HOTARARE Nr. 476 din 18 aprilie 2003
privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a
prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M.
amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a
certificatelor de management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului
I.S.M. amendat si a Normelor metodologice pentru mandatarea auditorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 9 mai 2003
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutie si ale art. III din Legea
nr. 681/2002 privind acceptarea de catre Romania a amendamentelor la Codul
international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru
prevenirea poluarii (Codul international de management al sigurantei - Codul
I.S.M.), adoptate de catre Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia
M.S.C. 104 (73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997
privind acceptarea de catre Romania a Codului international de management
pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de catre
Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie
1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba:
a) Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului
international de management al sigurantei - Codul I.S.M. amendat, prevazute in
anexa nr. 1;
b) Normele metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de
management al sigurantei in conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat,
prevazute in anexa nr. 2;
c) Normele metodologice pentru mandatarea auditorilor prevazute in anexa
nr. 3.
Art. 2
Autoritatea Navala Romana aplica normele metodologice aprobate conform art.
1 lit. a) si b) si elibereaza, in numele Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, documentul de conformitate DOC companiilor de
navigatie si certificatul de management al sigurantei SMC navelor care
arboreaza pavilionul Romaniei.
Art. 3
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Hotararea Guvernului nr.
510/1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
85/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 3
octombrie 1997, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului international de management
al sigurantei - Codul I.S.M. amendat
CAP. 1
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale si definitii
Art. 1
Potrivit Codului I.S.M. amendat, fiecare companie de navigatie are
obligatia sa stabileasca obiectivele in domeniul managementului sigurantei,
prevazute in sectiunea 1.2 a acestuia, precum si sa dezvolte, sa implementeze
si sa mentina un sistem de management al sigurantei (SMS) care include
cerintele functionale prevazute in sectiunea 1.4 din Codul I.S.M. amendat.
Art. 2
Termenii si expresiile folosite in prezentele norme metodologice au
urmatorul inteles:
a) Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M. - Codul
international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru
prevenirea poluarii, adoptat de Organizatia Maritima Internationala (IMO) prin
Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993, astfel cum a fost modificat prin
amendamentele adoptate de Organizatia Maritima Internationala (IMO) prin
Rezolutia 104 (73) din 5 decembrie 2000, denumit in continuare Codul I.S.M.;
b) companie - proprietarul navei sau oricare alta organizatie ori persoana,
cum ar fi managerul sau agentul de inchiriere in regim de bareboat, care si-a
asumat raspunderea pentru operarea navei de la proprietar si a acceptat sa se
achite de toate sarcinile si responsabilitatile impuse prin Codul I.S.M.;
c) administratie - Guvernul statului roman al carui pavilion nava este
indreptatita sa il arboreze. Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, denumit in continuare MLPTL, este imputernicit, potrivit legii, ca,
in numele Guvernului, sa duca la indeplinire prevederile Codului I.S.M. MLPTL
elibereaza, prin Autoritatea Navala Romana, denumita in continuare ANR,
Documentul de conformitate (DOC) companiilor de navigatie si Certificatul de
management al sigurantei navelor;
d) sistemul de management al sigurantei (SMS), denumit in continuare SMS -
un sistem structurat si documentat, care permite personalului companiei sa puna
efectiv in practica politica companiei in domeniul sigurantei si in domeniul
protectiei mediului inconjurator;
e) document de conformitate (DOC), denumit in continuare DOC - un document
eliberat unei companii care respecta cerintele Codului I.S.M.;
f) document de conformitate interimar - un document eliberat, in conditiile
legii, unei companii care corespunde Codului I.S.M. si a carui valabilitate
este de maximum 12 luni;
g) certificatul de management al sigurantei (SMC), denumit in continuare
SMC - un document eliberat unei nave, care semnifica faptul ca managementul
companiei si cel de la bordul navei sunt in concordanta cu SMS aprobat;
h) certificatul de management al sigurantei interimar - un document
eliberat, in conditiile legii, unei nave care corespunde Codului I.S.M. si a
carui valabilitate este de maximum 6 luni;
i) auditul managementului sigurantei - o examinare sistematica si
independenta pentru a determina daca activitatile efectuate in cadrul SMS si
rezultatele legate de acestea sunt in concordanta cu reglementarile planificate
si daca aceste reglementari sunt puse efectiv in practica si permit realizarea
obiectivelor;
j) observatie - o specificare de fapt, facuta in timpul auditului
managementului sigurantei si confirmata de dovada obiectiva;
k) dovada obiectiva - informatiile, inregistrarile sau expunerile asupra
unui fapt, cantitative ori calitative, referitoare la siguranta sau la
existenta si punerea in aplicare a unui element al SMS, care se bazeaza pe
observatie, masurare ori incercare si care pot fi verificate;
l) nonconformitate - o situatie observata, in care dovada obiectiva indica
neindeplinirea unei cerinte specificate;
m) nonconformitate majora - o abatere identificabila, care constituie o
amenintare serioasa la adresa personalului sau a sigurantei navei ori un
pericol serios la adresa mediului ambiant si care necesita o actiune corectiva
imediata si care include lipsa unei implementari efective si sistematice a unei
cerinte a Codului I.S.M.;
n) data aniversara - ziua si luna fiecarui an, care corespund cu data
expirarii documentelor sau certificatelor relevante;
o) Conventie - Conventia internationala pentru ocrotirea vietii omenesti pe
mare, 1974, astfel cum a fost amendata;
p) supraveghere - inspectia periodica si obligatorie pentru verificarea
conformitatii cu prevederile conventiilor internationale la care Romania este
parte;
r) Organizatie - Organizatia Maritima Internationala.
