DECIZIE Nr. 170 din 2 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Hotararea Guvernului nr. 389/1996 privind transmiterea unor spatii comerciale
aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor autonome catre
actualii detinatori, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 505/1998, si a
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Normele metodologice privind vanzarea catre
actualii detinatori a unor spatii comerciale construite din fondurile statului
si aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor autonome de interes
local de sub autoritatea acestora, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
505/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 5 din 10 ianuarie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Ioan Muraru - judecator
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 389/1996 privind transmiterea
unor spatii comerciale aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor
autonome catre actualii detinatori, modificata prin Hotararea Guvernului nr.
505/1998, si a dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Normele metodologice privind
vanzarea catre actualii detinatori a unor spatii comerciale construite din
fondurile statului si aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor
autonome de interes local de sub autoritatea acestora, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 505/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dual
M&G" - S.R.L. Sibiu in Dosarul nr. 4.775/1998 al Tribunalului Sibiu.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea ca inadmisibila a exceptiei ridicate, deoarece
dispozitiile criticate nu fac parte din categoria dispozitiilor legale care pot
constitui obiectul controlului de constitutionalitate, potrivit art. 144 lit.
c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 septembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
4.775/1998, Tribunalul Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Hotararea Guvernului nr.
389/1996, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 505/1998, precum si a
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din normele metodologice aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 505/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dual
M&G" - S.R.L. Sibiu.
Exceptia a fost ridicata in cadrul unui proces civil avand ca obiect
actiunea civila intentata de Societatea Comerciala "Dual M&G" -
S.R.L. Sibiu impotriva Primariei Sibiu si R.A.G.C.L. Sibiu pentru obligarea
acestora sa ii vanda un spatiu comercial.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca aceste dispozitii,
limitand posibilitatea vanzarii spatiilor comerciale doar la cele construite
din fondurile statului si exceptand spatiile din cladirile declarate monument
istoric, sunt neconstitutionale, intrucat "incalca Hotararea Guvernului nr.
505/1998 si Ordonanta Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale".
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca dispozitiile criticate "nu
pot fi neconstitutionale atata timp cat ele consfintesc indirect si garanteaza
dreptul de proprietate privata, intrucat majoritatea imobilelor vechi aflate in
proprietatea statului roman si neconstruite din fondurile acestuia au fost
trecute si preluate abuziv si fara plata in proprietatea acestuia". Pe de
alta parte, apreciaza instanta, textele criticate "sunt in perfecta
concordanta cu Constitutia si nu pot fi declarate neconstitutionale,
dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 505/1998 si Ordonantei Guvernului nr.
88/1997 nefiind aplicabile in speta, precum nici Legea nr. 85/1992".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este
inadmisibila, intrucat vizeaza dispozitii ale unei hotarari a Guvernului,
precum si ale normelor metodologice, iar "atributiile Curtii
Constitutionale sunt expres si limitativ mentionate in art. 144 lit. c) din
Constitutie, care se refera doar la exceptiile privind neconstitutionalitatea
legilor si a ordonantelor", dispozitie preluata si in art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata. "Potrivit alin. (6) al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, - se arata in continuare - instanta ar fi trebuit sa
respinga aceasta exceptie de neconstitutionalitate printr-o incheiere motivata,
fara a mai sesiza Curtea Constitutionala, intrucat este inadmisibila, fiind
contrara prevederilor alin. (1) al aceluiasi articol din lege."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
constata urmatoarele:
Art. 144 din Constitutie, enumerand atributiile Curtii Constitutionale,
prevede la lit. c) ca aceasta "hotaraste asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si
ordonantelor", dispozitie preluata si de art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata. Aceste dispozitii constitutionale si legale sunt de stricta
interpretare.
In cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile
art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 389/1996 privind transmiterea unor spatii
comerciale aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor autonome
catre actualii detinatori, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 505/1998,
si a dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Normele metodologice privind vanzarea
catre actualii detinatori a unor spatii comerciale construite din fondurile
statului si aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor autonome
de interes local de sub autoritatea acestora, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 505/1998.
Rezulta asadar ca exceptia ridicata este contrara prevederilor art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, iar potrivit alin. (6) al
aceluiasi articol, instanta de judecata trebuia sa o respinga ca inadmisibila
printr-o incheiere motivata, fara a sesiza Curtea Constitutionala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 389/1996 privind transmiterea
unor spatii comerciale aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor
autonome catre actualii detinatori, modificata prin Hotararea Guvernului nr.
505/1998, si a dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Normele metodologice privind
vanzarea catre actualii detinatori a unor spatii comerciale construite din
fondurile statului si aflate in administrarea consiliilor locale si a regiilor
autonome de interes local de sub autoritatea acestora, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 505/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dual
M&G" - S.R.L. din Sibiu in Dosarul nr. 4.775/1998 al Tribunalului
Sibiu.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu