ORDIN
Nr. 187 din 20 februarie 2001
pentru modificarea instructiunilor de completare a unor formulare prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 118 din 7 martie 2001
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
in baza prevederilor art. 24, art. 26 alin. (2), art. 59 alin. (1) si (2)
si ale art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
cu modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Capitolul II "Date de identificare angajat" din anexa nr. 2
"Instructiuni de completare a formularului <<Fisa fiscala 1>>
(pentru venituri din salarii la functia de baza - FF1), cod
14.13.01.13/1", la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.193/1999 referitor
la fisele fiscale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
517 din 25 octombrie 1999, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Se completeaza, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate
datele prevazute de formular, pe baza documentelor prezentate de angajat.
In rubrica denumita <<Cod angajat>> se inscrie codul numeric
personal pentru persoana fizica romana.
In cazul in care salariatul isi schimba numele in timpul anului, in rubrica
<<Nume/Prenume>> se vor trece ambele nume.
In rubricile privind domiciliul se completeaza date referitoare la
domiciliul permanent.
Angajatorul va inscrie <<X>> in casuta corespunzatoare numai in
cazul salariatilor permanenti care declara ca in anul fiscal respectiv au
realizat si alte venituri care se globalizeaza.
Rubricile <<Data angajarii>> si <<Data incetarii
activitatii>> se completeaza numai atunci cand aceste situatii se produc
in cursul anului fiscal de referinta."
Art. 2
Capitolul III "Deduceri personale" (litera B "Situatia
proprie pentru deducere suplimentara") din anexa nr. 2 "Instructiuni
de completare a formularului <<Fisa fiscala 1>> (pentru venituri
din salarii la functia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.193/1999 se completeaza cu urmatorul alineat:
"In cazul in care salariatii isi schimba in cursul anului gradul de
invaliditate sau de handicap se vor bifa ambele casute, schimbarea fiind
reflectata in mod corespunzator in coeficientii de deducere inscrisi in acest
capitol."
Art. 3
Capitolul III "Deduceri personale" (litera C "Date
referitoare la persoanele aflate in intretinere pentru care se solicita
deducere suplimentara") din anexa nr. 2 "Instructiuni de completare a
formularului <<Fisa fiscala 1>> (pentru venituri din salarii la
functia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la Ordinul ministrului
finantelor nr. 1.193/1999 se completeaza cu urmatorul alineat:
"In cazul in care copilul aflat in intretinere devine major sau
persoana aflata in intretinere isi schimba in cursul anului gradul de
invaliditate se vor bifa ambele casute de la rubricile
<<Calitatea>> si/sau <<Deducere suplimentara>>, schimbarea
fiind reflectata in mod corespunzator in coeficientii de deducere inscrisi in
acest capitol, astfel incat persoana aflata in intretinere sa fie inscrisa o
singura data in cap. III <<Deduceri personale>>, lit. C."
Art. 4
Capitolul IV "Calculul impozitului pe veniturile din salarii" din
anexa nr. 2 "Instructiuni de completare a formularului <<Fisa
fiscala 1>> (pentru venituri din salarii la functia de baza - FF1), cod
14.13.01.13/1", la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.193/1999 se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
"Randul 13 - se va completa numai pentru primele de vacanta acordate
potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, astfel:
- coloana 1 <<Venit net>> - se va inscrie venitul net reprezentand
diferenta dintre prima de vacanta acordata conform legii si contributia la
asigurarile sociale de sanatate;
- coloana 4 <<Venit baza de calcul>> - se preia suma inscrisa
la coloana 1;
- coloana 5 <<Impozit calculat si retinut>> - se inscrie impozitul
calculat prin aplicarea baremului lunar de impozitare la venitul baza de calcul
(coloana 4).
Randul <<Total>> se completeaza, pe coloane, astfel:
- pentru coloana 1 <<Venit net>> - se totalizeaza venitul net
realizat;
- pentru coloana 2 <<Deducere personala de baza>> - nu se
totalizeaza, se inscrie <<X>>;
- pentru coloana 3 <<Deduceri suplimentare>> - nu se
totalizeaza, se inscrie <<X>>;
- pentru coloana 4 <<Venit baza de calcul>> - nu se
totalizeaza, se inscrie <<X>>;
- pentru coloana 5 <<Impozit calculat si retinut>> - se
totalizeaza impozitul calculat si retinut in cursul anului."
Art. 5
Primul alineat al capitolului V "Date referitoare la regularizare,
conform art. 27 alin. (1)" din anexa nr. 2 "Instructiuni de completare
a formularului <<Fisa fiscala 1>> (pentru venituri din salarii la
functia de baza - FF1), cod 14.13.01.13/1", la Ordinul ministrului
finantelor nr. 1.193/1999 se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
"Se completeaza de catre platitorii de venituri din salarii, care,
potrivit legii, au obligatia sa efectueze calculul impozitului anual si
regularizarea sumelor ce reprezinta diferenta dintre impozitul calculat la
nivelul anului si retinut lunar, anticipat, in cursul anului fiscal, pentru persoanele
fizice care indeplinesc cumulativ conditiile de a fi angajat pe toata durata
anului fiscal si de a nu avea alte surse de venit, care se globalizeaza astfel:
- in coloana 1 <<Impozit anual>> - se inscrie impozitul anual
care se calculeaza prin aplicarea baremului mediu anual la venitul anual baza
de calcul, rezultat prin scaderea din total venit net (col. 1 din randul 14
<<Total>> de la cap. IV) a deducerilor personale (de baza si
suplimentare) cuvenite angajatului, potrivit legii. Deducerile personale (de
baza si suplimentare) cuvenite angajatului se calculeaza prin inmultirea
coeficientilor inscrisi in cap. III <<Deduceri personale>> lit. A
din fisa fiscala 1 - FF1 (dar nu mai mult de 2,5) cu deducerea personala de
baza stabilita prin lege;
- in coloana 2 <<Impozit calculat si retinut>> - se inscrie
impozitul calculat si retinut in cursul anului, respectiv suma din col. 5 din
randul 14 <<Total>> de la cap. IV;
- in coloana 3 <<Impozit ramas de achitat de catre angajat>> -
se inscrie diferenta dintre impozitul anual (col. 1) si impozitul calculat si
retinut in cursul anului (col. 2), daca suma din col. 1 este mai mare decat cea
din col. 2 (col. 3 = col. 1 - col. 2);
- in coloana 4 <<Impozit de restituit angajatului>> - se
inscrie diferenta dintre impozitul calculat si retinut in cursul anului (col.
2) si impozitul anual (col. 1), daca suma din col. 2 este mai mare decat cea
din col. 1 (col. 4 = col. 2 - col. 1);
- in coloana 5 <<Suma achitata>> - nu se va completa;
- in coloana 6 <<Suma restituita>> - nu se va completa."
Art. 6
Capitolul II "Date de identificare angajat" din anexa nr. 2
"Instructiuni de completare a formularului <<Fisa fiscala 2>>
(pentru venituri din salarii, altele decat cele de la functia de baza - FF2),
cod 14.13.01.13/2", la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.193/1999 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Se completeaza, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate
datele prevazute de formular, pe baza documentelor prezentate de angajat.
In rubrica denumita <<Cod angajat>> se inscrie codul numeric
personal, in cazul angajatilor persoane fizice romane cu domiciliul in Romania,
sau numarul de identificare fiscala atribuit de Ministerul Finantelor Publice,
in cazul angajatilor persoane fizice romane fara domiciliu in Romania si
persoanelor fizice straine.
In cazul in care salariatul isi schimba numele in timpul anului, in rubrica
<<Nume/Prenume>> se vor trece ambele nume.
Rubricile <<Data inceperii activitatii>> si <<Data
incetarii activitatii>> se completeaza numai cand aceste situatii se
produc in cursul anului fiscal de referinta."
Art. 7
Capitolul II "Depunerea fiselor fiscale" (punctul 3) din
"Procedura de solicitare, distribuire si depunere a fiselor fiscale"
din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.193/1999 se modifica si
va avea urmatorul cuprins:
"In cazul modificarii in cursul anului a datelor de identificare, in
exemplarul care se depune la organul fiscal vor fi inscrise datele de
identificare valabile la data de 31 decembrie a anului fiscal pentru care se
depune fisa fiscala sau, dupa caz, la data incetarii raporturilor de munca cu
angajatul respectiv, cu exceptia rubricii <<Nume/Prenume>> in care
se vor trece ambele nume."
Art. 8
Punctul 2 din anexa nr. 4 "Stat de salarii" (cod 14-5-1 si cod
14-5-1/a) la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.193/1999 se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"Se intocmeste in doua exemplare, lunar, pe sectii, ateliere, servicii
etc, de compartimentul care are aceasta atributie, pe baza documentelor de
evidenta a muncii si a timpului lucrat efectiv, a documentelor de centralizare
a salariilor individuale pentru muncitorii salarizati in acord etc. (in cazul
statelor de salarii cod 14-5-1 si cod 14-5-1/a), pe baza fiselor de evidenta a
salariului, a evidentei si a documentelor privind retinerile legale, a listelor
de avans chenzinal, concediilor de odihna, certificatelor medicale (in cazul
statului de salarii cod 14-5-1/b si cod 14-5-1/c), si se semneaza pentru
confirmarea exactitatii calculelor de catre persoana care determina salariul
cuvenit si intocmeste statul de salarii.
Coloanele libere de la rubrica <<Retineri>> a statelor de
salarii urmeaza sa fie completate cu alte feluri de retineri legale decat cele
nominalizate in formular, ca de exemplu: <<Depuneri in cont
bancar>> pentru retinerile pe baza de consimtamant conform dispozitiilor
legale.
Pentru centralizarea la nivelul unitatii a salariilor si a elementelor
componente ale acestora, inclusiv a retinerilor, se utilizeaza aceleasi
formulare de state de salarii.
Platile facute in cursul lunii, cum sunt: avansul chenzinal, lichidarile,
indemnizatiile de concediu etc., se includ in statele de salarii, pentru a
cuprinde astfel intreaga suma a salariilor calculate si toate retinerile legale
din perioada de decontare respectiva.
Diferentele de impozit rezultate si consemnate in fisa fiscala se
regularizeaza de catre angajator prin statul de salarii, distinct, sub forma de
<<castiguri neimpozabile>> pentru sume reprezentand impozit de
restituit angajatului sau sub forma de <<alte retineri>> pentru
sumele reprezentand impozit ramas de achitat de catre angajat, precum si prin
incasare sau plata in numerar, dupa caz.
Unitatile pot sa isi stabileasca, daca necesitatile interne o cer, o alta
macheta a formularului, dar care sa contina informatiile necesare in vederea:
a) completarii Fisei fiscale 1, respectiv:
- venit brut;
- contributia pentru pensia suplimentara;
- contributia pentru protectia sociala a somerilor;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate;
- cheltuieli profesionale (cota de 15%);
- venit net;
- deducere personala de baza;
- deduceri suplimentare;
- venit baza de calcul;
- impozit calculat si retinut;
b) unui eventual control.
In coloanele <<Deducere personala de baza>> si <<Deduceri
suplimentare>> se inscriu deducerea personala de baza, precum si
deducerile suplimentare, acordate salariatului in baza documentelor justificative
prezentate angajatorului.
Suma deducerilor personale se acorda in limita venitului realizat si nu
poate depasi plafonul stabilit potrivit legii."
Art. 9
Capitolul "Date privind contractul incheiat intre parti" (punctul
5 "Date de identificare ale bunului") din anexa nr. 2
"Instructiuni pentru completarea formularului <<Declaratie privind
veniturile estimate din cedarea folosintei bunurilor>>, cod MF
14.13.01.13/3p", la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.423/1999 pentru
aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din 6 decembrie 1999, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
"5. <<Date de identificare ale bunului>> - se inscriu
datele de identificare ale bunului a carui folosinta este cedata. In cazul
cedarii folosintei bunurilor imobile cu destinatie de locuinta si folosite in
acest scop se va mentiona in mod obligatoriu acest lucru."
Art. 10
Litera B "Venit net din salarii" (randul 15 "Venit net din
salarii, realizat in afara functiei de baza") din anexa nr. II
"Instructiuni de completare a formularului <<Declaratie de venit
global>>, cod 14.13.01.13", la Ordinul ministrului finantelor nr.
1.372/2000 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute
de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 7 noiembrie 2000, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
"Rd. 15. Venit net din salarii, realizat in afara functiei de baza -
se completeaza pentru toate cazurile in care se intocmeste Fisa fiscala 2
(FF2);
- se preia suma inscrisa la rd. 13 col. 1 din formularul Fisa fiscala 2
(FF2), reprezentand venitul baza de calcul.
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati exclusiv pe baza de
conventii civile de prestari de servicii se va inscrie suma rezultata din
scaderea din suma inscrisa la rd. 13 col. 1 din formularul Fisa fiscala 2 (FF2)
a cheltuielilor reprezentand contributiile obligatorii stabilite prin lege,
platite efectiv, conform documentelor justificative ce vor fi anexate la
declaratie."
Art. 11
Primul paragraf din anexa nr. II "Instructiuni de completare a
formularului <<Declaratie speciala privind veniturile din cedarea
folosintei bunurilor>>, cod 14.13.01.13/3", la Ordinul ministrului
finantelor nr. 1.372/2000 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Declaratia se completeaza si se depune de catre contribuabilii care
realizeaza venituri in bani si/sau in natura provenind din inchirieri si
subinchirieri de bunuri mobile si imobile, precum si din arendarea terenurilor
agricole, in calitate de proprietari, uzufructuari sau alti detinatori legali,
numai in cazul in care contractul de inchiriere/subinchiriere/arendare incheiat
intre parti indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
- este consolidat in valuta;
- contine clauze cu privire la suportarea de catre chirias a cheltuielilor
ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului,
uzufructuarului sau a altui detinator legal;
- cuprinde alte clauze care nu sunt evaluabile in momentul incheierii
contractului."
Art. 12
Litera B "Venit net din cedarea folosintei bunului" (randul 1
"Contravaloarea chiriei/arendei conform contractului" din anexa nr.
II "Instructiuni de completare a formularului <<Declaratie speciala
privind veniturile din cedarea folosintei bunurilor>>, cod 14.13.01.13/3",
se completeaza cu urmatorul alineat:
"In cazul in care, conform contractului de
inchiriere/subinchiriere/arendare, chiria/arenda reprezinta contravaloarea unei
valute, venitul brut anual se determina pe baza chiriei/arendei lunare evaluate
la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a
Romaniei, din ultima zi a fiecarei luni, corespunzator lunilor din anul fiscal
pentru care se face impunerea."
Art. 13
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 14
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Art. 15
Directia generala de proceduri fiscale, Directia generala a tehnologiei
informatiei, Directia generala de politica si legislatie fiscala, Directia generala
de administrare a veniturilor publice si a monopolurilor, Directia generala a
politicilor si resurselor umane, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
precum si, dupa caz, directiile interesate din Ministerul Finantelor Publice
vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu