DECIZIE Nr. 3 din 31 martie 2003
ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE - SECTIILE UNITE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 455 din 26 iunie 2003
Sub presedintia presedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea, s-a
luat in examinare recursul in interesul legii, declarat de procurorul general
al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, referitor la aplicarea
dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului
bancilor.
Ministerul Public a fost reprezentat de Gabriela Ghita, procuror general
adjunct in cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, care a
sustinut recursul in interesul legii astfel cum a fost formulat.
SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
In aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind
procedura falimentului bancilor, introdus in aceasta lege prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 186/1999 si mentinut prin Legea nr. 597/2002,
instantele judecatoresti s-au pronuntat diferit.
Astfel, unele instante, fiind sesizate de executorii bancari ai bancilor
aflate in lichidare cu cereri de incuviintare a executarii silite, intemeiate
pe dispozitiile art. 373^1 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, au
considerat ca aceste cereri sunt supuse taxei de timbru in conditiile prevazute
de Legea nr. 146/1997.
Pentru a se ajunge la aceasta concluzie s-a apreciat ca dispozitiile de
scutire de taxe de timbru din art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998, astfel
cum a fost modificata si completata initial prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 186/1999 si apoi prin Legea nr. 597/2002, s-ar referi numai la
actiunile introduse de lichidatori, iar nu si la cererile executorilor bancari
de investire a hotararilor cu formula executorie sau pentru incuviintarea
executarii silite.
Alte instante, dimpotriva, au considerat ca sunt scutite de taxe de timbru,
in conditiile prevazute de textul de lege mentionat, si cererile de executare
silita sau de investire cu formula executorie a hotararilor, formulate de
executorii bancari ai bancilor aflate in lichidare.
Aceste din urma instante au procedat corect.
Anterior introducerii art. 20^1 in Legea nr. 83/1998, aceasta lege nu
continea nici o dispozitie referitoare la taxele de timbru aplicabile in cazul
actiunilor si cererilor formulate in cadrul procedurii falimentului bancilor.
Pentru astfel de situatii erau deci aplicabile dispozitiile cu caracter
general prevazute in art. 6 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, astfel cum a fost completata prin Ordonanta Guvernului nr.
30/1999 si cum se prevede si prin Hotararea Guvernului nr. 752 din 16
septembrie 1999, care se refera la "actiuni, cereri si contestatii
introduse in temeiul Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului [...]".
Prin art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998, introdus prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 186/1999 si mentinut prin Legea nr. 597 din 29
octombrie 2002, se prevede insa ca "Actiunile introduse de lichidator in
aplicarea dispozitiilor prezentei legi sunt scutite de taxe de timbru".
Pentru justa delimitare a sferei de aplicabilitate a acestei dispozitii, se
impune a fi avute in vedere prevederile art. 10 lit. f) din Legea nr. 83/1998,
in continutul ce li s-a dat prin Legea nr. 597/2002, potrivit carora
"mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor contracte incheiate de
institutia de credit debitoare, precum si incheierea de noi contracte in
interesul procedurii falimentului" sunt incluse intre atributiile
principale ale lichidatorului.
Este de observat, de asemenea, ca prin art. 10 lit. o) si p) din Legea nr.
83/1998, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 597/2002, se
prevede ca lichidatorului ii mai revin urmatoarele atributii: "incheierea
oricarui document in numele institutiei de credit debitoare, initierea si
coordonarea, in numele acesteia, a oricarei actiuni sau proceduri legale",
precum si "efectuarea oricaror acte de procedura cerute de prezenta
lege".
Tot astfel este de retinut ca legea mentionata a mai stabilit, in cadrul
art. 10 lit. d), ca lichidatorul are si atributia de a angaja personalul
necesar in vederea lichidarii, precum si de a conduce activitatea acestuia.
Or, cat timp personalul mentionat, din care fac parte si executorii bancari
ai bancilor aflate in faliment, lucreaza la cererea si in numele
lichidatorului, ca reprezentanti ai sai, pentru realizarea scopului de a incasa
creantele din averea bancii debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau
de sume de bani, actiunile pe care ei le introduc in aplicarea dispozitiilor
Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor trebuie sa se bucure de
acelasi regim de favoare ca si cele exercitate de catre lichidatorul insusi si
sa fie scutite de taxe de timbru in conformitate cu art. 20^1 alin. 3 din
aceeasi lege.
A considera altfel ar insemna sa se creeze o discriminare artificiala in
ceea ce priveste regimul taxelor de timbru aplicabile actiunilor introduse in
temeiul Legii privind procedura falimentului bancilor, dupa cum acestea sunt
exercitate de catre lichidator sau de catre persoanele imputernicite de acesta,
ceea ce ar fi inadmisibil.
De altfel, din insasi formularea actualului articol 20^1 alin. 3 din Legea
nr. 83/1998 rezulta ca dispozitia de scutire de taxe de timbru priveste toate
actiunile susceptibile a fi introduse de lichidator, deci si cele care,
eventual, s-ar exercita in numele sau de catre persoanele imputernicite de
acesta, cum sunt executorii bancari din cadrul bancilor aflate in faliment,
evident in masura in care prin ele se urmareste realizarea finalitatii acelei
legi.
De acelasi tratament favorabil, de scutire de taxe de timbru, se impune a
beneficia si cererile ulterioare ale persoanelor imputernicite de lichidator,
care sunt intemeiate pe dispozitiile art. 373^1 alin. 1 si 2 din Codul de
procedura civila, cum sunt cele privind investirea cu formula executorie sau incuviintarea
executarii silite, precum si cele referitoare la aplicarea art. 22, 24 si 25
din Legea nr. 83/1998, astfel cum au fost modificate si completate prin Legea
nr. 597/2002.
O atare interpretare a dispozitiilor legale la care s-a facut referire ar
fi in spiritul prevederilor Legii nr. 83/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, prin care nu este reglementat nici un caz de exceptare de la
beneficiul de scutire de taxe a actiunilor introduse de lichidator. Mai mult,
lipsirea persoanelor ce ar actiona in numele lichidatorului, care le-a
imputernicit sa lucreze in numele sau, de aceleasi scutiri de taxe de timbru ca
si el ar lipsi de continut actul de imputernicire dat in exercitarea
atributiilor conferite prin art. 10 din Legea nr. 83/1998 si ar contraveni
finalitatii acestei legi.
In consecinta, in temeiul art. 26 lit. b) din Legea Curtii Supreme de
Justitie nr. 56/1993, republicata, si al art. 329 din Codul de procedura
civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca
actiunile si cererile adresate instantei de lichidator sau de persoanele
imputernicite de acesta in exercitarea atributiilor conferite prin art. 10 din
Legea nr. 83/1998, inclusiv cererile ulterioare formulate in conformitate cu
prevederile art. 373^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, in cadrul
activitatii de executare silita si in aplicarea art. 22, 24 si 25 din aceeasi
lege, sunt scutite de taxe de timbru.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
In aplicarea dispozitiilor art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998 privind
procedura falimentului bancilor, stabileste:
Actiunile si cererile adresate instantei de lichidator sau de persoanele
imputernicite de acesta in exercitarea atributiilor conferite prin art. 10 din
Legea nr. 83/1998, inclusiv cererile ulterioare formulate in conformitate cu
prevederile art. 373^1 alin. 1 din Codul de procedura civila, in cadrul
activitatii de executare silita si in aplicarea art. 22, 24 si 25 din aceeasi
lege, sunt scutite de taxe de timbru.
Pronuntata in sedinta publica azi, 31 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII SUPREME DE JUSTITIE,
PAUL FLOREA
Prim magistrat asistent,
Ioan Raileanu