SECTIUNEA a 2-a
Scop si aplicare
Art. 3
Prin prezentele norme metodologice se reglementeaza proceduri pentru:
a) verificarea conformitatii SMS al unei companii ce opereaza nave si/sau a
SMS al unei/unor nave controlate de companie cu cerintele Codului I.S.M.;
b) eliberarea si verificarea anuala sau intermediara a DOC si eliberarea si
verificarea intermediara a SMC.
CAP. 2
SECTIUNEA 1
Verificarea conformitatii cu Codul I.S.M.
Art. 4
Pentru a fi in conformitate cu cerintele Codului I.S.M., companiile trebuie
sa elaboreze, sa implementeze si sa mentina un SMS care sa asigure siguranta
navelor si protectia mediului. Politica companiei trebuie sa includa
obiectivele definite de Codul I.S.M.
Art. 5
ANR va verifica conformitatea cu cerintele Codului I.S.M. prin
determinarea:
a) conformitatii SMS realizat de companie cu cerintele Codului I.S.M.;
b) modului in care SMS asigura indeplinirea obiectivelor prevazute in
paragraful 1.2.3 din Codul I.S.M.
Art. 6
Determinarea conformitatii elementelor SMS, implementat de companie, cu
cerintele specificate de Codul I.S.M. se va face catre ANR pe baza rapoartelor
de audit extern, intocmite de auditori mandatati de catre MLPTL, potrivit
legii.
SECTIUNEA a 2-a
Concordanta SMS cu obiectivele generale ale managementului sigurantei
Art. 7
Codul I.S.M. identifica obiectivele generale ale managementului sigurantei
navelor, care urmaresc:
a) asigurarea sigurantei exploatarii navei si a mediului de lucru;
b) stabilirea de practici impotriva tuturor riscurilor identificate;
c) imbunatatirea continua a abilitatilor personalului de la tarm si de la
bordul navei privind managementul sigurantei, inclusiv pregatirea situatiilor
de urgenta atat in ceea ce priveste siguranta navelor, cat si protectia
mediului inconjurator.
SECTIUNEA a 3-a
Concordanta SMS cu cerintele specifice de siguranta si prevenirea poluarii
Art. 8
(1) Criteriul de baza pentru efectuarea evaluarii conformitatii cu
cerintele Codului I.S.M. trebuie sa fie in concordanta cu SMS, cu cerintele
specifice definite de Codul I.S.M. ca standarde specifice de siguranta si
protectie a mediului.
(2) Standardele specifice privind siguranta navelor si protectia mediului
prevazute de Codul I.S.M. sunt:
a) conformitatea cu regulile si reglementarile obligatorii prevazute in:
- Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe
mare, incheiata la Londra - (SOLAS 1974), la care Romania a aderat prin
Decretul nr. 80/1979;
- Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre
nave, incheiata la Londra, modificata prin Protocolul incheiat la Londra la 17
februarie 1978 - (Marpol 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr.
6/1993;
- Conventia internationala privind standardele de pregatire a
navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata
la Londra la 7 iulie 1978 - (STCW/1978), la care Romania a aderat prin Legea
nr. 107/1992;
- Conventia internationala asupra liniilor de incarcare, incheiata la
Londra la 5 aprilie 1966, si Protocolul din anul 1978 (LOAD LINE), la care
Romania a aderat prin Decretul nr. 80/1971;
b) luarea in considerare, in conformitate cu prevederile pct. 1.2.3 alin.
(2) din Codul I.S.M., a codurilor aplicabile, a liniilor directoare si a
standardelor recomandate de Organizatie, administratii, societati de
clasificare si de organizatii din sectorul maritim, care se regasesc in
rezolutiile la care se face referire in prezenta hotarare, respectiv:
- Rezolutia A. 913 (22) privind liniile directoare revizuite pentru
implementarea Codului international de management al sigurantei (Codul I.S.M.)
de catre administratii, adoptata de catre Organizatia Maritima Internationala
la 29 noiembrie 2001;
- Rezolutia A. 739 (18) privind liniile directoare pentru autorizarea
organizatiilor care actioneaza in numele administratiei, adoptata de catre
Organizatia Maritima Internationala la 4 noiembrie 1993;
- Rezolutia A. 789 (19) privind activitatile de supraveghere si certificare
specifice ale unei organizatii recunoscute care actioneaza in numele
administratiei, adoptata de catre Organizatia Maritima Internationala la 23
noiembrie 1995.
Art. 9
Evaluarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. se face de catre
auditori mandatati de catre MLPTL in conditiile legii.
Art. 10
Toate dovezile care pot facilita verificarea conformitatii cu Codul I.S.M.
trebuie sa fie accesibile examinarii. In acest sens compania pune la dispozitie
auditorilor toate documentele privind certificatele statutare si de clasa care
sa scoata in evidenta actiunile intreprinse de companie pentru mentinerea
conformitatii cu regulile si reglementarile obligatorii. Auditorii vor verifica
in mod deosebit autenticitatea si veridicitatea respectivelor documente.
Art. 11
Pe timpul evaluarii, pentru cerintele obligatorii care nu fac obiectul
supravegherilor, cum ar fi modul de intretinere a navei si a echipamentului sau
anumite cerinte operationale, se vor solicita urmatoarele documente care sa
asigure conformitatea si dovezi obiective si necesare pentru verificare:
a) documentele referitoare la procedurile si instructiunile prevazute in
sectiunea 1.4 a Codului I.S.M.;
b) documentele privind verificarile efectuate de ofiterii superiori in
timpul operatiunilor zilnice avand ca obiectiv asigurarea conformitatii.
Art. 12
(1) Verificarea conformitatii cu regulile si reglementarile obligatorii,
care reprezinta o parte a certificarii conform Codului I.S.M., nu dubleaza si
nici nu inlocuieste supravegherea pentru obtinerea altor certificate maritime.
(2) Verificarea conformitatii cu cerintele Codului I.S.M. nu absolva
compania, comandantul sau orice alta persoana fizica ori juridica, implicata in
managementul sau in operarea navelor, de responsabilitatile lor in acest sens.
Art. 13
ANR trebuie sa se asigure ca respectiva companie:
a) si-a stabilit sistemul de management al sigurantei (SMS) in conformitate
cu prevederile pct. 1.2.3 alin. (2) din Codul I.S.M.; si
b) a stabilit proceduri prin care sa asigure ca prevederile prevazute la
art. 11 lit. a) sunt implementate la tarm si la bordul navei.
Art. 14
In cadrul SMS, implementarea altor coduri, a liniilor directoare si a
standardelor recomandate de Organizatie, de societatile de clasificare si de
alte organizatii din sectorul maritim nu sunt obligatorii in conformitate cu
cerintele Codului I.S.M. Totusi auditorii trebuie sa incurajeze ca acestea sa
fie adoptate atunci cand sunt aplicabile activitatii companiei.
ANEXA 2
NORME METODOLOGICE
privind procedura de eliberare a certificatelor de management al sigurantei in
conformitate cu cerintele Codului I.S.M. amendat
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Termenii si expresiile folosite in prezentele norme metodologice au
intelesul prevazut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotarare.
Art. 2
Toate companiile, persoane juridice romane sau filiale in Romania ale unor
persoane juridice straine, care sunt proprietare de nave sau care administreaza
nave care arboreaza pavilionul roman, trebuie sa obtina de la ANR, DOC pentru
companie si SMC pentru fiecare nava.
Art. 3
(1) Compania trebuie sa puna in functiune, cu forte proprii sau cu ajutorul
unei companii de consultanta, un SMS propriu, conform prevederilor Codului
I.S.M.
(2) ANR va emite DOC si SMC in baza unui raport de audit executat de un
auditor din lista auditorilor mandatati de MLPTL si care va fi independent fata
de companie si fata de compania de consultanta care a contribuit la
implementarea sistemului, conform prevederilor alin. (1).
(3) Auditul va fi executat in conformitate cu liniile directoare din
Rezolutia IMO A.913 (22).
Art. 4
Pentru certificare fiecare companie va prezenta ANR urmatoarea
documentatie:
a) cererea de certificare-tip, conform modelului prezentat in anexa la
prezentele norme metodologice;
b) actele doveditoare privind legalitatea functionarii companiei;
c) lista cu tipurile de nave, caracteristicile acestora, certificatele si
rapoartele inspectiilor statutare si de clasa;
d) manualul managementului companiei;
e) manualul procedurilor conforme managementului companiei;
f) manualul managementului la bordul navelor;
g) manualul procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
h) raportul auditului extern;
i) chitanta privind achitarea tarifelor.
CAP. 2
Procedura de certificare
Art. 5
(1) Procedura de certificare pentru emiterea unui DOC pentru o companie si
a unui SMC pentru o nava va cuprinde in mod normal urmatoarele etape:
a) verificarea initiala;
b) verificarea anuala sau intermediara;
c) verificarea pentru reinnoire;
d) verificarea suplimentara.
(2) Verificarile prevazute la alin. (1) se efectueaza de auditorii
mandatati de MLPTL in conditiile legii, la cererea companiei interesate,
prezentandu-se documentatia prevazuta la art. 4.
Art. 6
Verificarea initiala a companiei si a navelor se face prin parcurgerea
urmatoarelor etape:
a) evaluarea SMS al companiei;
b) evaluarea SMS al navelor.
Art. 7
(1) Evaluarea SMS de la tarm presupune evaluarea departamentelor unde se
efectueaza managementul si a celorlalte compartimente existente in concordanta
cu organizarea companiei si cu functiile acestor structuri.
(2) In cazul in care compania are mai multe sedii, nu este obligatoriu ca
toate sediile sa fie inspectate cu ocazia verificarii initiale.
Art. 8
Dupa finalizarea evaluarii SMS de la tarm si in cazul in care rezultatele
au fost satisfacatoare, poate incepe organizarea si planificarea evaluarii
navelor apartinand respectivei companii.
Art. 9
Dupa finalizarea evaluarii navelor si daca rezultatele sunt satisfacatoare,
ANR va elibera DOC pentru companie si SMC pentru navele acesteia.
Art. 10
(1) DOC se elibereaza ca urmare a verificarii faptului ca SMS implementat
de companie concorda cu cerintele Codului I.S.M. si ca acesta este efectiv pus
in aplicare.
(2) In cadrul verificarii compania trebuie sa demonstreze ca SMS pus la
punct de companie a functionat cel putin 3 luni si ca un SMS a functionat la
bordul navelor pentru cel putin o nava, de fiecare tip, exploatata de catre
companie timp de cel putin 3 luni. Dovada functionarii celor doua sisteme
trebuie sa includa rapoarte de audit intern anual realizat de companie la
bordul navei si la tarm.
(3) O copie de pe DOC prevazut va fi transmisa fiecarei filiale si fiecarei
nave a companiei, iar cate o copie de pe SMC al fiecarei nave va fi transmisa
la sediul central al companiei.
Art. 11
(1) Verificarea anuala a DOC se face pe baza unor audituri anuale.
(2) Scopul acestor audituri este de a verifica functionarea efectiva a SMS
si daca orice modificari facute SMS sunt in concordanta cu cerintele Codului
I.S.M.
(3) Auditurile trebuie sa includa examinarea si verificarea corectitudinii
dovezilor privind certificatele statutare si de clasa pentru cel putin o nava
din fiecare tip, care au fost avute in vedere la eliberarea initiala a DOC.
Art. 12
Verificarea anuala se efectueaza in perioada de 3 luni inainte sau dupa
fiecare data aniversara DOC. Daca se constata nonconformitati, se vor stabili
termene de remediere a deficientelor, care sa nu depaseasca 3 luni de la data
auditului.
Art. 13
In cazul in care compania are mai multe sedii si acestea nu au fost
vizitate la evaluarea initiala, in cadrul verificarii anuale se va urmari ca
acestea sa fie vizitate in perioada de valabilitate a DOC.
Art. 14
In anumite cazuri, in timpul perioadei initiale de operare conform SMS, ANR
poate constata necesitatea cresterii frecventei verificarilor intermediare.
Frecventa acestor verificari se stabileste tinand cont de nonconformitatile
gasite. Numarul si termenele verificarilor intermediare se stabilesc de catre
ANR la eliberarea SMC
Art. 15
In cazul in care se efectueaza doar o verificare intermediara, aceasta
trebuie sa aiba loc intre a 2-a si a 3-a data aniversara a emiterii SMC.
Art. 16
(1) Verificarile pentru reinnoire urmeaza sa fie realizate inaintea
expirarii datei aniversare a DOC sau a SMC.
(2) Verificarea pentru reinnoire va avea in vedere toate elementele SMS si
activitatile la care se aplica cerintele Codului I.S.M.
(3) Verificarea de reinnoire poate fi realizata cu 6 luni inainte de data
de expirare a DOC sau a SMC si trebuie finalizata inainte de data de expirare a
acestora.
CAP. 3
Eliberarea si valabilitatea DOC si a SMC
Art. 17
DOC se elibereaza unei companii ca urmare a unei verificari initiale a
conformitatii cu cerintele Codului I.S.M., potrivit prevederilor art. 4.
Art. 18
DOC este valabil pentru tipurile de nave inspectate cu ocazia verificarii
initiale. Pentru navele noi, introduse de companie in exploatare dupa data
eliberarii DOC, se va proceda astfel:
a) daca navele sunt de acelasi tip, DOC ramane neschimbat, iar auditul va
fi facut numai la nava nou-introdusa, care va primi un SMC dupa finalizarea cu
rezultate satisfacatoare a auditului;
b) daca navele sunt de alte tipuri decat cele pentru care este eliberat
DOC, se va elibera un document de conformitate interimar, valabil 6 luni, timp
in care compania face un nou audit.
Art. 19
(1) Valabilitatea unui DOC poate fi extinsa pentru a cuprinde tipurile de
nave suplimentare, dupa verificarea capacitatii companiei de a fi in
concordanta cu cerintele Codului I.S.M. pentru aceste tipuri de nave. In acest
context, tipurile de nave sunt acelea la care se refera cap. IX al Conventiei
SOLAS 74.
(2) Extinderea valabilitatii DOC pentru alte tipuri de nave nu este motiv
de prelungire a termenului de valabilitate a DOC initial.
Art. 20
DOC este valabil pentru o perioada de 5 ani.
Art. 21
(1) In perioada prevazuta la art. 20, pentru mentinerea valabilitatii DOC
compania este supusa verificarii anuale, in perioada de 3 luni inainte sau dupa
data aniversara (anuala), pentru a confirma functionarea efectiva a SMS.
Aceasta trebuie sa includa examinarea si verificarea corectitudinii
documentelor statutare si de clasificare prezentate pentru cel putin o nava de
fiecare tip la care se aplica DOC. Actiunile corective si modificarile aduse
SMS, efectuate dupa verificarea anterioara, trebuie, de asemenea, verificate.
(2) Pentru verificarea anuala compania trebuie sa depuna o cerere la ANR la
o data care sa permita efectuarea auditului in termenul prevazut la alin. (1).
(3) Verificarea anuala va fi efectuata de catre auditori mandatati de MLPTL
sa efectueze audituri.
Art. 22
(1) Raportul de audit, ca urmare a verificarii anuale, va fi prezentat ANR
de catre companie, insotit de DOC si de fisa de consemnare a verificarilor
anuale.
(2) In fisa de consemnare a verificarii anuale se va face, dupa caz, si
precizarea termenelor de remediere a nonconformitatilor majore inscrise in
raportul de audit.
(3) Termenele de remediere a nonconformitatilor nu trebuie sa depaseasca 3
luni de la data verificarii anuale.
Art. 23
Reinnoirea DOC pentru perioada ulterioara de 5 ani trebuie sa includa
evaluarea tuturor elementelor SMS privind eficienta sa in satisfacerea
obiectivelor specificate in Codul I.S.M.
Art. 24
(1) DOC poate fi retras numai de catre ANR.
(2) ANR poate sa retraga DOC, daca nu se solicita verificarea anuala sau
daca exista nonconformitati majore fata de cerintele Codului I.S.M. In acest
caz si SMC emise pe baza DOC vor fi anulate si retrase.
Art. 25
(1) SMC se elibereaza in urma verificarii initiale a conformitatii cu
cerintele Codului I.S.M. In cadrul verificarii se va urmari daca DOC, pentru
acea companie responsabila cu exploatarea navei, este aplicabil acestui tip de
nava si daca SMS corespunde si este pus in aplicare conform cerintelor Codului
I.S.M.
(2) In cadrul verificarii compania trebuie sa demonstreze ca SMS
implementat de companie a functionat cel putin 3 luni si ca un SMS a functionat
la bordul navelor cel putin 3 luni pentru cel putin o nava de fiecare tip,
exploatata de catre companie. Dovada functionarii celor doua sisteme trebuie sa
includa rapoarte de audit intern anual realizat de companie.
Art. 26
SMC este valabil pentru o perioada de 5 ani.
Art. 27
Valabilitatea SMC este supusa la cel putin o verificare intermediara, care
sa confirme functionarea eficienta a SMS si ca orice modificari efectuate de la
verificarea anterioara sunt in conformitate cu Codul I.S.M. In anumite cazuri,
mai ales in timpul perioadei initiale de exploatare a SMS, ANR poate sa
sporeasca frecventa verificarilor intermediare daca considera necesar.
Art. 28
Reinnoirea SMC pentru o noua perioada de 5 ani va include o evaluare a
tuturor elementelor SMS, care apartin acelei nave, in satisfacerea obiectivelor
specificate in Codul I.S.M.
Art. 29
(1) SMC poate fi retras numai de catre ANR.
(2) ANR poate sa retraga SMC daca nu se solicita verificarea intermediara
sau daca exista dovada unei nonconformitati majore fata de cerintele Codului
I.S.M. sau daca DOC al companiei care exploateaza nava nu mai este valid ori
este retras.
CAP. 4
Documentul de conformitate interimar si certificatul de management al
sigurantei interimar
Art. 30
Documentul de conformitate interimar poate fi emis pentru a facilita
implementarea initiala si aplicarea Codului I.S.M., pentru o companie
nou-infiintata sau in cazul in care o companie opereaza un nou tip de nava fata
de cele care au fost avute in vedere la emiterea DOC existent.
Art. 31
(1) O companie nou-infiintata, daca aceasta are un SMS care satisface
obiectivele paragrafului 1.2.3 din Codul I.S.M., va putea solicita ANR emiterea
unui document de conformitate interimar.
(2) ANR poate emite un document de conformitate interimar, valabil cel mult
12 luni. In aceasta perioada de valabilitate compania trebuie sa demonstreze ca
planurile de implementare a SMS satisfac in totalitate cerintele Codului
I.S.M., astfel incat ANR sa poata emite un DOC pentru un termen de 5 ani.
Art. 32
(1) Un document de conformitate interimar se va putea elibera si in cazul
in care o companie care detine un DOC preia in exploatare un nou tip de nava.
(2) Documentul de conformitate interimar se elibereaza si in acest caz tot
de catre ANR dupa prezentarea raportului de audit favorabil, care va consemna
ca SMS a fost adaptat astfel incat sa satisfaca si cerintele specifice noului
tip de nava.
Art. 33
(1) ANR poate emite un document de conformitate interimar, valabil nu mai
mult de 12 luni, unei companii, daca aceasta demonstreaza ca are un SMS care
satisface obiectivele mentionate la paragraful 1.2.3 din Codul I.S.M.
(2) ANR va cere companiei sa prezinte planurile de implementare SMS care sa
satisfaca cerintele complete ale Codului I.S.M., in termenul de valabilitate a
documentului de conformitate interimar.
Art. 34
Un certificat de management al sigurantei interimar, valabil pentru cel
mult 6 luni, poate fi emis navelor noi la livrare sau cand o companie preia
responsabilitatile pentru managementul unei nave care este noua pentru
companie. In cazuri speciale ANR poate extinde valabilitatea certificatului de
management al sigurantei interimar pentru inca alte 6 luni.
Art. 35
In scopul emiterii unui certificat de management al sigurantei interimar,
ANR va verifica daca:
a) DOC sau documentul de conformitate interimar este relevant pentru acea
nava;
b) SMS prevazut de companie pentru nava include cerintele Codului I.S.M. si
a fost evaluat in timpul auditului pentru emiterea DOC sau a fost demonstrat
prin emiterea documentului de conformitate interimar;
c) comandantul si ofiterii superiori sunt familiarizati cu SMS si cu
planurile pentru implementarea acestuia;
d) au fost date instructiunile identificate ca fiind esentiale, inainte ca
nava sa navigheze;
e) exista planuri pentru auditul navei in termen de 3 luni;
f) informatiile relevante privind SMS sunt date in limba romana si in limba
engleza.
CAP. 5
Proceduri cu privire la nonconformitatile majore observate, relative la
Codul I.S.M.
Art. 36
(1) In cazul in care se constata nonconformitati majore in cadrul
auditurilor referitoare la Codul I.S.M., ANR trebuie sa se asigure ca acestea
sunt cunoscute, in vederea remedierii, de catre companie.
(2) O nonconformitate majora gasita poate fi retrogradata la
nonconformitate daca ANR este satisfacuta de remedierile facute. O
nonconformitate majora aparuta la o nava trebuie sa fie retrogradata la
nonconformitate inainte de plecarea navei. Solutionarea/remedierea
nonconformitatilor se va face intr-o perioada care sa nu depaseasca 3 luni de
la data constatarii.
(3) In cazul in care ANR permite ca o nonconformitate majora sa fie
retrogradata in nonconformitate, trebuie sa fie efectuat cel putin un audit in
perioada de timp agreata pentru actiunile de remediere, in vederea observarii
daca aceste remedieri au fost efectiv realizate.
Art. 37
La solicitarea statului portului, ANR trebuie sa furnizeze informatiile
relevante disponibile cu privire la valabilitatea DOC prezentat de o nava care
arboreaza pavilionul roman.
Art. 38
In cazul in care unei companii i-a fost retras DOC, respectivei companii nu
i se mai emite un document de conformitate interimar sau un nou DOC pana cand
nu a fost efectuata o verificare initiala sau o verificare suplimentara
similara unei verificari initiale si care a avut rezultate satisfacatoare.
Art. 39
(1) In cazul retragerii DOC, din cauza unei nonconformitati majore, se
retrag si SMC care au fost eliberate in baza DOC.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) ANR trebuie sa ia masurile necesare
pentru ca navele carora li s-a retras SMC sa nu mai opereze. Aceste masuri pot
include retinerea navei sau stoparea operatiunilor de incarcare/descarcare a
navei, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Masurile intreprinse conform alin. (2) inceteaza dupa emiterea unor noi
SMC.
Art. 40
(1) Emiterea unor noi SMC se va face numai dupa eliberarea unui nou DOC si
numai dupa ce se va face o verificare echivalenta cu o verificare initiala la
bordul navelor respectivei companii.
(2) Verificarea prevazuta la alin. (1) se va efectua pentru cel putin o
nava din fiecare tip.
Art. 41
(1) In cazul in care unei nave i-a fost retras SMC, chiar daca DOC al
companiei este valabil, ANR va lua masuri pentru retinerea navei sau stoparea
operatiunilor de incarcare/descarcare a navei, in conformitate cu legislatia in
vigoare.
(2) Masurile intreprinse conform alin. (1) inceteaza dupa emiterea unui nou
SMC.
Art. 42
(1) Unei nave careia i-a fost retras SMC din cauza unei nonconformitati
majore nu i se va elibera un certificat de siguranta a managementului
interimar. Un nou SMC poate fi eliberat numai dupa efectuarea unei verificari
initiale sau a unei verificari suplimentare echivalente unei verificari
initiale la bordul navei.
(2) In functie de natura nonconformitatii majore a SMS implementat la
bordul navei, valabilitatea DOC trebuie verificata printr-un audit, echivalent
cu un audit anual, inaintea eliberarii SMC. Noul SMC emis trebuie sa aiba
aceeasi data de expirare cu a celui retras.
ANEXA 1
la normele metodologice
Compania ............................
Nr. ............. din ...............
CERERE DE CERTIFICARE-TIP
Catre Autoritatea Navala Romana
Va rugam sa eliberati [sa confirmati*), sa reinnoiti*)] documentul(ele) de
conformitate DOC si certificatele de management al sigurantei SMC, conform
cerintelor Codului I.S.M., pentru compania si navele listate mai jos.
Denumirea si sediul companiei .............................................
Tipuri de nave aflate in management (stergeti, dupa cum este cazul):
Pasager ...............................................................
Proprietarul ..........................................................
Pasager de mare viteza ................................................
Proprietarul ..........................................................
Cargou de mare viteza .................................................
Proprietarul ..........................................................
Vrachier ..............................................................
Proprietarul ..........................................................
Petrolier .............................................................
Proprietarul ..........................................................
Tanc pentru produse chimice ...........................................
Proprietarul ..........................................................
Nava de transport gaze lichefiate .....................................
Proprietarul ..........................................................
Unitate mobila de foraj maritim .......................................
Proprietarul ..........................................................
Alte tipuri de nave de transport marfuri ..............................
Proprietarul ..........................................................
Anexam la prezenta cerere urmatoarea documentatie:
- setul de acte care dovedesc legalitatea functionarii companiei;
- documente cuprinzand caracteristicile navelor, certificatele si
rapoartele inspectiilor statutare si de clasa;
- manualul managementului companiei;
- manualul procedurilor conforme managementului companiei;
- manualul(ele) managementului la bordul navelor;
- manualul(ele) procedurilor conforme managementului la bordul navelor;
- raportul auditului intern;
- chitanta nr. ............/..........., cu care au fost achitate tarifele
corespunzatoare.
Mentionam ca auditul intern, efectuat de ..........................., a dus
la concluzia ca sistemul nostru corespunde cerintelor Codului I.S.M. si
functioneaza normal.
Dupa incheierea auditului extern, ne angajam sa prezentam raportul final de
audit extern.
Director general, Persoana desemnata,
..................... ........................
------------
*) Pentru confirmarea sau pentru reinnoirea certificatelor, la cererea
prezentata Autoritatii Navale Romane, se vor atasa numai modificarile la
documentatia initiala (daca este cazul).
ANEXA 3
NORME METODOLOGICE
privind mandatarea auditorilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Termenii si expresiile folosite in prezentele norme metodologice au
intelesul prevazut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotarare.
Art. 2
(1) Prezentele norme metodologice reglementeaza conditiile pe care trebuie
sa le indeplineasca persoanele fizice sau juridice, romane ori straine,
autorizate in conformitate cu reglementarile in vigoare, pentru a fi mandatate
de MLPTL sa efectueze auditul privind operarea in siguranta a navelor si
prevenirea poluarii navelor, conform cerintelor Codului I.S.M. si ale
conventiilor internationale aplicabile.
(2) Mandatarea se face pe baza de contract de mandat special, incheiat
intre respectivele persoane fizice sau juridice prevazute la alin. (1) si
MLPTL.
Art. 3
Auditul se efectueaza pe baza de contract incheiat intre auditor/echipa de
auditori si compania care a solicitat auditarea.
Art. 4
(1) In contractul incheiat intre companie si echipa de audit se va stipula
persoana conducatoare a echipei. Acestei persoane trebuie sa i se confere prin
contractul incheiat competenta in luarea hotararilor finale privind executarea
auditului, formularea observatiilor si redactarea textului privind
nonconformitatile constatate.
(2) In cazul in care, pentru efectuarea auditului, este necesara o echipa
formata din mai multi auditori, acestia raspund solidar pentru asigurarea
derularii procesului de auditare in conformitate cu Codul I.S.M., cu
conventiile internationale aplicabile si cu normele metodologice emise de
MLPTL.
(3) Conducatorului echipei de audit ii revin si responsabilitatile privind:
a) stabilirea planului auditului;
b) prezentarea raportului de audit.
Art. 5
In cazul in care compania angajeaza o persoana juridica mandatata de MLPTL
pentru efectuarea auditului, echipa de audit desemnata de aceasta va trebui sa
aiba nominalizat conducatorul, precum si membrii acesteia.
Art. 6
Auditorii sunt raspunzatori pentru conformarea cu cerintele necesare
efectuarii auditului, pentru asigurarea secretului privind documentele
referitoare la certificare si pentru asigurarea confidentialitatii
informatiilor.
Art. 7
Persoanele fizice sau juridice, romane si straine, care efectueaza
activitatea de consultanta pentru organizarea sistemului de management al
sigurantei (SMS) in cadrul companiei, nu pot efectua auditul respectivei
companii.
Art. 8
(1) Auditorii independenti, persoane fizice sau juridice mandatate de MLPTL
pentru efectuarea auditurilor, trebuie sa corespunda cerintelor specifice
prevazute in prezentele norme metodologice.
(2) Auditul va fi efectuat numai de auditori independenti, persoane fizice
sau persoane juridice specializate si autorizate, care au fost mandatate pe
baza cererii acestora si a indeplinirii conditiilor prevazute in prezentele
norme metodologice.
Art. 9
MLPTL trebuie sa se asigure, pe baza actelor doveditoare, ca exista
independenta intre auditorii mandatati si personalul care furnizeaza serviciile
de consultanta pentru companie sau cei care sunt implicati in managementul
companiei ori sunt actionari la aceasta.
CAP. 2
Cerinte privind competenta de baza a auditorilor independenti care
efectueaza audit pentru verificarile anuale ale DOC sau pentru verificarile
intermediare/suplimentare ale SMC
Art. 10
Personalul care participa la verificarea conformitatii cu cerintele Codului
I.S.M. trebuie sa aiba o pregatire minima, astfel:
a) sa fie absolventi de studii superioare cu o vechime in munca de minimum
doi ani; sau
b) sa aiba o calificare intr-o institutie maritima si experienta relevanta
ca ofiter maritim la bordul navelor.
Art. 11
(1) Pe langa pregatirea minima, personalul prevazut la art. 10 trebuie sa
fi urmat si un curs de perfectionare aprobat sau recunoscut de catre ANR, cu
respectarea reglementarilor specifice in vigoare, care sa le asigure competenta
si deprinderile necesare pentru verificarea conformitatii cu cerintele Codului
I.S.M. si, in special, privind:
a) cunoasterea si intelegerea Codului I.S.M.;
b) regulile si reglementarile obligatorii;
c) termenii de referinta pe care companiile trebuie sa le aiba in vedere,
asa cum este prevazut in Codul I.S.M.;
d) tehnici de efectuare a examinarilor, a sondajelor, a evaluarilor si a
raportarilor;
e) aspecte tehnice si operationale privind SMS;
f) cunostinte de baza privind transportul naval;
g) participarea la cel putin un audit privind SMS.
(2) Cunostintele prevazute la alin. (1) se dovedesc cu diplome sau
certificate obtinute in urma unor examene scrise sau orale.
CAP. 3
Cerinte privind competenta auditorilor pentru verificarea initiala si
verificarea pentru reinnoire
Art. 12
Pentru o evaluare corecta a indeplinirii de catre o companie sau de o nava
a cerintelor Codului I.S.M. persoanele care urmeaza sa efectueze verificarea
initiala sau verificarile pentru reinnoirea DOC si SMC trebuie sa aiba
calitatea de auditor-sef si sa faca dovada urmatoarelor competente suplimentare
necesare, fata de cele prevazute la art. 9 si 10, pentru:
a) a determina daca elementele SMS se conformeaza sau nu cerintelor Codului
I.S.M.;
b) a determina eficienta SMS al companiei sau al navei, pentru a verifica
conformitatea cu regulile si reglementarile aplicabile, asa cum au fost
evidentiate de documentele inspectiilor statutare si de clasificare;
c) a estima eficienta SMS in asigurarea conformitatii cu alte reguli si
reglementari tehnice care nu sunt cuprinse in inspectiile statutare si de
clasificare si de a avea posibilitatea verificarii conformitatii cu aceste
reguli si reglementari;
d) a evalua daca au fost luate in considerare practicile recomandate de
Organizatie, MLPTL, societatile de clasificare si de alte organizatii maritime.
CAP. 4
Cerinte privind competenta auditorilor-sefi (lead auditor)
Art. 13
(1) Pentru a li se recunoaste calitatea de auditor-sef, conform
prevederilor art. 12, auditorii trebuie sa demonstreze participarea, in
calitate de asistenti sau membri ai echipei de audit, la cel putin 5 audituri,
efectuate conform cerintelor Codului I.S.M., dintre care 3 trebuie sa fie
audituri initiale sau pentru reinnoirea certificatelor, complete atat la
companie, cat si la bordul navelor.
(2) In cazul in care auditorul a efectuat 3 sau mai multe audituri conform
standardelor internationale de asigurare a calitatii ISO, acestea pot fi
echivalate cu un numar de maximum 3 audituri conform Codului I.S.M.
CAP. 5
Cerinte privind competenta auditorilor pentru verificarea anuala,
intermediara si interimara
Art. 14
Persoanele care urmeaza sa efectueze verificarea anuala, intermediara si
interimara trebuie sa satisfaca cerintele de baza pentru personalul care
efectueaza verificari si sa faca dovada ca a participat la minimum doua
verificari anuale sau verificari initiale. Aceste persoane trebuie sa primeasca
instructiuni speciale necesare care sa le asigure competenta ceruta pentru determinarea
eficientei SMS al companiei.
CAP. 6
Conditii minime pentru mandatarea auditorilor
Art. 15
(1) Pentru incheierea contractului de mandat special persoanele fizice sau
juridice prevazute la art. 2 alin. (1) vor depune o cerere scrisa la MLPTL,
insotita de documentele, certificatele si de alte materiale relevante in
sustinerea cererii. In cerere se va mentiona in mod expres tipul de activitate
pentru care se solicita mandatarea, respectiv:
a) evaluarea SMS, implementat de companiile de navigatie romanesti;
b) evaluarea SMS, organizat la bordul navelor care arboreaza pavilionul
roman;
c) emiterea certificatului de management al sigurantei interimar pentru
navele care arboreaza pavilionul roman, aflate la momentul auditarii in afara
granitelor tarii, in baza mandatului acordat de catre ANR.
(2) Auditorii mandatati sunt obligati sa efectueze procesul de auditare
conform cerintelor Codului I.S.M., conventiilor internationale aplicabile si
ale legislatiei in vigoare.
(3) Aceasta obligatie va fi inscrisa in contractul de mandat special care
se incheie intre MLPTL si auditori. In contractul de mandat special va fi
stipulat si dreptul de control al MLPTL, exercitat prin ANR, asupra activitatii
auditorilor.
Art. 16
Contractul de mandat special incheiat intre MLPTL si auditor, la
solicitarea auditorului, este valabil timp de 5 ani de la data incheierii, cu
posibilitatea prelungirii acestuia, la cererea auditorului, depusa cu 30 de
zile inainte de data expirarii.
Art. 17
(1) Contractul de mandat special se va incheia cu respectarea legislatiei
in vigoare si luandu-se in considerare cerintele prevazute in Rezolutia IMO
A.739 (18) si va contine cel putin prevederi referitoare la:
a) tipurile de activitati pentru care este valabil auditul in conformitate
cu cerintele Codului I.S.M.;
b) angajamentul de a nu se implica in managementul sau in administrarea
companiilor de navigatie ori a navelor;
c) respectarea conditiilor prevazute la art. 15 alin. (2);
d) efectuarea auditului cu personal propriu sau cu alti auditori, in
functie de situatiile concrete.
(2) Auditorii mandatati isi vor desfasura activitatea in conformitate cu
legislatia in vigoare, luand in considerare prevederile anexei la Rezolutia Organizatiei
A.789 (19) privind activitatile de supraveghere si certificare specifice ale
unei organizatii recunoscute care actioneaza in numele administratiei.
(3) Pentru efectuarea auditurilor auditorii mandatati vor putea utiliza
personal propriu, precum si alti auditori, in functie de fiecare situatie
concreta. Pentru efectuarea auditului initial al companiilor si al navelor vor
fi folositi numai auditori proprii avand statut de angajat permanent. Pentru
efectuarea celorlalte tipuri de audit se vor putea folosi si auditori care nu
au statut de angajat permanent, dar se va avea intotdeauna in vedere
respectarea cerintelor inscrise la cap. II - V din prezentele norme
metodologice.
Art. 18
Contractul de mandat special poate fi revocat de MLPTL in cazul in care se
constata abateri grave ale auditorului de la prevederile contractului sau de la
procedurile de auditare. Revocarea se face pe baza rapoartelor inaintate de
ANR.