DECIZIE Nr. 31 din 25 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1
alin. 7 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 25 februarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala, ridicata de Maria Ciubuc in
Dosarul nr. 1.454/2004 al Judecatoriei Harlau.
La apelul nominal este prezenta autoarea exceptiei, personal, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autoarea exceptiei, avand cuvantul pe fond, depune la dosarul cauzei un set
de acte, precum si concluzii scrise, prin care solicita luarea masurilor de
rigoare, conform legii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu
incalca prevederile constitutionale invocate de autoarea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.454/2004,
Judecatoria Harlau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 7 din Codul de procedura
penala, ridicata de Maria Ciubuc intr-o cauza avand ca obiect plangerea
impotriva Rezolutiei din data de 28 iulie 2004 a Parchetului de pe langa
Judecatoria Harlau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat incalca dreptul de acces liber la justitie, intrucat cel care a
facut plangerea impotriva rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de
netrimitere in judecata are dreptul de a depune ca probe la instanta, potrivit
textului de lege criticat, numai "inscrisuri noi". Se arata, totodata,
ca atata vreme cat "situatia de fapt, conform normelor procedurale, nu
poate fi dovedita decat cu proba cu martori - asa cum este redactat textul de
lege -, ar rezulta ca instanta de judecata nu poate cenzura in totalitate
actele emise de procuror si nici nu poate trage concluzia ca acestea sunt
legale sau nelegale". Autoarea exceptiei mai considera ca dispozitiile
criticate sunt "in totala contradictie" cu prevederile art. 53 din
Constitutie, "care stabileste in mod limitativ cazurile de restrangere a exercitiului
unor drepturi sau libertati ale cetatenilor Romaniei".
Judecatoria Harlau apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca, prin restrangerea doar la "inscrisuri noi"
a mijloacelor de proba admise in cadrul solutionarii unei plangeri impotriva
rezolutiei sau ordonantei procurorului, nu este ingradit dreptul petentei de
a-si dovedi plangerea.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor
constitutionale invocate de autoarea exceptiei. Arata in acest sens ca, prin
restrangerea doar la "inscrisuri noi" a mijloacelor de proba admise
in cadrul solutionarii unei plangeri impotriva rezolutiei sau a ordonantei
procurorului, dispozitiile art. 278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala nu
aduc atingere accesului liber la justitie al petentului, avand in vedere
solutiile care, in conformitate cu dispozitiile art. 278^1 alin. 8 din Codul de
procedura penala, pot fi date de instanta unei astfel de plangeri. Astfel, in
ipoteza in care se constata ca urmarirea penala nu este completa, instanta
trimite cauza procurorului in vederea inceperii sau a redeschiderii urmaririi
penale, procurorul fiind obligat sa se conformeze dispozitiilor date de
instanta, dreptul la aparare al petentului fiind in acest fel garantat. De
asemenea, atunci cand probele existente la dosar nu sunt suficiente pentru
judecarea cauzei, instanta retine cauza spre rejudecare, dispozitiile privind
judecata in prima instanta aplicandu-se in mod corespunzator, ceea ce inseamna
ca petentul are posibilitatea de a solicita administrarea oricarei probe pe
care o considera necesara. Totodata se arata ca plangerea prevazuta de art.
278^1 din Codul de procedura penala a fost conceputa de legiuitor ca o cale de
atac in cadrul careia instanta analizeaza legalitatea si temeinicia ordonantei
sau a rezolutiei procurorului, asa incat este firesc ca instanta, cu ocazia
solutionarii acesteia, sa se raporteze la "lucrarile si materialul din
dosarul cauzei" care au fost avute in vedere de catre procuror si pe care
se intemeiaza solutia.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate nu contravin
nici unui text din Constitutie, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala, potrivit carora: "Instanta,
judecand plangerea, verifica rezolutia sau ordonanta atacata, pe baza
lucrarilor si a materialului din dosarul cauzei si a oricaror inscrisuri noi prezentate."
Autoarea exceptiei considera ca aceste dispozitii sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2) si ale art. 53, avand
urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii si a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui
sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa.
Curtea retine ca limitarea mijloacelor de proba care pot fi administrate la
judecarea plangerii impotriva rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de
netrimitere in judecata, realizata prin dispozitiile art. 278^1 alin. 7 din
Codul de procedura penala, este justificata avand in vedere natura juridica a
acestei plangeri, care nu vizeaza judecarea propriu-zisa a cauzei penale, ci
constituie un mijloc procedural prin care se realizeaza un examen al rezolutiei
sau al ordonantei procurorului atacate, sub aspectul legalitatii acesteia. Ca
urmare, este firesc ca, in vederea solutionarii plangerii, instanta sa verifice
pe baza lucrarilor si a materialului existente in dosarul cauzei, care au fost
avute in vedere de procuror la emiterea ordonantei sau a rezolutiei de
netrimitere in judecata atacate, daca aceasta solutie a fost sau nu dispusa cu
respectarea dispozitiilor legale.
Asa fiind, nu poate fi primita critica potrivit careia dispozitiile art.
278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala incalca dreptul de acces liber la
justitie, plangerea reglementata de dispozitiile art. 278^1 din Codul de
procedura penala fiind in sine o garantie a realizarii acestui drept.
Stabilirea unor reguli speciale de procedura in cazul judecarii plangerii
impotriva rezolutiei sau a ordonantei procurorului de netrimitere in judecata
(cum este si regula potrivit careia singurele probe admise sunt inscrisurile
noi) este realizata de legiuitor in exercitarea competentei sale
constitutionale si nu incalca liberul acces la justitie, Curtea Constitutionala
statuand in acest sens ca "legiuitorul poate institui, in considerarea
unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, precum si modalitatile
de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie
presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste
proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege". (Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994.)
Sustinerea autoarei exceptiei, in sensul ca limitarea, prin textul de lege
criticat, a mijloacelor de proba care pot fi administrate la judecarea
plangerii impotriva rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere
in judecata ar determina imposibilitatea instantei de judecata de a cenzura in
totalitate actele emise de procuror si de a concluziona ca acestea sunt sau nu
sunt legale este contrazisa de reglementarea, prin dispozitiile art. 278^1
alin. 8 din Codul de procedura penala, a solutiilor ce pot fi date de instanta
unei astfel de plangeri, dupa cum urmeaza: "Instanta pronunta una dintre
urmatoarele solutii:
a) respinge plangerea, prin sentinta, mentinand solutia din rezolutia sau
ordonanta atacata;
b) admite plangerea, prin sentinta, desfiinteaza rezolutia sau ordonanta
atacata si trimite cauza procurorului in vederea inceperii sau a redeschiderii
urmaririi penale, dupa caz. Dispozitiile art. 333 alin. 2 se aplica in mod
corespunzator;
c) admite plangerea, prin incheiere, desfiinteaza rezolutia sau ordonanta
atacata si, cand probele existente la dosar sunt suficiente pentru judecarea
cauzei, retine cauza spre judecare, dispozitiile privind judecarea in prima
instanta si caile de atac, aplicandu-se in mod corespunzator."
In mod evident, indiferent de solutia pronuntata, instanta de judecata
apreciaza asupra legalitatii actului emis de procuror, atacat pe calea
plangerii, aceasta fiind de altfel chiar ratiunea introducerii in Codul de
procedura penala, prin Legea nr. 281 din 24 iunie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003, a dispozitiilor art.
278^1. In temeiul acestui text legal, instantele judecatoresti, singurele
autoritati prin a caror activitate se realizeaza justitia [art. 126 alin. (1)
din Constitutie], verifica solutiile de netrimitere in judecata pronuntate de
procuror, confirmandu-le sau infirmandu-le, dupa caz.
Intrucat art. 278^1 alin. 7 din Codul de procedura penala nu reglementeaza
nici o restrangere a exercitiului vreunui drept ori al unei libertati, nu se
poate retine nici incalcarea prevederilor art. 53 din Constitutie, invocate de
asemenea in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate.
De altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin. 7 din Codul de procedura
penala prin Decizia nr. 354 din 23 septembrie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 959 din 19 octombrie 2004, precum si prin
Decizia nr. 412 din 12 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.041 din 10 noiembrie 2004, statuand ca aceste
dispozitii sunt constitutionale. Atat considerentele, cat si solutia pronuntata
in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi de natura sa duca la reconsiderarea jurisprudentei
Curtii.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 278^1 alin.
7 din Codul de procedura penala, ridicata de Maria Ciubuc in Dosarul nr.
1.454/2004 al Judecatoriei Harlau.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta