DECIZIE Nr.
318 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 390 din 14 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă
din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr.
1.148/87/2009 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă,
asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal şi care
face obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.117D/2009.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul
si în dosarele nr. 7.128D/2009, nr. 7.129D/2009, nr. 7.197D/2009, 7.312D/2009,
nr. 7.646D/2009 - nr. 7.651 D/2009, nr. 7.653D/2009 - nr. 7.659D/2009, nr.
7.675D/2009 - nr. 7.677D/2009, nr. 7.700D/2009 - nr. 7.708D/2009, nr.
7.710D/2009, nr. 7.711D/2009, nr. 7.753D/2009 - nr. 7.755D/2009, nr.
7.758D/2009, nr. 7.759D/2009, nr. 7.762D/2009-7.764D/2009, nr. 7.766D/2009 -
nr. 7.768D/2009 şi nr. 7.850D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003. Excepţia a fost ridicată de
Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti în dosarele
nr. 4.878/87/2008, nr. 3.793/87/2008, nr. 2.730/87/2008, nr. 3.400/87/2008, nr.
3.215/87/2008, nr. 3.026/87/2008, nr. 3042.1/87/2007, nr. 2.311/87/2008, nr.
5.014/87/2008, nr. 2.908/87/2008, nr. 3.377/87/2008, nr. 3.293/87/2008, nr.
2.488/87/2008, nr. 2144.1/87/2007, nr. 3.735/87/2008, nr. 1.292/87/2009 şi
nr. 3.473/87/2008 ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a
civilă şi pentru cauze privind conflictele de muncă şi
asigurări sociale, în dosarele nr. 3.480/98/2008 şi nr. 205/98/2009
ale Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilă, în dosarele nr.
4.093/117/2008 şi nr. 1.633/33/2009 ale Curţii de Apel Cluj -
Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru
minori şi familie, în dosarele nr. 2.756/115/2008 şi nr.
4.741/108/2008 ale Curţii de Apel Timişoara - Secţia conflicte
de muncă şi asigurări sociale, în dosarul nr. 3.085/113/2008 al
Curţii de Apel Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale, în Dosarul nr. 2.099/120/2009 al Tribunalului Dâmboviţa -
Secţia civilă, în dosarele nr. 588/88/2009 şi nr. 605/88/2009
ale Tribunalului Tulcea - Secţia civilă, comercială şi de
contencios administrativ, în Dosarul nr. 1.796/111/2009 al Tribunalului Bihor
-Secţia civilă, în dosarele nr. 3.756/83/2008 si nr. 5.381/111/2007
ale Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, în
dosarele nr. 5.636/107/2008, nr. 7.190/107/2008, nr. 7.218/107/2008, nr.
7.323/107/2008, nr. 5.602/107/2008, nr. 7.304/97/2008, nr. 5.591/107/2008
şi 7.192/107/2008 ale Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia pentru
conflicte de muncă şi asigurări sociale, în dosarul nr.
439/40/2009 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilă, în
dosarele nr. 1.930/120/2009, nr. 1542/120/2009 şi nr. 2.719/120/2009 ale
Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilă şi în Dosarul nr.
3.909/87/2008 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă,
asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 7.117D/2009, nr.
7.128D/2009, nr. 7.129D/2009, nr. 7.197D/2009, 7.312D/2009, nr. 7.646D/2009 -
nr. 7.651D/2009, nr. 7.653D/2009 - nr. 7.659D/2009, nr. 7.675D/2009 - nr.
7.677D/2009, nr. 7.700D/2009 - nr. 7.708D/2009, nr. 7.710D/2009, nr. 7.711
D/2009, nr. 7.753D/2009 - nr. 7.755D/2009, nr. 7.758D/2009, nr. 7.759D/2009,
nr. 7.762D/2009 - 7.764D/2009, nr. 7.766D/2009 - nr. 7.768D/2009 şi nr.
7.850D/2009 au obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 7.128D/2009, nr.
7.129D/2009, nr. 7.197D/2009, 7.312D/2009, nr. 7.646D/2009 - nr. 7.651 D/2009,
nr. 7.653D/2009 - nr. 7.659D/2009, nr. 7.675D/2009 - nr. 7.677D/2009, nr.
7.700D/2009 - nr. 7.708D/2009, nr. 7.710D/2009, nr. 7.711D/2009, nr.
7.753D/2009 - nr. 7.755D/2009, nr. 7.758D/2009, nr. 7.759D/2009, nr.
7.762D/2009 - 7.764D/2009, nr. 7.766D/2009 - nr. 7.768D/2009 şi nr.
7.850D/2009 la Dosarul nr. 7.117D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, reţine următoarele: Prin deciziile din 5, 19 şi 26
iunie 2009, 5 iulie 2009, 26 august şi 28 august 2009, precum şi prin
încheierile din 1 şi 8 octombrie 2009, pronunţate în dosarele nr.
1.148/87/2009, nr. 4.878/87/2008, nr. 3.793/87/2008, nr. 2.730/87/2008, nr. 3.400/87/2008,
nr. 3.215/87/2008, nr. 3.026/87/2008, nr. 3.042.1/87/2007, nr. 2.311/87/2008,
nr. 5.014/87/2008, nr. 2.908/87/2008, nr. 3.377/87/2008, nr. 3.293/87/2008, nr.
2.488/87/2008, nr. 2.144.1/87/2007, nr. 3.735/87/2008, nr. 1.292/87/2009
şi nr. 3.473/87/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a
VII-a civilă şi pentru cauze privind conflictele de muncă
şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298
alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierile din 7 şi 21 aprilie 2009,
pronunţate în dosarele nr. 3.480/98/2008 şi nr. 205/98/2009, Tribunalul
Ialomiţa - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii.
Prin Incheierea din 30 iunie 2009 şi Decizia nr.
1.750/R/2009 din 29 septembrie 2009 şi 21 aprilie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 4.093/117/2008 şi nr. 1.633/33/2009, Curtea de Apel Cluj -
Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru
minori şi familie a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin.
(2) ultima liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierile din 20 august 2009, pronunţate în
dosarele nr. 2.756/115/2008 şi nr. 4.741/108/2008, Curtea de Apel
Timişoara - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierea din 31 august 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.085/113/2008, Curtea de Apel
Galaţi - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierea din 15 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 2.099/120/2009, Tribunalul Dâmboviţa - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierile din 6 mai 2009 şi 3 iunie 2009,
pronunţate în dosarele nr. 588/88/2009 şi nr. 605/88/2009, Tribunalul
Tulcea - Secţia civilă, comercială şi de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii.
Prin Incheierea din 5 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 1.796/111/2009, Tribunalul Bihor -Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierile din 13 mai 2009, pronunţate în
dosarele nr. 3.756/83/2008 şi nr. 5.381/111/2007, Curtea de Apel
Oradea- Secţia civilă mixtă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul
muncii.
Prin încheierile din 1 octombrie 2009, pronunţate
în dosarele nr. 5.636/107/2008, nr. 7.190/107/2008, nr. 7.218/107/2008, nr.
7.323/107/2008, nr. 5.602/107/2008, nr. 7.304/97/2008, nr. 5.591/107/2008
şi 7.192/107/2008, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru
conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul
muncii.
Prin Incheierea din 1 septembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 439/40/2009, Tribunalul Botoşani -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin.
(2) ultima liniuţă din Codul muncii.
Prin încheierile din 5 mai 2009, pronunţate în
dosarele nr. 1.930/120/2009, nr. 1.542/120/2009 şi nr. 2.719/120/2009, Tribunalul
Dâmboviţa - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul
muncii.
Prin Incheierea din 23 septembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 3.909/87/2008, Tribunalul Teleorman -
Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi
contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin.
(2) ultima liniuţă din Codul muncii.
Excepţia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti cu prilejul
soluţionării unor acţiuni civile având ca obiect drepturi
băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Codul muncii, care prevede că orice dispoziţie
contrară acestui act normativ se abrogă, încalcă
dispoziţiile art. 1 alin. (4) şi (5), art. 73 alin. (3) lit. p)
şi ale art. 79 alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederile
art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Astfel, consideră că textul de
lege criticat, prin formularea sa imprecisă, poate ridica
dificultăţi de interpretare şi aplicare a legii. In acest sens,
autorul face referire la normele procedurale aplicabile în speţele sale,
care au ca obiect conflicte de muncă, arătând că art. 298 alin.
(2) ultima liniuţă din Codul muncii nu este în măsură
să clarifice care dintre acestea urmează să se aplice. Astfel,
arată că prevederile art. 72 din Legea nr. 168/1999 privind
soluţionarea conflictelor de muncă sunt diferite de cele ale art. 284
din Codul muncii, care reglementează aceeaşi materie, respectiv
instanţa competentă să soluţioneze aceste conflicte. Cu
toate că, din perspectiva principiilor de aplicare a legii în timp, în
speţă ar trebui să fie incidente reglementările mai noi,
respectiv cele ale Codului muncii, caracterul special pe care îl are Legea nr.
168/1999 faţă de dreptul comun în materie, reglementat de Codul
muncii, poate conduce la o concluzie contrară, potrivit căreia
incidente ar fi dispoziţiile legii speciale. Toate aceste argumente
sprijină concluzia pe care autorul excepţiei o consideră
esenţială pentru motivarea sa, şi anume că prevederile art.
298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii încalcă principiul
efectivităţii juridice, consacrat de Curtea Europeană a
Drepturilor Omului. Acest principiu presupune că legiuitorul are
obligaţia de a asigura adoptarea unor dispoziţii legale eficiente
care să fie coerente (Cauza Unedic contra Franţei - 2008),
să evite paralelismul legislativ (Cauza Katz contra României -
2009), să aibă vocaţia de a respecta drepturile şi
libertăţile fundamentale ale cetăţenilor şi să
aibă o aplicabilitate practică uniformă, pentru a se evita
ojurisprudenţă neuniformă (Cauza Santo Pinto contra
Portugaliei- 2008). In plus faţă de acestea, autorul
excepţiei aminteşte că, prin dispoziţiile art. 62 alin. (1)
şi art. 63 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, legiuitorul a impus cu
caracter imperativ abrogarea expresă directă, excluzând, prin urmare,
abrogarea implicită. Acest mod de abordare a fost determinat atât pentru a
asigura coerenţa sistemului legislativ, cât şi pentru a asigura
eficacitatea principiului separaţiei puterilor în stat, întrucât nu
permite judecătorului să legifereze expres unde legiuitorul a
tăcut, respectiv să constate abrogarea, deşi legiuitorul nu a
făcut-o. Nerespectarea prevederilor Legii nr. 24/2000 prin reglementarea
unei norme care are un efect abrogator implicit, precum textul de lege
criticat, are semnificaţia încălcării art. 1 alin. (5) din
Constituţie care prevede obligativitatea respectării
Constituţiei şi a legilor, obligaţie căreia trebuie să
i se supună inclusiv Parlamentul, întrucât textul constituţional nu
face nicio distincţie cu privire la destinatarii normei.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a
civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi
asigurări sociale consideră că
textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale
invocate de autorul excepţiei. De asemenea, în dosarele având ca obiect
recursurile formulate împotriva încheierilor prin care instanţele de
judecată au respins ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate, a admis recursul, considerând că nu sunt
prezente cauzele de inadmisibilitate prevăzute de lege.
Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilă, soluţionând recursurile formulate împotriva încheierilor prin
care instanţele de judecată au respins ca inadmisibilă
excepţia de neconstituţionalitate, a admis recursul, considerând
că nu sunt prezente cauzele de inadmisibilitate prevăzute de lege.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de
muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie consideră că excepţia de neconstituţionalitate
ar trebui respinsă ca inadmisibilă, întrucât aspectele invocate de
autorul excepţiei privesc probleme de aplicare a legii, care sunt de
competenţa instanţei de judecată, iar nu a celei de contencios
constituţional.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia
conflicte de muncă şi asigurări sociale, soluţionând recursurile formulate împotriva încheierilor prin
care instanţele de judecată au respins ca inadmisibilă
excepţia de neconstituţionalitate, a admis recursul, considerând
că nu sunt prezente cauzele de inadmisibilitate prevăzute de lege.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia conflicte
de muncă şi asigurări sociale consideră
că excepţia de neconstituţionalitate ar trebui respinsă ca
inadmisibilă, întrucât aspectele invocate de autorul excepţiei
privesc probleme de aplicare a legii, care sunt de competenţa
instanţei de judecată, iar nu a celei de contencios constituţional.
Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilă consideră că textul de lege criticat nu contravine
dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Tribunalul Tulcea - Secţia civilă,
comercială şi contencios administrativ consideră
că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Tribunalul Bihor - Secţia civilă consideră că textul de lege criticat este
constituţional.
Tribunalul Oradea - Secţia civilă
mixtă arată că prevederile de lege
criticate nu sunt în contradicţie cu Constituţia şi că
problemele de tehnică legislativă şi de concurs între norme ce
se regăsesc în acte normative distincte şi care au un conţinut
contrar urmează a fi soluţionate fie pe calea jurisprudenţei,
fie pe calea pronunţării unui recurs în interesul legii.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte
de muncă şi asigurări sociale arată
că autorul excepţiei pune în discuţie modul de interpretare
şi aplicare a unor norme legale, prin raportare la Legea nr. 24/2000,
astfel că nu vizează propriu-zis neconcordanţa dispoziţiei
legale menţionate cu prevederile constituţionale invocate.
Judecătoria Târgovişte - Secţia
civilă consideră că textul de lege
criticat este în acord cu prevederile Constituţiei invocate de autorul
excepţiei.
Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de
muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ şi
fiscal consideră că aspectele invocate
de autorul excepţiei privesc probleme de aplicare a legii, de
competenţa instanţei de judecată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, dispoziţii potrivit cărora „(2)
Pe data intrării în vigoare a prezentului cod se abrogă: [...]- orice
alte dispoziţii contrare."
Autorul excepţiei consideră că textul de
lege criticat este contrar următoarelor texte din Constituţie: art. 1
alin. (4) şi (5) care consacră principiul separaţiei şi
echilibrului puterilor în stat şi obligaţia respectării
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 73 alin. (3)
lit. p) care stabileşte domeniul de reglementare al legii şi art. 79
alin. (1) referitor la atribuţiile Consiliului Legislativ. De asemenea,
consideră că este încălcat şi art. 6 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că întreaga motivare a acesteia se referă la
modul de interpretare şi aplicare în timp a două legi organice,
şi anume Codul muncii şi Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea
conflictelor de muncă. Autorul excepţiei susţine, în acest sens,
că există o practică neunitară la nivelul instanţelor
de judecată, în privinţa constatării abrogării implicite a
prevederilor art. 72 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea
conflictelor de muncă, având drept consecinţă pronunţarea
unor hotărâri judecătoreşti diferite asupra aceleiaşi
probleme de drept. De asemenea, arată că nu au fost respectate
normele de tehnică legislativă cu prilejul adoptării Codului
muncii.
Or, Curtea reţine că problemele ce ţin
de aplicarea legii, respectiv luarea deciziei asupra incidenţei în
cauză a unor texte de lege, revin instanţei de judecată,
potrivit dispoziţiilor art. 126 alin. (1) din Constituţie, care
prevede că „Justiţia se realizează prin Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe
judecătoreşti stabilite de lege", iar nu instanţei de
contencios constituţional. Astfel, instanţa de judecată este cea
care poate dispune de instrumentele necesare pentru a decide care dintre legile
puse în discuţie sunt incidente, folosind toate principiile de interpretare
a legii. Decizia instanţei de judecată poate fi atacată la
instanţa superioară, iar, în cazul în care practica judiciară
vădeşte o interpretare neunitară, Constituţia, prin art.
126 alin. (3), dă Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, iar nu Curţii Constituţionale, competenţa de a
stabili interpretarea şi aplicarea unitară a legii de către
celelalte instanţe judecătoreşti.
Eventualele necorelări de ordin legislativ dintre
dispoziţiile Legii nr. 168/1999 şi cele ale Legii nr. 53/2003 - Codul
muncii nu pot forma obiect al controlului de constituţionalitate şi
nici nu pot fi invocate drept argument în sprijinul susţinerii
neconstituţionalităţii unor reglementări. Examinarea
acestora nu intră în sfera de competenţă a Curţii
Constituţionale, ci în competenţa exclusivă a Parlamentului de a
interveni pe calea unor modificări, completări sau abrogări
pentru a asigura ordinea juridică necesară.
Curtea Constituţională nu poate fi
transformată în legiuitor pozitiv, ci trebuie să îşi limiteze
rolul la cel de legiuitor negativ, având doar competenţa de a lipsi de
efecte juridice legile neconstituţionale.
De asemenea, Curtea reţine că
atribuţiile sale privind analiza conformităţii unor texte de
lege cu Constituţia nu se pot extinde şi asupra aspectelor ce
ţin de respectarea normelor de tehnică legislativă, atât timp
cât aceste norme nu au relevanţă în plan constituţional.
De altfel, în acest sens s-a pronunţat Curtea
şi prin Decizia nr. 1.016 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din
Bucureşti în dosarele nr. 1.148/87/2009, nr. 4.878/87/2008,
nr.3.793/87/2008, nr. 2.730/87/2008, nr. 3.400/87/2008, nr. 3.215/87/2008,
nr.3.026/87/2008, nr. 3042.1/87/2007, nr. 2.311/87/2008, nr. 5.014/87/2008, nr.
2.908/87/2008, nr. 3.377/87/2008, nr. 3.293/87/2008, nr. 2.488/87/2008, nr.
2144.1/87/2007, nr. 3.735/87/2008, nr. 1.292/87/2009 şi nr. 3.473/87/2008
ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
şi pentru cauze privind conflictele de muncă şi asigurări
sociale, în dosarele nr. 3.480/98/2008 şi nr. 205/98/2009 ale tribunalului
Ialomiţa - Secţia civilă, în dosarele nr. 4.093/117/2008 şi
nr. 1.633/33/2009 ale Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de
muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie, în
dosarele nr. 2.756/115/2008 şi nr. 4.741/108/2008 ale Curţii de Apel
Timişoara - Secţia conflicte de muncă şi asigurări
sociale, în Dosarul nr. 3.085/113/2008 al Curţii de Apel Galaţi -
Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, în Dosarul
nr. 2.099/120/2009 al Tribunalului Dâmbovita - Secţia civilă, în dosarele
nr. 588/88/2009 şi nr. 605/88/2009 ale Tribunalului Tulcea - Secţia
civilă, comercială şi de contencios administrative, în Dosarul
nr. 1.796/111/2009, al Tribunalului Bihor - Secţia civilă, în
dosarele nr. 3.756/83/2008 si nr. 5.381/111/2007 ale Curţii de Apel Oradea
- Secţia civilă mixtă, în dosarele nr. 5.636/107/2008, nr.
7.190/107/2008, nr. 7.218/107/2008, nr. 7.323/107/2008, nr. 5.602/107/2008, nr.
7.304/97/2008, nr. 5.591/107/2008 şi 7.192/107/2008 ale Curţii de
Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncă şi
asigurări sociale, în Dosarul nr. 439/40/2009 al Tribunalului
Botoşani - Secţia civilă, în dosarele nr. 1.930/120/2009, nr.
1.542/120/2009 şi nr. 2.719/120/2009 ale Tribunalul Dâmbovita - Secţia
civilă şi în Dosarul nr. 3.909/87/2008 ale Tribunalului Teleorman -
Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios
administrativ fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea