Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 510 din 12 septembrie 1997

pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/1997

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 263 din  3 octombrie 1997


SmartCity3


    In temeiul art. 6 din Legea nr. 85/1997 privind acceptarea de catre Romania a Codului international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.) prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993,

    Guvernul Romaniei hotaraste:

    Art. 1
    Se aproba:
    a) Normele metodologice de eliberare a documentului de conformitate (DOC) companiilor de navigatie si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) navelor care arboreaza pavilionul Romaniei in conformitate cu prevederile Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M., adoptat prin Rezolutia A 741(18) a Organizatiei Maritime Internationale (I.M.O.), prevazute in anexa nr. I;
    b) Normele metodologice privind efectuarea auditului in conformitate cu prevederile Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii, prevazute in anexa nr. II.
    c) Normele metodologice pentru eliberarea de licente si autorizatii persoanelor fizice si juridice, romane sau straine, care efectueaza auditul privind operarea in siguranta a navelor si prevenirea poluarii sau verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale, pe baza de contract de reprezentare, prevazute in anexa nr. III.
    Art. 2
    Pentru eliberarea documentului de conformitate companiilor de navigatie si a certificatului de management al sigurantei navelor care arboreaza pavilionul Romaniei, Ministerul Transporturilor va percepe de la companiile de navigatie taxele prevazute in anexa nr. IV.
    Art. 3
    Taxele pentru eliberarea documentului de conformitate companiilor de navigatie si a certificatului management al sigurantei navelor vor fi actualizate, periodic, in functie de indicele de inflatie si/sau de taxele similare practicate pe plan extern, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, cu avizul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si al Ministerului Finantelor.
    Art. 4
    Anexele nr. I-IV fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 5
    Prezenta hotarare intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 6.
    Orice alte dispozitii contrare prezentei hotarari se abroga.

             PRIM-MINISTRU
             VICTOR CIORBEA

                        Contrasemneaza:
                        p. Ministrul transporturilor,
                        Adrian Gheorghe Marinescu,
                        secretar de stat

                        Ministru de stat,
                        ministrul finantelor,
                        Mircea Ciumara

                        p. Ministrul apelor, padurilor
                        si protectiei mediului,
                        Gheorghe Raicu,
                        secretar de stat

    ANEXA 1

                           NORME METODOLOGICE
de eliberare a documentului de conformitate (DOC) companiilor de navigatie si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) navelor care arboreaza pavilionul Romaniei in conformitate cu prevederile Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M., adoptat prin Rezolutia A 741(18) a Organizatiei Maritime Internationale (I.M.O.)

    1. Dispozitii generale
    Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.) a fost adoptat de catre Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.) prin Rezolutia A 741(18) si va fi obligatoriu incepand cu data de 1 iulie 1998. Acest cod a devenit capitolul IX al Conventiei pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - SOLAS 1974, incepand din luna mai 1994. Codul I.S.M. asigura un standard international pentru managementul sigurantei exploatarii navelor si pentru prevenirea poluarii.
    Codul I.S.M. stipuleaza ca fiecare companie de navigatie sa stabileasca obiectivele de siguranta si, in plus, sa dezvolte, sa implementeze si sa mentina un sistem de management al sigurantei (S.M.S.) care include cerinte functionale, asa cum sunt listate in sectiunea 1.4 din Codul I.S.M.
    Prin aplicarea Codului I.S.M. se sustine si se incurajeaza dezvoltarea unei culturi si mentalitati privind siguranta navigatiei. Factorii de succes pentru dezvoltarea unei culturi privind siguranta navigatiei sunt, printre altii, angajarea, valorile si convingerile.
    Intrarea efectiva in vigoare se face prin grija Guvernului si include verificarea ca sistemul de management al sigurantei (S.M.S) sa fie in conformitate cu cerintele stipulate in Codul I.S.M., precum si verificarea concordantei cu regulile si reglementarile obligatorii.
    Ministerul Transporturilor, in calitatea sa de administratie, este raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare pentru implementarea corecta si la termen a prevederilor Codului I.S.M. si prin Directia porturilor si navigatiei maritime va verifica modul in care companiile de navigatie se conformeaza cerintelor Codului I.S.M. si va elibera companiilor documentul de conformitate (DOC) si navelor, certificatul de management al sigurantei (S.M.C.).
    Pentru desfasurarea acestei activitati, Ministerul Transporturilor stabileste urmatoarele norme metodologice de eliberare a documentului de conformitate (DOC) companiilor de navigatie si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) navelor care arboreaza pavilionul Romaniei, respectand cap. IX al Conventiei SOLAS 1974. Aceste norme metodologice au fost intocmite cu respectarea prevederilor liniilor directoare privind implementarea Codului I.S.M. de catre administratii, aprobate prin Rezolutia A 788 a Organizatiei Maritime Internationale (I.M.O.).
    2. Definitii
    Pentru intelegerea uniforma, in cadrul prezentelor norme metodologice, se adopta urmatoarele definitii:
    2.1. Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M. inseamna Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii, asa cum a fost adoptat de Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.) prin Rezolutia A 741(18) si apoi inclus in capitolul IX al Conventiei SOLAS 1974 si asa cum poate fi modificat de Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.);
    2.2. companie inseamna proprietarul navei sau oricare alta organizatie sau persoana, cum ar fi managerul sau agentul de inchiriere in regim bare boat, care si-a asumat responsabilitatea pentru exploatarea navei de la proprietarul acesteia si care, asumandu-si aceasta responsabilitate, a fost de acord sa se achite de toate indatoririle si responsabilitatile impuse de Codul I.S.M.;
    2.3. Administratia inseamna Guvernul Romaniei al carui pavilion nava este indreptatita sa-l arboreze. Ministerul Transporturilor indeplineste rolul de administratie pentru eliberarea documentului de conformitate (DOC) si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) prin Directia porturilor si navigatiei maritime (D.P.N.M.), iar prin Inspectoratul Navigatiei Civile si capitaniile portuare, rolul de control al administratiei;
    2.4. sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) inseamna un sistem structurat si documentat, care permite personalului companiei sa puna efectiv in practica politica acesteia in domeniul sigurantei si in domeniul protectiei mediului inconjurator;
    2.5. document de conformitate (DOC) inseamna un document eliberat unei companii care corespunde cerintelor Codului I.S.M. (a se vedea modelul de certificat prezentat in anexa);
    2.6. document de conformitate interimar inseamna un document eliberat unei companii care corespunde Codului I.S.M., aflata in perioada de verificari suplimentare, si a carui valabilitate este de maximum 12 luni;
    2.7. certificatul de management al sigurantei (S.M.C.) inseamna un document eliberat unei nave, care semnifica faptul ca managementul companiei si cel de la bordul navei sunt in concordanta cu sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) aprobat (a se vedea modelul de certificat prezentat in anexa);
    2.8. certificatul de management al sigurantei interimar inseamna un document eliberat unei nave care corespunde Codului I.S.M., aflata in perioada de verificari suplimentare, si a carui valabilitate este de maximum 12 luni;
    2.9. auditul managementului sigurantei inseamna o examinare sistematica si independenta, pentru a determina daca activitatile efectuate in cadrul sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) si rezultatele legate de acestea sunt in concordanta cu reglementarile planificate si daca aceste reglementari sunt puse efectiv in practica si permit realizarea obiectivelor;
    2.10. observatie inseamna o specificare de fapt, facuta in timpul auditului managementului sigurantei si confirmata de dovada obiectiva;
    2.11. dovada obiectiva inseamna informatiile, inregistrarile sau expunerile asupra unui fapt, cantitative sau calitative, referitoare la siguranta sau la existenta si punerea in aplicare a unui element al sistemului de management al sigurantei (S.M.S.), care se bazeaza pe observatie, masurare sau incercare si care pot fi verificate;
    2.12. nonconformitate inseamna o situatie observata, unde dovada obiectiva indica neindeplinirea unei cerinte specificate;
    2.13. nonconformitate majora inseamna o abatere identificabila, care constituie o amenintare serioasa la adresa personalului sau a sigurantei navei sau un pericol serios la adresa mediului ambiant, si care necesita o actiune corectiva imediata. In plus, lipsa implementarii eficiente si sistematice a unei cerinte a Codului I.S.M. este, de asemenea, considerata ca o nonconformitate majora.
    3. Procedura privind certificarea companiilor si a navelor conform Codului I.S.M.
    3.1. Dispozitii generale
    3.1.1. Toate companiile, persoane juridice romane, sau filiale in Romania ale unor persoane juridice straine, care sunt proprietare de nave sau care administreaza nave purtand pavilionul Romaniei, trebuie sa obtina de la Ministerul Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime (D.P.N.M.) documentul de conformitate (DOC) pentru companie si certificatul de management al sigurantei (S.M.C.) pentru fiecare nava.
    3.1.2. Compania trebuie sa puna in functiune, cu forte proprii sau cu ajutorul unei companii de consultanta autorizate de Ministerul Transporturilor - D.P.N.M., un sistem propriu de management al sigurantei (S.M.S.) conform prevederilor Codului I.S.M., iar in momentul cand acesta urmeaza sa fie certificat, va prezenta Ministerului Transporturilor urmatoarea documentatie:
    1. cererea de certificare-tip, conform modelului anexat;
    2. setul de acte doveditoare asupra legalitatii functionarii companiei;
    3. lista navelor-tip, caracteristici, situatia certificatelor si inspectiilor statutare;
    4. manualul managementului companiei;
    5. manualul procedurilor conforme managementului companiei;
    6. manualul managementului la bordul navelor;
    7. manualul procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
    8. raportul auditului intern;
    9. chitanta privind achitarea taxelor, conform anexei nr. IV.
    3.1.3. Pe baza cererii primite, Directia porturilor si navigatiei maritime impreuna cu compania vor stabili auditorul din lista auditorilor autorizati. Acesta va fi independent fata de companie si fata de cea de consultanta.
    3.2. Verificarea conformitatii cu Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii.
    3.2.1. Pentru a fi in conformitate cu cerintele Codului I.S.M., companiile trebuie sa elaboreze, sa implementeze si sa mentina un sistem de management al sigurantei (S.M.S.), in vederea asigurarii ca este aplicata politica companiei privind siguranta navelor si protectia mediului. Politica companiei trebuie sa includa obiectivele definite de Codul I.S.M.
    3.2.2. Administratia va verifica conformitatea cu cerintele Codului I.S.M., prin determinarea:
    1. conformitatii sistemului de management al sigurantei (S.M.S), realizat de companie, cu cerintele Codului I.S.M.;
    2. felului in care sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) asigura indeplinirea obiectivelor definite in paragraful 1.2.3. din Codul I.S.M.
    3.2.3. Determinarea conformitatii elementelor sistemul de management al sigurantei (S.M.S.), pus la punct de companie, cu cerintele specificate de Codul I.S.M. se va face de catre Administratie pe baza rapoartelor de audit extern, intocmite de auditori autorizati.
    3.2.4. Criteriile principale care vor sta la baza interpretarilor necesare pentru evaluarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M., a unui sistem de management al sigurantei (S.M.S) vor fi determinate de eficienta acestuia in realizarea obiectivelor specificate in Codul I.S.M. De asemenea, va fi avut in vedere gradul de satisfacere a cerintelor Codului I.S.M. in termeni de standard specifici sigurantei navelor si protectiei mediului.
    Standardele specifice sigurantei navelor si protectiei mediului, specificate in Codul I.S.M., sunt:
    1. conformitatea cu regulile si reglementarile obligatorii:
    - Conventia internationala pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - (SOLAS 1974), la care Romania a aderat prin Decretul nr. 80/1979;
    - Conventia internationala din 1973 privind prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin protocolul incheiat la Londra la 17 februarie 1978 - (Marpol 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
    - Conventia internationala privind standardele de pregatire a navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata la Londra la 7 iulie 1978 - (STCW/1978), la care Romania a aderat prin Legea nr. 107/1992;
    - Conventia internationala asupra liniilor de incarcare (1966) si Protocolul din anul 1988 (LOAD LINE), la care Romania aderat prin Decretul nr. 80/1971;
    2. codurile, liniile directoare si standardele aplicabile recomandate de Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.), de Administratie, de societati de clasificare si de alte organizatii din industria maritima, care au fost luate in considerare.
    3.2.5. Codul I.S.M. identifica obiectivele generale ale managementului sigurantei navelor. Aceste obiective sunt:
    - de a asigura securitatea exploatarii navei si a mediului de lucru;
    - de a stabili practici impotriva tuturor riscurilor identificate;
    - de a imbunatati continuu abilitatile privind managementul sigurantei personalului de la tarm si de la bordul navei, inclusiv pregatirea situatiilor de urgenta atat in ceea ce priveste siguranta navelor, cat si protectia mediului inconjurator.
    3.2.6. Toate dovezile obiective, care au potentialul de a facilita verificarea conformitatii cu Codul I.S.M., trebuie sa fie accesibile investigatiei. Compania va prezenta auditorilor documente statutare si de clasificare relevante pentru masurile luate de aceasta in vederea asigurarii mentinerii conformitatii cu regulile si reglementarile obligatorii. In acest sens, dosarele trebuie sa fie puse la dispozitie pentru a putea fi examinate.
    Pentru verificarea activitatilor de intretinere si de functionare a navelor, care nu fac obiectul inspectiilor statutare, companiile vor prezenta inspectiei dovezi obiective, cum ar fi:
    - proceduri si instructiuni;
    - documente privind verificarile efectuate de catre ofiterii superiori angajati in activitatea zilnica de exploatare a navei.
    3.2.7. Verificarea conformitatii cu regulile si reglementarile obligatorii, care reprezinta o parte a certificarii conform Codului I.S.M., nu dubleaza si nici nu inlocuieste expertizele pentru alte certificate maritime. Verificarea conformitatii cu Codul I.S.M. nu absolva compania, comandantul sau orice alta persoana fizica sau juridica, implicata in managementul sau in exploatarea navelor, de responsabilitatile lor.
    3.2.8. Raportul de audit prezentat administratiei va cuprinde evaluarea:
    - felului in care compania a luat in considerare recomandarile mentionate la paragraful 1.2.3.2. din Codul I.S.M. la stabilirea sistemului de management al sigurantei (S.M.S.);
    - prevederile elaborate pentru asigurarea ca aceste recomandari sunt puse in practica la tarm si la bordul navei.
    Auditorii trebuie sa incurajeze companiile sa adopte masurile necesare pentru punerea in aplicare a codurilor, liniilor directoare si standardelor recomandate de catre Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.), Administratie, societatile de clasificare si alte organizatii din sectorul maritim, atunci cand aceste recomandari sunt potrivite pentru companie si pentru navele sale, chiar daca nu sunt obligatorii in virtutea Codului I.S.M.
    4. Eliberarea si valabilitatea documentului de conformitate (DOC) si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)
    4.1. Eliberarea si valabilitatea documentului de conformitate (DOC)
    4.1.1. Documentul de conformitate (DOC) se elibereaza unei companii, ca urmare a unei verificari initiale a conformitatii cu cerintele Codului I.S.M.
    4.1.2. Documentul de conformitate (DOC) se elibereaza ca urmare a verificarii faptului ca sistemul de management al sigurantei (S.M.C.), pus la punct de companie, concorda cu cerintele Codului I.S.M. si cu determinarea dovezii obiective, demonstrand ca acesta este efectiv pus in aplicare. Verificarea trebuie sa includa dovada obiectiva care demonstreaza ca sistemul de management al sigurantei (S.M.S.), pus la punct de companie, a functionat cel putin 3 luni si ca un sistem de management al sigurantei (S.M.C.) a functionat la bordul navei pentru cel putin o nava, de fiecare tip, exploatata de catre companie timp de cel putin 3 luni. Dovada obiectiva trebuie, printre altele, sa includa rapoarte de la auditul intern anual realizat de companie la bordul navei si la tarm.
    4.1.3. Documentul de conformitate (DOC) este valabil pentru tipurile de nave pe care se bazeaza verificarea initiala. Pentru navele noi, introduse de companie in exploatare dupa data eliberarii documentului de conformitate (DOC), se va proceda astfel:
    - daca navele sunt de acelasi tip, documentul de conformitate (DOC) ramane neschimbat, iar auditul va fi facut numai la nava nou-introdusa, care va primi un certificat de management al sigurantei (S.M.C.) dupa finalizarea cu rezultate satisfacatoare a auditului;
    - daca navele sunt de alte tipuri decat cele pentru care este eliberat documentul de conformitate (DOC), se va elibera un document de conformitate interimar, valabil 6 luni, timp in care compania face auditul extern.
    4.1.4. Valabilitatea unui document de conformitate (DOC) poate fi extinsa pentru a cuprinde tipurile de nave suplimentare, dupa verificarea capacitatii companiei de a fi in concordanta cu cerintele Codului I.S.M. pentru aceste tipuri de nave. In acest context, tipurile de nave sunt acelea la care se refera cap. IX al Conventiei SOLAS 74.
    Extinderea valabilitatii documentului de conformitate (DOC) pentru alte tipuri de nave nu este motiv de prelungire a termenului de valabilitate a documentului de conformitate (DOC) initial.
    4.1.5. Documentul de conformitate (DOC) este valabil pentru o perioada de 5 ani.
    4.1.6. Valabilitatea documentului de conformitate (DOC) este supusa verificarii anuale, in perioada de 3 luni inainte sau dupa data aniversara (anuala), pentru a confirma functionarea efectiva a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.). Aceasta trebuie sa includa examinarea si verificarea corectitudinii documentelor statutare si de clasificare prezentate pentru cel putin o nava de fiecare tip la care se aplica documentul de conformitate (DOC). Actiunile corective si modificarile aduse sistemului de management al sigurantei (S.M.S.), efectuate dupa verificarea anterioara, trebuie, de asemenea, verificate.
    Pentru verificarea anuala, compania trebuie sa depuna o cerere la Administratie (D.P.N.M.) la o data care sa permita efectuarea auditului in termenul precizat in paragraful anterior.
    Ca si la verificarea initiala, administratia (D.P.N.M.) va nominaliza auditorul.
    Raportul de audit, ca urmare a verificarii anuale, va fi prezentat de companie Administratiei (D.P.N.M.), insotit de documentul de conformitate (DOC) si de fisa de consemnare a verificarilor anuale.
    Consemnarea verificarii anuale se va face, dupa caz, cu precizarea termenelor de solutionare a nonconformitatilor majore inscrise in raportul de audit.
    Termenele de solutionare a nonconformitatilor nu trebuie sa depaseasca 3 luni de la data implinirii termenului de verificare anuala.
    4.1.7. Reinnoirea documentului de conformitate (DOC) pentru perioada ulterioara de 5 ani trebuie sa includa evaluarea tuturor elementelor sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) privind eficienta sa in satisfacerea obiectivelor specificate in Codul I.S.M.
    4.1.8. Pentru o companie care se va infiinta dupa data de 1 iulie 1998, daca aceasta are un sistem de management al sigurantei (S.M.S.) care satisface cerintele paragrafului 1.2.3. din Codul I.S.M., aceasta va putea cere administratiei (D.P.N.M.) emiterea unui document de conformitate interimar. Administratia (D.P.N.M.) poate emite un document de conformitate interimar, valabil cel mult 12 luni. In cadrul termenului de valabilitate, compania trebuie sa demonstreze ca planurile de implementare a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) satisfac in totalitate cerintele Codului I.S.M., astfel incat Administratia sa poata emite un document de conformitate (DOC) pentru un termen de 5 ani.
    4.1.9. Un document de conformitate interimar se va putea elibera si in cazul in care o companie care detine un document de conformitate (DOC) preia in exploatare un nou tip de nava.
    Documentul de conformitate interimar se elibereaza si in acest caz tot de catre Administratie, dupa prezentarea raportului de audit favorabil, care va consemna ca sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) a fost adaptat astfel incat sa satisfaca si cerintele specifice noului tip de nava.
    4.1.10. Documentul de conformitate (DOC) poate fi retras numai de catre Administratia care l-a eliberat. Administratia poate sa retraga documentul de conformitate (DOC), daca nu se solicita confirmarea anuala sau daca exista nonconformitati majore fata de Codul I.S.M. In acest caz, si certificatele de management al sigurantei (S.M.C.), asociate cu documentul de conformitate (DOC), vor fi invalidate si retrase.
    4.2. Eliberarea si valabilitatea certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)
    4.2.1. Certificatul de management al sigurantei (S.M.C.) se va elibera unei nave in urma verificarii initiale a conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. Aceasta include verificarea ca documentul de conformitate (DOC) pentru compania responsabila cu exploatarea navei este aplicabil acestui tip specific de nava si verificarea ca sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) corespunde Codului I.S.M. si ca este pus in aplicare. Dovezile obiective care sa demonstreze ca sistemul a functionat efectiv pentru cel putin 3 luni la bordul navei trebuie sa fie disponibile, inclusiv rapoartele auditului intern realizat de companie.
    4.2.2. Certificatul de management al sigurantei (S.M.C.) este valabil pentru o perioada de 5 ani.
    4.2.3. Valabilitatea certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) este supusa la cel putin o verificare intermediara, care sa confirme functionarea eficienta a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) si ca orice modificari efectuate de la verificarea anterioara sunt in conformitate cu Codul I.S.M. In anumite cazuri, mai ales in timpul perioadei initiale de exploatare a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.), Administratia poate sa sporeasca frecventa verificarilor intermediare, daca considera necesar.
    4.2.4. Reinnoirea certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) pentru o noua perioada de 5 ani va include o evaluare a tuturor elementelor sistemului de management al sigurantei (S.M.S.), care apartin acelei nave, in satisfacerea obiectivelor specificate in Codul I.S.M.
    4.2.5. Certificatul de management al sigurantei (S.M.C.) poate fi retras doar de Administratia care l-a eliberat. Administratia poate sa retraga certificatul de management al sigurantei (S.M.C.), daca nu se cere verificarea intermediara sau daca exista dovada unei nonconformitati majore fata de Codul I.S.M., sau daca documentul de conformitate (DOC) al companiei care exploateaza nava nu mai este valid.
    4.3. Documentul de conformitate interimar si certificatul de management al sigurantei interimar
    4.3.1. Documentul de conformitate interimar poate fi emis pentru a facilita implementarea initiala a Codului I.S.M. si aplicarea, acolo unde o companie este nou-stabilita sau unde noile tipuri de nave sunt adaugate, la un document de conformitate (DOC) existent.
    4.3.2. Administratia poate emite un document de conformitate interimar, valabil nu mai mult de 12 luni, unei companii, ca urmare a demonstrarii ca respectiva companie are un sistem de management al sigurantei (S.M.S.) care satisface obiectivele mentionate in paragraful 1.2.3. din Codul I.S.M. Administratia va cere companiei sa prezinte planurile de implementare a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) care sa satisfaca cerintele complete ale Codului I.S.M. in termenul de valabilitate al documentului de conformitate interimar.
    4.3.3. Un certificat de management al sigurantei interimar, valabil pentru nu mai mult de 6 luni, poate fi emis noilor nave, la livrare sau cand o companie preia responsabilitatile pentru managementul unei nave care este noua pentru companie. In cazuri speciale, Administratia poate extinde valabilitatea certificatului de management al sigurantei interimar pentru inca alte 6 luni.
    4.3.4. Inainte de a emite un certificat de management al sigurantei interimar, Administratia va verifica daca:
    1. documentul de conformitate (DOC) sau documentul de conformitate interimar este relevant pentru acea nava;
    2. sistemul de management al sigurantei (S.M.S.), prevazut de companie pentru nava, include elementele cheie ale Codului I.S.M. si a fost evaluat in timpul auditului pentru emiterea documentului de conformitate (DOC) sau a fost demonstrat prin emiterea documentului de conformitate interimar;
    3. comandantul si ofiterii superiori sunt familiarizati cu sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) si cu planurile pentru implementarea acestuia;
    4. au fost date instructiunile identificate ca fiind esentiale, inainte ca nava sa navigheze;
    5. exista planuri pentru auditul navei in termen de 3 luni;
    6. informatiile relevante privind sistemul de management al sigurantei (S.M.S.) sunt date in limba romana si in limba engleza.
    4.4. Procesul de certificare
    4.4.1. Procesul de certificare corespunzator pentru emiterea unui document de conformitate (DOC) pentru o companie si a unui certificat de management al sigurantei (S.M.C.) pentru o nava va implica in mod normal urmatoarele etape:
    1. verificarea initiala;
    2. verificarea periodica sau intermediara;
    3. verificarea pentru reinnoire.
    Aceste verificari sunt efectuate, la cererea pe care compania o formuleaza catre Administratie, de catre auditori autorizati de Administratie pentru efectuarea auditului. Auditorii vor fi propusi de companie dintre organizatiile recunoscute sau dintre auditorii independenti autorizati si nominalizati de Administratie in urma fiecarei cereri.
    4.5. Verificarea initiala a companiei si a navelor
    4.5.1. Compania trebuie sa solicite Administratiei certificarea conform Codului I.S.M.
    4.5.2. O evaluare a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) de la tarm, intreprinsa de Administratie, necesita evaluarea departamentelor unde se efectueaza managementul si amplasamente in concordanta cu organizarea companiei si cu functiile acestor amplasamente.
    4.5.3. La finalizarea cu rezultate satisfacatoare a evaluarii sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) de la tarm pot incepe prezentarile sau planificarea pentru evaluarea navelor companiei.
    4.5.4. La finalizarea cu rezultate satisfacatoare a evaluarii va fi emis un document de conformitate (DOC) pentru companie, ale carui copii trebuie inaintate de catre companie fiecarei filiale de pe uscat si fiecarei nave. Dupa ce fiecare nava a fost evaluata si i s-a eliberat un certificat de management al sigurantei (S.M.C.), o copie de pe acestea trebuie, de asemenea, sa existe la sediul central al companiei.
    4.5.5. In cazurile in care certificatele de management al sigurantei interimare sunt eliberate de organizatii recunoscute sau de auditori independenti, copii de pe acestea trebuie sa fie transmise de catre acestia administratiei (D.P.N.M.).
    4.6. Verificarea periodica a companiei
    4.6.1. Pentru a mentine valabilitatea documentului de conformitate (DOC), trebuie efectuate audituri periodice ale managementului sigurantei. Scopul acestor audituri este de a verifica functionarea efectiva a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) si ca orice modificari facute sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) sunt in concordanta cu cerintele Codului I.S.M.
    4.6.2. Verificarea periodica se efectueaza in perioada de 3 luni inainte sau dupa fiecare data aniversara a documentului de conformitate (DOC). Pentru finalizarea actiunilor corective necesare solutionarii nonconformitatilor, se vor stabili termene ce nu trebuie sa depaseasca 3 luni de la data auditului.
    4.6.3. Acolo unde compania are mai mult de un sediu la tarm, acestea pot sa nu fie vizitate la evaluarea initiala, insa estimarile periodice trebuie sa asigure ca toate amplasamentele au fost vizitate in timpul perioadei de valabilitate a documentului de conformitate (DOC).
    4.7. Verificarea intermediara a navelor
    4.7.1. Pentru a mentine valabilitatea certificatului de management al sigurantei (S.M.C.), trebuie executate audituri intermediare ale managementului sigurantei. Scopul acestor audituri este de a verifica functionarea efectiva a sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) si ca orice modificari aduse acestuia sunt in concordanta cu cerintele Codului I.S.M. Numarul si termenele verificarilor intermediare se stabileste de catre administratie (D.P.N.M.) la eliberarea certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)
    4.7.2. Daca urmeaza sa se efectueze doar o verificare intermediara, aceasta trebuie sa aiba loc intre a II-a si a III-a data aniversara a emiterii certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)
    4.8. Verificarea pentru reinnoirea certificatelor companiei si navelor
    Verificarile pentru reinnoire urmeaza sa fie realizate inaintea expirarii termenului de valabilitate a documentului de conformitate (DOC) sau a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.); in caz contrar, documentul de conformitate (DOC) si certificatul de management al sigurantei (S.M.C.) isi pierd valabilitatea. Verificarea pentru reinnoire se va referi la toate elementele sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) si la activitatile la care se aplica cerintele Codului I.S.M. Verificarea de reinnoire poate fi realizata cu 6 luni inainte de data de expirare a documentului de conformitate (DOC) sau a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) si trebuie finalizata inainte de data de expirare.

                         ROMANIA
    Ministry of Transport        Ministerul Transporturilor

          INTERIM SAFETY MANAGEMENT CERTIFICATE
     CERTIFICAT DE MANAGEMENT AL SIGURANTEI INTERIMAR

    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974,
    Eliberat in virtutea prevederilor Conventiei internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - 1974,
as amended, and under the authority of the Government of Romania by Ministry of Transport through
asa cum a fost modificata, si sub autoritatea Guvernului Romaniei de catre Ministerul Transporturilor prin
Ports and Maritime Navigation Directorate,
Directia Porturilor si Navigatiei Maritime,
    To the ship .......................................................
    Navei
    Distinctive number or letters .....................................
    Indicativul navei
    Port of registry ..................................................
    Portul de inregistrare
    Type of ship ......................................................
    Tipul navei
    Gross tonnage .....................................................
    Tonajul brut
    IMO Number ........................................................
    Numarul IMO
    Name and adress of Company ........................................
    Numele si adresa companiei

    This is to certify that the ship's Safety Management System created by the Company has been
    Se certifica prin prezenta ca sistemul de management al sigurantei creat de companie la bordul navei,
audited by ................... and that it complies with the requirements of the International
a fost auditat de catre ................. si acesta corespunde cerintelor Codului international
Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) following
de management pentru operarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul ISM)
verification that the Document of Compliance for the Company is aplicable to this type of ship.
si ca s-a verificat ca documentul de conformitate pentru companie este aplicabil acestui tip de nava.
    This Interim Safety Management Certificate is valid until ................
    Acest certificat de management al sigurantei interimar este valabil pana la ..................

    Issued at ........................................
    Eliberat la (locul eliberarii)

    Date of issue ..................... No ...........
    Data eliberarii                     nr.

                         PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE
                         DIRECTIA PORTURILOR SI NAVIGATIEI MARITIME
                         ...........................................
            (Signature of the duly authorized official issuing the document)
        (Semnatura persoanei oficiale autorizate sa elibereze acest document)

    (Seal or stamp of issued authority, as appropriate)
    (Sigiliul sau stampila autoritatii emitente, dupa caz)

                               ROMANIA
    Ministry of Transport                     Ministerul Transporturilor

                    INTERIM DOCUMENT OF COMPLIANCE
                   DOCUMENT DE CONFORMITATE INTERIMAR

    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974,
    Eliberat in virtutea prevederilor Conventiei internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - 1974,
as amended, and under the authority of the Government of Romania by Ministry of Transport through
1974, asa cum a fost modificata, si sub autoritatea Guvernului Romaniei de catre Ministerul Transporturilor prin
Ports and Maritime Navigation Directorate, to the company:
Directia Porturilor si Navigatiei Maritime, companiei de navigatie:

........................................................................

    This is to certify that the Safety Management System of the Company has been audited by .........
    Se certifica prin prezenta ca sistemul companiei pentru managementul sigurantei a fost auditat de ............................ and recognized as meeting the objectives of the .................. si a fost recunoscut ca intruneste obiectivele Codului international de
International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) for the type(s)
management pentru operarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul ISM) pentru tipurile
of ships listed below (delete as appropriate):
de nave de mai jos (se va taia ceea ce nu corespunde):

    Passenger ship                       Chemical tanker
    Pasager                              Tanc pentru produse chimice
    Passenger high-speed craft           Gas carrier
    Pasager de mare-viteza               Nava de transport gaze lichefiate
    Cargo high-speed craft               Mobile offshore drilling unit
    Cargou de mare viteza                Unitate mobila de foraj marin
    Bulk carrier                         Other cargo ship
    Vrachier                             Cargouri si alte tipuri de nave
    Oil tanker
    Petrolier

    This Interim Document of Compliance is valid until ................
    Acest document de conformitate interimar este valabil pana la ..........

    Issued at ..........................................
    Eliberat la (locul eliberarii)

    Date of issue ..................... No ...........
    Data eliberarii                     nr.

                         PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE
                         DIRECTIA PORTURILOR SI NAVIGATIEI MARITIME

                         ...........................................
           (Signature of the duly authorized official issuing the document)
        (Semnatura persoanei oficiale autorizate sa elibereze acest document)

    (Seal or stamp of issued authority, as appropriate)
    (Sigiliul sau stampila autoritatii emitente, dupa caz)

                               ROMANIA
    Ministry of Transport                     Ministerul Transporturilor

                       DOCUMENT OF COMPLIANCE
                      DOCUMENT DE CONFORMITATE

    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974,
    Eliberat in virtutea prevederilor Conventiei internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - 1974,
as amended, and under the authority of the Government of Romania by Ministry of Transport through
asa cum a fost modificata, si sub autoritatea Guvernului Romaniei de catre Ministerul Transporturilor prin
Ports and Maritime Navigation Directorate, to the company:
Directia Porturilor si Navigatiei Maritime, companiei de navigatie:

........................................................................

    This is to certify that the Safety Management System of the Company has been audited by .............................................
    Se certifica prin prezenta ca sistemul companiei pentru managementul sigurantei a fost auditat de ............................
and that is complies with the requirements of the International
si acesta corespunde cerintelor Codului international
Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention (ISM Code)
de management pentru operarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul ISM)
for the type(s) of ships listed below (delete as appropriate):
pentru tipurile de nave de mai jos (se va taia ceea ce nu corespunde):
    Passenger ship                       Chemical tanker
    Pasager                              Tanc pentru produse chimice
    Passenger high-speed craft           Gas carrier
    Pasager de mare-viteza               Nava de transport gaze lichefiate
    Cargo high-speed craft               Mobile offshore drilling unit
    Cargou de mare viteza                Unitate mobila de foraj marin
    Bulk carrier                         Other cargo ship
    Vrachier                             Cargouri si alte tipuri de nave
    Oil tanker
    Petrolier

    This Document of Compliance is valid until ................ subject to periodical
    Acest document de conformitate este valabil pana la data ................ cu
conditia efectuarii
verification.
verificarilor de confirmare periodica.

    Issued at ..........................................
    Eliberat la (locul eliberarii)

    Date of issue ..................... No ...........
    Data eliberarii                     nr.

                         PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE
                         DIRECTIA PORTURILOR SI NAVIGATIEI MARITIME

                         ...........................................
          (Signature of the duly authorized official issuing the document)
        (Semnatura persoanei oficiale autorizate sa elibereze acest document)

    (Seal or stamp of issued authority, as appropriate)
    (Sigiliul sau stampila autoritatii emitente, dupa caz)

                                                            (verso)
                ENDORSEMENT FOR ANNUAL VERIFICATION
                CONFIRMARI PENTRU VERIFICARI ANUALE

    This is to certify that at the periodical verification in accordance with regulation 6
    Certificam prin acesta ca la verificarea periodica efectuata in conformitate cu regula 6,
of chapter IX of the Convention, the Safety Management System was found
capitolul IX al Conventiei, sistemul de management al sigurantei a fost gasit
to comply with the requirements of the ISM Code.
in conformitate cu cerintele Codului ISM.

    1st ANNUAL VERIFICATION ................................................
    PRIMA VERIFICARE ANUALA      (Signature and name of authorized official)
                             (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                             autorizate)

    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... efectuat de ................

                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

    2nd ANNUAL VERIFICATION ................................................
    A DOUA VERIFICARE ANUALA    (Signature and name of authorized official)
                             (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                             autorizate)

    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... efectuat de ................

                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

    3rd ANNUAL VERIFICATION ................................................
    A TREIA VERIFICAREA ANUALA   (Signature and name of authorized official)
                              (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                              autorizate)

    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... efectuat de ................

                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

    4th ANNUAL VERIFICATION ................................................
    A PATRA VERIFICAREA ANUALA   (Signature and name of authorized official)
                              (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                              autorizate)

    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... efectuat de ................

                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

                              ROMANIA
    Ministry of Transport                     Ministerul Transporturilor

                       SAFETY MANAGEMENT CERTIFICATE
                   CERTIFICAT DE MANAGEMENT AL SIGURANTEI

    Issued under the provisios of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974,
    Eliberat in virtutea prevederilor Conventiei internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare - 1974,
as amended, and under the authority of the Government of Romania by Ministry of Transport through
asa cum a fost modificata, si sub autoritatea Guvernului Romaniei de catre Ministerul Transporturilor prin
Ports and Maritime Navigation Directorate,
Directia Porturilor si Navigatiei Maritime,
    To the ship .......................................................
    Navei
    Distinctive number or letters .....................................
    Indicativul navei
    Port of registry ..................................................
    Portul de inregistrare
    Type of ship ......................................................
    Tipul navei
    Gross tonnage .....................................................
    Tonajul brut
    IMO Number ........................................................
    Numarul IMO
    Name and adress of Company ........................................
    Numele si adresa companiei

    This is to certify that the ship's Safety Management System created by the Company has been
    Se certifica prin prezenta ca sistemul de management al sigurantei creat de companie la bordul navei
audited by ................. and that it compiles with the requirements of the International
a fost auditat de catre ................. si acesta corespunde cerintelor Codului international
Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention (ISM Code) following
de management pentru operarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul ISM)
verification that the Document of Compliance for the Company is aplicable to this type of ship.
si ca s-a verificat ca documentul de conformitate pentru companie este aplicabil acestui tip de nava.
    This Safety Management Certificate is valid until .............. subject to
periodical verification
    Acest Certificat de Management al Sigurantei este valabil pana la ..........
.......................... cu conditia verificarilor
and the validity of the Company's Document of Compliance No. ...........dated .. ...........................
periodice si valabilitatii documentului de conformitate al companiei, nr. ...... ......... din ...............

    Issued at ..........................................
    Eliberat la (locul eliberarii)
    Date of issue ..................... No ...........
    Data eliberarii                     nr.

                         PORTS AND MARITIME NAVIGATION DIRECTORATE
                         DIRECTIA PORTURILOR SI NAVIGATIEI MARITIME

                         ...........................................
            (Signature of the duly authorized official issuing the document)
        (Semnatura persoanei oficiale autorizate sa elibereze acest document)

    (Seal or stamp of issued authority, as appropriate)
    (Sigiliul sau stampila autoritatii emitente, dupa caz)

                                                            (verso)
                ENDORSEMENT FOR PERIODICAL VERIFICATION AND
                 ADDITIONAL VERIFICATION (IF REQUIRED)
                CONFIRMARI PENTRU VERIFICARI PERIODICE SI
                VERIFICARI SUPLIMENTARE (DACA SUNT CERUTE)

    This is to certify that at the periodical verification in accordance with regulation 6,
    Certificam prin acesta ca la verificarea periodica efectuata in conformitate cu regula 6,
of chapter IX of the Convention, the Safety Management System was found
capitolul IX al Conventiei, sistemul de management al sigurantei a fost gasit
to comply with the requirements of the ISM Code.
in conformitate cu cerintele Codului ISM.

    INTERMEDIATE VERIFICATION .............................................
    VERIFICARE INTERMEDIARA      (Signature and name of authorized official)
                              (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                              autorizate)
    (To be completed between the second and the third anniversary date)
    (A se completa intre a doua si a treia data aniversara)
    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... intocmit de ................
                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

    ADITIONAL VERIFICATION .................................................
    VERIFICARE SUPLIMENTARA      (Signature and name of authorized official)
                              (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                              autorizate)
    (To be completed between the second and the thrid anniversary date)
    (A se completa intre a doua si a treia data aniversara)
    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... intocmit de ................
                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data
    ADITIONAL VERIFICATION .................................................
    VERIFICARE SUPLIMENTARA      (Signature and name of authorized official)
                              (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                              autorizate)
    (To be completed between the second and the thrid anniversary date)
    (A se completa intre a doua si a treia data aniversara)
    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... intocmit de ................
                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

    ADITIONAL VERIFICATION .................................................
    VERIFICARE SUPLIMENTARA      (Signature and name of authorized official)
                              (Numele in clar si semnatura persoanei oficiale
                              autorizate)
    (To be completed between the second and the thrid anniversary date)
    (A se completa intre a doua si a treia data aniversara)
    Seal                Audit report no ....... carried out by .............
    Stampila            Raport audit nr. ...... intocmit de ................
                        Place ..................................
                        Locul
                        Date ...................................
                        Data

     Compania ...................
     Nr. ........ din ...........

                           CERERE DE CERTIFICARE
    Catre Ministerul Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime

    Referitor la Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.)

    Va rugam sa eliberati [sa confirmati*), sa reinnoiti*)] documentul(ele) de conformitate (DOC) si certificatele de management al sigurantei (S.M.C.), conform cerintelor Codului I.S.M., pentru compania si navele listate mai jos.
    Denumirea si sediul companiei .....................................
    Tipuri de nave aflate in management (stergeti, dupa cum este cazul)
    Nava de pasageri
    Proprietarul .............................
    Nava de mare viteza pentru pasageri
    Proprietarul .............................
    Nava de mare viteza pentru marfa
    Proprietarul .............................
    Nava de marfuri in vrac
    Proprietarul .............................
    Tanc petrolier
    Proprietarul .............................
    Tanc pentru transport gaze lichefiate
    Proprietarul .............................
    Unitatea mobila de foraj maritim in larg
    Proprietarul .............................
    Alte nave de marfa
    Proprietarul .............................
    Anexam la prezenta cerere urmatoarea documentatie:
    - setul de acte care dovedesc legalitatea functionarii companiei;
    - copii de pe certificatele de clasificare si statutare ale navelor aflate in management;
    - manualul managementului companiei;
    - manualul procedurilor conforme managementului companiei;
    - manualul(ele) managementului la bordul navelor;
    - manualul(ele) procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
    - raportul auditului intern;
    - chitanta nr. ......./............., cu care au fost achitate in contul Ministerului Transporturilor nr. 601703 "Taxe pentru eliberarea de licente si autorizatii de functionare", deschis la Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A.
    Mentionam ca auditul intern, efectuat de ......................, a dus la concluzia ca sistemul nostru corespunde cerintelor Codului I.S.M. si functioneaza normal.
    Dupa incheierea auditului extern, ne angajam sa prezentam raportul final de audit.

           Director general,                       Persoana desemnata,
           .................                       ...................
--------------------
    *) Pentru confirmarea sau pentru reinnoirea certificatelor, la cererea prezentata Ministerului Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime se vor atasa numai modificarile la documentatia initiala (daca este cazul).

    ANEXA 2

                             NORME METODOLOGICE
privind efectuarea auditului in conformitate cu prevederile Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M. pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii

    1.1. Auditul managementului sigurantei
    Procedura pentru efectuarea auditului managementului sigurantei cuprinsa in prezentele norme metodologice, include toate etapele relevante pentru verificarea initiala. Auditurile managementului sigurantei pentru confirmarile periodice sau pentru reinnoiri trebuie sa se bazeze pe aceleasi principii, chiar daca scopul lor poate fi diferit.
    1.2. Solicitarea auditului
    O data cu admiterea cererii pentru certificare, Administratia va stabili auditorii care vor efectua auditul companiei si al navelor acesteia.
    Administratia va pune la dispozitie lista auditorilor autorizati, din randul carora se va stabili auditorul, auditorul conducator, echipa de audit sau organizatia recunoscuta de catre Administratie pentru efectuarea auditului.
    1.3. Verificarea preliminara
    Ca baza pentru planificarea auditului, auditorul trebuie sa analizeze manualul managementului sigurantei, pentru a determina conformitatea sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) cu cerintele Codului I.S.M. Daca aceasta analiza dezvaluie ca sistemul nu este adecvat, auditul trebuie amanat pana cand compania ia masurile corective necesare.
    1.4. Pregatirea auditului
    1.4.1. Auditorul trebuie sa stabileasca o relatie contractuala cu compania si sa intocmeasca un plan al auditului.
    1.4.2. Auditorul trebuie sa furnizeze documentele de lucru care reglementeaza executarea auditului, pentru a facilita evaluarile, investigatiile si examinarile, in conformitate cu procedurile standard, cu instructiunile si formele care au fost stabilite pentru a asigura consecventa verificarilor.
    1.4.3. Echipa de audit trebuie sa poata comunica eficient in limba romana cu cei verificati. Comunicarea se poate face si in alta limba, daca se convine astfel in contractul dintre companie si auditor.
    1.5. Executarea auditului
    1.5.1. Auditul trebuie sa inceapa cu o sedinta de deschidere, pentru a introduce tema auditului la nivelul managementului principal al companiei, sa prezinte metodele pentru efectuarea auditului, sa confirme ora si data pentru inchiderea auditarii si sa clarifice detaliile relevante, posibil neclare, despre audit.
    1.5.2. Echipa de audit trebuie sa evalueze sistemul de management al sigurantei (S.M.S.), pe baza documentatiei prezentate de companie si a dovezilor obiective in ceea ce priveste punerea in aplicare efectiva.
    1.5.3. Dovezile obiective trebuie realizate prin interviuri si prin examinarea documentelor. Observatii privind activitatile si conditiile pot fi, de asemenea, incluse, cand este necesar, pentru a determina eficienta sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) in satisfacerea standardelor specifice ale sigurantei navelor si ale protectiei mediului inconjurator, cerute de Codul I.S.M.
    1.5.4. Observatiile facute in timpul auditului trebuie sa fie documentate. Dupa ce activitatile au fost verificate, echipa de audit trebuie sa-si revizuiasca observatiile, ce urmeaza sa fie raportate ca nonconformitati. Acestea trebuie sa fie raportate in termenii prevederilor generale sau specifice ale Codului I.S.M.
    1.5.5. La sfarsitul auditului, inaintea pregatirii raportului de audit, echipa de audit trebuie sa tina o sedinta cu conducerea superioara a companiei si cu responsabilii activitatilor respective. Scopul este de a prezenta constatarile si de a se asigura ca rezultatele auditului sunt intelese clar.
    1.6. Raportul auditului
    1.6.1. Raportul auditului trebuie pregatit sub indrumarea unui auditor sau auditor conducator, care poarta raspunderea pentru precizia si perfectiunea acestuia.
    1.6.2. Raportul auditului trebuie sa includa planul auditului, identificarea membrilor echipei de audit, datele de identificare a companiei, observatiile privind orice nonconformitate si observatii privind eficienta sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) in indeplinirea obiectivelor specificate.
    1.6.3. Compania trebuie sa primeasca o copie de pe raportul auditului. De asemenea, companiei trebuie sa i se recomande sa asigure cate o copie de pe rapoartele auditului de la bordul navelor.
    1.7. Masuri corective
    1.7.1. Compania poarta raspunderea pentru determinarea si initierea masurilor corective necesare pentru a corecta nonconformitatile sau cauzele acestora. Nereusita corectarii nonconformitatilor fata de cerintele Codului I.S.M. poate afecta valabilitatea documentului de conformitate si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.).
    1.7.2. Masurile corective si auditurile ulterioare trebuie finalizate in perioada convenita. Compania trebuie sa solicite audituri complete.
    1.8. Responsabilitatile companiei legate de auditul managementului sigurantei
    1.8.1. Verificarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. nu absolva compania, conducerea, ofiterii sau navigatorii de obligatiile lor de a respecta legislatia nationala si internationala legata de siguranta navelor si de protectia mediului inconjurator.
    1.8.2. Compania este raspunzatoare de:
    1. informarea salariatilor importanti despre obiectivele si scopul certificarii, in conformitate cu cerintele I.S.M.;
    2. numirea membrilor responsabili, din cadrul personalului, care insotesc pe membrii echipei care realizeaza auditul sau certificarea;
    3. punerea la dispozitia celor care realizeaza auditul a resurselor necesare, pentru a asigura un proces de verificare efectiv si eficient;
    4. asigurarea accesului la materialele doveditoare, asa cum solicita cei care realizeaza auditul;
    5. cooperarea cu echipa de verificare, pentru a permite realizarea obiectivelor care trebuie atinse.

    ANEXA 3

                      NORME METODOLOGICE
pentru eliberarea de licente si autorizatii persoanelor fizice si juridice, romane sau straine, care efectueaza auditul privind operarea in siguranta a navelor si prevenirea poluarii sau verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale, pe baza de contract de reprezentare

    1. Introducere
    1.1. Prezentele norme metodologice stabilesc conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice sau juridice, romane sau straine, pentru a putea fi autorizate de Ministerul Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime sa efectueze auditul privind operarea in siguranta a navelor si prevenirea poluarii sau verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale, pe baza de contract de reprezentare.
    1.2. Autorizarea se face pe baza cererii formulate de persoana fizica sau juridica, romana sau straina, catre Ministerul Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime, insotita de documentele, certificatele si de alte materiale relevante in sustinerea cererii. In cerere se va mentiona clar tipul de activitate pentru care se solicita autorizatia. Obtinerea acestei autorizatii ii va conferi, totodata, dreptul de a actiona in perimetrul infrastructurilor portuare si al cailor navigabile romanesti.
    1.3. Auditorii individuali si organizatiile recunoscute, autorizati pentru efectuarea auditurilor si eliberarea certificatelor de management al sigurantei interimare sau verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale, sunt responsabili cu faptul ca procesul de auditare si certificare se deruleaza conform cerintelor Codului I.S.M., conventiilor internationale si normelor metodologice emise de Administratie. Aceasta responsabilitate va fi inscrisa in contractul de reprezentare care se incheie intre Administratie si acestia. Tot prin acest contract de reprezentare se va preciza dreptul de control al Administratiei asupra activitatii acestora.
    1.4. In cazul in care, pentru efectuarea auditului, este necesara o echipa formata din mai multi auditori, acestia raspund solidar de faptul ca asigura derularea procesului de auditare si verificare tehnica in conformitate cu Codul I.S.M., cu conventiile internationale si cu normele metodologice emise de Administratie. La incheierea contractului de reprezentare dintre companie si echipa de audit se va stipula persoana conducatoare a echipei. Acestei persoane trebuie sa i se confere, prin contractul de reprezentare, autoritate in luarea hotararilor finale privind executarea auditului, formularea observatiilor, redactarea textului privind nonconformitatile constatate.
    Conducatorului echipei de audit ii revin si responsabilitatile privind:
    1. stabilirea planului auditului;
    2. prezentarea raportului de audit;
    3. semnarea certificatului de management al sigurantei interimar.
    1.5. In cazul in care compania angajeaza o organizatie autorizata de Administratie pentru efectuarea auditului si pentru eliberarea certificatelor de management al sigurantei interimare, echipa de audit desemnata de aceasta va trebui sa aiba nominalizat conducatorul, precum si membrii acesteia.
    1.6. Auditorii sunt raspunzatori pentru conformarea la cerintele care guverneaza auditul, pentru asigurarea secretului privind documentele referitoare la certificare si pentru tratarea cu discretie a informatiilor confidentiale.
    1.7. In cazul in care o companie a apelat la o firma de consultanta, pentru proiectarea si realizarea sistemului de management al sigurantei (S.M.S.), firma de consultanta trebuie sa obtina, in prealabil, o autorizatie din partea Ministerului Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime. In vederea obtinerii acestei autorizatii, firma de consultanta va formula o cerere insotita de documentatia necesara, care sa contina sau din care sa rezulte ca:
    1. statutul societatii comerciale, din care sa rezulte ca este inclusa in obiectul ei de activitate activitatea de consultanta;
    2. certificatul de inmatriculare la Camera de comert si industrie - Oficiul Registrului comertului;
    3. certificatul de inregistrare fiscala;
    4. documentul din care sa rezulte cine conduce activitatea respectiva;
    5. dovada ca poseda spatiu adecvat desfasurarii activitatii de consultanta;
    6. dovada ca dispune de posibilitati de stocare, tehnoredactare, multiplicare etc.;
    7. dovada ca poseda atestate asupra cunostintelor profesionale in domeniul prevederilor Codului I.S.M.;
    8. dovada ca poseda experienta in domeniul consultantei;
    9. dovada ca a lucrat cu un sistem sau in interiorul unui sistem de management al sigurantei (S.M.S.);
    10. cunoaste prevederile conventiilor internationale aplicabile navelor;
    11. dovada ca poseda bonitate financiara;
    12. reputatia personalului angajat este ireprosabila, prin prezentarea unui curriculum vitae, a cazierului judiciar si a altor acte doveditoare;
    13. personalul cunoaste limba engleza, iar pentru firmele straine, limba romana si limba engleza;
    14. are personal care sa se poata deplasa la bordul navelor;
    15. referinte sau alte documente care sa demonstreze capacitatea firmei de a oferi servicii de consultanta competente.
    Persoanele fizice sau juridice, romane si straine, care sunt angajate in activitatea de consultanta nu pot efectua auditul respectivei companii.
    1.8. Auditorii independenti si organizatiile autorizate de Administratie pentru efectuarea auditurilor si eliberarea certificatelor de management al sigurantei interimare trebuie sa corespunda cerintelor specifice prezentate in aceste norme metodologice. Auditul va fi efectuat numai de auditori independenti sau de organizatii de specialitate independente, care au fost autorizate in acest sens de catre Ministerul Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime, pe baza cererii acestora si a indeplinirii conditiilor prezentelor norme metodologice.
    1.9. Administratia trebuie sa se asigure ca exista independenta intre auditorii desemnati si personalul care furnizeaza serviciile de consultanta pentru companie sau cei care sunt implicati in managementul companiei sau sunt actionari la aceasta, prin acte doveditoare.
    2. Cerinte privind competenta de baza a auditorilor independenti care efectueaza audit pentru confirmarile anuale ale documentului de conformitate sau pentru confirmarile intermediare ale certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)
    2.1. Personalul care urmeaza sa participe la verificarile anuale de confirmare la companii sau la verificarile intermediare la bordul navelor, conform cerintelor Codului I.S.M., trebuie sa aiba cel putin o calificare intr-un domeniu relevant de inginerie, stiinte exacte sau o calificare obtinuta de la o institutie maritima sau nautica si sa aiba experienta maritima ca ofiter de nava brevetat.
    2.2. Acestia trebuie sa posede competenta adecvata si abilitatile pentru realizarea verificarii conformitatii cu cerintele Codului I.S.M., mai ales cu privire la:
    1. cunoasterea si intelegerea Codului I.S.M.;
    2. reguli si reglementari obligatorii;
    3. termenii de referinta, ceruti de Codul I.S.M., pe care compania trebuie sa-i ia in considerare;
    4. tehnici de evaluare, examinare, chestionare, analiza si raportare;
    5. aspecte tehnice sau operationale ale managementului sigurantei;
    6. cunostinte fundamentale privind transporturile maritime si operatiunile de la bordul navei;
    7. calificarea si certificarea internationala de auditor, recunoscuta de Ministerul Transporturilor, precum si participarea la cel putin doua audituri, conform Codului I.S.M., in calitate de asistenti pe langa un auditor sau membri intr-o echipa de audit.
    2.3. O astfel de competenta trebuie demonstrata prin certificate, examinari scrise sau orale si prin alte mijloace acceptabile.
    2.4. Autorizatia se elibereaza de Directia porturilor si navigatiei maritime din cadrul Ministerului Transporturilor, la cererea auditorului, si este valabila timp de 5 ani.
    2.5. Autorizatia este valabila numai in baza contractului de reprezentare incheiat intre Ministerul Transporturilor si auditor. Continutul contractului de reprezentare este cel prevazut la pct. 5.2. Durata de valabilitate a autorizatiei este aceeasi cu cea a contractului de reprezentare.
    2.6. Autorizatia isi pierde valabilitatea, daca nu este reinnoita sau daca ulterior se constata abateri fata de conditiile contractuale sau fata de procedurile de auditare. Dreptul de suspendare a autorizatiei revine Directiei porturilor si navigatiei maritime din cadrul Ministerului Transporturilor.
    3. Cerinte privind competenta auditorilor care efectueaza auditul initial si auditul pentru reinnoirea certificatelor
    3.1. Pentru a estima in intregime daca compania sau nava indeplineste cerintele Codului I.S.M., in plus fata de competenta de baza afirmata, personalul care urmeaza sa realizeze auditurile initiale sau auditurile pentru reinnoirea documentelor de conformitate sau a certificatelor de management al sigurantei (S.M.C.) trebuie sa aiba competenta:
    1. de a determina daca elementele sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) se conformeaza sau nu cerintelor Codului I.S.M.;
    2. de a determina eficienta sistemului de management al sigurantei (S.M.S.) companiei sau a navei, pentru a verifica conformitatea cu regulile si reglementarile, asa cum au fost evidentiate de documentele inspectiilor statutare si de clasificare;
    3. de a estima eficienta sistemului de management al sigurantei, in asigurarea conformitatii cu alte reguli si reglementari care nu sunt cuprinse in inspectiile statutare si de clasificare, si de a avea posibilitatea verificarii conformitatii cu aceste reguli si reglementari;
    4. de a aprecia daca practicile recomandate de Organizatia Maritima Internationala (I.M.O.), Administratie, societatile de clasificare si de organizatiile industriei maritime au fost luate in considerare.
    3.2. De asemenea, auditorii trebuie sa demonstreze participarea, in calitate de asistenti sau membri ai echipei de audit, la cel putin cinci audituri, conform cerintelor Codului I.S.M., dintre care doua trebuie sa fie audituri initiale sau pentru reinnoirea certificatelor complete atat la companie, cat si la bordul navelor. In cazul in care auditorul a efectuat trei sau mai multe audituri conform standardelor internationale de asigurare a calitatii I.S.O., acestea pot fi echivalate la stabilirea competentei, dar numai intr-un numar de maximum trei, urmand a efectua doua audituri conform Codului I.S.M., complete atat la companie, cat si la bordul navelor, in calitate de asistent sau de membru al unei echipe de audit.
    4. Cerinte privind competenta auditorilor-sefi (lead auditor)
    4.1. In cazul in care activitatea de audit nu poate fi realizata de un auditor impreuna cu asistentii sai, aceasta competenta poate fi realizata de echipe de auditori, care, impreuna, au competenta deplina necesara. In acest caz, echipele sunt conduse de un auditor-sef (lead auditor), care trebuie sa posede certificare corespunzatoare, recunoscuta international si agreata de Administratie. In afara conditiilor mentionate la pct. 2 si 3, auditorul-sef (lead auditor) trebuie sa aiba efectuate cel putin doua audituri initiale sau pentru reinnoirea certificatelor, complete, atat la companii cat si la bordul navelor, in conformitate cu Codul I.S.M.
    5. Standarde minime pentru organizatiile autorizate de Administratie pentru efectuarea auditurilor si eliberarea certificatelor de management al sigurantei interimare sau pentru verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale
    O organizatie poate fi autorizata de Administratie pentru efectuarea auditului extern si eliberarea certificatelor de management al sigurantei interimare sau pentru verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale, daca intruneste un numar de conditii minime, pentru care organizatia trebuie sa prezinte informatii complete si fundamentate.
    Pentru autorizarea de catre Administratie, organizatia trebuie sa demonstreze dimensiunea, structura, experienta si capacitatea sa.
    5.1. In scopul delegarii autoritatii, prin contract de reprezentare, de a realiza servicii de auditare sau verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale, organizatia trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    1. sa aiba un corp de auditori cu certificare si recunoastere internationala pentru efectuarea auditului sau pentru verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale;
    2. sa permita participarea reprezentantilor Administratiei la verificari de confirmare si de atestare;
    3. sa functioneze cu:
    - un important suport tehnic, de conducere si de personal, avand capacitatea dezvoltarii si intretinerii activitatii de audit si de verificare tehnica si certificare conform conventiilor internationale;
    - un personal calificat, care sa satisfaca corespunzator cerintele de serviciu in teritoriu si locale;
    4. sa fie guvernata de principii de comportare etica, principii care sa fie continute intr-un cod de etica, in scopul asigurarii celor mai bune realizari in serviciu, prin recunoasterea responsabilitatilor datorate delegarii autoritatii si prin pastrarea confidentialitatii informatiilor primite;
    5. sa demonstreze competenta tehnica, administrativa si manageriala si capacitatea de a asigura furnizarea de servicii de calitate si de actualitate;
    6. sa fie pregatita sa furnizeze informatii relevante Administratiei;
    7. conducerea organizatiei trebuie sa defineasca politica si obiectivele ei, angajamentul sau pentru asigurarea calitatii si sa garanteze ca aceasta politica este inteleasa, implementata si mentinuta la toate nivelurile organizatiei;
    8. sa dezvolte, sa implementeze si sa mentina un sistem intern propriu, efectiv, de asigurare a calitatii, bazat pe partile adecvate ale standardelor internationale de calitate recunoscute, cum ar fi Standardul ISO seria 9000, care sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
    - responsabilitatile, autoritatea si interrelatiile personalului a carui munca influenteaza calitatea serviciilor organizatiei sa fie definite si documentate;
    - toate activitatile trebuie sa fie aduse la indeplinire in conditii de control;
    - sistemul de supervizare, care monitorizeaza actiunile, sa fie pus in aplicare si aceasta activitate sa fie continuu indeplinita de catre organizatie;
    - sa fie implementat sistemul de calificare si actualizare continua a cunostintelor inspectorilor si/sau ale auditorilor;
    - inregistrarile facute in timpul auditurilor si inspectiilor trebuie sa fie pastrate, pentru demonstrarea realizarii cerintelor articolelor din standarde si a serviciilor specializate privind exploatarea corespunzatoare a sistemului calitatii;
    - sa fie implementat si sa functioneze un cuprinzator sistem de planificare si documentare a auditurilor interne, legate de calitatea activitatii in toate sectoarele;
    9. sa fi fost supusa unei certificari a sistemului sau de asigurare a calitatii de catre un organ independent de auditori, recunoscut de Administratie.
    5.2. Organizatia recunoscuta va primi autorizatia numai dupa ce va incheia cu Ministerul Transporturilor un contract de reprezentare, in care se vor stipula urmatoarele:
    1. tipurile de activitati pentru care este valabila autorizatia, audit conform Codului I.S.M, eliberarea certificatului de management al sigurantei interimar, verificarea tehnica si certificarea navelor conform conventiilor internationale;
    2. angajamentul organizatiei recunoscute de a nu se implica in managementul sau in administrarea companiilor de navigatie sau a navelor;
    3. respectarea de catre organizatia recunoscuta a conditiilor mentionate la pct. 5.1.
    Continutul contractului de reprezentare va urmari respectarea legislatiei romanesti in vigoare, precum si prevederile inscrise in Rezolutia A 739 a Organizatiei Maritime Internationale (I.M.O).
    5.3. Autorizatia se elibereaza pentru o perioada de maximum 5 ani, urmand a fi prelungita la cerere. Durata de valabilitate a autorizatiei va fi aceeasi cu cea a contractului de reprezentare.
    5.4. Autorizatia poate fi anulata numai de catre Ministerul Transporturilor - Directia porturilor si navigatiei maritime si isi pierde valabilitatea, daca nu este reinnoita la timp sau daca se constata nerespectarea conditiilor contractuale.
    5.5. Pentru efectuarea auditurilor, organizatiile recunoscute vor putea utiliza personal propriu sau auditori independenti, in functie de fiecare situatie concreta. Pentru efectuarea auditului initial al companiilor si al navelor vor fi folositi numai auditori proprii avand statut de angajat permanent. Pentru efectuarea celorlalte tipuri de audit se vor putea folosi si auditori care nu au statut de angajat permanent, dar se va avea intotdeauna in vedere respectarea cerintelor inscrise la pct. 2, 3 si 4 din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 4

