DECIZIE Nr. 28*) din 23 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 6 iunie 1994
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Muraru - presedinte
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, invocata de apelanta reclamanta Societatea
Comerciala "Electroprecizia" - S.A. Sacele, la termenul de 13
decembrie 1993, in dosarul nr. 2569/1993 al Tribunalului Brasov.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 martie 1994, in lipsa
reclamantei S.C. "Electroprecizia" - S.A. Sacele si a piritei Komives
Soimita, concluziile reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in
incheierea cu aceeasi data, pronuntarea aminindu-se pentru 23 martie 1994.
Curtea Constitutionala avand in vedere actele si lucrarile dosarului,
retine urmatoarele:
Prin sentinta civila nr. 5182 din 22 aprilie 1993 a Judecatoriei Brasov s-a
respins actiunea formulata de reclamanta S.C. "Electroprecizia" -
S.A. Sacele prin care se solicita instantei constatarea nulitatii absolute a
contractului de inchiriere detinut de pirita Komives Soimita pentru spatiul
locativ situat in Sacele, str. Viitorului nr. 17 A, ap. 407, judetul Brasov, si
evacuarea acesteia din locuinta.
Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamanta S.C.
"Electroprecizia" - S.C. Sacele, iar in fata Tribunalului Brasov, la
termenul de 13 decembrie 1993, apelanta a invocat exceptia de
neconstitutionalitate a art. 7 din Legea nr. 85/1992.
Tribunalul Brasov, prin Incheierea din 13 decembrie 1993, a sesizat Curtea
Constitutionala in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate si,
totodata, a scos cauza de pe rol si a dispus suspendarea judecarii acesteia
pana la pronuntarea deciziei. Opinia exprimata de tribunal este in sensul
respingerii exceptiei deoarece, in raport cu obiectul cauzei, dispozitiile
legale a caror constitutionalitate se contesta nu sunt aplicabile in speta.
Tinand seama ca pe rolul Curtii au mai fost si alte dosare avand acelasi
obiect, in care Guvernul si Senatul au comunicat, potrivit art. 24 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere, s-a hotarat ca acestea sa fie avute in
vedere si la solutionarea prezentei cauze.
Astfel, in punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale in dosarul
nr. 52 C/1993, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 nu poate fi admisa deoarece aceste
prevederi nu contravin art. 41 din Constitutie. In sustinerea acestui punct de
vedere se arata ca, urmarind evolutia reglementarilor legale in materie, in
inlantuirea lor logica, rezulta optiunea constanta a puterii legiuitoare de a
crea prin lege posibilitatea ca oricare chirias al unei locuinte construite din
fondurile statului ori din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat
sa devina proprietar al locuintei respective, prin cumparare, in conditiile in
care, potrivit Legii nr. 15/1990, intreprinderile transformate in societati
comerciale sau regii autonome au devenit proprietare ale locuintelor construite
din fondurile proprii.
Senatul, in punctul sau de vedere comunicat in acelasi dosar, considera ca
prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constitutionale si, in
consecinta, exceptia este vadit neintemeiata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind dosarul cauzei, incheierea de sesizare, dispozitiile art. 7 din Legea
nr. 85/1992, prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile art. 3 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate, care a fost formulata si inaintata cu respectarea
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din legea sa
organica.
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat s-a stabilit ca:
"Locuintele construite din fondurile unitatilor economice sau bugetare
de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele decat
locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1, conform
Decretului-lege nr. 61/1990 si prezentei legi, se fac de catre unitatile
proprietare sau de catre unitatile specializate in vanzarea locuintelor, pe
baza de contract de prestari de servicii cu un comision de 1% calculat la
pretul de vanzare.
Prin locuinte de interventie se intelege locuintele situate in incinta
unitatilor economice sau bugetare de stat, cat si cele legate nemijlocit de indeplinirea
atributiilor de serviciu ale persoanelor care le ocupa."
Ca atare, acest articol stabileste, in principal, urmatoarele: obligatia
vanzarii locuintelor catre chiriasii lor, chiar daca acestia nu sunt angajatii
unitatilor proprietare; exceptarea locuintelor de interventie; definirea
locuintelor de interventie.
Prin exceptia de neconstitutionalitate ridicata in dosarul aflat pe rolul
Tribunalului Brasov, S.C. "Electroprecizia" - S.A. Sacele sustine ca
prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 contravin dispozitiilor art. 41 si
urmatoarelor din Constitutie, potrivit carora proprietatea privata este
garantata in mod egal cu cea publica, deoarece prin obligatia instituita de a
instraina locuintele se aduce o atingere grava dreptului sau de proprietate.
Guvernul, asa cum s-a mai aratat, motiveaza, in punctul sau de vedere,
constitutionalitatea art. 7 din Legea nr. 85/1992 prin succesiunea
reglementarilor legale privind vanzarea acestor locuinte prin optiunea legala
(exprimata de Decretul-lege nr. 61/1990) de "vanzare a tuturor locuintelor
construite din fondurile statului, in noi conditii de pret si de
creditare", prin reluarea acestei operatiuni in Legea nr. 85/1992 ca o
preocupare "constanta a puterii legiuitoare de a crea, prin lege, posibilitatea
ca oricare chirias al unei locuinte construite din fondurile statului ori din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat sa devina proprietar al
locuintei respective, prin cumparare". Trebuie retinuta si precizarea din
acest punct de vedere, precizare corecta, ca, desi in proprietatea societatilor
comerciale sau a regiilor autonome au intrat si locuinte construite din
fondurile proprii "legiferarea, ulterior adoptarii Constitutiei, a
optiunii ca fiecare chirias din asemenea locuinte sa devina proprietar, nu
poate fi privata decat numai cu o limita stabilita de lege (art. 41 din
Constitutie) a dreptului de proprietate exercitat de societatea comerciala in
al carei patrimoniu se afla locuintele construite din fondurile proprii ale
intreprinderii, asa cum de altfel este o limita si exceptarea de la vanzare a
locuintelor de interventie construite din aceleasi fonduri si care, de
asemenea, au intrat in patrimoniul societatii comerciale".
Totodata, in punctul sau de vedere, Senatul caracterizeaza exceptia ca
vadit neintemeiata, art. 7 din Legea nr. 85/1992 stabilind conditiile
vinzarii-cumpararii apartamentelor.
Argumentele juridice invocate de catre Guvern si Senat sunt evident
intemeiate.
Intr-adevar, daca art. 41 din Constitutie garanteaza dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, tot el statueaza ca legea
stabileste "continutul si limitele acestor drepturi". Este in afara
oricarei indoieli ca aceasta imputernicire data legii trebuie exercitata
fundamentat si nu arbitrar. Ca atare, legiuitorul, determinand "continutul
si limitele acestor drepturi", are in vedere ocrotirea unor valori
politice, sociale sau juridice deosebite, in considerarea carora stabileste
dimensiuni si limite.
Astfel, daca ne raportam la cazul dedus judecatii, trebuie mentionata
obligatia statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii
vietii [art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie] si, mai ales, de a lua
masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure
cetatenilor un nivel de trai decent [art. 43 alin. (1) din Constitutie].
Prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 legiuitorul realizeaza o masura in acest
sens, asigurand chiriasilor dreptul si proprietatea in cumpararea de locuinte,
masura legitima prin functiile care sunt stabilite in Constitutie. Din
examinarea textului rezulta ca aceste locuinte: sunt construite din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a
legii; se vand titularilor contractelor de inchiriere, indiferent daca acestia
sunt sau nu angajatii unitatilor proprietare; nu trebuie sa fie locuinte de
interventie. O asemenea masura este luata fara indoiala in litera si spiritul
Constitutiei. Nu trebuie neglijat ca legislatia de dupa 22 decembrie 1989 a
transformat practic un drept de administrare, pe care intreprinderile si
institutiile bugetare il aveau asupra patrimoniului lor, intr-un drept de
proprietate. Aceasta transformare nu poate fi o masura arbitrara prin care unii
cetateni sa fie defavorizati in beneficiul altora, stiut fiind ca aceste bunuri
erau rezultatul eforturilor tuturor. Ar fi contrar principiilor dreptului si
chiar regulilor traditionale privind proprietatea ca, deodata, o unitate
economica "transformata" intr-o societate comerciala sa devina
proprietara absoluta asupra unor bunuri "mostenite" cu inlaturarea
abuziva a cetatenilor care, in calitatea lor de angajati sau fosti angajati, au
contribuit la formarea acestui patrimoniu. Daca legiuitorul ar fi admis un
asemenea lucru, chiar el s-ar fi situat in afara legitimitatii.
De aceea legiuitorul, prin art. 7, stabileste o norma de justitie sociala
si economica, dand posibilitatea chiriasilor sa cumpere locuintele la
construirea carora direct sau indirect, in vechiul sistem statal-juridic, au
contribuit. Ca atare, dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 sunt nu numai
conforme literei si spiritului art. 41 din Constitutie, ci si legitimate din
punct de vedere economic, social si moral.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie
si al art. 13 alin. (1) lit. A. c) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85 din 22 iulie 1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 180 din 29 iulie 1992, sunt
constitutionale.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate invocata de S.C.
"Electroprecizia" - S.A. Sacele, in fata Tribunalului Brasov, in
dosarul nr. 2569/1993 si trimisa de catre aceasta Curtii Constitutionale prin
Incheierea din 13 decembrie 1993.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 23 martie 1994.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Constantin Burada