DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 217 din 6 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) si (2) si ale art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Codul de procedura
fiscala, a dispozitiilor art. 4 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002
privind colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, a dispozitiilor art. 13 si 24 din Hotararea Guvernului
nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate in
asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice,
paraclinice si stomatologice, precum si a dispozitiilor art. 84, 85 si 88 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 16 iunie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3, art. 4 lit. j) si ale art. 127 din Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, a dispozitiilor art. 13 si
24 din Hotararea Guvernului nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului
asigurarilor sociale de sanatate in asistenta medicala ambulatorie de
specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice si stomatologice,
precum si a dispozitiilor art. 84, 85 si 88 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Centrul Medical Dr. Garleanu" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr.
11.785/CA/2003 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat Borza Mircea
Cristian, cu delegatie la dosar, precum si consilier juridic Radulescu Mariana,
pentru Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Timis.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorului exceptiei solicita
admiterea acesteia astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata,
apreciind ca dispozitiile legale criticate contravin liberului acces la
justitie prin interpretarea textelor legale in sensul existentei posibilitatii
caselor de asigurari de sanatate de a emite titluri executorii in baza
controalelor asupra prestatorilor de servicii medicale.
Reprezentantul Casei Judetene de Asigurari de Sanatate Timis solicita
respingerea exceptiei, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale. In ceea ce priveste celelalte aspecte invocate de
autorul exceptiei, apreciaza ca acestea reprezinta probleme de fond, iar nu de
constitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind, in ceea ce priveste dispozitiile criticate
din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, ca, desi aceasta a fost abrogata prin
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 - Codul de procedura fiscala, prevederile art.
3 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 au fost preluate in continutul art. 1
din Codul de procedura fiscala, iar aceste dispozitii sunt in deplina
concordanta cu prevederile constitutionale. Referitor la dispozitiile art. 4
lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, apreciaza, fata de prevederile
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, acestea nemaifiind preluate in
continutul Codului de procedura fiscala. In ceea ce priveste dispozitiile art.
127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, preluate in continutul art. 164 din
Codul de procedura fiscala, arata ca, prin Decizia nr. 40 din 29 ianuarie 2004,
Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate si, ca atare, aceasta exceptie
va fi respinsa ca devenita inadmisibila, avand in vedere ca data publicarii
deciziei de admitere in Monitorul Oficial al Romaniei este ulterioara sesizarii
Curtii cu prezenta exceptie de neconstitutionalitate. In final, referitor la
prevederile art. 84, 85 si 88 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002, apreciaza ca aceasta exceptie este neintemeiata, avand in vedere
jurisprudenta constanta a Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
11.785/CA/2003, Tribunalul Timis - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3,
art. 4 lit. j) si ale art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, a dispozitiilor art. 13 si 24 din Hotararea
Guvernului nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor
sociale de sanatate in asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru
specialitatile clinice, paraclinice si stomatologice, precum si a dispozitiilor
art. 84, 85 si 88 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Centrul Medical Dr.
Garleanu" - S.R.L. din Timisoara in cadrul unei cauze comerciale avand ca
obiect solutionarea actiunii in anulare a unor procese-verbale emise de Casa
Judeteana de Asigurari de Sanatate Timis.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
sunt neconstitutionale prevederile art. 3, art. 4 lit. j) si ale art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 "coroborate cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 1.245/06.12.2001 art. 13, art. 24, Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 150/20.11.2002 art. 84, art. 85, art. 88, prin interpretarea
capacitatii Caselor de sanatate de a emite titluri executorii in baza
controalelor asupra relatiilor contractuale cu prestatorii de servicii
medicale, incalcandu-se astfel dreptul fundamental prevazut de art. 21 din
Constitutia Romaniei privind accesul liber la justitie, nici o lege neputand
ingradi exercitarea acestui drept, precum si negarea facultativitatii si
gratuitatii jurisdictiilor speciale administrative".
Tribunalul Timis - Sectia comerciala considera ca exceptia ridicata este
neintemeiata, deoarece "prin exercitarea controlului din partea unei
autoritati publice, soldat cu emiterea de procese-verbale si titluri
executorii, nu se incalca dreptul fundamental prevazut de art. 21 din
Constitutia Romaniei".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 4 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 este inadmisibila, potrivit
prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece nu
mai sunt in vigoare, fiind expres abrogate prin Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Celelalte dispozitii ale Ordonantei
Guvernului nr. 61/2002, criticate de autorul exceptiei, au fost preluate, in
esenta, in art. 1 alin. (1) si (2), art. 101 alin. (1) si art. 164 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, urmand a se examina constitutionalitatea
acestor noi reglementari legale. Apreciaza ca aceste dispozitii legale nu
incalca prevederile art. 21 din Constitutie, intrucat ele "reglementeaza
cu caracter general sfera de aplicare a Codului de procedura fiscala si,
respectiv, colectarea creantelor fiscale". Cu privire la
constitutionalitatea dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002, preluate de art. 164 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, Curtea
Constitutionala a statuat deja prin Decizia nr. 289/2003. Nici dispozitiile
art. 84, 85 si 88 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 nu incalca
prevederile art. 21 din Constitutie, avand in vedere ca acestea
"reglementeaza obligatiile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si ale
celorlalte case de asigurari, precum si organizarea controlului serviciilor
medicale care se acorda asiguratilor". In ceea ce priveste dispozitiile
criticate din Hotararea Guvernului nr. 1.245/2001, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a acestora este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale din 30 ianuarie 2004, il constituie
dispozitiile art. 3, art. 4 lit. j) si ale art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare. Anterior sesizarii, aceasta ordonanta a fost abrogata
in intregime (cu exceptia art. 152) prin art. 200 lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, care a
intrat in vigoare la 1 ianuarie 2004.
Dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 au fost preluate,
in esenta, in continutul art. 1 alin. (1) si (2) din Codul de procedura
fiscala, iar cele ale art. 127 din actul normativ abrogat au fost preluate, cu
un continut identic, in actul normativ abrogator, in continutul prevederilor
art. 164 alin. (1), (2) si (3). Conform jurisprudentei constante a Curtii
Constitutionale, daca prevederile unui act normativ au fost abrogate, insa
solutia legislativa prevazuta de acestea a fost preluata in continutul altui
act normativ, Curtea se va pronunta asupra dispozitiilor corespunzatoare din
noua reglementare. Astfel, in cazul de fata, Curtea urmeaza sa se pronunte
asupra dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) si ale art. 164 alin. (1), (2) si
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
care au urmatorul continut:
- Art. 1 alin. (1) si (2): "(1) Prezentul cod reglementeaza drepturile
si obligatiile partilor din raporturile juridice fiscale privind administrarea
impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale,
prevazute de Codul fiscal.
(2) Prezentul cod se aplica si pentru administrarea drepturilor vamale,
precum si pentru administrarea creantelor provenind din contributii, amenzi si
alte sume ce constituie venituri ale bugetului general consolidat, potrivit
legii, in masura in care prin lege nu se prevede altfel.";
- Art. 164 alin. (1), (2) si (3): "(1) Contestatia la executare se
face cu conditia depunerii numai de catre persoanele juridice a unei cautiuni
egale cu 20% din cuantumul sumei datorate, la unitatea teritoriala a
Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
In ceea ce priveste dispozitiile art. 4 lit. j) din Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, Curtea constata ca acestea nu au mai
fost preluate in actul normativ abrogator, si anume in Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 - Codul de procedura fiscala. Aceste dispozitii aveau urmatorul
continut: "Titlul de creanta este actul prin care, potrivit legii, se
stabileste si se individualizeaza obligatia de plata privind creantele bugetare
prevazute la art. 3, intocmit de organele de specialitate sau de persoanele
imputernicite potrivit legii, dupa cum urmeaza: [...] j) alte documente emise
de organele competente, prin care se constata si se individualizeaza creante
bugetare."
Obiect al exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum reiese din
incheierea instantei de judecata, il constituie si dispozitiile art. 13 si 24
din Hotararea Guvernului nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului
asigurarilor sociale de sanatate in asistenta medicala ambulatorie de
specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice si stomatologice
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 830 din 21 decembrie
2001), abrogata in intregime prin Hotararea Guvernului nr. 1.510/2002 pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala
ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice, paraclinice si
stomatologice (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 10 din
10 ianuarie 2003).
De asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate, cu care a fost
sesizata Curtea Constitutionala, il constituie si dispozitiile art. 84, 85 si
88 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare. Aceste dispozitii legale prevad:
- Art. 84: "Obligatiile CNAS sunt urmatoarele:
a) sa asigure logistica functionarii unitare si coordonate a sistemului
asigurarilor sociale de sanatate;
b) sa urmareasca colectarea si folosirea cu eficienta a fondului;
c) sa foloseasca mijloace adecvate de mediatizare pentru reprezentarea,
informarea si sustinerea intereselor asiguratilor pe care ii reprezinta;
d) sa acopere potrivit principiilor prezentei ordonante de urgenta nevoile
de servicii de sanatate ale persoanelor, in limita fondurilor
disponibile.";
- Art. 85: "Obligatiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa verifice acordarea serviciilor medicale, conform contractelor
incheiate cu furnizorii de servicii medicale;
b) sa deconteze furnizorilor contravaloarea serviciilor medicale
contractate si prestate asiguratilor, in maximum 30 de zile de la data
raportarii, in caz contrar urmand a suporta penalitatile prevazute in contract;
c) sa acorde furnizorilor de servicii medicale sume care sa tina seama si
de conditiile de desfasurare a activitatii in zone izolate, in conditii grele
si foarte grele, pentru care sunt stabilite drepturi suplimentare, potrivit
legislatiei;
d) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor de
contractare si a negocierii clauzelor contractuale;
e) sa informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor de
furnizare a serviciilor medicale si despre orice schimbare in modul de
functionare si de acordare a acestora, cu cel putin 30 de zile inainte de
aplicarea modificarii;
f) sa asigure confidentialitatea datelor in conditiile prezentei ordonante
de urgenta;
g) sa verifice prescrierea si eliberarea medicamentelor in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
h) sa transmita situatiile statistice si alte activitati raportate de
furnizorii de servicii medicale catre institutiile interesate, respectiv
directiilor de sanatate publica si centrelor de statistica, cu respectarea
prevederilor art. 64 alin. (1) lit. k);
i) sa raporteze CNAS, la termenele stabilite, datele solicitate privind
serviciile medicale furnizate, precum si evidenta asiguratilor si a
documentelor justificative utilizate;
j) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei, prin
directiile de sanatate publica, datele de identificare a persoanelor asigurate,
numai pentru bolile cu declarare nominala obligatorie, conform legislatiei in
vigoare.";
- Art. 88: "CNAS impreuna cu CMR, CFR si OAMR organizeaza controlul
serviciilor medicale care se acorda asiguratilor potrivit prezentei ordonante
de urgenta."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile
constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei,
revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, conform carora:
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
I. In ceea ce priveste dispozitiile art. 1 alin. (1) si (2) din Codul de
procedura fiscala, Curtea constata ca, asa cum sustine insusi autorul
exceptiei, acesta critica neconstitutionalitatea modului de aplicare si
interpretare a textelor de lege.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr.
47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei" si, in consecinta, Curtea va respinge aceasta
exceptie ca fiind inadmisibila.
II. In ceea ce priveste dispozitiile art. 4 lit. j) din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002, Curtea constata ca acestea nu au mai fost preluate in
continutul actului normativ care a abrogat in intregime (cu exceptia art. 152)
aceasta ordonanta, si anume Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 - Codul de
procedura fiscala. Astfel, fata de prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit carora Curtea se poate pronunta numai asupra
unor prevederi din legi sau ordonante in vigoare, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. j) din Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, este
inadmisibila, avand in vedere si faptul ca la data sesizarii Curtii - 30
ianuarie 2004 - Codul de procedura fiscala intrase deja in vigoare.
III. Cu privire la prevederile art. 13 si 24 din Hotararea Guvernului nr.
1.245/2001, Curtea retine ca, potrivit art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, "hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
privind legile si ordonantele ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de
arbitraj comercial", iar potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante
ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta [...]."
Astfel, hotararile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de
constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, acestea putand fi
atacate numai pe calea contenciosului administrativ.
Pentru aceste motive, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata, instanta judecatoreasca trebuia sa respinga exceptia
de neconstitutionalitate atat a dispozitiilor art. 4 lit. j) din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, cat si a prevederilor art. 13 si 24 din Hotararea Guvernului nr.
1.245/2001, printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea
Constitutionala. Intrucat instanta de judecata nu s-a conformat acestor
dispozitii legale, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate a acestor
prevederi sa fie respinsa ca inadmisibila de catre Curtea Constitutionala.
IV. Referitor la dispozitiile art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Codul de
procedura fiscala, Curtea constata ca, prin Decizia nr. 40 din 29 ianuarie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 16
martie 2004, a admis exceptia de neconstitutionalitate a acestora, retinand cu
aceasta ocazie ca, "Independent de finalitatea urmarita de legiuitor prin
adoptarea reglementarii deduse controlului de constitutionalitate, Curtea
considera ca aceasta contravine imperativelor principiale enuntate, in masura
in care conditioneaza insasi inregistrarea contestatiei la executare, in
materie, de plata unei cautiuni. Instituirea unei cai de atac ca modalitate de
acces la justitie implica in mod necesar asigurarea posibilitatii de a o
utiliza pentru toti cei care au un drept, un interes legitim, capacitate si
calitate procesuala. Or, adaugarea la acestea a unei conditii suplimentare, a
carei neindeplinire are semnificatia drastica a unui veritabil fine de
neprimire a cererii de sesizare a instantei cu respectiva cale de atac,
constituie o ingradire a accesului liber la justitie, contravenind astfel
prevederilor art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Ingradirea este cu atat mai evidenta cu cat efectele neplatii cautiunii nu
sunt subsecvente unui act de judecata exercitat de instanta in limitele
investirii si potrivit competentei sale jurisdictionale, ci sunt constatate si
dobandesc eficienta pe calea unei operatii tehnico-administrative derulate de
judecatorul de serviciu care, luand act ca obligatia de plata a cautiunii nu a
fost indeplinita, urmeaza sa refuze inregistrarea contestatiei, impiedicand
astfel sesizarea instantei si, prin aceasta, accesul liber la justitie".
Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Nu pot face obiectul exceptiei [...] prevederile constatate
ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale". In cazul de fata, sesizarea Curtii cu exceptia de
neconstitutionalitate, prin Incheierea din 30 ianuarie 2004 a Tribunalului
Timis - Sectia comerciala, a fost anterioara datei de 16 martie 2004, data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei nr. 40 din 29
ianuarie 2004.
In conformitate cu prevederile art. 147 alin. (4) din Constitutie,
republicata, deciziile Curtii Constitutionale sunt general obligatorii de la
data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dar, totodata,
asa cum a statuat Curtea in numeroase cazuri, acestea sunt opozabile Curtii
Constitutionale de la data pronuntarii lor.
Ca atare, Curtea urmeaza a respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Codul de procedura fiscala, ca
devenita inadmisibila.
V. In ceea ce priveste dispozitiile art. 84, 85 si 88 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate, Curtea constata ca acestea
reglementeaza obligatiile caselor de asigurari de sanatate, fara a contine
norme prin care s-ar acorda dreptul caselor de asigurari de sanatate sa emita
documente cu valoare de titlu executoriu pentru recuperarea creantelor de
natura celor care constituie obiectul cauzei in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate.
Dispozitiile legale criticate nu prevad nici o ingradire a exercitarii
dreptului de acces liber la justitie, consacrat constitutional de art. 21.
Oricare dintre partile contractelor de furnizare a serviciilor medicale se
poate adresa instantelor judecatoresti pentru apararea sau promovarea
intereselor sale legitime, iar in cadrul procesului poate exercita neingradit
drepturile procesuale, potrivit normelor dreptului comun.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala, a
dispozitiilor art. 4 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 13 si 24 din Hotararea Guvernului
nr. 1.245/2001 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate in
asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatile clinice,
paraclinice si stomatologice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Centrul Medical Dr. Garleanu" - S.R.L. din Timisoara in Dosarul nr.
11.785/CA/2003 al Tribunalului Timis - Sectia comerciala.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1), (2) si (3) din Codul de procedura fiscala,
exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
3. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 84, 85 si 88 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean
|