LEGE
Nr. 493 din 11 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 25 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001 privind impozitul pe
venit, adoptata in temeiul art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. La articolul 1, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) deducerile personale reprezinta o suma neimpozabila acordata
contribuabilului, cuprinzand deducerea personala de baza si deducerile
personale suplimentare, in functie de situatia proprie si/sau a persoanelor
aflate in intretinere, dupa caz;"
2. La articolul 1, dupa litera h) se introduce litera i) cu urmatorul
cuprins:
"i) baza fixa reprezinta locul prin intermediul caruia activitatea
unei persoane fizice romane care nu are domiciliul in Romania sau a unei
persoane fizice straine pe teritoriul Romaniei se desfasoara, in totalitate sau
numai partial, in scopul obtinerii de venit."
3. La articolul 4 alineatul (1), litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) venituri din activitati agricole, definite potrivit prezentei
ordonante;"
4. La articolul 5, literele b), c), k) si m) vor avea urmatorul cuprins:
"b) contravaloarea darurilor acordate copiilor minori ai angajatilor
cu ocazia zilei de 1 iunie si a sarbatorilor Craciunului sau a altor sarbatori
similare, specifice altor culte religioase recunoscute de lege, precum si
angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita sumei de 1.000.000 lei
pentru fiecare persoana si eveniment;
c) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi insemnate in
gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, precum si in cazul
unor boli grave sau incurabile, acordate angajatului;
...........................................................................
k) veniturile obtinute ca urmare a transferului dreptului de proprietate
asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, exclusiv
cele obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor
mobiliare si partilor sociale, precum si cele obtinute din operatiuni de
vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract;
...........................................................................
m) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura celor de
transport, cazare, indemnizatiei acordate pe perioada delegarii si detasarii in
alta localitate, in tara si in strainatate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul
localitatii, in interesul serviciului, cu exceptia celor acordate de persoanele
juridice fara scop lucrativ peste limitele legale stabilite pentru institutiile
publice;"
5. La articolul 6, dupa litera f) se introduc literele f^1) si f^2) cu
urmatorul cuprins:
"f^1) premiile, primele si indemnizatiile sportive acordate
sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti prevazuti la art.
62 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, in vederea realizarii obiectivelor de inalta
performanta:
- clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele
mondiale si jocurile olimpice;
- calificarea si participarea la campionatele europene, mondiale si
jocurile olimpice, in cazul jocurilor sportive;
f^2) primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor,
tehnicienilor si altor specialisti prevazuti la art. 62 din Legea nr. 69/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea pregatirii si
participarii la competitiile internationale oficiale ale loturilor
reprezentative ale Romaniei;"
6. La articolul 6, literele j) si l) vor avea urmatorul cuprins:
"j) veniturile reprezentand avantajele in bani si/sau in natura
acordate persoanelor cu handicap, veteranilor de razboi, invalizilor si
vaduvelor de razboi, accidentatilor de razboi in afara serviciului ordonat,
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere
de la 6 martie 1945, celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, urmasilor eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, precum si persoanelor persecutate din motive
etnice de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie
1940 pana la 6 martie 1945;
...........................................................................
l) veniturile din salarii ca urmare a activitatii de creare de programe
pentru calculator; incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru
calculator si stabilirea conditiilor de aplicare se fac prin ordin comun al
ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei si al ministrului finantelor publice."
7. La articolul 8, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru anul fiscal 2001 impozitul anual se calculeaza prin
aplicarea asupra venitului anual global impozabil a baremului anual obtinut pe
baza baremului prevazut la alin. (1), corectat cu rata inflatiei realizate pe
perioada septembrie - decembrie 2001, comunicata de Institutul National de
Statistica. Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2001 este urmatorul:
______________________________________________________
Venitul anual impozabil Impozitul anual (lei)
(lei)
______________________________________________________
pana la 19.700.000 18%
19.700.001 - 49.900.000 3.546.000 + 23% pentru
ceea ce depaseste suma
de 19.700.000 lei
49.900.001 - 78.800.000 10.492.000 + 28% pentru
ceea ce depaseste suma
de 49.900.000 lei
78.800.001 - 110.400.000 18.584.000 + 34% pentru
ceea ce depaseste suma
de 78.800.000 lei
peste 110.400.000 29.328.000 + 40% pentru
ceea ce depaseste suma
de 110.400.000 lei"
______________________________________________________
8. La articolul 9, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) In aplicarea prezentei ordonante, in categoriile de venituri prevazute
la art. 4 se cuprind si orice avantaje in bani si in natura primite de o
persoana fizica, cu titlu gratuit sau cu plata partiala, precum si folosirea in
scop personal a bunurilor si drepturilor aferente desfasurarii activitatii.
Avantajele acordate includ folosinta in scop personal a vehiculelor de orice
tip, hrana, cazarea, personalul pentru munci casnice, reducerile de preturi sau
de tarife in cazul cumpararii unor bunuri sau prestari de servicii pentru
salariatii proprii, gratuitatile de bunuri si servicii, inclusiv sumele
acordate pentru distractii sau recreere, precum si altele asemenea."
9. La articolul 13, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Incepand cu anul fiscal 2002 sumele fixe, exprimate in lei, din
cuprinsul prezentei ordonante, altele decat deducerea personala de baza si limitele
amenzilor si penalitatilor prevazute la art. 72 alin. (2), respectiv la art.
72^1, se stabilesc conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (3)."
10. La articolul 15, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) In intelesul prezentei ordonante, veniturile din activitati
independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere si
veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod
individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
...........................................................................
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din
exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, expert contabil, contabil
autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor
profesii asemanatoare, desfasurate in mod independent, in conditiile
legii."
11. La articolul 16 alineatul (4), litera k) va avea urmatorul cuprins:
"k) sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de natura
indemnizatiei zilnice de delegare sau de detasare, acordate pe perioada
delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in
interesul serviciului, care depasesc limitele stabilite pentru societatile
comerciale;"
12. La articolul 16, alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
"(6) Venitul net din activitati independente, realizat de persoanele
fizice in cadrul unor asociatii intre persoane fizice, fara personalitate
juridica, se calculeaza la nivelul asociatiei, conform prevederilor prezentului
articol, cu respectarea regulilor prevazute la cap. IV."
13. La articolul 16, dupa alineatul (6) se introduce alineatul (7) cu
urmatorul cuprins:
"(7) Venitul net din activitati independente, realizat de persoanele
fizice in cadrul unor asociatii dintre persoane fizice si persoane juridice,
care nu dau nastere unei persoane juridice, se calculeaza la nivelul
asociatiei, cu respectarea regulilor prevazute la cap. IV."
14. La articolul 18, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Venitul net se determina prin deducerea din venitul brut a unei
cote de cheltuieli de 40%, aplicata la venitul brut, precum si a contributiilor
obligatorii, datorate potrivit legii.
(3) Venitul net din drepturi de autor aferente operelor de arta monumentala
se determina prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli de 50%,
aplicata la venitul brut, precum si a contributiilor obligatorii, datorate
potrivit legii."
15. La articolul 21 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) 10% din venitul brut incasat, ca urmare a valorificarii de bunuri
in regim de consignatie;"
16. La articolul 21 alineatul (1), dupa litera c) se introduce litera d) cu
urmatorul cuprins:
"d) 10% din venitul brut incasat, in cazul activitatilor de expertiza
contabila, tehnica judiciara si extrajudiciara."
17. La articolul 21, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Impozitul retinut de persoana juridica in contul persoanei fizice
pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoana juridica romana,
care nu da nastere unei persoane juridice, reprezinta plata anticipata in
contul impozitului anual pe venit. Obligatia calcularii, retinerii si virarii
impozitului determinat conform metodologiei stabilite in legislatia privind
impozitul pe profit revine persoanei juridice romane."
18. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Sunt considerate venituri din salarii, denumite in continuare salarii,
toate veniturile in bani si/sau in natura, obtinute de o persoana fizica ce
desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui
statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de
denumirea veniturilor sau de forma sub care ele se acorda, inclusiv
indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca, de maternitate si pentru
concediul de ingrijire a copilului in varsta de pana la 2 ani."
19. La articolul 23, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
In vederea impunerii, sunt asimilate salariilor:"
20. La articolul 23, dupa litera a) se introduce litera a^1) cu urmatorul
cuprins:
"a^1) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei
functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop lucrativ;"
21. La articolul 23, litera i) va avea urmatorul cuprins:
"i) alte drepturi de natura salariala sau asimilate salariilor."
22. La articolul 24, alineatul (5) se abroga.
23. La articolul 24, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) In cazul veniturilor incasate in avans in cursul anului pentru
plata indemnizatiilor de concediu de odihna, acestea se cuprind in baza de
calcul a lunilor la care se refera."
24. La articolul 28, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin
venituri sub forma de salarii din strainatate, precum si persoanele fizice
romane angajate ale misiunilor diplomatice si ale posturilor consulare
acreditate in Romania au obligatia ca, personal sau printr-un reprezentant
fiscal, sa calculeze impozitul conform art. 24, sa il declare si sa il
plateasca in termen de 25 de zile de la expirarea lunii pentru care s-a
realizat venitul."
25. La articolul 36, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Veniturile obtinute potrivit alin. (1) si (2) nu se supun
globalizarii."
26. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
In aceasta categorie se cuprind:
a) veniturile obtinute din jocuri de noroc;
b) veniturile sub forma de castiguri din transferul dreptului de
proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale;
c) veniturile sub forma castigurilor din operatiuni de vanzare-cumparare de
valuta la termen, pe baza de contract, precum si orice alte operatiuni de acest
gen;
d) veniturile sub forma de premii in bani si/sau in natura, altele decat
cele prevazute la art. 6, 22 si 23;
e) diverse venituri care nu se regasesc mentionate in mod expres in
prezenta ordonanta, precum si veniturile cu caracter intamplator."
27. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) Veniturile obtinute din jocuri de noroc, in bani si/sau in natura,
prevazute la art. 38, se impun prin retinere la sursa cu o cota de 20% aplicata
asupra diferentei dintre venitul brut si suma reprezentand venitul scutit
potrivit art. 39.
(2) Veniturile din premii, in bani si/sau in natura, prevazute la art. 38,
se impun prin retinere la sursa cu o cota de 10% aplicata asupra diferentei
dintre venitul brut si suma reprezentand venitul scutit potrivit art. 39.
(3) Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine
platitorilor de venituri, impozitul fiind final."
28. La articolul 41, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Castigul de capital reprezinta diferenta obtinuta in plus dintre
pretul de vanzare si pretul de cumparare pe tipuri de valori mobiliare,
diminuata, dupa caz, cu comisioanele datorate intermediarilor."
29. La articolul 41, dupa alineatul (10) se introduce alineatul (11) cu
urmatorul cuprins:
"(11) In aplicarea prevederilor prezentului articol se utilizeaza
norme privind determinarea, retinerea si virarea impozitului pe castigul de
capital obtinut de persoanele fizice, care se emit de Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor Publice."
30. Dupa articolul 41 se introduce articolul 41^1) cu urmatorul cuprins:
"Art. 41^1
(1) Veniturile obtinute sub forma castigurilor din operatiuni de
vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, precum si din orice
alte operatiuni de acest gen reprezinta diferentele de curs favorabile
rezultate din aceste operatiuni si se impun prin aplicarea unei cote de impozit
de 1%, in momentul inchiderii operatiunii si evidentierii in contul clientului,
iar virarea impozitului se efectueaza pana la data de 25 a lunii urmatoare
celei in care a fost retinut.
(2) Impozitul calculat, retinut si varsat conform prevederilor alin. (1)
este final.
(3) Pierderile inregistrate nu se compenseaza cu castigul realizat din
astfel de operatiuni."
31. La articolul 43, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Veniturile care nu se regasesc in mod expres mentionate in prezenta
ordonanta se supun impunerii cu o cota de 10%, impozitul fiind final."
32. La articolul 46, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Normele de venit se aproba de catre directiile generale ale
finantelor publice teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, cu avizul
directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, pana cel tarziu la data de 31 mai a anului fiscal.
Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafata si se reduc in caz de
calamitati naturale, precum si in situatia inceperii sau a incetarii
activitatii in cursul anului."
33. La articolul 46, dupa alineatul (5) se introduc alineatele (6) - (8) cu
urmatorul cuprins:
"(6) Contribuabilii care incep o activitate dupa data de 30 iunie vor
depune declaratie de impunere in termen de 15 zile de la data inceperii
activitatii.
(7) Prin exceptie de la prevederile alineatelor anterioare ale prezentului
articol, contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole, definite
potrivit prezentei ordonante, au dreptul sa opteze pentru determinarea
venitului net in sistem real.
(8) Optiunea se face pe baza de cerere adresata organului fiscal competent
pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal sau o data cu depunerea declaratiei
privind venitul estimat si este obligatorie pentru contribuabil pe perioada a 3
ani fiscali consecutivi. Optiunea se considera reinnoita pentru o alta perioada
de 3 ani in cazul in care contribuabilul nu depune o cerere de renuntare la
optiunea privind impunerea in sistem real."
34. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
(1) Prevederile art. 53 - 57 se aplica in cazul asocierilor dintre persoane
fizice, care nu dau nastere unei persoane juridice.
(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplica fondurilor de investitii
constituite ca asociatii fara personalitate juridica.
(3) In cazul asociatiilor constituite intre persoane fizice si persoane
juridice romane, care nu dau nastere unei persoane juridice, sunt aplicabile
regulile privind metodologia de calcul al impozitului pe profit.
(4) Profitul cuvenit unei persoane fizice dintr-o asociere cu o persoana
juridica romana, care nu da nastere unei persoane juridice, determinat cu
respectarea regulilor stabilite in legislatia privind impozitul pe profit, este
asimilat, in vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului din
activitati independente, din care se deduc contributiile obligatorii in vederea
obtinerii venitului net."
35. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna la organul
fiscal competent o declaratie de venit global, precum si declaratii speciale
pana la data de 30 aprilie a anului urmator celui de realizare a venitului.
(2) Declaratiile speciale se completeaza pentru fiecare categorie de venit
si pe fiecare loc de realizare a acestuia.
(3) Organul fiscal competent prevazut la alin. (1) se stabileste prin
hotarare a Guvernului.
(4) Contribuabilii care realizeaza venituri dintr-o singura sursa, sub
forma de salarii, la functia de baza, pe intregul an fiscal, pentru care
angajatorul a efectuat operatiunile prevazute la art. 27, nu au obligatia sa
depuna declaratiile de venit global. De asemenea, contribuabilii care
realizeaza venituri din Romania, a caror impunere este finala si pentru care
exista obligatia retinerii la sursa a impozitului anual datorat, nu au
obligatia sa depuna declaratia speciala pentru aceste venituri."
36. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
Declaratiile prevazute la art. 55, 62 si 63 se supun reglementarilor in
vigoare privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite
si taxe."
37. La articolul 65, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Pentru constructiile de locuinte proprietate personala se acorda
o reducere a impozitului pe venit in cuantum de 20% din valoarea materialelor
folosite. Se excepteaza de la prevederile acestui alineat cei care construiesc
locuinte prin Agentia Nationala pentru Locuinte sau beneficiaza de alte
facilitati prevazute de lege."
38. La articolul 66, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de
15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, cu exceptia impozitului pe
veniturile din arendare, care se plateste in doua rate egale, pana la 1
septembrie inclusiv si, respectiv, 15 noiembrie inclusiv."
39. La articolul 66 alineatul (4), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) contribuabilul nu a furnizat date referitoare la venitul estimat
sau daca exista documente potrivit carora datele furnizate sunt
incorecte."
40. La articolul 70, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
(1) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa sunt obligati sa
comunice organului fiscal competent informatii cu privire la calculul
impozitului retinut pentru fiecare beneficiar de venit, conform formularului
stabilit de catre Ministerul Finantelor Publice. Comunicarea se face pana la
data de 30 iunie a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor
de venituri prevazuti la art. 21, care vor efectua comunicarea pana in ultima
zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul expirat."
41. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) nedepunerea la termen de catre contribuabilii persoane fizice a
declaratiei privind venitul estimat, a declaratiei speciale pentru sursele de
venit care, potrivit legii, se globalizeaza, precum si a declaratiei prevazute
la art. 28 alin. (1);
b) nedepunerea la termen a declaratiei estimative de venit si a declaratiei
anuale de venit de catre asociatiile fara personalitate juridica;
c) nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate
salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;
d) netransmiterea fiselor fiscale si a formularului prevazut la art. 70 la
organul fiscal competent, in termenul prevazut de prezenta ordonanta;
e) neindeplinirea obligatiei de transmitere a fisei fiscale catre angajat,
prevazuta la art. 26 alin. (5);
f) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art. 28 alin. (3).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele de la lit. a), cu amenda de la 100.000 lei la 500.000 lei;
b) cele de la lit. b) si f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000
lei;
c) cele de la lit. c) - e), cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000
lei.
(3) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu exceptia art.
28 si 29."
42. Dupa articolul 72 se introduce articolul 72^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 72^1
(1) Nedepunerea la termen a declaratiei de venit global, precum si a
declaratiei speciale pentru sursele de venit pentru care, potrivit legii,
impozitul este final se penalizeaza dupa cum urmeaza:
a) cu 10% din impozitul anual datorat ori stabilit din oficiu, dupa caz,
daca termenul legal stabilit este depasit cu pana la 30 de zile inclusiv;
b) cu 30% din impozitul anual datorat ori stabilit din oficiu, dupa caz,
daca termenul legal stabilit este depasit cu pana la 60 de zile inclusiv;
c) cu 50% din impozitul anual datorat ori stabilit din oficiu, dupa caz,
daca termenul legal stabilit este depasit cu peste 60 de zile;
d) cu 100.000 - 500.000 lei, in cazul contribuabililor pentru care
impozitul anual datorat este zero.
(2) Penalitatile aplicate potrivit prevederilor alin. (1) nu pot sa
depaseasca suma de 10 milioane lei."
43. La articolul 74, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 74
(1) Datele, informatiile si bazele de date referitoare la persoanele
fizice, necesare determinarii impozitului pe venit, vor fi puse in mod gratuit
la dispozitie Ministerului Finantelor Publice de catre:
a) organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice
sau de interes public;
b) institutii publice sau private, dupa caz, care conduc evidenta
populatiei sau care inregistreaza, sub orice forma, incheieri de contracte,
bunuri si drepturi, exploatarea proprietatilor si altele asemenea;
c) persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau in administrare
bunuri si drepturi ori sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de
afaceri cu acestia.
(2) Entitatile mentionate la alin. (1) lit. a) si b) sunt obligate sa
furnizeze permanent toate modificarile operate in bazele proprii de date,
necesare actualizarii bazei de date a Ministerului Finantelor Publice, potrivit
specificatiei acestuia."
44. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
(1) Scutirile de la plata impozitului pe venit prevazute in actele
normative privind unele masuri de protectie ca urmare a concedierilor
colective, pentru personalul disponibilizat, raman valabile pana la data
expirarii lor.
(2) Scutirile de la plata impozitului, in cazul serviciilor turistice
prestate in mediul rural, potrivit legii, raman in vigoare pana la data de 31
decembrie 2004.
(3) Pierderile inregistrate in perioada de scutire de contribuabilii care
beneficiaza de prevederile alin. (1) si (2) nu se compenseaza cu veniturile
obtinute din celelalte categorii de venituri in anii respectivi si nu se
reporteaza, reprezentand pierderi definitive ale contribuabililor."
45. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76
Veniturile din salarii si cele asimilate salariilor realizate din
strainatate ca urmare a activitatilor desfasurate in strainatate de persoanele
fizice romane cu domiciliul in Romania nu se supun procedurii de
globalizare."
46. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
a) prevederile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31
august 1999;
b) prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul
pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 3
iulie 2000;
c) prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2001 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul
pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 29
martie 2001;
d) prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2001 pentru
modificarea art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 291 din 1
iunie 2001;
e) prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2001 pentru
completarea art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 29
iunie 2001;
f) prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 235/2000 pentru
completarea art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 29
noiembrie 2000;
g) prevederile art. 43 alin. (1) lit. a) si b) referitoare la scutirea de
impozit pe venit acordata persoanelor fizice, precum si cele ale art. 43 alin.
(2) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea
asigurarilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din
10 aprilie 2000;
h) prevederile art. 21^5 cu privire la aplicabilitatea acestora persoanelor
fizice si asociatiilor familiale din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349
din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) prevederile referitoare la neimpozitarea avantajelor prevazute la art.
39 alin. (1) lit. d) si la art. 41 alin. (2) din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563
din 18 noiembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) prevederea privind scutirea de impozit pe chirie prevazuta la art. 15
alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare;
k) prevederile art. 77 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000,
cu modificarile si completarile ulterioare;
l) prevederile cu privire la scutirea de impozit pe venit acordata
persoanelor fizice ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2000*) pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/1997 privind scutirea de
plata a impozitelor pe salarii si/sau pe venituri realizate de consultanti
straini pentru activitatile desfasurate in Romania in cadrul unor acorduri de
imprumut, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 1
martie 2000;
m) prevederile art. 64 din Legea nr. 188/2000 privind executorii
judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559
din 10 noiembrie 2000;
n) prevederile art. 46 din Legea nr. 184/2001 privind organizarea si
exercitarea profesiei de arhitect, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 195 din 18 aprilie 2001;
o) prevederile art. I pct. 7 din Legea nr. 629/2001 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea
cabinetelor medicale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
724 din 13 noiembrie 2001;
p) prevederile art. 89 alin. (3) referitoare la impozitare din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare;
q) prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2002
pentru reglementarea unor masuri fiscale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 145 din 26 februarie 2002;
r) prevederile referitoare la scutirea de impozit pe chirie de la pct. 22
al articolului unic din Legea nr. 241/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 23 mai 2001;
s) prevederile referitoare la scutirea de impozit pe venit de la art. 5
alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 20 martie
2002;
t) orice alte dispozitii contrare."
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2000 a fost respinsa prin Legea
nr. 421/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din
20 iulie 2001.
Art. 2
Prevederile prezentei legi intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie
2003, cu exceptia prevederilor art. I pct. 5 - art. 6 lit. f^1) si f^2), care
intra in vigoare cu data de intai a lunii urmatoare publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU