LEGE
Nr. 231 din 1 iunie 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea
regimului special pentru activitatea de transport maritim international
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 516 din 8 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 116 din 27 august 1998 privind
instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim international,
emisa in temeiul art. 1 pct. 12 lit. f) din Legea nr. 148/1998 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind dezvoltarea si modernizarea parcului de nave sub pavilion roman
destinate transportului public"
2. Titlul capitolului I se abroga.
3. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta ordonanta are drept scop acordarea unor facilitati si a unui
sprijin financiar pentru modernizarea si dezvoltarea parcului de nave sub
pavilion roman, pentru cresterea prestigiului pavilionului roman pe piata
internationala a transportului naval, atragerea de noi venituri la bugetul de
stat si asigurarea liberei circulatii a fortei de munca angajate in transportul
naval.
(2) In sensul prezentei ordonante, prin nava sub pavilion roman se intelege
o nava destinata transportului public, care arboreaza pavilion roman si este
operata de catre o persoana juridica romana, autorizata conform legii, denumita
in continuare operator."
4. Articolul 2 se abroga.
5. Titlul capitolului II se abroga.
6. Articolele 3 si 4 se abroga.
7. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Pentru ducerea la indeplinire a prevederilor art. 1, operatorii
beneficiaza de facilitati fiscale, precum si de sprijinul financiar al
statului.
(2) In conformitate cu prevederile alin. (1), se pot acorda urmatoarele
facilitati:
a) scutirea de impozit pe profit pentru un numar limitat de ani, cu
conditia ca acest profit sa fie reinvestit in achizitia de nave noi sau in
modernizarea celor existente;
b) aplicarea amortizarii accelerate la navele noi;
c) scutirea de la plata taxelor vamale pentru achizitia de nave noi, precum
si pentru echipamente si piese de schimb destinate repararii, modernizarii si
constructiei navelor;
d) acordarea regimului de marfuri de export pentru livrarile de
combustibil, lubrifianti si alte materiale consumabile utilizate de nave in
voiaje internationale.
(3) Facilitatile prevazute la alin. (2) se acorda in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(4) Sprijinul financiar din partea statului se poate acorda pentru
modernizarea navelor si pentru constructii noi."
8. Articolele 6, 8, 9 si 10 se abroga.
9. Capitolul III, respectiv articolele 11 si 12, se abroga.
10. Titlul capitolului IV se abroga.
11. Articolul 13 se abroga.
12. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Pentru ca un operator sa poata beneficia de facilitatile prevazute la
art. 5 alin. (2), trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele criterii:
a) sa aiba navele in proprietate sau inchiriate in bareboat pe o perioada
de cel putin un an sau in contract de leasing cu clauza de cumparare;
b) navele prevazute la lit. a) sa arboreze pavilionul roman;
c) navele sa detina certificat de conformitate cu normele tehnice de
constructie obligatorii eliberat de Autoritatea Navala Romana sau certificatul
de clasa eliberat de o societate de clasificare agreata de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
d) sa detina certificatele emise de Autoritatea Navala Romana sau de catre
o organizatie cu care Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
a incheiat conventii de lucru in acest sens, care atesta conformitatea cu
prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este
parte.
(2) Facilitatile prevazute la art. 5 alin. (2) se acorda numai pentru
urmatoarele categorii de nave:
a) nave maritime cu un tonaj brut mai mare de 500 tone, calculat conform
Conventiei internationale din 1969 asupra masurarii tonajului navelor;
b) nave de navigatie interioara cu o capacitate de incarcare pentru
transport marfa de minimum 900 tone;
c) remorchere si impingatoare de navigatie interioara cu o putere a
motoarelor de propulsie de minimum 368 kW;
d) nave de pasageri de navigatie interioara cu o capacitate de transport de
cel putin 20 de persoane;
e) nave de navigatie interioara autopropulsate cu o capacitate de incarcare
de minimum 900 tone si puterea motoarelor de propulsie de cel putin 368
kW."
13. Articolele 15 - 18 se abroga.
14. Capitolul V, respectiv articolele 19, 20, 21, 22 si 23, se abroga.
15. Titlul capitolului VI se abroga.
16. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Statul acorda sprijin financiar pentru modernizarea si dezvoltarea parcului
de nave care arboreaza pavilion roman, pe baza unor programe de modernizare si
dezvoltare elaborate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si aprobate de Guvern."
17. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Sprijinul financiar al statului pentru modernizarea si dezvoltarea
parcului de nave sub pavilion roman se acorda in limita a 25% din pretul de
achizitie a navelor noi, respectiv din valoarea lucrarilor de modernizare, in
urmatoarele cazuri:
a) constructii de nave noi in santierele navale romanesti;
b) modernizarea navelor existente, pentru aducerea acestora la standardele
tehnice ale Uniunii Europene privind siguranta navigatiei si prevenirea
poluarii."
18. Articolul 26 se abroga.
19. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Programele de modernizare si dezvoltare a parcului de nave sub pavilion
roman, denumite in continuare programe, vor fi elaborate de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si vor fi aprobate de Guvern pana
la data de 1 august a fiecarui an, pentru finantare in anul urmator, in functie
de resursele financiare.
(2) Resursele pentru acordarea sprijinului financiar se asigura din:
a) fonduri bugetare;
b) fonduri atrase;
c) credite;
d) programe de finantare externa."
20. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va cuprinde in
proiectele programelor de modernizare si dezvoltare solicitarile operatorilor
pentru acele nave pentru care a fost dovedita, printr-un studiu de
fezabilitate, eficienta economica in exploatare pe o relatie de transport
intern sau international de interes pentru Romania sau care valorifica
potentialul porturilor romanesti."
21. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Operatorii care solicita includerea in programele de modernizare si
dezvoltare vor depune la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului o cerere insotita de studiul de fezabilitate al navei, documentatia
tehnica avizata de Autoritatea Navala Romana, precum si dovada constituirii
resurselor financiare proprii in cuantum de minimum 75% ."
22. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are obligatia ca
in termen de 60 de zile de la data depunerii cererii sa raspunda operatorilor
in legatura cu acceptarea includerii in programe sau, dupa caz, refuzul
motivat."
23. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Dupa aprobarea de catre Guvern a programului de modernizare si dezvoltare
si aprobarea finantarii acestuia prin legea anuala a bugetului de stat,
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va comunica
operatorilor, in termen de 10 zile, un document in care se mentioneaza
cuantumul sprijinului financiar si conditiile de acordare a acestuia. Pentru
alocatia stabilita, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va
incheia un contract de finantare cu operatorul beneficiar."
24. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Suma alocata pentru fiecare nava prin programul anual de modernizare si
dezvoltare se considera ca plata datorata de catre operator santierului naval
constructor sau furnizorului de echipamente si piese de schimb pentru
modernizare si se va elibera de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului o data cu inmatricularea navei in registrul matricol al navelor si
emiterea certificatului de nationalitate, in cazul navelor noi, sau cu semnarea
procesului-verbal de terminare a lucrarilor de modernizare, in cazul navelor
deja inmatriculate.
(2) Aceasta suma se va mentiona in registrul matricol in care este
inmatriculata nava si in certificatul de nationalitate al navei sub forma de
gaj/ipoteca a statului exigibila numai in interiorul unei perioade de 8 ani de
la data inscrierii.
(3) La incheierea termenului de 8 ani, daca nu a intervenit nici una dintre
situatiile prevazute la art. 34, gajul/ipoteca aferenta sprijinului financiar
acordat se considera stinsa si se radiaza."
25. Articolul 33 se abroga.
26. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Operatorul care a beneficiat de sprijinul statului prin programele de
modernizare si dezvoltare are obligatia sa pastreze sub pavilion roman, cel
putin 8 ani, navele pentru care a beneficiat de facilitatile prevazute in
prezenta ordonanta si sa le asigure corespunzator valorii pentru corp si masini
pentru toata aceasta perioada.
(2) Scoaterea de sub pavilionul roman inainte de termenul de 8 ani a
navelor prevazute la alin. (1) se va putea efectua numai dupa rambursarea de
catre operator la bugetul de stat a sumei primite.
(3) In cazul in care operatorul care a beneficiat de sprijinul statului se
desfiinteaza prin procedura falimentului, inainte de 8 ani de la inscrierea in
registrul matricol si in certificatul de nationalitate a sumei alocate, statul
este indreptatit sa recupereze sumele alocate intocmai ca o banca finantatoare,
sumele respective fiind considerate obligatii ale operatorilor fata de bugetul
de stat.
(4) In situatia pierderii totale a navei in caz de forta majora, inainte de
termenul de 8 ani, operatorul va varsa la bugetul de stat cota-parte din
valoarea recuperata de la asigurator, corespunzatoare partii din pretul navei
acoperite de alocatia primita prin programul de modernizare si dezvoltare.
(5) Operatorul poate gaja/ipoteca, in interiorul perioadei de 8 ani, navele
pentru care a beneficiat de sprijinul financiar al statului, numai cu acordul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului."
27. Titlul capitolului VII se abroga.
28. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va asigura
punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Ministerul
Finantelor Publice exercita controlul asupra modului in care se aplica
prevederile prezentei ordonante."
29. Articolul 36 se abroga.
30. Dupa articolul 38 se introduce articolul 39 cu urmatorul cuprins:
"Art. 39
In termen de 45 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonante, la propunerea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, Guvernul va emite hotararea de modificare si completare a
Hotararii Guvernului nr. 302/1999 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului
special pentru activitatea de transport maritim international, care se va
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
31. Anexa la Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 se abroga.
Art. 2
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 116/1998, astfel cum a fost modificata si
completata prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor numerotarea corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 mai 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 mai
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
CONSTANTIN NITA