LEGE
Nr. 85 din 28 mai 1997
privind acceptarea de catre Romania a Codului international de management
pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre
Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie
1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 30 mai 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se accepta Codul international de management pentru exploatarea in
siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul international de
management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre Organizatia Maritima
Internationala prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993, cuprins in anexa
la rezolutie si care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 2
Se imputerniceste Ministerul Transporturilor, in numele Guvernului
Romaniei, sa aduca la indeplinire prevederile Codului international de
management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea
poluarii, eliberand, prin directia sa de specialitate, Documentul de
conformitate companiilor de navigatie, Certificatul de management al sigurantei
navelor, licente si autorizatii persoanelor fizice si juridice care efectueaza
auditarea privind operarea in siguranta a navelor si prevenirea poluarii sau
verificarea tehnica a navelor conform conventiilor internationale.
Art. 3
Toate companiile de navigatie inregistrate in Romania si toate navele care
arboreaza pavilionul roman sunt obligate sa obtina de la Ministerul
Transporturilor documentele de conformitate si certificatele de management al
sigurantei.
Art. 4
Documentele de conformitate si certificatele de management al sigurantei se
elibereaza in baza prezentarii unei documentatii stabilite de Ministerul
Transporturilor si a rapoartelor favorabile intocmite de auditori, persoane
fizice si juridice romane sau straine, autorizate de Ministerul
Transporturilor.
Remunerarea si cheltuielile, efectuate de auditori, privind intocmirea
raportului de inspectie al companiilor si navelor vor fi suportate de
companiile de navigatie, pe baza de relatii contractuale.
Art. 5
Se instituie taxe de eliberare a Documentului de conformitate si a
Certificatului de management al sigurantei. Aceste taxe sunt venituri ale
bugetului de stat.
Cuantumul taxelor se stabileste, la propunerea Ministerului
Transporturilor, a Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si a
Ministerului Finantelor, prin hotarare a Guvernului.
Art. 6
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Ministerul Transporturilor va intocmi si va supune
aprobarii Guvernului normele metodologice privind procedura de eliberare a
certificatelor, autorizarea si acordarea de licente persoanelor fizice si
juridice romane sau straine care efectueaza auditari, verificari si control la
companiile de navigatie si la bordul navelor, precum si modalitatea de
stabilire a taxelor.
Art. 7
Toate dispozitiile legale anterioare, care contravin prevederilor prezentei
legi, se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 martie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 5 mai
1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
ORGANIZATIA MARITIMA
INTERNATIONALA
CODUL INTERNATIONAL DE MANAGEMENT
pentru exploatarea in siguranta a navelor si prevenirea poluarii (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.)*)
Prevederi referitoare la managementul sigurantei si prevenirea poluarii
- anexa la Rezolutia A 741 (18), adoptata la 4 noiembrie 1993 -
*) Traducere.
PREAMBUL
1. Scopul acestui cod este de a prevedea o norma internationala de
management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea
poluarii.
2. Adunarea a adoptat Rezolutia A 443 (XI), prin care a invitat toate guvernele
sa ia masurile necesare pentru protectia comandantului navei in exercitarea
corespunzatoare a responsabilitatilor sale referitoare la siguranta maritima si
protectia mediului marin.
3. Adunarea a adoptat, de asemenea, Rezolutia A 680 (17), prin care a
recunoscut din nou necesitatea unei organizari corespunzatoare a
managementului, care sa permita satisfacerea necesitatii ca personalul navigant
sa poata asigura si mentine un nivel ridicat al sigurantei si protectiei
mediului ambiant.
4. Recunoscand ca nu exista companii de navigatie sau armatori identici si
faptul ca navele sunt exploatate in conditii foarte diverse, codul se bazeaza
pe principii si obiective generale.
5. Codul este formulat in termeni generali, in scopul de a avea o aplicare
larga. Este evident ca nivelurile diferite de management, fie ca sunt aplicate
la bordul navei, fie la tarm, vor cere niveluri diferite de cunoastere a
elementelor specificate in cod.
6. Conditia fundamentala a unui bun management al sigurantei este angajarea
de cel mai inalt nivel. In problemele de siguranta si de prevenire a poluarii,
rezultatul final este determinat de angajarea, competenta, atitudinea si
motivatia indivizilor de la toate nivelurile.
1. Dispozitii generale
1.1. Definitii
1.1.1. Codul international de management al sigurantei (Codul I.S.M.)
inseamna Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a
navelor si pentru prevenirea poluarii, sub forma adoptata de catre Adunare, asa
cum ar putea fi modificat de catre Organizatie.
1.1.2. Companie inseamna proprietarul navei sau oricare alta organizatie
sau persoana, cum ar fi managerul sau agentul de inchiriere in regim de
bareboat, care si-a asumat raspunderea pentru operarea navei de la proprietar
si a acceptat sa se achite de toate sarcinile si responsabilitatile impuse prin
cod.
1.1.3. Administratie inseamna guvernul statului al carui pavilion nava a
fost autorizata sa-l arboreze.
1.2. Obiective
1.2.1. Obiectivele codului sunt garantarea sigurantei pe mare, prevenirea
vatamarilor corporale sau pierderea de vieti omenesti si evitarea deteriorarii
mediului, in mod deosebit a mediului marin si a proprietatii.
1.2.2. Obiectivele companiei in domeniul managementului sigurantei trebuie
sa fie, intre altele, urmatoarele:
(1) asigurarea unor practici sigure in exploatarea navei si a unei ambiante
de lucru fara pericole;
(2) stabilirea de masuri de siguranta impotriva tuturor riscurilor
identificate; si
(3) imbunatatirea continua a competentei personalului de la tarm si de la
bordul navelor in ceea ce priveste managementul sigurantei, inclusiv pregatirea
acestui personal pentru situatii de urgenta, cu referire atat la siguranta, cat
si la protectia mediului marin.
1.2.3. Sistemul de management trebuie sa asigure:
(1) respectarea regulilor si reglementarilor obligatorii; si
(2) luarea in considerare a codurilor aplicabile, a liniilor directoare si
a standardelor recomandate de Organizatie, administratii, societati de
clasificare si de organizatii din sectorul maritim.
1.3. Aplicare
Prevederile acestui cod pot fi aplicate tuturor navelor.
1.4. Prevederi functionale pentru sistemul de management al sigurantei
Fiecare companie trebuie sa elaboreze, sa puna in aplicare si sa mentina un
sistem de management al sigurantei care sa includa urmatoarele cerinte
functionale:
(1) o politica in domeniul sigurantei si protectiei mediului;
(2) instructiuni si proceduri pentru asigurarea exploatarii in siguranta a
navelor si a protectiei mediului marin in conformitate cu reglementarile
internationale relevante si cu legislatia statului de pavilion;
(3) niveluri de autoritate definite si linii de comunicatie care sa permita
comunicarea intre membrii personalului de la bord si intre acestia si
personalul de la tarm;
(4) proceduri pentru raportarea accidentelor si a nonconformitatilor fata
de prevederile acestui cod;
(5) proceduri de pregatire si de interventie pentru a face fata situatiilor
de urgenta;
(6) proceduri pentru audituri interne si de control al managementului.
2. Politica in domeniul sigurantei si protectiei mediului
2.1. Compania trebuie sa stabileasca o politica in domeniul sigurantei si
al protectiei mediului care sa prezinte modul de realizare a obiectivelor
mentionate in paragraful 1.2.
2.2. Compania trebuie sa asigure punerea in aplicare si mentinerea acestei
politici la toate nivelurile organizatorice, atat la bordul navelor, cat si la
tarm.
3. Responsabilitatile si autoritatea companiei
3.1. In cazul in care entitatea responsabila pentru exploatarea navei este
diferita de armator, armatorul trebuie sa transmita administratiei numele
complet si detaliile acestei entitati.
3.2. Compania trebuie sa defineasca si sa stabileasca, in scris,
responsabilitatea, autoritatea si relatiile reciproce dintre toate persoanele
insarcinate cu conducerea, executarea si verificarea activitatilor legate de
siguranta si de prevenirea poluarii sau avand incidenta asupra lor.
3.3. Compania raspunde de asigurarea resurselor adecvate si a suportului
corespunzator de la tarm, in scopul de a permite persoanei sau persoanelor
desemnate sa-si indeplineasca functiile lor.
4. Persoana desemnata (persoanele desemnate)
Pentru garantarea exploatarii in siguranta a fiecarei nave si pentru
asigurarea legaturii dintre companie si persoanele de la bord, fiecare companie
trebuie sa desemneze, dupa caz, o persoana sau mai multe persoane de la tarm,
care sa aiba acces direct la nivelul cel mai inalt al conducerii.
Responsabilitatea si autoritatea persoanei sau a persoanelor desemnate trebuie
sa includa supravegherea aspectelor de exploatare a fiecarei nave, legate de
siguranta si de prevenirea poluarii si sa asigure alocarea resurselor adecvate
si a suportului corespunzator de la tarm, in functie de necesitati.
5. Responsabilitatile si autoritatea comandantului
5.1. Compania trebuie sa defineasca in mod clar si sa stabileasca, in
scris, responsabilitatea comandantului cu privire la:
(1) punerea in aplicare a politicii companiei in domeniul sigurantei si al
protectiei mediului;
(2) motivarea echipajului pentru aplicarea acestei politici;
(3) intocmirea ordinelor si instructiunilor corespunzatoare in mod clar si
simplu;
(4) verificarea respectarii cerintelor specifice; si
(5) analizarea sistemului de management al sigurantei si raportarea
deficientelor acestuia directiunii de la tarm.
5.2. Compania trebuie sa se asigure ca sistemul de management al
sigurantei, in vigoare la bordul navei, subliniaza in mod expres autoritatea
comandantului. Compania trebuie sa precizeze in sistemul de management al
sigurantei ca autoritatea suprema apartine comandantului si ca el are
responsabilitatea de a lua decizii referitoare la siguranta si la prevenirea
poluarii si de a cere asistenta companiei, daca aceasta este necesara.
6. Resurse si personal
6.1. Compania trebuie sa se asigure, in privinta comandantului, ca acesta:
(1) detine calificarea necesara pentru comanda navei;
(2) cunoaste perfect sistemul de management al sigurantei companiei; si
(3) beneficiaza de sprijinul necesar pentru executarea in siguranta a
sarcinilor sale.
6.2. Compania trebuie sa se asigure ca fiecare nava dispune de un personal
navigant calificat si brevetat, avand aptitudinile, din punct de vedere
medical, cerute de prescriptiile internationale si nationale relevante.
6.3. Compania trebuie sa stabileasca proceduri, cu scopul de a se asigura
ca personalul nou si personalul transferat in functii noi, legate de siguranta
si de protectia mediului, primesc instructajul necesar pentru executarea
sarcinilor lor.
Instructiunile care sunt esential a fi date inainte de imbarcare trebuie
identificate, stabilite in scris si transmise.
6.4. Compania trebuie sa se asigure ca intreg personalul care este implicat
in cadrul sistemului de management al sigurantei companiei are un nivel adecvat
de intelegere a regulilor, reglementarilor, codurilor si liniilor directoare
pertinente.
6.5. Compania trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri care sa
permita identificarea oricarei instruiri ce poate fi necesara pentru punerea in
aplicare a sistemului de management al sigurantei si sa se asigure ca aceasta
instruire este efectuata de intreg personalul implicat.
6.6. Compania trebuie sa stabileasca proceduri care sa asigure ca
personalul navei primeste informatiile relevante privind sistemul de management
al sigurantei in limba de lucru sau in limbile intelese de acesta.
6.7. Compania trebuie sa se asigure ca membrii personalului navei sunt
capabili sa comunice eficient intre ei la executarea sarcinilor legate de
sistemul de management al sigurantei.
7. Elaborarea planurilor pentru operatiunile de la bordul navei
Compania trebuie sa stabileasca procedurile de intocmire de planuri si
instructiuni pentru operatiunile principale la bordul navei privind siguranta
navei si prevenirea poluarii. Diferitele sarcini implicate de aceasta trebuie
definite si repartizate unui personal calificat.
8. Pregatirea pentru situatii de urgenta
8.1. Compania trebuie sa stabileasca proceduri pentru identificarea si
descrierea situatiilor de urgenta ce pot surveni la bordul navelor, precum si
masurile ce trebuie luate pentru a face fata acestora.
8.2. Compania trebuie sa stabileasca programe de exercitii de pregatire a
masurilor ce trebuie luate in caz de urgenta.
8.3. Sistemul de management al sigurantei trebuie sa prevada masuri
adecvate care sa asigure ca prin modul sau de organizare compania este capabila
sa faca fata, in orice moment, la pericolele, accidentele si situatiile de
urgenta ce ar putea surveni la navele sale.
9. Raportarea si analiza nonconformitatilor, a accidentelor si a
situatiilor potential periculoase
9.1. Sistemul de management al sigurantei trebuie sa includa proceduri care
sa asigure ca nonconformitatile, accidentele si situatiile potential
periculoase sunt raportate companiei si ca sunt cercetate si analizate in
scopul imbunatatirii sigurantei si prevenirii poluarii.
9.2. Compania trebuie sa stabileasca proceduri pentru punerea in aplicare a
masurilor corective.
10. Intretinerea navei si a echipamentelor sale
10.1. Compania trebuie sa stabileasca proceduri care sa asigure ca nava
este mentinuta intr-o stare conforma cu prevederile regulilor si
reglementarilor pertinente, precum si cu cerintele suplimentare care pot fi
stabilite de catre companie.
10.2. Pentru indeplinirea acestor cerinte, compania trebuie sa se asigure
ca:
(1) inspectiile sunt efectuate la intervale corespunzatoare;
(2) orice nonconformitate este raportata impreuna cu indicarea cauzei
posibile, daca aceasta este cunoscuta;
(3) sunt luate masurile corective corespunzatoare; si
(4) aceste activitati sunt consemnate intr-un registru.
10.3. Compania trebuie sa stabileasca, in cadrul sistemului de management
al sigurantei, proceduri pentru identificarea echipamentelor si a instalatiilor
tehnice a caror defectare brusca in exploatare poate cauza situatii
periculoase. Sistemul de management al sigurantei trebuie sa prevada masuri
specifice, in scopul cresterii fiabilitatii echipamentelor sau a instalatiilor
respective. Aceste masuri trebuie sa includa incercarea, la intervale regulate,
a dispozitivelor si a echipamentelor de rezerva sau a instalatiilor tehnice
care nu sunt folosite in permanenta.
10.4. Inspectiile mentionate la paragraful 10.2, precum si masurile la care
se refera paragraful 10.3 trebuie sa fie integrate in programul de intretinere
curenta a navei.
11. Documentatii
11.1. Compania trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri pentru
controlul tuturor documentelor si al datelor care se refera la sistemul de
management al sigurantei.
11.2. Compania trebuie sa se asigure ca:
(1) documentele valabile sunt disponibile in toate locurile relevante;
(2) modificarile aduse acestor documente sunt examinate si aprobate de
catre personalul autorizat; si
(3) documentele expirate sunt retrase prompt.
11.3. Documentele folosite la descrierea si la punerea in aplicare a
sistemului de management al sigurantei pot constitui obiectul Manualului de
management al sigurantei.
Aceste documente trebuie pastrate in forma considerata de companie ca fiind
cea mai eficienta. Fiecare nava trebuie sa aiba la bord toate documentele
relevante privind nava.
12. Verificarea, examinarea si evaluarea, efectuate de catre companie
12.1. Compania trebuie sa efectueze audituri interne, pentru a verifica
daca activitatile legate de siguranta si de prevenirea poluarii sunt in
conformitate cu sistemul de management al sigurantei.
12.2. Compania trebuie sa evalueze periodic eficienta sistemului de
management al sigurantei si, daca este necesar, va revizui sistemul in
conformitate cu procedurile pe care ea le-a stabilit.
12.3. Auditurile si eventualele actiuni corective trebuie efectuate in
conformitate cu procedurile stabilite.
12.4. Personalul care efectueaza auditul nu trebuie sa faca parte din
sectoarele auditate, cu exceptia cazului in care aceasta nu este posibila din
considerente ce tin de marimea si natura companiei.
12.5. Rezultatele auditurilor si ale revizuirilor trebuie aduse la
cunostinta intregului personal care are responsabilitati in sectorul respectiv.
12.6. Personalul de conducere responsabil ai sectorului respectiv trebuie
sa ia imediat masurile corective necesare pentru remedierea deficientelor
constatate.
13. Certificare, verificare si control
13.1. Nava trebuie sa fie exploatata de o companie careia i s-a eliberat un
document de conformitate pentru tipul respectiv de nava.
13.2. Un document de conformitate trebuie sa fie eliberat pentru fiecare
companie care indeplineste cerintele Codului I.S.M. de catre administratie, de
catre o organizatie recunoscuta de administratie sau de catre guvernul tarii
care actioneaza in numele administratiei, in care compania a decis sa-si
desfasoare activitatea. Acest document trebuie acceptat ca o dovada ca compania
este capabila sa satisfaca cerintele codului.
13.3. Un exemplar al acestui document trebuie pastrat la bord pentru ca, la
cerere, comandantul sa-l poata prezenta in vederea verificarii de catre
administratie sau de catre organizatia recunoscuta de catre aceasta.
13.4. Un certificat, denumit certificat de management al sigurantei,
trebuie eliberat unei nave de catre administratie sau de catre o organizatie
recunoscuta de administratie.
La eliberarea certificatului, administratia trebuie sa verifice daca
managementul companiei si managementul la bordul navei sunt in conformitate cu
sistemul de management al sigurantei aprobat.
13.5. Administratia sau o organizatie recunoscuta de administratie trebuie
sa verifice periodic functionarea corespunzatoare a sistemului de management al
sigurantei navei, asa cum a fost aprobat.