HOTARARE Nr. 556 din 30 mai 2002
pentru aprobarea mandatului privind realizarea strategiei de privatizare a unor
societati comerciale aflate in portofoliul Ministerului Industriei si
Resurselor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 405 din 12 iunie 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 4^1
alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se aproba mandatul Ministerului Industriei si Resurselor, prevazut in
anexa nr. 1, privind realizarea strategiei de privatizare a unor societati
comerciale aflate in portofoliul Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) Privatizarea societatilor comerciale cuprinse in programul-oferta de
privatizare pe anul 2002 al Ministerului Industriei si Resurselor, pentru care
se acorda mandatul prevazut la alin. (1), se va face cu consultanti
internationali - banci de investitii, in cadrul programului PSAL II convenit cu
Banca Mondiala, pentru societatile comerciale prevazute in anexa nr. 2, direct
de Ministerul Industriei si Resurselor, prin Oficiul Participatiilor Statului
si Privatizarii in Industrie, pentru societatile comerciale prevazute la
pozitiile nr. 1 - 21 din anexa nr. 3, si de catre societatile comerciale
prevazute la pozitiile nr. 22 si 23 din anexa nr. 3.
Art. 2
Pentru societatile comerciale prevazute in anexa nr. 2 strategia specifica
de privatizare se va aproba prin hotarare a Guvernului, pe baza analizei
metodelor de privatizare adecvate, elaborate de consultanti - banci de investitii.
Art. 3
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
MANDAT
privind realizarea strategiei de privatizare a unor societati comerciale aflate
in portofoliul Ministerului Industriei si Resurselor
1. Pentru realizarea strategiei de privatizare a unor societati comerciale
aflate in portofoliul Ministerului Industriei si Resurselor, prevazute in
anexele nr. 2 si 3 la hotarare, Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie, care exercita in numele Ministerului Industriei si
Resurselor calitatea de institutie publica implicata, va putea utiliza
urmatoarele metode de privatizare si atragere de capital privat in economie:
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin urmatoarele metode:
- negociere cu selectie pe baza de oferte tehnice, in conformitate cu
legislatia in vigoare;
- negociere pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile;
- licitatie publica cu strigare sau licitatie cu oferta in plic sigilat;
b) constituirea de societati cu capital mixt;
c) majorare de capital social prin aport de capital privat;
d) atragerea de capital privat prin majorare de capital social, cu
acordarea unui drept de optiune la cumpararea unor pachete de actiuni ale
societatilor comerciale din domeniul utilitatilor;
e) transferul cu plata sau cu titlu gratuit al activelor cu caracter
social;
f) atragerea de capital privat in investitii, prin parteneriat public
privat, utilizandu-se urmatoarele metode:
- construire, operare si transferare;
- construire, detinere si operare;
g) vanzarea de active;
h) alte metode prevazute de legislatia in vigoare.
2. Metodele de privatizare si de atragere de capital prezentate la pct. 1
pot fi aplicate individual sau in combinatii ale acestora, in functie de
conditiile concrete in care se afla si functioneaza fiecare societate
comerciala in momentul privatizarii.
3. Pentru societatile comerciale cuprinse in anexa nr. 2 la hotarare
(pozitiile nr. 1, 2 si 3), la care privatizarea se va face in cadrul
programului PSAL II convenit cu Banca Mondiala, cu consultanti internationali,
se mandateaza Ministerul Industriei si Resurselor sa selecteze consultantii
internationali, sa negocieze si sa semneze cu acestia contractele de
consultanta, inclusiv onorariul cuvenit acestora, care sa cuprinda:
a) componenta fixa a onorariului, constand in cheltuieli efectuate de
consultant in realizarea tuturor actelor si etapelor necesare pentru
indeplinirea in cele mai bune conditii a contractului de consultanta, inclusiv
costuri pentru personalul propriu sau subcontractat, pentru desfasurarea
publicitatii si a relatiilor publice de promovare a proiectului de privatizare,
precum si alte cheltuieli;
b) componenta variabila a onorariului, reprezentand sumele cuvenite
consultantului ca urmare a incheierii contractului de privatizare, exprimata in
procente din valoarea totala a tranzactiei de privatizare, constand in:
- pretul incasat pe actiunile vandute;
- alte elemente cuantificabile din contractul de privatizare (investitii si
majorari de capital social, datorii restante preluate de cumparator si alte
elemente, dupa caz).
4. Privatizarea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A.
se va face in cadrul programului PSAL II convenit cu Banca Mondiala, cu
consultanti internationali, prin oferirea de actiuni catre investitori
strategici si va fi coordonata de o comisie de privatizare numita prin hotarare
a Guvernului.
Consultantul care va fi selectat in conformitate cu prevederile Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii va analiza toate metodele de privatizare aplicabile, inclusiv
posibilitatea vanzarii unui pachet de 51% din actiunile Societatii Nationale a
Petrolului "Petrom" - S.A. Strategia concreta de privatizare va fi
stabilita prin hotarare a Guvernului.
Cheltuielile legate de plata componentei fixe a onorariului pentru
consultantul international si a componentei variabile a onorariului, aferenta
platii din valoarea totala a tranzactiei de care beneficiaza Societatea
Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. (majorari de capital,
investitii etc.), precum si plata unor firme de avocatura si cele pentru
pregatirea si realizarea privatizarii Societatii Nationale a Petrolului "Petrom"
- S.A. vor fi suportate, in conformitate cu prevederile art. 51 lit. b) din
Legea nr. 137/2002, de Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" -
S.A. si se vor plati prin Ministerul Industriei si Resurselor - Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. garanteaza si
asigura in totalitate sursele de finantare a cheltuielilor care cad in sarcina
sa si care se platesc de Ministerul Industriei si Resurselor - Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, conform contractelor
incheiate de acesta. In situatia in care, ca urmare a neasigurarii surselor de
finantare de catre Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A.,
Ministerul Industriei si Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie nu poate efectua plata la termen a sumelor convenite,
penalitatile, majorarile de intarziere, precum si celelalte sume datorate
conform clauzelor contractuale vor fi suportate de Societatea Nationala a
Petrolului "Petrom" - S.A.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului, aferente sumelor incasate efectiv de Ministerul Industriei si
Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie
pentru actiunile vandute, vor fi suportate de Ministerul Industriei si
Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
5. Privatizarea Societatii Comerciale "Distrigaz Nord" - S.A. si
a Societatii Comerciale "Distrigaz Sud" - S.A. se va face in cadrul
programului PSAL II, cu consultanti internationali, prin oferirea de actiuni
catre investitori strategici si va fi coordonata de o comisie de privatizare
numita prin hotarare a Guvernului.
Consultantul care va fi selectat in conformitate cu prevederile Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 137/2002 va analiza
toate metodele de privatizare aplicabile. Strategia concreta de privatizare va
fi stabilita prin hotarare a Guvernului.
Cheltuielile legate de plata componentei fixe a onorariului pentru
consultantul international vor fi asigurate din fonduri PHARE, iar cele legate
de plata componentei variabile a onorariului, aferenta platii din valoarea
totala a tranzactiei de care beneficiaza Societatea Comerciala "Distrigaz
Nord" - S.A. si Societatea Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A.
(majorari de capital, investitii etc.), precum si plata unor firme de avocatura
si cele pentru pregatirea si realizarea privatizarii Societatii Comerciale
"Distrigaz Nord" - S.A. si a Societatii Comerciale "Distrigaz
Sud" - S.A. vor fi suportate, in conformitate cu prevederile art. 51 lit.
b) din Legea nr. 137/2002, de Societatea Comerciala "Distrigaz Nord"
- S.A. si Societatea Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A. si se vor
plati prin Ministerul Industriei si Resurselor - Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie.
Societatea Comerciala "Distrigaz Nord" - S.A. si Societatea
Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A. garanteaza si asigura in totalitate
sursele de finantare a cheltuielilor care cad in sarcina sa si care se platesc
de Ministerul Industriei si Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie, conform contractelor incheiate de acesta. In
situatia in care, ca urmare a neasigurarii surselor de finantare de catre
Societatea Comerciala "Distrigaz Nord" - S.A. si Societatea
Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A., Ministerul Industriei si
Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie nu
poate efectua plata la termen a sumelor convenite, penalitatile, majorarile de
intarziere, precum si celelalte sume datorate conform clauzelor contractuale
vor fi suportate de Societatea Comerciala "Distrigaz Nord" - S.A. si
Societatea Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A.
Cheltuielile legate de plata componentei variabile a onorariului
consultantului, aferente sumelor incasate efectiv de Ministerul Industriei si
Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie
pentru actiunile vandute, vor fi suportate de Ministerul Industriei si
Resurselor - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
6. Privatizarea Societatii Comerciale "Electrica" - S.A. se va
face astfel:
a) filialele: Societatea Comerciala "Electrica Dobrogea" - S.A.
si Societatea Comerciala "Electrica Banat" - S.A., in cadrul
programului PSAL II, cu consultantul international desemnat, BNP Paribas.
Consultantul va analiza toate metodele de privatizare aplicabile. Strategia
concreta de privatizare va fi stabilita prin hotarare a Guvernului.
Cheltuielile legate de plata componentei fixe a onorariului consultantului
vor fi asigurate din fonduri PHARE, iar cele legate de plata componentei
variabile a onorariului si celelalte cheltuieli pentru pregatirea si realizarea
privatizarii, de Societatea Comerciala "Electrica" - S.A., Societatea
Comerciala "Electrica Dobrogea" - S.A. si Societatea Comerciala
"Electrica Banat" - S.A., proportional cu sumele incasate efectiv de
acestea;
b) pentru alte doua filiale ale Societatii Comerciale "Electrica"
- S.A. se va initia procesul de privatizare cu consultant international in
cadrul unui proiect PHARE care va finanta componenta fixa a onorariului
consultantului;
c) pentru alte doua filiale ale Societatii Comerciale "Electrica"
- S.A. se va initia procesul de privatizare prin metodele de atragere de
capital privat in domeniul utilitatilor prevazute in cap. IV din Legea nr.
137/2002.
7. La societatile comerciale prevazute in anexa nr. 3 la hotarare Guvernul
nu va pastra actiunea nominativa de control al statului.
8. Pentru societatile comerciale cuprinse in anexele nr. 2 si 3 la
hotarare, in vederea realizarii modalitatilor de privatizare prevazute la pct.
1, se va exprima, conform legislatiei in vigoare, intentia de privatizare prin
publicarea de liste cuprinzand informatii minime despre societatile comerciale
care se privatizeaza.
9. Ministerul Industriei si Resurselor va indeplini orice alte activitati
necesare in scopul realizarii strategiei de privatizare a societatilor
comerciale aflate in portofoliul sau, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand societatile comerciale oferite la privatizare in anul 2002, cuprinse
in programul PSAL II convenit cu Banca Mondiala
________________________________________________________________________________
Procentul din capitalul
Nr. Denumirea societatii comerciale social detinut de
crt. Ministerul Industriei
si
Resurselor (%)
________________________________________________________________________________
1. Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. 93,2
2. Societatea Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A. 100,0
3. Societatea Comerciala "Distrigaz Nord" - S.A. 100,0
4. Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. 100,0
- Societatea Comerciala "Electrica Dobrogea" - S.A.
- Societatea Comerciala "Electrica Banat" - S.A.
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand societatile comerciale din portofoliul Ministerului Industriei si
Resurselor, oferite la privatizare in anul 2002
________________________________________________________________________________
Procentul din capitalul
Nr. Denumirea societatii comerciale social detinut de
crt. Ministerul Industriei
si
Resurselor (%)
________________________________________________________________________________
1. Societatea Comerciala "Uzina Mecanica" - S.A.
Ramnicu Valcea 33,0
2. Societatea Comerciala
"Uzina Mecanica Dragasani" - S.A. 100,0
3. Societatea Comerciala
"Uzina Mecanica Babeni" - S.A. 100,0
4. Societatea Comerciala
"Uzina Mecanica Filiasi" - S.A. 100,0
5. Societatea Comerciala "M.F.A." - S.A. Mizil 100,0
6. Societatea Comerciala
"Santierul Naval Mangalia" - S.A. 100,0
7. Societatea Comerciala
"Uzina Mecanica" - S.A. Marsa 100,0
8. Societatea Comerciala "Rompiro" - S.A. Orastie 100,0
9. Societatea Comerciala "I.O.R." - S.A. Bucuresti 66,557
10. Societatea Comerciala "Elprof" - S.A. Bucuresti 88,442
11. Societatea Comerciala "Romaero" - S.A. Bucuresti 72,9
12. Societatea Comerciala "Avioane" - S.A. Craiova 91,32
13. Societatea Comerciala "I.A.R." - S.A.
Brasov - Ghimbav 62,21
14. Societatea Comerciala
"Autobaza de Transport" - S.A. Deva 100,0
15. Societatea Comerciala
"Autobaza de Transport" - S.A. Balan 100,0
16. Societatea Comerciala
"Autobaza de Transport" - S.A. Baia de Aries 100,0
17. Societatea Comerciala
"Mecanica Poiana Rusca" - S.A. 100,0
18. Societatea Comerciala "Mecanica Balan" - S.A. 100,0
19. Societatea Comerciala "Autoservire Deva" - S.A. 100,0
20. Societatea Comerciala
"Horia, Closca si Crisan" - S.A. Abrud 100,0
21. Societatea Comerciala "Plafar" - S.A. 100,0
22. Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A.
Bucuresti 100,0
- 21 de hidrocentrale in curs de executie,
ofertate pentru finalizare si operare
23. Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. 100,0
- 2 filiale in cadrul unui proiect PHARE
- 2 filiale prin atragere de capital privat
conform cap. IV din Legea nr. 137/2002
________________________________________________________________________________