ORDIN
Nr. 343 din 28 iunie 1999
privind aprobarea criteriilor de competenta si a procedurilor de agreare a
organizatiilor pentru clasificarea, emiterea de certificate de conformitate cu
acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte si pentru
audit financiar, care actioneaza in numele Ministerului Transporturilor, in
cadrul regimului special pentru activitatea de transport maritim international
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 587 din 2 decembrie 1999
Ministrul transporturilor,
in conformitate cu prevederile art. 12, 17 si 18 din Ordonanta Guvernului
nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de
transport maritim international,
avand in vedere prevederile art. 14 lit. E si ale art. 19 - 21 din
Regulamentul de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 116/1998
privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim
international, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 302/1999,
tinand seama de prevederile art. 1 lit. c) din Hotararea Guvernului nr.
510/1997 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
85/1997,
in temeiul art. 11 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr. 197/1998, si al art. 4
alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba criteriile de competenta si de acoperire geografica si procedura
pentru agrearea societatilor de clasificare care pot acorda clasa pentru corp,
masini si instalatii navelor sub pavilion roman care apartin companiilor de
navigatie inregistrate in regimul special maritim, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Pentru agrearea organizatiilor care pot emite certificate de conformitate
cu acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, pentru
navele sub pavilion romanesc care apartin companiilor de navigatie inregistrate
in regimul special maritim, se vor utiliza Normele metodologice pentru
eliberarea de licente si autorizatii persoanelor fizice si juridice, romane sau
straine, care efectueaza auditul privind operarea in siguranta a navelor si
prevenirea poluarii sau verificarea tehnica si certificarea navelor conform
conventiilor internationale, pe baza de contract de reprezentare, cuprinse in
anexa nr. III la Hotararea Guvernului nr. 510/1997 pentru aprobarea normelor metodologice
de aplicare a Legii nr. 85/1997.
Art. 3
Se aproba criteriile de competenta si de acoperire geografica si procedura
pentru agrearea societatilor de audit financiar care pot efectua auditarea
companiilor de navigatie inregistrate in regimul special maritim, cuprinse in
anexa nr. 2.
Art. 4
(1) Societatile de clasificare prevazute la art. 1 si societatile de audit
financiar prevazute la art. 3 vor incheia conventii de lucru cu Ministerul
Transporturilor.
(2) Organizatiile prevazute la art. 2 vor incheia contracte de mandat
special cu Ministerul Transporturilor.
Art. 5
(1) Lista cuprinzand societatile de clasificare si societatile de audit
financiar cu care Ministerul Transporturilor a incheiat conventii de lucru se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, cel putin o data pe
an.
(2) Lista cuprinzand organizatiile care pot emite certificate de
conformitate cu acordurile si conventiile internationale la care Romania este
parte si cu care Ministerul Transporturilor a incheiat contracte de mandat
special se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, cel putin o
data pe an.
Art. 6
Directia de reglementari si calitatea serviciilor in porturi si in
navigatia maritima din cadrul Ministerului Transporturilor va aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
CRITERIILE DE COMPETENTA SI DE ACOPERIRE GEOGRAFICA SI PROCEDURA PENTRU
AGREAREA SOCIETATILOR DE CLASIFICARE CARE POT ACORDA CLASA PENTRU CORP, MASINI
SI INSTALATII NAVELOR SUB PAVILION ROMANESC CARE APARTIN COMPANIILOR DE
NAVIGATIE INREGISTRATE IN REGIMUL SPECIAL MARITIM
Pentru a fi agreata o societate de clasificare trebuie sa indeplineasca
urmatoarele criterii:
A. Criteriile de competenta si de acoperire geografica
1. Criterii generale:
1.1. sa fie persoana juridica inmatriculata la registrul comertului, avand
sediul, o filiala sau o reprezentanta in Romania;
1.2. sa fie membra a Asociatiei Internationale a Societatilor de
Clasificare;
1.3. sa fie capabila sa isi dovedeasca experienta vasta in avizarea
proiectelor si in supravegherea constructiei navelor maritime;
1.4. sa prezinte dovezi ca a acordat clasa la un numar de cel putin 1.000
de nave maritime, fiecare cu un tonaj brut mai mare de 100 si care impreuna au
un tonaj brut de cel putin 5.000.000;
1.5. sa faca dovada ca are personal tehnic proportional cu numarul de nave
clasificate, dar nu mai putin de 100 de inspectori exclusivi;
1.6. sa aiba reguli si reglementari adecvate pentru proiectarea,
constructia si inspectia periodica a navelor maritime admise in regimul special
maritim, editate si continuu actualizate si imbunatatite prin programe de
cercetare si dezvoltare;
1.7. sa aiba un registru propriu al navelor carora le-a acordat clasa si pe
care le supravegheaza, pe care sa il publice anual;
1.8. sa nu fie controlata comercial de catre proprietarii sau constructorii
de nave ori de catre producatorii de echipamente navale, reparatorii de nave,
furnizorii de subansambluri pentru nave si nici de catre operatorii care
exploateaza nave;
1.9. sa nu fie dependenta, in mare masura, de o singura societate
comerciala in ceea ce priveste veniturile sale.
2. Criterii speciale si de acoperire geografica:
2.1. sa dispuna de un personal semnificativ tehnic, de conducere, auxiliar
si de cercetare, dimensionat proportional cu volumul sarcinilor si cu numarul
navelor aflate in clasa, capabil sa dezvolte si sa tina la zi regulile si
reglementarile proprii;
2.2. sa asigure servicii in toate porturile lumii prin inspectori exclusivi
proprii sau in colaborare cu inspectori exclusivi ai altor societati de
clasificare agreate de Ministerul Transporturilor;
2.3. sa aiba adoptat un cod etic;
2.4. sa fie condusa si administrata astfel incat sa asigure
confidentialitatea informatiilor, potrivit cerintelor Ministerului
Transporturilor;
2.5. sa fie organizata astfel incat sa furnizeze informatiile relevante
solicitate de Ministerul Transporturilor;
2.6. conducerea societatii de clasificare sa aiba definite si cuprinse
intr-un document politica si obiectivele sale, precum si angajamentul sau
pentru asigurarea calitatii si sa se fi convins ca aceasta politica este
inteleasa, pusa in aplicare si mentinuta la toate nivelurile in cadrul
societatii;
2.7. sa aiba un sistem intern eficient de asigurare a calitatii, care a
fost dezvoltat, implementat si care este mentinut in conformitate cu
standardele de calitate in materie din tara sa de origine sau cu cerintele
Asociatiei Internationale a Societatilor de Clasificare privind schema de
certificare a sistemului calitatii ori cu alt standard international in materie
care, printre altele, asigura ca:
a) regulile si reglementarile societatii de clasificare sunt stabilite si
mentinute in maniera sistematica;
b) regulile si reglementarile sunt respectate;
c) cerintele pentru activitatile de baza pentru care societatea de
clasificare este agreata sunt indeplinite;
d) sunt definite si cuprinse in documente responsabilitatile,
imputernicirile si relatiile de munca ale persoanelor a caror activitate
afecteaza calitatea serviciilor societatii de clasificare;
e) toata activitatea este efectuata sub control;
f) exista un sistem de supraveghere care permite monitorizarea actiunilor
si lucrarilor realizate de inspectori, de personalul tehnic si de cel
administrativ, angajat direct de societatea de clasificare;
g) cerintele lucrarilor majore pentru care societatea de clasificare a fost
agreata sunt executate numai de inspectorii exclusivi proprii sau supravegheate
de acestia ori de inspectorii altor societati de clasificare, de asemenea
agreate de aceeasi administratie maritima;
h) a fost pus in aplicare un sistem de calificare a inspectorilor si de
mentinere la zi a cunostintelor profesionale;
i) se tin evidente care arata respectarea standardelor cerute in domeniile
in care sunt furnizate serviciile si functionarea eficienta a sistemului de
asigurare a calitatii;
j) exista un sistem general de audit intern al calitatii, planificat si
inscris in documente, pentru toate cazurile si toate locurile unde se
desfasoara activitatea;
2.8. societatea de clasificare trebuie sa demonstreze posibilitatea
dezvoltarii si tinerii la zi a unui set complet si corespunzator de reguli
pentru corp, masini si instalatii pentru navele care pot functiona in regimul
special maritim. Aceste reguli trebuie sa fie in concordanta cu standardele
tehnice privind siguranta, certificatele prevazute de Conventia internationala
din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - SOLAS, la care Romania a
aderat prin Decretul nr. 80/1979, si de Conventia internationala asupra
liniilor de incarcare - L.L. la care Romania a aderat prin Decretul nr.
80/1971;
2.9. societatea de clasificare sa aiba un sistem propriu de asigurare a
calitatii, certificat de un organism independent de auditori inregistrat in
tara sa de origine sau recunoscut international;
2.10. societatea de clasificare trebuie sa permita Ministerului
Transporturilor, precum si altor parti implicate participarea la dezvoltarea
regulilor si/sau a reglementarilor sale.
B. Procedura de agreare
1. Societatea de clasificare depune la Directia de reglementari si
calitatea serviciilor in porturi si in navigatia maritima din cadrul
Ministerului Transporturilor urmatoarele documente:
a) cerere;
b) statutul, din care sa reiasa obiectul de activitate;
c) certificate de la registrul comertului, din care sa reiasa ca este
inmatriculata cu sediul, filiala sau reprezentanta in Romania;
d) dovada ca este membra a Asociatiei Internationale a Societatilor de
Clasificare;
e) memoriu de prezentare a experientei in avizarea proiectelor si in
supravegherea constructiei navelor maritime;
f) ultimul registru al navelor carora le-a acordat clasa;
g) declaratie privind personalul angajat;
h) ultimul set de reguli si reglementari editat de societate;
i) lista cuprinzand actionarii sau detinatorii de capital;
j) lista cuprinzand clientii din ultimii 5 ani;
k) lista cuprinzand filialele sau reprezentantele deschise in toata lumea;
l) codul etic;
m) declaratie de confidentialitate privind informatiile detinute de la
Ministerul Transporturilor si acordul de a furniza acestuia informatiile relevante
necesare din domeniul de activitate al societatii de clasificare;
n) documentul privind politica societatii de clasificare in domeniul
calitatii serviciilor sale;
o) certificatul/certificatele privind existenta si eficienta sistemului
intern de asigurare a calitatii;
p) declaratie prin care societatea de clasificare va permite Ministerului
Transporturilor, precum si altor parti implicate sa participe la dezvoltarea
regulilor si/sau a reglementarilor ei.
2. Directia de reglementari si calitatea serviciilor in porturi si in
navigatia maritima din cadrul Ministerului Transporturilor analizeaza
documentele depuse si solicita completari sau dovezi suplimentare, daca este
cazul, si in termen de maximum 60 de zile intocmeste proiectul conventiei de
lucru dintre Ministerul Transporturilor si societatea de clasificare sau
refuzul motivat de a incheia o astfel de conventie, dupa caz, pe care le
trimite solicitantei.
3. Proiectul conventiei de lucru este analizat de societatea de clasificare
care, daca este cazul, propune modificari.
4. Directia de reglementari si calitatea serviciilor in porturi si in
navigatia maritima si Directia generala juridica si contencios din cadrul
Ministerului Transporturilor analizeaza propunerile de modificare si, dupa caz,
negociaza forma finala a proiectului conventiei de lucru.
5. Conventia de lucru va purta avizele Directiei de reglementari si
calitatea serviciilor in porturi si in navigatia maritima si ale Directiei
generale juridica si contencios din cadrul Ministerului Transporturilor.
6. Conventia de lucru, in forma negociata, se incheie in doua exemplare
semnate de conducatorul societatii de clasificare sau de imputernicitul
acestuia si de secretarul de stat care coordoneaza transporturile maritime.
7. Conventia de lucru va fi inregistrata la cabinetul secretarului de stat.
8. Societatea de clasificare va primi o adeverinta privind incheierea
conventiei de lucru, semnata de secretarul de stat, si un exemplar original al
conventiei de lucru.
ANEXA 2
CRITERIILE DE COMPETENTA SI DE ACOPERIRE GEOGRAFICA SI PROCEDURA PENTRU
AGREAREA SOCIETATILOR DE AUDIT FINANCIAR CARE POT EFECTUA AUDITAREA COMPANIILOR
DE NAVIGATIE INREGISTRATE IN REGIMUL SPECIAL MARITIM
Pentru a fi agreata o societate de audit financiar trebuie sa indeplineasca
urmatoarele criterii:
A. Criterii de competenta:
1. sa fie persoana juridica inmatriculata la registrul comertului;
2. sa fie membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati
din Romania;
3. sa fie membra a Camerei Nationale a Auditorilor din Romania;
4. sa aiba angajate cu contract de munca cel putin 3 persoane care sa
detina autorizatie de expert contabil, eliberata de Ministerul Finantelor,
precum si autorizatie de auditor financiar;
5. sa fi executat cel putin un audit financiar, o evaluare, o lichidare, o
expertiza contabila la o companie de navigatie maritima.
B. Criterii de acoperire geografica:
- sa aiba sediul principal sau o filiala inregistrata la Camera de Comert
si Industrie in unul dintre orasele Constanta, Bucuresti, Galati s-au in alt
oras in care functioneaza companii de navigatie maritima care sunt inregistrate
in regimul special maritim.
C. Procedura de agreare
Pentru ca Ministerul Transporturilor sa agreeze o societate de audit
financiar se va aplica urmatoarea procedura:
1. Societatea de audit financiar depune la Directia de reglementari si
calitatea serviciilor in porturi si in navigatia maritima din cadrul
Ministerului Transporturilor un dosar cuprinzand urmatoarele documente:
a) cerere;
b) statutul, din care sa reiasa ca are ca obiect de activitate
contabilitatea, revizia contabila, consultatii in domeniul fiscal;
c) certificatul de inmatriculare la registrul comertului, in copie;
d) certificatul de inregistrare fiscala, in copie;
e) certificatul de membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania, in copie;
f) certificatul de membru al Camerei Nationale a Auditorilor din Romania;
g) declaratie pe propria raspundere a conducatorului societatii de audit
privind cei 3 angajati permanenti si copii de pe certificatele acestora, care
atesta calitatea de expert contabil si de auditor financiar;
h) scrisoare de confirmare, in original, din partea companiei de navigatie
maritima care a beneficiat de unul dintre serviciile financiare (audit
financiar, evaluare, expertiza contabila, lichidare) furnizate de societatea de
audit financiar;
i) certificate de la Camera de Comert si Industrie a Romaniei din care sa
reiasa sediul filialelor.
2. Directia de reglementari si calitatea serviciilor in porturi si in
navigatia maritima analizeaza dosarul si solicita completari sau dovezi
suplimentare, daca este cazul, si in termen de maximum 30 de zile intocmeste,
dupa caz, proiectul conventiei de lucru dintre Ministerul Transporturilor si
societatea de audit financiar sau refuzul motivat de a incheia o astfel de
conventie, pe care le trimite solicitantei.
3. Proiectul conventiei de lucru este analizat de societatea de audit
financiar care, daca este cazul, propune modificari.
4. Directia de reglementari si calitatea serviciilor in porturi si in
navigatia maritima si Directia generala juridica si contencios din cadrul
Ministerului Transporturilor analizeaza propunerile de modificare si, dupa caz,
negociaza forma finala a proiectului conventiei de lucru.
5. Conventia de lucru va purta avizele Directiei de reglementari si
calitatea serviciilor in porturi si in navigatia maritima si ale Directiei
generale juridice si contencios din cadrul Ministerului Transporturilor.
6. Conventia de lucru in forma negociata se incheie in doua exemplare
semnate de conducatorul societatii de audit financiar sau de imputernicitul
acestuia si de secretarul de stat care coordoneaza transporturile maritime.
7. Conventia de lucru va fi inregistrata la cabinetul secretarului de stat.
8. Societatea de audit financiar va primi o adeverinta privind incheierea
conventiei de lucru, semnata de secretarul de stat, si un original al
conventiei de lucru.