ORDIN
Nr. 1482 din 3 august 2001
pentru aprobarea Precizarilor privind previzionarea incasarilor si platilor
sectorului public
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 21 august 2001
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si
ale art. 3 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind previzionarea incasarilor si platilor
sectorului public, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Directia contabilitatii publice, directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, institutiile publice si agentii
economici implicati vor lua masuri pentru aplicarea dispozitiilor prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
PRECIZARI
privind previzionarea incasarilor si platilor sectorului public
In vederea derularii in conditii de echilibru a cheltuielilor sectorului
public, in limita disponibilitatilor contului curent general al trezoreriei
statului si a finantarii cu maxima eficienta a deficitelor inregistrate de
bugetul de stat si de bugetul asigurarilor sociale de stat, institutiile
publice, indiferent de sistemul de finantare, au obligatia previzionarii
veniturilor si cheltuielilor potrivit urmatoarelor precizari:
I. Programarea platilor efectuate din fonduri publice
Incepand cu data de 1 septembrie 2001 ordonatorii de credite principali,
secundari si tertiari, indiferent de sistemul de finantare, pot efectua in
limita bugetelor aprobate plati care depasesc limita de un miliard lei, numai
pe baza programelor intocmite potrivit anexei nr. 1, care se depun la unitatile
teritoriale de trezorerie si contabilitate publica la care isi au conturile
deschise.
Obligatia intocmirii situatiei platilor de casa planificate, care depasesc
limita de un miliard lei, prevazuta in anexa nr. 1, revine tuturor
ordonatorilor de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale
de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale si celor finantati din
venituri extrabugetare sau din alte fonduri publice, potrivit reglementarilor
in vigoare, inclusiv regiilor autonome si societatilor comerciale care
beneficiaza de subventii si transferuri primite de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale si care se deruleaza prin contul 50.70 "Disponibilitati
din subventii si transferuri" deschis la unitatile teritoriale de
trezorerie si contabilitate publica.
Situatia prevazuta in anexa nr. 1 se intocmeste de catre ordonatorii de
credite distinct pentru fiecare decada a lunii si se depune la unitatile
teritoriale de trezorerie si contabilitate publica la care acestia au conturile
deschise, cu 3 zile lucratoare inainte de inceputul fiecarei decade.
In cazul nedepunerii situatiei prevazute in anexa nr. 1 la termenul prevazut
sau al nerespectarii graficului de plati, responsabilitatea pentru nedecontarea
documentelor de plata prezentate unitatilor teritoriale de trezorerie si
contabilitate publica revine ordonatorilor de credite.
La completarea datelor din Situatia platilor de casa planificate care
depasesc limita de un miliard lei (anexa nr. 1) ordonatorii de credite vor avea
in vedere urmatoarele:
1. Formularul prevazut in anexa nr. 1 se va completa si se va depune de
trei ori pe luna cu datele corespunzatoare fiecarei decade si cu respectarea
stricta a numarului de rand atribuit fiecarei date a efectuarii platii.
2. Data platii se considera data debitarii contului platitorului de catre
unitatea de trezorerie si contabilitate publica, pe baza documentelor depuse de
catre ordonatorii de credite in ziua precedenta (pentru plati prin virament
efectuate catre furnizori, prestatori de servicii si creditori, cu conturi
deschise la banci sau la unitati de trezorerie si contabilitate publica din
alte localitati) sau in ziua curenta (pentru virari de sume in conturile
furnizorilor, prestatorilor de servicii sau ale altor creditori cu conturi
deschise la aceeasi unitate de trezorerie si contabilitate publica; achitarea
impozitelor, taxelor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat sau la alte bugete; ridicari de numerar).
3. Ordonatorii de credite care, potrivit bugetelor de venituri si
cheltuieli aprobate, dispun plati din mai multe surse de finantare vor inscrie
in situatia prevazuta in anexa nr. 1 platile pe care urmeaza sa le efectueze in
decada urmatoare, prin completarea sumelor aferente fiecarei surse in coloanele
corespunzatoare atribuite fiecarui buget.
In coloana "Alte surse" se inscriu platile care urmeaza sa fie
efectuate din bugetele fondurilor speciale, din venituri extrabugetare, din
subventii sau transferuri primite, din credite externe sau din alte
imprumuturi, din donatii si sponsorizari, din ajutoare financiare externe etc.
4. In coloana 10 "Impozite, taxe si contributii de platit" se
inscrie totalul impozitelor, taxelor si al altor contributii datorate bugetului
de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor
fondurilor speciale, care au fost cuprinse in platile de casa planificate in
coloanele 2 - 9.
II. Prognoza veniturilor bugetare
Prognozarea veniturilor bugetare pe modelul prezentat in anexa nr. 2 se va
efectua incepand cu data de 1 septembrie 2001 astfel:
II.1. Prognoza veniturilor bugetului de stat
1. Obligatia prognozarii veniturilor de incasat la bugetul de stat in
conturile corespunzatoare deschise la unitatile teritoriale de trezorerie si
contabilitate publica revine directiilor metodologie si administrare a
veniturilor statului si, respectiv, Directiei de administrare mari
contribuabili, organizate in cadrul directiilor generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz.
2. La intocmirea formularului prezentat in anexa nr. 2 directiile
mentionate mai sus vor avea in vedere termenele de plata si cuantumul
obligatiilor agentilor economici fata de bugetul de stat, influentate cu
informatiile furnizate de catre acestia in legatura cu data si cu cuantumul
obligatiilor bugetare care pot fi achitate in mod concret in decada pentru care
se intocmeste prognoza respectiva, precum si cu orice alte informatii care pot
contribui la o buna fundamentare a prognozei veniturilor de incasat la bugetul
de stat.
3. Data incasarii veniturilor, care se inscrie in coloana 0 a anexei nr. 2,
este data la care se estimeaza incasarea veniturilor respective in conturile
corespunzatoare deschise la unitatile teritoriale de trezorerie si
contabilitate publica, determinata astfel:
a) Data Data efectuarii in situatia in care
agentii
incasarii = platii de catre economici efectueaza plata
veniturilor agentul economic din contul propriu deschis
la unitatea de trezorerie
si contabilitate publica
la
care isi achita obligatia
sau obligatiile in numerar
b) Data Data efectuarii + 1 - 2 in situatia in care
agentul
incasarii = platii de catre zile economic are sediul in
veniturilor agentul economic lucratoare municipii resedinta de
judet sau in sectoarele
municipiului Bucuresti si
isi achita obligatia din
conturi deschise la banci
c) Data Data efectuarii + 2 - 3 in situatia in care
agentul
incasarii = platii de catre zile economic are sediul in
veniturilor agentul economic lucratoare municipii neresedinta de
judet, orase, comune si
isi
achita obligatiile din
conturi deschise la banci
4. Directiile metodologie si administrare a veniturilor statului si
Directia de administrare mari contribuabili din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor transmite
directiilor de trezorerie si contabilitate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, dupa caz, situatia prevazuta in anexa nr. 2 cu trei
zile inaintea inceperii fiecarei decade.
II.2. Prognoza veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat
1. Pentru estimarea veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat
situatia prevazuta in anexa nr. 2 se intocmeste decadal de casele de pensii
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si se depune la trezoreriile
municipiilor resedinta de judet sau la Directia de trezorerie si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti, dupa caz, cu trei zile lucratoare inainte de
inceputul fiecarei decade.
Fundamentarea datelor din coloana 4 a anexei nr. 2 se va efectua in functie
de termenele de plata si de cuantumul obligatiilor fata de bugetul asigurarilor
sociale de stat din evidenta unitatilor descentralizate ale Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale mentionate mai sus, care pot fi
influentate cu orice date furnizate de catre platitori in legatura cu ziua
achitarii de catre acestia a obligatiilor bugetare, precum si cu orice alte
informatii care pot contribui la o buna fundamentare a prognozei respective.
La stabilirea datei la care veniturile bugetului asigurarilor sociale de
stat vor fi incasate in conturile corespunzatoare deschise la unitatile
teritoriale de trezorerie si contabilitate publica (coloana 0) se vor avea in
vedere precizarile de la pct. II.1.3.
II.3. Prognoza veniturilor bugetelor locale
In scopul prognozarii veniturilor bugetelor locale ordonatorii principali
de credite ai bugetelor locale vor intocmi decadal situatia prevazuta in anexa
nr. 2, care se depune la unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate
publica la care acestea au conturile deschise, cu 3 zile lucratoare inainte de
inceputul fiecarei decade.
Fundamentarea sumelor care se completeaza in coloana 5 din situatia
prevazuta in anexa nr. 2 se va efectua in functie de termenele si de cuantumul
obligatiilor fata de bugetele locale din evidenta organelor fiscale ale unitatilor
administrativ-teritoriale, care pot fi influentate cu orice informatii
comunicate de catre platitori in legatura cu data platii efective a
obligatiilor care vor fi achitate in decada respectiva, precum si cu orice alte
date care pot contribui la o buna fundamentare a prognozei respective.
La stabilirea datei la care veniturile bugetelor locale vor fi incasate in
conturile deschise la unitatile de trezorerie si contabilitate publica se vor
avea in vedere precizarile de la pct. II.1.3.
II.4. Prognoza veniturilor din alte surse
Institutiile publice (indiferent de sistemul de finantare) care gestioneaza
fonduri speciale, venituri extrabugetare sau realizeaza venituri din alte
fonduri publice decat cele mentionate la pct. II.1, II.2 si II.3 au obligatia
de a estima sumele care urmeaza sa fie incasate decadal, completand datele
corespunzatoare in coloana 6 din situatia prevazuta in anexa nr. 2, care se
depune la unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica la care
acestea au conturile deschise, cu 3 zile lucratoare inainte de inceputul
fiecarei decade.
III. Dispozitii finale
1. Unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica vor
centraliza situatia prevazuta in anexa nr. 1, primita de la ordonatorii de
credite, in urmatoarea zi lucratoare de la depunerea acestora, transmitand in
aceeasi zi situatia centralizata directiilor de trezorerie si contabilitate
publica judetene.
In acelasi termen se vor centraliza si se vor transmite de unitatile
teritoriale de trezorerie si contabilitate publica situatiile prevazute in
anexa nr. 2.
In municipiul Bucuresti situatiile prevazute in anexele nr. 1 si 2 se vor
centraliza la nivelul trezoreriilor de sector si, respectiv, al Directiei de
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti, dupa caz.
2. Cu cel putin o zi lucratoare inainte de inceputul fiecarei decade
situatiile prevazute in anexele nr. 1*) si 2*), centralizate la nivelul
directiilor de trezorerie si contabilitate publica judetene, a municipiului
Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, vor fi transmise Ministerului Finantelor
Publice - Directia contabilitatii publice.
____________
*) Anexele nr. 1 si 2 la precizari sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1
la precizari
Denumirea institutiei (Ordonator de credite) .............
Cod fiscal .....................
_________
Cod formular | 11 |
|_________|
SITUATIA
platilor de casa care depasesc limita de un miliard lei, planificate pentru
decada ................., luna ........, anul .......
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
N - in numerar
V - prin virament
- milioane lei -
___________________________________________________________________________
| Data | Nr.| Plati de casa planificate din*) | Impozite, taxe si |
|efectuarii|Rand|_______________________________________| contributii de |
| platii | |Bugetul| Bugetul |Bugetul|Alte surse| platit*) |
| | |de stat|asigurarilor| local | | |
| | | | sociale de | | | |
| | | | stat | | | |
| | |_______|____________|_______|__________| |
| | | N | V | N | V | N | V | N | V | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 01 | 1 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 02 | 2 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 03 | 3 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 04 | 4 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 05 | 5 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 06 | 6 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 07 | 7 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 08 | 8 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 09 | 9 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 10 | 10 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
|TOTAL | 11 | | | | | | | | | |
|DECADA I | | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 11 | 12 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 12 | 13 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 13 | 14 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 14 | 15 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 15 | 16 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 16 | 17 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 17 | 18 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 18 | 19 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 19 | 20 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 20 | 21 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
|TOTAL | 22 | | | | | | | | | |
|DECADA II | | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 21 | 23 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 22 | 24 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 23 | 25 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 24 | 26 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 25 | 27 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 26 | 28 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 27 | 29 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 28 | 30 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 29 | 31 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 30 | 32 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
| 31 | 33 | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
|TOTAL | 34 | | | | | | | | | |
|DECADA III| | | | | | | | | | |
|__________|____|___|___|______|_____|___|___|_____|____|___________________|
ORDONATOR DE CREDITE, CONTABIL SEF,
------------
*) Inclusiv impozitele, taxele si contributiile de platit prevazute in col.
10
*) Se cuprind totalul impozitelor, taxelor si contributiilor de platit
achitate din sursele de finantare prevazute in tabel.
ANEXA 2
la precizari
Denumirea institutiei (Ordonator de credite) .............
Cod fiscal .....................
_________
Cod formular | 12 |
|_________|
SITUATIA
veniturilor prognozate sa fie incasate in decada ......, luna ......, anul
.....
- milioane lei -
______________________________________________________________________________
| Data | Nr.| Total | Venituri prognozate a se realiza din: |Impozite,
taxe|
|incasarii|Rand|venituri|_______________________________________|si
contributii|
| | | |Bugetul| Bugetul |Bugetul|Alte surse| de incasat
de|
| | | |de stat|asigurarilor| local | | la Inst.
|
| | | | | sociale de | | | Publice
|
| | | | | stat | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 01 | 1 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 02 | 2 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 03 | 3 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 04 | 4 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 05 | 5 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 06 | 6 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 07 | 7 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 08 | 8 | | | | | | |
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 09 | 9 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 10 | 10 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| TOTAL | 11 | | | | | |
|
| DECADA | | | | | | |
|
| I | | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 11 | 12 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 12 | 13 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 13 | 14 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 14 | 15 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 15 | 16 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 16 | 17 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 17 | 18 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 18 | 19 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 19 | 20 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 20 | 21 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| TOTAL | 22 | | | | | |
|
| DECADA | | | | | | |
|
| II | | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 21 | 23 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 22 | 24 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 23 | 25 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 24 | 26 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 25 | 27 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 26 | 28 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 27 | 29 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 28 | 30 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 29 | 31 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 30 | 32 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| 31 | 33 | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
| TOTAL | 34 | | | | | |
|
| DECADA | | | | | | |
|
| III | | | | | | |
|
|_________|____|________|_______|____________|_______|__________|______________|
ORDONATOR DE CREDITE, CONTABIL SEF,