DECIZIE Nr. 253 din 15 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 12 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, ridicata de apelantul Neacsu Munteanu in Dosarul nr. 3.275/2003 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei Neacsu Munteanu, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca la dosarul cauzei
s-au depus note scrise de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate,
prin care solicita admiterea acesteia.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia
astfel cum a fost formulata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 martie 2004, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a
III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de apelantul Neacsu Munteanu in Dosarul nr. 3.275/2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989 incalca prevederile art. 21 si 44 din Constitutie, republicata, precum si
prevederile art. 1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prin raportare la art. 20
din Constitutie, republicata. In esenta, se sustine ca prin instituirea unui
termen de prescriptie a actiunii in constatarea nulitatii absolute a actelor de
instrainare a imobilelor ce cad sub incidenta Legii nr. 10/2001, inclusiv cele
facute in cadrul procesului de privatizare, se aduce atingere dreptului de
proprietate, prin aceea ca nu mai poate fi exercitata o actiune in constatarea
nulitatii actului de instrainare a imobilului, datorita implinirii termenului
de prescriptie, si se ingradeste liberul acces la justitie, prin
imposibilitatea de a dovedi fraudarea legii ca urmare a incheierii unui act
juridic nul absolut.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila considera exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In acest sens, arata ca textul de
lege criticat nu incalca prevederile art. 1 din Primul protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
prin raportare la art. 20 din Constitutie, republicata, ci, dimpotriva,
constituie o aplicare a acestora, prin aceea ca textul de lege criticat este in
conformitate cu dreptul statelor de a adopta legi cu referire la situatia
bunurilor persoanelor in acord cu interesul general. Nu sunt incalcate nici
prevederile art. 21 si 44 din Constitutie, republicata, dat fiind ca liberul acces
la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se
infaptuieste actul de justitie, legiuitorul avand competenta exclusiva de a
stabili regulile de desfasurare a procesului.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989 nu contravin prevederilor constitutionale avute
in vedere. Invoca in acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Arata ca prin instituirea unui termen derogator de la dreptul
comun, in care o persoana are posibilitatea de a se adresa instantei de
judecata, nu este incalcat principiul constitutional al accesului la justitie.
Nu poate fi retinuta nici incalcarea dreptului de proprietate, intrucat
prevederile privind garantarea si ocrotirea proprietatii, potrivit art. 44 din
Constitutie, republicata, se aplica numai dupa reconstituirea dreptului de
proprietate, astfel incat dreptul fostului proprietar de a i se restitui
imobilul se naste in viitor prin aplicarea dispozitiilor legale care ii
reconstituie acest drept. In ceea ce priveste incalcarea art. 1 din Primul
protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, raportat la art. 20 din Constitutie, republicata,
arata ca nu exista neconcordante intre textul de lege criticat si reglementarea
internationala; mai mult, potrivit art. 20 alin. (1) din Constitutie,
republicata, "dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor, iar nu dispozitiile din legea interna, vor fi
interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor
Omului".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, dispozitii care au urmatorul
continut:
- Art. 46 alin. (5): "Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de
cauza de nulitate, dreptul la actiune se prescrie in termen de un an de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 20, 21 si 44 din Constitutie, republicata,
care au urmatorul continut:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietatea publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
De asemenea, sunt invocate ca fiind incalcate dispozitiile cuprinse in art.
1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, care prevad:
- "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
termenul de un an prevazut de textul de lege criticat a fost prelungit
succesiv, cu cate trei luni, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
109/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 13
august 2001, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 12 noiembrie 2001. Sub
aspectul criticat, Curtea retine ca textul de lege vizat de exceptie stabileste
un termen special, derogatoriu de la dreptul comun, pentru prescrierea actiunii
in constatarea nulitatii absolute. Aceasta solutie a legiuitorului este in
deplina concordanta cu dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 126 alin.
(2), potrivit carora "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de
judecata sunt prevazute numai prin lege". De altfel, in jurisprudenta
Curtii Constitutionale (Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994) s-a
retinut ca, pentru situatii deosebite, legiuitorul poate stabili reguli
speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor
procesuale, astfel incat liberul acces la justitie sa nu fie incalcat.
De altfel, dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 au mai
facut obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare, intre alte
dispozitii constitutionale, si la dispozitiile art. 21. Astfel, prin Decizia
nr. 296 din 8 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 577 din 12 august 2003, s-a retinut ca "imprescriptibilitatea,
consfintita cu titlu de principiu in legislatia civila, nu este consacrata ca
atare in Constitutie. Asa fiind, legiuitorul poate, in considerarea unor
ratiuni majore, sa deroge de la acest principiu, asa cum a procedat prin norma
dedusa controlului, fara a indreptati calificarea reglementarii respective ca
fiind neconstitutionala". Cele statuate in decizia mentionata isi mentin
valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit imprejurari noi
de natura a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Curtea mai retine ca exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate
avea loc decat cu respectarea anumitor exigente legale, intre care si
stabilirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului
drept nu mai este posibila. Din aceasta perspectiva, nu pot fi retinute
sustinerile autorului exceptiei referitoare la incalcarea dreptului de
proprietate, prin imposibilitatea de a exercita o actiune in constatarea
nulitatii actului de instrainare a imobilului, datorita implinirii termenului
de prescriptie. Mai mult, dispozitiile legale criticate sunt in concordanta si
cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului referitoare la dreptul de
acces la justitie. Astfel, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat, in
cauza "Golder contra Regatului Unit", 1975, ca "dreptul de acces
la tribunale nu este un drept absolut", precum si ca "exista
posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara limitelor care
circumscriu continutul oricarui drept".
In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea art. 44 din Legea
fundamentala, Curtea retine ca dreptul de proprietate nu poate fi exercitat
decat cu respectarea tuturor reglementarilor legale care ii determina
continutul si limitele. Din aceasta perspectiva, prevederile legale criticate
sunt in deplina concordanta cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, republicata, potrivit carora "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 232/2004,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Neacsu Munteanu in Dosarul nr. 3.275/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 iunie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat