LEGE
Nr. 270 din 18 iunie 2003
Legea spitalelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 438 din 20 iunie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Spitalul este unitatea sanitara cu paturi, de utilitate publica, cu
personalitate juridica, proprietate publica sau privata, care asigura servicii
medicale.
(2) Serviciile medicale acordate de spital sunt: preventive, curative, de
recuperare si paliative, de ingrijire in caz de graviditate si maternitate,
precum si a nou-nascutului.
(3) Spitalul participa la asigurarea starii de sanatate a populatiei,
potrivit competentelor stabilite de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 2
(1) Spitalul trebuie sa indeplineasca conditiile de autorizare sanitara de
functionare si, dupa caz, de acreditare prevazute de lege. Spitalele sunt
obligate sa detina sau sa obtina autorizatia sanitara de functionare.
(2) Spitalelor care nu obtin autorizatia sanitara de functionare in
termenul prevazut prin norme elaborate de Ministerul Sanatatii si Familiei li
se suspenda activitatea partial sau total.
(3) Taxa de acreditare se suporta de spital. Nivelul taxei se aproba prin
ordin al ministrului sanatatii si familiei, la propunerea Comisiei Nationale de
Acreditare a Spitalelor.
Art. 3
(1) In spitale se pot desfasura si activitati de invatamant
medico-farmaceutic, postliceal, universitar si postuniversitar, precum si de
cercetare stiintifica medicala.
(2) Criteriile pentru desfasurarea activitatilor de cercetare stiintifica
medicala se propun de catre Academia de Stiinte Medicale si se aproba prin
ordin al ministrului sanatatii si familiei, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, iar criteriile pentru desfasurarea activitatilor de invatamant se
elaboreaza si se aproba de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, cu avizul
Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) Colaborarea dintre spitale si institutiile de invatamant superior
medical, respectiv unitatile de invatamant medical, se face pe baza de contract
incheiat conform metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului
sanatatii si familiei si al ministrului educatiei si cercetarii.
(4) Cercetarea stiintifica medicala se efectueaza pe baza de contract de
cercetare, incheiat intre spital si finantatorul cercetarii, avizat de Academia
de Stiinte Medicale.
(5) Activitatile de invatamant si cercetare vor fi astfel organizate incat
sa consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor
pacientilor, a eticii si deontologiei medicale.
(6) Spitalele au obligatia sa desfasoare activitati de educatie medicala
continua pentru personalul propriu, suportate din veniturile proprii ale
acestora.
Art. 4
(1) Spitalul asigura conditii de cazare, igiena, alimentatie si de
prevenire a infectiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei.
(2) Spitalul raspunde, potrivit legii, pentru calitatea actului medical,
pentru respectarea conditiilor de cazare, igiena, alimentatie si de prevenire a
infectiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, ce determina prejudicii cauzate pacientilor, stabilite
de catre organele competente. Pentru prejudicii cauzate pacientilor din culpa
medicala, raspunderea este individuala.
Art. 5
(1) Orice spital are obligatia de a acorda primul ajutor si asistenta
medicala de urgenta oricarei persoane care se prezinta la spital, daca starea
sanatatii persoanei este critica. Dupa stabilizarea functiilor vitale, spitalul
va asigura, dupa caz, transportul obligatoriu medicalizat la o alta unitate
medico-sanitara de profil.
(2) Spitalul va fi in permanenta pregatit pentru asigurarea asistentei
medicale in caz de razboi, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale si
alte situatii de criza si este obligat sa participe cu toate resursele la
inlaturarea efectelor.
(3) Cheltuielile efectuate de unitatile spitalicesti, in cazurile
mentionate la alin. (2), se ramburseaza de catre stat, prin hotarare a
Guvernului, in termen de maximum 30 de zile de la data incetarii cauzei care
le-a generat, pentru pastrarea echilibrului economic financiar intern.
CAP. 2
Organizarea si functionarea spitalelor
Art. 6
(1) In functie de teritoriu, spitalele se clasifica in:
a) spitale judetene;
b) spitale municipale si orasenesti;
c) spitale comunale.
(2) In functie de specificul patologiei, spitalele se clasifica in:
a) spitale generale;
b) spitale de urgenta;
c) spitale de specialitate;
d) spitale pentru bolnavi cu afectiuni cronice.
(3) In functie de regimul juridic al proprietatii, spitalele se clasifica
in:
a) spitale publice, care sunt spitale proprietate publica sau privata a
statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, organizate ca institutii
publice;
b) spitale private, care sunt spitale proprietate privata a persoanelor
juridice de drept privat;
c) spitale mixte.
(4) In functie de modul de finantare, spitalele se clasifica in:
a) spitale cu finantare din fonduri publice;
b) spitale cu finantare din fonduri private;
c) spitale cu finantare mixta.
(5) Din punct de vedere al invatamantului si al cercetarii stiintifice
medicale, spitalele se clasifica in:
a) spitale clinice;
b) spitale universitare.
Art. 7
Alte unitati sanitare cu paturi sunt: institutele medicale, centrele
medicale, sanatoriile, preventoriile, centrele de diagnostic si tratament cu
paturi, centrele de sanatate.
Art. 8
In sensul prezentei legi, urmatoarele notiuni se definesc dupa cum urmeaza:
a) spitalul general este spitalul care are organizate in structura minimum
3 din cele 4 specialitati de baza, respectiv medicina interna, pediatrie,
obstetrica-ginecologie si chirurgie;
b) spitalul de specialitate este spitalul care asigura asistenta medicala
intr-o singura specialitate;
c) spitalul de urgenta este spitalul care dispune de o structura complexa
de specialitati, dotare cu aparatura medicala corespunzatoare, personal
specializat, avand amplasament si accesibilitate pentru teritorii extinse. In
structura spitalului de urgenta functioneaza obligatoriu departamentul de
urgenta care, in functie de necesitati, poate avea si un serviciu mobil de
urgenta - reanimare si transport medicalizat;
d) spitalul pentru bolnavi cu afectiuni cronice este spitalul in care
durata de spitalizare este prelungita datorita specificului patologiei.
Bolnavii cu probleme medico-sociale vor fi preluati de catre asezamintele de
asistenta sociala prevazute de lege;
e) spitalul judetean este spitalul general care asigura asistenta medicala
a judetului;
f) spitalul municipal si spitalul orasenesc sunt spitalele care au in componenta
cel putin cele 4 specialitati de baza prevazute la lit. a) si sunt organizate
la nivelul municipiilor sau oraselor unui judet;
g) spitalul comunal este unitatea sanitara cu paturi care asigura asistenta
medicala de specialitate pentru populatia din mai multe localitati rurale
apropiate, avand sectii de medicina interna, pediatrie, ginecologie si
obstetrica pentru nasteri normale;
h) spitalul clinic este spitalul care are in componenta cel putin doua
clinici in specialitati diferite, care desfasoara asistenta medicala,
activitate de invatamant si cercetare stiintifica medicala si de educatie
medicala continua;
i) spitalul universitar este spitalul organizat in centre universitare
medicale, in structura caruia toate sectiile de specialitate sunt clinici
universitare;
j) sectiile clinice sunt sectiile de spital in care se desfasoara
activitati de invatamant universitar. Clinica universitara are in structura ei
una sau mai multe sectii clinice;
k) sanatoriul este unitatea sanitara cu paturi care asigura asistenta
medicala utilizand factori curativi naturali asociati cu celelalte procedee,
tehnici si mijloace terapeutice;
l) preventoriul este unitatea sanitara cu paturi care asigura prevenirea si
combaterea tuberculozei la copii si tineri, precum si la bolnavii de
tuberculoza stabilizati clinic si necontagiosi;
m) centrele de sanatate sunt unitati sanitare cu sau fara paturi, care
asigura asistenta medicala de specialitate pentru populatia din mai multe
localitati apropiate, in cel putin doua specialitati.
Art. 9
(1) Spitalele clinice si universitare, institutele, clinicile universitare
si sectiile clinice pot primi statut de centre de excelenta pentru activitati
medicale de o complexitate deosebita, care dovedesc supracalificare
profesionala si produc rezultate la nivelul standardelor internationale, la
propunerea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu avizul Academiei de Stiinte
Medicale, prin hotarare a Guvernului.
(2) Centrele de excelenta beneficiaza de un program special de finantare si
dotare cu aparatura medicala de inalta performanta, program prevazut distinct
in bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei sau in bugetul ministerelor cu
retea sanitara proprie.
(3) Centrele de excelenta beneficiaza de sume suplimentare alocate prin
programele nationale de sanatate, evidentiate distinct in bugetul de venituri
si cheltuieli al unitatii sanitare.
Art. 10
(1) Structura organizatorica a spitalului cuprinde, dupa caz: sectii,
departamente, laboratoare, servicii de diagnostic si tratament, compartimente,
servicii sau birouri tehnice, economice si administrative, serviciu de
asistenta prespitaliceasca si transport urgente, structuri de primiri urgente
si alte structuri aprobate de Ministerul Sanatatii si Familiei.
(2) Prin regulamentul de organizare si functionare a spitalului si fisele
posturilor aprobate de conducerea spitalului se stabilesc activitatile, modul
de organizare, functionare, atributiile si responsabilitatile personalului.
(3) Spitalul judetean se organizeaza, dupa caz, cu urmatoarele structuri:
a) departament de urgenta, o structura de asistenta medicala
prespitaliceasca si transport medicalizat;
b) sectii de specialitate cu un numar minim de paturi, aprobate prin ordin
al ministrului sanatatii si familiei pentru: medicina interna, anestezie si
terapie intensiva, chirurgie generala, traumatologie si ortopedie, pediatrie,
obstetrica-ginecologie si neonatologie, boli infectioase, neurologie, O.R.L. si
oftalmologie. Optional se pot organiza sectii sau compartimente si in alte
specialitati;
c) laboratoare cu serviciu de garda;
d) serviciu central de sterilizare;
e) laborator de anatomie patologica si prosectura;
f) serviciu de prevenire si control al infectiilor nozocomiale;
g) departament de informatica;
h) farmacie;
i) departament tehnico-economico-administrativ;
j) statie de recoltare si conservare de sange si produse de sange;
k) serviciu de relatii cu publicul si audit intern.
(4) Spitalele pot avea in componenta lor structuri care acorda servicii
ambulatorii de specialitate. Furnizarea acestor servicii se negociaza si se
contracteaza in mod distinct cu casele de asigurari de sanatate.
(5) Serviciile medicale furnizate de ambulatoriul de spital cuprind:
consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului, tratament medical si/sau
chirurgical, ingrijiri, recuperare, medicamente si materiale sanitare, orteze
si proteze.
(6) Activitatile organizatorice si functionale cu caracter medico-sanitar
din spitale sunt reglementate si supuse controlului Ministerului Sanatatii si
Familiei, autoritatea centrala in domeniul asistentei de sanatate publica.
Activitatea profesionala, precum si respectarea manoperelor si a procedurilor
medicale sunt supuse reglementarilor in vigoare. Problemele de etica si
deontologie profesionala sunt de competenta, dupa caz, a Colegiului Medicilor
din Romania, a Colegiului Farmacistilor din Romania sau a Ordinului
Asistentilor Medicali din Romania.
Art. 11
Formele de spitalizare sunt:
a) spitalizare continua;
b) spitalizare de zi;
c) spitalizare de o zi.
Art. 12
Spitalele clinice si universitare pot organiza activitate de cercetare
clinica si/sau fundamentala, sub forma de colective, laboratoare, centre si/sau
institute fara personalitate juridica, in cadrul spitalului. Institutele
medicale se pot organiza cu personalitate juridica si pot fi asimilate
spitalelor clinice si universitare, cu respectarea prevederilor art. 8 lit. j),
daca ofera servicii medicale predominant curative in regim de internare cu
paturi.
Art. 13
(1) Dupa acordarea autorizatiei sanitare de functionare, spitalele intra in
procesul de acreditare, care se efectueaza la cererea spitalelor.
(2) Acreditarea garanteaza faptul ca spitalele functioneaza la standardele
stabilite potrivit prezentei legi, privind acordarea serviciilor medicale si
conexe actului medical, certificand calitatea serviciilor de sanatate in
conformitate cu clasificarea spitalelor, pe categorii de acreditare.
(3) Acreditarea se acorda de catre Comisia Nationala de Acreditare a
Spitalelor, institutie autonoma de drept public, cu personalitate juridica, sub
controlul Parlamentului, si confera spitalului dreptul de a intra in raporturi
contractuale cu casele de asigurari de sanatate.
(4) Comisia are in componenta 7 membri, desemnati astfel: 2 reprezentanti
ai Parlamentului, cate unul de fiecare Camera, 1 reprezentant din partea
Ministerului Sanatatii si Familiei, 1 reprezentant din partea Colegiului
Medicilor din Romania, 1 reprezentant din partea Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate, 1 reprezentant al Asociatiei Spitalelor din Romania si 1
reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din Romania. Membrii Comisiei
Nationale de Acreditare a Spitalelor sunt numiti de Parlament, cu avizul
comisiilor de sanatate ale celor doua Camere, dupa audierea individuala, pe o
perioada de 4 ani.
(5) Presedintele comisiei este ales prin vot din randul membrilor comisiei,
cu majoritate simpla.
(6) Finantarea Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor se face din
fondul de rezerva al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate in primul an si,
ulterior, din surse proprii.
(7) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de
Acreditare a Spitalelor se elaboreaza de catre aceasta, cu avizul Ministerului
Sanatatii si Familiei, si se aproba prin lege, la propunerea celor doua comisii
de specialitate ale Parlamentului, in termen de 60 de zile de la publicarea
prezentei legi.
(8) Membrii Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor primesc o
indemnizatie lunara in cuantum de 48% din salariul unui secretar de stat.
(9) Constituirea, instruirea si organizarea corpului de experti-acreditori,
care este format din specialisti care lucreaza in sistemul de sanatate, se
stabilesc de catre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor, in termen de
60 de zile de la publicarea regulamentului de organizare si functionare a
acesteia.
Art. 14
Spitalul solicita Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor schimbarea
incadrarii atunci cand s-au modificat conditiile pe baza carora a fost
acreditat.
Art. 15
(1) Procedurile, conditiile de acreditare si ierarhizare a spitalelor,
standardele de calitate medicala si indicatorii corespunzatori se aproba prin
hotarare a Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor.
(2) Prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor, lista cu unitatile
spitalicesti acreditate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Personalul medical care detine cabinete sau clinici particulare nu va
putea ocupa functii in conducerea spitalelor publice. Membrii Comisiei
Nationale de Acreditare a Spitalelor nu pot ocupa functii in consiliul de
administratie si in conducerea spitalelor.
Art. 16
O data la 5 ani spitalele sunt supuse reacreditarii.
Art. 17
In cazul in care spitalului ii este retrasa autorizatia sanitara de
functionare, Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor ii retrage
certificatul de acreditare.
Art. 18
(1) La solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei si a Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate, Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor, prin
structurile sale, poate efectua reevaluarea unitatii sanitare respective.
Taxele legate de reevaluare sunt suportate de solicitant.
(2) Daca in urma reevaluarii se constata ca nu mai sunt indeplinite
conditiile din momentul acreditarii, Comisia Nationala de Acreditare a
Spitalelor procedeaza, dupa caz, dupa cum urmeaza:
a) acorda un termen pentru remedierea situatiei;
b) schimba categoria de acreditare, atunci cand constata ca deficientele nu
au fost remediate in termenul stabilit ori s-au inregistrat abateri repetate de
la normele si conditiile avute in vedere la momentul acreditarii;
c) propune Ministerului Sanatatii si Familiei retragerea autorizatiei
sanitare de functionare atunci cand se constata abateri grave de la normele
sanitare in unitatile spitalicesti, concomitent cu retragerea acreditarii.
Art. 19
(1) Infiintarea sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotarare a
Guvernului, initiata de Ministerul Sanatatii si Familiei, cu avizul consiliului
local, respectiv judetean.
(2) Spitalele private se infiinteaza sau se desfiinteaza cu avizul de
oportunitate al Ministerului Sanatatii si Familiei, prin hotarare
judecatoreasca.
(3) Reorganizarea, schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele
publice se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, la
propunerea conducerii spitalelor.
(4) Reorganizarea, schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele
private se face cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei, prin hotarare
judecatoreasca.
Art. 20
(1) In actul de infiintare a spitalului public se stabilesc cel putin
urmatoarele elemente: denumirea, tipul de spital, tipul de finantare, numarul
de paturi si categoria de servicii medicale spitalicesti acordate.
(2) Continutul actului de infiintare pentru spitalul privat se va stabili
printr-o lege speciala.
Art. 21
Pentru asigurarea dreptului la ocrotirea sanatatii, Ministerul Sanatatii si
Familiei propune anual Planul national de paturi, care se aproba prin hotarare
a Guvernului.
Art. 22
Organele de conducere a spitalelor publice sunt:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul director;
c) directorul general.
Art. 23
(1) Conducerea executiva a spitalelor publice este constituita din
comitetul director si directorul general.
(2) Directorul general este numit de catre consiliul de administratie prin
concurs.
(3) Din comitetul director fac parte:
a) directorul general adjunct medical;
b) directorul economic;
c) contabilul-sef;
d) directorul de ingrijiri.
(4) Membrii comitetului director sunt numiti de catre consiliul de
administratie in urma concursurilor sustinute, pentru o perioada de 4 ani.
(5) In cadrul spitalului se organizeaza consiliul medical, format din
medici sefi de sectie, sefi de departamente, laboratoare sau compartimente.
Art. 24
Comitetul director din spitalele publice are urmatoarele atributii
principale:
a) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al spitalului;
b) analizeaza si recomanda masuri pentru dezvoltarea activitatii spitalului
in concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei;
c) analizeaza si propune lista investitiilor care urmeaza sa se realizeze;
d) raspunde de modul de indeplinire a obligatiilor asumate prin contracte
si dispune masuri de imbunatatire a activitatii spitalului;
e) conduce operativ intreaga activitate a spitalului.
Art. 25
(1) Consiliul de administratie este format din 7 - 9 membri, in functie de
marimea spitalului si complexitatea serviciilor medicale acordate. Presedintele
consiliului de administratie este ales din randul membrilor sai, cu majoritate
simpla din numarul total.
(2) Membrii consiliului de administratie sunt:
a) 1 reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei sau al directiei de
sanatate publica, dupa caz;
b) 2 reprezentanti numiti de consiliul judetean sau local;
c) 1 reprezentant al finantelor publice locale;
d) 1 reprezentant al Colegiului Medicilor din Romania;
e) 1 reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din Romania;
f) directorul general;
g) 2 reprezentanti ai senatului universitar, pentru spitalele clinice si
universitare.
(3) La sedintele consiliului de administratie participa, fara drept de vot,
cate un reprezentant al organizatiilor sindicale si patronale.
(4) Consiliul de administratie este condus de catre presedinte.
(5) Atributiile principale ale consiliului de administratie sunt
urmatoarele:
a) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului;
b) organizeaza concurs pentru ocuparea functiilor de director general,
director general adjunct medical si celorlalte functii de director.
Presedintele consiliului de administratie numeste in functie persoanele care au
promovat concursul;
c) analizeaza si recomanda masuri pentru dezvoltarea activitatii
spitalului, in concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei;
d) analizeaza si propune lista investitiilor care urmeaza sa se realizeze
intr-un exercitiu financiar;
e) analizeaza modul de indeplinire a obligatiilor asumate prin contracte si
activitatea directorului general si a comitetului director, dispunand masuri de
imbunatatire a activitatii;
f) negociaza si incheie, prin presedinte si directorul general, contractele
de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate.
(6) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este
nevoie, la solicitarea majoritatii membrilor sai, a presedintelui sau a
directorului general, si ia decizii cu majoritatea simpla din numarul total al
membrilor.
(7) Membrii consiliului de administratie primesc o indemnizatie de sedinta
in cuantum de 20% din salariul directorului general, de la capitolul
"Venituri proprii ale spitalului".
Art. 26
(1) Pentru spitalele clinice si universitare, precum si institutele
clinice, candidatii la functia de director general trebuie sa fie obligatoriu
cadre didactice universitare de predare.
(2) Directorul general trebuie sa aiba obligatoriu competenta in management
sanitar si sa incheie contract de administrare, pe un mandat de 4 ani, cu
consiliul de administratie, pe baza criteriilor stabilite de catre Ministerul
Sanatatii si Familiei, cu posibilitatea de a fi reinnoit.
(3) Directorul general este ordonator de credite si reprezinta spitalul in
relatiile cu tertii.
(4) Directorul general conduce activitatea comitetului director, fiind
presedintele acestuia.
Art. 27
(1) In spitalele clinice si universitare, institutele clinice si spitalele
judetene, comitetul director este constituit din:
a) director general;
b) director general adjunct medical;
c) director economic;
d) director de ingrijiri, de profesie asistent medical;
e) contabil-sef, pentru spitalele cu peste 500 de paturi.
(2) Comitetul director este numit de consiliul de administratie pe baza
concursurilor sustinute.
(3) Comitetul director conduce intreaga activitate a spitalului intre
sedintele consiliului de administratie.
Art. 28
Modelul contractului de administrare, in cuprinsul caruia sunt prevazuti si
indicatorii de performanta a activitatii, se aproba prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, cu consultarea ministerelor cu retea sanitara proprie.
Nivelul indicatorilor de performanta a activitatii se stabileste anual de catre
directia de sanatate publica teritoriala sau de catre Ministerul Sanatatii si
Familiei, respectiv ministerul de resort, in functie de subordonarea
spitalului.
Art. 29
(1) Conducerea spitalelor publice raspunde in fata directiei de sanatate
publica si/sau a Ministerului Sanatatii si Familiei, respectiv in fata
ministerului de resort, pentru indeplinirea atributiilor care ii revin.
(2) Revocarea membrilor comitetului director, si anume a directorului
general, a directorului general adjunct medical, a directorului economic, a
contabilului-sef sau a directorului de ingrijire, in cazul nerealizarii
indicatorilor de performanta a activitatii stabiliti in contractul de
administrare sau in cazul savarsirii de abuzuri sau abateri, se face de catre
consiliul de administratie, la propunerea Ministerului Sanatatii si Familiei, a
directiei judetene de sanatate publica, in functie de subordonare, si/sau a
ministerului de resort.
Art. 30
Sectiile, laboratoarele, departamentele si serviciile medicale ale
spitalului sunt conduse de catre un sef de departament, de un sef de sectie,
sef de laborator sau sef de serviciu. Aceste functii se ocupa prin concurs
organizat in conditiile legii.
Art. 31
(1) Spitalul are obligatia sa inregistreze, sa stocheze, sa prelucreze si
sa transmita informatiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate
prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
(2) Raportarile se fac catre directia de sanatate publica teritoriala si
constituie baza de date, la nivel national, pentru decizii majore de politica
sanitara si pentru raportarile necesare organismelor Uniunii Europene si
Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
(3) Spitalul are obligatia sa furnizeze caselor de asigurari de sanatate
informatiile medicale care au stat la baza contractelor de furnizare de
servicii medicale.
(4) Documentatia primara, ca sursa a acestor date, va fi pastrata,
securizata si asigurata sub forma de document scris si electronic, constituind
arhiva spitalului, conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
Regulamentele de organizare si functionare a spitalelor, cele de ordine
interna, precum si fisele posturilor cu caracter medico-sanitar elaborate de
catre conducerea spitalelor vor fi aprobate, dupa obtinerea avizului favorabil
al Colegiului Medicilor din Romania, de catre Ministerul Sanatatii si Familiei
sau de directiile judetene de sanatate publica, dupa caz.
Art. 33
In spitalele publice functiile de sef de departament, sef de sectie, sef de
compartiment, sef de laborator ori de farmacist-sef vor putea fi ocupate numai
de catre medici, farmacisti, biologi, chimisti si biochimisti, cu o vechime de
cel putin 5 ani in specialitatea respectiva.
Art. 34
(1) In spitalele clinice si universitare activitatea de invatamant si
cercetare este condusa de seful clinicii. Acesta este, de drept, cadrul
didactic cu cel mai inalt titlu universitar, profesor sau conferentiar din
clinica respectiva. Seful clinicii nu poate fi cadru didactic consultant.
(2) In cazul in care mai multe cadre didactice indeplinesc conditia
prevazuta la alin. (1) in aceeasi clinica universitara, desemnarea sefului
clinicii se face de catre consiliul facultatii, se confirma de senatul
universitatii si se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
Sectiile din aceeasi clinica universitara sunt conduse de sefii sectiilor si se
subordoneaza sefului clinicii.
CAP. 3
Finantarea spitalelor
Art. 35
Spitalele functioneaza pe principiul autonomiei financiare, pe baza sumelor
prevazute in contractele pentru furnizarea de servicii medicale, precum si din
sume obtinute, in conditiile legii, de la persoane fizice si juridice si isi
elaboreaza, aproba si executa bugetele proprii de venituri si cheltuieli.
Art. 36
(1) Separat de veniturile realizate de catre spitale din contractele
incheiate cu sistemul de asigurari sociale de sanatate, din serviciile medicale
oferite contra cost pacientilor, spitalele publice vor fi finantate dupa cum
urmeaza:
a) de la bugetul de stat si bugetul Ministerului Sanatatii si Familiei;
b) de la bugetul consiliului judetean, pentru spitalele judetene;
c) de la bugetul consiliului local si al consiliului judetean, pentru
spitalele locale;
d) de la bugetul ministerului de resort, pentru spitalele cu retea sanitara
proprie.
(2) De la bugetul de stat se asigura:
a) desfasurarea activitatilor cuprinse in programele nationale de sanatate;
b) dotarea cu echipamente medicale de inalta performanta, in conditiile legii;
c) investitii legate de construirea de noi spitale, inclusiv pentru
finalizarea celor aflate in executie;
d) expertizarea, transformarea si consolidarea constructiilor grav afectate
de seisme si de alte cazuri de forta majora;
e) modernizarea, transformarea si extinderea constructiilor existente;
f) activitati specifice unitatilor si institutiilor cu retea sanitara
proprie.
(3) Bugetele locale pot participa la finantarea unor cheltuieli pentru
finalizarea constructiilor noi si realizarea de lucrari de reparatii curente si
capitale, precum si pentru dotarea cu aparatura medicala.
(4) Spitalele publice pot realiza venituri proprii suplimentare din:
a) donatii si sponsorizari;
b) legate;
c) asocieri investitionale in domenii medicale ori de cercetare medicala si
farmaceutica;
d) inchirierea temporara, fara pierderea totala a folosintei, a unor spatii
medicale, dotari cu echipamente sau aparatura medicala catre alti furnizori de
servicii medicale;
e) contracte privind furnizarea de servicii medicale incheiate cu casele de
asigurari private sau agenti economici;
f) editarea si difuzarea unor publicatii cu caracter medical;
g) servicii medicale, hoteliere sau de alta natura, furnizate la cererea
pacientilor ori a angajatorilor;
h) servicii de asistenta medicala la domiciliu, furnizate la cererea
pacientilor;
i) alte surse.
Art. 37
(1) Contractul de furnizare de servicii medicale al spitalului public cu
casa de asigurari de sanatate reprezinta sursa principala a veniturilor in
cadrul bugetului de venituri si cheltuieli si se negociaza de catre consiliul
de administratie cu conducerea casei de asigurari de sanatate, in functie de
indicatorii stabiliti in contractul-cadru de furnizare de servicii medicale.
(2) In cazul refuzului uneia dintre parti de a semna contractul de
furnizare de servicii medicale cu casa de asigurari de sanatate, se constituie
o comisie de mediere formata din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii si
Familiei, respectiv ai ministerului de resort, precum si ai Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, care, in termen de maximum 10 zile, solutioneaza
divergentele.
(3) Spitalele pot incheia contracte de furnizare de servicii medicale si cu
casele de asigurari de sanatate private.
(4) Spitalele clinice si universitare se finanteaza prioritar diferentiat,
avandu-se in vedere complexitatea serviciilor medicale si a activitatilor de
invatamant, pe baza normelor elaborate in comun de catre Ministerul Sanatatii
si Familiei, Ministerul Educatiei si Cercetarii si Casa Nationala de Asigurari
de Sanatate.
Art. 38
(1) Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al spitalelor publice se
elaboreaza de catre conducerea spitalului pe baza normelor metodologice
aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, cu consultarea
ministerelor si a institutiilor cu retele sanitare proprii.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli al spitalelor publice, spitalelor
clinice si universitare, institutelor clinice si spitalelor judetene se aproba
si se supune validarii, pana la data de 31 decembrie a anului curent, directiei
judetene de sanatate publica sau Ministerului Sanatatii si Familiei, respectiv
ministerului de resort, in functie de subordonare. Pentru partea de cheltuieli care
se propune a fi acoperita prin finantare de la bugetele locale se va obtine si
avizul consiliului local respectiv.
(3) Executia bugetului de venituri si cheltuieli se raporteaza lunar si
trimestrial directiilor de sanatate publica, Ministerului Sanatatii si
Familiei, respectiv ministerului de resort, in functie de subordonare.
(4) Executia bugetului de venituri si cheltuieli se raporteaza lunar si
trimestrial si consiliului local si/sau judetean, dupa caz, daca beneficiaza de
finantare din bugetele locale.
(5) Directiile de sanatate publica analizeaza executia bugetelor de
venituri si cheltuieli lunare si trimestriale si le inainteaza Ministerului
Sanatatii si Familiei, respectiv ministerului de resort, dupa caz. Daca se
constata abateri fata de indicatorii din contractul de administrare, directia
de sanatate publica le sesizeaza si face propuneri pe care le supune spre
aprobare conducerii Ministerului Sanatatii si Familiei.
Art. 39
In cazul inregistrarii de arierate se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul arieratelor existente la data numirii conducerii spitalelor,
acestea vor fi evidentiate separat si, o data cu validarea bugetului de
venituri si cheltuieli, se va stabili si modul de lichidare a acestora;
b) daca in cursul executiei bugetului de venituri si cheltuieli, in
conditiile platilor efectuate conform contractului de furnizare de servicii
medicale incheiat, se inregistreaza cresterea arieratelor, directia de sanatate
publica sau Ministerul Sanatatii si Familiei, respectiv ministerul de resort,
in functie de subordonare, se va autosesiza si, impreuna cu consiliul de
administratie, va lua masurile corespunzatoare pentru achitarea acestor
arierate;
c) in cazul cresterii arieratelor datorate unor cauze imputabile conducerii
spitalelor, directia de sanatate publica si consiliul local sau Ministerul
Sanatatii si Familiei, respectiv ministerul de resort, in functie de
subordonare, vor propune consiliului de administratie al spitalului masurile de
sanctionare prevazute in contractul de administrare;
d) cresterea arieratelor din motive neimputabile conducerii spitalului se
comunica Ministerului Sanatatii si Familiei, respectiv ministerului de resort,
in functie de subordonarea spitalului, lichidarea acestora realizandu-se prin
suplimentarea bugetului de venituri si cheltuieli.
Art. 40
(1) Auditul financiar intern se exercita de o structura specializata,
organizata in conditiile legii la nivelul spitalului, sau, dupa caz, de catre
directia de sanatate publica sau de catre Ministerul Sanatatii si Familiei,
respectiv de ministerul de resort.
(2) Controlul asupra activitatii financiare a spitalului public se face, in
conditiile legii, de catre Curtea de Conturi, Ministerul Sanatatii si Familiei,
de ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie sau de alte organe
abilitate prin lege.
Art. 41
(1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din urmatoarele surse:
a) amortizarea calculata lunar si cuprinsa in cheltuielile spitalului;
b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum si din
cele casate cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
c) sponsorizari cu destinatia "dezvoltare";
d) o cota de 20% din excedentul bugetului de venituri si cheltuieli
inregistrat la finele exercitiului financiar;
e) sume rezultate din inchirieri, vanzari sau concesionari.
(2) Fondul de dezvoltare se utilizeaza pentru procurarea de echipamente si
aparatura medicala si de laborator necesare desfasurarii activitatii spitalului
si se aproba o data cu bugetul de venituri si cheltuieli.
(3) Soldul fondului de dezvoltare ramas la finele anului se reporteaza in
anul urmator, fiind folosit cu aceeasi destinatie.
Art. 42
Decontarea contravalorii serviciilor medicale contractate se face conform
contractului de furnizare de servicii medicale, pe baza de documente
justificative, in functie de realizarea acestora, cu respectarea prevederilor
contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 43
In cazul unor activitati medicale pentru care unitatea spitaliceasca nu are
specialisti competenti in astfel de activitati sau manopere medicale, se poate
incheia un contract privind furnizarea unor astfel de servicii medicale cu un
cabinet medical specializat ori cu o alta unitate medicala publica sau privata.
Unitatile spitalicesti pot incheia contracte privind furnizarea de servicii
auxiliare necesare functionarii spitalului.
Art. 44
Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa incheie contractele de
furnizare de servicii medicale cu spitalele pentru anul urmator, pana la data
de 31 decembrie a anului in curs.
Art. 45
(1) Salarizarea personalului de conducere din spitalele publice, precum si
a celorlalte categorii de personal se stabileste potrivit legii.
(2) Cadrele didactice care isi desfasoara activitatea in unitatile sanitare
prevazute la art. 6 si 7, precum si in unitatile asimilate acestora beneficiaza
de o indemnizatie de 50% din drepturile salariale cuvenite functiei si gradului
profesional, acordata in plus fata de retributia cuvenita din invatamant.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
Ministerul Sanatatii si Familiei si ministerele si institutiile cu retea
sanitara proprie vor lua masuri pentru reorganizarea spitalelor publice
existente, in conformitate cu prevederile prezentei legi, in termen de 6 luni
de la data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 47
(1) Imobilele aflate in administrarea unor spitale publice, care se
reorganizeaza si devin disponibile, precum si aparatura medicala pot fi, in
conditiile legii, inchiriate, concesionate sau, dupa caz, vandute unor persoane
fizice sau juridice, in scopul organizarii si functionarii unor spitale private
sau pentru alte forme de asistenta medicala ori sociala.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) spatiile destinate
desfasurarii activitatii de invatamant superior medical si farmaceutic uman.
(3) Sumele obtinute din inchirierea, concesionarea sau vanzarea imobilelor
si a aparaturii medicale existente constituie venituri ale bugetelor locale si
se vor utiliza in scopul achizitionarii de aparatura medicala.
Art. 48
Prevederile prezentei legi se aplica si spitalelor care apartin
ministerelor cu retele sanitare proprii.
Art. 49
Anual, ministrul sanatatii si familiei va prezenta Parlamentului situatia
privind:
a) numarul de spitale, pe diferite categorii;
b) numarul de paturi de spital raportat la numarul de locuitori;
c) gradul de dotare a spitalelor;
d) principalii indicatori de morbiditate si mortalitate;
e) situatia acreditarii spitalelor publice;
f) zonele si judetele tarii in care necesarul de servicii medicale
spitalicesti nu este acoperit.
Art. 50
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
contraventionala, civila sau penala, dupa caz, in conditiile legii, a
persoanelor vinovate.
Art. 51
Dispozitiile prezentei legi intra in vigoare in termen de 90 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 52
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 25 - 30 din
Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sanatatii populatiei, publicata in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 10 iulie 1978, si Legea nr. 146/1999
privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20 mai
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC