Ordinul Nr.3879 din 02.05.2012privind înfiinţarea Consiliului de Etică şi Management Universitar şi aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului și Sportului ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 343 din 21 mai 2012
În temeiul prevederilor art. 125 şi 217 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. Articolul 1Se înfiinţează Consiliul de Etică şi Management Universitar, organism consultativ al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, fără personalitate juridică. Articolul 2Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de Etică şi Management Universitar, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3Prezentul ordin va fi dus la îndeplinire de Direcţia generală învăţământ superior şi de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării. Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 3.404/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Colegiului central de onoare de la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi ale colegiilor de onoare de la nivelul instituţiilor de învăţământ superior, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 394 din 11 iunie 2009, şi orice altă prevedere contrară. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, Cătălin Ovidiu Baba ANEXĂREGULAMENT de organizare şi funcţionare a Consiliului de Etică şi Management Universitar Capitolul IMisiunea, rolul şi atribuţiile Articolul 1Consiliul de Etică şi Management Universitar, denumit în continuare CEMU, este un organism consultativ al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (denumit în continuare MECTS), de nivel naţional, fără personalitate juridică, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 2CEMU are următoarele atribuţii: a)monitorizează punerea în aplicare a politicilor de etică universitară la nivelul sistemului de învăţământ superior, conform art. 218 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; b)auditează comisiile de etică din universităţi, conform art. 218 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; c)prezintă un raport anual, public, privind etica universitară, conform art. 218 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; d)constată încălcarea de către orice instituţie de învăţământ superior, de stat sau particulară, din sistemul naţional de învăţământ a obligaţiilor prevăzute la art. 124 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ce impun acestora să respecte legislaţia în vigoare, carta proprie şi politicile naţionale şi europene în domeniul învăţământului superior, să aplice şi să se supună reglementărilor în vigoare referitoare la asigurarea şi evaluarea calităţii în învăţământul superior, să respecte politicile de echitate şi etică universitară, să asigure eficienţa managerială şi eficienţa utilizării resurselor, în cazul universităţilor de stat, şi a cheltuirii fondurilor din surse publice, conform contractului instituţional, să asigure transparenţa tuturor deciziilor şi activităţilor sale, să respecte libertatea academică a personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare, precum şi drepturile şi libertăţile studenţilor; e)analizează şi propune, la solicitarea MECTS, revocarea din funcţie a rectorului şi reducerea sau eliminarea temporară ori definitivă a accesului la finanţările din surse publice pentru universităţi, în condiţiile prevăzute la art. 125 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; f)investighează aspectele sesizate şi răspunde sesizării transmise de orice persoană fizică sau juridică în legătură cu nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 124 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi a altor obligaţii legale aferente răspunderii publice, precum şi a prevederilor Codului de referinţă al eticii şi deontologiei universitare, conform art. 125 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; g)se pronunţă asupra litigiilor de etică universitară, potrivit art. 218 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; h)elaborează şi publică Codul de referinţă al eticii şi deontologiei universitare, potrivit art. 218 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; i)întocmeşte, la cererea MECTS, rapoarte externe de evaluare a respectării standardelor de etică profesională în ceea ce priveşte activitatea doctorală, în conformitate cu prevederile art. 170 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; j)întocmeşte, la cererea MECTS, rapoarte în cazul constatării nerespectării prevederilor legale în procedura de ocupare a posturilor didactice şi de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 299 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; k)colaborează, în cadrul activităţii de asigurare a calităţii învăţământului superior, cu MECTS, conform art. 192 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 3(1) CEMU elaborează Codul de referinţă al eticii şi deontologiei universitare şi îl supune spre aprobare MECTS, în termen de 3 luni de la data numirii tuturor membrilor consiliului.(2) Codul de referinţă al eticii şi deontologiei universitare cuprinde principii şi proceduri pentru arbitrarea de către CEMU a litigiilor de etică universitară. Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea Articolul 4CEMU este format din 11 membri. Articolul 5Membrii CEMU sunt cadre didactice şi cercetători, având cel puţin titlul de conferenţiar sau de cercetător ştiinţific II ori titluri echivalente obţinute în străinătate, membri ai Academiei Române şi un membru student, reprezentant al federaţiilor naţionale ale studenţilor. Articolul 6Structura CEMU este următoarea: a)3 reprezentanţi numiţi de către Consiliul Naţional al Rectorilor; b)3 reprezentanţi ai MECTS, numiţi de ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului; c)un reprezentant numit de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS); d)un reprezentant numit de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS); e)un reprezentant numit de către Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice (CNCS); f)un reprezentant numit de către Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU); g)un reprezentant al federaţiilor naţionale ale studenţilor. Articolul 7(1) Instituţiile şi organismele prevăzute la art. 6 transmit MECTS nominalizările proprii pentru reprezentanţii lor în CEMU.(2) Reprezentanţii MECTS în CEMU sunt nominalizaţi de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.(3) Nominalizarea reprezentantului federaţiilor naţionale ale studenţilor se face în comun de aceste federaţii.(4) Persoanele nominalizate de către instituţiile reprezentate sunt numite membri ai CEMU prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, în termen de 5 zile de la transmiterea nominalizării lor către MECTS. Articolul 8(1) Mandatul fiecărui membru al CEMU este de 4 ani.(2) O persoană nu poate fi membru al CEMU pentru o perioadă cumulată mai mare de 4 ani, indiferent de perioada în care a fost membru şi de eventualele întreruperi.(3) La împlinirea perioadei prevăzute la alin. (1), persoana îşi pierde de drept calitatea de membru al CEMU. Articolul 9Un membru al CEMU poate fi revocat din funcţie dacă se demonstrează că a încălcat criterii şi standarde ale eticii şi integrităţii academice sau normele de etică şi deontologie profesională, pe baza votului a cel puţin două treimi din membrii CEMU. Articolul 10(1) CEMU are un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar general, aleşi dintre membrii CEMU.(2) Preşedintele şi vicepreşedintele CEMU sunt aleşi prin vot secret, cu majoritate simplă, de către membrii CEMU, pe baza propunerilor făcute de oricare dintre membrii CEMU, inclusiv a autopropunerilor. Secretarul general este numit de către preşedintele ales dintre membrii CEMU. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul general constituie Biroul operativ al CEMU, care rezolvă problemele administrative ale CEMU.(3) Preşedintele şi vicepreşedintele pot fi revocaţi din respectivele funcţii de conducere prin votul secret a cel puţin două treimi din membrii CEMU.(4) După înfiinţare, în prima şedinţă, CEMU va proceda la alegerea preşedintelui şi a vicepreşedintelui. Prima şedinţă va fi condusă de către decanul de vârstă al CEMU. Articolul 11Preşedintele CEMU are următoarele atribuţii: a)aplică prevederile prezentului regulament şi îndeplineşte mandatul atribuit prin hotărâre a membrilor CEMU; b)conduce şedinţele de lucru ale CEMU; c)stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CEMU, pe baza propunerilor membrilor; ordinea de zi poate fi modificată prin votul membrilor CEMU, la propunerea oricărui membru al CEMU; d)asigură legătura operativă a CEMU cu ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, în vederea informării acestuia despre activitatea CEMU; e)reprezintă CEMU în relaţia cu terţii. Articolul 12În cazul indisponibilităţii preşedintelui, atribuţiile sale sunt preluate de vicepreşedinte. Articolul 13(1) Pentru desfăşurarea activităţii, membrii CEMU se pot constitui în comisii sau grupuri de lucru, temporare ori permanente.(2) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale şi în anumite situaţii, CEMU poate consulta experţi în domeniul legislaţiei educaţiei, economic-financiar, managementului, ştiinţelor educaţiei, care îşi vor desfăşura activitatea pe baza unui mandat acordat de către CEMU.(3) Experţii consultaţi sunt nominalizaţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Articolul 14(1) Cvorumul şedinţelor CEMU este de minimum 7 membri.(2) CEMU adoptă hotărâri prin vot secret, cu majoritatea simplă a membrilor prezenţi.(3) Acei membri care se află în conflict de interese nu vor participa la dezbateri şi se vor abţine de la vot.(4) În caz de paritate a voturilor exprimate, votul se poate relua de cel mult două ori într-o şedinţă. Dacă paritatea persistă şi după a doua reluare a votului, votul se amână pentru viitoarea şedinţă a CEMU. Articolul 15CEMU adoptă un regulament cu proceduri de lucru. Articolul 16Şedinţele CEMU se convoacă de către preşedintele CEMU, de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau la cererea a cel puţin o treime din membrii CEMU. Articolul 17Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau un reprezentant al acestuia pot participa la şedinţele CEMU, în calitate de observatori. Articolul 18CEMU poate decide să invite în cadrul şedinţelor proprii cadre didactice şi cercetători, persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau de consultanţi. Articolul 19(1) Secretariatul tehnic al CEMU este asigurat de către Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI.(2) Secretariatul tehnic înregistrează toate sesizările sau solicitările primite şi le transmite, în format electronic, către toţi membrii CEMU, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii.(3) Secretariatul tehnic pune la dispoziţia membrilor şi a Direcţiei generale învăţământ superior din MECTS, în termen de 48 de ore de la fiecare şedinţă, o minută a şedinţei, în format electronic.(4) Minuta consemnează lista tuturor participanţilor, subiectele discutate şi hotărârile adoptate. Minuta va consemna numărul de voturi pentru, împotrivă şi de abţineri.(5) Secretariatul tehnic asigură transmiterea invitaţiilor şi a documentelor aferente subiectelor în discuţie din ordinea de zi, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înaintea fiecărei şedinţe. Articolul 20CEMU colaborează cu comisiile de etică ale universităţilor, mai ales in vederea compatibilizării prevederilor Codului de referinţă al eticii şi deontologiei universitare cu cele ale codurilor instituţionale de etică şi deontologie. Capitolul IIIAnaliza sesizărilor şi solicitărilor Articolul 21CEMU se pronunţa asupra litigiilor de etică universitară şi analizează cazurile referitoare la abateri de la normele de etică şi management universitar, în urma sesizărilor sau prin autosesizare, conform legii. Articolul 22(1) Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza CEMU în legătură cu nerespectarea de către o instituţie de învăţământ superior sau de către un membru al comunităţii universitare a obligaţiilor prevăzute la art. 124, 128, 129, 130, 170 şi 299 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor Codului de referinţă al eticii şi deontologiei universitare.(2) CEMU are obligaţia de a investiga aspectele sesizate, în termen de 3 luni de la data primirii sesizării.(3) În situaţia în care constată încălcarea obligaţiilor prevăzute la art. 124 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, CEMU transmite hotărârea sa MECTS în termen de 5 zile de la data adoptării acesteia. Articolul 23CEMU răspunde MECTS, pe baza unei hotărâri, în termen de o lună de la data sesizării, în cazul în care i se solicită: a)să întocmească un raport de evaluare a respectării standardelor de etică profesională în ceea ce priveşte activitatea doctorală, în conformitate cu prevederile art. 170 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; b)să întocmească un raport în cazul nerespectării prevederilor legale în procedura de ocupare a posturilor didactice şi de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 299 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 24(1) Secretariatul tehnic primeşte şi înregistrează sesizările sau solicitările într-un registru special de intrări-ieşiri, întocmeşte un dosar pentru fiecare sesizare sau solicitare şi elaborează referatul cauzei. Referatul cauzei cuprinde detalii despre „iniţiator“, „obiectul cauzei“, „acte de la dosar“.(2) CEMU informează permanent MECTS despre sesizările primite şi despre hotărârile adoptate. Articolul 25(1) În cadrul analizei sale, CEMU audiază persoanele implicate direct ori indirect în faptele sesizate, expeditorul/expeditorii sesizării, persoane din conducerea instituţiilor implicate în faptele sesizate sau experţi independenţi, cu păstrarea confidenţialităţii asupra identităţii expeditorului/expeditorilor.(2) CEMU constată încălcarea obligaţiilor legale de către o instituţie de învăţământ superior sau de către un membru al comunităţii universitare pe baza probelor evidenţiate de sesizare, a informaţiilor disponibile din surse publice sau furnizate de instituţii abilitate şi pe baza probelor obţinute în mod direct. Articolul 26Dezbaterile din şedinţele CEMU se consemnează într-un proces-verbal de şedinţă, semnat de membrii CEMU. Articolul 27(1) Membrii CEMU hotărăsc motivat asupra sesizărilor sau solicitărilor, pe baza probelor administrate şi a susţinerilor părţilor.(2) Hotărârile CEMU se motivează, atât în fapt, cât şi în drept, şi se semnează de către preşedinte.(3) Hotărârea include, după caz, opinia experţilor consultaţi.(4) Hotărârile CEMU prin care se răspunde sesizărilor persoanelor fizice sau juridice, în baza art. 125 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sunt documente publice şi se publică pe propriul site şi pe site-ul web al MECTS. Articolul 28(1) CEMU colaborează cu Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (CNECSDTI) în vederea analizării cazurilor ce implică încălcarea regulilor de bună conduită în cercetare-dezvoltare.(2) CEMU sesizează CNECSDTI pentru analiza şi sancţionarea eventualelor abateri comise de personalul universităţii în cadrul activităţilor de cercetare-dezvoltare, potrivit prevederilor Legii nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 306-310 şi 318-326 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Capitolul IVNorme de etică şi deontologie profesională Articolul 29Membrii CEMU au obligaţia să respecte reglementările aplicabile şi normele de etică şi deontologie profesională, conform prevederilor legale. Articolul 30Membrii CEMU au obligaţia să raporteze preşedintelui CEMU orice situaţie în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat după ce constată existenţa conflictului de interese, şi să se abţină de la adoptarea hotărârilor supuse direct conflictului de interese. Articolul 31CEMU se asigură că experţii consultaţi respectă normele de etică şi deontologie profesională şi nu se află în conflict de interese sau în stare de incompatibilitate cu membrii CEMU ori cu obiectul cauzei în legătură cu care sunt consultaţi. Articolul 32Membrii CEMU, persoanele care participă la şedinţe şi evaluări, precum şi personalul secretariatului CEMU au obligaţia păstrării confidenţialităţii asupra identităţii expeditorilor sesizărilor, asupra documentelor supuse dezbaterii şi poziţiilor exprimate pe parcursul acestora, cu excepţia acelor documente care sunt făcute publice. Articolul 33Constituie conflict de interese situaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi situaţia în care membrii CEMU sau experţii consultaţi analizează o sesizare ce implică persoane care se află în una dintre următoarele relaţii cu membrul CEMU: 1. sunt soţi, afini sau rude până la gradul al treilea inclusiv; 2. sunt angajate în aceeaşi unitate sau instituţie; 3. au colaborat în ultimii 5 ani, având publicaţii sau proiecte de cercetare-dezvoltare dezvoltate în comun; 4. furnizează sau au furnizat membrului CEMU, în ultimii 5 ani anteriori analizei, servicii ori foloase de orice natură. Articolul 34Funcţia de membru al CEMU este incompatibilă cu funcţia de rector. Articolul 35Întreaga activitate a CEMU se va baza pe corectitudine, principialitate şi responsabilitate. Capitolul VFinanţarea CEMU Articolul 36Secretariatul tehnic şi bugetul CEMU sunt gestionate prin UEFISCDI. Articolul 37(1) Membrii CEMU pot fi remuneraţi, în afara activităţii de bază, în funcţie de numărul orelor efectiv lucrate, la nivelul minim al salariului de încadrare pentru un profesor universitar, în categoria tranşei de vechime în învăţământ peste 40 de ani.(2) Membrilor CEMU şi experţilor consultaţi le sunt decontate cheltuielile de transport şi cazare necesare îndeplinirii atribuţiilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
|