ORDONANTA DE URGENTA Nr. 158 din 27 noiembrie 2001
privind regimul accizelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 767 din 30 noiembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Accize
SECTIUNEA 1
Sfera de aplicare
Art. 1
Accizele reprezinta taxe speciale de consumatie care se datoreaza bugetului
de stat pentru anumite produse din tara si din import, al caror regim este
reglementat prin prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
Se datoreaza accize pentru:
a) alcool, distilate, bauturi alcoolice, vinuri si bere;
b) produse din tutun;
c) uleiuri minerale;
d) alte produse si grupe de produse prevazute in anexa nr. 2.
SECTIUNEA a 2-a
Accize pentru alcool, distilate, bauturi alcoolice, vinuri si bere
Art. 3
Grupa "alcool, distilate, bauturi alcoolice, vinuri si bere" cuprinde:
a) alcool etilic, distilate de origine agricola si bauturi alcoolice
distilate;
b) vinuri;
c) bere;
d) bauturi fermentate, altele decat berea si vinul;
e) produse intermediare.
Art. 4
(1) Subgrupa "alcool etilic, distilate de origine agricola si bauturi
alcoolice distilate" cuprinde urmatoarele categorii de produse, care au o
concentratie alcoolica in volum ce depaseste 1,2%:
a) alcool etilic;
b) distilate de origine agricola: distilate din cereale, distilat de vin,
distilate din fructe si orice alte distilate de origine agricola;
c) bauturi alcoolice distilate;
d) alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin
alcool etilic rafinat.
(2) Bauturile alcoolice distilate cuprind: bauturile alcoolice distilate
care au in continutul lor alcool etilic de origine agricola; rachiurile
obtinute din vin si din subproduse rezultate din fabricarea vinului; tuica si
rachiurile din fructe.
(3) Alcoolul etilic cuprinde: alcoolul etilic rafinat, alcoolul etilic
brut, alcoolul etilic tehnic si alcoolul etilic denaturat.
(4) Alcoolul etilic rafinat este alcoolul etilic obtinut prin fermentarea
alcoolica a lichidelor zaharoase rezultate din materii prime agricole de
origine vegetala, urmata de distilare si de rafinare, avand concentratia
alcoolica minima de 95,5% in volum.
(5) Alcoolul etilic brut este alcoolul etilic obtinut prin fermentarea
alcoolica si distilarea lichidelor zaharoase rezultate din materii prime
agricole de origine vegetala, avand concentratia alcoolica mai mica de 95,5% in
volum. Comercializarea alcoolului etilic brut de catre agentii economici
producatori, precum si utilizarea acestuia la obtinerea bauturilor alcoolice de
orice fel sunt interzise.
(6) Alcoolul etilic tehnic este alcoolul rezultat exclusiv ca produs
secundar din procesul de rafinare a alcoolului etilic brut - in proportie de
maximum 10% din cantitatea totala de alcool etilic obtinuta -, care datorita
compozitiei sale nu poate fi utilizat in industria alimentara.
(7) Alcoolul etilic denaturat este alcoolul etilic rafinat care este
denaturat prin introducerea unor substante specifice fiecarei destinatii, alta
decat consumul alimentar, astfel incat sa nu poata fi utilizat la obtinerea
bauturilor alcoolice.
(8) Incadrarea tipurilor de alcool si de bauturi alcoolice distilate in una
dintre categoriile prevazute la alin. (1) se face cu respectarea
reglementarilor legale in domeniu.
Art. 5
(1) Vinul este bautura obtinuta exclusiv prin fermentarea alcoolica,
completa sau partiala, a strugurilor proaspeti, zdrobiti ori nezdrobiti, sau a
mustului de struguri.
(2) In subgrupa "vinuri" sunt cuprinse: vinurile linistite,
vinurile spumoase si vinurile speciale.
(3) Vinurile linistite sunt vinuri de masa si vinuri de calitate, altele
decat cele cuprinse in categoria vinurilor spumoase si vinurilor speciale.
(4) Vinurile linistite cuprind vinurile cu o concentratie alcoolica
dobandita de minimum 8,5% in volum si o concentratie alcoolica totala de
maximum 18% in volum, cu conditia ca alcoolul continut in aceste produse finite
sa rezulte in intregime din fermentare.
(5) Musturile in fermentare sau oprite din fermentare, cu o concentratie
alcoolica de peste 1,2% in volum, sunt supuse aceluiasi regim de accize ca si
vinurile linistite.
(6) Din punct de vedere al regimului accizelor, in categoria vinurilor
linistite sunt incluse si vinurile care dezvolta in sticlele in care sunt
imbuteliate ca produs finit o presiune de maximum 1 bar la temperatura de 20
grade C.
(7) Vinurile spumoase sunt vinurile cu continut in dioxid de carbon de
origine exogena, care dezvolta in sticlele in care sunt imbuteliate ca produs
finit o presiune de minimum 3 bari la temperatura de 20 grade C si care au o concentratie
alcoolica ce depaseste 1,2% in volum, dar nu depaseste 15% in volum, cu
conditia ca alcoolul continut in produsul finit sa rezulte in intregime din
fermentare.
(8) In categoria "vinurilor spumoase" se includ si vinurile
spumante si sampania. Vinurile spumante si sampania sunt vinurile cu un
continut in dioxid de carbon de origine total endogena, obtinute prin
fermentarea secundara a vinului apt pentru consum si care dezvolta in sticlele
in care sunt imbuteliate ca produs finit o presiune de minimum 3 bari la
temperatura de 20 grade C.
(9) In categoria vinurilor speciale sunt cuprinse vinurile petiante si
vinurile perlante.
(10) Vinurile petiante sunt produsele cu un continut in dioxid de carbon de
origine endogena, care dezvolta in sticlele in care sunt imbuteliate ca produs
finit o presiune cuprinsa intre 1 bar si 2,5 bari la o temperatura de 20 grade
C, cu o concentratie alcoolica dobandita de minimum 7% in volum si o
concentratie alcoolica totala de minimum 9% in volum, dar care nu depaseste 12%
in volum.
(11) Vinurile perlante sunt produsele cu un continut in dioxid de carbon de
origine total sau partial exogena, care dezvolta in sticlele in care sunt
imbuteliate ca produs finit o presiune cuprinsa intre 1 bar si 2,5 bari la o temperatura
de 20 grade C, cu o concentratie alcoolica dobandita de minimum 7% in volum si
o concentratie alcoolica totala de minimum 9% in volum, dar care nu depaseste
12% in volum.
(12) Din punct de vedere al regimului accizelor, in categoria vinurilor
speciale sunt incluse si vinurile care dezvolta in sticlele in care sunt
imbuteliate ca produs finit o presiune cuprinsa intre 2,5 si 3 bari la o
temperatura de 20 grade C.
Art. 6
(1) Berea este produsul realizat prin fermentarea alcoolica aeroba a unor
musturi obtinute din malt, cereale, hamei si apa.
(2) In aceasta categorie sunt cuprinse toate sortimentele de bere obtinute
potrivit prevederilor alin. (1), cu o concentratie alcoolica in volum mai mare
de 0,5%, dar care sa nu depaseasca 10% .
(3) Pentru berea produsa de micii producatori independenti care detin
instalatii de fabricatie cu o capacitate nominala anuala care nu depaseste
200.000 hl se aplica accize specifice reduse.
(4) Fiecare agent economic producator de bere are obligatia sa depuna la
organul fiscal teritorial la care este inregistrat ca platitor de impozite si
taxe, pana la data de 15 ianuarie a fiecarui an, o declaratie pe propria
raspundere privind capacitatile de productie pe care le detine.
(5) Beneficiaza de nivelul redus al accizelor numai agentii economici mici
producatori care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: sunt agenti
economici producatori de bere care din punct de vedere juridic si economic sunt
independenti fata de orice alt agent economic producator de bere, utilizeaza
instalatii fizice distincte de cele ale altor fabrici de bere, folosesc spatii
de productie diferite de cele ale oricarui alt agent economic producator de
bere si nu functioneaza sub licenta de produs a altui agent economic producator
de bere.
(6) In situatia in care un agent economic producator de bere care
beneficiaza de nivelul redus al accizelor isi mareste capacitatea de productie
prin achizitionarea de noi capacitati sau prin extinderea celor existente,
acesta va instiinta in scris organul fiscal la care este inregistrat ca
platitor de impozite si taxe despre modificarile produse, va calcula si va
varsa la bugetul de stat accizele in cuantumul corespunzator noii capacitati de
productie, incepand cu luna imediat urmatoare celei in care a avut loc punerea
in functiune a acesteia.
Art. 7
In subgrupa "bauturi fermentate, altele decat berea si vinul"
sunt cuprinse bauturile fermentate - cidru de mere, cidru de pere, hidromel si
altele asemenea -, amestecurile de bauturi fermentate, precum si amestecurile
de bauturi fermentate cu bauturi nealcoolice, nedenumite si necuprinse in alta
parte, care au o concentratie alcoolica ce depaseste 1,2% in volum, dar nu
depaseste 15% in volum, cu conditia ca alcoolul continut in produs sa rezulte
in intregime din fermentare.
Art. 8
(1) Prin produse intermediare se intelege toate produsele care au o
concentratie alcoolica ce depaseste 1,2% in volum, dar nu depaseste 22% in
volum, si care nu sunt acoperite de prevederile art. 5, 6 si 7.
(2) Se considera produs intermediar si orice bautura fermentata mentionata
la art. 7, care are o concentratie alcoolica ce depaseste 5,5% in volum si care
nu rezulta in intregime din fermentare.
Art. 9
Produsele care nu se regasesc la art. 5, 7 si 8 si care au o concentratie
alcoolica ce depaseste 22% in volum sunt supuse aceluiasi regim de accize ca si
bauturile definite la art. 4.
Art. 10
(1) Platitori de accize pentru produsele prevazute in sectiunea a 2-a sunt
agentii economici - persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice
autorizate - care produc sau importa astfel de produse.
(2) De asemenea, platitori de accize sunt:
a) agentii economici prevazuti la alin. (1), care cumpara de la
producatorii individuali - persoane fizice - produse de natura celor supuse
accizelor prin prezenta ordonanta de urgenta, pentru prelucrare si/sau
comercializare;
b) agentii economici, pentru cantitatile de produse supuse accizelor,
obtinute din productia proprie sau din import, care sunt:
- produse acordate ca dividende sau ca plata in natura actionarilor,
asociatilor si, dupa caz, persoanelor fizice;
- produse consumate pentru reclama si publicitate;
- produse instrainate sub orice forma, cu sau fara titlu gratuit, ori
utilizate in orice alt scop decat comercializarea.
(3) Pentru alcoolul etilic rafinat si distilatele de origine agricola,
provenite din tara sau din import, utilizate ca materie prima in obtinerea
bauturilor alcoolice distilate, acciza se plateste o singura data de catre
agentul economic producator sau importator de astfel de materii prime.
(4) Pentru alcoolul etilic rafinat si distilatele de origine agricola,
provenite din productie proprie, introduse in prelucrare pentru obtinerea
bauturilor alcoolice distilate, in sistem integrat, acciza se plateste o
singura data pentru produsele finale rezultate din prelucrare.
(5) Pentru bauturile alcoolice distilate produse in tara exclusiv din
alcool etilic rafinat sau din distilate de origine agricola, achizitionate
direct de la agentii economici producatori interni sau provenite din import, nu
se datoreaza accize.
Art. 11
Pentru produsele prevazute in sectiunea a 2-a accizele datorate bugetului
de stat sunt stabilite in suma fixa pe unitatea de masura si sunt prevazute in
anexa nr. 1.
Art. 12
(1) In cazul produselor prevazute in sectiunea a 2-a, provenite din import
sau din tara, utilizate ca materie prima pentru obtinerea altor produse supuse
accizelor, altele decat bauturile alcoolice distilate produse exclusiv din
alcool etilic rafinat sau din distilate de origine agricola, agentii economici
prelucratori vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele
datorate pentru produsele finale facturate, accizele platite in vama sau la
achizitionarea de pe piata interna a materiei prime.
(2) Deducerea se face pe raspunderea agentilor economici in raport cu
cantitatea de materie prima utilizata efectiv, in limita normelor de consum,
pentru obtinerea produselor finale supuse accizelor si livrate in fiecare luna
calendaristica. Limitele normelor de consum in functie de care se face
deducerea accizelor aferente materiei prime sunt cele aprobate de organul de
conducere al agentului economic.
(3) Deducerea este conditionata de existenta urmatoarelor documente
justificative care atesta provenienta legala a cantitatilor utilizate ca
materie prima:
a) in cazul achizitionarii materiei prime direct de pe piata externa:
licenta de import sau documentul care atesta autorizarea comercializarii in
calitate de agent economic importator, declaratia vamala de import, factura
externa si dovada platii accizelor in vama;
b) in cazul achizitionarii materiei prime direct de la agentii economici
producatori interni: o copie de pe documentul care atesta autorizarea
comercializarii materiei prime de catre furnizor, in calitate de agent economic
producator, factura fiscala in care acciza sa fie evidentiata separat si dovada
platii acesteia de catre agentul economic achizitor, prin ordinul de plata
confirmat de banca la care platitorul are contul deschis;
c) in cazul achizitionarii materiei prime direct de la agentii economici
importatori: o copie de pe documentul care atesta autorizarea comercializarii
materiei prime de catre furnizor, in calitate de agent economic importator, o
copie de pe declaratia vamala de import, factura fiscala care sa ateste
provenienta materiei prime si in care acciza sa fie evidentiata separat, precum
si dovada platii acesteia de catre agentul economic achizitor, prin ordinul de
plata confirmat de banca la care platitorul are contul deschis.
(4) Pentru deducerea accizelor aferente produselor importate sau
achizitionate de pe piata interna si utilizate ca materie prima pentru
obtinerea produselor prevazute la sectiunea a 2-a agentii economici vor proceda
astfel:
a) vor evidentia in jurnalul privind cumpararile de materii prime, supuse
accizelor, intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 4, toate intrarile
de produse utilizate ca materie prima si accizele aferente acestora;
b) vor evidentia in jurnalul privind vanzarile de produse finite supuse
accizelor, intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 5, toate livrarile
de produse si accizele aferente acestora.
(5) Jurnalul privind cumpararile de materii prime si cel privind vanzarile
de produse finale supuse accizelor, rezultate din prelucrare, vor fi intocmite
pentru fiecare luna calendaristica, pe baza documentelor de evidenta operativa,
si vor fi prezentate in termen de 5 zile de la expirarea lunii organului fiscal
teritorial, in vederea inregistrarii si vizarii de catre acesta.
(6) Jurnalul privind cumpararile de materii prime si cel privind vanzarile
de produse finale supuse accizelor, nevizate de catre organul fiscal
teritorial, nu constituie documente justificative pentru deducerea prevazuta de
lege.
(7) Nu se accepta deducerea decat pentru accizele aferente materiilor prime
achizitionate direct de la agentii economici producatori interni sau
importatori.
(8) Nu se accepta deducerea unor accize aferente materiilor prime in
cuantum mai mare decat cel al accizelor aferente produselor finale livrate.
Scutiri
Art. 13
Sunt scutite de la plata accizelor:
a) produsele exportate direct de agentii economici producatori sau prin
agenti economici care isi desfasoara activitatea pe baza de comision.
Beneficiaza de regimul de scutire numai produsele exportate direct sau prin
agenti economici comisionari de catre producatorii care detin in proprietate
utilajele si instalatiile de productie necesare pentru realizarea acestor
produse;
b) produsele aflate in regim vamal de tranzit si produsele aflate in regim
vamal de admitere temporara, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Pentru produsele aflate in aceste regimuri scutirea se acorda cu conditia
depunerii de catre agentul economic importator a unei garantii egale cu
valoarea accizelor aferente. Aceasta garantie va fi restituita agentului
economic numai cu conditia incheierii la termen a regimului vamal acordat;
c) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada in care au acest regim;
d) alcoolul etilic rafinat utilizat in productia de medicamente;
e) alcoolul etilic rafinat utilizat in productia de otet alimentar;
f) alcoolul etilic rafinat utilizat in industria cosmetica;
g) alcoolul etilic rafinat utilizat pentru producerea de arome alimentare
pentru alimente sau bauturi nealcoolice care au o concentratie alcoolica ce nu
depaseste 1,2%;
h) alcoolul etilic tehnic - in limita cantitatii maxime stabilite la art. 4
alin. (6).
Art. 14
(1) Pentru produsele prevazute la art. 13 lit. d) - g) scutirea de la plata
accizelor se acorda pe baza documentelor justificative care atesta provenienta
legala a alcoolului etilic rafinat, plata efectiva a accizelor aferente si
numai pentru cantitatile utilizate cu destinatiile expres mentionate in
prezenta ordonanta de urgenta, astfel:
a) prin compensare, conform prevederilor legale in materie, cu alte
impozite si taxe datorate bugetului de stat;
b) prin restituire, conform prevederilor legale in materie, a accizelor
platite la achizitionarea alcoolului etilic rafinat.
(2) In situatia agentilor economici producatori de alcool, care lucreaza in
sistem integrat, scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 13 lit. e) se
acorda direct pe baza documentelor justificative si numai pentru cantitatile
utilizate expres cu aceste destinatii.
Art. 15
Toate produsele prevazute in sectiunea a 2-a, exportate si ulterior
reintroduse in tara, urmeaza regimul accizelor prevazut de lege pentru
produsele provenite din import.
Faptul generator
Art. 16
Faptul generator al accizelor il constituie:
a) data efectuarii livrarii, pentru produsele din productia interna;
b) data achizitionarii marcajelor, pentru produsele ce intra sub incidenta
sistemului de marcare si care urmeaza sa fie importate;
c) data inregistrarii declaratiei vamale de import, pentru produsele
importate, altele decat cele supuse sistemului de marcare;
d) data cumpararii, inscrisa in borderoul de achizitie si in documentul de
receptie a produselor supuse accizelor, pentru agentii economici achizitori
prevazuti la art. 10 alin. (2) lit. a);
e) data acordarii produselor ca dividende sau ca plata in natura, data la
care au fost consumate pentru reclama si publicitate si, respectiv, data la
care au fost instrainate ori utilizate in orice alt scop decat comercializarea,
pentru produsele prevazute la art. 10 alin. (2) lit. b).
Regimul documentelor fiscale
Art. 17
(1) Pentru toate livrarile si transferurile de alcool, de alcool sanitar,
distilate de origine agricola, efectuate de catre agentii economici producatori
interni si importatori, precum si pentru toate livrarile de bauturi alcoolice
efectuate de catre agentii economici producatori interni, importatori si
comercianti in sistem angro se vor utiliza in mod obligatoriu facturi fiscale
speciale sau avize speciale de insotire a marfii, dupa caz.
(2) Facturile fiscale speciale si avizele speciale de insotire a marfii au
regim special, sunt realizate in conformitate cu prevederile legale si se
tiparesc de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.,
utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte elemente de siguranta.
(3) Pe lungimea in diagonala a fiecarui document prevazut la alin. (1) se
vor inscriptiona, dupa caz, cuvintele: "Alcool", "Alcool
sanitar", "Distilat" sau "Bauturi alcoolice". In cazul
transferurilor de produse intre gestiunile aceluiasi agent economic, avizele de
insotire a marfii vor avea inscriptionat in plus si cuvantul
"transfer".
(4) Documentele cu regim special vor fi distribuite de Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. fiecarei directii generale a finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in baza solicitarii
acestora.
(5) Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent
economic. Distribuirea documentelor catre utilizatori se va face direct de
catre directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform
modelului prezentat in anexa nr. 6. Nota de comanda va fi aprobata numai daca
solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de facturi fiscale speciale
si de avize speciale de insotire a marfii, in calitate de agent economic
autorizat sa comercializeze alcool, alcool sanitar, distilate de origine
agricola si bauturi alcoolice, conform prevederilor legale.
(6) Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 7.
(7) Pe fiecare document prevazut la alin. (1) emitentul acestuia va inscrie
atat calitatea furnizorului, cat si a cumparatorului de alcool, de alcool
sanitar, distilate de origine agricola si de bauturi alcoolice, dupa caz,
respectiv de producator, importator, comerciant angro sau en detail.
(8) Fiecare transport de alcool, de alcool sanitar, distilate de origine
agricola si de bauturi alcoolice va fi insotit in mod obligatoriu de
documentele prevazute la alin. (1). In lipsa acestor documente se considera ca
marfa are provenienta ilicita.
SECTIUNEA a 3-a
Accize pentru produse din tutun
Art. 18
(1) In grupa "produse din tutun" se includ:
a) tigaretele;
b) tigarile si tigarile de foi;
c) tutunul destinat fumatului.
(2) Tigaretele sunt considerate cilindrii din hartie speciala, cu sau fara
filtru, cu lungimi si diametre diferite, umpluti cu tutun taiat, sosat si/sau
aromatizat.
(3) Tigarile si tigarile de foi sunt considerate, daca sunt fumate ca
atare, rulourile de tutun care contin tutun natural integral si au invelis
exterior din hartie de tutun natural.
(4) Tutunul destinat fumatului este tutunul care a fost taiat sau in alt
mod faramitat, batut sau presat in bucati si care poate fi fumat fara
prelucrare industriala. In aceasta categorie se includ: tutunul pentru pipa,
tutunul destinat rularii in tigarete, tutunul de prizat si tutunul de mestecat.
(5) Tutunul de prizat este o pulbere de tutun fin macinat, de culoare
galbena pana la brun, aromata sau nearomata.
(6) Tutunul de mestecat este tutunul realizat dintr-un amestec de tutun
inchis la culoare, uscat, indulcit cu miere sau cu sirop.
Art. 19
(1) Pentru produsele din tutun platitori de accize sunt agentii economici,
persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice autorizate, care
produc sau care importa astfel de produse.
(2) Agentii economici sunt, de asemenea, platitori de accize pentru toate
cantitatile de produse supuse accizelor, obtinute din productia proprie sau din
import, dupa cum urmeaza:
a) produse acordate ca dividende sau ca plata in natura actionarilor,
asociatilor si, dupa caz, persoanelor fizice;
b) produse consumate pentru reclama si publicitate;
c) produse instrainate sub orice forma, cu sau fara titlu gratuit, ori
utilizate in orice alt scop decat comercializarea.
Art. 20
(1) Pentru tigarete, indiferent de provenienta si de calitatea acestora, se
datoreaza bugetului de stat o acciza specifica stabilita pe 1.000 de tigarete,
la care se adauga o cota procentuala aplicata asupra preturilor maxime de
vanzare cu amanuntul declarate.
(2) Cuantumul accizei specifice si cel al accizei procentuale sunt
prevazute in anexa nr. 1.
(3) Preturile maxime de vanzare cu amanuntul vor fi stabilite de fiecare
agent economic producator intern sau importator si vor fi notificate
Ministerului Finantelor Publice.
(4) Inregistrarea de catre Ministerul Finantelor Publice a preturilor
astfel stabilite se va face pe baza declaratiei scrise a fiecarui agent
economic in cauza, modelul-tip al acesteia fiind prezentat in anexa nr. 8.
(5) Declaratia se va intocmi de agentul economic in cauza, in doua
exemplare, din care un exemplar va fi depus la Ministerul Finantelor Publice,
iar al doilea exemplar, cu numarul de inregistrare atribuit de Ministerul
Finantelor Publice, va ramane la agentul economic.
(6) Declaratia va cuprinde in mod expres data de la care se vor practica
preturile maxime si va fi depusa la Ministerul Finantelor Publice cu minimum 2
zile inainte de data practicarii acestor preturi.
(7) Cu minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare
lista cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate, cu numarul
de inregistrare atribuit de Ministerul Finantelor Publice, va fi publicata,
prin grija agentului economic producator sau importator, in doua cotidiene de
mare tiraj.
(8) Ori de cate ori se intentioneaza modificari ale preturilor maxime de
vanzare cu amanuntul declarate, agentii economici producatori interni sau
importatori au obligatia sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de
tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe
sortimente. Redeclararea se face pe baza aceluiasi model de declaratie si cu
respectarea termenelor prevazute la alin. (6) si (7).
(9) Dupa primirea declaratiilor privind preturile maxime de vanzare cu
amanuntul Ministerul Finantelor Publice va transmite copii de pe acestea
directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, Garzii financiare si Directiei Generale a Vamilor.
(10) Este interzisa comercializarea tigaretelor de catre orice agent
economic autorizat sa comercializeze astfel de produse la preturi mai mari
decat preturile maxime de vanzare cu amanuntul in vigoare.
(11) Agentii economici autorizati sa comercializeze tigarete sunt obligati
sa afiseze permanent, in locuri vizibile, lista cuprinzand preturile maxime de
vanzare cu amanuntul in vigoare pentru toate sortimentele pe care le
comercializeaza.
(12) Comercializarea sortimentelor de tigarete ce nu se regasesc in listele
cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate si date
publicitatii de agentii economici producatori sau importatori este interzisa.
Art. 21
(1) Pentru produsele din tutun, altele decat tigaretele, se datoreaza
bugetului de stat accize specifice stabilite pe unitatea de masura si sunt
prevazute in anexa nr. 1.
(2) Pentru tutunul provenit din productia interna sau din import, utilizat
in exclusivitate ca materie prima pentru obtinerea pe cale industriala a
produselor din tutun, accizele se datoreaza si se calculeaza o singura data,
respectiv la data efectuarii livrarii produselor rezultate din prelucrare.
(3) Utilizarea tutunului ca materie prima pentru obtinerea pe cale industriala
a produselor din tutun va fi justificata prin:
a) licenta de atestare a dreptului de marcare, in cazul agentilor economici
producatori interni de produse din tutun;
b) contractele incheiate direct intre agentii economici producatori interni
sau importatori de tutun cu agentii economici producatori interni de produse
din tutun.
Scutiri
Art. 22
Sunt scutite de la plata accizelor:
a) produsele exportate direct de agentii economici producatori sau prin
agenti economici care isi desfasoara activitatea pe baza de comision.
Beneficiaza de regimul de scutire numai produsele exportate, direct sau
prin agenti economici comisionari, de catre producatorii care detin in
proprietate utilajele si instalatiile de productie necesare pentru realizarea
acestor produse;
b) produsele aflate in regim vamal de tranzit si produsele aflate in regim
vamal de admitere temporara, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Pentru produsele aflate in aceste regimuri scutirea se acorda cu conditia
depunerii de catre agentul economic importator a unei garantii egale cu
valoarea accizelor aferente. Aceasta garantie va fi restituita agentului
economic numai cu conditia incheierii in termen a regimului vamal acordat;
c) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada in care au acest regim.
Art. 23
Produsele din tutun exportate si ulterior reintroduse in tara urmeaza
regimul accizelor prevazut de lege pentru produsele provenite din import.
Faptul generator
Art. 24
Faptul generator al accizelor il constituie:
a) data efectuarii livrarii - pentru produsele din productia interna;
b) data achizitionarii marcajelor - pentru produsele din tutun ce urmeaza
sa fie importate;
c) data acordarii produselor ca dividende sau ca plata in natura, data la
care au fost consumate pentru reclama si publicitate si, respectiv, data
instrainarii ori utilizarii in orice alt scop decat comercializarea - pentru
produsele prevazute la art. 19 alin. (2).
Regimul documentelor fiscale
Art. 25
(1) Toate livrarile de tigarete efectuate de agentii economici producatori
interni si importatori vor fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se
pentru aceasta, in mod obligatoriu, facturi fiscale speciale. Transferurile de
tigarete intre gestiuni se vor efectua pe baza de avize de insotire a marfii,
conform prevederilor legale care reglementeaza regimul formularelor comune
privind activitatea financiara si contabila.
(2) Modelul facturii fiscale speciale utilizate de catre agentii economici
producatori interni si importatori de tigarete este prezentat in anexa nr. 9.
Facturile fiscale speciale au regim special, sunt realizate in conformitate cu
prevederile legale si se tiparesc de Compania Nationala "Imprimeria
Nationala" - S.A., utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte
elemente de siguranta.
(3) Facturile fiscale speciale vor fi distribuite de Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. fiecarei directii generale a finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in baza solicitarii
acestora.
(4) Necesarul de facturi fiscale speciale va fi stabilit de fiecare agent
economic. Distribuirea documentelor catre utilizatori se va face direct de
catre directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform
modelului prezentat in anexa nr. 6. Nota de comanda va fi aprobata numai daca
solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de facturi fiscale speciale,
in calitate de agent economic autorizat sa comercializeze tigarete, conform
prevederilor legale.
(5) Orice noua comanda de facturi fiscale speciale va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 7.
(6) Agentii economici producatori interni si importatori de tigarete pot
utiliza sisteme informatice financiar-contabile proprii pentru emiterea
formularelor speciale, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor Publice
pentru formularele cu regim special, fara a mai utiliza formularele pretiparite
de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. Agentii economici
in cauza vor solicita direct Companiei Nationale "Imprimeria
Nationala" - S.A. o plaja de serii si de numere.
(7) Pe fiecare factura fiscala speciala emitentul acesteia va inscrie atat
calitatea furnizorului, cat si a cumparatorului de produse din tutun, respectiv
de producator intern, importator, comerciant angro sau en detail.
(8) Facturarea produselor din tutun, altele decat tigaretele, si transferul
acestora intre gestiuni se vor efectua de catre agentii economici producatori
interni si importatori de astfel de produse, conform prevederilor legale care
reglementeaza regimul formularelor comune privind activitatea financiara si
contabila.
(9) Fiecare transport de tigarete si de produse din tutun, cu exceptia
transferurilor de produse din tutun intre gestiuni, efectuate potrivit
prevederilor alin. (1), va fi insotit, in mod obligatoriu, de factura fiscala.
In lipsa acesteia se considera ca marfa are provenienta ilicita.
(10) Trecerea tigaretelor si produselor din tutun ale agentului economic furnizor
in mijloace de transport auto, in vederea distribuirii marfurilor respective
catre comerciantii en detail, reprezinta un transfer intre gestiuni, mijlocul
de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului,
gestionarul fiind insotitorul transportului.
SECTIUNEA a 4-a
Accize pentru uleiuri minerale
Art. 26
(1) In acceptia prezentei ordonante de urgenta, prin uleiuri minerale se
intelege urmatoarele produse:
a) gudron de huila, de lignit sau de turba si alte gudroane minerale;
b) benzoli, toluoli, xiloli, uleiuri de creozot;
c) uleiuri brute din petrol sau uleiuri din minerale bituminoase;
d) uleiuri din petrol sau uleiuri din minerale bituminoase, altele decat
uleiurile brute;
e) gaz de sonda si alte hidrocarburi gazoase;
f) vaselina, parafina, alte tipuri de ceara minerala si produse similare;
g) cocs de petrol, bitum de petrol si alte reziduuri de uleiuri din petrol
sau din minerale bituminoase;
h) amestecuri bituminoase;
i) hidrocarburi aciclice;
j) hidrocarburi ciclice: benzen, toluen, xileni si amestecuri de izomeri ai
xilenului;
k) preparate lubrifiante;
l) preparate antidetonante si aditivi preparati pentru uleiuri minerale;
m) alchilbenzeni in amestec si alchil-naftaline in amestec.
(2) Uleiurile minerale pentru care se datoreaza accize sunt:
a) benzine cu plumb;
b) benzine fara plumb;
c) motorine;
d) petrol turboreactor;
e) alte uleiuri medii si grele utilizate drept combustibil pentru incalzit;
f) gaze petroliere lichefiate (propan, butani, simpli sau in amestec);
g) hidrocarburi ciclice: benzen, toluen, xileni si amestecuri de izomeri ai
xilenului;
h) uleiuri pentru motoare auto.
(3) Incadrarea produselor in categoriile prevazute la alin. (1) se face cu
respectarea reglementarilor legale in domeniu.
(4) Uleiurile minerale, altele decat cele prevazute la alin. (2), sunt
supuse unei accize daca sunt utilizate sau sunt puse in vanzare drept
combustibil sau carburant. Nivelul accizei va fi fixat, dupa destinatie, la
nivelul prevazut de prezenta ordonanta de urgenta pentru combustibil sau pentru
benzina cu plumb.
(5) Pe langa produsele mentionate la alin. (1) orice produs utilizat sau
pus in vanzare drept carburant ori component pentru a creste volumul final al
carburantilor este impozitat drept carburant. Nivelul accizei va fi cel
prevazut de prezenta ordonanta de urgenta pentru benzina cu plumb.
(6) Vanzarea de catre un agent economic producator a produselor prevazute
la alin. (2) catre o rafinarie, in vederea prelucrarii sau etilarii, se face la
preturi fara accize. In aceasta situatie accizele se datoreaza bugetului de
stat o singura data de catre rafinaria prelucratoare, la livrarea produselor
finale rezultate din prelucrare sau etilare.
Art. 27
(1) Pentru uleiuri minerale accizele datorate bugetului de stat sunt
stabilite in suma fixa pe unitatea de masura si sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Platitori de accize pentru uleiurile minerale sunt agentii economici
producatori, procesatori sau importatori de astfel de produse.
(3) Agentii economici producatori sau procesatori sunt platitori de accize
pentru toate cantitatile de uleiuri minerale obtinute, inclusiv pentru cele
rezultate din operatiuni de procesare a titeiului sau a altor materii prime,
operatiuni efectuate in baza contractelor incheiate intre agentul economic
prestator si beneficiarul prestatiei.
(4) La preluarea produselor rezultate din procesare agentul economic
beneficiar va plati agentului economic procesator tariful de procesare plus o
suma egala cu valoarea accizelor aferente cantitatilor preluate.
(5) Produsele obtinute in sistem de procesare pot fi preluate de catre
beneficiar fara plata accizelor catre procesator, numai atunci cand:
a) beneficiarul prestatiei este o rafinarie. In acest caz rafinaria
beneficiara datoreaza acciza la bugetul de stat la livrarea pe piata interna a
produselor finale rezultate din operatiunea de procesare;
b) beneficiarul prestatiei este un agent economic, altul decat o rafinarie,
care garanteaza valoarea accizelor aferente cantitatilor de produse rezultate
in sistem de procesare, care urmeaza sa fie preluate, conform contractelor
incheiate intre procesator si beneficiarul prestatiei. In acest sens agentul
economic respectiv depune la organul fiscal teritorial la care este inregistrat
ca platitor de impozite si taxe scrisori de garantie bancara in favoarea
Ministerului Finantelor Publice. Scrisorile de garantie bancara admise vor fi
emise de banci comerciale si vor avea o valabilitate cu 30 de zile mai mare
decat valabilitatea contractului incheiat intre agentul economic procesator si
beneficiarul prestatiei. In vederea preluarii cantitatilor de produse rezultate
din procesare agentul economic beneficiar va depune procesatorului o copie de
pe aceste scrisori de garantie, vizata de organul fiscal. In acest caz
beneficiarul prestatiei datoreaza acciza la bugetul de stat la livrarea pe
piata interna a produselor finale rezultate din operatiunea de procesare. In
situatia in care pana in ultima zi a lunii, pentru luna precedenta, agentii
economici in cauza nu prezinta organului fiscal teritorial la care sunt
inregistrati ca platitori de impozite si taxe ordinul de plata vizat de banca
sau de trezorerie pentru accizele platite in termenul prevazut de lege,
scrisoarea de garantie va fi executata la simpla solicitare a Ministerului
Finantelor Publice, fara indeplinirea altor formalitati.
(6) Pentru uleiurile minerale de natura celor pentru care se datoreaza
accize, aduse din import in vederea procesarii in baza contractelor incheiate
intre agentul economic procesator si agentul economic importator, acciza se
plateste in momentul intocmirii formalitatilor de vamuire. Pentru produsele
rezultate din procesare agentii economici prelucratori vor deduce, pe baza de
documente justificative, din accizele datorate pentru aceste produse accizele
platite in vama, aferente cantitatii de materie prima introduse in prelucrare.
La preluarea produselor rezultate din procesare agentul economic beneficiar va
plati agentului economic procesator tariful de procesare, precum si diferenta
de accize astfel calculata, aferenta cantitatilor preluate. Nu se accepta
deducerea unor accize aferente materiilor prime in cuantum mai mare decat cel
al accizelor aferente produselor finale livrate.
(7) Rafinariile pot procesa benzinele de prima distilare, de DAV, de
cocsare, de cracare termica, de piroliza si orice alte semifabricate rezultate
din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime numai in cazul in care
aceste produse provin direct de la rafinarii sau de la agenti economici
importatori, insotite de certificate de origine a produsului.
(8) Toate operatiunile privind prelucrarea, procesarea, etilarea, precum si
orice alte operatiuni legate de obtinerea uleiurilor minerale pot fi efectuate
numai de agentii economici producatori sau procesatori de astfel de produse,
care sunt inregistrati in aceasta calitate si care au prevazuta in statut
activitatea de productie sau de procesare.
(9) Agentii economici care prelucreaza produsele prevazute la art. 26 alin.
(2), achizitionate fie prin operatiuni proprii de import, fie direct de la
agentii economici importatori, vor deduce, pe baza de documente justificative,
din valoarea accizelor aferente produselor finale facturate valoarea accizelor
efectiv platite fie in vama, fie la achizitionarea produselor de la agentul
economic importator. Nu se accepta deducerea unor accize aferente materiilor
prime in cuantum mai mare decat cel al accizelor aferente produselor finale
livrate.
(10) In cazul produselor prevazute la art. 26 alin. (2), achizitionate de
rafinarii direct de la rezerva de stat sau de la rezerva de mobilizare, din a
caror prelucrare rezulta alte uleiuri minerale, agentii economici procesatori
vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele datorate pentru
produsele finale facturate accizele efectiv platite la achizitionarea
produselor introduse in prelucrare.
(11) Agentii economici platitori datoreaza la bugetul de stat accize si
pentru cantitatile de uleiuri minerale folosite pentru consumul propriu, altul
decat cel utilizat in scop tehnologic pentru realizarea altor produse, in
limita normelor de consum admise.
(12) Produsele rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii
prime, de natura celor prevazute la art. 26 alin. (1), pentru care, potrivit
prezentei ordonante de urgenta, nu se datoreaza accize, se vor comercializa de
catre agentii economici producatori sau de catre agentii economici beneficiari
ai produselor rezultate din operatiuni de procesare potrivit contractelor
incheiate cu procesatorii numai direct catre utilizatorii finali.
Scutiri
Art. 28
Sunt scutite de la plata accizelor:
a) produsele exportate direct de agentii economici producatori sau prin
agenti economici care isi desfasoara activitatea pe baza de comision.
Sunt scutite de asemenea:
a1) produsele exportate de o rafinarie care le-a obtinut in calitate de
beneficiar al unui contract de prestari de servicii incheiat cu o alta
rafinarie procesatoare;
a2) produsele rezultate din operatiuni de procesare a unor materii prime
provenite din import, in cazul in care sunt exportate direct de agentul
economic care a efectuat importul materiei prime;
b) produsele aflate in regim vamal de tranzit si produsele aflate in regim
vamal de admitere temporara, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Pentru produsele aflate in aceste regimuri scutirea se acorda cu conditia
depunerii de catre agentul economic importator a unei garantii egale cu
valoarea accizelor aferente. Aceasta garantie va fi restituita agentului
economic numai cu conditia incheierii la termen a regimului vamal acordat;
c) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada in care au acest regim;
d) produsele de la rezerva de stat si de la rezerva de mobilizare, acordate
cu titlu gratuit sub forma de ajutor umanitar, in baza prevederilor actelor
normative emise in acest sens;
e) combustibilii pentru incalzit, achizitionati direct de la producatori,
pe baza de contracte, de catre spitale, sanatorii, camine de batrani si camine
de copii, utilizati pentru consum propriu;
f) combustibilii pentru incalzit, utilizati de persoane fizice pentru
consumul casnic;
g) combustibilii pentru incalzit achizitionate direct de la producatori, pe
baza de contracte, de catre agentii economici pentru consum tehnologic propriu
sau pentru producerea de agent termic si apa calda pentru populatie;
h) benzina de aviatie si petrolul turboreactor, utilizate drept carburant
in aviatie;
i) produsele destinate a fi utilizate tehnic si consumate pentru
exploatarea navelor de transport maritim international;
j) hidrocarburile ciclice achizitionate direct de la producatori, pe baza
de contracte, de catre agentii economici, pentru utilizarea in scop industrial.
Art. 29
(1) Pentru produsele prevazute la art. 28 lit. a2), g) si j) scutirea de la
plata accizelor se acorda pe baza documentelor justificative si numai pentru
cantitatile utilizate cu destinatiile expres mentionate in prezenta ordonanta
de urgenta, astfel:
a) prin compensare, conform prevederilor legale in materie, cu alte
impozite si taxe datorate la bugetul de stat;
b) prin restituire, conform prevederilor legale in materie, a accizelor
platite la achizitionarea produselor respective.
(2) Pentru produsele prevazute la art. 28 lit. e) si f) scutirea de la
plata accizelor se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea
produselor respective direct de la producatori, pe baza documentelor
justificative, si numai pentru cantitatile utilizate cu destinatiile expres
mentionate in prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Conditiile de acordare a scutirilor prevazute la art. 28 lit. h) si i)
vor fi stabilite prin normele metodologice emise de Ministerul Finantelor
Publice in aplicarea prezentei ordonante de urgenta.
Art. 30
Produsele exportate si ulterior reintroduse in tara urmeaza regimul
accizelor prevazut de lege pentru produsele provenite din import.
Faptul generator
Art. 31
Faptul generator al accizelor il constituie:
a) data efectuarii livrarii - pentru produsele din productia interna;
b) data inregistrarii declaratiei vamale de import - pentru produsele
importate;
c) data intocmirii documentului de trecere in consum - pentru produsele
folosite pentru consumul propriu.
Regimul documentelor fiscale
Art. 32
(1) Pentru toate livrarile si transferurile de produse prevazute la art. 26
alin. (2), efectuate de catre agentii economici producatori interni,
procesatori si importatori de astfel de produse, se vor utiliza in mod
obligatoriu, dupa caz, facturi fiscale speciale sau avize speciale de insotire
a marfii.
(2) Facturile fiscale speciale si avizele speciale de insotire a marfii au
regim special, sunt realizate in conformitate cu prevederile legale si se
tiparesc de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.,
utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte elemente de siguranta.
(3) Pe lungimea in diagonala a fiecarui document prevazut la alin. (1) se
vor inscriptiona cuvintele "Uleiuri minerale". In cazul
transferurilor de produse intre gestiunile aceluiasi agent economic, avizele de
insotire a marfii vor avea inscriptionat in plus si cuvantul
"transfer".
(4) Documentele cu regim special vor fi distribuite de Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. fiecarei directii generale a finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe baza solicitarii
acestora.
(5) Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent
economic. Distribuirea documentelor catre utilizatori se va face direct de
catre directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform
modelului prezentat in anexa nr. 6. Nota de comanda va fi aprobata numai daca
solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de facturi fiscale speciale
si de avize speciale de insotire a marfii.
(6) Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 7.
(7) Pe fiecare document prevazut la alin. (1) emitentul acestuia va inscrie
atat calitatea furnizorului, cat si a beneficiarului, precum si destinatia
uleiurilor minerale livrate.
(8) Fiecare transport de uleiuri minerale va fi insotit in mod obligatoriu
de documentele prevazute la alin. (1). In lipsa acestor documente se considera
ca marfa are provenienta ilicita.
SECTIUNEA a 5-a
Accize pentru alte produse si grupe de produse
Art. 33
Sunt supuse, de asemenea, regimului accizelor produsele si grupele de
produse prevazute in anexa nr. 2.
Art. 34
(1) Platitori de accize pentru produsele prevazute in anexa nr. 2, cu
exceptia celor cuprinse la nr. crt. 1, 2 si 3, sunt agentii economici, persoane
juridice, asociatii familiale si persoane fizice autorizate, care produc,
importa si comercializeaza astfel de produse. Pentru produsele prevazute la nr.
crt. 1, 2 si 3 din anexa nr. 2 platitori de accize sunt agentii economici
importatori.
(2) Agentii economici sunt, de asemenea, platitori de accize pentru
cantitatile de produse importate sau obtinute din productia proprie, dupa cum
urmeaza:
a) produse acordate ca dividende sau ca plata in natura actionarilor,
asociatilor si, dupa caz, persoanelor fizice;
b) produse consumate pentru reclama si publicitate;
c) produse instrainate sub orice forma, cu sau fara titlu gratuit, ori
utilizate in oricare alt scop decat comercializarea.
(3) Platitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc in tara
autoturisme si autoturisme de teren, inclusiv rulate.
Art. 35
Agentii economici care comercializeaza bunuri de natura celor prevazute in
anexa nr. 2, provenite de la persoane fizice, inclusiv bunurile amanetate de
persoanele fizice, care au devenit proprietatea caselor de amanet, sunt
obligati sa retina si sa vireze la bugetul de stat accizele stabilite potrivit
prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia bunurilor prevazute la art. 34
alin. (3).
Art. 36
Accizele preced taxa pe valoarea adaugata si se calculeaza o singura data
prin aplicarea cotelor procentuale prevazute in anexa nr. 2 asupra bazei de
impozitare, care reprezinta:
a) pentru produsele din productia interna - preturile de livrare, mai putin
accizele, respectiv pretul producatorului, care nu poate fi mai mic decat suma
costurilor ocazionate de obtinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele din import - valoarea in vama, stabilita potrivit
legii, la care se adauga taxele vamale si alte taxe speciale, dupa caz;
c) pentru bunurile provenite de la persoanele fizice neinregistrate ca
agenti economici, dar comercializate prin agenti economici - contravaloarea ce
se cuvine deponentului;
d) pentru bunurile amanetate de catre persoanele fizice si devenite
proprietatea caselor de amanet - contravaloarea incasata de casele de amanet la
vanzarea bunurilor respective, mai putin accizele.
Art. 37
Pentru cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila, inclusiv amestecuri
cu cafea solubila, accizele se datoreaza o singura data si se calculeaza prin
aplicarea sumelor fixe pe unitatea de masura, prevazute in anexa nr. 2, asupra
cantitatilor importate.
Scutiri
Art. 38
Sunt scutite de la plata accizelor:
a) produsele exportate direct de agentii economici producatori sau prin
agenti economici care isi desfasoara activitatea pe baza de comision.
Beneficiaza de regimul de scutire numai produsele exportate, direct sau prin
agenti economici comisionari, de catre producatorii care detin in proprietate
utilajele si instalatiile de productie necesare pentru realizarea acestor
produse;
b) produsele aflate in regim vamal de tranzit si produsele aflate in regim
vamal de admitere temporara, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Pentru produsele aflate in aceste regimuri scutirea se acorda cu conditia
depunerii de catre agentul economic importator a unei garantii egale cu
valoarea accizelor aferente. Aceasta garantie va fi restituita agentului
economic numai cu conditia incheierii la termen a regimului vamal acordat;
c) bunurile din import provenite din donatii sau finantate direct din
imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si
tehnica, acordate institutiilor de invatamant si de cultura, ministerelor si
altor organe ale administratiei publice de catre guverne straine, organisme
internationale si organizatii nonprofit si de caritate;
d) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada in care au acest regim.
Art. 39
(1) Agentii economici exportatori de cafea prajita, obtinuta prin
operatiuni proprii de prajire a cafelei verzi importate direct de acestia, pot
solicita organelor fiscale teritoriale la care sunt inregistrati ca platitori
de impozite si taxe, pe baza de documente justificative, restituirea accizelor
platite in vama, aferente numai cantitatilor de cafea verde utilizate ca
materie prima pentru cafeaua exportata.
(2) Restituirea se efectueaza:
a) prin compensare, conform prevederilor legale in materie, cu alte
impozite si taxe datorate la bugetul de stat;
b) prin restituire, conform prevederilor legale in materie, a accizelor
platite in momentul intocmirii formalitatilor de vamuire pentru cafeaua verde.
Art. 40
Produsele exportate si ulterior reintroduse in tara urmeaza regimul
accizelor prevazut de lege pentru produsele provenite din import.
Faptul generator
Art. 41
Faptul generator al accizelor il constituie:
a) data efectuarii livrarii - pentru produsele din productia interna;
b) data inregistrarii declaratiei vamale de import - pentru produsele
importate;
c) data vanzarii bunurilor - pentru produsele prevazute la art. 36 lit. c)
si d);
d) data acordarii produselor ca dividende sau ca plata in natura, data la
care au fost consumate pentru reclama si publicitate si, respectiv, data
instrainarii ori utilizarii in orice alt scop decat comercializarea - pentru
produsele prevazute la art. 34 alin. (2).
Regimul documentelor fiscale
Art. 42
(1) Pentru toate livrarile sau transferurile de cafea, cafea cu inlocuitori
si cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, efectuate de catre
agentii economici producatori interni, importatori si comercianti in sistem
angro, se vor utiliza in mod obligatoriu, dupa caz, facturi fiscale speciale
sau avize speciale de insotire a marfii.
(2) Facturile fiscale speciale si avizele speciale de insotire a marfii au
regim special, sunt realizate in conformitate cu prevederile legale si se
tiparesc de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.,
utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte elemente de siguranta.
(3) Pe lungimea in diagonala a fiecarui document prevazut la alin. (1) se
va inscriptiona cuvantul "Cafea". In cazul transferurilor de cafea,
de cafea cu inlocuitori si de cafea solubila, inclusiv al amestecurilor cu
cafea solubila, intre gestiunile aceluiasi agent economic, avizele de insotire
a marfii vor avea inscriptionat in plus si cuvantul "transfer".
(4) Documentele cu regim special vor fi distribuite de Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. fiecarei directii generale a finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe baza solicitarii
acestora.
(5) Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent
economic. Distribuirea documentelor catre utilizatori se va face direct de
catre directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, contra cost, pe baza de comenzi scrise, conform
modelului prezentat in anexa nr. 6. Nota de comanda va fi aprobata numai daca
solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de facturi fiscale speciale
si de avize speciale de insotire a marfii, in calitate de agent economic
autorizat sa comercializeze cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv
amestecuri cu cafea solubila, conform prevederilor legale.
(6) Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 7.
(7) Pe fiecare document prevazut la alin. (1) emitentul acestuia va inscrie
atat calitatea furnizorului, cat si a cumparatorului de cafea, cafea cu
inlocuitori, cafea solubila, inclusiv de amestecuri cu cafea solubila, dupa
caz, respectiv de producator, importator, comerciant angro sau en detail.
(8) Fiecare transport de cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila,
inclusiv de amestecuri cu cafea solubila, va fi insotit in mod obligatoriu de
documentele prevazute la alin. (1). In lipsa acestor documente se considera ca
marfa are provenienta ilicita.
(9) Trecerea cantitatilor de cafea ale unui agent economic furnizor in
mijloace de transport auto, in vederea distribuirii acestora catre comerciantii
en detail, reprezinta un transfer intre gestiuni, mijlocul de transport
respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, iar insotitorul
transportului fiind considerat mandatarul furnizorului.
(10) Agentii economici producatori sau importatori, care comercializeaza
cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea
solubila, pot utiliza sistemele informatice financiar-contabile proprii pentru
emiterea formularelor speciale, cu obligativitatea respectarii prevederilor
alin. (3), fara a mai utiliza formulare pretiparite de Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A. Agentii economici in cauza vor solicita
prin directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, o plaja de serii si de numere de la Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A.
CAP. 2
Impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna
Art. 43
(1) Pentru titeiul si gazele naturale din productia interna agentii
economici autorizati potrivit legii datoreaza la bugetul de stat impozit in
momentul livrarii acestora.
(2) Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea sumelor fixe stabilite
pe unitatea de masura, prevazute in anexa nr. 3, asupra cantitatilor livrate.
Art. 44
Sunt scutite de la plata acestor impozite cantitatile de titei si de gaze
naturale din productia interna, exportate direct de agentii economici
producatori.
CAP. 3
Dispozitii comune
Art. 45
(1) Accizele si impozitele prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se
platesc in lei.
(2) Valoarea in lei a accizelor si a impozitelor datorate la bugetul de
stat, stabilite potrivit prezentei ordonante de urgenta in echivalent euro pe
unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in
echivalent euro la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a
Romaniei pentru ultima zi a fiecarui trimestru. Acest curs se utilizeaza pentru
calculul accizelor si al impozitelor reglementate de prezenta ordonanta de
urgenta, pe toata durata trimestrului urmator.
Art. 46
Agentii economici platitori de accize si de alte impozite reglementate prin
prezenta ordonanta de urgenta sunt obligati sa se inregistreze ca platitori de
astfel de impozite la organele fiscale teritoriale, conform dispozitiilor
legale privind inregistrarea fiscala.
Art. 47
(1) Agentii economici platitori au obligatia sa calculeze accizele si
impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna, dupa caz, sa
le evidentieze distinct in factura si sa le verse la bugetul de stat la
termenele stabilite, fiind raspunzatori pentru exactitatea calculului si
varsarea integrala a sumelor datorate.
(2) Platitorii au obligatia sa tina evidenta accizelor, a impozitului la titeiul
si la gazele naturale din productia interna, dupa caz, conform normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice in aplicarea prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 48
In toate situatiile prevazute de lege deducerea, compensarea sau
restituirea accizelor este conditionata de existenta documentelor fiscale
completate cu date reale si corecte, in conformitate cu prevederile legale in
materie.
Art. 49
(1) Agentii economici platitori de accize, care au efectuat tranzactii cu
produse supuse accizelor prin documente fiscale care ulterior au fost pierdute,
distruse sau deteriorate, au obligatia ca in termen de 30 de zile
calendaristice din momentul inregistrarii pierderii, distrugerii sau
deteriorarii sa reconstituie pe baza evidentelor contabile accizele aferente
acestor tranzactii.
(2) In situatia nereconstituirii obligatiilor fiscale de catre agentul
economic, organul fiscal va stabili suma acestora prin estimare, inmultind
numarul documentelor pierdute, distruse sau deteriorate cu media accizelor
inscrise in facturile de livrare pe ultimele 6 luni de activitate inainte de
data constatarii pierderii, distrugerii sau deteriorarii documentelor fiscale.
Art. 50
Platitorii de accize si de impozit la titeiul si la gazele naturale din
productia interna au obligatia sa declare lunar la organul fiscal teritorial la
care sunt luati in evidenta ca platitor de taxe si impozite sumele datorate la
bugetul de stat cu acest titlu si sa depuna anual deconturile privind accizele
si impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna, conform
dispozitiilor legale privind declararea obligatiilor de plata la bugetul de
stat.
Art. 51
Plata accizelor si a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna se efectueaza lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare, pe baza declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat.
Art. 52
Decontarile intre agentii economici producatori sau importatori de produse
supuse accizelor, in calitate de furnizori, si agentii economici cumparatori ai
acestor produse se vor face integral numai prin unitati bancare.
Art. 53
Neachitarea in termen a accizelor si a impozitului la titeiul si la gazele
naturale din productia interna de catre platitorii stabiliti prin prezenta
ordonanta de urgenta genereaza plata de majorari de intarziere, precum si de
penalitati de intarziere, conform prevederilor legale in materie.
Art. 54
Controlul asupra modului de respectare a prevederilor prezentei ordonante
de urgenta se face de catre organele de specialitate ale Ministerului
Finantelor Publice si ale aparatului teritorial al acestuia.
Art. 55
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finantelor
Publice prin care se stabilesc sau se constata, dupa caz, obligatii de plata
privind accizele sau impozitul la titeiul si gazele naturale din productia
interna constituie titluri executorii in conditiile stabilite de prevederile
legale in materie.
Art. 56
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) productia si comercializarea de alcool tehnic obtinut prin fermentarea
materiilor prime agricole de origine vegetala, altul decat cel rezultat ca
produs secundar din procesul de obtinere a alcoolului etilic rafinat;
b) comercializarea alcoolului brut de catre agentii economici, precum si
utilizarea acestuia la obtinerea bauturilor alcoolice de orice fel;
c) achizitionarea alcoolului etilic rafinat si a distilatelor de origine
agricola din alte surse decat de la agentii economici producatori interni sau
importatori legal autorizati;
d) nedeclararea de catre micii producatori de bere a modificarii
capacitatilor de productie;
e) neinscrierea in facturile fiscale a preturilor maxime de vanzare cu
amanuntul declarate pentru produsele pentru care se stabilesc preturi maxime de
vanzare;
f) comercializarea la preturi mai mari decat preturile maxime de vanzare cu
amanuntul declarate a produselor pentru care s-au stabilit astfel de preturi;
g) comercializarea produselor care nu se regasesc in listele cuprinzand
preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate de catre agentii economici
producatori si importatori;
h) procesarea benzinelor de prima distilare, de DAV, de cocsare, de cracare
termica, de piroliza si a oricaror alte semifabricate rezultate din prelucrarea
titeiului, provenite de la alti agenti economici decat agentii economici
importatori sau producatori interni;
i) comercializarea produselor rezultate din prelucrarea titeiului sau a
altor materii prime, de natura uleiurilor minerale accizabile, pentru care nu
se datoreaza accize, de catre agentii economici producatori, procesatori sau
importatori, catre alti beneficiari decat utilizatorii finali;
j) efectuarea de operatiuni privind prelucrarea, procesarea, etilarea,
precum si orice alte operatiuni legate de obtinerea uleiurilor minerale, de
catre orice persoana fizica sau juridica, neautorizata ori neinregistrata ca
agent economic producator sau procesator de astfel de produse;
k) practicarea de catre agentii economici producatori sau importatori a
unor preturi de vanzare mai mici decat costurile ocazionate de producerea sau
de importul produselor vandute, la care se adauga acciza si taxa pe valoarea
adaugata;
l) neinscrierea distincta a valorii accizelor in facturile emise de agentii
economici producatori si importatori, precum si neinscrierea impozitului la
titeiul si gazele naturale din productia interna in facturile emise de agentii
economici producatori;
m) neutilizarea documentelor fiscale speciale;
n) nesolicitarea plajelor de serii si numere pentru emiterea documentelor
fiscale prin utilizarea sistemelor informatice financiar-contabile proprii;
o) neinscrierea in facturile fiscale speciale a calitatii furnizorului si a
cumparatorului de produse supuse accizelor, precum si a destinatiei produselor,
in cazul in care legea prevede acest lucru;
p) neefectuarea prin unitati bancare a decontarilor intre agentii economici
producatori sau importatori de produse supuse accizelor si agentii economici
cumparatori de astfel de produse;
q) detinerea de catre agentii economici producatori sau importatori de
produse supuse accizelor a unor cantitati de astfel de produse, a caror
provenienta nu poate fi dovedita cu documente legal intocmite.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
- cu amenda intre 1.000.000.000 lei si 5.000.000.000 lei si confiscarea
produselor, iar in cazul in care acestea au fost vandute, confiscarea sumelor
rezultate din aceasta vanzare, cele de la lit. a) si b), in plus confiscarea
utilajelor si a instalatiilor pentru cele prevazute la lit. a);
- cu amenda intre 1.000.000.000 lei si 3.000.000.000 lei si confiscarea
produselor astfel achizitionate, cea de la lit. c);
- cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, cea de la lit. d);
- cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, cele de la lit. e)
si n);
- cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei, cele de la lit. f),
l) si o);
- cu amenda de 50.000.000 lei si confiscarea stocului de produse in cauza,
cea de la lit. g);
- cu amenda de la 2.000.000.000 lei la 3.000.000.000 lei si confiscarea
produselor obtinute, cea de la lit. h);
- cu amenda de la 1.000.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel cumparate si confiscarea veniturilor obtinute
din vanzarea produselor, cea de la lit. i);
- cu amenda de la 2.000.000.000 lei la 5.000.000.000 lei, confiscarea
produselor rezultate si a veniturilor obtinute din vanzarea acestor produse,
cea de la lit. j);
- cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei si confiscarea
veniturilor obtinute din vanzarea produselor, cea de la lit. k);
- cu amenda de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel comercializate si confiscarea veniturilor
obtinute din vanzarea produselor, cea de la lit. m);
- cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel cumparate si confiscarea veniturilor obtinute
din vanzarea produselor pentru care decontarea s-a facut contrar prevederilor
legale, cea de la lit. p);
- cu amenda de la 3.000.000.000 lei la 5.000.000.000 lei si confiscarea
cantitatilor de produse astfel detinute, cea de la lit. q).
(3) In situatia in care amenzile aplicate sunt achitate in termen de 48 de
ore de la incheierea procesului-verbal de constatare, cuantumul acestora va
reprezenta 50% din minimul amenzii prevazut de prezenta ordonanta de urgenta
pentru fapta constatata.
(4) Limitele amenzilor contraventionale prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta pot fi actualizate anual, in functie de evolutia ratei inflatiei, prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice.
(5) Fapta de a nu inregistra sau de a inregistra eronat operatiunile supuse
accizelor sau impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia
interna, cu intentia vadita de a diminua aceste obligatii fata de bugetul de
stat, constituie infractiune si se pedepseste conform legii.
(6) Constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventii
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se fac de catre personalul
de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor
sale teritoriale, imputernicit in acest scop.
(7) Contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta li se aplica
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
Art. 57
Urmarirea, incasarea si executarea silita a accizelor si a impozitului la
titeiul si la gazele naturale din productia interna, prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta, se efectueaza conform reglementarilor legale in materie.
Art. 58
Solutionarea contestatiilor asupra sumelor constatate, privind accizele,
respectiv impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna, si
a altor masuri aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor Publice se face conform reglementarilor legale in
materie.
Art. 59
Solutiile privind aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul
accizelor vor fi supuse analizei si aprobarii Comisiei centrale fiscale,
constituita in cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 60
(1) Ministerul Finantelor Publice va emite, in termen de 30 de zile de la
publicarea prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, normele metodologice de aplicare a acesteia, care vor fi supuse
aprobarii Guvernului.
(2) Pozitiile si codurile tarifare corespunzatoare produselor supuse
accizelor vor fi specificate in anexele la normele metodologice respective.
Art. 61
Anexele nr. 1 - 9 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 62
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare la data de
1 ianuarie 2002, cu exceptia celor prevazute la pozitia 6) din nota de la anexa
nr. 1, care intra in vigoare la data de 1 decembrie 2001 si se aplica pana la
data de 31 decembrie 2001 inclusiv.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
prevederile art. 1 - 27 si ale art. 43 - 50 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 181/2000
privind instituirea monopolului de stat asupra comercializarii alcoolului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 551 din 8 noiembrie
2000, ale art. 6 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 privind
instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim
international, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 326
din 29 august 1998, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize)
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea produsului sau a grupei U.M. Acciza Acciza
crt. de produse (echivalent
(echivalent
euro/U.M.)
euro/U.M.)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4*6)
________________________________________________________________________________
A. Alcool, distilate, bauturi
alcoolice, vinuri si bere
1. Alcool etilic, distilate de origine
agricola si bauturi alcoolice
distilate
1.1. Alcool etilic hl alcool
pur*1) 70
1.2. Distilate de origine agricola:
distilate din cereale, distilat de
vin, distilate din fructe si orice
alte distilate de origine agricola hl alcool
pur 70
1.3. Bauturi alcoolice distilate hl alcool
pur 70
1.4. Alte produse destinate
industriei alimentare sau
consumului, care contin alcool
etilic rafinat hl alcool
pur 70
2. Vinuri
2.1. Vinuri linistite, hl/1 grad
alcoolic*2) 0,55
din care:
2.1.1. Vinuri din hibrizi
producatori directi - H.P.D. hl/1 grad
alcoolic 2,00
2.2. Vinuri spumoase hl/1 grad
alcoolic 2,75
2.3. Vinuri speciale hl/1 grad
alcoolic 2,75
3. Bere, hl/1 grad
Plato*3) 0,47
din care:
3.1. Bere produsa de
producatorii independenti cu o
capacitate de productie anuala mai
mare de 100 mii hl si pana la 200
mii hl inclusiv hl/1 grad
Plato 0,44
3.2. Bere produsa de producatorii
independenti cu o capacitate de
productie anuala mai mare de 50
mii hl si pana la 100 mii hl
inclusiv hl/1 grad
Plato 0,41
3.3. Bere produsa de producatorii
independenti cu o capacitate de
productie anuala de pana la 50
mii hl inclusiv hl/1 grad
Plato 0,38
4. Bauturi fermentate, altele decat
berea si vinul hl/1 grad
alcoolic 2,30
5. Produse intermediare hl/1 grad
alcoolic 2,30
B. Produse din tutun
6. Tigarete 1.000
tigarete 2,42 + 33%*4) 2,25 +
31%*4)
7. Tigarete si tigari de foi 1.000
bucati 7 6,60
8. Tutun destinat fumatului, kg 15,40 14,30
din care:
8.1. Tutun destinat rularii in
tigarete kg 7 7
C. Uleiuri minerale
9. Benzine cu plumb tona 290
10. Benzine fara plumb tona 235
11. Motorine tona 115
12. Petrol turboreactor tona 290
13. Alte uleiuri medii si grele,
utilizate drept combustibil
pentru incalzit, tona 115
din care:
13.1 Pacura tona -
14. Gaze petroliere lichefiate,
din care:
14.1 Utilizate drept carburant tona 100
14.2 Utilizate drept combustibil
pentru incalzit tona 100
14.3 Utilizate in consum casnic*5) tona -
15. Hidrocarburi ciclice: benzen,
toluen, xileni si amestecuri de
izomeri ai xilenului tona 290
16. Uleiuri pentru motoare auto tona 50
________________________________________________________________________________
NOTA:
*1) Hl alcool pur reprezinta 100 litri de alcool etilic rafinat cu
concentratia de 100% alcool in volum, la temperatura de 20 grade C, continut
intr-o cantitate data de produs alcoolic.
*2) Hl/1 grad alcoolic reprezinta concentratia alcoolica exprimata in % de
volum, respectiv 1% .
*3) Gradul Plato reprezinta greutatea de zahar exprimata in grame,
continuta in 100 g de solutie masurata la origine la temperatura de 20 grade/4
grade C.
*4) Cota procentuala se aplica asupra pretului maxim de vanzare cu
amanuntul declarat.
*5) Prin gaze petroliere lichefiate utilizate in consum casnic se intelege
gazele petroliere lichefiate distribuite in butelii tip aragaz.
*6) Nivelul accizelor prevazut in coloana 4 lit. B "Produse din
tutun" intra in vigoare la data de 1 decembrie 2001 si se aplica pana la
data de 31 decembrie 2001 inclusiv. Pentru aceasta perioada valoarea in lei a
accizelor stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura se determina prin
transformarea sumelor exprimate in echivalent euro la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a lunii noiembrie
2001.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize) pentru alte produse si grupe
de produse din import si din tara
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea produsului sau a grupei de produse Acciza Acciza
crt. (%)
(echivalent
euro/U.M.)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3
________________________________________________________________________________
1. Cafea verde - 800/t
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 1.200/t
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila - 4,50/kg
4. Confectii din blanuri naturale (cu exceptia celor de
iepure, oaie, capra) 40 -
5. Articole din cristal*1) 50 -
6. Bijuterii din aur si/sau din platina, cu exceptia
verighetelor 20 -
7. Autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv din
import, rulate):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cm^3
- cu grad normal de poluare*2) 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601 si 1.800 cm^3
- cu grad normal de poluare 3,5 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.801 si 2.000 cm^3
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001 si 2.500 cm^3
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cm^3
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cm^3
- cu grad normal de poluare 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601 si 2.000 cm^3
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001 si 2.500 cm^3
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.501 si 3.100 cm^3
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cm^3
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
8. Produse de parfumerie
8.1 Parfumuri, 30 -
din care:
- ape de parfum 20
8.2 Ape de toaleta, 10 -
din care:
- ape de colonie 5
9. Aparate video de inregistrat sau de reprodus, chiar
incorporand un receptor de semnale videofonice;
combine audio*3) 15 -
10. Dublu radiocasetofoane cu redare de pe banda
magnetica sau compact disc 15 -
11. Camera video 15 -
12. Cuptoare cu microunde 15 -
13. Aparate pentru conditionat aer, de perete sau de
ferestre, formand un singur corp 15 -
14. Arme de vanatoare si arme de uz individual, altele
decat cele de uz militar sau de sport 50 -
________________________________________________________________________________
*1) Prin cristal se intelege sticla avand un continut minim de monoxid de
plumb de 24% din greutate.
*2) Gradul de poluare se determina de catre Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman", conform reglementarii nationale "Conditii tehnice pentru
vehicule rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania", elaborata in corelatie cu legislatiile similare in vigoare in
Uniunea Europeana.
*3) Combine audio sunt produse ce reunesc (in aceeasi carcasa sau in
module) cel putin 4 aparate sau functiuni diferite, dintre care cel putin 3
sunt functiuni audio (receptie, inregistrare, reproducere).
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea produsului sau a grupei U.M. Impozit
crt. de produse (echivalent
euro/U.M.)
________________________________________________________________________________
1. Titei tona 4,00
2. Gaze naturale 1.000 m^3 7,40
________________________________________________________________________________
Impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna se
datoreaza pentru cantitatile livrate, exclusiv cantitatile livrate cu titlu de
redeventa.
ANEXA 4
Denumirea agentului economic ................
Sediul ......................................
Codul platitorului de accize ................
JURNAL
privind cumpararile de materii prime supuse accizelor
luna .............. anul ..........
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Valoarea totala (lei)
B - Acciza unitara (lei/U.M.)
C - Acciza totala cuprinsa in pretul de cumparare (lei)
________________________________________________________________________________
Nr. Felul si data Furnizorul Denumirea U.M. Cantitatea Taria A B C
crt. documentului produsului alcoolica
(% volum)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
............................... ..................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
ANEXA 5
Denumirea agentului economic ................
Sediul ......................................
Codul platitorului de accize ................
JURNAL
privind vanzarile de produse finite supuse accizelor
luna .............. anul ..........
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Valoarea totala (lei)
B - Acciza unitara (lei/U.M.)
C - Acciza totala (lei)
________________________________________________________________________________
Nr. Felul si data Beneficiarul Denumirea U.M. Cantitatea Taria A B C
crt. documentului produsului alcoolica
(% volum)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
............................... ..................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
______________________________________________________________________________
| _________ |
|
| / ROMANIA \ Nota de comanda | Anexa nr. 6
|
| | _____ | pentru documente fiscale speciale |
|
| | | MFP | | |
|
| | |_____| | |
|
| | | |
|
| | MINISTERUL | ___________ ___________ |
|
| | FINANTELOR | | | | | |
|
| | PUBLICE | numarul | | din data de | | |
|
| \__________/ |___________| |___________| |
|
|________________________________________________________________|_____________|
______________________________________________________________________________
| _______________________
|
| Cod fiscal |_______________________|______________________________________
|
| Denumire |______________________________________________________________|
|
| |______________________________________________________________|
|
| Judetul |_____________________________| ____ ___
|
| Localitatea |_____________________________| Cod postal |____| Sector |___|
|
| Strada |_____________________________| Numarul |____|
|
| Blocul |______| Scara_|__| Etajul |__| Apartamentul |____|
|
| Telefon |______| Fax |____|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Codul | Cantitatea | Unitatea | Pret | Valoare | TVA | Valoare totala
|
| documentului| solicitata | de masura| unitar| (lei) |(lei)| inclusiv TVA
|
| | | | | | | (lei)
|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
|_____________|____________|__________|_______|_________|_____|________________|
D.G.F.P. a judetului .......................
Data aprobarii comenzii ....................
Numarul documentelor aprobate ..............
Modalitatea de plata .......................
......................... ...........................
(semnatura si stampila (semnatura si stampila)
solicitantului)
______________________________________________________________________________
| _________ |
|
| / ROMANIA \ Evidenta achizitionarii si utilizarii | Anexa nr. 7
|
| | _____ | documentelor fiscale speciale |
|
| | | MFP | | |
|
| | |_____| | |
|
| | | |
|
| | MINISTERUL | ___________ ___________ |
|
| | FINANTELOR | | | | | |
|
| | PUBLICE | in luna | | anul | | |
|
| \__________/ |___________| |___________| |
|
|________________________________________________________________|_____________|
______________________________________________________________________________
| _______________________
|
| Cod fiscal |_______________________|______________________________________
|
| Denumire |______________________________________________________________|
|
| |______________________________________________________________|
|
| Judetul |_____________________________| ____ ___
|
| Localitatea |_____________________________| Cod postal |____| Sector |___|
|
| Strada |_____________________________| Numarul |____|
|
| Blocul |______| Scara_|__| Etajul |__| Apartamentul |____|
|
| Telefon |______| Fax |____|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| |Stoc la |Achizitii|Total|Cantitatea|Cantitatea|Total|Stoc
|
| |inceputul|in cursul| I |utilizata |anulata in| II |la
|
| |lunii |lunii |(col.|in cursul |cursul
|(col.|sfar-|
| | | | 1 + |lunii |lunii | 4 +
|situl|
| | | | col.| | |col.
|lunii|
| | | | 2) | | | 5)
|(col.|
| | | | | | | | 3 -
|
| | | | | | | |col.
|
| | | | | | | | 6)
|
|__________________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|
|__________________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
|1. |Nr. | | | | | | |
|
|Alcool si|facturi | | | | | | |
|
|distilate|fiscale | | | | | | |
|
|
|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
| |Nr. | | | | | | |
|
| |avize de| | | | | | |
|
| |insotire| | | | | | |
|
| |a marfii| | | | | | |
|
|_________|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
|2. |Nr. | | | | | | |
|
|Bauturi |facturi | | | | | | |
|
|alcoolice|fiscale | | | | | | |
|
|
|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
| |Nr. | | | | | | |
|
| |avize de| | | | | | | |
| |insotire| | | | | | |
|
| |a marfii| | | | | | |
|
|_________|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
|3. |Nr. | | | | | | |
|
|Produse |facturi | | | | | | |
|
|din tutun|fiscale | | | | | | |
|
| |________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
| |Nr. | | | | | | |
|
| |avize de| | | | | | |
|
| |insotire| | | | | | |
|
| |a marfii| | | | | | |
|
|_________|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
|4. Cafea |Nr. | | | | | | |
|
| |facturi | | | | | | |
|
| |fiscale | | | | | | |
|
| |________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
| |Nr. | | | | | | |
|
| |avize de| | | | | | |
|
| |insotire| | | | | | |
|
| |a marfii| | | | | | |
|
|_________|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
|5. |Nr. | | | | | | |
|
|Uleiuri |facturi | | | | | | |
|
|minerale |fiscale | | | | | | |
|
|
|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
| |Nr. | | | | | | |
|
| |avize de| | | | | | |
|
| |insotire| | | | | | |
|
| |a marfii| | | | | | |
|
|_________|________|_________|_________|_____|__________|__________|_____|_____|
Verificat de organul fiscal Certificata de conducerea agentului economic
Semnatura ............... Semnatura .....................
Data ................. Data ......................
ANEXA 8
Producatorul/importatorul ...................................
Numarul de inmatriculare in registrul comertului/anul .......
Codul fiscal ................................................
Sediul ......................................................
Judetul .....................................................
Contul ......................................................
Banca .......................................................
Autorizatia de comercializare nr. ......... din .............
DECLARATIE
privind preturile maxime de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete
Incepand cu data de ....... preturile maxime de vanzare cu amanuntul,
practicate pe sortimente, vor fi urmatoarele:
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Numarul Pretul maxim de vanzare
crt. sortimentului tigaretelor/pachet cu amanuntul
(lei/pachet)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Director general, Director economic,
......................... ...............................
ANEXA 9
Seria _________ nr. _________ I.N.
Furnizorul __________________ Cumparatorul
_________________
Numarul de inmatriculare in
registrul comertului/anul ___ FACTURA
Codul fiscal ________________ FISCALA Codul fiscal
_________________
Sediul ______________________ Sediul
_______________________
Judetul _____________________ Judetul
______________________
Contul ______________________ Contul
_______________________
Banca _______________________ Numarul Banca
________________________
Autorizatia de comercializare facturii ....... Autorizatia de comercializare
nr. ______ din ___________ Data ........... nr. ______ din __________
Numarul avizului
de insotire a
marfii .........
___________________________
| Curs de schimb in vigoare |
| 1 euro = ....... lei |
| Cota T.V.A. ......... lei |
|___________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea |U.M.|Cantitatea|Pretul cu| Valoarea |Pretul
|Valoarea|Valoarea|
|crt.|produsului| | |amanuntul|la pret cu| de |la pret | TVA
|
| | | | |declarat | amanuntul|livrare| de | (lei)
|
| | | | | (lei/ | (lei) |unitar |livrare |
|
| | | | | pachet) | | fara | (lei) |
|
| | | | | | | TVA | |
|
| | | | | | | (lei) | |
|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
|____|__________|____|__________|_________|__________|_______|________|________|
| | | | | |________|________|
| | | | | TOTAL VALOARE FACTURATA: |Total de plata =
|
| | | | | | col. 7 + col. 8
|
|____|__________|____|__________|____________________________|_________________|
| |Cantitatea | | | |
|
| |totala | | | | Acciza totala
|
| |facturata = | | Total valoare la | | (acciza
|
| |numar unitati | | pret cu amanuntul | | specifica +
|
| |specifice | | | | acciza
|
| |(o unitate | | | | ad valorem)
|
| |specifica = | | | |
|
| |1.000 tigarete)| | | |
|
|____|_______________|__________|____________________|_______|_________________|
| |Acciza | | | |
|
| |specifica | | | |
|
| |(numar unitati | | Acciza ad valorem | |
|
| |specifice x ...| | | |
|
| |... euro x curs| | | |
|
| |lei/euro) | | | |
|
|____|_______________|__________|____________________|_______|_________________|
|Semnatura si| Date privind expeditia: |Semnatura si
|
|stampila | Numele delegatului _____________________________ |stampila
|
|furnizorului| Buletinul/cartea de identitate seria ___ nr. ___
|cumparatorului|
| | eliberat/eliberata _____________________________ |
|
| | Mijlocul de transport ______________ nr. _______ |
|
| | Expedierea s-a efectuat in prezenta noastra la |
|
| | data de ______________________ ora ______ |
|
| | Semnaturile: |
|
|____________|__________________________________________________|______________|