DECIZIE Nr.
248 din 19 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 148 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, prin raportare la
art. 403 alin. 1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 17 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 143 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală şi art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Oil
Terminal" - S.A. Constanţa în Dosarul nr. 3.913/2004 al Judecătoriei
Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 25 mai 2005, pronunţată în Dosarul
nr. 3.913/2004, Judecătoria Constanţa - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 143
din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală şi art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Oil Terminal" -
S.A. Constanţa într-o cauză având ca obiect soluţionarea contestaţiei la
executare silită şi suspendarea executării silite.
In motivarea excepţiei se
arată că obligarea plăţii cauţiunii ca o condiţie de acces la judecarea cererii
de suspendare a executării silite încalcă accesul liber la justiţie şi dreptul
la un proces echitabil. Totodată, se arată că se încalcă egalitatea în drepturi
dintre debitor şi creditor, motivat de faptul că primul trebuie să plătească o
cauţiune pentru a se judeca cererea sa de suspendare a executării silite, iar
creditorul are dreptul de a-şi recupera eventualul prejudiciu care i s-a cauzat
în ipoteza respingerii contestaţiei la executare silită.
Judecătoria Constanţa - Secţia civilă apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind întemeiată. Se
arată că, de principiu, o taxă de timbru în cuantum ridicat sau o cauţiune
proporţională cu valoarea obiectului litigiului poate reprezenta o descurajare
a liberului acces la justiţie. In acest sens, este invocată şi jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului - Cauza Airey
împotriva Irlandei (1979). Se mai arată că prin
obligarea debitorului la plata unei cauţiuni sunt încălcate şi prevederile
constituţionale referitoare la proprietatea privată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost precizat, îl constituie dispoziţiile art. 143 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, şi ale art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă. Se reţine faptul că, ulterior ridicării excepţiei de
neconstituţionalitate, Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 a fost republicată din
nou în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, astfel încât, în momentul de faţă,
soluţia legislativă criticată se regăseşte în textul art. 148. Mai mult, din
motivarea excepţiei se observă că, în cauză, incidenţă este numai soluţia
legislativă cuprinsă în art. 148 alin. (2) lit. a). Astfel, Curtea reţine că
textele criticate ca fiind neconstituţionale au următorul cuprins:
- Art. 148 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003: „Executarea silită se suspendă:
a) când suspendarea a fost dispusă de instanţă sau
de creditor, în condiţiile legii; [...]".
- Art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă: „Până la soluţionarea contestaţiei la executare sau a
altei cereri privind executarea silită, instanţa competentă poate suspenda
executarea, dacă se depune o cauţiune în cuantumul fixat de instanţă, în afară
de cazul în care legea dispune altfel."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în
drepturi, art. 20 referitor la tratatele privind drepturile omului, art. 21
privind accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1) privind dreptul la
apărare, art. 44 alin. (2) privind proprietatea privată, art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale şi ale art.
136 alin. (5) privind proprietatea. Totodată, consideră că sunt încălcate şi
prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale.
Analizând textele considerate neconstituţionale, precum
şi motivarea excepţiei, Curtea constată că autorul excepţiei de
neconstituţionalitate critică soluţia legislativă cuprinsă la art. 148 alin.
(2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, prin raportare la art. 403
alin. 1 din Codul de procedură civilă, fiind nemulţumit de faptul că pentru a
cere suspendarea executării silite este nevoit să plătească o cauţiune.
Cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor art.
403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, Curtea Constituţională s-a pronunţat
de nenumărate ori. Astfel, prin deciziile nr. 949 din 30 octombrie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 821 din 3 decembrie 2007, nr. 1.168 din 6 noiembrie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 11 decembrie 2008, nr. 1.243 din 6 noiembrie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 857 din 19 decembrie 2008, nr. 346 din 18 septembrie 2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 751 din 27 octombrie 2003, Curtea a statuat că instituirea
obligaţiei de plată a cauţiunii, ca o condiţie a suspendării executării, are o
dublă finalitate, şi anume, pe de o parte, aceea de a constitui o garanţie
pentru creditor, în ceea ce priveşte acoperirea eventualelor daune suferite ca
urmare a întârzierii executării silite, prin efectul suspendării acesteia, şi,
pe de altă parte, de a preveni şi limita eventualele abuzuri în valorificarea
unui atare drept de către debitorii rău-platnici.
Intrucât plata cauţiunii nu constituie o condiţie de admisibilitate
a contestaţiei la executare, ci exclusiv pentru a putea solicita suspendarea
executării silite, instituirea acestei obligaţii nu poate fi calificată ca o
modalitate de a împiedica accesul liber la justiţie.
Neintervenind elemente noi de natură să determine
reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia
deciziilor amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Curtea reţine că, în cauza de faţă, autorul excepţiei
este nemulţumit şi de faptul că este dezavantajat faţă de organele fiscale,
prin aceea că i se impune plata unei cauţiuni, fără a preciza însă că acest
text se aplică deopotrivă şi situaţiilor în care creditor este o altă persoană
fizică sau juridică decât statul. Curtea însă nu poate achiesa la punctul său
de vedere, întrucât, într-o atare situaţie, ar însemna că, practic, art. 403
alin. 1 din Codul de procedură civilă nu se mai justifică şi, prin urmare, nu
se aplică nici instituţia cauţiunii.
Având în vedere cele arătate mai sus, Curtea urmează să
respingă ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 148 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, prin raportare la
art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Oil Terminal" - S.A. Constanţa în Dosarul nr. 3.913/2004 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly