LEGE
Nr. 98 din 16 septembrie 1992
pentru ratificarea Conventiei privind protectia Marii Negre impotriva poluarii,
semnata la Bucuresti la 21 aprilie 1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 29 septembrie 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia privind protectia Marii Negre impotriva poluarii,
semnata la Bucuresti la 21 aprilie 1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 iulie 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
septembrie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
CONVENTIE
privind protectia Marii Negre impotriva poluarii*)
-----------------
*) Traducere
Partile contractante,
hotarite sa actioneze in scopul realizarii unui progres in protectia
mediului marin al Marii Negre si la conservarea resurselor sale vii,
constiente de importanta valorilor economice, sociale si de sanatate ale
mediului marin al Marii Negre,
convinse ca resursele naturale si de agrement ale Marii Negre pot fi
pastrate, in primul rind, prin eforturile comune ale tarilor riverane la Marea
Neagra,
avind in vedere regulile si reglementarile general acceptate ale dreptului
international,
luind in considerare principiile, obiceiurile si regulile dreptului
international general, care reglementeaza protectia si pastrarea mediului marin
si conservarea resurselor vii ale acestuia,
tinind seama de dispozitiile corespunzatoare ale Conventiei din 1972
privind prevenirea poluarii mediului marin prin descarcarea deseurilor si altor
materiale, asa cum a fost amendata, ale Conventiei internationale din 1973
privind prevenirea poluarii de pe nave, cu modificarile aduse prin Protocolul
din 1978, referitor la aceasta, asa cum a fost amendat, ale Conventiei din 1989
privind controlul miscarii transfrontiere a deseurilor periculoase si
depozitarea acestora si cele ale Conventiei internationale din 1990 privind
pregatirea, actiunea si cooperarea impotriva poluarii cu petrol,
recunoscind semnificatia principiilor adoptate in cadrul Conferintei pentru
Securitate si Cooperare in Europa,
luind in considerare interesele statelor riverane Marii Negre in
conservarea, exploatarea si dezvoltarea potentialului bioproductiv al Marii
Negre,
tinind seama ca tarmul Marii Negre reprezinta o importanta zona
internationala de statiuni climaterice in care tarile riverane Marii Negre au
facut investitii insemnate in domeniul sanatatii publice si turismului,
luind in considerare caracteristicile hidrologice si ecologice speciale ale
Marii Negre si sensibilitatea deosebita a faunei si florei acesteia la
schimbarile de temperatura si de compozitie ale apei marii,
avind in vedere ca poluarea mediului marin al Marii Negre rezulta si din
surse de pe uscat din alte tari ale Europei, indeosebi prin riuri,
reafirmind disponibilitatea lor de a coopera pentru conservarea mediului
marin al Marii Negre si protejarea resurselor vii ale acestuia impotriva
poluarii,
recunoscind necesitatea cooperarii stiintifice, tehnice si tehnologice,
pentru indeplinirea obiectivelor conventiei,
avind in vedere ca acordurile internationale existente nu acopera toate aspectele
poluarii mediului marin al Marii Negre, provenind din tari terte,
convinse de necesitatea unei strinse colaborari cu organizatii
internationale interesate, bazate pe abordarea regionala concertata pentru
protejarea si imbunatatirea mediului marin al Marii Negre,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Zona de aplicare
1. Prezenta conventie se va aplica la Marea Neagra propriu-zisa, avind ca
limita de sud, pentru scopurile prezentei conventii, linia care uneste capul
Kelagra si capul Dalyan.
2. Pentru scopurile acestei conventii, referirea la Marea Neagra va include
marea teritoriala si zona economica exclusiva ale fiecarei parti contractante
in Marea Neagra.
Cu toate acestea, oricare protocol la aceasta conventie poate sa prevada
altfel, in functie de obiectivele sale.
Art. 2
Definitii
Pentru scopurile prezentei conventii:
1. Poluarea mediului marin inseamna introducerea de catre om, direct sau
indirect, de substante sau energie in mediul marin, inclusiv estuare, care are
sau poate avea ca rezultate asemenea efecte daunatoare cum sint vatamarea
resurselor vii si vietii marine, pericole pentru sanatatea omului, obstacole
pentru activitatile pe mare, inclusiv pescuitul si alte folosinte legitime ale
marii, degradarea calitatii de folosinta a apei marii si deteriorarea
conditiilor de agrement.
2. a) Nave inseamna mijloace de deplasare pe mare de orice tip. Acest
termen include navele cu elice, vehiculele pe perna de aer, submarine, mijloace
plutitoare, indiferent daca sint sau nu autopropulsate, platformele si orice
alte constructii amplasate pe apa.
b) Aeronave inseamna mijloace de deplasare in aer de orice tip.
3. a) Descarcarea inseamna:
(i) orice deversare deliberata de deseuri sau alte materiale de pe nave sau
aeronave;
(ii) orice sabordaj deliberat de catre nave sau aeronave.
b) Descarcarea nu include:
(i) deversarea de deseuri sau alte materiale care rezulta in mod direct sau
indirect din exploatarea normala a navelor sau aeronavelor si a echipamentului
lor, altele decit deseurile sau alte materiale transportate de sau de la nave
sau aeronave, care sint exploatate in scopul deversarii unor asemenea materiale
sau derivate din tratarea unor asemenea deseuri sau altor materiale pe nave sau
aeronave;
(ii) orice depunere de materiale pentru un alt scop decit simpla deversare
a acestora, cu conditia ca o asemenea depunere sa nu fie contrara scopurilor
acestei conventii.
4. Substanta nociva inseamna orice substanta periculoasa, otravitoare sau
un alt tip de substanta, care introdusa in mediul marin, datorita toxicitatii
ei si/sau persistentei si/sau caracteristicilor bioacumulatoare, ar cauza
poluare sau ar afecta negativ procesele biologice.
Art. 3
Prevederi generale
Partile contractante iau parte la prezenta conventie pe baza deplinei
egalitati in drepturi si indatoriri, a respectarii suveranitatii nationale,
independentei, neamestecului in treburile lor interne, avantajului reciproc si
a altor principii si norme corespunzatoare ale dreptului international.
Art. 4
Imunitate suverana
Aceasta conventie nu se aplica nici unei nave de razboi, nave auxiliare,
altor vase sau aeronave aflate in proprietatea sau care sint exploatate de un
stat si folosite, la acea data, numai in serviciul necomercial al guvernului.
Cu toate acestea, fiecare parte contractanta va asigura, prin adoptarea
unor masuri adecvate care sa nu stinjeneasca operatiunile unor asemenea nave
sau aeronave aflate in proprietatea sa ori exploatate de ea, ca aceste nave sau
aeronave sa actioneze intr-o maniera conforma cu prezenta conventie, in masura
in care acest lucru este posibil.
Art. 5
Angajamente de ordin general
1. Fiecare parte contractanta va asigura aplicarea conventiei in acele zone
ale Marii Negre unde ea isi exercita suveranitatea, precum si drepturile
suverane si jurisdictia, fara a aduce atingere drepturilor si obligatiilor
partilor contractante care rezulta din normele dreptului international.
In vederea realizarii scopurilor acestei conventii, fiecare parte
contractanta va tine seama de efectul negativ al poluarii inlauntrul apelor
sale interioare asupra mediului marin al Marii Negre.
2. Partile contractante vor lua, individual sau in comun, dupa caz, toate masurile
necesare in concordanta cu dreptul international si in conformitate cu
prevederile acestei conventii, pentru a preveni, reduce si controla poluarea,
pentru a proteja si conserva mediul marin al Marii Negre.
3. Partile contractante vor coopera in elaborarea de protocoale aditionale
si anexe, in afara de cele alaturate la prezenta conventie, care vor fi
necesare pentru aplicarea prezentei conventii.
4. Partile contractante, atunci cind vor incheia acorduri bilaterale si
multilaterale pentru protectia si pastrarea mediului marin al Marii Negre, se
vor stradui sa asigure ca asemenea acorduri sa fie conforme cu aceasta
conventie. Copii de pe asemenea acorduri vor fi transmise celorlalte parti
contractante prin intermediul comisiei, definita conform articolului 17 al
acestei conventii.
5. Partile contractante vor coopera, in cadrul organizatiilor
internationale, care sint considerate de catre ele a fi competente in
promovarea elaborarii de masuri care sa contribuie la protectia si pastrarea
mediului marin al Marii Negre.
Art. 6
Poluarea cu substante periculoase si materiale
Fiecare parte contractanta va preveni poluarea mediului marin al Marii
Negre din orice sursa cu substantele sau materialele specificate in anexa la
aceasta conventie.
Art. 7
Poluarea din surse de pe uscat
Partile contractante vor preveni, reduce si controla poluarea mediului
marin al Marii Negre din surse de pe uscat, in conformitate cu Protocolul
privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii din surse de
pe uscat, care face parte integranta din conventie.
Art. 8
Poluarea de pe nave
Partile contractante vor lua, individual sau, daca este necesar, in comun,
toate masurile adecvate pentru a preveni, reduce si controla poluarea mediului
marin al Marii Negre de pe nave, in conformitate cu regulile si standardele
internationale general acceptate.
Art. 9
Cooperarea in combaterea poluarii in situatii de urgenta
Partile contractante vor coopera in vederea prevenirii, reducerii si
combaterii poluarii mediului marin al Marii Negre in situatii de urgenta, in
conformitate cu Protocolul privind cooperarea in combaterea poluarii cu petrol
si alte substante nocive a mediului marin al Marii Negre, in situatii de
urgenta, care face parte integranta din aceasta conventie.
Art. 10
Poluarea prin descarcare
1. Partile contractante vor lua toate masurile adecvate si vor coopera in
prevenirea, reducerea si controlul poluarii cauzate prin descarcare, in
conformitate cu Protocolul privind protectia mediului marin al Marii Negre
impotriva poluarii prin descarcare, care va face parte integranta din aceasta
conventie.
2. Partile contractante nu vor permite, in zonele aflate sub jurisdictia
lor respectiva, descarcarea de materiale de catre persoane fizice sau juridice
ale statelor care nu sint riverane Marii Negre.
Art. 11
Poluarea din activitati care au loc pe platoul continental
1. Fiecare parte contractanta va adopta, cit mai curind posibil, legi si
regulamente si va lua masuri pentru a preveni, reduce si controla poluarea
mediului marin al Marii Negre, cauzata sau legata de activitati care au loc pe
platoul sau continental, inclusiv explorarea si exploatarea resurselor naturale
ale platoului continental.
Partile contractante se vor informa reciproc prin intermediul comisiei
despre legile, regulamentele si masurile adoptate de ele in aceasta privinta.
2. Partile contractante vor coopera in acest domeniu, daca va fi cazul, si
se vor stradui sa armonizeze masurile la care se refera paragraful 1 al acestui
articol.
Art. 12
Poluarea din sau prin atmosfera
Partile contractante vor adopta legi si regulamente si vor lua masuri
individuale sau convenite pentru a preveni, reduce sau controla poluarea mediului
marin al Marii Negre din sau prin atmosfera, aplicabile spatiului aerian de
deasupra teritoriului lor si navelor sub pavilionul lor si navelor si
aeronavelor inregistrate pe teritoriul lor.
Art. 13
Protectia resurselor vii marine
Partile contractante, atunci cind iau masuri in conformitate cu prezenta
conventie pentru prevenirea, reducerea si controlul poluarii mediului marin al
Marii Negre, vor acorda o atentie deosebita evitarii producerii de daune vietii
marine si resurselor vii, in special prin schimbarea locului lor de vietuire si
crearea de piedici in calea pescuitului si altor folosinte legitime ale Marii
Negre, si in legatura cu aceasta vor acorda atentia cuvenita recomandarilor
organizatiilor internationale competente.
Art. 14
Poluarea prin deseuri periculoase aflate in traficul transfrontiera
Partile contractante vor lua toate masurile in conformitate cu dreptul
international si vor coopera pentru a preveni poluarea mediului marin al Marii
Negre, provocata de deseuri periculoase aflate in traficul peste frontiera, ca
si pentru combaterea traficului ilegal al acestora, in conformitate cu
protocolul pe care il vor adopta.
Art. 15
Cooperarea stiintifica si tehnica si supravegherea
1. Partile contractante vor coopera in desfasurarea cercetarii stiintifice
indreptate in directia protectiei si pastrarii mediului marin al Marii Negre si
vor intreprinde, atunci cind este cazul, programe comune de cercetari
stiintifice si schimburi de date si informatii stiintifice corespunzatoare.
2. Partile contractante vor coopera in efectuarea de studii in scopul
elaborarii de cai si mijloace pentru evaluarea naturii si intinderii poluarii
si a efectelor sale asupra sistemului ecologic in coloana de apa si in
sedimente, in vederea detectarii zonelor poluate, al examinarii si evaluarii
riscurilor si al gasirii remediilor si, in special, vor dezvolta metode
alternative de tratament, distrugere, eliminare sau folosire a substantelor
toxice.
3. Partile contractante vor coopera, prin intermediul comisiei, in
stabilirea de criterii stiintifice adecvate pentru formularea si elaborarea de
reguli, standarde, practici si proceduri adecvate pentru prevenirea, reducerea
si controlul poluarii mediului marin al Marii Negre.
4. Partile contractante vor stabili, inter alia, prin intermediul comisiei
si, cind este necesar, in cooperare cu organizatii internationale pe care le
considera competente, programe complementare sau comune de supraveghere,
acoperind toate sursele de poluare, si un sistem de supraveghere a poluarii
pentru Marea Neagra, incluzind, cind este necesar, programe la nivel bilateral
sau multilateral pentru observare, masurare, evaluare si analiza a riscurilor
sau efectelor de poluare a mediului marin al Marii Negre.
5. In cazul in care partile contractante vor avea motive temeinice pentru a
considera ca activitatile aflate sub jurisdictia sau controlul lor, pot cauza o
poluare substantiala sau modificari semnificative si daunatoare ale mediului
marin al Marii Negre, ele vor trebui sa evalueze, inainte de inceperea unor
asemenea activitati, efectele potentiale ale acestor activitati, pe baza
tuturor informatiilor corespunzatoare si a datelor supravegherii, si vor
transmite comisiei rezultatele evaluarilor respective.
6. Partile contractante vor coopera, cind este necesar, pentru dezvoltarea,
achizitionarea si introducerea de tehnologii nepoluante, inter alia, prin
adoptarea masurilor destinate sa faciliteze schimburile de astfel de
tehnologii.
7. Fiecare parte contractanta va desemna autoritatea nationala competenta
responsabila pentru activitatile stiintifice si de supraveghere.
Art. 16
Responsabilitatea si raspunderea materiala
1. Partile contractante sint responsabile pentru indeplinirea obligatiilor
lor internationale privind protectia si pastrarea mediului marin al Marii
Negre.
2. Fiecare parte contractanta va adopta reguli si reglementari privind
raspunderea materiala pentru daune provocate de persoane fizice sau juridice
mediului marin al Marii Negre in zonele in care ea isi exercita, in
conformitate cu dreptul international, suveranitatea, drepturile suverane sau
jurisdictia.
3. Partile contractante vor asigura existenta unui recurs in conformitate
cu sistemele lor legale pentru a obtine o compensatie prompta si adecvata sau
alta reparatie, pentru pagube cauzate prin poluarea mediului marin al Marii
Negre de catre persoane fizice sau juridice aflate sub jurisdictia lor.
4. Partile contractante vor coopera in vederea dezvoltarii si armonizarii
legilor, reglementarilor si procedurilor referitoare la raspunderea materiala,
la evaluarea daunelor si la compensatia pentru pagube cauzate prin poluarea
mediului marin al Marii Negre, in scopul de a asigura cel mai ridicat grad de
descurajare si de protectie a Marii Negre impotriva poluarii.
Art. 17
Comisia
1. Pentru realizarea scopurilor prezentei conventii, partile contractante
vor stabili o comisie pentru protectia mediului marin al Marii Negre, denumita
in cele ce urmeaza comisia.
2. Fiecare parte contractanta va fi reprezentata in comisie printr-un
reprezentant care va putea fi insotit de reprezentanti supleanti, consilieri si
experti.
3. Presedintia comisiei va fi asumata de fiecare parte contractanta, pe
rind, in ordinea alfabetica a limbii engleze. Primul presedinte al comisiei va
fi reprezentantul Bulgariei.
4. Presedintele va indeplini aceasta functie pe timp de un an, in cursul
caruia nu va putea actiona ca reprezentant al tarii sale. In cazul in care
presedintia ar ramine vacanta, partea contractanta care prezideaza comisia va
numi un succesor, care va ramine in functie pina cind va expira termenul
presedintiei acelei parti contractante.
4. Comisia se va intruni cel putin o data pe an.
Presedintele va convoca reuniuni extraordinare, la cererea oricarei parti
contractante.
5. Hotaririle si recomandarile comisiei vor fi adoptate, in unanimitate, de
catre statele riverane la Marea Neagra.
6. Comisia va fi asistata in activitatea ei de un secretariat permanent.
Comisia va desemna un director executiv si alti functionari ai secretariatului.
Directorul executiv va numi personalul tehnic, in conformitate cu regulile care
vor fi stabilite de comisie. Secretariatul va fi format din cetateni ai tuturor
statelor riverane Marii Negre.
Comisia si secretariatul isi vor avea sediul la Istanbul. Sediul va putea
fi schimbat prin consensul partilor contractante.
7. Comisia va adopta regulile sale de procedura pentru exercitarea
functiilor sale, va decide asupra organizarii activitatilor ei si va stabili
organe subsidiare, in conformitate cu prevederile acestei conventii.
8. Reprezentantii, reprezentantii supleanti, consilierii si expertii
partilor contractante se vor bucura, pe teritoriul partii contractante respective,
de privilegii si imunitati diplomatice, in conformitate cu dreptul
international.
9. Privilegiile si imunitatile functionarilor secretariatului vor fi
stabilite prin acord intre partile contractante.
10. Comisia va avea capacitatea juridica necesara pentru exercitarea
functiilor sale.
11. Comisia va incheia un acord de sediu cu partea contractanta gazda.
Art. 18
Functiile comisiei
Pentru scopurile prezentei conventii, comisia:
1. Va promova aplicarea prezentei conventii si va informa partile
contractante despre activitatea ei.
2. Va face recomandari cu privire la masurile necesare pentru realizarea
scopurilor acestei conventii.
3. Va examina problemele legate de aplicarea prezentei conventii si va
recomanda acele amendamente la conventie si la protocoale, care ar putea fi
necesare, inclusiv amendamente la anexele la prezenta conventie si la
protocoale.
4. Va elabora criterii referitoare la prevenirea, reducerea si controlul
poluarii mediului marin al Marii Negre si la eliminarea efectelor poluarii,
precum si recomandari privind masurile necesare acestui scop.
5. Va promova adoptarea de catre partile contractante de masuri
suplimentare pentru protectia mediului marin al Marii Negre si in acest scop,
va primi, prelucra si transmite partilor contractante informatii stiintifice,
tehnice si statistice corespunzatoare si va promova cercetarea stiintifica si
tehnica.
6. Va coopera cu organizatiile internationale competente, in special in
vederea dezvoltarii unor programe adecvate sau obtinerii de asistenta in
realizarea obiectivelor acestei conventii.
7. Va examina orice problema ridicata de o parte contractanta.
8. Va indeplini orice functii rezultind din alte prevederi ale prezentei
conventii sau care sint unanim incredintate comisiei de catre partile
contractante.
Art. 19
Reuniunile partilor contractante
1. Partile contractante se vor reuni in conferinta pe baza recomandarii
comisiei. De asemenea, ele se vor reuni in conferinta, in termen de 10 zile, la
cererea unei parti contractante, in imprejurari extraordinare.
2. Principala functie a reuniunilor partilor contractante va fi sa
examineze aplicarea prezentei conventii si a protocoalelor, pe baza raportului
comisiei.
3. Un stat neriveran Marii Negre, care adera la prezenta conventie, poate
lua parte la reuniunile partilor contractante cu statut consultativ.
Art. 20
Adoptarea de amendamente la conventie si/sau la protocoale
1. Orice parte contractanta poate propune amendamente la articolele
prezentei conventii.
2. Orice parte contractanta la prezenta conventie poate propune amendamente
la orice protocol.
3. Orice asemenea amendamente propuse vor fi transmise la depozitar si vor
fi comunicate de acesta, pe canale diplomatice, tuturor partilor contractante
si comisiei.
4. Amendamentele la prezenta conventie si la orice protocol vor fi
adoptate, prin consens, la o conferinta diplomatica a partilor contractante, ce
va fi convocata in termen de 90 de zile dupa transmiterea de catre depozitar a
amendamentelor propuse.
5. Amendamentele vor intra in vigoare in termen de 30 de zile dupa ce
depozitarul a primit notificarile despre acceptarea acestor amendamente de
catre toate partile contractante.
Art. 21
Anexele si amendamentele la anexe
1. Anexele la prezenta conventie sau la orice protocol vor constitui o
parte integranta din conventie sau din protocol, dupa caz.
2. Orice parte contractanta poate propune amendamente la anexele la
prezenta conventie sau la anexele la orice protocol, prin reprezentantul sau in
comisie. Asemenea amendamente vor fi adoptate de comisie, pe baza de consens.
Depozitarul, informat in mod corespunzator de catre presedintele comisiei de
decizia acesteia, va comunica fara intirziere amendamentele astfel adoptate
tuturor partilor contractante. Asemenea amendamente vor intra in vigoare in
termen de 30 de zile dupa ce depozitarul va fi primit notificarile de acceptare
a fiecarui amendament de catre toate partile contractante.
3. Prevederile paragrafului 2 din prezentul articol se vor aplica si cu
privire la adoptarea si intrarea in vigoare a unei noi anexe la aceasta
conventie sau la orice protocol.
Art. 22
Notificarea asupra intrarii in vigoare a amendamentelor
Depozitarul va informa, prin canalele diplomatice, partile contractante
despre data la care amendamentele adoptate, conform art. XX si XXI, vor intra
in vigoare.
Art. 23
Regulile financiare
Partile contractante vor hotari asupra tuturor aspectelor financiare, pe
baza de unanimitate, luind in considerare recomandarile comisiei.
Art. 24
Legatura cu alte instrumente internationale
Nici o prevedere a prezentei conventii nu va afecta in vreun fel
suveranitatea statelor asupra marii lor teritoriale, stabilita conform
dreptului international, si drepturile suverane si jurisdictia pe care statele
le au in zonele lor economice exclusive si asupra platoului continental,
potrivit dreptului international, precum si exercitarea, prin intermediul
navelor si aeronavelor, a drepturilor de navigatie si a libertatilor prevazute
in dreptul international si reflectate in documentele internationale
corespunzatoare.
Art. 25
Solutionarea diferendelor
In cazul unui diferend intre partile contractante in ce priveste
interpretarea si aplicarea prezentei conventii, ele vor cauta o solutionare a
diferendului pe calea negocierilor sau a oricarui alt mijloc pasnic, la
alegerea lor.
Art. 26
Adoptarea de protocoale aditionale
1. La cererea unei parti contractante sau la recomandarea comisiei, o
conferinta diplomatica poate fi convocata cu consimtamintul celorlalte parti
contractante, pentru adoptarea de protocoale aditionale.
2. Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea, aderarea, intrarea in
vigoare si denuntarea protocoalelor aditionale vor avea loc in conformitate cu
procedurile prevazute, dupa caz, in art. 28, 29 si 30 ale prezentei conventii.
Art. 27
Rezervele
Nici o rezerva nu poate fi facuta la aceasta conventie.
Art. 28
Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea
1. Prezenta conventie va fi deschisa pentru semnare de catre statele
riverane la Marea Neagra.
2. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii de
catre statele care au semnat-o.
3. Prezenta conventie va fi deschisa aderarii oricarui stat neriveran la
Marea Neagra, interesat in realizarea scopurilor prezentei conventii si care sa
contribuie in mod substantial la protectia si conservarea mediului marin al
Marii Negre, cu conditia ca statul respectiv sa fi fost invitat de toate
partile contractante. Procedurile privind invitarea, in vederea aderarii, vor
fi indeplinite de catre depozitar.
4. Instrumentele de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare vor fi
depuse la depozitar. Depozitarul prezentei conventii va fi Guvernul Romaniei.
Art. 29
Intrarea in vigoare
Prezenta conventie va intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
depunerii la depozitar a celui de-al patrulea instrument de ratificare,
acceptare sau aprobare.
Pentru statul care adera la prezenta conventie in conformitate cu
prevederile art. 28, conventia va intra in vigoare in termen de 60 de zile de
la depunerea instrumentului sau de aderare.
Art. 30
Denuntarea
Dupa expirarea termenului de 5 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei conventii, orice parte contractanta poate, prin notificare scrisa
adresata depozitarului, sa denunte aceasta conventie. Denuntarea va produce
efect la 31 decembrie al anului care urmeaza celui in care depozitarului i-a
fost notificata denuntarea.
Facuta in limba engleza, la Bucuresti, la 21 aprilie 1992.
Pentru Republica Bulgaria,
Valentin Vasilev
Pentru Republica Georgia,
David Nakani
Pentru Romania,
Marcian Bleahu
Pentru Federatia Rusa,
F.V. Shelov-Kovediaev
Pentru Republica Turcia,
Dogancan Akyurek
Pentru Ucraina,
Yuri Scherbak
ANEXA
1. Compusi organostanici
2. Compusi organohalogenici ex. DDT, DDE, DDD, PCB`S
3. Compusi organofosforici persistenti
4. Mercur si compusi ai mercurului
5. Cadmiu si compusi ai cadmiului
6. Substante persistente care s-au dovedit a avea proprietati toxice,
cancerigene, teratogene sau mutagene
7. Uleiuri de lubrifiere uzate
8. Materiale sintetice persistente care pot flota, se pot scufunda sau pot
ramine in suspensie
9. Substante radioactive si deseurile acestora, inclusiv combustibilul
radioactiv consumat
10. Plumb si compusii plumbului.
PROTOCOL
privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii din surse de
pe uscat
Art. 1
In conformitate cu art. VII al conventiei, partile contractante vor lua
toate masurile necesare pentru prevenirea, reducerea si controlul poluarii
mediului marin al Marii Negre, cauzate de descarcarile din surse de pe uscat,
de pe teritoriul lor, cum sint riuri, canale, asezari costiere, alte structuri
artificiale, guri de descarcare sau scurgere sau emanind de la orice alta sursa
cu baza pe uscat, inclusiv prin atmosfera.
Art. 2
Pentru scopurile acestui protocol, limita apelor dulci se defineste ca
partea in directia uscatului a liniei trase intre punctele finale de pe malul
drept si sting al cursului de apa in locul in care acesta se varsa in Marea
Neagra.
Art. 3
Acest protocol se va aplica la Marea Neagra, definita conform art. I al
conventiei, si la apele interioare fata de liniile de baza de la care se
masoara latimea marii teritoriale si in cazul cursurilor de apa dulce, pina la
limita apei dulci.
Art. 4
Partile contractante vor actiona pentru prevenirea si eliminarea poluarii
mediului marin al Marii Negre cu substante si materiale mentionate in anexa nr.
1 a acestui protocol, provenite din surse de pe uscat.
Partile contractante vor actiona in vederea reducerii si, oricind va fi
posibil, a eliminarii poluarii mediului marin al Marii Negre cu substante si
materiale prevazute in anexa nr. II a acestui protocol, provenite din surse de
pe uscat.
In ceea ce priveste cursurile de apa care se varsa in Marea Neagra, partile
contractante se vor stradui sa coopereze, in mod corespunzator, cu celelalte
state in vederea realizarii scopurilor prevazute in acest articol.
Art. 5
In conformitate cu prevederile art. XV al conventiei, fiecare parte
contractanta va realiza, pina la o data cit mai apropiata posibil, activitatile
de supraveghere pentru a evalua nivelurile de poluare, sursele acesteia si
efectele ecologice de-a lungul coastelor sale, in mod deosebit in ceea ce
priveste substantele si materialele prevazute in anexele nr. I si II ale
acestui protocol. Vor fi realizate cercetari suplimentare in sectiunile
riurilor din amonte, in scopul investigarii interactiunii apa dulce - apa
sarata.
Art. 6
In conformitate cu art. XV al conventiei, partile contractante vor coopera
la elaborarea de instructiuni comune, standarde sau criterii care au legatura
cu caracteristicile speciale ale descarcarilor in mare, vor intreprinde
cercetari asupra efluentilor care necesita tratament separat, cantitatilor de
substante si materiale descarcate, mentionate in anexele nr. I si II, concentratiilor
acestora in efluenti si metodelor de descarcare ale acestora.
Vor fi fixate, de catre partile contractante, standarde de emisie comune si
un program pentru aplicarea masurilor de prevenire, reducere sau eliminare, in
mod corespunzator, a poluarii din surse de pe uscat, care vor fi revazute
periodic avindu-se in vedere substantele si materialele prevazute in anexele
nr. I si II ale acestui protocol.
Comisia va defini criteriile pentru prevenirea poluarii si, de asemenea,
masurile corespunzatoare pentru reducerea, controlul si eliminarea poluarii
mediului marin al Marii Negre din surse de pe uscat.
Partile contractante vor lua in considerare urmatoarele:
a) Descarcarea apei din sistemele de canalizare municipale trebuie sa fie facuta
in asa fel incit sa se reduca poluarea mediului marin al Marii Negre.
b) Incarcatura poluanta a apelor uzate industrial ar trebui sa fie redusa
pentru a se putea atinge concentratiile acceptate ale substantelor si
materialelor mentionate in anexele nr. I si II ale acestui protocol.
c) Descarcarea apei de racire de la centralele nucleare sau de la alte
intreprinderi industriale care folosesc mari cantitati de apa ar trebui sa se
faca in asa fel incit sa se previna poluarea mediului marin al Marii Negre.
d) Incarcatura poluanta din agricultura si din ariile forestiere, care
afecteaza calitatea apei mediului marin al Marii Negre, ar trebui sa fie redusa
pentru a se putea atinge concentratiile acceptate ale substantelor si
materialelor prezentate in anexele nr. I si II ale prezentului protocol.
Art. 7
Partile contractante se vor informa reciproc, prin intermediul comisiei,
despre masurile luate, rezultatele realizate sau dificultatile intimpinate in
aplicarea acestui protocol. Procedurile pentru colectarea si transmiterea unor
astfel de informatii vor fi determinate de comisie.
ANEXA 1
Substante si materiale periculoase
Urmatoarele substante sau grupuri de substante sau materiale nu sint
trecute in ordinea prioritatii. Ele au fost selectate, in principal, pe baza
toxicitatii lor si a caracteristicilor de persistenta si bioacumulare.
Aceasta anexa nu se aplica descarcarilor care contin substante si materiale
ca cele mentionate mai jos si care sint sub limitele de concentratie definite
in comun de catre partile contractante, nedepasind concentratiile de baza din
mediu.
1. Compusi organostanici
2. Compusi organohalogenici ex. DDT, DDE, DDD, PCB'S
3. Compusi organofosforici persistenti
4. Mercur si compusi ai mercurului
5. Cadmiu si compusi ai cadmiului
6. Substante persistente care s-au dovedit a avea proprietati toxice,
cancerigene, teratogene sau mutagene
7. Uleiuri de lubrifiere uzate
8. Materiale sintetice persistente care pot flota, se pot scufunda sau pot
ramine in suspensie
9. Substante radioactive si deseurile acestora, inclusiv combustibilul
radioactiv consumat
10. Plumb si compusii plumbului
ANEXA 2
Substante si materiale nocive
Urmatoarele substante si materiale au fost selectate, in principal, pe baza
criteriilor folosite in anexa nr. I, luindu-se in considerare faptul ca ele
sint mai putin nocive sau isi pierd mult mai repede caracterul nociv in
procesele naturale.
Controlul si limitarea stricta a descarcarilor substantelor si materialelor
mentionate in aceasta anexa trebuie sa fie aplicate in concordanta cu anexa nr.
III a acestui protocol.
1. Biocide si derivati ai acestora care nu sint trecuti in anexa nr. I
2. Cianuri, fluoruri si fosfor elementar
3. Microorganisme patogene
4. Detergenti nebiodegradabili si substantele lor active
5. Compusi acizi si alcalini
6. Descarcari termice
7. Substante, care cu toate ca nu sint toxice, pot deveni daunatoare pentru
organismele marine din cauza cantitatilor in care acestea sint descarcate. De
exemplu, fosfor anorganic, azot, substante organice si alti compusi nutritivi.
De asemenea, substantele care au un efect negativ asupra continutului de oxigen
din mediul marin.
8. Urmatoarele elemente si compusii acestora:
Zinc Arseniu Bariu Cobalt
Cupru Antimoniu Beriliu Taliu
Nichel Molibden Bor Telur
Crom Titan Uraniu Argint
Seleniu Staniu Vanadiu
9. Titei si hidrocarburi de orice origine.
ANEXA 3
Descarcarile substantelor si materialelor mentionate in anexa nr. II a
acestui protocol vor fi supuse unor restrictii, avindu-se la baza urmatoarele
principii:
1. Concentratiile maxime permise substantelor si materialelor imediat
inaintea gurii de descarcare.
2. Cantitatile maxime permise (incarcare, debit) substantelor si materialelor
pe ciclu anual sau pe unitati de timp mai scurt.
3. In cazul in care exista contradictii intre principiile mentionate mai
sus vor fi aplicate restrictiile cele mai severe.
Cind se elibereaza un permis pentru descarcarea deseurilor care contin
substante si materiale ca cele la care se refera anexele nr. I si II ale
acestui protocol, autoritatile nationale vor avea in vedere, pentru fiecare caz
in parte, urmatorii factori:
A. Caracteristicile si compozitia deseurilor
1. Tipul si marimea sursei de deseuri (de ex. proces industrial).
2. Tipul deseului (origine, compozitie medie).
3. Forma deseului (solid, lichid, namol, noroi).
4. Cantitatea totala (volum descarcat ex. pe an).
5. Modul de descarcare (continuu, intermitent, sezonier, variabil).
6. Concentratiile, avindu-se in vedere majoritatea constituentilor,
substantele din anexa nr. I, cele din anexa nr. II si alte substante
periculoase.
7. Proprietatile fizice, chimice si biochimice ale deseurilor.
B. Caracteristicile constituentilor deseului referitoare la caracterul
periculos al acestora
1. Persistenta (fizica, chimica, biochimica) in mediul marin.
2. Toxicitatea si alte efecte periculoase.
3. Acumularea in materiale biologice si in sedimente.
4. Transformari biochimice producatoare de compusi periculosi.
5. Efecte negative asupra continutului si bilantului oxigenului.
6. Susceptibilitatea la schimbari fizice, chimice si biochimice si
interactiunea in mediul marin cu alti constituenti ai apei de mare, care pot
produce efecte biologice periculoase sau alte efecte, asupra oricaror folosinte
prezentate la punctul E de mai jos.
C. Caracteristicile locului de descarcare si ale mediului marin receptor
1. Caracteristicile hidrografice, meteorologice, geologice si topografice
ale ariei de coasta.
2. Locul si tipul descarcarii (gura de scurgere, canal, evacuare etc.) si
relatia acestuia cu celelalte zone (zone de agrement, locuri de depunere a
icrelor, pepiniere, zone de pescuit, crescatorii de scoici) si alte descarcari.
3. Diluatia initiala realizata la punctul de descarcare in mediul marin
receptor.
4. Caracteristicile dispersiei, cum sint efectul curentilor, maree si vint,
transport orizontal si amestecare verticala.
5. Caracteristicile apelor receptoare referitoare la conditiile fizice,
chimice, biologice si ecologice in zona de descarcare.
6. Capacitatea mediului marin receptor de a primi deseurile descarcate fara
efecte nedorite.
D. Posibilitatea de obtinere a tehnologiilor deseului
Metodele de reducere a deseului si a descarcarii atit a efluentilor
industriali cit si a celor orasenesti ar trebui selectate, avind in vedere
posibilitatea de obtinere si fezabilitate a unor:
a) procese de epurare alternative;
b) metode de reciclare, reutilizare sau eliminare;
c) metode alternative de dispunere pe cimp;
d) tehnologii curate si putin poluante.
E. Potentialul de deteriorare a ecosistemului marin si a utilizarilor apei
de mare
1. Efectele activitatii umane prin impactul poluarii asupra:
a) organismelor marine comestibile;
b) apelor pentru baie;
c) estetic.
Descarcarile deseului continind substante trecute in anexele nr. I si II
vor fi in atentia sistemului de supraveghere si control al autoritatilor
nationale competente.
2. Efectele asupra ecosistemelor marine, in mod deosebit asupra resurselor
vii, specii in primejdie si habitaturi critice.
3. Efectele asupra altor utilizari legitime ale marii.
PROTOCOL
privind cooperarea in combaterea poluarii cu petrol si alte substante nocive a
mediului marin al Marii Negre, in situatii de urgenta
Art. 1
In conformitate cu art. IX al conventiei, partile contractante vor lua
masurile necesare si vor coopera in situatii de pericol grav si iminent pentru
mediul marin al Marii Negre sau pentru litoralul uneia sau mai multor parti
contractante, datorita prezentei unor cantitati masive de petrol sau alte
substante nocive, rezultate din cauze accidentale sau din acumularea unor
cantitati reduse de material descarcat, care polueaza sau constituie un factor
poluant potential.
Art. 2
Partile contractante vor depune eforturi pentru elaborarea si promovarea,
fie individual, fie prin cooperare bilaterala sau multilaterala, a unor planuri
de actiune in situatii accidentale, in vederea combaterii poluarii marii cu
petrol sau alte substante nocive. Aceste planuri vor include, in special,
echipament, nave, aeronave si personal pregatit pentru interventii in situatii
de urgenta.
Art. 3
Fiecare parte contractanta va lua masurile necesare pentru depistarea
contraventiilor si, in zonele aflate sub jurisdictia sa, pentru aplicarea
prevederilor prezentului protocol. In plus, partile contractante vor asigura
respectarea prevederilor prezentului protocol de catre toate navele de sub
pavilionul lor.
Partile contractante vor promova schimbul de informatii asupra problemelor
legate de aplicarea prezentului protocol, inclusiv transmiterea unor rapoarte
si informatii urgente, aflate sub incidenta art. 1 al protocolului.
Art. 4
Orice parte contractanta care ia cunostinta de existenta unor situatii de
pericol iminent pentru mediul marin al Marii Negre, datorita poluarii, sau de
faptul ca acesta a fost grav afectat de poluare, va trebui sa informeze imediat
celelalte parti contractante pe care le considera potential amenintate de
consecintele poluarii, precum si comisia.
Art. 5
Fiecare parte contractanta va indica celorlalte parti contractante, precum
si comisiei, care sint autoritatile nationale competente, cu responsabilitati
de control si combatere a poluarii cu petrol si alte substante nocive. De
asemenea, fiecare parte contractanta va desemna un centru de transmitere si
primire a rapoartelor privind incidentele ce au avut sau ar putea avea ca
rezultat o deversare de petrol sau alte substante nocive, in conformitate cu
prevederile instrumentelor internationale corespunzatoare.
Art. 6
1. Fiecare parte contractanta va emite instructiuni catre comandantii
navelor de sub pavilionul sau si pilotii aeronavelor inregistrate in teritoriul
sau, cerindu-le ca, in conformitate cu anexa prezentului protocol, sa
raporteze, prin cele mai sigure si mai rapide mijloace de comunicatie, partii
sau partilor contractante care ar putea fi potential afectate, precum si
comisiei:
a) Prezenta, caracteristicile si dimensiunea scurgerilor accidentale de
petrol sau alte substante nocive observate pe mare, ce ar putea prezenta un
pericol pentru mediul marin al Marii Negre sau pentru litoralul uneia sau mai
multor parti contractante.
b) Toate situatiile de urgenta ce conduc sau ar putea conduce la poluare cu
petrol sau alte substante nocive.
2. Informatiile obtinute in conformitate cu paragraful 1 vor fi comunicate
celorlalte parti contractante care ar putea fi afectate de poluare:
a) prin intermediul partii contractante care a primit informatiile;
b) prin intermediul comisiei.
ANEXA
CONTINUTUL
raportului ce trebuie redactat in conformitate cu articolul 6
1. Fiecare raport va contine, in general:
a) identificarea sursei de poluare;
b) pozitia geografica, data si ora la care a avut loc incidentul sau
observarea;
c) aspectul uscatului si starea marii, predominante in zona;
d) detaliile semnificative referitoare la starea navei care polueaza marea.
2. Fiecare raport va contine, ori de cite ori este posibil, in special:
a) o indicare clara sau o descriere a substantelor nocive implicate,
inclusiv denumirile tehnice corecte ale acestor substante;
b) o declarare estimativa a cantitatilor, concentratiilor si altor aspecte
similare ale substantelor nocive descarcate sau susceptibile de a fi descarcate
in mare;
c) o descriere a ambalajului si marcajelor de identificare;
d) numele expeditorului, destinatarului sau manufacturierului.
3. Fiecare raport va indica in mod clar, ori de cite ori acest lucru este
posibil, daca substantele nocive descarcate sau susceptibile de a fi descarcate
sint hidrocarburi sau substante nocive lichide, solide sau gazoase si daca
aceste substante au fost sau sint transportate in vrac sau colete, in
containere de marfa, tancuri portabile, cisterne sau autocisterne.
4. Fiecare raport va fi completat, dupa caz, cu orice informatii
pertinente, solicitate de persoana care primeste raportul, sau care sint
considerate necesare de persoana care il trimite.
5. Oricare dintre persoanele la care se face referire in paragraful 1 din
art. 6 al prezentului protocol:
a) va completa raportul initial, in masura in care acest lucru este posibil
si necesar, cu informatii referitoare la evolutia situatiei;
b) va raspunde, cit mai complet posibil, solicitarilor de informatii
suplimentare, lansate de partile contractante afectate.
PROTOCOL
privind protectia mediului marin al Marii Negre impotriva poluarii prin
descarcare
Art. 1
In conformitate cu art. X al conventiei, partile contractante vor lua,
individual sau in cooperare, toate masurile corespunzatoare pentru aplicarea
acestui protocol.
Art. 2
Descarcarea in Marea Neagra a deseurilor sau altor materiale care contin
substantele enumerate in anexa nr. I la acest protocol este interzisa.
Aceasta prevedere nu se aplica paminturilor dragate cu conditia ca acestea
sa contina urme ale contaminantilor enumerati in anexa nr. I, sub limitele de
concentratie ce vor fi stabilite de comisie intr-un interval de 3 ani de la
intrarea in vigoare a conventiei.
Art. 3
Descarcarea in Marea Neagra a deseurilor sau altor materiale care contin
substantele vatamatoare enumerate in anexa nr. II a acestui protocol reclama in
prealabil, pentru fiecare caz, un permis special eliberat de autoritatile
nationale competente.
Art. 4
Descarcarea in Marea Neagra a tuturor celorlalte deseuri sau materiale
reclama, in prealabil, un permis general eliberat de autoritatile nationale
competente.
Art. 5
Permisele mentionate in art. 3 si 4 vor fi emise in urma unei examinari
atente, de catre autoritatile nationale competente ale statului in cauza, a
tuturor factorilor prezentati in anexa nr. III a acestui protocol. Comisia va
primi rapoarte cu privire la aceste permise.
Art. 6
Prevederile art. 2, 3 si 4 nu se vor aplica atunci cind securitatea vietii
umane sau a navei ori aeronavei, pe mare, sint amenintate prin distrugere
completa sau pierdere totala sau in orice alta situatie cind exista pericol
pentru viata umana si cind descarcarea apare a fi singura cale de indepartare a
unui astfel de pericol si cind exista toate probabilitatile ca daunele
rezultate dintr-o astfel de descarcare sa fie mai mici decit daca s-ar proceda
altfel. O asemenea descarcare va fi realizata astfel incit sa micsoreze
pericolul daunelor pentru viata umana si a organismelor marine. Se va informa
cu promptitudine comisia.
Art. 7
1. Fiecare parte contractanta va desemna una sau mai multe autoritati
competente pentru:
a) emiterea permiselor mentionate in art. 3 si 4;
b) pastrarea evidentelor privind natura si cantitatile deseurilor sau altor
materiale permise a fi descarcate, precum si locul, data si metoda de
descarcare.
2. Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante vor elibera
permisele mentionate in art. 3 si 4, referitor la deseurile si alte materiale
ce se intentioneaza a fi deversate:
a) incarcate in propriul teritoriu;
b) incarcate de pe o nava arborind pavilionul sau sau de o aeronava
inregistrata pe teritoriul sau, cind incarcarea are loc pe teritoriul altui
stat.
Art. 8
1. Fiecare parte contractanta va lua masurile impuse de aplicarea acestui
protocol fata de:
a) navele arborind pavilionul sau sau aeronavele inregistrate pe teritoriul
sau;
b) navele si aeronavele incarcind pe teritoriul sau deseurile sau alte
materiale ce urmeaza a fi aruncate pe mare;
c) platforme si alte structuri realizate de om pe mare, situate in marea sa
teritoriala si zona sa economica exclusiva;
d) descarcarea in apele sale teritoriale, precum si in zona economica
exclusiva.
Art. 9
Partile contractante vor coopera in schimbul de informatii referitoare la
art. 5, 6, 7 si 8. In situatia existentei suspiciunii ca s-a efectuat sau este
pe cale sa se produca o actiune de descarcare ce contravine prevederilor
acestui protocol, fiecare parte contractanta va informa celelalte parti
contractante care pot fi potential afectate.
ANEXA 1
Substante si materiale periculoase
1. Compusi organohalogenici ex. DDT, DDE, DDD, PCE
2. Mercur si compusi de mercur
3. Cadmiu si compusi de cadmiu
4. Compusi organostanici
5. Materiale sintetice persistente care pot pluti, se scufunda sau ramin in
suspensie
6. Uleiuri de motor uzate
7. Plumb si compusi de plumb
8. Substante si deseuri radioactive, inclusiv combustibil radioactiv uzat
9. Titei brut si hidrocarburi de orice origine.
ANEXA 2
Substante daunatoare
Urmatoarele substante, compusi sau materiale au fost selectate, in special,
pe baza criteriilor utilizate in anexa nr. I, luindu-se in considerare faptul
ca sint mai putin daunatoare sau mai usor facute inofensive de catre procesele
naturale.
Controlul si limitarea stricta a descarcarii substantelor enumerate in
aceasta anexa se vor realiza conform anexei nr. III a acestui protocol.
1. Biocide si derivatii lor care nu sint cuprinsi in anexa nr. I
2. Cianuri, fluoruri si fosfor elementar
3. Microorganisme patogene
4. Detergenti nebiodegradabili si substantele lor active
5. Compusi alcalini sau acizi
6. Substante care, desi nu sint toxice, pot deveni daunatoare pentru
organismele marine datorita cantitatilor in care sint descarcate, ex. fosfor
anorganic, azot, substante organice si alti nutrienti. De asemenea, substante
care au un efect negativ asupra continutului de oxigen al mediului marin.
7. Urmatoarele elemente si compusii lor:
Zinc Seleniu Staniu Vanadiu
Cupru Arseniu Bariu Cobalt
Nichel Antimoniu Beriliu Taliu
Crom Molibden Bor Telur
Titan Uraniu Argint
8. Namoluri de la statii de epurare.
ANEXA 3
La eliberarea permiselor pentru descarcarea in mare vor fi luati in
considerare urmatorii factori:
A. Caracteristicile si compozitia materialelor
1. Cantitatea de material ce va fi deversata (ex. anual).
2. Compozitia medie a materialului ce va fi deversat.
3. Proprietati: fizice (ex. solubilitate, densitate) chimice si biochimice
(consum de oxigen, nutrienti), biologice (ex. prezenta bacteriilor etc.).
Datele vor trebui sa contina informatii suficiente privind nivelurile medii
anuale si variatia sezoniera a proprietatilor mentionate.
4. Toxicitate pe termen lung.
5. Persistenta - fizica, chimica, biologica.
6. Acumularea si transformarea in mediul marin.
7. Posibilitatea de a suferi modificari fizice, chimice si biochimice,
precum si interactiunea cu alte materiale dizolvate.
8. Posibilitatea producerii de efecte care pot sa reduca valoarea
comerciala a resurselor (ex. pesti, moluste).
B. Caracteristicile locului de descarcare si metodele de realizare a
depozitarii
1. Localizarea (ex. coordonate, adincime, distanta de tarm) si relatiile cu
zone de interes special (ex. zone de agrement, de depunere de icre, de
ecluzare, de dezvoltare, zone de pescuit).
2. Metode si tehnologii de ambalare si depozitare ale materialelor.
3. Caracteristici privind dispersia.
4. Caracteristicile hidrologice si variatiile sezoniere ale acestora (ex.
temperatura, PH, salinitate, stratificare, turbiditate, oxigen dizolvat, CBO5,
CCO, nutrienti, productivitate).
5. Caracteristicile fundului (ex. topografie, geochimie, caracteristici
geologice si biologice).
6. Situatii anterioare de descarcare si efecte.
C. Consideratii generale
1. Efecte posibile asupra conditiilor de agrement (ex. materiale in
suspensie sau esuate, turbiditatea apei, miros neplacut, decolorare sau
spumare).
2. Efecte posibile asupra vietii marine, stocurilor de pesti, culturilor
marine, zonelor traditionale de pescuit, de recoltari sau culturi de alge.
3. Efecte posibile asupra altor folosinte ale marii (ex. deteriorarea
calitatii apei pentru uz industrial, coordonarea submarina a structurilor,
deranjarea operarii navelor sau pescuitului datorita materialelor flotante sau
prin depunerea pe fundul marii a unor deseuri sau obiecte, dificultati in
protejarea zonelor de importanta speciala pentru cercetarea stiintifica sau
protejarea naturii).
4. Posibilitatea practica a unor metode alternative de depunere pe uscat.