                                  TAXE
pentru eliberarea documentului de conformitate (DOC) si a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)

    A. Taxe pentru eliberarea documentului de conformitate (DOC) pentru companie
    Companii care opereaza:
    - de la 1 la 10 nave     =  6.000.000 lei
    - de la 11 la 20 de nave =  7.000.000 lei
    - de la 21 la 30 de nave =  8.000.000 lei
    - de la 31 la 40 de nave =  9.000.000 lei
    - peste 40 de nave       = 10.000.000 lei
    B. Taxa pentru verificarea anuala a documentului de conformitate (DOC) pentru companie = 2.000.000 lei
    C. Taxe pentru eliberarea certificatului de management al sigurantei (S.M.C.) pentru nave
    1. Nave de tip: pasagere, Ro-Ro, feribot = 6.000.000 lei
    2. Tancuri petroliere, nave-cisterna,
       unitati de foraj marin, alte tancuri  = 3.000.000 lei
    3. Vrachiere                             = 2.500.000 lei
    4. Cargouri si alte tipuri de nave       = 2.000.000 lei
    D. Taxa pentru verificarea intermediara a certificatului de management al sigurantei (S.M.C) pentru nave = 1.000.000 lei

    NOTA:
    1. Taxele pentru reinnoirea documentelor de conformitate (DOC) si a certificatelor de management al sigurantei (S.M.C) sunt identice cu cele pentru eliberarea certificatelor initiale.
    2. Pentru eliberarea documentelor de conformitate interimare si a certificatelor de management al sigurantei interimare, precum si pentru extinderea valabilitatii certificatelor nu se percep taxe.
    3. Taxele se varsa la bugetul de stat, in contul Ministerului Transporturilor nr. 601703 "Taxe pentru eliberarea de licente si autorizatii de functionare", deschis la Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane   S.A. Aceste taxe se achita la depunerea cererii de certificare. In cazul in care certificarea nu este posibila, ele se restituie de catre Ministerul Transporturilor.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 510/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 510 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 510/1997
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu