HOTARARE Nr. 706 din 1 septembrie 1999
pentru aprobarea Instructiunilor metodologice de aplicare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de
persoanele fizice, aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 440 din 10 septembrie 1999
In temeiul prevederilor art. 30 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele
fizice, aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Instructiunile metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele
fizice, aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998, cuprinse in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul culturii,
Maria Berza,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea
veniturilor realizate de persoanele fizice, aprobata si modificata prin Legea
nr. 246/1998
I. Dispozitii generale
1. In sensul prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
85/1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 246/1998, denumita in continuare
ordonanta, contribuabilii platitori de impozit pe venit sunt:
a) persoanele fizice romane care realizeaza venituri de orice fel si din
orice activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei, cu exceptia celor supuse
impozitului pe salarii si impozitului pe venitul agricol, pentru care
impozitarea se face conform dispozitiilor legale in materie;
b) asociatiile familiale constituite, in temeiul dispozitiilor
Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati
economice pe baza liberei initiative, intre membrii unei familii care
gospodaresc in comun si care desfasoara activitati economice pe baza liberei
initiative;
c) persoanele fizice romane si/sau straine asociate pe baza unui contract
de asociere, in vederea realizarii de activitati producatoare de venit,
asociere care se poate realiza potrivit dispozitiilor legale si care nu da
nastere la persoane juridice, precum si societatile civile profesionale.
In aceasta situatie subiectul impunerii il constituie persoana fizica din
cadrul asocierii, asocierea de persoane, dupa caz, potrivit conventiei de
asociere, respectiv societatea civila profesionala;
d) persoanele fizice straine care realizeaza venituri in Romania printr-o
baza fixa.
Prin baza fixa, in sensul ordonantei, se intelege locul total, respectiv
locul in care activitatea se desfasoara in integralitate sau numai partial,
prin intermediul careia orice activitate a unei persoane fizice straine pe
teritoriul Romaniei se face in scopul obtinerii de venit.
Definirea notiunii de baza fixa cuprinde elemente referitoare la un centru
de activitate care are un caracter fix sau permanent, respectiv o camera pentru
acordarea de consultanta pe diverse domenii, detinuta in proprietate sau
inchiriata, precum si sediul unitatii beneficiare a serviciului prestat. In
aceasta notiune se cuprinde si un birou pentru exercitarea unei profesii independente,
ca de exemplu: de avocat, notar, medic, expert contabil, contabil, farmacist,
inginer etc.
De asemenea, se supun impozitarii persoanele fizice straine care realizeaza
venituri in Romania intr-o perioada sau in perioade care depasesc in total 183
de zile, in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in cursul anului
calendaristic vizat. In acest caz ziua primei sosiri in Romania este data de la
care curge calculul perioadei mentionate mai sus.
Totodata se supun impozitarii si persoanele fizice pentru veniturile
realizate din Romania, de natura celor prevazute la cap. III si V.
2. Potrivit art. 2 alin. (1) lit. e) din ordonanta, impozitele si taxele
datorate, potrivit legii, pentru bunurile agricole arendate cad in sarcina
arendatorului care poate fi proprietar, uzufructuar sau detinator legal.
Arendasul datoreaza impozit pe venitul realizat din exploatarea bunurilor
agricole primite in arenda.
3. Prin aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. g) si l) din ordonanta
se supun impozitarii:
- veniturile realizate de persoanele autorizate sa execute lucrari agricole
si prestari de servicii in domeniul agriculturii, precum si de organizatorii de
asociatii agricole fara personalitate juridica. Proprietarii de teren, membri ai
asociatiei, datoreaza impozit pe venitul agricol;
- orice alte venituri de natura similara celor prevazute la cap. V,
potrivit prevederilor art. 26 alin. (1) din ordonanta.
4. Potrivit art. 3 lit. c) din ordonanta nu se supun impozitarii veniturile
obtinute din producerea si valorificarea:
- obiectelor de cult: vase liturgice, icoane metalice sau litografiate,
cruci, crucifixe, mobilier bisericesc, cruciulite si medalioane cu imagini
religioase specifice cultului, obiecte de colportaj religios si altele
asemenea, calendare religioase, precum si produse necesare exercitarii
activitatii de cult, cum ar fi tamaia si lumanarile, cu exceptia celor
decorative si a celor pentru nunti si botezuri;
- vesmintelor de cult: stofe si broderii specifice, necesare pentru
realizarea vesmintelor respective;
- manualelor si cursurilor teologice necesare desfasurarii activitatii din
institutiile de invatamant religios ale cultului respectiv.
De aceasta facilitate beneficiaza numai persoanele fizice autorizate,
potrivit legii, de catre cultele religioase in cauza.
5. Pentru aplicarea prevederilor art. 3 lit. f) din ordonanta scutirea se
acorda persoanelor care urmeaza cursurile unei forme institutionalizate de
scolarizare sau de perfectionare profesionala.
6. Pentru aplicarea prevederilor art. 3 lit. i) si n) din ordonanta
scutirea se aplica persoanelor autorizate sa functioneze pe baza liberei
initiative, cu conditia ca in desfasurarea activitatii sa nu foloseasca
salariati sau colaboratori.
II. Impozitul pe venitul realizat din activitati desfasurate pe baza
liberei initiative
7. In sensul prevederilor art. 4 alin. (1) din ordonanta, veniturile
realizate de persoanele fizice autorizate, persoanele fizice asociate si
societatile civile profesionale care nu dau nastere la persoane juridice,
precum si de asociatiile familiale se supun impozitarii cu cotele prevazute la
art. 4 alin. (1) din ordonanta.
Pentru persoanele fizice asociate impunerea se face potrivit contractului
de asociere, la nivelul fiecarei persoane asociate sau la nivelul asocierii,
dupa caz, si, respectiv, la nivelul societatii civile profesionale.
Organizarea si desfasurarea activitatilor de productie si de servicii
prestate de persoanele fizice in mod independent se fac pe baza de autorizatie
obtinuta in conditiile Decretului-lege nr. 54/1990.
Organizarea si desfasurarea profesiilor liberale se fac pe baza de
autorizatie, in conditiile reglementate de lege.
Activitatea avocatilor fiind libera si independenta atat pentru avocatii
colaboratori, cat si pentru cei salarizati in interiorul profesiei, impunerea
se face separat de impunerea avocatului titular, la adresa sediului biroului
avocatului titular pe langa care acestia isi desfasoara activitatea.
8. Prevederile art. 4 alin. (2) din ordonanta se aplica numai
contribuabililor, persoane fizice, asociatii familiale si persoane fizice
asociate, autorizate potrivit legii, care obtin venituri din exploatarea
terenurilor agricole luate in arenda sau care presteaza servicii in domeniul
agriculturii.
In cazul persoanelor fizice asociate, subiectul impunerii il constituie
persoana fizica din cadrul asocierii sau asocierea de persoane, dupa caz,
potrivit conventiei de asociere.
9. In sensul prevederilor art. 5 din ordonanta, venitul impozabil se
determina ca diferenta intre venitul brut realizat, incasat din toate sursele,
in bani si in natura, si cheltuielile efectuate pentru obtinerea acestuia,
inclusiv primele platite pentru asigurarile de bunuri, de raspundere civila si
de accidente pentru salariati, legate de desfasurarea activitatii, pe baza
documentelor justificative, asa cum rezulta din evidenta contabila a
contribuabilului, si pe baza constatarilor facute de organele fiscale sau de
alte organe abilitate.
Pentru determinarea venitului brut se utilizeaza urmatoarele elemente:
- declaratia de impunere a contribuabilului;
- evidentele contabile si registrele contabile pe care contribuabilul este
obligat sa le conduca;
- procesele-verbale de constatare intocmite de organul fiscal si de alte
organe de control cu ocazia verificarilor pe teren sau la sediul
contribuabilului;
- elemente din dosarul de impunere al contribuabilului.
Din venitul brut realizat, stabilit de organul competent, se admit la
deducere numai cheltuielile care sunt aferente realizarii venitului, asa cum
rezulta din evidentele contabile conduse de contribuabili.
Din venitul brut se deduc, pe baza documentelor justificative:
- cheltuielile cu achizitionarea de materii prime, materiale si marfuri;
- cheltuielile cu lucrarile executate si cu serviciile prestate de terti;
- cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrari si
prestarea de servicii pentru clienti;
- chiria pentru spatiul in care isi desfasoara activitatea, pentru
utilajele si alte instalatii utilizate in desfasurarea activitatii;
- dobanzile aferente creditelor bancare utilizate in desfasurarea
activitatii pentru care a fost autorizat;
- cheltuielile cu comisioanele si cu alte servicii bancare;
- cheltuielile cu reclama si cu publicitatea;
- alte cheltuieli efectuate pentru realizarea veniturilor.
In acest sens contribuabilii autorizati potrivit legii, cu exceptiile
mentionate in ordonanta, organizeaza si conduc contabilitatea proprie potrivit
prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, ale
regulamentului de aplicare a acesteia, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
704/1993, si altor reglementari legale specifice.
In activitatea pe care o desfasoara contribuabilii vor folosi registre de
contabilitate si formulare financiar-contabile, ale caror modele si norme de
intocmire si utilizare au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 831/1997
pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea
acestora si prin Ordinul ministrului finantelor nr. 425/1998 pentru aprobarea
Normelor metodologice de intocmire si utilizare a formularelor tipizate, comune
pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiara si
contabila, precum si modelele acestora.
Contribuabilii care conduc contabilitatea in partida simpla vor intocmi si
vor utiliza, in mod obligatoriu, cel putin urmatoarele registre si formulare:
- Registrul-jurnal de incasari si plati cod 14 - 1 - 1/a;
- Registrul de inventar privind investitiile, dotarile si alte utilitati
cod 14 - 2 - 1/a;
- Fisa de evidenta a obiectelor de inventar in folosinta cod 14 - 3 - 9;
- Bon de comanda-chitanta cod 14 - 4 - 11/a;
- Chitanta cod 14 - 4 - 1.
10. Pentru aplicarea prevederilor art. 6 din ordonanta in venitul anual se
includ toate veniturile, in bani si in natura, si anume: venituri din vanzarea
de produse si marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de
lucrari, venituri specifice din exercitarea activitatii, venituri din vanzarea
bunurilor din inventarul propriu si orice alte venituri obtinute din
exercitarea activitatii autorizate, precum si veniturile din dobanzile primite
pentru disponibilitatile banesti din contul contribuabilului autorizat potrivit
legii si din alte activitati adiacente.
Prin activitati adiacente, in intelesul prezentelor instructiuni
metodologice, se intelege toate activitatile care au legatura cu obiectul de
activitate autorizat.
Pentru veniturile realizate in natura evaluarea se face la preturile si la
tarifele practicate in circuitul civil la data incasarii.
In cazul incetarii definitive a activitatii sau in cazul instrainarii de
bunuri din inventarul propriu, mijloace fixe si obiecte de inventar, sumele
obtinute din valorificarea acestora vor fi reconsiderate ca venituri, evaluarea
urmand a se face dupa cum urmeaza:
- pentru bunurile imobile, cladiri si terenuri, la pretul practicat in
circuitul civil;
- pentru bunurile mobile de natura mijloacelor fixe si a obiectelor de
inventar, la pretul practicat in circuitul civil, stabilit prin expertiza
tehnica, pe cheltuiala contribuabilului.
Stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri, ramase
nevalorificate la incetarea definitiva a activitatii, vor fi luate in calcul la
definitivarea impunerii.
11. In sensul prevederilor art. 7 alin. (1) lit. d) din ordonanta, sunt
considerate cheltuieli cu sponsorizarea numai acele sume sau bunuri acordate
persoanelor mentionate la art. 4 din Legea sponsorizarii nr. 32/1994, astfel
cum a fost modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 36/1998 si in
limita cotelor prevazute la art. 8 din acelasi act normativ.
Pentru contribuabilii care conduc contabilitate in partida simpla
cheltuielile de sponsorizare vor fi inscrise si intr-o evidenta separata.
12. Pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. e) din ordonanta
contribuabilii care conduc contabilitate in partida simpla vor inscrie
cheltuielile de protocol intr-o evidenta separata.
13. Pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. f) din ordonanta,
in cazul folosirii de catre contribuabil, in scopul desfasurarii activitatii, a
imobilelor si autoturismelor, proprietate individuala a contribuabilului,
precum si in cazul folosirii imobilelor si a autoturismelor dobandite anterior
autorizarii de catre contribuabil, se vor avea in vedere cheltuielile cu
intretinerea si cu exploatarea acestora in limita prevazuta la articolul
sus-mentionat.
Pentru contribuabilii care conduc contabilitate in partida simpla
cheltuielile prevazute la alin. 1 vor fi inscrise si intr-o evidenta separata.
14. In sensul prevederilor art. 7 alin. (2) din ordonanta investitiile si
dotarile, precum si alte utilitati necesare pentru desfasurarea activitatii,
inscrise in Registrul de inventar privind investitiile, dotarile si alte
utilitati, precum si reparatiile capitale la acestea se admit la deducere din
venitul anual incasat, pana la recuperarea acestora, dar nu mai mult de 50% din
veniturile incasate in fiecare an.
In acest sens contribuabilii sunt obligati sa tina evidenta intrarilor si
iesirilor acestor dotari, investitii si utilitati in formularul "Registrul
de inventar privind investitiile, dotarile si alte utilitati".
Cheltuielile cu investitiile in terenuri se admit la deducere numai in
masura in care contribuabilii fac dovada, cu certificatul de urbanism si cu
autorizatia de constructie, ca urmeaza sa demareze constructia de sedii sau de
ateliere necesare pentru desfasurarea activitatii. In situatia in care, in
termenul prevazut in autorizatia de constructie, constructia de sedii sau de
ateliere nu a inceput, contravaloarea terenurilor respective se adauga la
venitul impozabil.
Cheltuielile efectuate cu dobandirea cladirilor se admit la deducere numai
in situatia in care aceste cladiri sunt amenajate corespunzator desfasurarii
activitatii in scopul obtinerii de venit.
Pentru autoturismele achizitionate pe numele instructorilor auto autorizati
si folosite in procesul de invatare a conducerii auto se admite deducerea numai
in masura in care aceste autoturisme sunt dotate cu dubla comanda si
inscriptionate in mod corespunzator pe capote si pe partile laterale.
Mobilierul de birou si aparatura de birou necesare pentru desfasurarea
activitatii autorizate sunt deductibile la determinarea venitului impozabil.
Pentru birourile sau atelierele separate de locuinta se admite la scadere
si aparatura pentru intretinere si curatenie.
Cheltuielile cu dobandirea mijloacelor fixe si a obiectelor de inventar,
achizitionate pe numele persoanelor fizice autorizate, sunt deductibile numai
cu conditia ca acestea sa fie achizitionate ulterior autorizarii si sa fie
folosite in exclusivitate pentru desfasurarea activitatii.
Cheltuielile cu reparatiile curente si capitale la mijloacele fixe din
inventarul propriu, cat si inchiriate sunt deductibile, cu impozitarea
corespunzatoare a venitului realizat de proprietarul mijloacelor fixe
inchiriate, in conditiile in care plata chiriei este compensata cu aceste
cheltuieli, potrivit prevederilor din contractul de inchiriere, dupa caz.
In cazul unor modernizari, transformari sau al aducerii unor imbunatatiri
la mijloacele fixe inchiriate, cheltuielile efectuate sunt deductibile, iar
contravaloarea acestora se impoziteaza la nivelul proprietarului bunurilor
inchiriate, in conditiile in care plata chiriei este compensata cu aceste cheltuieli,
cu exceptia situatiei in care acestea sunt recuperate de chirias.
Nu se admit la deducere cheltuielile cu reparatiile curente si capitale
efectuate la mijloacele fixe proprietate personala, aceste cheltuieli
incadrandu-se in prevederile art. 7 alin. (1) lit. f) din ordonanta.
Cheltuielile pentru abonamentele la revistele de specialitate si la
Monitorul Oficial al Romaniei, pentru literatura de specialitate, precum si
pentru procurarea obiectelor de inventar necesare in vederea desfasurarii activitatii
sunt deductibile la calculul venitului impozabil.
15. Pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (4) din ordonanta pe langa
cheltuielile efectuate pentru persoanele angajate pe baza de contracte
individuale de munca si conventii civile de prestari de servicii, se mai admit
la deducere si contributiile profesionale obligatorii datorate asociatiilor
profesionale din care fac parte contribuabilii, de exemplu: taxe, cotizatii
etc., precum si contributiile pentru asigurari sociale ale contribuabililor si
pentru bugetele fondurilor speciale.
16. Cota de 5% prevazuta la art. 7 alin. (5) din ordonanta, admisa la
deducere pentru notarii publici, se aplica numai asupra onorariilor aferente
actelor notariale care privesc determinarea de taxe de timbru, indiferent daca
se constata scutirea la plata taxelor de timbru in anumite cazuri. Prin urmare,
nu intra in baza de aplicare a cotei de 5% veniturile din dobanzi la
disponibilitatile din cont si cele provenite din vanzarea unor bunuri din
inventarul propriu, precum si onorariile percepute pentru activitatea de
consultanta.
17. In sensul prevederilor art. 8 alin. (1) din ordonanta meseriasii
autorizati si asociatiile familiale, care presteaza servicii sau executa
lucrari pe cont propriu si individual, fara salariati sau colaboratori, in
ateliere cu sediu stabil, se impun pe baza de norme anuale de venit. In acelasi
mod se impun si meseriasii autorizati potrivit legii, care exercita o meserie
pe cont propriu in afara orelor de program.
Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotelor prevazute la art. 4 alin.
(1) din ordonanta la normele de venit aferente bransei.
Prin atelier cu sediu stabil se intelege locul in care se desfasoara
activitatea in mod permanent, fie in locuinta proprie, fie intr-un sediu
detinut in baza unui act legal.
Se supun impunerii pe baza de norme de venit numai prestarile de servicii
si executarile de lucrari cu materialul clientului, exercitate in conditii
asemanatoare de catre meseriasii in cauza.
Normele de venit se stabilesc pe persoana si nu suporta alte corective in
afara celor expres mentionate in textul ordonantei.
Pentru meseriasii care desfasoara mai multe activitati la care impunerea se
face pe baza de norme de venit, impozitul se stabileste in functie de norma de
venit cea mai mare.
In situatia in care un meserias exercita, pe langa meseria care se impune
pe baza de norma de venit, si alte activitati colaterale pentru care nu sunt
prevazute norme de venit, impunerea se face in functie de venitul efectiv
realizat si nu poate fi mai mica decat impunerea care ar rezulta din norma de
venit respectiva.
Pentru contribuabilii care in exercitarea activitatii folosesc masini,
dispozitive si scule, actionate de forta motrice, se vor avea in vedere norme
de venit mai mari, iar daca nu exista elemente de comparatie in stabilirea unor
norme echitabile, impunerea se va face la venitul efectiv.
Pentru intreruperile de activitate ca urmare a unor cauze obiective,
probate cu documente justificative, normele de venit se reduc proportional cu
perioada nelucrata.
Chiar daca, potrivit prevederilor art. 30 alin. (3) din ordonanta,
contribuabilii nu sunt obligati sa conduca evidentele contabile stabilite prin
legislatia in domeniu, acestia pot folosi chitantier si/sau bonier de comanda.
In situatia in care organele fiscale constata venituri superioare normelor
de venit, vor proceda la impunerea contribuabililor in cauza, pe baza venitului
efectiv realizat.
18. Pentru aplicarea prevederilor art. 9 din ordonanta, cu ocazia depunerii
declaratiei de impunere, organul fiscal va solicita, pe langa alte elemente
prevazute de formularul "Declaratie de impunere", si acte doveditoare
privind varsta contribuabilului.
Atat reducerea, cat si scutirea de impozit pentru persoana fizica se acorda
pe baza de cerere depusa de aceasta o data cu inregistrarea declaratiei de
impunere.
In cazul asociatiilor familiale de meseriasi, scutirea sau reducerea
prevazuta de ordonanta se aplica numai pentru norma ce revine persoanei care
este indreptatita sa beneficieze de aceasta facilitate.
Scutirea de la plata impozitului se acorda incepand cu anul urmator celui
in care contribuabilii implinesc limitele de varsta mentionate.
Pentru invalizi si persoanele cu handicap scutirea sau reducerea se acorda
pentru anul in curs, incepand cu luna urmatoare depunerii actelor doveditoare.
19. In sensul prevederilor art. 10 din ordonanta se supun impozitului
forfetar atat carausii, cat si meseriasii care presteaza servicii sau executa
lucrari in mod ambulant, fara a avea un atelier stabil de desfasurare a
activitatii, precum si comerciantii care isi desfasoara activitatea in locuri
publice de desfacere, ca de exemplu: piete, targuri, oboare, talciocuri,
stradal si ambulant.
In cazul asociatiilor familiale, impozitul forfetar se stabileste pentru
fiecare membru al asociatiei familiale.
Pentru intreruperile de activitate ca urmare a unor cauze obiective,
probate cu documente justificative, impozitul forfetar trimestrial se reduce
proportional cu perioada nelucrata.
Contribuabilii nu conduc evidente contabile, dar pot utiliza chitantier
si/sau bonier de comanda.
Comerciantii care desfasoara activitate in puncte volante si ambulante au
obligatia sa intocmeasca Nota de receptie si constatare de diferente cod
14-3-1/a, la care se anexeaza documentele de provenienta a marfurilor care
trebuie sa se afle in permanenta asupra lor.
In situatia in care organele fiscale constata venituri superioare celor
care au stat la baza calcularii impozitului forfetar, vor proceda la impunerea
contribuabililor in cauza, pe baza venitului efectiv realizat.
20. Prevederile art. 11 alin. (1) din ordonanta se aplica si in cazul
inchirierii de catre societatile comerciale a unor autoturisme, proprietate a
persoanelor fizice, exploatate efectiv de detinatorul autoturismului respectiv
sau de membrii familiei acestuia.
Impozitul forfetar se modifica in cazul in care activitatea de taximetrie
incepe sau se intrerupe in cursul trimestrului, respectiv se restrange la
perioada in care se desfasoara aceasta activitate. In situatia incetarii
activitatii in cursul trimestrului, persoanele fizice autorizate sa desfasoare
activitate de taximetrie sunt obligate sa depuna autorizatia de functionare,
iar colaboratorii societatilor comerciale, sa prezinte organului fiscal o
dovada eliberata de societatea comerciala, din care sa rezulte incetarea
activitatii.
De asemenea, impozitul se reduce proportional cu perioada in care se
desfasoara activitatea si in caz de intreruperi temporare cauzate de accidente
si spitalizare, precum si din alte cauze obiective, dovedite cu documente
justificative.
21. In cazul contribuabililor prevazuti la art. 11 alin. (2) din ordonanta,
impozitul se calculeaza asupra venitului impozabil, prin aplicarea cotelor
prevazute la art. 4 alin. (1) din aceasta.
22. In sensul prevederilor art. 12 alin. (1) din ordonanta impunerea se
face de catre organele fiscale mentionate pe formularul "Dispozitie de
impunere-instiintare de plata", care se intocmeste de inspectorul fiscal,
se avizeaza de seful serviciului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.
Dispozitia de impunere-instiintare de plata constituie titlu de creanta si
se transmite contribuabilului.
23. Contribuabilul prevazut la art. 12 alin. (2) din ordonanta va prezenta
organului fiscal la care se afla in evidenta, cu ocazia depunerii declaratiei
de impunere, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator, documentul doveditor
privind achitarea impozitului in localitatea in care si-a desfasurat
activitatea in mod temporar, pentru regularizarea platii impozitului, daca este
cazul.
24. Pentru aplicarea prevederilor art. 13 alin. (1) din ordonanta
contribuabilii care se impun pe baza venitului efectiv realizat sunt obligati
ca pana la data de 31 ianuarie a anului urmator sa depuna declaratia anuala de
impunere pentru veniturile realizate in anul fiscal precedent.
Anul fiscal incepe la data de 1 ianuarie a fiecarui an si se sfarseste la
data de 31 decembrie a aceluiasi an.
Contribuabilii care au desfasurat activitati in cursul anului, in mod
temporar sau sezonier, si in alte localitati in afara celei de resedinta a
activitatii, vor completa declaratia de impunere si cu veniturile obtinute si
cu cheltuielile efectuate in acele localitati.
25. Pentru aplicarea prevederilor art. 13 alin. (2) din ordonanta, in cazul
inceperii activitatii in cursul anului impunerea se face pentru perioada ramasa
pana la sfarsitul anului.
26. Potrivit prevederilor art. 14 alin. (3) din ordonanta, impunerea se
modifica, daca pe perioada de la inceputul anului si pana la data constatarii
venitul impozabil a crescut sau s-a redus cu mai mult de 20% fata de venitul
impozabil stabilit initial. In aceasta situatie impozitul provizoriu se
recalculeaza pentru tot anul in curs.
27. Potrivit prevederilor art. 14 alin. (4) din ordonanta, pentru
contribuabilii impusi pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea
pe perioade mai mici de un an, norma de venit se raporteaza la 360 de zile, iar
rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate, obtinandu-se venitul
impozabil.
28. Potrivit prevederilor art. 14 alin. (5) din ordonanta, pentru
contribuabilii impusi pe baza forfetara, impozitul forfetar trimestrial se imparte
la 90 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate,
obtinandu-se astfel impozitul forfetar trimestrial de plata.
29. In sensul prevederilor art. 15 alin. (4) din ordonanta, in cazul in
care impunerea anuala se face dupa expirarea termenului de plata prevazut
pentru trimestrul I, respectiv 15 martie, contribuabilul va plati cu titlu de
impozit pentru trimestrul I al anului in curs, pana la aceasta data, o suma
egala cu cuantumul impozitului aferent trimestrului IV al anului precedent.
30. Potrivit prevederilor art. 16 alin. (1) din ordonanta, in cazul
impunerii din oficiu organele fiscale vor avea in vedere pentru determinarea
veniturilor impozabile mai multe metode:
- aprecierea de catre organele fiscale a cifrei de afaceri, a cheltuielilor
si a venitului impozabil, pe baza conditiilor de exercitare a activitatii si a
semnelor exterioare referitoare la conditiile de trai ale contribuabilului;
- comparatia cu cazuri similare de contribuabili care exercita activitatea
in conditii asemanatoare si care realizeaza venituri aproximativ egale, iar
elementele de diferentiere intre cazurile comparate trebuie sa fie de minima
importanta;
- calculul tehnic pe baza elementelor din declaratia de impunere, a
constatarilor din actele intocmite de organele fiscale, a cantitatilor de
produse finite si marfuri aflate in stoc, a stocurilor de materii prime si
materiale, a cantitatilor de marfuri, materii prime si materiale rezultate din
documentele justificative de provenienta a acestora, precum si orice alte
elemente de natura sa serveasca la cuantificarea veniturilor realizate.
III. Impozitul pe veniturile realizate din valorificarea, sub orice forma,
a dreptului de autor sau a drepturilor conexe dreptului de autor, inclusiv de
catre orice persoana care a dobandit aceste drepturi prin mostenire
31. In sensul prevederilor art. 17 alin. (1) din ordonanta, constituie
obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in
domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de
creatie, modul sau forma concreta de exprimare si independent de valoarea si
destinatia lor, asa cum sunt enumerate la art. 7 si 8 din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe.
Drepturile conexe dreptului de autor sunt prezentate in titlul II din Legea
nr. 8/1996, iar cesiunea drepturilor patrimoniale de autor este prezentata in
titlul I cap. VII din aceeasi lege.
Prin unitati platitoare se intelege entitatile prevazute la art. 21 alin.
(2), art. 107 alin. (2) si la art. 109 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, precum
si orice persoana careia titularul drepturilor de autor sau al drepturilor
conexe dreptului de autor ii cesioneaza exclusiv sau neexclusiv, in totalitate
sau in parte, drepturile sale patrimoniale, cum ar fi: edituri, institutii de
spectacol, organizatori de spectacol, organe de presa si altele asemenea.
Prin organisme de gestiune colectiva se intelege persoanele juridice
constituite prin libera asociere, care au ca obiect de activitate, in
principal, colectarea si repartizarea drepturilor a caror gestiune le este
incredintata de catre titulari in conformitate cu art. 124 din Legea nr.
8/1996.
Prin copie privata se intelege reproducerea unei opere fara consimtamantul
autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu
conditia ca opera sa fie adusa anterior la cunostinta publica, iar reproducerea
sa nu contravina exploatarii normale a operei si sa il prejudicieze pe autor
sau pe titularul drepturilor de exploatare in conformitate cu art. 34 alin. (1)
coroborat cu art. 107 alin. (1) din Legea nr. 8/1996.
Prin remuneratie compensatorie pentru copia privata se intelege procentul
de 5% din pretul de vanzare al suporturilor si aparatelor fabricate in tara, respectiv
din valoarea inscrisa in documentele organelor vamale pentru suporturile si
aparatele importate de care beneficiaza autorii operelor sonore sau
audiovizuale ori fixate pe un suport grafic sau analog, impreuna cu editorii
si, dupa caz, producatorii si artistii interpreti sau executanti, in
conformitate cu art. 107 alin. (1) si (2) si cu art. 109 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 8/1996.
Prin drept de suita se intelege dreptul pe care il are autorul de a primi
5% din pretul de vanzare al unei opere de arta plastica, in cazul vanzarii
acesteia la licitatie publica sau prin intermediul unui agent comisionar ori de
catre un comerciant, in baza art. 21 alin. (1) si (3) din Legea nr. 8/1996.
32. Pentru veniturile prevazute la art. 17 alin. (2) din ordonanta
impozitul se calculeaza prin aplicarea cotelor de impozit prevazute la art. 4
alin. (1) din aceasta.
Venitul anual impozabil realizat pe o fractiune de an se considera venit
anual impozabil.
33. In sensul prevederilor art. 18 alin. (1) din ordonanta:
Prin opere de arta plastica se intelege: operele de sculptura, pictura,
grafica, gravura, litografie, scenografie, tapiserie, ceramica, plastica
sticlei si a metalului, precum si operele de arta aplicata produselor destinate
unei utilizari practice.
In operele de arhitectura se includ si plansele, machetele si lucrarile
grafice care formeaza proiectele de arhitectura.
Se asimileaza operelor fotografice si orice alte opere exprimate printr-un
procedeu analog fotografiei, cum sunt reproducerile facute dupa opere
anterioare, indiferent daca acestea au fost aduse sau nu la cunostinta publica.
Prin opere muzicale se intelege operele prevazute la art. 7 lit. c),
operele dramatico-muzicale prevazute la art. 7 lit. d) si aranjamentele muzicale
prevazute la art. 8 lit. a) din Legea nr. 8/1996.
Prin opere stiintifice si alte opere decat cele prevazute la art. 8 lit. a)
si b) din ordonanta se intelege conferintele, predicile, pledoariile,
prelegerile, programele pentru calculator, precum si operele mentionate la art.
7 lit. b) si i) si la art. 8 lit. a) si b) din Legea nr. 8/1996, cu exceptia
operelor literare.
Prin prestatii artistice se intelege prestatiile executate de artistii
executanti sau interpreti care, potrivit art. 95 din Legea nr. 8/1996, sunt:
actorii, cantaretii, muzicienii, dansatorii si alte persoane care prezinta,
canta, danseaza, recita, declama, joaca, interpreteaza, regizeaza, dirijeaza
ori executa, in orice alta modalitate, o opera literara sau artistica, un
spectacol de orice fel, inclusiv folcloric, de varietati ori de marionete.
Prin opere literare, indiferent de gen, se intelege toate celelalte opere
de creatie intelectuala care nu au fost enumerate anterior.
In cazul in care prestarea unei anumite activitati presupune realizarea
unor opere de naturi diferite, cotele forfetare se vor aplica distinct pentru
fiecare tip de opera in parte.
Daca nu este posibil sa se faca aceasta distinctie, se va aplica acea cota
forfetara specifica destinatiei finale a activitatii prestate.
34. Potrivit prevederilor art. 18 alin. (3) din ordonanta, venitul anual
impozabil se determina, in cazul lucrarilor de arta monumentala, astfel:
a) in cazul operelor de arta monumentala la care cheltuielile efective nu
depasesc cota forfetara stabilita la alin. (1) lit. a) din ordonanta, venitul
anual impozabil se determina prin scaderea din venitul brut realizat a acestor
cheltuieli, fara a fi necesare documente justificative;
b) in cazul operelor de arta monumentala la care cheltuielile efective
depasesc cota forfetara stabilita la alin. (1) lit. a) din ordonanta, venitul
anual impozabil se determina prin scaderea din venitul brut realizat a acestor
cheltuieli, pe baza de documente justificative.
35. Exemplu de calcul al impozitului potrivit prevederilor art. 19 din
ordonanta:
--------------------------------------------------------
Data platii Venitul impozabil Impozitul
(lei) (lei)
--------------------------------------------------------
3 mai 1998 4.500.000 750.000
--------------------------------------------------------
10 august 1998 2.300.000 -
--------------------------------------------------------
TOTAL: 6.800.000 1.250.000
--------------------------------------------------------
Impozit de plata
la 10 august 1998
(1.250.000 lei -
750.000 lei) 500.000
-------------------------------------------------------
30 octombrie 1998 2.850.000 -
-------------------------------------------------------
TOTAL: 9.650.000 1.995.000
-------------------------------------------------------
Impozit de plata la
30 octombrie 1998
(1.995.000 lei -
1.250.000 lei) 745.000
---------------------------------------------------------
36. Potrivit prevederilor art. 20 alin. (1) din ordonanta, in cazul unei
opere comune, in sensul art. 5 din Legea nr. 8/1996, impunerea veniturilor
realizate de catre autori se face astfel:
a) in cazul in care intre coautori exista o conventie in care se precizeaza
proportia venitului care revine fiecaruia, impunerea se face separat, in
functie de cota-parte care revine fiecaruia;
b) in cazul in care intre coautori nu exista o conventie care sa precizeze
cota-parte ce revine fiecaruia, impunerea se face separat, in mod egal, asupra
veniturilor realizate de catre fiecare coautor.
In cazul unei opere colective, in sensul art. 6 din Legea nr. 8/1996,
impunerea se face astfel:
a) in cazul in care exista o conventie intre autori si persoana fizica sau
juridica din initiativa, sub responsabilitatea si sub numele careia a fost
creata opera, prin care se stabileste cota-parte din drepturile patrimoniale ce
revin coautorilor, in urma utilizarii operei, impunerea se face separat asupra
veniturilor realizate de catre coautori;
b) in lipsa unei astfel de conventii, impunerea se face in mod egal asupra
veniturilor realizate din cesionarea drepturilor de autor.
IV. Impozitul pe veniturile din inchirieri, din subinchirieri, din
constituirea dreptului de uzufruct, uz sau abitatie, precum si din contracte de
mandat si cesiune
37. Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) din ordonanta, impozitul
aferent veniturilor prevazute la art. 22 din aceeasi ordonanta, realizate de
persoanele fizice nerezidente, se plateste de acestea sau de catre persoana
fizica sau juridica cu care s-a incheiat contractul ori conventia, dupa caz.
38. In sensul prevederilor art. 25 din ordonanta, impunerea se face de
catre organele fiscale pe formularul "Dispozitie de impunere-instiintare
de plata", care se intocmeste de catre inspectorul fiscal, se avizeaza de
seful serviciului si se aproba de conducatorul institutiei fiscale.
Dispozitia de impunere-instiintare de plata constituie titlu de creanta si
se transmite contribuabilului.
Impunerea se stabileste pana la sfarsitul anului fiscal, impozitul
defalcandu-se pe trimestrele aferente perioadei cuprinse intre data
inregistrarii declaratiei si finele anului.
Aceste prevederi sunt aplicabile si persoanelor fizice nerezidente, in
conformitate cu dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998
privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si
juridice nerezidente.
In cazul majorarii sau al diminuarii veniturilor obtinute in cursul anului,
impunerea se modifica in mod corespunzator.
Pe baza declaratiei de incetare a sursei de venit, organul fiscal va
restrange impunerea initiala la perioada in care contribuabilul a realizat
venit, cu defalcarea corespunzatoare pe termenele de plata aferente acestei
perioade.
V. Impozitarea altor venituri
39. Sunt impozitate, potrivit prevederilor art. 26 alin. (1) din ordonanta,
veniturile realizate de persoanele fizice din: colaborari de orice natura, cu
sau fara conventie civila de prestari de servicii, desfasurate in afara
unitatii la care sunt salariate persoanele fizice, castigurile angajatilor
zilieri sau temporari, fara contract de munca, precum si indemnizatiile
membrilor consiliilor de administratie, ale cenzorilor, membrilor adunarilor
generale ale actionarilor, consilierilor care participa la sedintele
consiliilor judetene sau locale ori la alte sedinte si ale membrilor diverselor
comisii, pentru activitatea prestata.
Orice alte venituri de natura similara celor prevazute la acest capitol se
impun cu cotele mentionate mai sus.
40. Prevederea art. 26 alin. (2) lit. b) din ordonanta se aplica
persoanelor fizice care livreaza marfuri sau depun spre vanzare, in regim de
consignatie, bunuri care depasesc sfera uzului casnic sau personal, in mod permanent
sau cu un anumit grad de repetabilitate.
Agentii economici si orice alte entitati care primesc spre vanzare marfuri
sunt raspunzatori, potrivit legii, de retinerea si varsarea la termen a
impozitului.
41. Potrivit prevederilor art. 26 alin. (4) din ordonanta, persoanelor
autorizate sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative li se
plateste suma bruta, acestea avand obligatia sa elibereze chitanta cu regim
special (cod - 14 - 4 - 1) si sa isi inscrie venitul obtinut in evidenta
contabila.
42. Potrivit prevederilor art. 26 alin. (5) din ordonanta, impozitul se
calculeaza asupra veniturilor realizate in cadrul aceleiasi luni, chiar daca
acestea se cuvin pentru prestatii efectuate in lunile anterioare.
43. Potrivit prevederilor art. 27 alin. (1) din ordonanta, sumele retinute
ca impozit se vireaza la trezoreria statului la care este arondata unitatea
platitoare de venit, in contul consiliului local pe a carui raza teritoriala
aceasta isi are domiciliul fiscal sau sediul.
44. Se supun prevederilor art. 29 alin. (1) din ordonanta premiile obtinute
ca urmare a castigarii unor concursuri sau campionate, precum si castigurile
obtinute din participarea la jocurile de noroc.