DECIZIE Nr. 289 din 5 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si a dispozitiilor art. 60 din
lege
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 847 din 25 noiembrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr.
101/1998, precum si a dispozitiilor art. 60 din lege, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Delta Exchange" - S.R.L. din Bucuresti in
Dosarul nr. 2.758/2000 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, intrucat apreciaza ca atat Legea nr. 101/1998,
in ansamblul sau, cat si prevederile art. 60 din aceasta sunt in concordanta cu
dispozitiile din Constitutie invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.758/2000,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
60 din Legea nr. 101/1998, precum si a prevederilor Legii nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, in integralitate. Exceptia a fost
ridicata de Societatea Comerciala "Delta Exchange" - S.R.L. din
Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect cererea de anulare a unei decizii a
Bancii Nationale a Romaniei si a unei hotarari a consiliului de administratie
al acestei banci.
I. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60
din Legea nr. 101/1998 se sustine ca acestea incalca art. 74 alin. (1), art. 48
alin. (2), art. 49 si 128 din Constitutie. Incalcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 74 alin. (1) si ale art. 48 alin. (2) consta, in
esenta, in aceea ca prin continutul sau acest text de lege, care reglementeaza
sanctiunile ce pot fi aplicate de catre Banca Nationala a Romaniei, termenele
in care trebuie sa fie formulate si solutionate contestatiile impotriva lor,
precum si competenta Curtii Supreme de Justitie de a se pronunta in legatura cu
deciziile Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei,
"are elemente de lege organica". Totodata, prin art. 60 alin. (3) din
lege se incalca si art. 49 si 128 din Constitutie, intrucat contestatia
formulata la Curtea Suprema de Justitie "nu are natura unui recurs, ea
nereprezentand o cale de atac impotriva unei hotarari judecatoresti", ceea
ce lipseste partea "de cel putin o cale ordinara de atac".
II. In motivarea neconstitutionalitatii Legii nr. 101/1998 in
integralitatea sa, se arata ca aceasta "a fost adoptata de catre Parlament
in conditiile legii ordinare, desi in continutul sau, prin art. 60, are
elemente de lege organica", asa incat contravine art. 74 alin. (1) din
Constitutie.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat art.
60 din Legea nr. 101/1998 nu incalca dispozitiile art. 74 alin. (1), art. 48
alin. (2) si art. 49 din Constitutie, iar cat priveste legea in integralitatea
ei, nu sunt formulate motive de neconstitutionalitate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens se arata ca art. 60 din Legea nr. 101/1998
reglementeaza sanctiunile aplicabile de catre Banca Nationala a Romaniei si
procedura de solutionare a contestatiilor impotriva acestora, iar nu conditiile
si limitele exercitarii dreptului persoanei vatamate de o autoritate publica
printr-un act administrativ, astfel ca nu sunt incalcate prevederile art. 48
alin. (2) din Constitutie. Textul criticat nu restrange exercitiul unor
drepturi sau al unor libertati, nefiind, asadar, contrar dispozitiilor
constitutionale ale art. 49, si, totodata, stabilind competenta de judecata a
unor decizii de sanctionare emise de Banca Nationala a Romaniei, este in
deplina concordanta cu art. 125 alin. (3) din Constitutie. In sfarsit, se
considera ca nu poate fi retinuta nici incalcarea art. 74 alin. (1) si art. 128
din Legea fundamentala, deoarece dispozitiile ce fac obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate nu instituie o procedura de votare a legilor organice si
nici nu ingradesc exercitarea cailor de atac.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Legii
nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, in integralitatea
sa, precum si ale art. 60 din aceasta. Art. 60 din lege prevede: "(1)
Pentru nerespectarea reglementarilor emise de catre Banca Nationala a Romaniei,
in cazurile care nu cad sub incidenta Legii bancare, conducerea executiva a
Bancii Nationale a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) amenda de la 1 milion lei la 10 milioane lei; amenzile incasate se fac
venit la bugetul de stat;
c) suspendarea, pe un termen de pana la 90 de zile, partiala sau totala, a
autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei;
d) retragerea autorizatiei acordate de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Contestatiile pot fi formulate in termen de 15 zile de la data
comunicarii sanctiunii si se solutioneaza de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei in maximum 30 de zile de la primirea acestora.
(3) In termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei pot fi contestate la Curtea
Suprema de Justitie."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 74 alin. (1), art. 48 alin. (2), art. 49 si 128 din
Constitutie, care prevad:
- Art. 74 alin. (1): "Legile organice si hotararile privind
regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei
Camere.";
- Art. 48 alin. (2): "Conditiile si limitele exercitarii acestui drept
se stabilesc prin lege organica.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 128: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
I. Critica de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998, in ansamblul sau,
se intemeiaza, in esenta, pe sustinerea ca aceasta "a fost adoptata de
catre Parlament, in conditiile legii ordinare, desi in continutul sau, prin
art. 60, are elemente de lege organica". Elementele de lege organica
rezulta, in opinia autorului exceptiei, din cuprinsul alin. (3) al art. 60,
care, stabilind "competenta Curtii Supreme de Justitie de a judeca in
calitate de prima instanta contestatiile impotriva deciziilor Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei", modifica o lege organica,
si anume Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993. Se considera ca, in
felul acesta, se incalca prevederile art. 74 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora legile organice se adopta cu votul majoritatii membrilor
fiecarei Camere.
Analizand aceasta sustinere, Curtea constata ca art. 72 alin. (3) din
Constitutie stabileste domeniile care sunt supuse reglementarii prin lege
organica, iar, intre acestea, lit. h) prevede domeniul organizarii si
functionarii instantelor judecatoresti. Curtea constata insa ca nici art. 72
alin. (3) si nici alte texte din Constitutie, in care se specifica necesitatea
adoptarii de legi organice, nu prevad ca procedura de judecata si competenta
instantelor judecatoresti sunt supuse reglementarii prin astfel de legi. Pe de
alta parte, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege". In consecinta, dispozitiile
legale privitoare la competenta si procedura instantelor judecatoresti nu intra
in materia legilor organice, astfel ca adoptarea de catre Parlament a Legii nr.
101/1998 ca lege ordinara nu contravine art. 74 alin. (1) din Constitutie.
II. Cea de a doua critica vizeaza dispozitiile art. 60 din lege, in
legatura cu care, in esenta, se sustine ca sunt neconstitutionale, intrucat, pe
de o parte, "contin elemente de lege organica", incalcand astfel art.
74 alin. (1) si art. 48 alin. (2) din Constitutie, iar pe de alta parte,
contestatia formulata, in temeiul acestui text, la Curtea Suprema de Justitie
"nu are natura unui recurs, ea nereprezentand o cale de atac impotriva
unei hotarari judecatoresti", lipsind partea "de cel putin o cale
ordinara de atac", ceea ce contravine art. 49 si 128 din Constitutie.
Cu privire la primul aspect al criticii, potrivit caruia continutul
reglementarii art. 60 din Legea nr. 101/1998 apartine domeniului legii
organice, Curtea constata ca acesta urmeaza a fi respins pentru aceleasi
considerente care au fundamentat si respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate referitoare la Legea nr. 101/1998, in ansamblul sau. De
asemenea, invocarea incalcarii prin art. 60 alin. (2) din lege a dispozitiilor
art. 48 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora conditiile si limitele
exercitarii dreptului persoanei vatamate intr-un drept al sau de o autoritate
publica se stabilesc prin lege organica, urmeaza sa fie inlaturata. Art. 60
alin. (2) stabileste procedura administrativ-jurisdictionala de solutionare de
catre Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei a
contestatiilor formulate impotriva sanctiunilor aplicate de aceasta. Este o
procedura jurisdictionala, prealabila procedurii in fata instantelor
judecatoresti, ce nu intra in sfera contenciosului administrativ, nefiind,
asadar, incalcate prevederile art. 48 alin. (2) din Constitutie.
In legatura cu constitutionalitatea art. 60 alin. (3) din Legea nr.
101/1998 prin raportare la dispozitiile art. 128 din Constitutie, referitoare
la "Folosirea cailor de atac", Curtea s-a mai pronuntat, cu prilejul
solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de aceeasi parte in
acelasi dosar si avand acelasi obiect, prin Decizia nr. 45 din 12 februarie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 28
martie 2002. Prin acea decizie, definitiva si obligatorie, s-a constatat ca
"nici o dispozitie a Legii nr. 101/1998 nu ingradeste exercitarea cailor
de atac".
In sfarsit, Curtea constata ca prevederile art. 49 din Constitutie, privind
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati fundamentale ale
cetatenilor, nu sunt incidente in aceasta cauza ce are ca obiect aplicarea unor
sanctiuni persoanelor juridice care nu se conformeaza reglementarilor emise de
Banca Nationala a Romaniei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si a prevederilor art. 60 din
lege, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Delta Exchange" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.758/2000 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 noiembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu