si fiecare membru al acestora sunt obligate sa
verifice in mod riguros indeplinirea conditiilor de calitate, prevazute in
prescriptiile tehnice, in notele de comanda si in proiectele de executie si
raspund, corespunzator atributiilor ce le revin, de calitatea constructiilor
receptionate.
Art. 16
Personalul unitatilor de proiectare, de constructii-montaj, producatoare de
materiale, elemente de constructii si instalatii, al unitatilor beneficiare,
precum si membrii comisiilor de receptie si ai organelor de control, raspund
potrivit legii, material, civil, disciplinar, contraventional ori penal, pentru
orice defectiune de calitate produsa din culpa lor, in perioada de garantie si
durata de serviciu normata.
In scopul asigurarii unei discipline stricte in intreaga activitate de
constructii, prin lege se va aproba statutul disciplinar al personalului din
constructii.
Art. 17
Organizatiile sindicale, celelalte organizatii de masa si obstesti,
consiliile oamenilor muncii si comisiile de control al calitatii din
intreprinderi si unitati economice au datoria sa actioneze permanent in vederea
mobilizarii muncitorilor, maistrilor, tehnicienilor, inginerilor, a intregului
personal din unitatile de proiectare si constructii-montaj, din intreprinderile
producatoare de materiale si elemente de constructii si instalatii, pentru
respectarea riguroasa a prescriptiilor tehnice, verificarea exigenta a fiecarei
lucrari si ridicarea continua a nivelului calitativ al constructiilor.
Totodata, vor stabili masuri care sa conduca la crearea in randurile
personalului din organizatiile de constructii-montaj si de proiectare a unei
largi opinii de masa pentru practicarea autocontrolului exigent al lucrarilor
proprii.
CAP. 2
Conditii de baza ale calitatii constructiilor
Art. 18
Constructiile de orice fel trebuie proiectate si executate tinand seama in
mod obligatoriu de urmatoarele conditii de baza:
a) incadrarea organica si armonioasa a ansamblului sau a obiectivului
proiectat in schita si detaliile de sistematizare aprobate;
b) asigurarea unei depline stabilitati si rezistente, a durabilitatii si
sigurantei in exploatare a intregii constructii si a partilor ei componente, la
toate solicitarile stabilite, potrivit normelor;
c) satisfacerea cerintelor tehnologice ale productiei, asigurarea
conditiilor de viata, productie si securitate a muncii pentru cei care folosesc
constructia;
d) adoptarea de solutii tehnice eficiente care sa duca la volume si
suprafete construite minime, la consumuri reduse de metal, ciment si alte
materiale si la aplicarea in executie a metodelor de inalta productivitate;
e) obtinerea unei eficiente economice sporite in exploatarea
constructiilor, prin reducerea volumului de cheltuieli si a perioadelor de timp
necesare lucrarilor de intretinere si reparatii;
f) organizarea rationala a terenurilor ocupate, cu evitarea scoaterii din
circuit a suprafetelor agricole;
g) dezvoltarea tehnico-edilitara a localitatilor urbane si rurale, in
stransa corelare cu masurile de protectie a mediului inconjurator.
Art. 19
La proiectarea si realizarea constructiilor se va tine seama si de
conditiile de calitate specifice diferitelor categorii de constructii, potrivit
prevederilor stabilite in prezenta lege.
Art. 20
A. Constructiile industriale
Constructiile industriale vor fi proiectate si realizate in conditii de
calitate care sa asigure in mod obligatoriu:
a) integrarea in cadrul platformei industriale, in conditii care sa asigure
cooperarea larga cu celelalte obiective industriale si cu zonele de locuit
invecinate si sa permita realizarea si exploatarea in comun a surselor si
retelelor energetice, de alimentare cu apa si canalizare, a statiilor si
liniilor de transport, precum si a unor dotari social-culturale;
b) comasarea sectiilor de productie, a halelor si cladirilor cu functiuni
similare, in vederea utilizarii intensive a terenului, gruparea retelelor de
instalatii tehnologice si de utilitati si executarea lor pe cele mai scurte
trasee;
c) organizarea fluxurilor tehnologice, de materii prime si produse finite,
astfel incat sa se realizeze functionarea eficienta a intregului obiectiv
industrial;
d) desfasurarea in bune conditii a proceselor de productie si a activitatii
umane;
e) dimensionarea suprafetei si inaltimii halelor, a celorlalte constructii,
in stricta concordanta cu cerintele fluxului tehnologic, cu gabaritul
utilajelor si natura produselor, evitindu-se deschiderile foarte mari ale
elementelor structurii acoperisului si sarcinile importante pe plansee;
f) amplasarea unui volum cat mai mare de utilaje si instalatii industriale
in aer liber, adapostirea acestora in cladiri numai in cazurile cand o astfel
de masura este impusa de cerintele procesului tehnologic sau de natura
utilajelor;
g) adoptarea, pentru acoperirea si inchiderea laterala a halelor, a unor
solutii constructive din elemente usoare, realizate cu consumuri reduse de
metal si ciment;
h) adoptarea de solutii constructive care sa asigure in exploatare un
consum minim de energie si combustibil;
i) folosirea elementelor de constructii si instalatii si a materialelor de
constructii pentru structuri si finisaje care sa asigure rezistenta la efectul
agentilor corosivi specifici proceselor de productie si mediului inconjurator,
conditiile sanitare si de igiena specifice, la nivelul stabilit de norme;
j) iluminarea naturala a spatiilor de productie, cu exceptia cazurilor in
care procesul tehnologic impune alte solutii;
k) realizarea ventilatiilor de regula in sistem natural, iar a
instalatiilor de climatizare, numai in incinte delimitate si numai pentru
aparatura si liniile tehnologice a caror functionare impune conditii speciale
de temperatura, umiditate si presiune a aerului;
l) amplasarea conductelor, cablurilor, tubulaturii de ventilatie si a
partilor componente ale instalatiilor tehnologice astfel incat sa nu afecteze
structura de rezistenta;
m) realizarea conditiilor de securitate si igiena a muncii prevazute in
norme.
Art. 21
B. Constructiile de locuinte
Constructiile de locuinte se vor proiecta si realiza in conditii care sa
asigure in mod obligatoriu:
a) incadrarea in prevederile schitei si detaliilor de sistematizare a
localitatilor, cu stricta respectare a normelor referitoare la densitate, regim
de inaltime si distanta intre cladiri si cu asigurarea legaturilor directe,
atat in cadrul ansamblului, cat si in celelalte zone;
b) durabilitatea si rezistenta, precum si o inalta siguranta in exploatare,
pe baza calculelor care sa tina seama de toate solicitarile, inclusiv cele
seismice, in conformitate cu prevederile din norme;
c) nivelul necesar de confort si folosinta prin dimensionarea judicioasa a
incaperilor si adoptarea unor finisaje imbunatatite, realizate prin utilizarea
de materiale eficiente;
d) respectarea specificului arhitecturii locale si incadrarea armonioasa a
ansamblului constructiv in mediul natural;
e) adoptarea de solutii arhitecturale care sa conduca la structuri de
rezistenta ordonate si omogene;
f) cresterea gradului de industrializare si mecanizare a executiei, precum
si aplicarea de noi tehnologii moderne de executie;
g) legaturi de acces intre subsolurile cladirilor adiacente;
h) amplasarea de regula, a centralelor termice in afara cladirilor de
locuit in toate cazurile, centralele termice vor fi astfel concepute si
executate incat sa nu afecteze structura de rezistenta a cladirilor si sa aiba
acces direct din exterior;
i) amplasarea instalatiilor frigorifice sau a altor instalatii care produc
vibratii astfel incat, prin sisteme simple si ieftine de protectie, sa se evite
transmiterea de vibratii care pot afecta rezistenta sau buna functionalitate a
cladirii.
Art. 22
Se interzic proiectarea si executarea de depozite ale organizatiilor
socialiste in cladirile de locuit.
Amplasarea depozitelor de combustibili se va putea face numai in afara
cladirilor.
Art. 23
Realizarea de incaperi sau parti de incaperi scoase in consola, la
nivelurile superioare ale cladirilor, in afara aliniamentului elementelor
verticale de rezistenta de la parter, se va putea face numai in zonele cu
seismicitate redusa, cu prevederea unor masuri speciale pentru asigurarea
deplinei stabilitati a cladirilor.
Art. 24
C. Constructiile pentru activitati cultural-educative
Constructiile pentru activitati cultural-educative se vor proiecta si
executa astfel incat sa asigure in mod obligatoriu:
a) solutii constructive si arhitecturale care sa permita o buna
functionalitate, in raport cu destinatia fiecarei cladiri si incadrarea
organica in planul de sistematizare a localitatii;
b) amplasarea celor mai importante obiective in asa fel incat sa se asigure
valorificarea corespunzatoare a intregului ansamblu arhitectural;
c) dimensionarea incaperilor cu functiuni principale si auxiliare cu
respectarea normelor specifice fiecarei categorii, evitarea spatiilor care nu
au rol utilitar si reducerea la strictul necesar a celor afectate circulatiei;
d) circulatii fluente cu posibilitati de evacuare rapida;
e) imbinarea in mod armonios a principiilor de estetica moderne cu
elementele arhitecturii traditionale romanesti;
f) adoptarea de solutii arhitecturale care sa excluda elementele decorative
grele, care duc la incarcarea inutila a constructiei.
Art. 25
D. Constructiile pentru ocrotirea sanatatii
Constructiile pentru sanatate si odihna se vor realiza cu respectarea
urmatoarelor conditii obligatorii:
a) asigurarea cerintelor de functionare, corespunzator profilului unitatii
si normelor specifice de exploatare;
b) corelarea solutiilor arhitecturale cu cele constructive, dimensionarea
volumelor si suprafetelor in stricta concordanta cu capacitatea si destinatia
unitatilor;
c) stabilirea capacitatii obiectivelor din reteaua sanitara cu respectarea
stricta a normelor de structura si profil ale unitatilor si evitarea realizarii
de complexe spitalicesti cu capacitati foarte mari;
d) asigurarea evacuarii rapide prin trasee de circulatie simple si cat mai
scurte, prevederea de accese exterioare la subsolul cladirilor;
e) punerea deplina in valoare si protejarea factorilor naturali balneari
sau climatici cu calitati terapeutice si profilactice, tinand seama de
cerintele ocrotirii sanatatii populatiei si prevederile normelor de
sistematizare.
Art. 26
E. Constructiile pentru comert
Constructiile pentru comert vor respecta urmatoarele conditii obligatorii:
a) dezvoltarea retelei comerciale corespunzator cerintelor populatiei, cu
respectarea planurilor de sistematizare si a normelor de organizare stabilite
potrivit legii;
b) asigurarea cerintelor functionale ale unei activitati comerciale
eficiente, potrivit specificului fiecarui obiectiv;
c) respectarea conditiilor igienico-sanitare pentru fiecare categorie de
marfuri ce face obiectul de activitate al unitatii;
d) corelarea solutiilor arhitecturale cu cele constructive, realizarea
spatiilor destinate circulatiei in magazine, fara incrucisari si cu
posibilitati de evacuare rapida;
e) limitarea spatiilor de depozitare la strictul necesar si amplasarea
acestora in conditiile prevazute de lege;
f) proiectarea spatiilor comerciale dispuse la nivelurile inferioare ale
cladirilor de locuit numai cu respectarea sistemului constructiv adoptat pentru
aceste cladiri; spatiile comerciale pentru care cerintele functionale nu permit
respectarea acestei conditii se vor realiza in constructii separate, in afara
cladirilor de locuit.
Art. 27
F. Constructiile agrozootehnice
Constructiile agrozootehnice vor trebui sa asigure cele mai bune conditii
de functionare corespunzator destinatiei lor, astfel incat sa permita obtinerea
unei productii maxime si a unor randamente sporite, in conditiile respectarii
normelor agrozootehnice.
La proiectarea si executarea constructiilor agrozootehnice se vor respecta
urmatoarele conditii obligatorii:
a) alegerea unor amplasamente care sa evite scoaterea terenurilor din
circuitul agricol si sa valorifice conditiile locale;
b) adoptarea de solutii constructive care sa permita folosirea pe scara
larga a materialelor locale;
c) dimensionarea instalatiilor la strictul necesar specificului tehnologic;
d) dimensionarea constructiilor astfel incat sa se asigure rezistenta,
stabilitatea si durabilitatea corespunzator destinatiei lor;
e) alegerea solutiilor constructive si functionale in conformitate cu
prescriptiile sanitar-veterinare;
f) prevenirea si combaterea poluarii mediului inconjurator.
Silozurile si magaziile destinate conditionarii si depozitarii cerealelor,
semintelor si altor produse vor fi proiectate si realizate astfel incat sa
asigure deplina protectie a produselor depozitate fata de agentii atmosferici,
potrivit prescriptiilor si regulilor specifice.
Art. 28
G. Constructiile hidrotehnice
Constructiile hidrotehnice si lucrarile de gospodarire a apelor vor trebui
sa asigure o folosire complexa, in scopuri energetice, de alimentare cu apa,
navigatie, irigatii, agrement, exploatare piscicola si altele, in functie de
conditiile naturale, cuprinzand si lucrarile de combatere a eroziunii solului
si de consolidare a versantilor.
Art. 29
In proiectarea si executia constructiilor hidrotehnice se vor respecta
urmatoarele conditii obligatorii:
a) adoptarea solutiilor si masurilor care asigura evitarea oricaror
deteriorari la baraje ca urmare a actiunii apei, a solicitarilor seismice sau
de alta natura, precum si evitarea colmatarii lacurilor de acumulare;
b) prevederea la baraje a aparaturii pentru urmarirea comportarii lor in
timp si semnalarea aparitiei fenomenelor care pot influenta siguranta in
exploatare;
c) asigurarea durabilitatii, stabilitatii si a sigurantei in exploatare, a
etanseitatii si rezistentei mecanice, a rezistentei la actiunea factorilor
atmosferici, la eroziune si coroziune, la eforturile specifice constructiilor
masive si la actiunea agentilor chimici si biologici ce pot aparea pe parcursul
duratei de serviciu;
d) adoptarea de solutii constructive eficiente, cu consumuri reduse de
metal si ciment si o larga folosire a materialelor locale si anrocamentelor;
e) incadrarea organica a lucrarilor in cadrul natural, in functie de
caracteristicile geologice, hidrologice si morfologice ale acestuia.
Art. 30
Constructiile pentru irigatii si desecari se vor proiecta si realiza in
functie de cerintele exploatarii agricole si de conditiile naturale specifice
fiecarui perimetru, in conditii de calitate care sa asigure in mod obligatoriu:
a) valorificarea deplina si cu eficienta sporita a tuturor terenurilor din
perimetrele care se amenajeaza prin sporirea continua a capacitatii lor de
productie si prevenirea fenomenelor de degradare a solului;
b) asigurarea de conditii optime de umiditate pe toata perioada de
vegetatie;
c) dimensionarea lucrarilor de aductiune si evacuare din sistemele de
irigatii, cu adoptarea de solutii care sa foloseasca deplin posibilitatile de
distribuire gravitationala a apei si sa reduca la minimum consumul de energie
electrica si pierderile de apa;
d) amplasarea canalelor, de regula pe trasee rectilinii, si executarea lor
in principal in sapatura, cu limitarea rambleelor la situatiile strict
necesare;
e) prevederea de inlocuitori de metal pentru echipamentele de conducere si
distribuire a apei;
f) indepartarea excesului de apa la suprafata terenului si controlul
regimului de umiditate, pentru a se evita scoaterea terenurilor din productia
agricola prin saraturare sau inmlastinari;
g) amplasarea retelelor de desecare-evacuare pe cotele cele mai joase ale
terenului, prin folosirea depresiunilor naturale si evitarea excavatiilor in
paminturi instabile.
Art. 31
Constructiile pentru combaterea eroziunii solului vor asigura protectia si
conservarea fondului funciar in zonele cu relief accidentat si se vor realiza
cu parametrii de calitate care sa asigure in mod obligatoriu:
a) reducerea pierderilor de sol fertil de pe versanti in limitele normate,
in raport cu conditiile naturale locale;
b) punerea in valoare agricola sau silvica a terenurilor neproductive din
perimetrul care se amenajeaza si a terenurilor afectate de alunecari;
c) fixarea si consolidarea formatiunilor erozionale de adancime si
micsorarea transportului de material solid;
d) adoptarea de solutii constructive pentru consolidarea malurilor si alte
lucrari, cu folosirea de materiale locale.
Art. 32
H. Constructiile pentru transporturi
Constructiile de cai ferate si drumuri vor fi proiectate si executate in
conditii de calitate care sa asigure in mod obligatoriu:
a) adoptarea de solutii constructive pentru terasamente, lucrari de arta si
suprastructura corespunzator sarcinilor de trafic si care, prin rezistenta si
stabilitate, sa creeze conditii pentru siguranta deplina a circulatiei;
b) realizarea de terasamente corespunzator compactate si protejate, care sa
nu fie afectate de actiunea apelor;
c) prevederea la lucrarile de cai ferate de instalatii de semnalizare,
centralizare, bloc de linie si telecomunicatii in stricta concordanta cu
necesitatile de exploatare si conditiile de siguranta deplina a circulatiei;
d) adoptarea, pentru infrastructura drumurilor, a solutiilor care sa
asigure o buna comportare in timp a partii carosabile a drumului;
e) adoptarea unor trasee optime, care sa necesite un volum redus de
terasamente si sa asigure o ocupare minima de teren agricol;
f) adoptarea unor solutii constructive eficiente pentru suprafata de rulare
a drumurilor, astfel ca acestea sa permita circulatia in conditii de siguranta
a vehiculelor, cu vitezele si tonajele prescrise;
g) prevederea de solutii constructive care sa permita exploatarea in
deplina siguranta a podurilor, tunelelor, viaductelor, precum si utilizarea pe
scara larga a materialelor locale pentru executarea acestora.
Art. 33
I. Constructiile tehnico-edilitare
Constructiile tehnico-edilitare, cuprinzand retele de utilitati si
comunicatii si cladirile aferente, care deservesc obiectivele industriale,
ansamblurile de locuinte, obiectivele social-culturale si celelalte cladiri
orasenesti, se vor proiecta si executa astfel incat sa asigure in mod
obligatoriu:
a) o buna functionalitate si o deplina siguranta in exploatare;
b) alegerea traseelor optime, cu folosirea eficienta a caracteristicilor
terenului si evitarea traversarii unor cursuri de apa si cai de comunicatii
importante;
c) folosirea de solutii care sa economiseasca metalul, sa asigure costuri
minime in exploatare si o executie cu un inalt grad de industrializare.
CAP. 3
Obligatii si raspunderi in asigurarea calitatii constructiilor
Art. 34
Sectiunea I
Obligatiile si raspunderea ministerelor si altor organe centrale si locale
Ministerele si celelalte organe centrale si locale titulare de investitii sunt
obligate sa ia masuri tehnico-organizatorice pentru desfasurarea in bune
conditii a procesului de productie si raspund de calitatea lucrarilor de constructii-montaj
executate la unitatile subordonate, in care scop sunt obligate:
a) sa asigure includerea in nota de comanda a tuturor datelor necesare
pentru elaborarea de solutii constructive eficiente;
b) sa verifice si sa accepte numai documentatii de proiectare cu solutii
care asigura calitatea constructiilor si sa solicite proiectantului modificarea
proiectului cand constata ca prevederile acestuia conduc la o calitate
necorespunzatoare;
c) sa ia masuri pentru asigurarea conditiilor materiale si tehnice
stabilite de lege, pentru ca lucrarile sa se desfasoare in mod corespunzator;
d) sa supravegheze realizarea corecta a lucrarilor si respectarea
proiectelor de executie si sa ia masuri pentru inlaturarea deficientelor
constatate;
e) sa controleze modul in care unitatile beneficiare isi indeplinesc
obligatiile privind asigurarea calitatii constructiilor si intocmirea cartii
tehnice a constructiei;
f) sa indrume si sa verifice activitatea comisiilor de receptie pentru a
asigura o inalta exigenta la receptia lucrarilor; sa controleze realizarea
sarcinilor stabilite de comisia de receptie;
g) sa controleze modul in care unitatile beneficiare asigura exploatarea
constructiilor si sa ia masuri pentru respectarea prevederilor din proiect si
din normele pentru intretinerea si repararea acestora.
Art. 35
Ministerele care au in subordine unitati de constructii-montaj sunt
obligate:
a) sa ia masuri pentru buna organizare si desfasurare a lucrarilor de
constructii pe toate santierele unitatilor in subordine;
b) sa asigure specializarea unitatilor de constructii, dotarea lor
corespunzatoare, introducerea rezultatelor cercetarilor stiintifice, a noilor
metode si tehnici constructive si generalizarea experientei avansate;
c) sa organizeze controlul de calitate a lucrarilor de constructii si sa
verifice activitatea compartimentelor de control tehnic de calitate din
unitatile de constructii-montaj;
d) sa analizeze anual nivelul calitativ al lucrarilor de constructii,
executate de unitatile in subordine, si sa ia masuri pentru ridicarea continua
a calitatii constructiilor;
e) sa ia masuri pentru pregatirea si perfectionarea cadrelor de
constructori;
f) sa urmareasca executarea de catre constructor a sarcinilor stabilite de
comisiile de receptie si de organele superioare de control.
Art. 36
Sectiunea a II-a
Obligatiile si raspunderile unitatii beneficiare de investitii Unitatile
beneficiare de investitii raspund de stabilirea cerintelor tehnice si
functionale ale constructiilor, de realizarea acestora in executie si de
exploatarea lucrarilor in stricta conformitate cu documentatia de executie, in
care scop sunt obligate:
a) sa prevada in nota de comanda pentru intocmirea proiectului solutii
constructive care sa asigure respectarea riguroasa a normelor de calitate si
care permit reducerea volumelor si suprafetelor construite, reducerea duratei
lucrarilor si realizarea unui grad ridicat de industrializare in executie;
b) sa verifice documentatiile de proiectare si sa le accepte numai daca
corespund in intregime conditiilor de calitate;
c) sa asigure conditiile materiale si tehnice necesare pentru desfasurarea
lucrarilor fara intreruperi de natura a prejudicia calitatea;
d) sa supravegheze realizarea corecta a lucrarilor pe faze, in conformitate
cu proiectele de executie, si sa semnaleze proiectantului abaterile constatate;
e) sa asigure receptia pe faze a lucrarilor si sa consemneze in
procese-verbale, impreuna cu executantul, calitatea lucrarilor de fundatii, a
structurii de rezistenta, precum si a oricaror lucrari care devin ascunse;
f) sa indeplineasca masurile stabilite de comisia de receptia si sa
urmareasca indeplinirea sarcinilor prevazute de aceasta pentru proiectant si
constructor;
g) sa exploateze constructiile in conformitate cu prevederile din proiect,
din caietul de sarcini si din normele de intretinere si reparatii; sa nu
efectueze nici o modificare fara aprobarile prevazute in prezenta lege.
Art. 37
Unitatile beneficiare de investitii sunt obligate sa inscrie in cartea
tehnica a constructiei date privind:
a) autorul proiectului, constructorul, specialistii care in timpul
executiei au atestat calitatea acesteia si componenta comisiei de receptie;
b) gradul de seismicitate luat in calcul la proiectarea si executarea
constructiei;
c) principalele date si documente privind modul si conditiile in care s-a
realizat constructia si receptia acesteia;
d) rezultatele incercarilor de laborator si probelor de calitate efectuate
pe parcursul executiei lucrarilor;
e) prescriptiile de baza care trebuie respectate in timpul exploatarii
constructiei, precum si elementele necesare urmaririi comportarii acesteia in
timp.
Cartea tehnica a constructiei cuprinde in mod obligatoriu proiectul de
executie.
In cazul in care s-au efectuat, cu aprobarile prevazute de lege, reparatii,
modificari, schimbari de destinatie sau extinderi ale constructiei, cartea
tehnica a constructiei va cuprinde si proiectele speciale pe baza carora aceste
lucrari au fost executate.
Art. 38
Unitatile beneficiare nu au dreptul sa aduca nici o modificare
constructiilor.
In mod exceptional si in cazuri temeinic justificate se pot aduce numai
acele modificari prin care nu se afecteaza rezistenta si stabilitatea
constructiilor. Astfel de modificari se vor executa numai pe baza unui proiect
special elaborat, avizat de unitatea care a proiectat structurile de rezistenta
si numai cu acordul organelor Inspectiei de stat in constructii.
In cazul in care lipseste documentatia de executie a structurii de
rezistenta, proiectul de modificare se va putea face numai pe baza de
expertiza, cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru
Investitii-constructii.
Art. 39
Sectiunea a III-a
Obligatiile si raspunderile unitatii de proiectare
Unitatile de proiectare poarta intreaga raspundere pentru asigurarea prin
proiect a rezistentei, durabilitatii, sigurantei in exploatare, bunei
comportari in timp, precum si a celorlalte insusiri calitative specifice
fiecarei constructii, in functie de destinatia sa si de conditiile prevazute
pentru realizarea si exploatarea acesteia, in care scop sunt obligate:
a) sa asigure reflectarea in proiecte a indicatorilor din nota de comanda,
a avizelor si acordurilor organelor componente, a parametrilor tehnici si
tehnico-economici;
b) sa ia masurile necesare pentru ca solutiile adoptate in proiecte sa
satisfaca conditiile de calitate cu utilizarea de materiale eficiente, adecvate
caracterului constructiei, cu tehnologii de executie cu un inalt grad de
industrializare si mecanizare;
c) sa promoveze folosirea pe scara larga a metodelor moderne de calcul in
proiectare, precum si a proiectelor tip, pe care sa le perfectioneze in mod
sistematic;
d) sa experimenteze pe modele, ori de cate ori este cazul, solutiile
tehnice din proiect, in vederea verificarii si perfectionarii acestora;
e) sa ia masuri pentru valorificarea rezultatelor cercetarilor stiintifice
si generalizarea solutiilor tehnice avansate, initiind noi cercetari in domenii
de perspectiva;
f) sa asigure verificarea exigenta a tuturor proiectelor elaborate,
corectitudinea si exactitatea calculelor din planuri si din piesele scrise ale
proiectelor, luand masuri pentru refacerea celor necorespunzatoare calitativ;
g) sa supravegheze si sa urmareasca realizarea constructiilor in vederea
respectarii intocmai, pe santier, a prevederilor proiectelor;
h) sa stabileasca, impreuna cu beneficiarul, obiectele de constructii a
caror comportare calitativa trebuie urmarita in timp si sa elaboreze programul
de urmarire;
i) sa asigure indeplinirea, potrivit legii, a obligatiilor ce revin
proiectantului in legatura cu receptia obiectivelor de investitii;
j) sa adopte, prin programe speciale anuale, masuri pentru imbunatatirea
calitatii solutiilor de proiectare;
k) sa intocmesca, ori de cate ori este nevoie, caiete de sarcini privind
executarea lucrarilor, precum si prescriptii de intretinere sau exploatare a
constructiei;
l) sa creeze conditiile pentru informarea si tinerea la curent a
proiectantilor cu cele mai noi si mai eficiente solutii tehnice, din tara si
strainatate.
Art. 40
Conducerile unitatilor de proiectare raspund de asigurarea calitatii
solutiilor constructive si functionale prevazute in proiect, de introducerea
progresului tehnic si a noilor tehnologii, in care scop sunt obligate:
a) sa asigure ca elaborarea fiecarui proiect sa fie incredintata
proiectantilor care au cunostinte si experienta corespunzatoare specificului si
gradului de complexitate a problemelor ce se cer a fi solutionate prin acel
proiect;
b) sa organizeze si sa asigure indrumarea tehnica unitara a proiectarii pe
intreaga unitate si generalizarea celor mai eficiente metode si solutii;
c) sa organizeze verificarea proiectelor, de catre consiliile
tehnico-economice, privind calitatea si eficienta economica a solutiilor,
inainte de predarea proiectelor la beneficiar;
d) sa interzica adoptarea unor solutii constructive care sa conduca la
scoaterea zidurilor in consola, fata de planul structurii de rezistenta;
e) sa organizeze controlul pe santiere si sa asigure participarea
proiectantilor la receptia obiectelor si obiectivelor de investitii;
f) sa organizeze urmarirea in exploatare a obiectivelor proiectate, in
scopul perfectionarii continue a solutiilor;
g) sa organizeze si sa asigure documentarea si informarea tehnica si de
specialitate a proiectantilor si a celorlalte cadre de specialitate din unitate
prin dotarea unitatilor respective cu prescriptii tehnice, cataloage de utilaje
si materiale, reviste si carti de specialitate.
Art. 41
Seful de proiect raspunde impreuna cu ceilalti proiectanti pentru
asigurarea calitatii proiectului, a solutiilor adoptate, si are urmatoarele
obligatii principale:
a) sa coordoneze proiectarea intregului obiectiv si a obiectelor
componente, astfel incat sa se realizeze un ansamblu unitar, cu inalta
functionalitate, deplina siguranta in exploatare si eficienta maxima;
b) sa indrume pe parcurs activitatea proiectantilor si sa asigure legatura
cu proiectantii de diferite specialitati care participa la elaborarea
proiectului;
c) sa incadreze proiectul in indicatorii tehnico-economici din nota de
comanda; sa respecte acordurile si avizele legale;
d) sa asigure colaborarea cu constructorul pentru stabilirea variantelor si
solutiilor constructive ce urmeaza a fi adoptate in proiect;
e) sa asigure verificarea solutiilor proiectului si sa participe nemijlocit
la realizarea lui;
f) sa stabileasca, impreuna cu constructorul si cu beneficiarul, programul
privind controlul de calitate pe santier si sa asigure executarea acestuia;
g) sa participe la receptia lucrarilor pentru care a indeplinit functia de
sef de proiect.
Art. 42
Proiectantii raspund nemijlocit de calitatea solutiilor elaborate si au
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte prevederile standardelor, caietelor de sarcini si ale
celorlalte prescriptii tehnice;
b) sa dimensioneze corect constructiile si instalatiile aferente astfel
incat sa se asigure buna comportare a acestora pe intreaga durata normata de
exploatare;
c) sa introduca in proiecte solutii care sa asigure respectarea deplina a
parametrilor calitativi privind rezistenta, durabilitatea, functionalitatea
constructiei, precum si a celorlalte cerinte calitative specifice obiectivului
pe care il proiecteaza;
d) sa participe direct, pe santier, la executarea proiectului pe care l-a
elaborat si sa controleze calitatea executiei, potrivit programului stabilit cu
beneficiarul si constructorul.
Art. 43
Sectiunea a IV-a
Obligatiile si raspunderile consiliilor tehnico-economice
Consiliile tehnico-economice functioneaza ca organe consultative in
ministere, in celelalte organe centrale si locale, in unitatile de proiectare
si in centralele si intreprinderile beneficiare. Ele raspund de verificarea
documentatiilor tehnico-economice care stau la baza realizarii constructiilor.
Art. 44
Consiliile tehnico-economice din ministere si din celelalte organe centrale
si locale, precum si din centralele si intreprinderile beneficiare, au
obligatia sa verifice daca in notele de comanda si in proiectele de executie,
elaborate de unitatile de proiectare, se asigura:
a) respectarea prescriptiilor tehnice din domeniul constructiilor si
incadrarea in schitele si detaliile de sistematizare;
b) adoptarea unor conceptii constructive si ipoteze de calcul corecte,
corespunzatoare cerintelor de rezistenta, stabilitate si buna functionalitate
ale constructiei;
c) luarea in considerare in proiect a solicitarilor seismice, potrivit
zonarii stabilite prin lege, precum si a solicitarilor datorate conditiilor
naturale in care urmeaza sa se realizeze si sa se exploateze constructia;
d) prevederea de solutii judicioase ale planului general pentru reducerea
la minimum a suprafetelor construite si realizarea de fluxuri tehnologice care
sa corespunda cerintelor de eficienta in exploatarea obiectivelor;
e) adoptarea de solutii tehnice care sa duca la consumuri reduse de ciment
si otel in proiectarea constructiilor, cu respectarea parametrilor prevazuti in
plan.
Art. 45
Consiliile tehnico-economice din institutele de proiectare sunt obligate sa
analizeze documentatiile tehnico-economice elaborate de proiectanti, in care
scop trebuie:
a) sa verifice solutiile constructive si conceptia de ansamblu a
proiectului;
b) sa analizeze dimensionarea elementelor constructive in vederea
asigurarii rezistentei, stabilitatii, protectiei antiseismice, potrivit zonarii
stabilite prin lege, si a protectiei acestora impotriva incendiilor;
c) sa urmareasca cresterea gradului de industrializare a lucrarilor prin
utilizarea de proiecte tip si refolosibile, precum si a unor tehnologii care sa
conduca la mecanizarea operatiilor de executare a constructiilor;
d) sa urmareasca imbunatatirea calitatii si eficientei economice a
lucrarilor proiectate;
e) sa avizeze numai acele note de comanda, proiecte de executie si caiete
de sarcini care se incadreaza in prevederile standardelor, normelor si
normativelor tehnice.
Art. 46
Consiliile tehnico-economice au obligatia sa controleze respectarea
riguroasa in proiecte a normelor legale privind calitatea constructiilor, sa
propuna imbunatatiri ale solutiilor din documentatii si raspund pentru
propunerile pe care le fac.
Art. 47
Organele de conducere colectiva din unitati dezbat si aproba notele de
comanda si proiectele de executie numai dupa ce au fost avizate de catre
consiliul tehnico-economic din unitate.
Art. 48
Sectiunea a V-a
Obligatiile si raspunderile unitatilor de constructii-montaj
Unitatile de constructii-montaj raspund de executarea lucrarilor cu
respectarea intocmai a prescriptiilor tehnice de calitate, in care scop au
urmatoarele obligatii principale:
a) sa ia masurile necesare pentru realizarea lucrarilor de constructii la
parametrii prevazuti in proiecte si in prescriptiile tehnice;
b) sa examineze proiecte de executie in vederea elaborarii de propuneri de
imbunatatire a solutiilor constructive; sa ceara proiectantului modificarea
acelor prevederi din proiecte care ar conduce la incalcarea unor norme tehnice
de calitate;
c) sa organizeze efectuarea autocontrolului calitatii lucrarilor in toate
fazele de executie;
d) sa asigure aprovizionarea cu materiale de buna calitate, precum si
manipularea si depozitarea corespunzatoare a materialelor, astfel incat sa se
evite deteriorarea lor;
e) sa adopte masurile necesare pentru confectionarea pe santiere si in
atelierele proprii a unor produse prefabricate si semifabricate de buna
calitate;
f) sa organizeze activitatea pe santiere, pe echipe complexe, cu folosirea,
pentru stimularea calitatii lucrarilor, a formelor adecvate de retribuire a
muncii in acord global;
g) sa organizeze compartimentul de control tehnic de calitate, asigurand
incadrarea acestuia cu personal bine pregatit si dotarea cu aparatura de buna
calitate;
h) sa adopte masuri de remediere a defectiunilor constructiei care i-au
fost semnalate si de prevenire a repetarii acestor defectiuni;
i) sa supuna receptiei numai obiecte de constructii de buna calitate;
j) sa ia masuri de ridicare a calificarii profesionale a muncitorilor si de
perfectionare a nivelului profesional al maistrilor, tehnicienilor si
inginerilor;
k) sa predea beneficiarului documentele necesare pentru intocmirea cartii
tehnice a constructiei.
Art. 49
Se interzice unitatilor de constructii-montaj:
a) sa modifice, fara acordul prealabil al proiectantului, solutiile tehnice
din proiectele de executie care pot afecta rezistenta, stabilitatea,
functionalitatea, arhitectura sau siguranta in exploatare;
b) sa ascunda defecte de executie sau sa le remedieze in alte conditii
decat cele prevazute de lege;
c) sa faca taieri si perforari in diguri sau in alte lucrari de aparare
impotriva inundatiilor.
Art. 50
Remedierea defectelor de executie se face pe baza solutiilor elaborate de
unitatile de proiectare sau de constructii-montaj. Solutiile de remediere a
defectelor, elaborate de unitatile de constructii-montaj, trebuie insusite in
prealabil de unitatile de proiectare si de beneficiar.
Art. 51
Directorii si ceilalti conducatori ai unitatilor de constructii-montaj
raspund de indeplinirea tuturor sarcinilor ce revin unitatii in domeniul
calitatii si au urmatoarele obligatii:
a) sa ia masuri pentru respectarea riguroasa a proiectelor, a normelor si
prescriptiilor tehnice pentru constructiile realizate de catre unitatile in
subordine;
b) sa asigure conditiile materiale, tehnice si organizatorice necesare
pentru executarea lucrarilor in stricta conformitate cu documentatiile tehnice;
c) sa organizeze conlucrarea cu unitatile de proiectare la stabilirea
solutiilor constructive si elaborarea proiectelor de organizare si a fiselor
tehnologice;
d) sa exercite un control permanent si exigent asupra calitatii si sa ia
masuri pentru inlaturarea operativa a deficientelor constatate si stabilirea
raspunderii persoanelor vinovate;
e) sa asigure colaborarea cu proiectantul in scopul stabilirii in comun, pe
parcursul proiectarii, a solutiilor si detaliilor care sa permita aplicarea
celor mai eficiente tehnologii de executie;
f) sa incredinteze executarea lucrarilor unor cadre tehnice cu calificarea
si experienta profesionala corespunzatoare complexitatii constructiilor si
lucrarilor.
Art. 52
Seful de santier raspunde de calitatea lucrarilor executate si are
urmatoarele obligatii principale:
a) sa asigure buna organizare a procesului de productie, conditiile
necesare executarii lucrarilor incredintate in conformitate cu prevederile
proiectelor, ale prescriptiilor tehnice, precum si corecta aplicare a fiselor
tehnologice;
b) sa organizeze gospodarirea judicioasa si economisirea materialelor
necesare realizarii lucrarilor ce i-au fost incredintate;
c) sa opreasca executia lucrarilor necorespunzatoare si sa ia masuri de
remediere si de tragere la raspundere a celor vinovati;
d) sa respecte indicatiile date de organele Inspectiei de stat in
constructii, indicatiile organelor de control ale beneficiarului si
proiectantului, sa execute in termenele stabilite remedierile inscrise in
procesele-verbale de control sau de receptie a lucrarilor.
Art. 53
Conducatorul de lot raspunde de executarea lucrarilor ce i-au fost
incredintate, cu respectarea stricta a proiectelor de executie, a caietelor de
sarcini si a prescriptiilor tehnice, si are urmatoarele obligatii principale;
a) sa asigure executarea corecta a operatiilor de trasare si sa urmareasca
pe tot parcursul executiei respectarea riguroasa a caracteristicilor geometrice
ale constructiilor, conform prevederilor proiectelor;
b) sa controleze, in toate fazele de executie, modul in care maistrii
asigura respectarea riguroasa a prevederilor referitoare la calitatea
lucrarilor cuprinse in proiecte si in prescriptiile tehnice;
c) sa asigure verificarea calitatii materialelor si elementelor de
constructii si instalatii pe care le introduce in lucrare;
d) sa intocmeasca si sa tina la zi evidenta documentelor cerute de
prescriptiile tehnice cu privire la calitatea si executarea lucrarilor;
e) sa asigure verificarea calitatii lucrarilor ce devin ascunse si sa
intocmeasca, impreuna cu beneficiarul, documentele prevazute de reglementarile
in vigoare pentru aceste lucrari.
Art. 54
Maistrul si seful punctului de lucru raspund impreuna cu sefii de echipa si
muncitorii de calitatea operatiilor efectuate si au urmatoarele obligatii
principale:
a) sa organizeze locurile de munca si procesele de productie si sa creeze
conditiile necesare pentru executarea lucrarilor;
b) sa controleze calitatea lucrarilor executate de echipele a caror
activitate o coordoneaza;
c) sa indrume si sa controleze activitatea sefilor de echipa si a
muncitorilor pentru respectarea riguroasa a proiectelor, caietelor de sarcini,
prescriptiilor tehnice si fiselor tehnologice specifice fiecarei lucrari;
d) sa efectueze operatiile de trasare si nivelment incredintate;
e) sa verifice calitatea materialelor, elementelor de constructii si
instalatii si sa introduca in lucrare numai materiale sau elemente de
constructii si instalatii care corespund calitativ prevederilor din proiecte,
prescriptii tehnice si caiete de sarcini;
f) sa controleze calitatea lucrarilor in toate etapele de executie,
inclusiv la predarea si primirea lucrarilor intre echipe;
g) sa efectueze receptia pe faze a lucrarilor executate de formatiile de
lucru din subordine.
Art. 55
Seful de echipa sau brigada raspunde de respectarea, in executia
lucrarilor, a prevederilor proiectului, prescriptiilor tehnice, fiselor
tehnologice, regulilor specifice meseriilor respective si a indicatiilor
tehnice date de maistru sau seful punctului de lucru, precum si de controlul
calitatii muncii prestate de muncitorii din echipa sau brigada sa.
Art. 56
Muncitorii raspund de calitatea lucrarilor realizate si au obligatia sa
respecte intocmai tehnologia specifica de executie a fiecarei operatii, sa utilizeze
numai materiale corespunzatoare calitativ, sa verifice prin autocontrol
calitatea lucrarilor, sa fie exigenti fata de orice abatere produsa si sa
remedieze operativ defectele de calitate constatate. De asemenea, trebuie sa
contribuie la ridicarea nivelului calitativ al constructiilor, economisirea si
gospodarirea judicioasa a materialelor.
Art. 57
Sectiunea a VI-a
Receptia constructiilor
Receptia constructiei constituie atestarea de catre comisia de receptie a
indeplinirii conditiilor de calitate prevazute in prescriptiile tehnice, in
proiectele de executie, in caietele de sarcini si in dispozitiile de santier
care au stat la baza executarii constructiei.
Art. 58
Comisiile de receptie a constructiilor, constituie potrivit legii, raspund
de admiterea la receptie numai a lucrarilor care corespund intocmai
prescriptiilor de calitate specifice fiecarui gen de lucrari si au urmatoarele
obligatii principale:
a) sa verifice cu exigenta calitatea obiectelor si lucrarilor supuse receptiei,
pe baza constatarilor directe si a analizarii documentelor legale care atesta
calitatea lucrarilor pe faze de executie, inclusiv a lucrarilor care devin
ascunse;
b) sa refuze receptionarea obiectelor care nu au fost complet terminate sau
care nu indeplinesc conditiile legale de calitate;
c) sa certifice calitatea constructiilor receptionate, confirmind
indeplinirea conditiilor legale de calitate la data admiterii receptiei.
Art. 59
Receptia fiecarui obiect de constructii se realizeaza in doua etape:
a) receptia preliminara;
b) receptia finala.
Receptia preliminara se face numai dupa terminarea integrala a lucrarilor
de constructii. De la data receptiei preliminare curge termenul de garantie,
care este de 3 ani pentru constructiile din sectorul minier, hidroenergetice si
baraje, de 2 ani pentru constructiile termoenergetice, linii si statii
electrice, de 1 an si 6 luni pentru constructiile de locuinte si de un an
pentru constructiile industriale si toate celelalte categorii de constructii.
Receptia finala se efectueaza la expirarea perioadei de garantie.
Unitatea de constructii-montaj este obligata sa remedieze toate defectele
de calitate ivite in perioada de garantie, care nu se datoresc culpei
beneficiarului.
Art. 60
Prin receptia finala se verifica si se atesta:
a) comportarea normala in exploatare, in perioada de garantie, a obiectului
receptionat, inclusiv a lucrarilor aferente;
b) efectuarea remedierii defectelor constatate la receptia preliminara sau
aparute in perioada de garantie, precum si calitatea lor.
Art. 61
Remedierea defectelor de calitate aparute in perioada de garantie se
efectueaza de catre organizatia de constructii-montaj care a executat obiectul
receptionat.
Art. 62
Procesul-verbal de receptie incheiat de comisia de receptie constituie
documentul de atestare a calitatii constructiei.
Art. 63
Sectiunea a VII-a:
Obligatiile si raspunderile I.G.S.I.C. si ale altor organe
Inspectoratul General de Stat pentru Investitii-constructii exercita
inspectia de stat cu privire la calitatea constructiilor si are urmatoarele
obligatii si raspunderi:
a) sa exercite controlul de stat al calitatii constructiilor in toate
etapele: in proiectare, in cursul executiei si in perioada de exploatare;
b) sa identifice fenomenele negative in proiectarea, executarea,
receptionarea sau exploatarea constructiilor si sa ia masuri pentru eliminarea
lor;
c) sa dispuna sistarea executiei lucrarilor defectuos realizate, precum si
refacerea lor pe seama persoanelor vinovate;
d) sa dea dispozitii unitatilor controlate in legatura cu remedierea
deficientelor constatate;
e) sa dispuna repetarea sau completarea receptiei atunci cand constata ca
hotararile adoptate de comisia de receptie nu respecta normele de calitate sau
cand comportarea constructiei este periclitata;
f) sa propuna sau sa emita norme metodologice privind atributiile,
incadrarea cu personal si dotarea cu aparatura de verificare a calitatii
constructiilor, a compartimentelor de control tehnic de calitate din
organizatiile de constructii-montaj si sa verifice activitatea acestor
compartimente;
g) sa initieze sau sa organizeze, in colaborare cu ministerele si celelalte
organe interesate, actiuni pentru calificarea si ridicarea calificarii
profesionale a controlorilor tehnici de calitate; sa ia masuri pentru
realizarea programului de perfectionare profesionala in vederea cunoasterii,
generalizarii si aplicarii metodelor si tehnicilor de control al calitatii
constructiilor;
h) sa sigure documentarea tehnica specifica.
Art. 64
Institutul central de cercetare, proiectare si directivare in constructii
are urmatoarele obligatii principale cu privire la calitatea constructiilor:
a) sa asigure introducerea progresului tehnic in constructii prin
organizarea activitatii de cercetare, proiectare si directivare in constructii;
b) sa elaboreze prescriptii tehnice cu caracter obligatoriu in constructii
si sa ia masuri pentru perfectionarea permanenta a acestora;
c) sa ia masuri pentru atestarea noilor materiale si elemente de
constructii si sa aprobe omologarea noilor tehnologii, masini si utilaje
necesare activitatii de constructii;
d) sa efectueze expertizarea unor solutii tehnice, proiecte si constructii,
potrivit prevederilor legii;
e) sa asigure publicarea tuturor normelor, normativelor si prescriptiilor
tehnice referitoare la proiectarea si executia constructiilor.
Art. 65
Bancile finantatoare sunt obligate sa refuze decontarea sau sa retraga din
contul organizatiilor de proiectare, de executie si beneficiare valoarea
lucrarilor calitativ necorespunzatoare, pe baza actelor de control intocmite de
organele de control prevazute de lege.
CAP. 4
Controlul calitatii executiei lucrarilor de constructii-montaj
Art. 66
Controlul calitatii executiei lucrarilor de constructii-montaj se exercita
pe fiecare faza si are ca scop prevenirea sau eliminarea oricaror defectiuni
aparute in cursul executiei lucrarilor.
In cazul constatarii unor defectiuni, organele de control sunt obligate sa
ia masuri pentru oprirea, refacerea sau remedierea lucrarilor si tragerea la
raspundere a persoanelor vinovate.
Art. 67
Controlul calitatii executiei lucrarilor de constructii-montaj se exercita
de unitatile de proiectare, de executie, de beneficiari, de organele ierarhic
superioare si de bancile finantatoare, precum si de organele inspectiei de stat
in constructii.
Art. 68
In unitatile de constructii-montaj controlul tehnic de calitate se
organizeaza ca parte integranta a activitatii de productie, in compartimente de
specialitate, aflate in subordinea directa a conducatorului unitatii si a
inspectiilor de specialitate in constructii din cadrul consiliilor judetene de
control muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Art. 69
Compartimentul de control tehnic de calitate are urmatoarele obligatii
principale:
a) sa controleze in mod sistematic, la toate obiectele, principalele faze
de executie care prin natura lor sunt determinate pentru calitatea lucrarii;
b) sa controleze exigent modul in care se efectueaza receptia calitativa a
materialelor si a elementelor de constructii;
c) sa indrume si sa controleze activitatea laboratoarelor proprii de
control al calitatii.
Art. 70
Compartimentul de control tehnic al calitatii controleaza si calitatea
elementelor de constructii si de instalatii ce se realizeaza pe santierele
organizatiilor de constructii-montaj sau in atelierele proprii ale acestora.
Art. 71
Conducatorul compartimentului de control tehnic al calitatii are
urmatoarele obligatii principale:
a) sa organizeze, sa indrume si sa verifice activitatea controlorilor
tehnici de calitate si a laboratoarelor;
b) sa opreasca continuarea executarii lucrarilor la care s-au produs
defecte de calitate sau abateri de la prevederile proiectului de executie;
c) sa ceara conducerii organizatiei de constructii-montaj remedierea
deficientelor constatate si luarea de masuri pentru evitarea repetarii lor;
d) sa sesizeze organele Inspectoratului General de Stat pentru
Investitii-constructii in cazul producerii unor accidente tehnice sau al
respingerii constructiei datorita unor defecte de calitate.
Art. 72
Personalul din activitatea de control tehnic al calitatii trebuie sa fie
autorizat de catre organele Inspectoratului General de Stat pentru
Investitii-constructii.
Numirea, schimbarea din functie, sanctionarea disciplinara sau desfacerea
contractului de munca al personalului din activitatea de control tehnic al
calitatii se face de conducatorul unitatii, cu acordul organelor
Inspectoratului General de Stat pentru Investitii-constructii. Pentru
conducatorul compartimentului este necesar si acordul organului ierarhic
superior.
Art. 73
Controlorii tehnici din cadrul compartimentului de control tehnic al
calitatii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa verifice, conform planului de control, calitatea lucrarilor
executate, precum si asigurarea conditiilor de realizare a cerintelor de
calitate in fazele urmatoare de executie;
b) sa ceara remedierea imediata a defectelor constatate si sa urmareasca
modul lor de realizare;
c) sa verifice corectitudinea receptiei elementelor structurii de
rezistenta precum si a lucrarilor ce devin ascunse;
d) sa verifice calitatea elementelor de constructii realizate in cadrul
santierului, precum si modul in care se efectueaza pe santier receptia
calitativa a materialelor si elementelor de constructii livrate de industrie;
e) sa ceara sefului de santier sistarea executiei lucrarilor
necorespunzatoare.
Art. 74
Sefii laboratoarelor si personalul acestora au obligatia sa efectueze
analize, incercari si sa stabileasca retelele cu respectarea riguroasa a
prescriptiilor tehnice, raspunzand de exactitatea rezultatelor si de
transmiterea lor la timp.
Art. 75
Controlul beneficiarului se exercita prin personal tehnic de specialitate,
care are urmatoarele obligatii principale:
a) sa predea in mod corect reperele de nivelment si coordonatele aferente
constructiilor;
b) sa verifice calitatea lucrarilor executate, precum si a materialelor si
elementelor de constructii si de instalatii introduse in lucrare; sa ceara
oprirea, refacerea sau remedierea lucrarilor executate calitativ
necorespunzator de unitatea de constructii-montaj;
c) sa sesizeze proiectantului abaterile de la proiect din timpul executiei;
d) sa participe impreuna cu executantul la verificarea calitatii lucrarilor
ce devin ascunse si sa consemneze in procese-verbale constatarile facute;
e) sa participe la controlul efectuat de proiectant asupra calitatii
constructiilor;
f) sa accepte la plata numai lucrarile calitativ corespunzatoare.
CAP. 5
Raspunderi si sanctiuni
Art. 76
Pagubele materiale datorate distrugerii sau degradarii constructiilor ori
partilor de constructii produse din vina proiectantului, constructorului ori
altor persoane care participa la realizarea, controlul sau exploatarea
constructiilor se suporta de catre acestea, potrivit atributiilor si gradului
de culpabilitate ale fiecaruia.
Art. 77
Confirmarea calitatii constructiilor de catre organele de control tehnic al
calitatii, de catre organizatiile beneficiare de investitii sau de catre
comisiile de receptie nu inlatura raspunderea directa pentru calitate a celor
care au organizat si condus procesul de proiectare si executie si nici a celor
care au proiectat sau executat direct constructii la care ulterior se constata
defectiuni.
Persoanele insarcinate cu efectuarea controlului raspund de calitatea
constructiei impreuna cu proiectantul, constructorul si beneficiarul, fiecare
potrivit atributiilor si gradului sau de vinovatie.
Art. 78
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 5 la 15 ani si
interzicerea unor drepturi proiectarea si realizarea unei constructii ori
executarea oricarei modificari a acesteia fara respectarea prescriptiilor
tehnice legale privind stabilitatea si rezistenta, daca aceasta ar putea avea
drept consecinta pierderi de vieti omenesti, distrugerea ori degradarea unor
instalatii sau utilaje importante ori alte consecinte grave.
Faptele prevazute in alineatul precedent se pedepsesc cu inchisoare de la
10 la 20 ani, interzicerea unor drepturi si confiscarea partiala a averii daca
au avut ca urmare distrugerea totala sau partiala a constructiei, moartea sau
vatamarea grava a integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor
persoane, distrugerea ori degradarea unor instalatii sau utilaje importante ori
alte consecinte grave.
Art. 79
Constituie infractiuni si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani
executarea oricarei modificari la constructie cu incalcarea prevederilor
referitoare la aprobarea si executarea acestor modificari.
Art. 80
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale,
sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda:
I. De la 3.000 lei la 10.000 lei:
a) emiterea notei de comanda pentru intocmirea proiectului lucrarilor de
constructii cu date gresite;
b) nerespectarea prescriptiilor tehnice in proiectare si in executie;
c) neexecutarea obligatiilor privind modul de intretinere si exploatare a
constructiilor;
d) neremedierea defectelor la lucrari care pe parcursul executiei devin
ascunse;
e) neinstiintarea Inspectoratului General de Stat pentru
Investitii-constructii, in termen de 12 ore, despre producerea accidentelor
tehnice;
f) neaducerea la indeplinire, in termenul stabilit prin procesul-verbal de
constatare, a indicatiilor date de catre organele Inspectiei de stat in
constructii;
g) neasigurarea de catre conducatorii unitatilor de proiectare si de
executie a conditiilor organizatorice necesare pentru realizarea constructiilor
la un nivel calitativ corespunzator.
II. De la 1.000 lei la 3.000 lei:
a) omisiunea de a inscrie in cartea tehnica a constructiei elementele
necesare pentru urmarirea comportarii in timp a acesteia;
b) neexecutarea obligatiilor privind verificarea incadrarii proiectelor de
executie in prevederile notelor de comanda aprobate sau neremedierea defectelor
din proiecte constatate direct ori care au fost aduse la cunostinta de unitatea
de constructii-montaj;
c) nesupravegherea executiei, neexecutarea controlului lucrarilor, precum
si neindeplinirea obligatiilor legale de a cere oprirea, refacerea sau
remedierea lucrarilor necorespunzatoare ori de a refuza plata acestora;
d) nerespectarea obligatiilor privind receptia lucrarilor.
III. De la 500 lei la 1.000 lei:
a) neanuntarea la timp a proiectantului despre abaterile de la proiect pe
parcursul executarii lucrarilor;
b) neasigurarea conditiilor de manipulare si depozitare a materialelor care
conduc la degradarea acestora;
c) neinstiintarea organelor Inspectoratului General de Stat pentru
Investitii-constructii despre receptiile respinse ca urmare a calitatii
necorespunzatoare a lucrarilor;
d) neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor si a obligatiilor privind intretinerea si reparatiile;
e) neexecutarea obligatiilor privind controlul sistematic al calitatii
constructiilor si al lucrarilor.
Art. 81
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 80 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre persoane cu atributii de control din cadrul Inspectiei de stat
in constructii si al organelor sale teritoriale.
Art. 82
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii, contravenientul poate face plangere in termen de 15 zile de la
comunicare. Plangerea se depune la organul din care face parte organul
constatator.
Art. 83
Aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 80 din prezenta
lege se prescrie in termen de doi ani de la data savarsirii faptei.
Art. 84
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 80 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 85
Pentru materialele si elementele de constructii si instalatii produse in
industrie se aplica prevederile Legii calitatii produselor si serviciilor.
Art. 86
Pentru lucrarile genistice ale Ministerului Apararii Nationale si
Ministerului de Interne controlul calitatii proiectarii si executiei se
exercita de catre organele de specialitate ale acestor ministere.
Art. 87
Institutele de cercetare, proiectare, intreprinderile de constructii-montaj
si unitatile beneficiare de investitii trebuie sa conceapa si sa prevada
inglobarea in baraje si alte constructii de importanta deosebita a aparaturii
de control si a reperelor necesare urmaririi comportarii in timp a constructiilor
sau a anumitor elemente ale structurii de rezistenta, inclusiv a actiunii
seismice asupra constructiilor respective. Beneficiarul de investitie are
obligatia sa intretina in bune conditii aparatura si reperele, sa urmareasca si
sa verifice comportarea in timp a constructiilor in baza normativelor tehnice
elaborate in acest scop.
Art. 88
In contractele de proiectare sau de antrepriza se vor prevedea, ori de cate
ori este cazul, conditiile si cerintele specifice de calitate necuprinse in
prescriptiile tehnice, obligatia respectarii acestora, precum si raspunderile
partilor contractante.
Art. 89
Contractele economice incheiate de organizatiile de constructii-montaj cu
furnizorii de materiale sau de elemente de constructii si instalatii vor prevedea
obligatia respectarii de catre acestia a conditiilor de calitate si de garantie
pentru produsele livrate si a concordantei stricte intre caracteristicile
furniturii si certificatul de calitate insotitor.
Furnizorii sunt obligati ca, in termen de 15 zile de la primirea
comunicarii unitatii de constructii-montaj, sa remedieze sau sa inlocuiasca
materialele sau elementele de constructii si de instalatie necorespunzatoare
din punct de vedere calitativ. Ei raspund pentru daunele produse prin neexecutarea
sau executarea cu intarziere a acestei obligatii.
Art. 90
Constructorul si proiectantul raspund pentru viciile ascunse ale
constructiei, ivite intr-un interval de 10 ani de la predare, precum si dupa
implinirea acestui termen, pe toata durata de serviciu normata, pentru viciile
rezultate din neincadrarea constructiei in gradul de seismicitate aprobat.
Art. 91
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, care au in
subordine unitati de proiectare si unitati de constructii-montaj, vor elabora,
in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi, colectii cu extrase
din prescriptiile tehnice referitoare la calitatea constructiilor, pe specific
de lucrari, necesare proiectantilor si personalului de santier.
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor adopta, in
termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi, pe baza normelor
metodologice stabilite de Institutul central de cercetare, proiectare si
directivare in constructii, in colaborare cu Ministerul Constructiilor
Industriale, Ministerul Energiei Electrice si Comitetul pentru Problemele
Consiliilor Populare norme de intretinere si reparatii pentru constructii,
precum si norme pentru urmarirea comportarii in timp a acestora.
Art. 92
Fiecare constructie va purta o placa cu numele autorilor.
Pentru evidentierea constructiilor realizate la un nivel calitativ
deosebit, atat in ceea ce priveste conceptia proiectului, cat si executia
lucrarilor, ministerele si celelalte organe centrale si locale, titularii de
investitii, cu consultarea organizatiilor de proiectare si de
constructii-montaj, vor face anual propuneri Consiliului de Ministri, cu avizul
Inspectoratului General de Stat pentru Investitii-constructii, privind
acordarea titlului distinctiv de "Cea mai buna constructie a anului".
Acest titlu se va decerna pe titulari de constructii, pe judete si pe categorii
de constructii. Proiectantii si constructorii vor primi diplome, iar
constructia va fi marcata cu o placa pe care se va inscrie titlul distinctiv
obtinut si numele autorilor.
Art. 93
Dispozitiile prezentei legi referitoare la obligatiile si raspunderile
unitatilor de constructii-montaj si ale personalului din cadrul acestora se
aplica in mod corespunzator si unitatilor care executa lucrari de
constructii-montaj in regie, celor care presteaza servicii in constructii catre
populatie, precum si unitatilor cooperatiste si obstesti care realizeaza
lucrari de constructii.
Art. 94
Dispozitiile prezentei legi referitoare la controlul executiei lucrarilor
de constructii-montaj si la mentinerea calitatii acestora pe parcursul
exploatarii se aplica in mod corespunzator si constructiilor a caror executie
se realizeaza in regie de persoane fizice sau de persoane juridice, altele
decat organizatiile socialiste, sau care sunt in proprietatea acestora.
Art. 95
Dispozitiile contrare prezentei legi se abroga.