ORDONANTA Nr. 68 din 30 august 2001
pentru modificarea Legii nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea si
finantarea spitalelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 1 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. III. 4 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Legea nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea si finantarea
spitalelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3
august 1999, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Spitalul raspunde, potrivit legii, pentru prejudicii cauzate pacientilor,
stabilite de organele competente."
2. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Spitalul public este condus de:
a) un director general, obligatoriu cu studii superioare;
b) un director general adjunct medical, obligatoriu medic;
c) un director financiar-contabil.
(2) Pentru spitalele cu un numar de peste 400 de paturi, Ministerul
Sanatatii si Familiei sau, dupa caz, ministerul cu retea sanitara proprie,
denumit in continuare ministerul, poate aproba si un post de director de
ingrijiri, obligatoriu asistent medical, si un post de director pentru reforma,
cu studii superioare si cu studii de management al serviciilor de sanatate.
(3) Conducerea spitalului se face pe baza de contract individual de
administrare, incheiat pe o durata de 4 ani intre persoanele care ocupa
functiile de conducere prevazute la alin. (1) si (2) si directia de sanatate
publica sau minister, in functie de subordonarea spitalului, care se poate
renegocia ori de cate ori este nevoie. Modelul contractului de administrare, in
continutul caruia vor fi prevazuti si indicatorii de performanta a activitatii,
se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, cu consultarea
ministerelor cu retele sanitare proprii. Nivelul indicatorilor-cadru de
performanta a activitatii se stabileste anual prin negociere intre conducerea
spitalului, directia de sanatate publica sau minister, in functie de
subordonare si casa de asigurari de sanatate cu care se incheie contractul de
furnizare de servicii medicale.
(4) Ocuparea functiilor de conducere prevazute la alin. (1) si (2) se
realizeaza in conditiile legii, pe baza de concurs sau de examen, dupa caz,
organizat de catre directia de sanatate publica sau de catre minister, in
functie de subordonare, prin ordin al ministrului.
(5) Revocarea personalului din functiile de conducere a spitalului, in
cazul nerealizarii indicatorilor stabiliti in contractul de administrare sau in
cazul savarsirii unor abuzuri sau abateri, se poate face:
a) la propunerea directorului general, inaintata directiei de sanatate
publica sau ministerului, in functie de subordonare.
Propunerile se analizeaza de directia de sanatate publica sau de minister,
dupa caz, decizia urmand a fi luata de ministru, in conditiile legii, in
functie de subordonarea spitalului.
b) direct, de catre ministru.
(6) Analiza si urmarirea realizarii indicatorilor din contractul de
administrare se face trimestrial si anual de catre directia de sanatate publica
sau de minister, in functie de subordonare, si de casa de asigurari de sanatate
cu care s-a incheiat contractul de furnizare de servicii medicale, in
conditiile finantarii potrivit contractelor incheiate."
3. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Spitalul are obligatia sa inregistreze, sa stocheze, sa prelucreze si sa
transmita informatiile legate de activitatea sa. Raportarile se fac unitar atat
la directiile de sanatate publica, cat si la casa de asigurari de sanatate cu
care s-a incheiat contractul de furnizare de servicii medicale."
4. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Spitalele publice functioneaza pe principiul autonomiei financiare,
elaboreaza si executa bugete proprii de venituri si cheltuieli.
(2) Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli se elaboreaza de catre
conducerea spitalului pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei, cu consultarea ministerelor cu retele
sanitare proprii si cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(3) Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli se negociaza de catre
conducerea spitalului cu conducerea directiei de sanatate publica sau a ministerului,
in functie de subordonare, si cu conducerea casei de asigurari de sanatate cu
care se incheie contractul de furnizare de servicii medicale si se
definitiveaza si se aproba dupa semnarea contractului de furnizare de servicii
medicale.
(4) Aprobarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli se face de
directia de sanatate publica sau de minister, in functie de subordonare, cu
avizul casei de asigurari de sanatate cu care s-a incheiat contractul de
furnizare de servicii medicale. Bugetul de venituri si cheltuieli poate fi
rectificat in cazuri justificate, cu respectarea prevederilor alin. (2) si (3).
(5) In cazul refuzului de a semna proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli se constituie o comisie de mediere formata din reprezentanti ai
ministerului, in functie de subordonarea spitalului, si ai Casei Nationale de
Asigurari de sanatate, care, in termenul prevazut de dispozitiile legale in
vigoare, va solutiona divergentele.
(6) Bugetul anual de venituri si cheltuieli aprobat se defalca pe trimestre
cu acordul directiei de sanatate publica sau al ministerului, in functie de
subordonare, si al casei de asigurari de sanatate cu care s-a incheiat
contractul de furnizare de servicii medicale.
(7) Executia bugetului de venituri si cheltuieli se raporteaza lunar si,
respectiv, trimestrial directiilor de sanatate publica sau ministerului, in
functie de subordonare, si casei de asigurari de sanatate cu care s-a incheiat
contractul de furnizare de servicii medicale.
(8) Centralizarea executiei bugetelor de venituri si cheltuieli lunare si,
respectiv, trimestriale se realizeaza de directia de sanatate publica si se
inainteaza ministerului.
(9) Executia trimestriala a indicatorilor din bugetul de venituri si
cheltuieli este analizata de directia de sanatate publica sau de minister, in
functie de subordonare, si de casa de asigurari de sanatate cu care s-a
incheiat contractul de furnizare de servicii medicale si in cazul unor abateri
fata de indicatorii din contractul de administrare sesizeaza si face propuneri
pe care le supune aprobarii conducerii ministerului.
(10) In cazul inregistrarii de arierate se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul arieratelor existente in momentul numirii conducerii
spitalelor, acestea vor fi evidentiate separat si, o data cu aprobarea
bugetului de venituri si cheltuieli, se va stabili si modul de lichidare a
acestora;
b) daca in cursul executiei bugetului de venituri si cheltuieli, in
conditiile finantarii conform contractului de prestari servicii medicale
incheiat, se inregistreaza cresterea arieratelor, directia de sanatate publica
sau ministerul, in functie de subordonare, va sesiza conducerea ministerului,
care va lua masurile corespunzatoare;
c) pentru cresterea arieratelor datorate unor cauze imputabile conducerii
spitalelor, directia de sanatate publica sau ministerul, in functie de
subordonare, va propune ministrului masurile de sanctionare prevazute in
contractul de administrare;
d) cresterea arieratelor din motive neimputabile conducerii spitalului se
poate realiza numai cu aprobarea prealabila a ministrului, in functie de
subordonarea spitalului, lichidarea acestora realizandu-se prin suplimentarea
bugetului de venituri si cheltuieli, in conditiile alin. (4);
e) auditul financiar se face, in conditiile legii, de directia de sanatate
publica si de casa de asigurari de sanatate cu care s-a incheiat contractul de
furnizare de servicii medicale."
5. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Finantarea spitalelor publice se asigura din veniturile realizate in
raport cu serviciile medicale furnizate pe baza contractelor incheiate cu
casele de asigurari de sanatate, de la bugetul de stat, de la bugetele locale,
din asocieri investitionale in profil medical sau medico-social, din donatii si
sponsorizari, precum si din veniturile obtinute de la persoanele fizice si
juridice, in conditiile legii.
(2) De la bugetul de stat se asigura finantarea unor programe nationale de
sanatate, realizarea de constructii noi de interes national, dotarea cu
aparatura medicala de mare performanta, expertizarea, proiectarea si
consolidarea constructiilor grav afectate de seisme si de alte actiuni de forta
majora, precum si efectuarea unor reparatii capitale.
(3) De la bugetele locale se poate asigura finantarea pentru finalizarea
constructiilor noi de interes local, precum si a unor cheltuieli pentru
realizarea de lucrari de reparatii curente si capitale.
(4) Tipurile de spitale publice de interes national si local se stabilesc
prin hotarare a Guvernului."
6. Articolul 16 se abroga.
7. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Drepturile salariale cuvenite conducerii spitalelor publice, precum si
formele de salarizare ale personalului medico-sanitar si ale altor categorii de
personal ce se aplica in cadrul acestor spitale se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(2) La spitalele publice la care la sfarsitul anului nu s-au inregistrat
arierate si s-au indeplinit toti indicatorii din contractul de administrare,
din disponibilitatile aflate in cont la sfarsitul anului, provenite din
veniturile proprii, precum si din cele realizate din serviciile medicale
furnizate pe baza contractelor incheiate cu casele de asigurari de sanatate,
dupa scaderea obligatiilor de plata si a incasarilor anticipate, o cota de pana
la 50% se poate utiliza pentru premierea personalului, in raport cu
performantele si responsabilitatile acestuia.
(3) Nivelul maxim al premiilor se stabileste cu aprobarea directiei de
sanatate publica sau a ministerului, in functie de subordonarea spitalului.
(4) Competenta, atributiile si sarcinile, pe tipuri de spitale publice, se
stabilesc prin normele generale aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei."
Art. 2
Legea nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea si finantarea
spitalelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3
august 1999, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile aduse prin
prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dupa aprobarea acesteia de catre Parlament, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Art. 3
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare incepand cu data de 1
ianuarie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul sanatatii si familiei,
Luminita Gheorghiu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat