ORDIN
Nr. 792 din 21 iulie 1999
pentru aprobarea Instructiunilor cuprinzand procedura de acordare a asistentei
pentru contribuabili
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 435 din 7 septembrie 1999
Ministrul finantelor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, modificata si completata prin Hotararea
Guvernului nr. 864/1998,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
In vederea asigurarii unor servicii de calitate pentru contribuabili, se
aproba Instructiunile cuprinzand procedura de acordare a asistentei pentru
contribuabili, precum si Centralizatorul problematicii fiscale care urmeaza sa
fie solutionata la nivelul Ministerului Finantelor.
Art. 2
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare in termen de 15 zile de la
data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directiile Departamentului politica impozitelor si administrarea
veniturilor, Directia generala de comunicare din cadrul Ministerului Finantelor
si directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti vor aduce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
INSTRUCTIUNI
cuprinzand procedura de acordare a asistentei pentru contribuabili
1. Asistenta pentru contribuabili se exercita de catre urmatoarele
structuri:
a) serviciile de metodologie si asistenta pentru contribuabili din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si serviciul metodologie, relatii cu contribuabilii din cadrul
Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat a
municipiului Bucuresti;
b) birourile de asistenta pentru contribuabilii din cadrul administratiilor
financiare municipale si serviciile juridice si relatii cu contribuabilii din
cadrul administratiilor financiare ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
c) serviciile (birourile) administrarii veniturilor statului din cadrul
circumscriptiilor fiscale orasenesti;
d) serviciile (birourile) administrarii veniturilor statului din cadrul
perceptiilor rurale.
2. Raspunsurile la intrebarile contribuabililor vor fi elaborate de toate
structurile prevazute la pct. 1 si se refera la informatii cu caracter general,
legate de:
- inregistrarea fiscala a platitorilor de impozite si taxe;
- actele componente ale dosarului fiscal;
- termenele de depunere a actelor din dosarul fiscal;
- modul de completare a rubricilor din formulare;
- termenele de plata si/sau penalitatile aplicate in caz de intarziere a
platii;
- modalitatea de plata (prin casierie, virament);
- informatii legate de colectarea, executarea silita si stingerea prin
compensare a obligatiilor bugetare;
- prescriptie;
- informatiile privind prevederile legislatiei fiscale in domeniul
impozitelor directe, indirecte si impunerea nerezidentilor.
3. Informatiile referitoare la eliberarea certificatului de rezidenta
fiscala pentru persoanele juridice romane, precum si cele privind eliberarea
certificatului de atestare a impozitului platit conform conventiei de evitare a
dublei impuneri se elaboreaza de structurile prevazute la pct. 1 lit. a) si b)
si, respectiv, de catre Directia acorduri fiscale internationale din cadrul
Ministerului Finantelor, conform Ordinului ministrului finantelor nr.
1.798/1998.
4. Structurile prevazute la pct. 1 vor solicita contribuabililor toate
informatiile, explicatiile, precum si documentele necesare formularii unor
raspunsuri clare si in concordanta cu reglementarile legale.
5. In cazul in care intrebarile contribuabililor depasesc competentele de
solutionare la nivelul structurilor prevazute la pct. 1 lit. b), c) si d),
aceste intrebari vor fi transmise spre analiza si solutionare structurilor
prevazute la pct. 1 lit. a), care vor formula si vor transmite direct
contribuabililor raspunsurile solicitate.
6. In situatia in care exista intrebari la care nu se formuleaza raspunsuri
nici de structurile prevazute la pct. 1 lit. a), aceste intrebari vor fi
sistematizate si transmise spre analiza Ministerului Finantelor, impreuna cu
punctul de vedere al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Problematica fiscala care va face obiectul analizei la nivelul Ministerului
Finantelor va cuprinde:
a) aspecte privind interpretarea legislatiei care intra in competenta
comisiilor fiscale;
b) intrebari care pot fi solutionate direct de catre directiile de
specialitate din Ministerul Finantelor;
c) aspecte a caror solutionare necesita modificarea sau completarea actelor
normative in domeniul fiscal.
7. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor intocmi Centralizatorul
problematicii fiscale care urmeaza sa fie solutionata la nivelul Ministerului
Finantelor, conform modelului prezentat in anexa, pe care il vor transmite
Directiei asistenta pentru contribuabili.
Descrierea spetelor, formularea intrebarilor si a propunerilor din
centralizator vor fi redactate in mod clar si concis, astfel incat solutiile si
raspunsurile care vor fi stabilite de Ministerul Finantelor sa fie corecte, in
concordanta cu prevederile legii.
8. Concomitent cu transmiterea catre Directia asistenta pentru contribuabili
din cadrul Ministerului Finantelor a centralizatorului mentionat la pct. 7
alin. 1, directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor informa, in scris,
contribuabilii despre faptul ca problematica fiscala la care s-a solicitat
raspuns se afla in evidenta pentru solutionare.
Dupa clarificarea aspectelor sesizate la nivelul Ministerului Finantelor,
raspunsurile vor fi comunicate contribuabililor de catre directiile generale
ale controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
9. Directia asistenta pentru contribuabili va grupa spetele si intrebarile
din centralizatorul transmis de directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat pe activitati si pe tipuri de impozite si taxe si
le va transmite, dupa caz, directiilor de specialitate, in vederea solutionarii
acestora.
10. In urma analizei spetelor si intrebarilor transmise de Directia
asistenta pentru contribuabili, directiile de specialitate din cadrul
Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor vor proceda
la gruparea acestora, dupa cum urmeaza:
a) intrebari si spete care necesita stabilirea de solutii cu caracter
general, uniform aplicabile, pentru care se vor emite, dupa caz, ordine ale
ministrului finantelor sau decizii ale comisiilor fiscale din Ministerul
Finantelor;
b) intrebari ale caror raspunsuri nu necesita modificarea sau completarea
actelor normative si care urmeaza sa fie solutionate in mod direct;
c) aspecte a caror solutionare necesita modificarea sau completarea actelor
normative.
La solicitarea directiilor de specialitate din cadrul Departamentului
politica impozitelor si administrarea veniturilor, directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, vor furniza toate datele si informatiile necesare, in
scris sau verbal, pentru clarificarea intrebarilor si spetelor transmise spre
solutionare.
11. Raspunsurile avizate de Directia generala juridica, precum si solutiile
stabilite prin ordin al ministrului finantelor sau prin deciziile comisiilor
fiscale vor fi transmise Directiei asistenta pentru contribuabili, care le va
comunica directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
12. In baza solutiilor si raspunsurilor primite de la Ministerul
Finantelor, directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor comunica
contribuabililor raspunsurile solicitate, potrivit pct. 8.
Totodata directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor intreprinde
toate masurile necesare in vederea instruirii si informarii corespunzatoare a
personalului din aparatul fiscal propriu, inclusiv a celui angajat in
activitatea de control, in legatura cu continutul solutiilor si al
raspunsurilor prevazute la alin. 1.
Pentru solutiile cu caracter general, uniform aplicabile, stabilite prin
ordin al ministrului finantelor sau prin decizii ale comisiilor fiscale,
Directia asistenta pentru contribuabili din cadrul Ministerului Finantelor va
dispune masuri de mediatizare, fara a se face public numele contribuabililor.
13. Adresele transmise direct de contribuabili directiilor de specialitate
din cadrul Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor
vor fi retransmise de acestea directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
a caror raza teritoriala sunt inregistrati contribuabilii, in vederea
analizarii si formularii raspunsurilor de catre acestea.
14. Concomitent cu retransmiterea, spre rezolvare, directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, a corespondentei primite direct de la contribuabili
directiile de specialitate din cadrul Departamentului politica impozitelor si
administrarea veniturilor vor informa contribuabilii despre procedura de
acordare a asistentei potrivit prevederilor prezentului ordin.
15. Toate scrisorile care nu provin direct de la contribuabili, prin care
se solicita insa solutionarea unor spete ridicate de acestia prin intermediul
unor institutii publice centrale sau locale (Guvern, Parlament, consiliile
locale etc.), sindicate sau patronate, vor fi primite de Directia asistenta
pentru contribuabili, care le va retransmite, spre solutionare, directiilor de
specialitate din Departamentul politica impozitelor si administrarea
veniturilor.
Directiile de specialitate din Departamentul politica impozitelor si
administrarea veniturilor vor formula raspunsul catre solicitant.
16. Directia acorduri fiscale internationale, ca autoritate competenta in
materie de aplicare a acordurilor fiscale internationale, va realiza
corespondenta specifica, directa, in relatia cu autoritatea competenta din alte
tari.
17. Problematica fiscala ridicata direct de aparatul fiscal teritorial
urmeaza procedura stabilita prin prezentul ordin.
ANEXA 1
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDETULUI/MUNICIPIULUI BUCURESTI
..................................
CENTRALIZATORUL
problematicii fiscale care urmeaza sa fie solutionata la nivelul Ministerului
Finantelor
____________________________________________________________________________
I. Structura activitatilor Descrierea Punctul de vedere al
fiscale specifice si a spetei si directiei generale a
tipurilor de impozite si taxe formularea finantelor publice
intrebarii si controlului
financiar de stat
judetene, respectiv
a municipiului
Bucuresti
____________________________________________________________________________
1. Legislatie privind impozitele directe:
1.1. Impozit pe profit
1.2. Impozit pe salarii
1.3. Impozit pe veniturile realizate
de persoanele fizice etc.
1.4. Impozite pe veniturile realizate
de persoanele fizice nerezidente
1.5. Impozite si taxe locale
2. Legislatie privind impozitele
indirecte:
2.1. Taxa pe valoarea adaugata
2.2. Accize la produsele din import
si din tara, precum si impozitul la
titeiul din productia interna si
gazele naturale
2.2.1. Sistemul de incasare a
produselor supuse accizelor
2.2.2. Sistemul de supraveghere
fiscala
2.2.3. Sistemul de autorizare a
comercializarii produselor supuse
accizelor
2.3. Taxe vamale etc.
2.4. Taxe de timbru si alte impozite
indirecte
3. Proceduri fiscale si sistemul
informational pentru veniturile
statului:
3.1. Instructiuni privind
formularistica fiscala si modul de
completare a acesteia
3.2. Gestionarea dosarului fiscal
al contribuabililor etc.
4. Colectarea impozitelor si taxelor
si inlesniri la plata.
5. Stingerea creantelor bugetare
(plata voluntara, compensare,
declararea starii de
insolvabilitate, prescriptie,
anulare)
6. Executare silita
II. Propuneri privind perfectionarea
legislatiei fiscale actuale.
____________________________________________________________________________