DECIZIE Nr. 166 din 26 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 549 din 7 noiembrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Ion Gheorghe Lupu in Dosarul nr. 179/2000 al
Tribunalului Brasov.
La apelul nominal se prezinta personal Ion Gheorghe Lupu si Doina-Elena
Bartos. Lipseste Elisabeta Lupu, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Autorul exceptiei, Ion Gheorghe Lupu, solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat textul de lege criticat favorizeaza
proprietarii prin aceea ca da posibilitate instantelor de judecata sa cenzureze
dispozitiile Legii nr. 112/1995, incurajand astfel abuzurile. De asemenea,
arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contine dispozitii
care sa reglementeze recuperarea de catre chiriasi a sumelor cheltuite cu
ocazia litigiilor. In final, depune la dosar concluzii scrise.
Doina-Elena Bartos solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata,
deoarece considera ca ordonanta criticata nu contravine nici unui principiu sau
norme constitutionale. Depune la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale si faptul ca in speta nu au intervenit elemente noi care sa
justifice schimbarea acesteia, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 179/2000,
Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Ion Gheorghe
Lupu.
Din examinarea incheierii de sesizare rezulta ca exceptia de
neconstitutionalitate, asa cum a fost ridicata de autorul sau, priveste si
dispozitiile art. 6, 10, 14 si 22 din ordonanta mentionata.
Instanta de judecata arata insa ca "va sesiza Curtea Constitutionala
numai cu privire la art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999,
care constituie o prevedere de care depinde solutionarea cauzei, intrucat
actiunea introductiva la instanta are ca obiect evacuarea paratilor pentru
lipsa de titlu locativ, fiind intemeiata pe prevederile acestui text
[...]".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textele de lege criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16
alin. (1) si (2) privind egalitatea in drepturi, "prin favorizarea
proprietarilor in detrimentul chiriasilor, dand totodata instantelor
judecatoresti posibilitatea de a cenzura prevederile Legii nr. 112/1995".
De asemenea, considera ca este incalcat art. 54 din Constitutie referitor la
exercitarea drepturilor si libertatilor constitutionale cu buna-credinta, fara
incalcarea drepturilor si libertatilor celorlalti.
Tribunalul Brasov, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata in raport cu motivele expuse, deoarece
art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 "este o norma
juridica ce trebuie interpretata restrictiv, in sensul ca aplicarea nu se poate
extinde si la alte situatii neenumerate in cuprinsul sau, deci proprietarul nu
poate invoca si alte motive, neprevazute de lege, ca temei al refuzului de a
prelungi contractul de inchiriere".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia este neintemeiata,
deoarece dispozitiile art. 13 din ordonanta de urgenta criticata "nu
prevad situatiile in care nu se aplica prelungirea contractelor de
inchiriere", ci stabilesc "situatiile in care proprietarul poate
refuza in mod justificat prelungirea contractelor de inchiriere, datorita
conduitei culpabile a chiriasului". De aceea Guvernul apreciaza ca
solutiile adoptate prin aceasta ordonanta de urgenta nu pot fi considerate contrare
prevederilor art. 16 si 54 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8
aprilie 1999.
Acest text de lege are urmatorul continut: "Prelungirea contractelor
de inchiriere nu se aplica:
a) in cazul contractelor de inchiriere incheiate de chiriasi cu proprietari
persoane fizice, altele decat cele prevazute la art. 2 - 7;
b) in cazul contractelor de inchiriere pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, prevazute la art. 1 - 7, ai caror titulari de contract sau membri de
familie mentionati in contract sunt proprietari ai unei locuinte
corespunzatoare ori au instrainat o locuinta corespunzatoare dupa data de 1
ianuarie 1990, in aceeasi localitate. Fac exceptie contractele de inchiriere ai
caror titulari sau membri de familie mentionati in contract au redobandit, in
calitate de fosti proprietari sau mostenitori ai acestora, locuinte care sunt
efectiv ocupate de chiriasi persoane fizice, de una dintre persoanele juridice
prevazute la art. 1 sau de o institutie publica;
c) chiriasului care refuza sa preia in folosinta o alta locuinta pusa la
dispozitie in conditiile prezentei ordonante de urgenta de catre fostul
proprietar sau de mostenitorii acestuia ori de catre autoritatile publice
locale;
d) in cazul litigiilor determinate de refuzul chiriasilor carora li s-a
notificat sa incheie un nou contract de inchiriere cu proprietarul potrivit
Legii nr. 17/1994, Legii nr. 112/1995 sau Legii nr. 114/1996, republicata;
e) in cazul litigiilor dintre proprietar si chirias avand ca obiect
schimbul obligatoriu de locuinte;
f) in cazul chiriasilor care au subinchiriat locuinta fara consimtamantul
scris al proprietarului;
g) in cazul chiriasilor care au schimbat total sau partial destinatia ori
structura interioara a locuintei fara consimtamantul scris al proprietarului si
fara aprobarile legale;
h) chiriasului care a pricinuit insemnate stricaciuni locuintei, cladirii
in care este situata aceasta, instalatiilor sau bunurilor aferente acestora ori
care a instrainat fara drept parti din acestea;
i) chiriasului care are un comportament ce face imposibila convietuirea sau
care impiedica folosirea normala a locuintei;
j) in cazul prevazut la art. 6, daca persoana care a cumparat locuinta in
baza Legii nr. 112/1995 a instrainat-o sub orice forma, inclusiv prin schimb;
k) in cazul prevazut la art. 6, daca persoana care a cumparat locuinta in
baza Legii nr. 112/1995 a ipotecat-o, a concesionat-o sau a incheiat un
contract de leasing pentru o parte sau pentru intreaga locuinta;
l) in cazul prevazut la art. 6, daca persoana care a cumparat locuinta in
baza Legii nr. 112/1995 a inchiriat-o in totalitate sau in parte. Daca locuinta
a fost inchiriata in parte, prevederile prezentului articol se aplica numai
pentru suprafata din locuinta, inchiriata de persoana care a cumparat-o in baza
Legii nr. 112/1995."
Autorul exceptiei considera ca acest text de lege contravine prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea in drepturi si
ale art. 54 referitor la exercitarea cu buna-credinta a drepturilor si
libertatilor fundamentale.
Examinand sub aceste aspecte exceptia de neconstitutionalitate, se constata
ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 are ca scop protectia
chiriasilor prin prelungirea contractelor de inchiriere pentru o perioada de 5
sau 3 ani, dupa caz, asigurarea stabilitatii in viitor a drepturilor lor
locative prin acordarea dreptului chiriasului la reinnoirea contractului de
inchiriere si crearea unor garantii impotriva unei evacuari abuzive, precum si
a unui drept de preemtiune in cazul in care proprietarul intentioneaza sa vanda
locuinta.
Cu privire la sustinerea ca prin ordonanta a fost incalcat principiul
egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat prin art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie, Curtea constata ca aceasta nu poate fi retinuta, deoarece
principiul egalitatii nu pretinde uniformitate. De aceea nu sunt excluse, ci,
dimpotriva, sunt admise solutii legislative diferite pentru situatii diferite.
Dispozitiile legale criticate ocrotesc in mod egal pe proprietar si pe chirias,
stabilind, pe de o parte, in ce masura proprietarul poate refuza, in mod
justificat, prelungirea contractului, iar pe de alta parte, dand chiriasului
posibilitatea sa isi apere dreptul locativ in conditiile in care nu i se poate
reprosa vreo conduita culpabila.
De asemenea, referirile autorului exceptiei la art. 54 din Constitutie sunt
irelevante, intrucat acest text constitutional nu este cu nimic prejudiciat de
dispozitiile ordonantei criticate. De altfel aceasta problema este una de
aplicare a legii, de competenta exclusiva a instantei judecatoresti, deoarece
buna-credinta este un element de fapt care caracterizeaza conduita unei
persoane, iar nu o chestiune de drept care sa poata fi examinata de Curtea
Constitutionala.
In sfarsit, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 a mai fost supusa
controlului de constitutionalitate, Curtea constatand ca dispozitiile sale sunt
constitutionale in raport cu art. 16 si 54 din Constitutie. In acest sens a
fost pronuntata Decizia nr. 88 din 4 mai 2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21 august 2000.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Ion Gheorghe Lupu in Dosarul nr. 179/2000 al Tribunalului Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 septembrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman