ORDONANTA Nr. 116 din 27 august 1998
privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim
international
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 326 din 29 august 1998
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
pct. 12 lit. f) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In scopul asigurarii conditiilor de redresare, modernizare, innoire si
dezvoltare a flotei maritime comerciale romanesti, al cresterii prestigiului
pavilionului romanesc pe piata internationala a transportului maritim si al
atragerii de noi surse la bugetul de stat, precum si al asigurarii liberei
circulatii a fortei de munca angajate in transportul maritim international, se
instituie regimul special pentru activitatea de transport maritim
international, denumit in continuare regimul special maritim.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, prin transport maritim international se
intelege transportul efectuat cu nave maritime intre un port romanesc si un
port situat intr-o alta tara sau intre doua porturi situate in tari diferite.
Platformele marine de foraj si/sau de extractie romanesti amplasate in apele
teritoriale ale Romaniei sau in zona economica exclusiva vor avea regimul
juridic similar cu cel aplicabil porturilor romanesti.
CAP. 2
Regimul special maritim
Art. 3
(1) Regimul special maritim instituit prin prezenta ordonanta se aplica
pentru activitatea de transport maritim international de marfuri si de
persoane, efectuata cu nave maritime autopropulsate.
(2) Activitatea de transport maritim international poate fi desfasurata
numai de companii de navigatie care detin, in totalitate, nave aflate in
proprietate sau navlosite ca nave nude (bareboat), pe o perioada de cel putin
un an, inmatriculate in registrul matricol al capitaniei de port stabilite de
Ministerul Transporturilor.
Art. 4
(1) Prin navlosirea unei nave, ca nava nuda, se intelege inchirierea navei
in baza unui contract specific de "bareboat", incheiat intre
proprietarul navei si un navlositor, denumit in continuare operator, in scopul
folosirii navei pentru o perioada determinata de timp.
(2) In baza contractului de navlosire prevazut la alin. (1), operatorul
primeste dreptul de posesie si de folosinta completa in exploatarea maritima
comerciala a navei, inclusiv dreptul de a angaja comandantul si echipajul navei
pe durata contractului.
(3) Pe durata contractului de navlosire sunt in sarcina operatorului, intre
altele:
a) plata chiriei catre proprietar in cuantumul si modalitatile stabilite
prin contractul de navlosire;
b) intretinerea navei si efectuarea reparatiilor, cu exceptia reparatiilor
si inlocuirilor necesare datorate unor vicii ascunse, care vor face obiectul
unor intelegeri intre parti;
c) cheltuielile de exploatare a navei;
d) asigurarea navei;
e) recrutarea echipajului, plata salariilor si, dupa caz, a diurnelor,
hrana si conditiile de viata la bord;
f) constituirea de garantii in vederea platii salariilor si a altor
drepturi banesti pentru echipaj.
(4) Pe toata durata contractului de navlosire proprietarul isi pastreaza
dreptul de dispozitie asupra navei, are drept de control asupra modului in care
se asigura integritatea navei si respectarea de catre operator a tuturor
clauzelor contractuale.
(5) Creditorii operatorului se vor indrepta in egala masura impotriva
proprietarului navei pentru datoriile contractate de operator si neonorate de
catre acesta. Termenul de prescriptie pentru creantele decurgand din
activitatea de transport maritim international este de 5 ani de la data stabilirii
obligatiei de plata.
Art. 5
Regimul special maritim reprezinta un ansamblu de facilitati acordate
companiilor de navigatie maritima, care desfasoara activitate de transport
maritim international, actionarilor sau detinatorilor de parti sociale la
aceste companii, navelor si personalului navigant din cadrul acestor companii.
Art. 6
Companiile de navigatie maritima care isi desfasoara activitatea in regimul
special maritim sunt scutite de plata urmatoarelor impozite si taxe pe toata perioada
inregistrarii in acest regim:
a) impozitul pe profit;
b) taxa pe valoarea adaugata si taxele vamale pentru bunurile importate
utilizate pentru modernizarea, repararea si exploatarea navelor;
c) taxa pe valoarea adaugata si taxele vamale pentru navele importate in
intregul lor si pentru echipamentele, subansamblurile si materialele procurate
din import pentru constructia de nave noi;
d) accizele pentru produsele utilizate tehnic si consumate pentru
exploatarea navelor;
e) taxa asupra mijloacelor de transport, pentru navele care le apartin.
Art. 7
Livrarile de bunuri din tara destinate utilizarii sau incorporarii in
navele aflate in proprietatea companiilor de navigatie sau operate de acestea,
livrarile de nave, in intregul lor, acestor companii, precum si prestatiile de
servicii efectuate acestor nave sunt supuse cotei zero de taxa pe valoarea
adaugata.
Art. 8
Actionarii si asociatii, persoane fizice sau juridice, carora li se cuvin
dividende pentru capitalul pe care l-au atribuit spre valorificare companiilor
de navigatie care functioneaza in regim special maritim, sunt exonerati de
plata impozitului pe dividendele aferente profitului realizat din activitatea
de transport maritim international, cu conditia ca, in anul respectiv, compania
de navigatie sa realizeze cheltuieli de investitii sau rambursari de credite
contractate in vederea achizitionarii de nave maritime de transport si/sau de
echipamente/instalatii necesare dotarii/modernizarii acestora, cheltuieli care
determina diminuarea profitului cu cel putin o treime.
Art. 9
(1) Companiile de navigatie care sunt inregistrate in regimul special
maritim sunt obligate la plata unei taxe anuale pe tonajul net al fiecarei nave
aflate in operarea sa.
(2) In cazul in care o companie de navigatie opereaza o nava navlosita ca
nava nuda, proprietate a unei alte companii de navigatie inregistrate in
regimul special maritim, obligatia de plata a taxei anuale pe tonajul net
revine companiei care opereaza nava.
(3) Taxa anuala pe tonajul net al navelor se va face venit la bugetul de
stat. Metodologia de calcul al taxei anuale pe tonajul net al navelor si al
altor taxe este prevazuta in anexa la prezenta ordonanta.
(4) Taxa anuala pe tonajul net al navelor se poate plati integral, la
inceputul anului, sau in cote semestriale, inainte de inceperea fiecarui
semestru. Pentru navele nou introduse in regimul special maritim, cota
semestriala se plateste integral la data inscrierii mentiunii, prevazuta la
art. 10 alin. (5), pentru semestrul in curs.
(5) Neplata taxei anuale pe tonajul net la termenul legal atrage perceperea
de majorari de intarziere, potrivit legislatiei fiscale in vigoare.
Art. 10
(1) Evidenta companiilor de navigatie care au solicitat functionarea in
regim special maritim si care indeplinesc conditiile de functionare in acest
regim se face prin inregistrare in registrul de regim special maritim, tinut de
Ministerul Transporturilor.
(2) Pentru inregistrarea companiilor de navigatie in registrul de regim
special maritim, se percepe taxa prevazuta la lit. B din anexa la prezenta
ordonanta.
(3) Taxa se plateste anticipat si constituie venit la bugetul de stat.
(4) Neefectuarea operatiunii de inregistrare in registrul de regim special
maritim, ulterior perceperii taxei, atrage restituirea acesteia.
(5) Evidenta navelor aflate in proprietatea companiilor de navigatie
prevazute la alin. (1) sau care sunt operate de acestea se face prin inscrierea
mentiunii in registrul matricol al navelor, tinut de capitania de port
stabilita de Ministerul Transporturilor. Companiile de navigatie vor solicita
inscrierea acestei mentiuni cu avizul prealabil al Ministerului
Transporturilor.
(6) In registrul de regim special maritim se inregistreaza denumirea si
sediul, capitalul social, numarul de inmatriculare la Oficiul registrului
comertului, codul fiscal, numele, adresa si cetatenia actionarilor principali,
ale directorilor si administratorilor companiei de navigatie.
CAP. 3
Administrarea regimului special maritim
Art. 11
(1) Punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante si administrarea
regimului special maritim se vor face de catre Ministerul Transporturilor prin
Inspectoratul Navigatiei Civile.
(2) Serviciile prestate de Inspectoratul Navigatiei Civile sunt considerate
servicii publice si se presteaza pentru companiile de navigatie, la cererea
acestora, contra unor taxe si tarife prevazute in anexa la prezenta ordonanta.
(3) Forma si continutul documentelor utilizate in cadrul regimului special
maritim sunt stabilite prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 12
Certificatele de clasificare ale navei si echipamentelor acesteia, care
atesta buna stare de navigabilitate, cerute de acordurile si conventiile
internationale la care Romania este parte, se elibereaza de catre o societate
de clasificare agreata de Ministerul Transporturilor.
CAP. 4
Inregistrarea companiilor de navigatie
Art. 13
(1) Pentru a fi admisa sa functioneze in regimul special maritim, compania
de navigatie trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie infiintata ca persoana juridica romana si organizata ca societate
comerciala;
b) sa aiba ca obiect de activitate numai transportul maritim de marfuri
si/sau de persoane;
c) sa indeplineasca toate cerintele impuse de acordurile si conventiile
internationale la care Romania este parte, aplicabile transportului maritim;
dovada conformitatii se face cu certificate eliberate de catre Ministerul Transporturilor.
(2) La inregistrarea in regimul special maritim, companiei de navigatie i
se elibereaza un certificat de functionare in regimul special maritim,
certificat care reprezinta si autorizatia de functionare prevazuta de
reglementarile privind navigatia civila.
Art. 14
Companiile de navigatie care au obtinut certificatul de functionare in
regimul special maritim pot opera navele numai daca sunt indeplinite cumulativ
urmatoarele conditii:
a) sa fie proprietatea acestora sau sa fie navlosite de acestea ca nave
nude pe o perioada de cel putin un an;
b) tonajul brut al navei, calculat conform Conventiei internationale din
1969 asupra masurarii tonajului navelor, trebuie sa fie mai mare de 500 t;
c) sa aiba clasa acordata de o societate de clasificare agreata de
Ministerul Transporturilor;
d) sa indeplineasca conditiile de inmatriculare si de acordare a dreptului
de arborare a pavilionului roman, stabilite prin reglementarile in vigoare;
e) sa aiba contract cu o autoritate de decontare pentru serviciile de
radiocomunicatii efectuate cu statia de radiocomunicatii montata la bordul
navei;
f) sa aiba inscrisa mentiunea de functionare in regim special maritim in
registrul matricol al capitaniei de port stabilite de Ministerul
Transporturilor;
g) sa aiba constituita garantia baneasca, in scopul acoperirii salariilor
si a cheltuielilor cu repatrierea in cazul incapacitatii de plata a companiei
de navigatie, pentru fiecare nava aflata in operarea sa.
Art. 15
(1) Retragerea certificatului de functionare in regim special maritim si
radierea din registrul de regim special al companiilor de navigatie se fac in
urmatoarele situatii:
a) la cererea companiei de navigatie;
b) cand nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 13 alin. (1);
c) cand numarul rapoartelor, avand ca obiect deficiente majore care au
condus la retinerea navelor, rezultate in urma inspectiilor facute de
autoritatile competente din tara sau din porturile straine, la navele companiei
de navigatie, primite de catre Inspectoratul Navigatiei Civile, dovedesc
nerespectarea sistematica a cerintelor conventiilor internationale la care
Romania este parte;
d) la sesizarea proprietarului navei asupra nerespectarii de catre operator
a prevederilor art. 4 alin. (3), art. 17 si art. 20 alin. (2) sau cand se
constata ca nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 14.
e) cand a fost dovedita prin hotarare definitiva de condamnare savarsirea
infractiunii de fals intelectual, prevazuta de Legea contabilitatii nr.
82/1991, cu modificarile ulterioare, prin efectuarea, cu stiinta, de
inregistrari inexacte, precum si omisiunea, cu stiinta, a inregistrarilor in
contabilitate avand drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor,
rezultatelor financiare si elementelor patrimoniale care se reflecta in
bilantul contabil al companiei de navigatie.
(2) Constatarea faptelor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se face de
catre personalul cu atributii de inspectie si control din cadrul Ministerului
Transporturilor si Inspectoratului Navigatiei Civile, iar a celor prevazute la
alin. (1) lit. d) se face de catre proprietarul navei, respectiv de catre
personalul cu atributii de inspectie si control din cadrul Ministerului
Transporturilor, Ministerului Finantelor si Inspectoratului Navigatiei Civile,
prin acte de constatare sau de verificare.
Art. 16
Radierea mentiunii de functionare in regimul special maritim din registrul
matricol al capitaniei de port stabilite de Ministerul Transporturilor se face
in urmatoarele situatii:
a) la cererea companiei de navigatie, in cazul transferarii, dezmembrarii
sau pierderii totale a navei, in urma unui naufragiu, incendiu sau a unei
esuari;
b) la retragerea certificatului de functionare in regim special maritim al
companiei de navigatie care opereaza nava.
Art. 17
Companiile de navigatie inregistrate in regimul special maritim sunt
obligate sa prezinte anual Ministerului Transporturilor un raport de auditare
efectuat de o societate de audit financiar agreata de Ministerul
Transporturilor. Raportul se prezinta dupa intocmirea bilantului contabil,
inainte de data platii cotei aferente semestrului II a taxelor anuale pe
tonajul navelor.
Art. 18
Recunoasterea organizatiilor pentru clasificarea, emiterea de certificate
de conformitate cu acordurile si conventiile internationale la care Romania
este parte si pentru audit financiar se face pe baza indeplinirii criteriilor
de competenta stabilite de Ministerul Transporturilor.
CAP. 5
Dispozitii cu privire la personalul navigant de pe navele operate de
companiile de navigatie care functioneaza in regimul special maritim
Art. 19
(1) Comandantul, seful mecanic si secundul fiecarei nave trebuie sa fie
cetateni romani care detin brevete eliberate de Ministerul Transporturilor.
(2) Personalul navigant, in afara personalului prevazut la alin. (1),
trebuie sa fie format in proportie de cel putin 50% din cetateni romani care
detin brevete sau certificate de capacitate eliberate de Ministerul
Transporturilor.
(3) Personalul navigant strain trebuie sa detina certificate in
conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care
Romania este parte, eliberate de catre autoritatile maritime din tarile care au
ratificat sau au aderat la acestea.
(4) Personalul navigant strain este imbarcat la bordul navelor operate in
regimul special maritim de catre compania de navigatie, in baza unei cereri
adresate, in timp util, Inspectoratului Navigatiei Civile, care va emite un
document de conformitate. Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
a) brevetul sau certificatul de capacitate;
b) contractul de angajare;
c) certificatul de sanatate.
(5) In situatii temeinic justificate, Inspectoratul Navigatiei Civile poate
aproba utilizarea de personal strain pentru functiile prevazute la alin. (1)
sau peste proportia prevazuta la alin. (2), pentru o perioada de cel mult 90 de
zile.
Art. 20
(1) Contractele de munca ale personalului navigant se incheie cu
respectarea conditiilor stipulate de legislatia romana si conventiile
internationale la care Romania este parte si se inregistreaza la institutiile
prevazute de lege, precum si la capitania de port stabilita de Ministerul
Transporturilor.
(2) Compania de navigatie este obligata sa asigure conditiile de viata si
de hrana la bordul navelor pe toata durata serviciului, in conformitate cu
prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este
parte si cu legislatia romana aplicabila.
Art. 21
Companiile care angajeaza personal navigant roman in proportie mai mare
decat minimumul stabilit la art. 19 alin. (2) beneficiaza de o diminuare a
taxei anuale pe tonaj, calculata conform prevederilor din anexa care face parte
integranta din prezenta ordonanta.
Art. 22
(1) Timpul normal de munca la bordul navelor nu va fi mai mare de 8 ore pe
zi sau 40 de ore pe saptamana.
(2) Timpul suplimentar de munca trebuie sa fie calculat astfel incat
numarul total de ore lucrate sa nu depaseasca 14 ore pe zi. Media numarului
total de ore lucrate nu trebuie sa depaseasca 56 de ore pe saptamana pe o
perioada de cel mult un an.
(3) Plata pentru orele de munca suplimentare se va stabili de comun acord
de catre parti.
Art. 23
Este interzisa organizarea grevei la bordul navelor inmatriculate in
regimul special maritim in situatia in care navele se afla in afara apelor
teritoriale ale Romaniei.
CAP. 6
Incurajarea innoirii si dezvoltarii capacitatii de transport
Art. 24
Innoirea si dezvoltarea capacitatii de transport maritim sub pavilion
roman, in cadrul regimului special maritim, sunt incurajate de stat pe baza
unor programe de dezvoltare stabilite de Guvern.
Art. 25
(1) Din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din
privatizare, prin hotarare a Guvernului, se poate finanta achizitionarea unor
nave maritime de transport, cuprinse in programul de dezvoltare prevazut la
art. 24, in limita a 25% din pretul de achizitie al acestora.
(2) Aceasta finantare se asigura in completarea surselor constituite de
catre compania de navigatie si este nerambursabila, cu exceptia situatiilor
prevazute la art. 34.
Art. 26
(1) In programele de dezvoltare se vor cuprinde achizitionari de nave
maritime de transport care pot functiona in regimul special maritim.
(2) Pentru navele care se vor construi in santierele navale din tara,
documentatia tehnica va fi avizata de o societate de clasificare agreata de
Ministerul Transporturilor, care va emite certificatul de clasa si
certificatele de conformitate prevazute de conventiile internationale la care
Romania este parte.
(3) Pentru navele care se vor achizitiona din import documentatia va fi
avizata de o societate de clasificare agreata de Ministerul Transporturilor,
care va emite si certificatul de clasa, iar certificatele de conformitate cu
conventiile internationale aplicabile vor fi emise de Ministerul
Transporturilor sau de alte organe ale administratiei centrale de stat
abilitate prin lege, de Registrul Naval Roman sau de o organizatie recunoscuta
de Ministerul Transporturilor.
Art. 27
Programele de dezvoltare a capacitatii de transport maritim vor fi
elaborate de Ministerul Transporturilor si vor fi aprobate de Guvern in limita
sumelor disponibile, pana la data de 1 august a fiecarui an, pentru finantare
in anul urmator. Ultimul program de dezvoltare se va putea aproba de Guvern in
anul 2010.
Art. 28
Ministerul Transporturilor va putea cuprinde in proiectele programelor de
dezvoltare, la solicitarea companiilor de navigatie inregistrate in regimul
special maritim, acele nave pentru care a fost dovedita, printr-un studiu de
fezabilitate, eficienta economica in exploatare pe o relatie de transport de
interes pentru Romania sau care valorifica potentialul porturilor maritime
romanesti.
Art. 29
Companiile de navigatie care solicita cuprinderea unor nave in programele
de dezvoltare vor depune la Ministerul Transporturilor o cerere insotita de
studiul de fezabilitate al navei si de documentatia tehnica preliminara avizata
de Registrul Naval Roman sau, dupa caz, de o alta societate de clasificare
agreata de Ministerul Transporturilor, precum si dovada constituirii celorlalte
sume necesare achizitiei navei.
Art. 30
Ministerul Transporturilor are obligatia ca, in termen de 60 de zile, sa
elibereze companiei de navigatie un raspuns din care sa rezulte acceptarea,
inscrierea preliminara a navei si cuantumul alocatiei propuse in proiectul
programului de dezvoltare al anului in care nava urmeaza sa fie livrata sau,
dupa caz, refuzul motivat.
Art. 31
Dupa stabilirea de catre Guvern a programului de dezvoltare a capacitatii
de transport maritim si aprobarea finantarii acestuia prin legea anuala a
bugetului de stat, Ministerul Transporturilor va comunica companiei de
navigatie beneficiare, in termen de 10 zile, un document in care se mentioneaza
cuantumul alocatiei stabilite pentru fiecare nava si termenul dupa care se
poate elibera aceasta. Pentru alocatia stabilita, Ministerul Transporturilor va
incheia un contract cu compania de navigatie beneficiara.
Art. 32
(1) Suma alocata pentru fiecare nava, prin programul anual de dezvoltare,
se considera ca plata datorata de catre compania de navigatie santierului naval
constructor sau furnizorului, inainte de livrarea navei, si se va putea elibera
de Ministerul Transporturilor o data cu inmatricularea navei in registrul
matricol al navelor si emiterea certificatului de nationalitate.
(2) Aceasta suma se va mentiona in registrul matricol in care va fi
inmatriculata nava si in certificatul de nationalitate al navei sub forma de
gaj/ipoteca a statului exigibila numai in interiorul a 8 ani de la data
inscrierii.
(3) La incheierea termenului de 8 ani, daca nu a intervenit nici una dintre
situatiile prevazute la art. 34, gajul/ipoteca se radiaza, alocatia fiind
considerata stinsa.
Art. 33
(1) Sumele nefolosite pana la data de 31 decembrie a fiecarui an vor fi
returnate bugetului de stat, iar compania de navigatie va putea beneficia de o
noua alocatie numai in baza unui alt program anual de dezvoltare a capacitatii
de transport maritim.
(2) Pentru alocatia nefolosita compania de navigatie va plati penalitati
stabilite prin contractul prevazut la art. 31.
Art. 34
(1) Compania de navigatie maritima care a beneficiat de sprijinul statului
prin programele de dezvoltare are obligatia sa pastreze nava inmatriculata in
regimul special maritim cel putin 8 ani si sa o asigure corespunzator valorii
sale pentru corp si masini pentru toata aceasta perioada.
(2) Instrainarea sau scoaterea navei din regimul special maritim inainte de
termenul de 8 ani va atrage dupa sine rambursarea catre bugetul de stat a sumei
primite.
(3) In cazul in care compania de navigatie care a beneficiat de sprijinul
statului se desfiinteaza prin procedura falimentului, inainte de 8 ani de la
eliberarea certificatului de nationalitate al navei, statul este indreptatit
sa-si recupereze sumele alocate prin programele de dezvoltare, intocmai ca o
banca finantatoare.
(4) In situatia pierderii totale a navei in caz de forta majora, inainte de
termenul de 8 ani, compania de navigatie va varsa la bugetul de stat cota-parte
din valoarea recuperata de la asigurator, corespunzatoare partii din pretul
navei acoperite de alocatia primita prin programul de dezvoltare.
(5) Gajarea/ipotecarea navei, realizata cu sprijinul statului, in
interiorul a 8 ani de la data inscrierii alocatiei ca gaj/ipoteca a statului,
se poate face numai cu acordul Ministerului Transporturilor.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35
Ministerul Transporturilor si Ministerul Finantelor exercita controlul
asupra modului in care se aplica prevederile prezentei ordonante.
Art. 36
Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 37
Pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, Ministerul
Transporturilor, cu avizul Ministerului Finantelor, va elabora si va supune
spre aprobare Guvernului regulamentul de aplicare a acesteia.
Art. 38
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Ungureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
METODOLOGIA
de calcul al taxei anuale pe tonajul net al navei si al altor taxe
A. Taxa anuala pe tonajul net al navei
Tonajul net al navei se calculeaza conform Conventiei internationale din
1969 asupra masurarii tonajului navelor, la care Romania a aderat prin Decretul
Consiliului de Stat nr. 23/1976.
Taxa anuala pe tonajul net al navelor se calculeaza dupa cum urmeaza:
Taxa anuala = (taxa de baza + taxa pe cresterea tonajului net) x k1,
in care:
Taxa de baza este 100 $
Taxa pe cresterea tonajului net este:
______________________________________________________________
| | Tonaj net | $ |
|______________________________________|_______________|_______|
| pentru fiecare tona | sub 1500 | 0,4 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 1501 - 3500 | 0,35 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 3501 - 5000 | 0,32 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 5001 - 10000 | 0,3 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 10001 - 20000 | 0,2 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 20001 - 30000 | 0,1 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 30001 - 40000 | 0,07 |
| pentru fiecare tona aditionala intre | 40001 - 60000 | 0,05 |
| pentru fiecare tona aditionala | peste 60000 | 0,03 |
|______________________________________|_______________|_______|
k1 reprezinta coeficientul de varsta si are urmatoarele valori:
_____________________________
| varsta navei | k1 |
|____________________|________|
| mai mica de 10 ani | 0,75 |
| intre 11 si 20 ani | 1 |
| intre 21 si 25 ani | 1,1 |
| mai mare de 25 ani | 1,3 |
|____________________|________|
Varsta navei reprezinta perioada de timp calculata de la data terminarii
constructiei si pana la data de 1 ianuarie a anului pentru care se plateste
taxa.
Taxa se va achita in cote semestriale, inainte de inceperea fiecarui
semestru, dupa cum urmeaza:
- pana la data de 31 decembrie se achita 0,5 x taxa anuala, aferenta anului
urmator;
- pana la data de 30 iunie se achita 0,5 x taxa anuala*) - (1 - k2) x taxa
anuala*), unde:
k2 reprezinta coeficientul de diminuare si se calculeaza in functie de
gradul de utilizare a personalului navigant roman la bordul navei pe perioada
anului calendaristic anterior, dupa cum urmeaza:
-------------------------------------------------------------------------------
Numele Numarul Numarul Fondul Numarul Fondul Gradul de
navei total al cetatenilor de timp cetatenilor de timp utilizare a
personalului romani aferent romani efectiv personalului
navigant (obligatoriu) (2) (real) aferent roman
utilizat [zile] (4) = (5)/(3)
[zile]
-------------------------------------------------------------------------------
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
k2 = 1,2 - 0,2 x (6)
Fiecare companie de navigatie va calcula taxa anuala pe tonajul net al
fiecarei nave si o va achita dupa obtinerea avizului din partea directiei de
specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor. Pentru obtinerea
avizului, compania de navigatie va prezenta urmatoarele documente justificative
pentru modul de calcul al acesteia:
- certificatul de tonaj, eliberat in conformitate cu conventia
internationala;
- documentul din care sa rezulte varsta navei;
- documentele din care sa rezulte timpul de lucru efectiv la bordul navei
pentru personalul navigant angajat.
Taxa anuala pe tonajul net al navei, calculata in dolari S.U.A., va fi
achitata in lei la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca
Nationala a Romaniei, in vigoare la data efectuarii platii.
------------
*) Taxa anuala aferenta anului in curs.
*) Taxa anuala aferenta anului calendaristic anterior.
B. Taxa pentru inregistrarea companiei - 300 dolari S.U.A. -, achitata in
lei la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a
Romaniei, in vigoare la data efectuarii platii.
C. Pentru operatiunile de inregistrare a navelor, de inregistrare, transfer
sau eliberare de ipoteci, de inregistrare provizorie a navelor sau de extindere
a inregistrarii provizorii, de transfer sau de radiere a navelor din registre
sau pentru alte operatiuni in legatura cu aplicarea prezentei ordonante se
aplica taxele si tarifele prevazute de lege pentru navele sub pavilion roman.
D. Pentru serviciile prestate de Registrul Naval Roman, de societatile de
clasificare/institutii autorizate de Ministerul Transporturilor se aplica
tarifele proprii ale acestora.