DECIZIE Nr.
325 din 23 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2006 privind
reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici pentru anul 2006, ale Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele
masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pana la intrarea în vigoare a legii privind sistemul
unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si
cresterile salariale care se acorda functionarilor publici în anul 2007 si ale
Ordonantei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor
drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici,
precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici în anul
2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007, si pentru acordarea unor
cresteri salariale pentru functionarii publici în anul 2008
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 5 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale Ordonanţei Guvernului
nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale
şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea
în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi
ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care
se acordă funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale
Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor
salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la
intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte
drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile
salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru
acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul
2008, excepţie ridicată de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea
şi Nela Călin în Dosarul nr. 1.564/90/2009 al Tribunalului Vâlcea -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care arată că excepţia de
neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2006 este inadmisibilă, deoarece acest act normativ
şi-a încetat efectele juridice la sfârşitul anului 2006. Referitor la
Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007, susţine că aceasta a fost
abrogată parţial prin Legea nr. 330/2009, astfel că, în ceea ce
priveşte textele din ordonanţă ce nu au fost preluate de noul
act normativ, excepţia de neconstituţionalitate a devenit
inadmisibilă, iar în privinţa dispoziţiilor menţinute în
vigoare, solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată,
deoarece nu există legătură între conţinutul acestora
şi critica de neconstituţionalitate formulată. In sfârşit,
pune concluzii de respingere ca devenită inadmisibilă a
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008, acest act normativ fiind aplicabil
până la data de 31 martie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 1.564/90/2009, Tribunalul Vâlcea -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal
a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale Ordonanţei Guvernului
nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale
şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea
în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi
ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care
se acordă funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale
Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului
nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale
şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea
în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi
ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care
se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor
creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Călin
într-o cauză având ca obiect o acţiune pentru acordarea unor drepturi
băneşti constând în sporul de risc şi de suprasolicitare
neuropsihică.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că cele trei ordonanţe ale Guvernului criticate -
nr. 2/2006, nr. 6/2007 şi nr. 9/2008 - încalcă prevederile art. 108
alin. (3) din Constituţie referitoare la delegarea legislativă, cât
şi dispoziţiile legilor de abilitare a Guvernului de a emite
ordonanţe, respectiv legile nr. 404/2005, nr. 502/2006 şi nr.
373/2007. Potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) şi p) din Legea
fundamentală, statutul funcţionarilor publici, precum şi regimul
general privind raporturile de muncă se reglementează prin lege organică,
iar ordonanţele Guvernului sunt emise, conform art. 115 alin. (1) din
Constituţie, în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Or, un
element esenţial al raportului de muncă îl reprezintă tocmai
salariul, iar dreptul la sporul de risc şi suprasolicitare
neuropsihică reprezintă un drept de remunerare a muncii, astfel
că actele normative criticate, emise de Guvern în domeniul
salarizării funcţionarilor publici, sunt neconstituţionale. In
plus, aceste acte normative nu au introdus sporul de risc şi de
suprasolicitare neuropsihică în structura salariului funcţionarilor
publici, astfel că acestora li s-a cauzat un prejudiciu patrimonial.
Tribunalul Vâlcea - Secţia comercială
şi de contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de
neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006, modificată şi completată,
ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007, modificată şi
completată, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 este
inadmisibilă, deoarece dispoziţiile legale criticate au avut o
aplicabilitate limitată în timp, raportată la anii 2006, 2007
şi, respectiv, 2008.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind
reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 417/2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, ale
Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare
a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor
publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare
şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi
creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în
anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66
din 29 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea
Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare
a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor
publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de
salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum
şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor
publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007,
şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii
publici în anul 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 80 din 1 februarie 2008, act normativ ce şi-a încetat
aplicabilitatea la data de 31 martie 2009, potrivit art. 1 lit. b) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30
ianuarie 2009.
Autorii excepţiei invocă încălcarea
prevederilor art. 108 alin. (3) din Constituţie, potrivit cărora „Ordonanţele
se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în
condiţiile prevăzute de aceasta".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată următoarele:
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006 este un act normativ
cu aplicabilitate temporară, aferentă anului 2006, după cum
rezultă chiar din titlul acesteia. Intrucât art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale prevede că aceasta se pronunţă asupra
excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau
ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanţă în vigoare, rezultă că această excepţie
urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Cu privire la dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a
drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici
până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare
şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi
creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în
anul 2007, se constată că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale
cu prezenta excepţie, a fost adoptată Legea-cadru nr. 330/2009
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din
9 noiembrie 2009. Art. 48 alin. (1) pct. 13 din această lege prevede: „(1)
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: (...) 13.
Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de
reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor
publici, precum şi creşterile salariale care se acordă
funcţionarilor publici în anul 2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, cu
excepţia art. 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 şi 33." Curtea
constată că dispoziţiile menţinute în vigoare se
referă însă la drepturi de care beneficiază funcţionarii
publici, altele decât cele vizate de autorii excepţiei de
neconstituţionalitate, respectiv sporul de risc şi de suprasolicitare
neuropsihică, motiv pentru care excepţia de
neconstituţionalitate referitoare la aceste texte urmează să fie
respinsă ca neîntemeiată. Curtea observă, totodată,
că dispoziţiile art. 49 pct. 1 din Legea nr. 330/2009 prevăd: „La
3 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I, se abrogă: 1. Art. 19 şi 21 din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 (...)."In consecinţă,
excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile
art. 1-21, art. 28, art. 31, art. 32 şi art. 34-50 din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007, care au fost abrogate expres prin Legea nr. 330/2009,
astfel cum s-a arătat, urmează să fie respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008 şi-a încetat aplicabilitatea la data de 31 martie 2009,
potrivit art. 1 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului
din sectorul bugetar. Aşadar, această excepţie urmează
să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pentru anul 2006 şi ale Ordonanţei
Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007
privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a
altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare
a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale
funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se
acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor
creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008,
excepţie ridicată de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela
Călin în Dosarul nr. 1.564/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 22, 23, 24, 25, 26, 27,
29, 30 şi 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele
măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi
ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor
publici, precum şi creşterile salariale care se acordă
funcţionarilor publici în anul 2007, excepţie ridicată de
aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de
judecată.
3. Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-21,
art. 28, art. 31, art. 32 şi art. 34-50 din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007, care au fost abrogate expres prin Legea nr. 330/2009, excepţie
invocată de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi
instanţe de judecată.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 23 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi