ORDIN
Nr. 862 din 30 iunie 2004
privind aprobarea modelului contractului de administrare a spitalului
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 631 din 12 iulie 2004
Avand in vedere prevederile Legii spitalelor nr. 270/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala nr.
OB. 7.627/2004,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba modelul contractului de administrare a spitalului, incheiat
intre directorul general si consiliul de administratie, prevazut in anexa nr.
1.
(2) Pentru unitatile sanitare cu paturi apartinand ministerelor si
institutiilor din sistemul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale,
contractul de administrare a spitalului se incheie intre comandant/directorul
general si seful directiei medicale din minister.
Art. 2
(1) Se aproba lista indicatorilor de performanta ai managementului
spitalului, prevazuta in anexa nr. 2.
(2) Metodologia de calcul al indicatorilor si valorile medii nationale vor
fi distribuite de Ministerul Sanatatii, anual, directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti, precum si ministerelor si institutiilor
cu retea sanitara proprie.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
Directiile de specialitate din Ministerul Sanatatii, directiile de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti, ministerele si institutiile cu
retea sanitara proprie, precum si unitatile sanitare cu personalitate juridica
cu paturi vor duce la indeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
CONTRACT DE ADMINISTRARE A SPITALULUI
I. Partile contractului
1. Domnul/Doamna ...................................,
domiciliat/domiciliata in ........................, str.
............................... nr. ........, judetul/sectorul
................., posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate
seria .... nr. ............, codul numeric personal ................, in
calitate de director general al Spitalului ......................., cu sediul in
localitatea ........................., judetul .................../municipiul
Bucuresti, pe de o parte, si
2. Consiliul de administratie al spitalului, reprezentat prin presedinte,
domnul/doamna .........................................., domiciliat/domiciliata
in ............................., str. ............................ nr. ......,
judetul/sectorul ................., posesor/posesoare al/a buletinului/cartii
de identitate seria .... nr. ............, codul numeric personal
..............., pe de alta parte,
am convenit incheierea prezentului contract de administrare.
II. Obiectul contractului:
- organizarea si conducerea activitatii Spitalului .............., in
scopul furnizarii de servicii medicale si alte servicii, pe baza principiilor
privind echitatea, necesitatea, eficacitatea, calitatea si eficienta.
III. Durata contractului
Prezentul contract de administrare a spitalului se incheie pe o durata de 4
ani, cu posibilitatea de a fi reinnoit, in conditiile legii.
IV. Durata muncii:
- o norma intreaga, durata timpului de lucru fiind de 7 ore/zi pentru
medici, respectiv 8 ore/zi pentru persoanele cu alta calificare decat medic.
V. Salarizarea
Drepturile salariale se stabilesc conform contractului individual de munca
sau prevederilor actelor normative specifice ministerelor si institutiilor cu
retea sanitara proprie, dupa caz.
VI. Alte clauze:
a) perioada de preaviz in cazul concedierii este de 15 zile lucratoare,
conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii si contractului colectiv de munca;
b) perioada de preaviz in cazul demisiei este de 30 de zile calendaristice,
conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii si contractului colectiv de munca.
VII. Drepturile si obligatiile partilor
A. Directorul general
A.1. Drepturi:
1. dreptul la salarizare pentru munca depusa;
2. dreptul la concediu de odihna anual, conform prevederilor legale;
3. dreptul la securitate si sanatate in munca;
4. dreptul la formare profesionala, in conditiile legii;
5. alte drepturi de asigurari sociale de stat;
6. dreptul la informare nelimitata asupra activitatii spitalului, avand
acces la toate documentele privind activitatea medicala, economico-financiara
etc. a acestuia.
A.2. Obligatii:
1. in baza necesarului de servicii medicale pentru populatia deservita,
elaboreaza, impreuna cu ceilalti membri ai comitetului director, planul de
dezvoltare a spitalului pe perioada mandatului;
2. raspunde, in calitatea sa de presedinte al comitetului director, de
fundamentarea si elaborarea planului anual de furnizare de servicii medicale;
3. intocmeste, fundamenteaza si supune spre aprobare consiliului de
administratie, cu avizul membrilor comitetului director, planul anual de
achizitii publice, lista investitiilor si a lucrarilor de reparatii curente si
capitale care urmeaza sa se realizeze intr-un exercitiu financiar, in
conditiile legii;
4. aplica strategiile si politicile de dezvoltare ale Ministerului
Sanatatii, respectiv ale ministerelor si institutiilor cu retea sanitara
proprie, adecvate la necesarul de servicii medicale pentru populatia deservita;
5. participa la elaborarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli
al spitalului;
6. inainteaza consiliului de administratie propuneri de crestere a
veniturilor proprii ale spitalului, in limitele legii;
7. intreprinde masurile necesare si urmareste realizarea indicatorilor de
performanta ai managementului spitalului, prevazuti in anexa nr. 2 la ordin.
Nivelul indicatorilor de performanta se stabileste anual de catre Directia de
Sanatate Publica ............................./Ministerul ................... .
In situatii exceptionale, din motive neimputabile conducerii spitalului,
nivelul indicatorilor poate fi renegociat o singura data in cursul anului;
8. raspunde de elaborarea regulamentului de organizare si functionare, a
regulamentului intern al spitalului si a fiselor postului personalului angajat,
pe care le supune spre aprobare consiliului de administratie;
9. negociaza contractul colectiv de munca la nivel de spital;
10. realizeaza evaluarea performantelor profesionale ale personalului aflat
in subordine directa, conform structurii organizatorice, si solutioneaza
contestatiile in functie de nivelul ierarhic la care s-au facut;
11. organizeaza selectarea, angajarea si concedierea personalului, cu
respectarea prevederilor legislatiei muncii, a contractului colectiv de munca
si a normativelor de personal aprobate de Ministerul Sanatatii;
12. raspunde de elaborarea planului de formare si perfectionare a
personalului, in conformitate cu legislatia in vigoare;
13. reprezinta spitalul in relatiile cu terte persoane fizice sau juridice;
14. incheie acte juridice in numele si pe seama spitalului, conform legii;
15. asigura obtinerea autorizatiei sanitare de functionare si a
certificatului de acreditare, in conditiile prevazute de lege;
16. asigura crearea conditiilor necesare prestarii unor acte medicale de
calitate de catre personalul medico-sanitar din spital;
17. coordoneaza activitatile de control al calitatii serviciilor oferite de
spital, colaborand cu consiliul medical si cu nucleul de calitate;
18. raspunde de asigurarea conditiilor adecvate de cazare, igiena,
alimentatie si prevenirea infectiilor nozocomiale, in conformitate cu normele
stabilite de Ministerul Sanatatii;
19. asigura monitorizarea si raportarea indicatorilor specifici activitatii
medicale, financiari, economici, precum si a altor date privind activitatea de
supraveghere, prevenire si control, in conformitate cu reglementarile legale in
vigoare;
20. raspunde de organizarea unui sistem de inregistrare si rezolvare a
sugestiilor, sesizarilor si reclamatiilor referitoare la activitatea
spitalului;
21. pune la dispozitie organelor si organismelor competente, la solicitarea
acestora, in conditiile legii, date privind activitatea spitalului;
22. nu poate transmite altei persoane drepturile si obligatiile care
rezulta din contractul de administrare a spitalului, cu exceptia cazurilor de
indisponibilitate;
23. asigura respectarea prevederilor legale in vigoare referitoare la
pastrarea secretului profesional, pastrarea confidentialitatii datelor
pacientilor internati, informatiilor si documentelor referitoare la activitatea
spitalului;
24. asigura organizarea si desfasurarea activitatii de audit public intern.
Pentru ministerele si institutiile cu retea sanitara proprie activitatea de
audit intern se desfasoara conform reglementarilor proprii;
25. organizeaza arhiva spitalului si asigura securitatea documentelor
prevazute de lege, in format scris si electronic;
26. incheie subcontract de administrare, pe durata mandatului, cu sefii de
sectii, laboratoare, departamente si servicii, ca act aditional la contractul
de munca. In cuprinsul acestui subcontract de administrare sunt prevazuti
indicatorii de performanta, al caror nivel se stabileste anual de catre
consiliul de administratie;
27. prezinta consiliului de administratie informari lunare, trimestriale si
anuale cu privire la patrimoniul dat in administrare, realizarea indicatorilor
activitatii medicale, precum si la executia bugetului de venituri si
cheltuieli;
28. raspunde de modul de indeplinire a obligatiilor asumate prin contracte
si dispune masuri de imbunatatire a activitatii spitalului;
29. incheie contracte si asigura conditii corespunzatoare pentru
desfasurarea activitatilor de invatamant si cercetare stiintifica, in
conformitate cu prevederile legale;
30. aproba utilizarea bazei de date medicale a spitalului pentru activitati
de cercetare medicala, in conditiile legii;
31. elaboreaza planul de actiune pentru situatii speciale si coordoneaza
asistenta medicala in caz de razboi, dezastre, atacuri teroriste, conflicte
sociale si alte situatii de criza.
B. Consiliul de administratie
B.1. Drepturi:
1. sa solicite directorului general indeplinirea obiectivelor si
indicatorilor de performanta ai managementului spitalului, prevazuti in anexa
nr. 2 la ordin;
2. sa fie informat periodic asupra modului de indeplinire a obligatiilor
comitetului director, dispunand masuri de imbunatatire a activitatii;
3. dreptul la informare nelimitata asupra activitatii spitalului, putand
solicita documente referitoare la activitatea medicala si economico-financiara
a unitatii, cu respectarea legii drepturilor pacientului;
4. sa revoce membrii comitetului director in cazul nerealizarii
indicatorilor de performanta ai managementului spitalului, stabiliti in
contractul de administrare a spitalului, sau in cazul savarsirii de abuzuri ori
abateri;
5. sa fie informat prompt asupra evenimentelor deosebite legate de
activitatea spitalului.
B.2. Obligatii:
1. sa asigure directorului general libertate in conducerea si organizarea
activitatii spitalului;
2. sa evalueze lunar sau cel putin trimestrial realizarea indicatorilor de
performanta si executia bugetului de venituri si cheltuieli;
3. sa analizeze periodic realizarea planului de achizitii publice, a
investitiilor si a lucrarilor de reparatii curente si capitale;
4. sa sprijine directorul general in demersurile de crestere a veniturilor
proprii ale spitalului, inclusiv din donatii, fonduri ale comunitatii locale,
alte surse legale;
5. sa numeasca, la propunerea directorului general, un inlocuitor al
acestuia pentru perioadele cand acesta nu este prezent in spital.
VIII. Raspunderea partilor
1. Pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor
prevazute de prezentul contract de administrare a spitalului partile raspund
potrivit prevederilor legii.
2. Directorul general raspunde civil, contraventional, material sau penal,
dupa caz, pentru nerespectarea prevederilor legale si pentru daunele produse
spitalului prin orice acte contrare intereselor acestuia.
IX. Forta majora
1. Nici una dintre partile contractante nu raspunde de neexecutarea la
termen si/sau de executarea in mod necorespunzator, total sau partial, a
oricarei obligatii care ii revine in baza prezentului contract de administrare
a spitalului, daca neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiei
respective a fost cauzata de forta majora, astfel cum este definita de lege.
2. Partea care invoca forta majora este obligata sa notifice celeilalte
parti, in termen de ...... (zile, ore), producerea evenimentului si sa ia toate
masurile posibile in vederea limitarii consecintelor lui.
3. Daca in termen de ..... (zile, ore) de la producere evenimentul
respectiv nu inceteaza, partile au dreptul sa isi notifice incetarea de plin
drept a prezentului contract de administrare a spitalului, fara ca vreuna
dintre ele sa pretinda daune-interese.
X. Modificarea contractului
Prevederile prezentului contract de administrare a spitalului se vor adapta
corespunzator reglementarilor legale ulterioare incheierii acestuia si care ii
sunt aplicabile.
XI. Incetarea contractului
Prezentul contract de administrare a spitalului inceteaza prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost incheiat;
b) revocarea din functie a directorului general, in cazul:
- nerealizarii indicatorilor de performanta ai managementului spitalului,
prevazuti in anexa nr. 2 la ordin, timp de minimum un an, din motive imputabile
acestuia;
- savarsirii de abuzuri sau de abateri;
c) acordul de vointa al partilor semnatare;
d) aparitia unei situatii de incompatibilitate prevazute de lege.
XII. Litigii
Litigiile izvorate din incheierea, executarea, modificarea, incetarea si
interpretarea clauzelor prezentului contract de administrare a spitalului se
rezolva pe cale amiabila sau arbitrala. In lipsa unei clauze compromisorii,
litigiile vor fi solutionate la instantele judecatoresti.
XIII. Dispozitii finale
Directorul general al spitalului are dreptul sa solicite mediere,
consultanta sau alte masuri de protectie din partea Ministerului .... si
consiliului de administratie in solutionarea situatiilor conflictuale cu
sindicatele.
La revocarea din functie a medicilor si farmacistilor care ocupa functia de
director general li se asigura postul avut anterior.
Prevederile prezentului contract de administrare a spitalului se
completeaza cu prevederile Legii nr. 270/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Codului comercial si ale Codului civil, ale Legii nr. 53/2003 -
Codul muncii, aplicabile, precum si cu actele normative specifice ministerelor
si institutiilor cu retea sanitara proprie.
Orice modificare privind clauzele contractuale in timpul executarii
contractului impune incheierea unui act aditional la contract, conform
dispozitiilor legale.
Prezentul contract de administrare a spitalului s-a incheiat in doua
exemplare, cate unul pentru fiecare parte.
Conflictele in legatura cu incheierea, executarea, modificarea, suspendarea
sau incetarea prezentului contract de administrare a spitalului sunt
solutionate de instanta judecatoreasca competenta material si teritorial,
potrivit legii.
Presedintele
Director general, consiliului de administratie,
.................. .............................
ANEXA 2
INDICATORI
de performanta ai managementului spitalului
________________________________________________________________________________
Categoria de Denumirea indicatorului
Periodicitatea
indicatori raportarii
________________________________________________________________________________
A. Indicatori de Numarul mediu de bolnavi externati/un medic Trimestru
management al
___________________________________________________________
resurselor umane Numarul mediu de bolnavi externati/o Trimestru
asistenta medicala
___________________________________________________________
Proportia medicilor din totalul Semestru
personalului
___________________________________________________________
Proportia personalului medical din totalul Semestru
personalului angajat al spitalului
___________________________________________________________
Proportia personalului medical cu studii Semestru
superioare din totalul personalului medical
___________________________________________________________
Numarul mediu de consultatii/medic in Trimestru
ambulatoriu
___________________________________________________________
Numarul mediu de consultatii/medic in Trimestru
camera de garda/UPU
________________________________________________________________________________
B. Indicatori de Numarul de pacienti externati - total si
Luna/Trimestru
utilizare a pe sectii
serviciilor ___________________________________________________________
Durata medie de spitalizare pe spital si Trimestru
pe fiecare sectie
___________________________________________________________
Rata de utilizare a paturilor pe spital si Trimestru
pe fiecare sectie
___________________________________________________________
Proportia pacientilor internati din totalul Trimestru
pacientilor prezentati la camera de garda
___________________________________________________________
Numarul pacientilor consultati in
Luna/Trimestru
ambulatoriu
___________________________________________________________
Proportia urgentelor din totalul Trimestru
pacientilor internati
___________________________________________________________
Durata medie de asteptare la camera de Trimestru
garda si/sau UPU
___________________________________________________________
Numarul de servicii spitalicesti furnizate
Luna/Trimestru
pe tip de serviciu:
- acuti, cronici, recuperare, spitalizare
de zi etc.
___________________________________________________________
Indicele de complexitate al cazurilor pe
Luna/Trimestru
spital si pe fiecare sectie
___________________________________________________________
Procentul pacientilor cu interventii Trimestru
chirurgicale din totalul pacientilor
externati din sectiile chirurgicale
___________________________________________________________
Procentul pacientilor cu complicatii si Trimestru
comorbiditati din totalul pacientilor
externati
___________________________________________________________
Numarul pacientilor pe lista de asteptare Trimestru
pe sectii
________________________________________________________________________________
C. Indicatori Executia bugetara fata de bugetul de Trimestru
economico-financiari cheltuieli aprobat
___________________________________________________________
Structura cheltuielilor pe tipuri de Trimestru
servicii si in functie de sursele de venit
___________________________________________________________
Procentul veniturilor proprii din totalul Trimestru
veniturilor spitalului
___________________________________________________________
Procentul cheltuielilor de personal din Trimestru
totalul cheltuielilor spitalului
___________________________________________________________
Procentul cheltuielilor cu medicamentele Trimestru
din totalul cheltuielilor spitalului
___________________________________________________________
Procentul cheltuielilor de capital din Trimestru
totalul cheltuielilor
___________________________________________________________
Costul mediu/zi de spitalizare pe fiecare Trimestru
sectie
________________________________________________________________________________
D. Indicatori de Rata mortalitatii intraspitalicesti - pe Trimestru
calitate total spital si pe fiecare sectie
___________________________________________________________
Proportia pacientilor decedati la 24 de ore Trimestru
de la internare - pe total spital si pe
fiecare sectie
___________________________________________________________
Proportia pacientilor decedati la 48 de ore Trimestru
de la interventia chirurgicala - pe
fiecare sectie chirurgicala
___________________________________________________________
Rata infectiilor nozocomiale - pe total Trimestru
spital si pe fiecare sectie
___________________________________________________________
Rata pacientilor reinternati (fara Trimestru
programare) in intervalul de 30 de zile de
la externare
___________________________________________________________
Indice de concordanta intre diagnosticul Trimestru
la internare si diagnosticul la externare
___________________________________________________________
Procentul pacientilor internati si Trimestru
transferati catre alte spitale
___________________________________________________________
Numarul de reclamatii/plangeri ale Trimestru
pacientilor
________________________________________________________________________________