DECIZIE Nr.
278 din 22 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 85/1992 privind
vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 8 mai 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar
Gabor - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 şi 2 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite
din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de
stat, excepţie ridicată de Adrian Verone Rădulescu şi Luminiţa Teodora
Rădulescu în Dosarul nr. 26.585/3/2005 al Curţii de Apel Bucureşti -Secţia a
III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie.
La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare
este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent arată că autorii excepţiei au
depus la dosar o cerere prin care solicită acordarea unui nou termen de
judecată, în vederea pregătirii apărării, precum şi note scrise prin care îşi
motivează excepţia invocată. De asemenea, partea Mihaela Bălăşoiu a depus o
cerere prin care solicită amânarea judecării cauzei în vederea pregătirii
apărării.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
cererilor.
Curtea, deliberând, respinge aceste cereri.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 16 noiembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 26.585/3/2005, Curtea de Apel Bucureşti -Secţia a III-a civilă
şi pentru cauze cu minori şi de familie a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 şi 2 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite
din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de
stat. Excepţia a fost ridicată de Adrian Verone Rădulescu şi Luminiţa
Teodora Rădulescu într-o cauză având ca obiect judecarea cererii de constatare
a unor drepturi locative asupra unui imobil construcţie, aflată în faza
procesuală a recursului.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că prevederile legale criticate
instituie posibilitatea cumpărării
locuinţelor construite din fondurile statului doar pentru titularii
contractelor de închiriere, iar nu şi pentru ceilalţi titulari de drepturi
locative menţionaţi în contract, ceea ce contravine principiilor constituţionale ale egalităţii în drepturi şi
dreptului la moştenire.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi
pentru cauze cu minori şi de familie apreciază că
excepţia este neîntemeiată. In acest sens, arată că prevederile legale
criticate reglementează posibilitatea cumpărării locuinţelor doar pentru
titularul contractului de închiriere, pentru că, de regulă, titularul şi
celelalte persoane cu drepturi locative fac parte din aceeaşi familie, astfel
încât pentru orice alte situaţii particulare legate de raporturile locative se
aplică dreptul comun.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile legale criticate sunt constituţionale. In acest sens, arată că
textele de lege criticate nu conţin nicio discriminare în raport de criteriile
egalităţii în drepturi şi se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în
ipoteza normei juridice.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), precum şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul acesteia îl
constituie prevederile art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de
locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din
fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 15 septembrie
1994.
Legea nr. 85/1992 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din
15 iulie 1998, cu acelaşi conţinut al art. 1 şi 2, şi anume:
- Art. 1: „Locuinţele
construite din fondurile statului pot fi cumpărate de titularii contractelor de
închiriere, cu plata integrală sau în rate a preţului, în condiţiile
Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile
statului către populaţie şi ale prezentei legi.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuinţele
care depăşesc suprafeţele maxime prevăzute în actele normative în baza cărora
s-au executat locuinţele din fondurile statului şi din fondurile unităţilor
economice şi bugetare de stat, precum şi cele care prezintă, la data vânzării,
finisaje superioare, echivalente unor lucrări de artă sau ornamentale
deosebite, sau care beneficiază de dotări speciale, cum ar fi: piscină, saună,
seră, cramă, bar-vinotecă, cameră frigorifică sau altele asemenea.
De asemenea, sunt
exceptate locuinţele de protocol care au servit sau servesc demnitarilor sau
altor persoane alese sau numite în funcţii drept locuinţe pe durata exercitării
funcţiei, chiar dacă acestea sunt scoase ulterior din evidenţa locuinţelor de
protocol."
- Art. 2: „Construcţiile de locuinţe finanţate din fondurile statului, în
curs de execuţie şi nerepartizate nominal până la data intrării în vigoare a
prezentei legi, care nu pot fi terminate şi vândute în condiţiile
reglementărilor în vigoare, pot fi vândute pe apartamente, pe paliere, pe
scări, pe tronsoane de clădiri sau în întregime, prin licitaţie publică.
Fac excepţie de la prevederile alin. 1 locuinţele în
curs de execuţie care trec, prin protocol, fără plată, în patrimoniul
Parlamentului României, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne,
Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază, Ministerului
Justiţiei - Direcţia generală a penitenciarelor, precum şi cele pe care acestea
le construiesc prin planuri proprii de investiţii sau le achiziţionează
folosind alocaţii bugetare care se asigură în acest scop. Aceste locuinţe sunt
supuse regimului locuinţelor prevăzute la art. 1 alin. 3.
Licitaţiile se organizează de consiliile locale.
Locuinţele prevăzute la alin. 1, repartizate ori
pentru care s-au încheiat antecontracte sau contracte de vânzare-cumpărare până
la data intrării în vigoare a prezentei legi, se pot cumpăra de beneficiarii
actului de repartiţie sau de titularii antecontractelor ori ai contractelor de
vânzare-cumpărare, fără licitaţie, la valoarea lucrărilor executate de unitatea
proprietară, în condiţiile art. 1.
Preţul de la care începe licitaţia se stabileşte de
către unităţile proprietare, ţinând seama de stadiul fizic de execuţie, la care
se adaugă şi cheltuielile aferente de proiectare. Din preţul obţinut la
licitaţie, pentru acoperirea cheltuielilor de evidenţă şi vânzare, unităţile
beneficiază de un comision de până la 1%."
Autorii excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice şi art. 46 privind dreptul la moştenire.
Analizând aceste susţineri, Curtea constată
următoarele:
Prevederile art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992,
republicată, reglementează posibilitatea titularilor contractelor de închiriere
de a dobândi calitatea de proprietari ai locuinţelor închiriate de la unităţile
economice sau bugetare de stat, în condiţiile Decretului-lege nr. 61/1990
privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului către populaţie
şi ale Legii nr. 85/1992, sau prin licitaţie publică, în cazul locuinţelor
aflate în curs de execuţie, finanţate din fondurile statului şi nerepartizate
nominal până la data intrării în vigoare a legii.
Legiuitorul a instituit
posibilitatea cumpărării, de către chiriaşii acestora, a locuinţelor construite
din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice şi bugetare de
stat, la edificarea cărora au contribuit în mod direct sau indirect în vechiul
sistem politico-statal. Aşadar, posibilitatea încheierii contractului de
vânzare-cumpărare exclusiv de către titularul contractului de închiriere, şi nu
de ceilalţi titulari de drepturi locative, este justificată de raporturile de
muncă existente între titularul contractului de închiriere şi unitatea
deţinătoare a locuinţei repartizate şi nu contravine principiilor
constituţionale ale egalităţii în drepturi a cetăţenilor sau dreptului la
moştenire.
Mai mult, aşa cum s-a statuat în mod constant în
jurisprudenţa Curţii, principiul egalităţii nu are semnificaţia unei uniformităţi
de tratament juridic, astfel încât la situaţii diferite, cum este cea a
titularului unui contract de închiriere, faţă de celelalte persoane care
locuiesc împreună cu acesta şi ale căror drepturi locative nu izvorăsc din
contractul de închiriere, este justificat în mod rezonabil şi obiectiv un
statut juridic distinct.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi
spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor
economice sau bugetare de stat, excepţie ridicată de Adrian Verone Radulescu şi
Luminiţa Teodora Radulescu în Dosarul nr. 26.585/3/2005 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 martie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie