HOTARARE Nr. 410 din 23 martie 2004
privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 30 martie 2004
Avand in vedere prevederile art. XVI al titlului III din cartea a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile ulterioare,
in temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, al art. 40 alin. (1) din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, al Hotararii
Parlamentului nr. 5/2004 pentru aprobarea modificarii structurii si componentei
Guvernului, precum si al art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei
publice centrale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii este organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii aplica strategia si Programul de
guvernare in domeniul educatiei, invatamantului, cercetarii stiintifice,
dezvoltarii tehnologice si inovarii.
(3) Sediul central al Ministerului Educatiei si Cercetarii este in
municipiul Bucuresti, str. General Berthelot nr. 28 - 30, sectorul 1.
(4) Sediul Ministerului Educatiei si Cercetarii pentru activitatea de
cercetare este in municipiul Bucuresti, str. D.I. Mendeleev nr. 21 - 25,
sectorul 1.
Art. 2
Ministerul Educatiei si Cercetarii conduce sistemul national de educatie,
invatamant si cercetare, exercitandu-si atributiile stabilite prin legi si prin
alte acte normative din sfera sa de activitate.
Art. 3
Ministerul Educatiei si Cercetarii exercita urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care planifica strategic si asigura elaborarea si
implementarea politicilor in domeniul invatamantului, cercetarii, tehnologiei
si inovarii;
b) de administrare, prin care aloca, monitorizeaza si evalueaza utilizarea
resurselor pentru implementarea politicilor in domeniu;
c) de evaluare si control al realizarii politicilor in domeniul educatiei,
invatamantului, cercetarii, tehnologiei si inovarii;
d) de elaborare a cadrului normativ-metodologic, functional, operational si
financiar in care se realizeaza politicile in domeniu;
e) de autoritate de stat, prin care asigura urmarirea si controlul
respectarii reglementarilor din domeniul sau de activitate;
f) de reprezentare, prin care asigura, in numele Guvernului, reprezentarea
in organismele si in organizatiile nationale, regionale si internationale, ca
autoritate de stat pentru domeniul sau de activitate;
g) de comunicare cu celelalte structuri ale administratiei publice centrale
si locale si cu societatea civila;
h) de cooperare internationala, prin care asigura aplicarea acordurilor
internationale in domeniu si promovarea de noi acorduri.
Art. 4
(1) In domeniul educatiei si invatamantului, Ministerul Educatiei si
Cercetarii exercita urmatoarele atributii principale:
a) formuleaza politici si elaboreaza programe de perspectiva in domeniile
educatiei si invatamantului de toate gradele si asigura implementarea lor in
unitatile si institutiile subordonate sau coordonate;
b) evalueaza si controleaza realizarea politicilor si programelor in
domeniu si stabileste sau propune, dupa caz, masuri de corectare a lor;
c) controleaza si monitorizeaza aplicarea prevederilor legale cu privire la
organizarea si functionarea unitatilor si institutiilor de invatamant particular;
d) elaboreaza cadrul normativ-metodologic, functional, operational si
economico-financiar in care se realizeaza politicile in domeniu;
e) controleaza si monitorizeaza respectarea reglementarilor din domeniul
sau de activitate;
f) elaboreaza metodologii si standarde nationale de evaluare a elevilor si
a sistemului national de invatamant; elaboreaza criterii generale de admitere
in invatamantul superior;
g) aproba reteaua de invatamant preuniversitar de stat;
h) propune cifra de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar si
superior de stat;
i) efectueaza controale asupra modului in care se asigura protectia sociala
in invatamant si propune masuri corespunzatoare Guvernului si autoritatilor
publice locale abilitate;
j) asigura cadrul legal si monitorizeaza implicarea unitatilor de
invatamant in procesul de educatie continua a adultilor;
k) asigura scolarizarea specializata si asistenta psihopedagogica adecvate
a elevilor si a tinerilor cu deficiente fizice, senzoriale, mentale sau
asociate;
l) asigura functionarea consiliilor si comisiilor nationale si consultative
ale ministerului;
m) coordoneaza si monitorizeaza buna desfasurare a activitatilor
extrascolare, cultural-artistice, sportive si turistice ale elevilor si
studentilor;
n) comunica si colaboreaza cu celelalte structuri ale administratiei
publice centrale si locale si cu societatea civila in domeniile care vizeaza
continutul procesului de educatie si invatamant si asigura conditiile materiale
si financiare de desfasurare a acestui proces;
o) asigura, in numele Guvernului, reprezentarea in organismele si in
organizatiile nationale, regionale si internationale, ca autoritate de stat
pentru domeniul sau de activitate, si asigura aplicarea acordurilor
internationale in domeniu si promovarea de noi acorduri;
p) asigura armonizarea politicilor elaborate in domeniul invatamantului cu
cele din legislatia externa;
q) participa la programele si proiectele internationale, comunitare si
bilaterale in domeniu;
r) initiaza, prin intermediul centrelor de excelenta, programe si proiecte
de dezvoltare a invatamantului pe plan local si regional si asigura cadrul
organizatoric pentru selectionarea si pregatirea adecvata a elevilor cu
aptitudini deosebite;
s) coordoneaza si controleaza functionarea sistemului informatic national
pentru invatamant, inclusiv prin cofinantare; initiaza functionarea unor retele
de comunicatie pe domenii specifice intre unitatile si institutiile de
invatamant;
s) asigura si monitorizeaza modul de formare si utilizare a resurselor
umane, materiale si financiare necesare desfasurarii realizarii procesului de
invatamant si educatie;
t) asigura editarea, tiparirea si difuzarea manualelor si a materialului
didactic pentru invatamantul preuniversitar;
t) realizeaza si promoveaza strategii si tehnici moderne de instruire si
educatie;
u) stabileste modalitati de recunoastere si de echivalare a diplomelor, a
certificatelor si a titlurilor stiintifice, eliberate in strainatate, pe baza
unor norme interne, tinand seama si de intelegerile si conventiile
internationale la care Romania este parte.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii indeplineste si alte atributii
prevazute de Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si de alte acte normative in vigoare.
Art. 5
(1) In domeniile cercetarii, dezvoltarii tehnologice si inovarii,
Ministerul Educatiei si Cercetarii exercita urmatoarele atributii principale:
a) fundamentarea, elaborarea si actualizarea periodica a politicilor si
strategiilor in domeniu;
b) diseminarea de informatii in domeniile cercetarii-dezvoltarii si
inovarii; asigurarea cadrului de reglementari interne privind implementarea
unui sistem de calitate aferent elaborarii rapoartelor de cercetare, precum si
pentru clasificarea rezultatelor de interes strategic in domeniu si gestionarea
rezultatelor de interes public;
c) stimularea transferului tehnologic, a valorificarii rezultatelor, inovarii,
a absorbtiei si difuziei acestora in randul agentilor economici si in economie,
in general; sustinerea brevetarii unor rezultate ca prima forma de
valorificare; cofinantarea temelor care asigura parteneriate intre centrele de
cercetare si agenti economici;
d) organizarea de seminarii si mese rotunde, actiuni promotionale de
imagine si diseminare de informatii, traduceri, precum si altele asemenea, in
domeniul sau de activitate;
e) stimularea si, dupa caz, asigurarea editarii, tiparirii si difuzarii de
publicatii sau de materiale specifice domeniului sau de competenta; publicarea
de rapoarte, studii si altele asemenea;
f) urmarirea armonizarii politicilor proprii cu cele din domeniul
industriei, comertului, sanatatii, muncii, precum si din alte domenii;
g) elaborarea de acte normative si de reglementari in domeniu, precum si
crearea si dezvoltarea cadrului institutional aferent; avizarea proiectelor de
acte normative care contin prevederi ce intra in domeniul sau de competenta;
monitorizarea aplicarii, dupa aprobare, a legilor si reglementarilor promovate;
h) elaborarea de politici privind dezvoltarea resurselor umane pentru si
prin cercetare;
i) sustinerea, prin cofinantare, a participarii institutiilor de invatamant
si de cercetare la elaborarea strategiilor de ramura privind dezvoltarea
economica durabila;
j) stimularea si monitorizarea participarii Romaniei la programe si la
proiecte internationale, europene, comunitare si bilaterale in domeniu;
k) atragerea, utilizarea, monitorizarea si evaluarea asistentei tehnice si
a consultantei interne si internationale pentru domeniul sau specific de
competenta;
l) definirea de politici de restructurare, modernizare si de atragere a
capitalului strain in domeniu, impreuna cu celelalte organe ale administratiei
publice centrale care au atributii specifice;
m) stimularea dezvoltarii regionale si locale, prin programe si proiecte de
dezvoltare a invatamantului, cercetarii, tehnologiei si de stimulare a
inovarii; stimularea si initierea de centre de cercetare de excelenta;
stimularea si initierea infiintarii si dezvoltarii de parcuri stiintifice si
tehnologice, centre de inovare si incubare in afaceri, centre de legaturi cu
industria, de transfer tehnologic si altele asemenea; sprijinirea
intreprinderilor mici si mijlocii prin transferuri tehnologice selectate in
prealabil pentru aplicare, la solicitarea ministerului de resort, cu aprobarea
Guvernului;
n) stimularea dialogului intre comunitatea stiintifica si alte structuri ale
societatii civile si promovarea implicarii acestor structuri, in mod direct si
activ, inclusiv prin sustinere financiara, in definirea si implementarea
politicilor in domeniul invatamantului, stiintei, tehnologiei si inovarii;
o) definirea procedurilor specifice de analiza, de monitorizare si evaluare
a sistemului cercetarii, tehnologiei si inovarii; realizarea de studii,
analize, monitorizari, evaluari si alte activitati similare in domeniul
cercetarii, tehnologiei si inovarii, pentru evaluarea si controlul conducerii
programelor si proiectelor; contractarea de servicii de consultanta, expertiza
si asistenta tehnica;
p) elaborarea Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare pe
perioade multianuale; evaluarea surselor necesare; stabilirea si actualizarea
obiectivelor strategiei urmarite prin plan, in concordanta cu prioritatile
politicilor economice si sociale ale Guvernului;
r) evaluarea programelor cuprinse in planul national si detalierea lor
anuala; aprobarea prevederilor anuale ale planului national si informarea
Guvernului asupra realizarii acestora;
s) conducerea, finantarea, monitorizarea si implementarea de
programe/proiecte de cercetare-dezvoltare, inginerie tehnologica si de
stimulare a inovarii; atribuirea conducerii programelor catre agenti economici,
institutii publice, institutii si unitati cu profil de cercetare-dezvoltare si
inovare, organizatii neguvernamentale cu activitate de profil, in sistem
competitional sau in mod direct, conform reglementarilor in vigoare;
s) prognozarea, planificarea si promovarea, dupa caz, in capitolul aferent
cercetarii din proiectul bugetului de stat, a resurselor financiare necesare in
vederea realizarii politicilor in domeniul sau de competenta si utilizarea
acestor resurse;
t) implementarea sistemului informatic national pentru invatamant,
cercetare si tehnologie, inclusiv prin cofinantare, elaborarea si implementarea
politicilor de dezvoltare a tehnologiilor informatice; crearea de retele pe
domenii specifice intre institutele de cercetare, unitatile si institutiile de
invatamant;
t) armonizarea politicilor de dezvoltare a infrastructurilor pentru
asigurarea calitatii produselor, procedeelor si serviciilor, in ceea ce
priveste activitatile de standardizare, certificare, acreditare, metrologie,
protectia consumatorilor si coordonarea asistentei tehnice in acest domeniu;
u) coordonarea de politici in domeniul proprietatii intelectuale si
stimularea dezvoltarii unui mediu favorabil inovarii;
v) elaborarea si finantarea unui program de traducere si tehnoredactare a
legislatiei si reglementarilor comunitare, in vederea sustinerii efortului
general de integrare in Uniunea Europeana, prioritate in realizarea acestor
lucrari avand serviciile de specialitate din cadrul institutiilor de cercetare
si al institutiilor de invatamant;
w) coordonarea activitatii de participare a Romaniei la targuri, expozitii
si la alte asemenea manifestari interne si internationale cu caracter
tehnico-stiintific.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii indeplineste si alte atributii
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si de alte acte normative in
vigoare.
Art. 6
Ministerul Educatiei si Cercetarii are urmatoarele atributii specifice:
a) fundamenteaza si elaboreaza studii si cercetari, analize si prognoze
privind problemele elevilor, studentilor si tinerilor din institutiile din
subordine sau in colaborare cu persoane juridice ori fizice autorizate;
b) colaboreaza cu structurile de si pentru tineret, legal constituite;
c) finanteaza actiuni proprii, pe baza programelor aprobate de ministrul
educatiei si cercetarii; sprijina financiar actiunile structurilor asociative
de tineret, care corespund obiectivelor cuprinse in programele ministerului;
poate incheia contracte civile, respectiv conventii civile de prestari de
servicii, direct sau prin unitatile subordonate, cu persoane juridice ori cu
persoane fizice pentru realizarea unor programe si actiuni privind tineretul si
implicarea acestuia in viata sociala;
d) deruleaza direct sau prin institutiile din subordinea sa programe de
stimulare si recompensare a elevilor si studentilor;
e) colaboreaza cu Autoritatea Nationala pentru Tineret, direct sau prin
organele specializate din subordinea sa, pentru elaborarea programelor
destinate elevilor, studentilor si tinerilor.
Art. 7
Ministerul Educatiei si Cercetarii indeplineste si alte atributii ce ii
revin prin acte normative.
Art. 8
(1) In structura organizatorica a Ministerului Educatiei si Cercetarii
functioneaza directii generale, directii, servicii si birouri, in conformitate
cu prevederile Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Educatiei si Cercetarii este
prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii, pot fi organizate directii, servicii, birouri si
colective temporare de lucru, cu incadrarea in numarul de posturi aprobat si cu
respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti sunt organizate, ca organe
de specialitate in subordinea ministerului, inspectorate scolare cu structura
aprobata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(4) Inspectorii scolari generali au calitatea de ordonatori secundari de
credite.
(5) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
au in subordine unitati de invatamant preuniversitar, unitati conexe acestora,
unitati pentru activitatea extrascolara si cluburi sportive scolare.
(6) Ministerul Educatiei si Cercetarii poate constitui si alte structuri
organizatorice necesare in vederea realizarii reformei invatamantului si
cercetarii, in conformitate cu Programul de guvernare, cu obligatiile asumate
prin acorduri cu organismele internationale si prin programele pentru integrare
europeana, in conditiile legii.
Art. 9
(1) Pentru exercitarea atributiilor sale Ministerul Educatiei si Cercetarii
este sprijinit de organisme de nivel national in domeniul invatamantului si
cercetarii: consilii, comisii si colegii prevazute in anexa nr. 2.
(2) Componenta acestor organisme de nivel national este stabilita prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(3) Atributiile organismelor de nivel national sunt stabilite prin
regulamente de organizare si functionare, aprobate prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii, conform reglementarilor legale.
(4) Organismele de nivel national pot avea cate un secretariat propriu,
format, de regula, din 1 - 3 persoane, care ajuta la elaborarea lucrarilor si
pot folosi in activitatea lor un corp de experti, remunerat din fondurile
programelor nationale sau internationale de dezvoltare a invatamantului si
cercetarii si/sau din fondurile bugetare sau venituri proprii, potrivit legii.
(5) Activitatea organismelor de nivel national este coordonata de ministrul
educatiei si cercetarii sau de un secretar de stat, cu exceptia Consiliului
National pentru Politica Stiintei care este coordonat de primul-ministru.
(6) Membrii organismelor de nivel national, precum si alti specialisti
colaboratori ai acestora din afara ministerului pot fi remunerati in conditiile
legii.
Art. 10
(1) Conducerea Ministerului Educatiei si Cercetarii se exercita de catre
ministru, care are calitatea de ordonator principal de credite.
(2) Ministrul educatiei si cercetarii reprezinta ministerul in raporturile
cu celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si
din strainatate, precum si in justitie.
(3) Ministrul educatiei si cercetarii raspunde de intreaga activitate a
ministerului in fata Guvernului, iar in calitate de membru al Guvernului, in fata
Parlamentului.
(4) Ministrul educatiei si cercetarii indeplineste, in domeniul de
activitate al ministerului, atributiile generale prevazute la art. 53 din Legea
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte
atributii specifice stabilite prin actele normative in vigoare.
(5) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrului educatiei si
cercetarii emite ordine si instructiuni, in conditiile legii.
(6) Ministrul educatiei si cercetarii poate delega unele dintre
competentele sale, in conditiile legii.
Art. 11
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii are un secretar general, ajutat de
un secretar general adjunct, inalti functionari publici, numiti in conditiile
legii.
(2) Secretarul general si secretarul general adjunct asigura stabilitatea
functionarii Ministerului Educatiei si Cercetarii, continuitatea conducerii si
realizarea legaturilor functionale dintre structurile ministerului.
(3) Secretarul general si secretarul general adjunct indeplinesc
atributiile si responsabilitatile prevazute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Secretarul general si secretarul general adjunct indeplinesc si alte
atributii stabilite prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii sau
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a ministerului, aprobat
prin ordin al ministrului.
Art. 12
(1) Numarul maxim de posturi pentru Ministerul Educatiei si Cercetarii este
de 418, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului.
(2) Structura organizatorica pe compartimente, atributiile si sarcinile
aparatului propriu al ministerului sunt aprobate prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii.
(3) Atributiile si sarcinile secretarilor de stat sunt stabilite prin ordin
al ministrului educatiei si cercetarii.
(4) In cadrul ministerului si unitatilor subordonate se infiinteaza unitati
de management pentru implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila,
conform legislatiei in vigoare.
Art. 13
Personalul care trece din institutiile si unitatile de invatamant sau de
cercetare in aparatul propriu al Ministerului Educatiei si Cercetarii ori in serviciile
publice subordonate ale acestuia beneficiaza de rezervarea postului didactic
sau de cercetare la institutia sau la unitatea de la care provine.
Art. 14
(1) In subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii functioneaza Agentia
Nationala pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor - ANSIT, in coordonarea
directa a ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Conducerea Agentiei Nationale pentru Sprijinirea Initiativelor
Tinerilor - ANSIT este asigurata de un director general aflat in subordinea
directa a ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 15
(1) Institutiile si unitatile care functioneaza in subordinea sau in
coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, exceptand unitatile de
cercetare stiintifica, sunt prevazute in anexa nr. 3.
(2) Cluburile sportive studentesti care functioneaza in subordinea
Ministerului Educatiei si Cercetarii sunt prevazute in anexa nr. 4.
(3) Institutiile si unitatile de cercetare stiintifica, dezvoltare
tehnologica si inovare, care functioneaza in subordinea Ministerului Educatiei
si Cercetarii, sunt prevazute in anexa nr. 5.
(4) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare, care functioneaza in
coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, sunt prevazute in anexa nr.
6.
(5) Institutiile si unitatile pentru activitatea de tineret, care
functioneaza in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii, sunt prevazute
in anexa nr. 7.
(6) Structura organizatorica a institutiilor si unitatilor din subordinea
sau din coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii este aprobata prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(7) Normativele de personal si criteriile de constituire a compartimentelor
pentru unitatile si institutiile publice subordonate, finantate de la bugetul
de stat, precum si atributiile acestora sunt stabilite prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, in baza Legii nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a celorlalte dispozitii legale in
vigoare, ale Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 16
Ministerul Educatiei si Cercetarii asigura, pe de o parte, elaborarea,
aplicarea, monitorizarea si evaluarea politicilor in domeniul
cercetarii-dezvoltarii si inovarii, iar pe de alta parte, coordoneaza
elaborarea, aplicarea, monitorizarea si evaluarea politicilor pentru largirea
patrimoniului national si international de cercetare, tehnologie si inovare,
dezvoltarea economica durabila, accesul rezultatelor cercetarii si
tehnologiilor dezvoltate pe piata interna si internationala, realizarea
societatii informationale, satisfacerea nevoilor cetateanului si cresterea
calitatii vietii acestuia.
Art. 17
(1) Structura organizatorica, statele de functii si regulamentele de
organizare si functionare pentru unitatile subordonate prevazute in anexa nr. 5
se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea
directorului general sau, dupa caz, a directorului unitatii.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorilor generali, a
directorilor si a membrilor consiliilor de administratie ale unitatilor
prevazute in anexele nr. 5 si 6 se realizeaza prin ordin al ministrului
educatiei si cercetarii, in conditiile legii.
Art. 18
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii va utiliza un parc auto propriu atat
pentru aparatul central, cat si pentru programele/proiectele cu finantare
internationala si pentru institutiile si unitatile subordonate, potrivit legii,
precum si autovehicule destinate deplasarilor in teritoriu pentru monitorizare
si inspectie, conform anexei nr. 8.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii va prelua, in conditiile negociate
in acorduri, parcul auto aflat in prezent in dotarea structurilor de reforma
care aplica programele educationale sprijinite prin imprumuturi externe.
Art. 19
Din taxele de la studentii si cursantii straini, incasate in baza art. 92
alin. (4) din Legea nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, se constituie un fond, la dispozitia ministrului educatiei si
cercetarii, pentru situatii speciale si neprevazute, avand un cuantum de cel
putin 5% din incasarile in valuta.
Art. 20
(1) Inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
asigura activitatea de distribuire a manualelor scolare catre unitatile de
invatamant din subordine, ca activitate organizata pe langa acestea, finantata
din venituri proprii.
(2) Veniturile inregistrate din activitatea prevazuta la alin. (1) vor fi
obtinute de la agentii economici care si-au asumat obligatia de a edita, tipari
si difuza manualele scolare sau vor fi virate direct de Ministerul Educatiei si
Cercetarii in cazul in care prin contractul cu acesti agenti economici s-au prevazut
retinerea si virarea de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii a sumelor
aferente difuzarii manualelor scolare de la inspectoratele scolare la unitatile
de invatamant.
(3) Cheltuielile curente si de capital aferente activitatii se suporta din
veniturile prevazute la alin. (2).
(4) Disponibilitatile existente in cont la finele anului se reporteaza si
se utilizeaza in anul urmator pentru destinatiile prevazute la alin. (3).
Art. 21
Anexele nr. 1 - 8*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
-------------
*) Anexele nr. 1 - 8 sunt reproduse in facsimil.
Art. 22
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Educatiei, Cercetarii si Tineretului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 481 din 4 iulie 2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
Numarul total de posturi = 418,
exclusiv demnitarii si
posturile
aferente cabinetului
ministrului
__________________________
| Ministrul Educatiei |
| si Cercetarii |
|__________________________|
| Cabinetul demnitarului |
|__________________________|
|
______________________________|______________________________
| | | |
_______|______ _________|_________ | _____|_____
|Secretar de | |Secretar de Stat | | | Secretar |
|Stat pentru | |pentru Invatamant | | | de Stat |
|Invatamant | |Superior si | | | pentru |
|Preuniversitar| |Integrare Europeana| | | Cercetare |
|______________| |___________________| | |___________|
| ____________________
| | Directia Generala |
__________________ |____| Buget Finante |
| Directia Audit |___| |____________________|
|__________________| | ____________________
__________________ | | Directia Patrimoniu|
| Serviciul Relatii| |____| si Investitii |
| Publice si |___| |____________________|
| Mass-Media | |
|__________________| | ____________________
|____| Directia Juridic |
| |____________________|
________|_________
| Secretar General |
|__________________|
________|_________
| Secretar General |
| Adjunct |
|__________________|
_____________________________________|
| ________________________________________________________
|__| Directia Generala pentru Invatamant Preuniversitar |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
|__| Directia Generala Invatamant Superior |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
| | Directia Generala pentru Integrare Europeana si |
|__| Relatii Internationale |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
| | Directia Educatie Continua, Formarea si Perfectionarea |
|__| Personalului Didactic si de Cercetare |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
| | Directia Generala Evaluare, Prognoze, Strategii si |
|__| Programe pentru Invatamant Preuniversitar |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
|__| Directia Generala Logistica, Administrativ |
| si Resurse Umane |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
| | Directia Generala pentru Invatamant in Limbile |
|__| Minoritatilor Nationale si Accesul la Educatie |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
| | Directia Generala Strategii, Programe de |
|__| Cercetare-Dezvoltare, Evaluare si Monitorizare |
| |________________________________________________________|
| ________________________________________________________
| | Directia Inovare, Transfer Tehnologic si Infrastructura|
|__| de Cercetare-Dezvoltare Inovare |
|________________________________________________________|
ANEXA 2
CONSILII CONSULTATIVE ale Ministerului Educatiei si Cercetarii
A. Consilii consultative pentru educatie
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea consiliului consultativ Sursa de
finantare
crt.
________________________________________________________________________________
I. Consiliul National pentru Reforma a Invatamantului Bugetul de stat
II. Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor Bugetul de stat
si Certificatelor Universitare*)
III. Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Bugetul de stat
Superior
IV. Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Bugetul de stat
Preuniversitar de Stat
V. Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Bugetul de stat
Invatamantul Superior*)
VI. Consiliul National al Bibliotecilor Venituri proprii
VII. Consiliul National al Rectorilor Venituri proprii
VIII. Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare in Venituri proprii
Invatamantul Preuniversitar
------------
*) cu competente si pentru activitatea de cercetare
B. Consilii consultative pentru cercetare
I. Colegiul consultativ pentru cercetare, dezvoltare si Bugetul de stat
inovare
II. Consiliul National de Atestare si Acreditare pentru Bugetul de stat
Cercetare
ANEXA 3
INSTITUTIILE SI UNITATILE
care functioneaza in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii, exceptand
unitatile de cercetare stiintifica
A. Institutii de invatamant si alte unitati subordonate
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii Sursa de
finantare
crt.
________________________________________________________________________________
I. Inspectorate scolare judetene si Inspectoratul Scolar Bugetul de stat
al Municipiului Bucuresti
Organe de specialitate subordonate Ministerului
Educatiei si Cercetarii in a caror subordine
functioneaza unitatile conexe, unitati pentru
activitatea extrascolara si cluburi sportive
scolare.
II. Institutii de invatamant superior de stat:
1. Universitatea "Politehnica" din Bucuresti
Venituri proprii
2. Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti Venituri proprii
3. Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu"
Venituri proprii
din Bucuresti
4. Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Venituri proprii
Veterinara din Bucuresti
5. Universitatea din Bucuresti Venituri proprii
6. Universitatea de Medicina si Farmacie "Carol Davila"
Venituri proprii
din Bucuresti
7. Academia de Studii Economice din Bucuresti Venituri proprii
8. Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti Venituri proprii
9. Universitatea de Arte din Bucuresti Venituri proprii
10. Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Venituri proprii
Cinematografica "Ion Luca Caragiale" din Bucuresti
11. Academia Nationala de Educatie Fizica si Sport din Venituri proprii
Bucuresti
12. Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative Venituri proprii
din Bucuresti
13. Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba Iulia
Venituri proprii
14. Universitatea "Aurel Vlaicu" din Arad
Venituri proprii
15. Universitatea din Bacau Venituri proprii
16. Universitatea de Nord din Baia Mare Venituri proprii
17. Universitatea "Transilvania" din Brasov
Venituri proprii
18. Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca Venituri proprii
19. Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Venituri proprii
Veterinara din Cluj-Napoca
20. Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca
Venituri proprii
21. Universitatea de Medicina si Farmacie Venituri proprii
"Iuliu Hatieganu" din Cluj-Napoca
22. Academia de Muzica "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca
Venituri proprii
23. Universitatea de Arta si Design din Cluj-Napoca Venituri proprii
24. Universitatea "Ovidius" din Constanta
Venituri proprii
25. Universitatea Maritima din Constanta Venituri proprii
26. Universitatea din Craiova Venituri proprii
27. Universitatea de Medicina si Farmacie din Craiova Venituri proprii
28. Universitatea "Dunarea de Jos" din Galati
Venituri proprii
29. Universitatea Tehnica "Gheorghe Asachi" din Iasi
Venituri proprii
30. Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Venituri proprii
Veterinara "Ion Ionescu de la Brad" din Iasi
31. Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi
Venituri proprii
32. Universitatea de Medicina si Farmacie Venituri proprii
"Grigore T. Popa" din Iasi
33. Universitatea de Arte "George Enescu" din Iasi
Venituri proprii
34. Universitatea din Oradea Venituri proprii
35. Universitatea din Petrosani Venituri proprii
36. Universitatea din Pitesti Venituri proprii
37. Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti Venituri proprii
38. Universitatea "Eftimie Murgu" din Resita
Venituri proprii
39. Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu
Venituri proprii
40. Universitatea "Stefan cel Mare" din Suceava
Venituri proprii
41. Universitatea "Valachia" din Targoviste
Venituri proprii
42. Universitatea "Constantin Brancusi" din Targu Jiu
Venituri proprii
43. Universitatea "Petru Maior" din Targu Mures
Venituri proprii
44. Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures Venituri proprii
45. Universitatea de Arta Teatrala din Targu Mures Venituri proprii
46. Universitatea "Politehnica" din Timisoara Venituri
proprii
47. Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Venituri proprii
Veterinara a Banatului din Timisoara
48. Universitatea de Vest din Timisoara Venituri proprii
49. Universitatea de Medicina si Farmacie "Victor Babes"
Venituri proprii
din Timisoara
III. Biblioteci centrale universitare si pedagogice
1. Biblioteca Centrala Universitara din Bucuresti Bugetul de stat
2. Biblioteca Centrala Universitara "Mihai Eminescu" Bugetul
de stat
din Iasi
3. Biblioteca Centrala Universitara "Lucian Blaga" Bugetul
de stat
din Cluj-Napoca
4. Biblioteca Centrala Universitara "Eugen Todoran" Bugetul
de stat
din Timisoara
5. Biblioteca Pedagogica Nationala "I.C. Petrescu" Bugetul
de stat
din Bucuresti
IV. Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO Bugetul de stat
V. Serviciul National de Evaluare si Examinare Bugetul de stat
VI. Centrul National pentru Programul de Formare Bugetul de stat
Profesionala "Leonardo da Vinci"
VII. Agentia Nationala "Socrates" Bugetul
de stat
VIII. Centrul National de Excelenta Bugetul de stat
IX. Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Venituri proprii
Superior si al Cercetarii Stiintifice Universitare si subventii
acordate de la
bugetul de stat
X. Palatul National al Copiilor din Bucuresti Venituri proprii
si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XI. Corul National de Camera "Madrigal"
Venituri proprii
si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XII. Oficiul National al Burselor de Studii in Strainatate Venituri proprii
si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XIII. Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Venituri proprii
Profesional si Tehnic si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XIV. Oficiul National pentru Administrare si Operare al Venituri
Infrastructurii de Comunicatii de Date "ROEDUNET"
extrabugetare si
alocatii de la
bugetul de stat
XV. Federatia Sportului Scolar si Universitar Venituri proprii
si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XVI. Centrul National de Formare a Personalului din Venituri proprii
Invatamantul Preuniversitar si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XVII. Centrul pentru Formarea Continua in Limba Germana Venituri proprii
(la Medias) si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XVIII. Consiliul National pentru Evaluarea si Difuzarea Venituri proprii
Manualelor si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XIX. Consiliul National pentru Curriculum Venituri proprii
si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XX. Agentia Nationala pentru Parteneriatul Venituri proprii
Universitatilor cu Mediul Economico-Social (APART) si subventii
acordate de la
bugetul de stat
XXI. Agentia Manageriala de Cercetare Stiintifica, Inovare Venituri proprii
si Transfer Tehnologic - Politehnica
(AMCSIT-Politehnica)
XXII. Secretariatul National Roman al Retelei Venituri proprii
Universitatilor de la Marea Neagra - Venituri proprii si subventii
si subventii acordate de la bugetul de stat. acordate de la
bugetul de stat
Alte unitati aflate in subordinea Ministerului
Educatiei si Cercetarii
XXIII. Casele universitarilor
1. Casa Universitarilor din Bucuresti Venituri proprii
2. Casa Universitarilor din Cluj-Napoca Venituri proprii
3. Casa Universitarilor din Iasi Venituri proprii
4. Casa Universitarilor din Timisoara Venituri proprii
5. Casa Universitarilor din Brasov Venituri proprii
6. Casa Universitarilor din Craiova Venituri proprii
Unitati aflate in coordonarea Ministerului Educatiei
si Cercetarii
Regia Autonoma "Editura Didactica si Pedagogica"
Venituri proprii
________________________________________________________________________________
ANEXA 4
CLUBURI SPORTIVE STUDENTESTI
care functioneaza in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii
Cluburi sportive studentesti:
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii Sursa de finantare
crt.
________________________________________________________________________________
1. Clubul "Sportul Studentesc" din Bucuresti Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
2. Clubul Sportiv "Academia Nationala de Educatie Venituri
proprii si
Fizica si Sport" din Bucuresti subventii
acordate de
la bugetul de stat
3. Clubul Sportiv "Universitatea" din Timisoara Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
4. Clubul Sportiv "Universitatea" din Cluj-Napoca Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
5. Clubul Sportiv "Universitatea" din Craiova Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
6. Clubul Sportiv "Universitatea" din Galati Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
7. Clubul Sportiv "Universitatea" din Brasov Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
8. Clubul Sportiv "Politehnica" din Iasi Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
9. Clubul Sportiv "Stiinta" din Bacau Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
10. Clubul Sportiv "Stiinta" din Petrosani Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
11. Clubul Sportiv "Stiinta" din Constanta Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
12. Clubul Sportiv "Stiinta" din Baia Mare Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
13. Clubul Sportiv Universitar din Sibiu Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
14. Clubul Sportiv Universitar din Ploiesti Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
15. Clubul Sportiv Universitar din Targu Mures Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
16. Clubul Sportiv Universitar din Oradea Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
17. Clubul Sportiv Universitar din Pitesti Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
18. Clubul Sportiv Studentesc "Medicina" din Timisoara Venituri
proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
________________________________________________________________________________
ANEXA 5
INSTITUTIILE SI UNITATILE
de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si inovare care functioneaza
in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii Sursa de finantare
crt.
________________________________________________________________________________
1. Institutul de Stiinte ale Educatiei Bugetul de stat
2. Centrul European UNESCO pentru Invatamantul Superior Venituri proprii si
(CEPES) subventii acordate
de
la bugetul de stat
3. Institutul de Fizica Atomica din Bucuresti*) Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
4. Institutul National de Informare si Documentare din Venituri proprii si
Bucuresti*) subventii acordate de
la bugetul de stat
5. Centrul de Cercetari Biologice din Jibou Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
6. Institutul Limbii Romane Venituri proprii si
subventii acordate
de
la bugetul de stat
7. Agentia Spatiala Romana Venituri proprii
8. Institutul de Cercetari in Chimie "Raluca Ripan" din Venituri
proprii
Cluj-Napoca
9. Institutul National de Inventica din Iasi Venituri proprii
10. Centrul Regional de Inovare, Implementare si Venituri proprii
Aplicare a Inventiilor din Targu Mures
11. Institutul de Medicina Comparata - IMC Venituri proprii
________________________________________________________________________________
*) Un numar maxim de 10 posturi pentru administrativ se finanteaza de la
bugetul de stat.
*) Un numar maxim de 20 de posturi pentru biblioteca se finanteaza de la
bugetul de stat.
ANEXA 6
INSTITUTE NATIONALE
de cercetare-dezvoltare care functioneaza in coordonarea Ministerului Educatiei
si Cercetarii
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii Sursa de finantare
crt.
________________________________________________________________________________
1. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Venituri proprii
Turbomotoare - COMOTI Bucuresti
3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Venituri proprii
domeniul Geologiei, Geofizicii, Geochimiei si
Teledetectiei - IGR Bucuresti
4. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Textile si Pielarie - INCDTP Bucuresti
5. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Masini si Instalatii Destinate Agriculturii si
Industriei Alimentare - INMA Bucuresti
6. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" -
IFIN-HH Bucuresti
7. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Laserilor Plasmei si Radiatiei -
INFLPR Bucuresti
8. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Tehnica - IFT Iasi
9. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Materialelor - INCDFM Bucuresti
10. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti
11. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Venituri proprii
Chimico-Farmaceutica - ICCF Bucuresti
12. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Electrochimie si Materie Condensata -
INCEMC Timisoara
13. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Geologie si Geoecologie Marina - GEOCOMAR Bucuresti
14. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Stiinte Biologice Bucuresti
15. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Microtehnologie - IMT Bucuresti
16. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Tehnologii Criogenice si Izotopice -
ICSI Ramnicu Valcea
17. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Venituri proprii
Tehnologii Izotopice si Moleculare -
INCOTIM Cluj-Napoca
________________________________________________________________________________
NOTA:
1. Numarul maxim de posturi pentru unitatile si activitatile din subordinea
Ministerului Educatiei si Cercetarii finantate integral de la bugetul de stat
este de 10.479.
2. Numarul maxim de posturi pentru unitatile din structura Ministerului
Educatiei si Cercetarii finantate din venituri proprii si subventii acordate de
la bugetul de stat este de 5143.
ANEXA 7
Institutii si unitati pentru activitatea de tineret, care functioneaza in
subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea | Sursa de finantare
|
|crt.| |
|
|____|____________________________________________________|____________________|
| 1.| Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativelor | Venituri proprii
si|
| | Tinerilor - ANSIT | subventii acordate
|
| | | de la bugetul de
|
| | | stat
|
|____|____________________________________________________|____________________|
ANEXA 8
PARCUL AUTO
pentru activitati specifice al Ministerului Educatiei si Cercetarii
___________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatea | Tipul mijlocului |Numarul |Consumul |
|crt.| | de transport |maxim |maxim de |
| | | |(bucati)|carburanti/ |
| | | | |autovehicul |
| | | | |(litri/luna)|
|____|__________________________|_____________________|________|____________|
| 1.|Proiectul privind |- autoturism pentru | 1 | 450 |
| |invatamantul rural |unitatea centrala | | |
| | |- autoturism de teren| 2 | 450 |
| | |- laborator didactic | 41 | 450 |
| | |mobil pentru fiecare | | |
| | |inspectorat scolar | | |
|____|__________________________|_____________________|________|____________|
| 2.|Proiectul privind |- autoturism pentru | 2 | 450 |
| |reabilitarea |unitatea centrala | | |
| |infrastructurii scolare |- autoturism pentru | 7 | 450 |
| | |unitatea teritoriala | | |
|____|__________________________|_____________________|________|____________|
| 3.|Monitorizare si inspectie |- autoturism | 10 | 450 |
| | |- microbuz | 3 | 450 |
|____|__________________________|_____________________|________|____________|
| 4 |Programul Phare |- autoturism | 1 | 450 |
| |PHARE RO 0104.02 |- microbuz | 1 | 450 |
| |"Accesul la educatie a | |
| |
| |grupurilor dezavantajate, | | | |
| |cu focalizare pe rromi" | |
| |
|____|__________________________|_____________________|________|____________|
NOTA:
Cheltuielile cu exploatarea, carburantii, intretinerea si asigurarile
autovehiculelor utilizate in cadrul programelor/proiectelor cu finantare
internationala se suporta din costurile operationale ale
programelor/proiectelor respective.