LEGE
Nr. 151 din 14 mai 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 40/2004 pentru modificarea si
completarea Legii spitalelor nr. 270/2003
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 460 din 21 mai 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 40 din 29 ianuarie 2004 pentru
modificarea si completarea Legii spitalelor nr. 270/2003, adoptata in temeiul
art. 1 pct. V.2 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 31
ianuarie 2004, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 3, literele a), b), f), g), h) si n) ale
articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:
"a) spitalul general este spitalul care are organizate in structura,
de regula, 3 din cele 4 specialitati de baza, respectiv medicina interna,
pediatrie, obstetrica-ginecologie si chirurgie;
b) spitalul de specialitate este spitalul care asigura asistenta medicala
intr-o specialitate in conexiune cu alte specialitati complementare;
..........................................................................
f) spitalul municipal si spitalul orasenesc sunt spitale generale care au
in componenta cel putin specialitatile de baza, cu exceptia spitalelor
municipale organizate in resedinta de judet;
g) spitalul comunal este unitatea sanitara cu paturi, care asigura
asistenta medicala de specialitate pentru populatia din mai multe localitati
rurale apropiate, avand in componenta sectii sau compartimente de medicina
interna, pediatrie si obstetrica;
h) spitalul clinic este spitalul care are in componenta cel putin doua
clinici universitare care asigura asistenta medicala, desfasoara activitate de
invatamant, cercetare stiintifica medicala si de educatie continua.
Institutele, centrele medicale si spitalele de specialitate care au in
componenta o clinica universitara sunt spitale clinice;
...........................................................................
n) institutele si centrele medicale clinice sunt unitati de asistenta
medicala de specialitate in care se desfasoara si activitate de invatamant si
cercetare stiintifica medicala, de indrumare si coordonare metodologica pe
domeniile lor de activitate, precum si de educatie medicala continua; pentru
asistenta medicala de specialitate se pot organiza centre medicale in care nu
se desfasoara activitate de invatamant medical si cercetare stiintifica
medicala;"
2. La articolul I, dupa punctul 4 se introduc punctele 4^1 si 4^2 cu
urmatorul cuprins:
"4^1. Literele b), f) si k) ale alineatului (3) al articolului 10 vor
avea urmatorul cuprins:
<<b) sectii sau compartimente de specialitate cu un numar minim de
paturi, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii pentru: medicina interna,
anestezie si terapie intensiva, chirurgie generala, traumatologie si ortopedie,
pediatrie, obstetrica-ginecologie si neonatologie, boli infectioase, neurologie,
O.R.L. si oftalmologie, cu exceptia situatiilor in care in localitatea
respectiva functioneaza spitale de specialitate. Optional se pot organiza
sectii sau compartimente si in alte specialitati;
...........................................................................
f) servicii sau compartimente de prevenire si control al infectiilor
nozocomiale, in functie de numarul de paturi din spital;
...........................................................................
k) serviciu sau compartiment de relatii cu publicul si alte
servicii.>>
4^2. Alineatul (7) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
<<(7) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale
de Acreditare a Spitalelor se stabileste prin lege.>>"
3. La articolul I punctul 5, alineatul (8) al articolului 13 va avea
urmatorul cuprins:
"(8) Membrii Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor primesc o
indemnizatie lunara in cuantum de 48% din salariul unui secretar de stat, cu
conditia participarii la toate sedintele din luna respectiva."
4. La articolul I punctul 6, alineatul (3) al articolului 15 va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Membrii Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor sunt
incompatibili cu calitatea de membru in organele de conducere ale spitalelor si
nu pot detine cabinete sau clinici private."
5. La articolul I, dupa punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmatorul
cuprins:
"6^1. Alineatele (1) si (3) ale articolului 19 vor avea urmatorul
cuprins:
<<Art. 19
(1) Infiintarea sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotarare a
Guvernului, initiata de Ministerul Sanatatii, cu avizul consiliului local,
respectiv judetean, sau de catre ministerele si institutiile cu retea sanitara
proprie, cu avizul Ministerului Sanatatii.
...........................................................................
(3) Reorganizarea, schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele
publice se aproba prin ordin al ministrului sanatatii, la propunerea conducerii
spitalelor, cu avizul consiliului judetean sau al consiliului local, dupa caz,
iar in cazul unitatilor sanitare din subordinea ministerelor si a institutiilor
cu retea sanitara proprie, prin ordin sau decizie a ministrului ori a
directorului institutiei, cu avizul Ministerului Sanatatii. Structura
organizatorica a unitatilor sanitare din subordinea ministerelor si
institutiilor cu retea sanitara proprie se stabileste cu avizul Ministerului
Sanatatii.>>"
6. La articolul I punctul 7, articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Conducerea executiva a spitalelor publice este asigurata de comitetul
director.
(2) Din comitetul director fac parte:
a) directorul general;
b) directorul general adjunct medical, pentru spitalele cu peste 200 de
paturi, cu exceptia spitalelor clinice, institutelor si centrelor medicale
clinice;
c) contabilul-sef;
d) directorul administrativ, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu
exceptia spitalelor clinice, institutelor si centrelor medicale clinice;
e) directorul de ingrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele
cu peste 400 de paturi.
(3) Persoanele care detin clinici private ori sunt actionari sau asociati
la societati comerciale care au in obiectul de activitate furnizarea de
servicii medicale sunt incompatibile cu calitatea de membru in comitetul
director al spitalului.
(4) Membrii comitetului director sunt numiti pe o perioada de 4 ani de
catre consiliul de administratie, prin concurs organizat in conditiile legii.
(5) Comitetul director conduce intreaga activitate a spitalului intre
sedintele consiliului de administratie, in conformitate cu hotararile acestuia.
(6) Directorul general conduce activitatea comitetului director.
(7) Conducerea executiva a spitalelor publice cu un numar mai mic de 200 de
paturi este asigurata de directorul general si de contabilul-sef.
(8) In cadrul spitalului se organizeaza consiliul medical, format din
medicii sefi de sectie, sefi de departamente, laboratoare sau compartimente.
(9) Atributiile si competentele consiliului medical se aproba prin ordin al
ministrului sanatatii, cu avizul Colegiului Medicilor din Romania."
7. La articolul I, punctul 9 va avea urmatorul cuprins:
"9. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 25
(1) Consiliul de administratie este format din 7 - 9 membri, in functie de
marimea spitalului si de complexitatea serviciilor medicale acordate.
Presedintele consiliului de administratie este ales din randul membrilor sai,
cu majoritate simpla din numarul total.
(2) Membrii consiliului de administratie sunt:
a) doi reprezentanti ai Ministerului Sanatatii sau ai directiei de sanatate
publica, dupa caz;
b) doi reprezentanti numiti de consiliul judetean ori local, dintre care
unul specialist in finante publice locale, sau de ministerele ori institutiile
cu retea sanitara proprie, dupa caz;
c) un reprezentant al Colegiului Medicilor din Romania;
d) un reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din Romania;
e) directorul general;
f) doi reprezentanti ai universitatii sau facultatii de medicina, pentru
spitalele clinice, universitare, institutele si centrele medicale clinice.
(3) Pentru spitalele din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta
nationala si autoritate judecatoreasca, membrii in consiliul de administratie
al spitalului sunt desemnati conform reglementarilor proprii.
(4) Validarea componentei nominale a consiliului de administratie se face
de catre Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor. Pana la constituirea
Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor, validarea componentei nominale a
consiliilor de administratie se face, dupa caz, de catre directia de sanatate
publica, Ministerul Sanatatii, respectiv directiile de specialitate din cadrul
ministerelor si institutiilor cu retea sanitara proprie.
(5) La sedintele consiliului de administratie participa, fara drept de vot,
cate un reprezentant al organizatiilor sindicale si patronale semnatare ale
contractului colectiv de munca la nivel de ramura sanitara.
(6) Consiliul de administratie este condus de catre presedinte.
(7) Atributiile principale ale consiliului de administratie sunt
urmatoarele:
a) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului, precum si situatiile
financiare anuale, in conditiile legii;
b) organizeaza concurs pentru ocuparea functiilor de director general,
director general adjunct medical, a celorlalte functii de director si a
functiei de contabil-sef, in baza regulamentului aprobat in acest scop prin
ordin al ministrului sanatatii; presedintele consiliului de administratie
numeste in functie persoanele care au promovat concursul;
c) aproba masurile pentru dezvoltarea activitatii spitalului, in
concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei;
d) aproba planul de achizitii publice, precum si lista investitiilor si a
lucrarilor de reparatii curente sau capitale care urmeaza sa se realizeze
intr-un exercitiu financiar, in conditiile legii;
e) analizeaza modul de indeplinire a obligatiilor comitetului director si
activitatea directorului general, dispunand masuri de imbunatatire a
activitatii;
f) negociaza, prin presedinte si directorul general, contractele de
furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate.
(8) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este
nevoie, la solicitarea majoritatii membrilor sai, a presedintelui sau a
directorului general, si ia decizii cu majoritatea simpla din numarul total al
membrilor.>>"
8. La articolul I, punctul 10 se abroga.
9. La articolul I punctul 11, alineatul (1) al articolului 26 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Pentru spitalele clinice si universitare, precum si pentru institutele
si centrele medicale clinice, candidatii la functia de director general trebuie
sa fie cadre didactice universitare de predare si sa indeplineasca conditiile
prevazute la alin. (2) si (3). Pentru institutele si centrele medicale clinice
pot participa si cercetatori stiintifici gradul I."
10. La articolul I, dupa punctul 12 se introduce punctul 12^1 cu urmatorul
cuprins:
"12^1. Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Revocarea membrilor comitetului director, si anume a
directorului general, a directorului general adjunct medical, a directorului
administrativ, a contabilului-sef sau a directorului de ingrijiri, in cazul
nerealizarii indicatorilor de performanta a activitatii stabiliti in contractul
de administrare sau in cazul savarsirii de abuzuri ori de abateri, se face de
catre consiliul de administratie. Ministerul Sanatatii, directia de sanatate
publica si/sau ministerul de resort pot propune revocarea membrilor comitetului
director.>>"
11. La articolul I punctul 15, alineatul (1) al articolului 35 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Spitalele publice sunt institutii publice finantate din venituri
proprii si functioneaza pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii
ale spitalelor publice provin din sumele incasate pentru serviciile medicale
prestate pe baza de contracte incheiate cu casele de asigurari de sanatate si
din alte surse, conform legii."
12. La articolul I punctul 16, alineatul (3) al articolului 36 va avea
urmatorul cuprins:
"(3) Bugetele locale participa la finantarea unor cheltuieli de
intretinere si gospodarire, reparatii, consolidare, extindere, modernizare si
finalizare a constructiilor unitatilor sanitare publice, de interes judetean
sau local, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie in
bugetele locale."
13. La articolul I punctul 19, articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) In cazul existentei unor datorii la data numirii conducerii spitalului,
acestea vor fi evidentiate separat in contractul de administrare prin care se
vor stabili posibilitatile si intervalul in care aceste datorii vor fi
lichidate, in conditiile legii.
(2) In situatii deosebite care afecteaza starea de sanatate a populatiei,
declarate prin ordin al ministrului sanatatii, datoriile care necesita
suplimentarea bugetului de venituri si cheltuieli aprobate se suporta din
Fondul de rezerva al Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate."
14. La articolul I, dupa punctul 19 se introduc punctele 19^1 si 19^2 cu
urmatorul cuprins:
"19^1. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 40
(1) Auditul public intern se exercita de catre o structura specializata,
organizata in conditiile legii la nivelul spitalului. In cazul in care nu este
organizata o astfel de structura specializata, auditul public intern se
exercita de catre structura specializata din cadrul directiei de sanatate
publica sau din cadrul Ministerului Sanatatii, respectiv de ministerul de
resort, dupa caz.>>
19^2. Dupa articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 40^1
(1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din urmatoarele surse:
a) cota-parte din amortizarea calculata lunar si cuprinsa in bugetul de
venituri si cheltuieli al spitalului, cu pastrarea echilibrului financiar;
b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum si din
cele casate cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
c) sponsorizari cu destinatia "dezvoltare";
d) o cota de 20% din excedentul bugetului de venituri si cheltuieli
inregistrat la finele exercitiului financiar;
e) sume rezultate din inchirieri sau concesionari.
(2) Fondul de dezvoltare se utilizeaza pentru procurarea de echipamente si
aparatura medicala si de laborator, necesare desfasurarii activitatii
spitalului, si se aproba o data cu bugetul de venituri si cheltuieli.
(3) Soldul fondului de dezvoltare ramas la finele anului se reporteaza in
anul urmator, fiind folosit cu aceeasi destinatie.>>"
15. La articolul I, dupa punctul 21 se introduce punctul 21^1 cu urmatorul
cuprins:
"21^1. Alineatul (2) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Cadrele didactice care isi desfasoara activitatea in unitatile
sanitare prevazute la art. 6 si 7, precum si in unitatile asimilate acestora
beneficiaza de o indemnizatie minima de 50% din drepturile salariale cuvenite
functiei si gradului profesional, acordata in plus fata de retributia cuvenita
din invatamant.>>"
Art. 2
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, se adopta legea privind organizarea si
functionarea Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor.
Art. 3
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se
organizeaza concurs pentru ocuparea posturilor pentru functia de director
general, precum si pentru celelalte functii care fac parte din comitetul
director, la spitalele in care posturile nu sunt ocupate prin concurs.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 23 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27
aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC