DECIZIE Nr. 33 din 26 mai 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 30 noiembrie 1993
Victor-Dan Zlatescu - presedinte
Ion Filipescu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Petru Duda - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
224 din Codul penal, invocata de inculpatii Nastrut Dumitru, Giovanovici Ion si
Statache Stefan in dosarul nr. 1128/1992 al Tribunalului Tulcea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 19 mai 1993. Concluziile partilor au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, pronuntarea fiind amanata
pentru astazi, 26 mai 1993.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin sentinta penala nr. 910 din 6 august 1992 a Judecatoriei Tulcea,
inculpatii Nastrut Dumitru, Giovanovici Ion si Statache Stefan au fost
condamnati pentru savarsirea infractiunii de furt in paguba avutului obstesc
prevazuta de art. 224 din Codul penal, retinandu-se in sarcina lor insusirea
unor cantitati de samanta de mazare si ovaz, in dauna Societatii Comerciale "Agrodelta
Sireasa" - S.A. Tulcea.
Impotriva acestei sentinte inculpatii au declarat recurs, iar la termenul
de judecata din 16 februarie 1993 au invocat in fata Tribunalului Judetean
Tulcea exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 224 din Codul
penal, sustinind ca, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, legile si
toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu
contravin Constitutiei si ca, intrucat art. 135 alin. (2) recunoaste numai doua
forme de proprietate: publica si privata, prevederile din Codul penal, in baza
carora au fost condamnati de instanta de fond, nu sunt constitutionale, cu atat
mai mult cu cat bunurile ce formeaza obiectul infractiunii nu intra in
categoria celor care formeaza obiectul proprietatii publice.
Tribunalul Judetean Tulcea, prin Incheierea din 16 februarie 1993, a
sesizat Curtea Constitutionala, exprimandu-si opinia in sensul ca exceptia
invocata priveste o problema de incadrare juridica a faptelor pentru care
inculpatii au fost trimisi in judecata si nu de constitutionalitate, astfel ca
solutionarea ei este de competenta instantei judecatoresti si nu a Curtii
Constitutionale.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, au fost
solicitate, potrivit legii, punctele de vedere ale Senatului, Camerei
Deputatilor si Guvernului.
In punctul de vedere primit de la Guvern se sustine ca atat notiunea
obstesc folosita in art. 145 din Codul penal, cat si categoria juridica de avut
obstesc nu sunt contrare Constitutiei, aceasta din urma categorie avand o sfera
mai larga decat conceptul de avut public in care se identifica doar bunurile
proprietatii publice.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctul lor de vedere.
In legatura cu competenta Curtii de a solutiona o exceptie de
neconstitutionalitate privind o lege care a fost adoptata inainte de intrarea
in vigoare a Constitutiei Romaniei din anul 1991, se retine, pe de o parte, ca,
potrivit art. 3 alin. (2) din legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, aceasta este singura in drept sa hotarasca asupra
competentei sale, conform art. 144 din Constitutie, iar pe de alta parte ca,
potrivit art. 3 alin. (1) din aceeasi lege, competenta Curtii nu poate fi
contestata de nici o autoritate publica.
Desigur, aceasta competenta poate aparea numai atunci cand, potrivit art.
26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, raporturile juridice fie de drept
substantial, fie de drept procesual au fost stabilite dupa intrarea in vigoare
a Constitutiei, astfel cum este cazul in speta.
Potrivit principiului neretroactivitatii legii, Constitutia dispune numai
pentru viitor. In temeiul acestui principiu, prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, conform carora Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea
legilor si a ordonantelor, trebuie intelese in sensul ca se refera numai la
actele normative de acest fel, adoptate dupa intrarea in vigoare a
Constitutiei.
Astfel, s-ar putea considera ca nu poate fi sesizata Curtea cu privire la
neconstitutionalitatea unor prevederi cuprinse in acte normative adoptate
anterior, astfel cum este si Codul penal.
Nu mai putin insa, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, legile si
toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu
contravin Constitutiei. Daca ele sunt contrare acesteia, concluzia logica este
ca ele au fost abrogate implicit, fapt intarit de altfel si de principiul
potrivit caruia legea posterioara abroga pe cea care i-a precedat, daca este
contrara.
Prin urmare, abrogarea dispozitiei legale anterioare Constitutiei, potrivit
art. 150 alin. (1) al acesteia, presupune neconformitatea sa cu Constitutia,
adica este rezultatul neconstitutionalitatii ei.
Desigur, instanta de drept comun are nu numai dreptul, dar si obligatia sa
stabileasca daca textul de lege a carui aplicare urmeaza sa se faca mai este
sau nu in vigoare. Aceasta implica faptul ca ea trebuie sa se pronunte daca
textul in cauza a fost sau nu abrogat, explicit sau implicit.
Daca insa, ca in speta, exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata
si instanta de drept comun nu a statuat in acest sens, ea se desesizeaza sub
acest aspect, exceptia urmand, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, sa fie trimisa spre solutionare Curtii Constitutionale, instanta
urmand sa-si exprime in incheierea pe care o pronunta in acest scop, doar o
simpla opinie care nu se reflecta in cadrul interlocutoriu al acestei
incheieri.
Rezulta, asadar, ca in situatia in care, desi nu a suspendat judecarea
cauzei dar a sesizat prin incheiere Curtea Constitutionala, instanta de drept
comun nu ar putea sa judece in continuare, sub acest aspect, statuand ca legea
a fost sau nu abrogata implicit.
Sesizata cu o astfel de exceptie, Curtea Constitutionala nu poate refuza sa
o solutioneze, desi nu este vorba despre o lege adoptata dupa intrarea in
vigoare a Constitutiei, ci despre una care a fost abrogata implicit prin
aceasta, intrucat sunt in discutie raporturi juridice de drept substantial sau
procesual stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei. Este de retinut
ca, in aceasta din urma ipoteza, va trebui facut in prealabil un examen al
conformitatii legii atacate cu prevederile Constitutiei, pentru ca numai astfel
se poate stabili daca legea a fost sau nu abrogata implicit.
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, text citat
mai sus, Curtea Constitutionala este singura in drept sa stabileasca, desigur
in conditiile legii, asupra competentei sale. Ea se considera competenta sa
solutioneze problema privitoare la abrogarea implicita prin Constitutie a unei
legi anterioare, in situatia in care a fost sesizata in mod legal asupra unei
exceptii de neconstitutionalitate, in conditiile precizate.
A proceda altfel ar insemna, pe de o parte, o prelungire inutila a
procesului, iar pe de alta parte, a se deroba de la o solutie care semnifica o
aplicare corecta a Constitutiei.
Cu privire la problema de fond, si anume daca prevederile art. 224 din
Codul penal au fost sau nu implicit abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie, se retin urmatoarele:
Conceptul de avut obstesc urmeaza a fi raportat la formele proprietatii
consacrate si reglementate de Constitutie, pentru a constata daca intre acestea
exista ori nu concordanta, si deci, daca poate fi sau nu vorba de abrogarea
totala sau partiala a textelor din Codul penal care folosesc termenul de avut
obstesc.
In lumina art. 145 din Codul penal, care se refera la "organizatiile
de stat, organizatiile obstesti sau orice organizatii care desfasoara o
activitate utila din punct de vedere social si care functioneaza potrivit
legii", termenul de avut obstesc a fost interpretat in practica judiciara anterioara
extensiv, incluzand proprietatea de stat, cooperatista si a altor organizatii
obstesti, care s-au bucurat de un regim juridic de favoare, in comparatie cu
proprietatea care constituia avutul personal.
Art. 135 alin. (1) din Constitutie ocroteste proprietatea indiferent de
titularul ei. De asemenea, art. 41 alin. (2) din Constitutie ocroteste
proprietatea privata.
Proprietatea este publica si privata, prevede art. 135 alin. (2) din
Constitutie, ceea ce inseamna ca altfel de forme de proprietate, care sa nu se
incadreze intr-una din acestea, nu poate exista.
Potrivit art. 135 alin. (3) din Constitutie, proprietatea publica apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, adica judetelor,
municipiilor, oraselor ori comunelor.
Pe cale de consecinta, dat fiind ca nu se defineste proprietatea privata,
rezulta ca proprietatea care nu este publica este privata.
Este, de asemenea, de retinut ca bunurile care sunt proprietate publica nu
au toate acelasi regim juridic. Intr-adevar, unele bunuri sunt exclusiv obiect
al proprietatii publice dupa cum prevede art. 135 alin. (4) din Constitutie.
Acest text determina bunurile ca obiect exclusiv al proprietatii publice dupa
doua procedee si anume: enumera asemenea bunuri si prevede ca alte bunuri,
obiect exclusiv al proprietatii publice sunt "stabilite de lege".
Din prima categorie fac parte urmatoarele bunuri: bogatiile de orice natura
ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul aerian, apele cu potential
energetic valorificabil si cele care pot fi folosite in interes public,
resursele naturale ale zonei economice si ale platoului continental.
Din cea de-a doua categorie fac parte bunurile stabilite de alte legi decat
Constitutia.
Asemenea legi au aparut atat inainte de Constitutie, cat si dupa aceasta,
astfel cum sunt Legea fondului funciar nr. 18/1991 si Legea nr. 56/1992 privind
frontiera de stat a Romaniei.
Este insa de observat ca aceste alte legi folosesc si ele doua metode de a
determina bunurile obiect exclusiv al proprietatii publice.
In primul rand, aceste alte legi enumera bunurile obiect exclusiv al
proprietatii publice, cum face art. 5 din Legea nr. 18/1991, cu privire la
terenuri, precum si art. 4 lit. a) alin. (2) din Legea nr. 56/1992 care se
refera la fisia de protectie a frontierei de stat si art. 74 privind imobilele
in care functioneaza punctele pentru trecerea frontierei rutiere si terenurile
aferente acestora.
In al doilea rand, aceste alte legi precizeaza criteriul cu ajutorul caruia
se poate determina daca bunul este obiect exclusiv al proprietatii publice.
Astfel, art. 5 alin. 1 din Legea nr. 18/1991 se refera la terenurile
"care, prin natura lor, sunt de uz sau de interes public", iar art. 4
ultimul alineat din aceeasi lege se refera la terenurile "afectate unei
utilitati publice."
Prin urmare, natura bunurilor ori destinarea lor unei utilitati publice
constituie criterii pentru determinarea bunurilor, obiect exclusiv al
proprietatii publice.
In felul acesta, legiuitorul are posibilitatea de a extinde ori restrange
sfera bunurilor care sunt obiect exclusiv al proprietatii publice, fie prin
enumerarea bunurilor, fie prin stabilirea destinatiei lor unei utilitati
publice.
De asemenea, organul de stat competent sa stabileasca destinatia concreta a
unor bunuri, deci un alt organ decat cel legislativ, are posibilitatea, in
acest fel, sa determine cuprinderea bunurilor respective in categoria celor ce
formeaza obiect exclusiv al proprietatii publice.
Bunurile care sunt obiect exclusiv al proprietatii publice fac parte din
domeniul public, dupa cum prevede, de exemplu, art. 4 si 5 din Legea nr.
18/1991 ori art. 4 lit. a) alin. 2 si art. 74 din Legea nr. 56/1992.
Dat fiind ca unele bunuri sunt obiect exclusiv al proprietatii publice,
rezulta ca ele sunt inalienabile si imprescriptibile atat extinctiv, cat si
achizitiv, dupa cum prevede de altfel si art. 1844 din Codul civil. In acest
sens, art. 135 alin. (5) din Constitutie dispune ca bunurile proprietate
publica sunt inalienabile si ca ele, in conditiile legii, pot fi date in
administrarea regiilor autonome ori a institutiilor publice sau pot fi
concesionate ori inchiriate.
Potrivit Constitutiei, toate bunurile, cu exceptia celor prevazute de art.
135 alin. (4), pot fi sau obiect al proprietatii publice sau al proprietatii
private.
Bunurile care nu sunt obiect exclusiv al proprietatii publice sunt
inalienabile si prescriptibile. Prin urmare, bunurile care fac parte din
patrimoniul regiilor autonome ori al societatilor comerciale cu capital de
stat, in masura in care se incadreaza in categoria de mai sus fiind date in
administrare, concesionate ori inchiriate acestora, apartin proprietatii
private.
De altfel, potrivit art. 5 si art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990,
regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat sunt proprietare
asupra bunurilor ce fac parte din patrimoniul lor, cu exceptia celor care -
dupa cum s-a aratat - au intrat in acest patrimoniu cu un alt titlu juridic.
In cadrul societatilor comerciale cu capital de stat, apartin statului ori
unitatilor administrativ-teritoriale actiunile sau partile sociale, dar
bunurile acestor societati constituie proprietatea lor, dupa cum prevede Legea
nr. 15/1990.
In aceste conditii, bunurile proprietatea regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital de stat nu constituie obiect exclusiv al
proprietatii publice.
Tot astfel, bunurile care apartin organizatiilor cooperatiste ori altor
organizatii obstesti sunt proprietate privata.
Potrivit art. 41 alin. (2) din Constitutie, proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.
Acest text trebuie interpretat in sensul ca se refera la ocrotirea in mod
egal a proprietatii apartinand persoanelor fizice ori persoanelor juridice de
drept privat, precum si la ocrotirea bunurilor ce formeaza obiectul
proprietatii private a statului.
Rezulta ca statul sau unitatile administrativ-teritoriale nu pot beneficia,
cat priveste bunurile care nu formeaza obiect exclusiv al proprietatii publice,
de o aparare juridica diferita de aceea a persoanelor fizice sau a persoanelor
juridice de drept privat.
Fata de cele aratate, se constata ca termenul de avut obstesc, care el
insusi a devenit necorespunzator, nu mai poate cuprinde decat bunurile ce
formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice. Pe cale de consecinta,
textele din Codul penal care folosesc termenul de avut obstesc sunt abrogate
partial, ramanand a fi aplicate numai bunurilor ce formeaza obiectul exclusiv
al proprietatii publice si aceasta numai de la data punerii in aplicare a
Constitutiei, astfel cum rezulta din art. 150 alin. (1).
In speta, cele aratate trebuie aplicate si in cazul art. 224 din Codul
penal.
Revine astfel instantelor judecatoresti ordinare sa faca o corecta aplicare
a legii, incadrind faptele fie potrivit textelor care se refera la
infractiunile contra bunurilor care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii
publice, fie potrivit celor care se refera la bunurile care fac obiectul
proprietatii private.
Ca urmare, exceptia ridicata de inculpatii Nastrut Dumitru, Giovanovici Ion
si Statache Stefan va fi admisa, constatindu-se ca art. 224 din Codul penal a
fost abrogat partial potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, el urmand a
fi aplicat numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din
Constitutie, care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii,
DECIDE:
Admite exceptia ridicata de Nastrut Dumitru, Giovanovici Ion si Statache
Stefan cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata prin Incheierea din 16
februarie 1993 a Tribunalului Judetean Tulcea.
Constata ca art. 224 din Codul penal a fost abrogat partial potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie si, in consecinta, acesta urmeaza a se aplica
numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie,
bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, astazi, 26 mai 1993.
PRESEDINTE
Victor-Dan Zlatescu
Magistrat asistent,
Geangu Florentina