DECIZIE Nr. 281 din 1 iulie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru
imbunatatirea finantarii invatamantului superior
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 6 august 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001
privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior,
exceptie ridicata de Fundatia Universitara pentru Integrare Europeana a
Universitatii Romano-Germane din Sibiu in Dosarul nr. 482/2003 al Curtii de
Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera asupra cererii de amanare a judecarii cauzei,
in vederea pregatirii apararii, depusa de partea Ministerul Finantelor Publice
la data de 17 iunie 2003.
Presedintele pune in discutie cererea inregistrata la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public se opune acordarii unui termen, deoarece
de la data depunerii cererii de amanare pana la termen a trecut suficient timp
in care partea isi putea pregati apararea.
Curtea, deliberand, respinge cererea de amanare a judecarii cauzei.
Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila. Arata
ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 174/2001 a fost deja admisa de Curtea Constitutionala prin
Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 400 din 9 iunie 2003, iar critica referitoare la art. 4 din acelasi act
normativ a ramas, in consecinta, fara obiect.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 482/2003,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001,
exceptie ridicata de Fundatia Universitara pentru Integrare Europeana a
Universitatii Romano-Germane din Sibiu intr-o cauza de contencios
administrativ, in contradictoriu cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si cu
Ministerul Finantelor Publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001,
prin obligarea institutiilor de invatamant particulare sa verse la bugetul de
stat o taxa in cuantum de 10% din veniturile realizate din toate taxele
percepute in procesul de invatamant de la studenti, urmand ca sumele varsate sa
fie utilizate pentru sustinerea investitiilor si a activitatilor de intretinere
si de reparare a caminelor studentesti, sunt contrare prevederilor art. 16
alin. (1), art. 32 alin. (5) si (6), art. 41 alin. (1) si (2), art. 53 alin.
(2) si ale art. 134 alin. (2) lit. a) si c) din Constitutie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios
administrativ apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat prin
dispozitiile legale criticate "s-a stabilit cadrul legal pentru asigurarea
egalitatii de sanse studentilor din invatamantul particular, stiut fiind ca
pentru oricare dintre studenti locul de cazare reprezinta o problema
majora", iar dispozitiile ordonantei de urgenta se incadreaza in
reglementarile generale din Legea invatamantului nr. 84/1995.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca stabilirea, pentru institutiile de invatamant
superior particulare, a obligatiei prevazute de dispozitiile criticate nu poate
fi considerata ca un transfer de proprietate sau ca o confiscare, cum sustine
autorul exceptiei, ci ca o sarcina fiscala, avand ca temei constitutional
dispozitiile art. 136 alin. (1) din Constitutie. In ceea ce priveste sustinerea
potrivit careia dispozitiile criticate incalca prevederile art. 32 alin. (6)
din Constitutie, considera ca autonomia universitara trebuie sa functioneze in
cadrul legal instituit, conform art. 32 alin. (5) din Legea fundamentala,
potrivit caruia "institutiile de invatamant, inclusiv cele particulare, se
infiinteaza si isi desfasoara activitatea in conditiile legii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri
pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 831 din 21 decembrie 2001, dispozitii care
au urmatorul continut:
- Art. 1: "Institutiile de invatamant superior particulare au obligatia
sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 10% din veniturile realizate
din incasarea taxelor de scolarizare, admiteri, inmatriculari, repetarea
examenelor si a altor forme de verificare, precum si a celorlalte taxe
percepute in procesul de invatamant de la studenti.";
- Art. 4: "Sumele prevazute la art. 1 - 3 se utilizeaza pentru
sustinerea investitiilor, activitatilor de intretinere si de reparare a
caminelor studentesti."
Curtea Constitutionala constata ca a mai fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 174/2001, cu o motivare similara, iar prin Decizia nr. 176 din 6
mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 9
iunie 2003, a admis exceptia si a constatat neconstitutionalitatea textului de
lege criticat.
In acea decizie Curtea a retinut ca "dispozitiile criticate, prin
instituirea obligatiei de plata a taxei de 10% exclusiv de catre universitatile
particulare, creeaza premisa unui dezechilibru in stabilirea sistemului de
impuneri [...]. Taxa in discutie este stabilita in afara cadrului general al
impozitelor si taxelor, intrucat nu este justificata prin nici un fel de
prestatie a unei autoritati publice, contravenind principiului constitutional
al justei asezari a sarcinilor fiscale, consacrat de dispozitiile art. 53 alin.
(2) din Legea fundamentala. Totodata, prin dispozitiile criticate se restrange
si dreptul de proprietate al institutiilor de invatamant superior particulare,
ceea ce contravine prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie
referitoare la protectia proprietatii private, precum si ale art. 49
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati".
Curtea constata ca art. 1 din ordonanta, fiind declarat neconstitutional,
critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din aceeasi ordonanta a
ramas fara obiect.
In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibila,
intrucat, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale [...]
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001
privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior,
exceptie ridicata de Fundatia Universitara pentru Integrare Europeana a
Universitatii Romano-Germane din Sibiu in Dosarul nr. 482/2003 al Curtii de
Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu