ORDIN
Nr. 188 din 29 aprilie 2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind masurile generale pentru
controlul unor boli ale animalelor si masurile specifice referitoare la boala
veziculoasa a porcului
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 783 din 28 octombrie 2002

In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare nr. 155.063 din 16 aprilie 2002, intocmit de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara privind masurile generale pentru
controlul unor boli ale animalelor si masurile specifice referitoare la boala
veziculoasa a porcului, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor
duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de ducere la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORMA SANITARA VETERINARA
privind masurile generale pentru controlul unor boli ale animalelor si masurile
specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului
Art. 1
Prezenta norma sanitara veterinara defineste masurile generale de control
ce urmeaza sa fie aplicate in eventualitatea unui focar al uneia dintre bolile
enumerate in anexa nr. 1.
Art. 2
In sensul prezentei norme sanitare veterinare se aplica urmatoarele
definitii:
a) exploatatie - orice intreprindere agricola sau de alta natura, situata
pe teritoriul Romaniei, in care sunt tinute sau crescute animale;
b) animal - orice animal domestic dintr-o specie susceptibila de a fi
afectata direct de boala in cauza sau orice animal vertebrat salbatic care
poate avea implicatii in epidemiologia bolii, actionand ca purtator sau
rezervor de infectie;
c) vector - orice animal salbatic vertebrat sau nevertebrat care, prin
mijloace mecanice sau biologice, este susceptibil de a transmite si de a
raspandi agentul bolii in cauza;
d) proprietar sau detinator - orice persoana fizica sau juridica, care are
in proprietate animale sau care este insarcinata cu intretinerea acelor
animale, fie ca este sau nu este recompensata financiar;
e) perioada de incubatie - perioada care poate dura intre expunerea la
agentul bolii si instalarea simptomelor clinice.
Durata acestei perioade este cea stabilita in anexa nr. 1 pentru boala in
cauza;
f) confirmarea infectiei - declararea de catre autoritatea competenta a
prezentei oricareia dintre bolile enumerate in anexa nr. 1, bazata pe
rezultatele de laborator; totusi, in eventualitatea unei epidemii, autoritatea
competenta poate, de asemenea, sa confirme prezenta bolii pe baza rezultatelor
clinice si/sau epidemiologice;
g) autoritate competenta - autoritatea veterinara competenta responsabila
pentru efectuarea controalelor veterinare sau alta autoritate veterinara careia
autoritatea veterinara centrala a Romaniei i-a delegat aceasta
responsabilitate;
h) medic veterinar oficial - medicul veterinar numit de autoritatea
competenta.
Art. 3
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca este
obligatoriu ca suspiciunea prezentei oricareia dintre bolile la care se refera
anexa nr. 1 sa fie notificata imediat autoritatii competente.
Art. 4
(1) Atunci cand animalele dintr-o exploatatie sunt suspectate de a fi
infectate sau contaminate cu una dintre bolile enumerate in anexa nr. 1,
autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca medicul veterinar oficial
declanseaza imediat pregatirile pentru investigarea oficiala de confirmare sau
infirmare a prezentei bolii in cauza si, in special, trebuie sa preleveze
probele necesare examinarilor de laborator. In acest scop animalele in cauza
pot fi transportate la laboratoare sub supravegherea autoritatii competente,
care va lua masurile corespunzatoare pentru a preveni raspandirea bolii.
(2) De indata ce prezenta suspiciunii de boala este notificata, autoritatea
competenta va pune exploatatia sub supraveghere oficiala si, in special, va
solicita:
a) sa fie efectuata o numarare a tuturor categoriilor de animale din
speciile susceptibile de boala si sa fie inregistrat pentru fiecare dintre
aceste categorii numarul animalelor deja moarte, infectate sau suspecte de a fi
infectate ori contaminate; numararea trebuie actualizata zilnic pentru a se
tine seama de animalele fatate sau de cele care mor pe durata perioadei de
suspiciune de boala; informatiile privind numararea lor trebuie sa fie
actualizate zilnic si prezentate, la cerere, pentru a fi verificate la fiecare
vizita a autoritatii competente;
b) ca toate animalele din speciile susceptibile de boala din exploatatie sa
fie tinute in adaposturile lor sau retinute in alte locuri in care acestea pot
fi izolate, tinand seama, atunci cand este cazul, de posibilul rol de vector al
acestora;
c) ca nici un animal din speciile susceptibile sa nu intre sau sa nu
paraseasca exploatatia;
d) toate miscarile:
1. de persoane, animale din alte specii nesusceptibile de boala si vehicule
spre si de la exploatatie;
2. de carne sau carcase de animale, ori de furaje pentru animale,
echipament, deseuri, dejectii, purina, gunoi de grajd sau orice alta sursa
susceptibila de a transmite boala in cauza;
e) sa fie supusa autorizarii de catre autoritatea competenta care
stabileste conditiile pentru prevenirea oricarui risc de raspandire a bolii; sa
fie instalate mijloace corespunzatoare de dezinfectie la intrarile si iesirile
din cladiri sau in locurile in care adapostesc animale din speciile
susceptibile de boala si din exploatatia in sine;
f) sa se efectueze o ancheta epizootologica conform art. 8.
(3) Pana la momentul in care masurile oficiale stabilite la alin. (2) sunt
aplicate, proprietarul sau detinatorul oricarui animal la care s-a suspectat
boala trebuie sa ia toate masurile corespunzatoare pentru a se asigura
conformitatea cu prevederile alin. (2), cu exceptia celor de la lit. f).
(4) Autoritatea competenta poate aplica oricare dintre masurile prevazute
la alin. (2) altor exploatatii, daca localizarea lor, configuratia sau contactele
acestora cu exploatatia unde boala este suspectata motiveaza suspiciunea unei
posibile contaminari.
(5) Masurile la care se face referire in alin. (1) si (2) nu vor fi
ridicate pana cand suspiciunea de prezenta a bolii nu a fost infirmata de medicul
veterinar oficial.
Art. 5
(1) Din momentul in care s-a confirmat oficial ca una dintre bolile
enumerate in anexa nr. 1 este prezenta intr-o exploatatie, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca, fata de masurile stabilite
la art. 4 alin. (2), autoritatea competenta solicita aplicarea urmatoarelor
masuri:
a) toate animalele din speciile susceptibile de boala din exploatatie
trebuie omorate la fata locului fara intarziere. Animalele care au murit sau
care au fost omorate trebuie fie arse sau ingropate la fata locului, daca este
posibil, fie distruse intr-o unitate de ecarisare a carcaselor de animale
moarte. Aceste operatiuni trebuie efectuate in asa fel incat sa se reduca
riscul diseminarii agentului bolii;
b) orice substanta sau deseu, cum ar fi furajul, purina, dejectiile sau
apele reziduale, care sunt susceptibile de a fi contaminate, trebuie sa fie
distruse sau tratate corespunzator. Acest tratament efectuat conform
instructiunilor medicului veterinar oficial trebuie sa asigure ca orice agent
sau vector al agentului bolii este distrus;
c) dupa efectuarea operatiunilor enumerate la lit. a) si b) cladirile
utilizate pentru adapostirea animalelor din speciile susceptibile de boala,
imprejurimile lor, vehiculele folosite pentru transport si tot echipamentul
susceptibil de a fi contaminat trebuie curatate si dezinfectate conform art.
16;
d) trebuie efectuata o ancheta epizootologica conform art. 8.
(2) Atunci cand se recurge la ingropare, aceasta trebuie sa fie suficient
de adanca pentru a preveni dezgroparea carcaselor sau a deseurilor la care se
refera alin. (1) lit. a) si b), de catre animalele carnivore, si trebuie sa fie
facuta intr-un teren potrivit, astfel incat sa se previna contaminarea apei freatice
sau orice alta afectare a mediului.
(3) Autoritatea competenta poate extinde masurile prevazute la alin. (1) la
alte exploatatii vecine, daca localizarea lor, configuratia sau contactele
acestora cu exploatatia unde prezenta bolii a fost confirmata motiveaza
suspiciunea unei posibile contaminari.
(4) Repopularea exploatatiei trebuie autorizata de autoritatea competenta
in urma inspectiei cu rezultate satisfacatoare, efectuata de medicul veterinar
oficial, a operatiunilor de curatare si dezinfectare realizate conform art. 16.
Art. 6
Atunci cand animalele care traiesc in libertate sunt infectate sau
suspectate de a fi infectate, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca
au fost luate toate masurile corespunzatoare.
Art. 7
(1) In cazul exploatatiilor care constau din doua sau mai multe unitati
separate de productie, autoritatea competenta poate deroga de la cerintele art.
5 alin. (1) lit. a) in ceea ce priveste unitatile de productie sanatoase
dintr-o exploatatie care este infectata, cu conditia ca medicul veterinar
oficial sa fi confirmat ca structura si dimensiunile acestor unitati si
operatiunile efectuate sunt de asa natura incat adapostirea, cresterea,
personalul, echipamentul si furajarea sunt complet separate, astfel incat sa se
previna raspandirea agentului bolii de la o unitate la alta.
(2) Atunci cand se recurge la prevederile alin. (1), masurile stabilite in
legislatia comunitara specifica trebuie sa se aplice mutatis mutandis. Aceste
reguli pot fi amendate pentru boala in cauza, pentru a se tine seama de natura
specifica a bolii.
Art. 8
(1) Ancheta epizootologica va avea ca scop:
a) durata in timp in care boala ar fi putut sa existe in exploatatie
inainte de a fi notificata sau suspectata;
b) originea posibila a bolii in exploatatie si identificarea altor
exploatatii in care exista animale din speciile susceptibile de boala, care ar
fi putut fi infectate sau contaminate;
c) miscarea persoanelor, animalelor, carcaselor, vehiculelor, echipamentului
sau a oricaror alte materii susceptibile de a fi vehiculat agentul bolii spre
si de la exploatatiile in cauza;
d) prezenta si distributia vectorilor bolii, dupa caz.
(2) Trebuie sa se instituie o unitate de criza pentru coordonarea completa
a tuturor masurilor necesare pentru a se asigura eradicarea bolii cat mai
repede posibil si in scopul efectuarii anchetei epizootologice.
(3) Regulile generale privind unitatile de criza nationale trebuie sa fie
stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, conform procedurii
nationale.
Art. 9
(1) Atunci cand medicul veterinar oficial gaseste sau considera, pe baza
datelor confirmate, ca boala ar fi putut fi introdusa din alte exploatatii in
exploatatia la care se refera art. 4 ori de la cea din urma la alte
exploatatii, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor
ori pe orice alta cale, acele alte exploatatii vor fi puse sub supraveghere
oficiala, conform art. 4. Aceasta supraveghere nu va fi ridicata pana cand suspiciunea
prezentei bolii in exploatatie nu a fost oficial infirmata.
(2) Atunci cand medicul veterinar oficial gaseste sau considera, pe baza
datelor confirmate, ca boala ar fi putut fi introdusa din alte exploatatii in
exploatatia la care se refera art. 5 ori de la cea din urma la alte
exploatatii, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor
ori pe orice alta cale, aceste alte exploatatii vor fi puse sub supraveghere
oficiala conform art. 4 alin. (2). Aceasta supraveghere nu va fi ridicata pana
cand suspiciunea prezentei bolii in exploatatie nu a fost oficial infirmata.
(3) Atunci cand o exploatatie a fost supusa prevederilor alin. (2),
autoritatea competenta trebuie sa mentina in aplicare in exploatatie
prevederile art. 4, cel putin pentru perioada maxima de incubatie ce corespunde
fiecarei boli, incepand de la data probabila de introducere a bolii, stabilita
de ancheta epizootologica efectuata conform art. 8.
(4) Atunci cand considera ca ii permit conditiile, autoritatea competenta
poate limita masurile prevazute la alin. (1) si (2) la o parte a exploatatiei
si la animalele care se gasesc aici, in contextul in care exploatatia poate
indeplini conditiile stabilite la art. 7, sau numai la animalele din speciile
susceptibile de boala.
Art. 10
(1) De indata ce diagnosticul uneia dintre bolile in cauza a fost oficial
confirmat, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
autoritatea competenta instituie in jurul exploatatiei infectate o zona de
protectie cu o raza de minimum 3 km, ea insasi facand parte dintr-o zona de
supraveghere cu o raza de minimum 10 km. Instituirea zonelor trebuie sa tina
seama de factorii geografici, administrativi, ecologici si epizootologici
legati de boala in cauza si de posibilitatile de monitorizare.
(2) Autoritatea competenta poate decide, in baza procedurii stabilite de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei, sa modifice, in special pentru a
reduce sau a mari, dupa caz, limitele zonelor stabilite la alin. (1) sau durata
masurilor de restrictie, tinand seama de:
a) situarea lor geografica si factorii ecologici;
b) conditiile meteorologice;
c) prezenta, distributia si tipul vectorilor;
d) rezultatul anchetei epizootologice efectuate conform art. 8;
e) rezultatul testelor de laborator;
f) masurile de control aplicate efectiv.
Art. 11
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca urmatoarele masuri sunt
aplicate in zona de protectie:
a) toate exploatatiile din zona care au animale din speciile susceptibile
de boala trebuie identificate;
b) trebuie sa existe vizite periodice la exploatatiile care au animale din
speciile susceptibile de boala, incluzand examinarea clinica a acestor animale
si, daca este necesar, prelevarea de probe pentru examene de laborator; trebuie
pastrata o inregistrare a vizitelor si a constatarilor, frecventa vizitelor
fiind proportionala cu gravitatea epizootiei din exploatatiile care au riscul
cel mai mare;
c) trebuie interzise miscarea si transportul animalelor din speciile
susceptibile de boala pe drumurile publice sau private, cu exceptia cailor de
acces ale exploatatiei; autoritatea competenta poate sa acorde o derogare de la
aceasta interdictie pentru tranzitul animalelor pe sosea sau pe calea ferata,
fara descarcare sau oprire;
d) animalele din speciile susceptibile de boala trebuie sa ramana in
exploatatia in care sunt tinute, cu exceptia cazului in care acestea urmeaza sa
fie transportate, sub supraveghere oficiala, direct la un abator situat in acea
zona, pentru taiere de urgenta sau, daca in acea zona nu exista un abator, sub
supraveghere veterinara, la un abator situat in zona de supraveghere desemnata
de autoritatea competenta. Asemenea transport poate fi autorizat de autoritatea
competenta numai dupa ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea
tuturor animalelor din speciile susceptibile de boala din exploatatie si dupa
ce a confirmat ca nici un animal nu este suspect de a fi infectat. Autoritatea
competenta care are in responsabilitate acel abator trebuie sa fie informata
despre intentia de trimitere a animalelor.
(2) Masurile aplicate in zona de protectie trebuie sa fie mentinute cel
putin pe perioada de incubatie maxima care corespunde bolii in cauza, dupa ce
animalele din exploatatiile infectate au fost eliminate conform prevederilor
art. 5, iar operatiunile de curatare si dezinfectie au fost efectuate conform
prevederilor art. 16. Atunci cand boala este transmisa de un vector-insecta,
autoritatea competenta poate fixa durata masurilor si poate stabili prevederi
pentru eventuala introducere a animalelor-santinela. Autoritatea veterinara
centrala a Romaniei trebuie sa informeze imediat Comisia Europeana despre
masurile pe care le-a luat.
(3) La expirarea perioadei la care se refera alin. (1), regulile aplicate
pentru zona de supraveghere trebuie, de asemenea, aplicate zonei de protectie.
Art. 12
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca urmatoarele masuri sunt
aplicate in zona de supraveghere:
a) toate exploatatiile care au animale din speciile susceptibile de boala
trebuie sa fie identificate;
b) miscarile animalelor din speciile susceptibile de boala pe drumurile
publice trebuie sa fie interzise, cu exceptia cazului cand sunt duse la pasune
sau in adaposturi; autoritatea competenta poate totusi acorda o derogare de la
aceasta interdictie pentru tranzitul animalelor pe sosea sau pe calea ferata,
fara descarcari sau opriri;
c) transportul animalelor din speciile susceptibile de boala in zona de supraveghere
trebuie sa fie supus autorizarii de catre autoritatea competenta;
d) animalele din speciile susceptibile de boala trebuie sa ramana in
interiorul zonei de supraveghere pe durata perioadei de incubatie maxima
considerata de la inregistrarea celui mai recent caz de boala. Dupa aceea
animalele pot fi scoase din acea zona pentru a fi transportate sub supraveghere
oficiala direct la un abator desemnat de autoritatea competenta, pentru taiere
de urgenta. Asemenea transport poate fi autorizat de autoritatea competenta
numai dupa ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor
animalelor din speciile susceptibile de boala din exploatatie si a confirmat ca
nici un animal nu este suspectat de a fi infectat. Autoritatea competenta
responsabila pentru abator trebuie sa fie informata despre intentia de a
trimite animalele.
(2) Masurile aplicate in zona de supraveghere trebuie sa fie mentinute o
perioada cel putin egala cu perioada de incubatie maxima, dupa ce animalele din
exploatatie au fost eliminate conform art. 5, iar operatiunile de curatare si
dezinfectie au fost efectuate conform art. 16. Atunci cand boala este transmisa
de un vector-insecta, autoritatea competenta poate fixa durata masurilor si
poate stabili prevederile pentru eventuala introducere a animalelor-santinela.
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa informeze imediat Comisia
Europeana despre masurile pe care le-a luat.
Art. 13
(1) Atunci cand interdictiile prevazute la art. 11 alin. (1) lit. d) si la
art. 12 alin. (1) lit. d) sunt mentinute mai mult de 30 zile datorita aparitiei
altor cazuri de boala si, ca rezultat, apar probleme privind tinerea
animalelor, autoritatea competenta poate autoriza, la cererea proprietarului,
insotita de motivele care stau la baza formularii acesteia, eliminarea
animalelor dintr-o exploatatie situata in cadrul zonei de protectie sau al
zonei de supraveghere, in urmatoarele conditii:
a) medicul veterinar oficial sa fi verificat faptele;
b) sa fi fost efectuata o inspectie a tuturor animalelor din exploatatie;
c) sa fi fost supuse unei examinari clinice, cu un rezultat negativ,
animalele care urmeaza sa fie transportate;
d) fiecare animal sa fi fost identificat prin marca auriculara sau prin
orice alta metoda aprobata;
e) exploatatia de destinatie sa fie localizata fie in zona de protectie,
fie in interiorul zonei de supraveghere.
(2) Trebuie sa fie luate toate precautiile necesare, in special de curatare
si dezinfectie a camioanelor dupa transport, pentru a se evita riscul
raspandirii agentului bolii pe durata acestor transporturi.
Art. 14
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
autoritatea competenta locala ia toate masurile necesare ca persoanele
stabilite in zonele de protectie si supraveghere sa fie informate despre
restrictiile aplicate si sa se faca toate demersurile necesare pentru
implementarea corespunzatoare a acestor masuri.
(2) Atunci cand intr-o zona data epizootia in cauza este de o gravitate
exceptionala, toate masurile suplimentare ce sunt luate de Romania trebuie sa
fie adoptate in baza procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei.
Art. 15
Prin derogare de la prevederile generale stabilite in prezenta norma sanitara
veterinara, dispozitiile specifice referitoare la masurile de control si
eradicare pentru fiecare boala sunt stabilite:
1. pentru boala veziculoasa a porcului, in anexa nr. 2;
2. pentru fiecare dintre celelalte boli, in anexa nr. 1, de catre
autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 16
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca:
a) dezinfectantele si insecticidele folosite atunci cand este necesar si
concentratiile acestora sunt oficial aprobate de autoritatea competenta;
b) curatarea si operatiunile de dezinfectie si dezinsectie sunt efectuate
sub supraveghere veterinara oficiala:
1. conform instructiunilor date de medicul veterinar oficial;
2. astfel incat sa se elimine orice risc de raspandire sau de supravietuire
a agentului bolii;
c) dupa finalizarea operatiunilor prevazute la lit. b), medicul veterinar
oficial se asigura ca masurile au fost efectuate corect si ca a trecut o
perioada corespunzatoare, nu mai scurta de 21 de zile, pentru a se asigura ca
boala in cauza a fost complet eliminata inainte ca animalele din speciile
susceptibile de boala sa fie reintroduse in exploatatie.
(2) Procedurile pentru curatarea si dezinfectia unei exploatatii infectate:
1. pentru boala veziculoasa a porcului sunt cele stabilite in anexa nr. 2;
2. in contextul pregatirii masurilor specifice pentru fiecare boala
mentionata in anexa nr. 1, sunt definite conform procedurii stabilite la art.
15 pct. 2.
Art. 17
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca in
Romania este desemnat:
a) un laborator national cu echipamente si personal format din experti,
care sa ii permita sa indice intotdeauna si, in special, atunci cand boala in
cauza apare pentru prima data, tipul, subtipul si varianta virusului relevant
si sa confirme rezultatele obtinute in laboratoarele locale de diagnostic;
b) un laborator national in care sunt testati reactivii folositi in
laboratoarele locale de diagnostic.
(2) Laboratoarele nationale desemnate pentru fiecare dintre bolile
mentionate trebuie sa fie responsabile de coordonarea standardelor si metodelor
de diagnostic, precum si de utilizarea reactivilor.
(3) Laboratoarele nationale desemnate pentru fiecare dintre bolile
mentionate trebuie sa fie responsabile de coordonarea standardelor si metodelor
de diagnostic stabilite de fiecare laborator de diagnostic din Romania pentru
boala in cauza. In acest scop acestea:
a) pot furniza reactivi de diagnostic laboratoarelor nationale;
b) trebuie sa controleze calitatea tuturor reactivilor de diagnostic
utilizati in Romania;
c) trebuie sa efectueze periodic teste interlaboratoare;
d) trebuie sa pastreze tulpini ale virusului bolii in cauza de la cazurile
confirmate in Romania;
e) trebuie sa asigure confirmarea rezultatelor pozitive obtinute in
laboratoarele locale de diagnostic.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (1), daca Romania nu are un
laborator national competent pentru boala in cauza, poate folosi serviciile
unui laborator national cu competenta in acest domeniu al unui stat membru al
Uniunii Europene sau ale laboratorului comunitar de referinta.
(5) Lista laboratoarelor nationale pentru boala veziculoasa a porcului este
mentionata in anexa nr. 2.
(6) Laboratoarele nationale desemnate pentru fiecare dintre bolile
mentionate trebuie sa coopereze cu laboratoarele comunitare de referinta
respective, la care se refera art. 18.
(7) Regulile detaliate pentru implementarea prezentului articol trebuie
adoptate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
Art. 18
(1) Laboratorul comunitar de referinta pentru boala veziculoasa a porcului
este indicat in anexa nr. 2.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va desemna laboratorul
national de referinta pentru boala veziculoasa a porcului.
(3) Laboratoarele de referinta comunitare pentru fiecare dintre bolile
enumerate in anexa nr. 1 sunt desemnate in acord cu procedura comunitara.
(4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va stabili lista
laboratoarelor nationale de referinta pentru fiecare dintre bolile enumerate in
anexa nr. 1.
(5) Fara a se aduce atingere prevederilor legislatiei comunitare transpuse
in legislatia romaneasca privind cheltuielile in domeniul veterinar, functiile
si responsabilitatile laboratoarelor la care se face referire la alin. (1) si
(2) vor fi mentionate in anexa nr. 3.
Art. 19
(1) Vaccinarea impotriva bolilor enumerate in anexa nr. 1 nu poate fi
efectuata decat ca o completare la masurile de control luate, cand boala in
cauza izbucneste si conform urmatoarelor prevederi:
a) decizia de introducere a vaccinarii, ca o completare la masurile de
control, trebuie sa fie luata de autoritatea veterinara centrala a Romaniei in
cooperare cu Comisia Europeana, conform prevederilor nationale stabilite de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei;
b) aceasta decizie trebuie sa se bazeze in special pe urmatoarele criterii:
- concentrarea animalelor din speciile implicate in zonele afectate;
- caracteristicile si compozitia fiecarui vaccin folosit;
- procedurile pentru supravegherea distributiei, depozitarii si utilizarii
vaccinurilor;
- speciile si varsta animalelor care pot sau trebuie sa fie vaccinate;
- zonele in care vaccinarea poate sau trebuie sa fie efectuata;
- durata campaniei de vaccinare.
(2) In cazul in care se recurge la prevederile alin. (1):
a) trebuie interzisa vaccinarea sau revaccinarea animalelor din speciile
susceptibile de boala din exploatatiile la care se face referire in art. 4;
b) trebuie interzisa inocularea de ser hiperimun.
(3) In eventualitatea recurgerii la vaccinare trebuie sa se aplice
urmatoarele reguli:
a) toate animalele vaccinate trebuie sa fie identificate cu o marca clara
si lizibila, conform metodei aprobate de autoritatea veterinara centrala a
Romaniei;
b) toate animalele trebuie sa ramana in zona de vaccinare, cu exceptia
situatiei in care acestea sunt trimise la un abator desemnat de autoritatea
competenta, pentru taiere imediata, caz in care miscarea animalelor poate fi
autorizata numai dupa ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea
tuturor animalelor susceptibile de boala din exploatatie si a confirmat ca nici
un animal nu este suspectat de a fi infectat.
(4) Cand operatiile de vaccinare au fost terminate, miscarile animalelor
din speciile susceptibile de boala din zona de vaccinare pot fi permise in baza
procedurii stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, dupa o
perioada determinata prin aceeasi procedura.
(5) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa informeze
periodic Comisia Europeana despre progresul privind masurile de vaccinare.
(6) Prin derogare de la alin. (1), decizia de introducere a vaccinarii de
urgenta poate fi luata numai de autoritatea veterinara centrala a Romaniei,
dupa notificarea Comisiei Europene, cu conditia ca interesele fundamentale ale
Romaniei sa nu fie afectate. Aceasta decizie trebuie, in special, sa tina seama
de gradul de concentrare al animalelor in unele regiuni, de necesitatea de a
proteja rasele individuale si de zona geografica in care se efectueaza
vaccinarea.
Art. 20
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze un plan
de contingenta aplicabil tuturor bolilor enumerate in anexa nr. 1, specificand
masurile nationale care urmeaza sa fie implementate in eventualitatea
existentei unui focar al oricareia dintre aceste boli.
(2) Acest plan trebuie sa permita accesul la facilitati, echipament,
personal si la toate celelalte materiale corespunzatoare, necesare pentru
eradicarea rapida si eficienta a focarului de boala.
(3) Criteriile minime ce urmeaza sa fie aplicate pentru elaborarea
planurilor de contingenta sunt stabilite la pct. 1, 2, 3, 4, 5 si 10 din anexa
nr. 4, pct. 6, 7, 8 si 9 reprezentand criteriile ce urmeaza sa fie adaptate
conform cu boala in cauza. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se poate
limita la aplicarea criteriilor stabilite la pct. 6, 7, 8 si 9 atunci cand
criteriile de la pct. 1, 2, 3, 4, 5 si 10 au fost deja adoptate si cand
planurile au fost supuse aplicarii masurilor de control pentru alta boala.
(4) Planurile de contingenta elaborate conform criteriilor prevazute in
anexa nr. 4 sunt trimise Comisiei Europene:
a) nu mai tarziu de 6 luni dupa ce prezenta norma sanitara veterinara este
pusa in aplicare in ceea ce priveste boala veziculoasa a porcului;
b) nu mai tarziu de 6 luni de la implementarea masurilor specifice pentru
fiecare dintre celelalte boli enumerate in anexa nr. 1.
(5) Comisia Europeana examineaza planurile de contingenta pentru a
determina daca acestea permit ca obiectivul dorit sa fie atins si propune
autoritatii veterinare centrale a Romaniei orice amendamente necesare, in
special pentru a se asigura ca ele sunt compatibile cu cele din statele membre
ale Uniunii Europene.
(6) Comisia Europeana aproba planurile daca este necesar si le poate
amenda.
(7) Planurile pot fi ulterior amendate sau completate conform procedurii
nationale, pentru a tine seama de evolutia situatiei si de natura specifica a
bolii in cauza.
Art. 21
(1) Prin derogare de la conditiile prevazute la art. 19 si 20 privind
masurile de contingenta ce urmeaza sa fie adoptate de autoritatea veterinara
centrala a Romaniei, pentru a tine seama de constrangerile naturale si
geografice, autoritatea veterinara centrala a Romaniei este autorizata sa
aplice masurile speciale de control specifice pentru fiecare dintre bolile
indicate in anexa nr. 1.
(2) Romania trebuie sa informeze Comisia Europeana despre masurile pe care
le-a luat in aceasta privinta si, in special, despre masurile de control
implementate pentru a se asigura ca animalele din teritoriile in cauza sau
produsele de la aceste animale nu sunt expediate in alte teritorii ale
Romaniei. Urmandu-se procedura de informare la care se refera prezentul
alineat, art. 20 se aplica mutatis mutandis.
Art. 22
(1) Expertii Comisiei Europene pot face controale ad-hoc in Romania in
colaborare cu autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in masura in care
este necesar, pentru a se asigura de aplicarea uniforma a prezentei norme
sanitare veterinare. Pentru aceasta ei pot controla un procent reprezentativ de
exploatatii pentru a verifica daca autoritatile competente controleaza faptul
ca aceste exploatatii indeplinesc cerintele prezentei norme sanitare
veterinare. Comisia Europeana informeaza autoritatea veterinara centrala a
Romaniei despre rezultatul controalelor efectuate.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei acorda expertilor toata
asistenta necesara pentru indeplinirea obligatiilor lor.
(3) Regulile detaliate pentru implementarea prevederilor prezentului
articol sunt determinate conform procedurii nationale.
Art. 23
(1) Anexele nr. 1, 3 si 4 vor fi amendate cand va fi necesar de catre
autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in special pentru a tine seama de
progresele in cercetare si in procedurile de diagnostic.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, conform procedurii
nationale, poate amenda anexa nr. 2, in special pentru a tine seama de
progresele tehnologice si stiintifice si de metodele de diagnostic.
Art. 24
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa adopte acte
legislative sau prevederi administrative suplimentare prezentei norme sanitare
veterinare, pentru a se asigura implementarea si conformitatea prevederilor
acesteia.
(2) Cand autoritatea veterinara centrala a Romaniei adopta aceste masuri,
ele trebuie sa contina o referinta la prezenta norma sanitara veterinara sau
trebuie sa fie insotite de o asemenea referinta cu ocazia publicarii lor
oficiale. Metodele de efectuare a unei astfel de referinte trebuie sa fie
stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa comunice Comisiei
Europene textele principalelor prevederi de drept national pe care le adopta in
domeniul reglementat de prezenta norma sanitara veterinara.
Art. 25
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta norma sanitara
veterinara.
ANEXA 1
la norma sanitara veterinara
LISTA
bolilor mentionate de norma sanitara veterinara, cu declarare obligatorie
___________________________________________________________
Boala Perioada maxima
de incubatie
__________________________________________________________
1. Pesta rumegatoarelor mici 21 de zile
2. Boala veziculoasa a porcului 28 de zile
3. Boala limbii albastre 40 de zile
4. Boala hemoragica epizootica a cerbilor 40 de zile
5. Variola oii si a caprei (Capripox) 21 de zile
6. Stomatita veziculoasa 21 de zile
7. Pesta porcina africana 40 de zile
8. Dermatoza nodulara contagioasa 28 de zile
9. Febra vaii de Rift 30 de zile
__________________________________________________________
ANEXA 2
la norma sanitara veterinara
MASURI SPECIFICE
pentru controlul anumitor boli. Fata de prevederile generale stabilite in
prezenta norma sanitara veterinara, se aplica urmatoarele prevederi specifice
la boala veziculoasa a porcului
1. Descrierea bolii. O boala a porcului care nu se poate deosebi clinic de
febra aftoasa, cauzand vezicule pe rat, buze, limba si bureletul ongloanelor.
Boala variaza considerabil in gravitate si poate infecta un efectiv de porci
fara a se manifesta leziunile clinice. Virusul poate supravietui perioade lungi
in afara corpului, chiar si in carnea proaspata; este deosebit de rezistent la
dezinfectantele uzuale si este recunoscut pentru persistenta si stabilitate la
o valoare a pH de la 2,5 la 12. In special, pentru aceasta sunt necesare
curatarea si dezinfectia completa a materialelor contaminate.
2. Perioada de incubatie. In sensul normei sanitare veterinare, perioada
maxima de incubatie trebuie sa fie considerata de 28 de zile.
3. Procedurile de diagnostic pentru confirmarea si diagnosticul diferential
al bolii veziculoase a porcului. Metodele detaliate pentru colectarea
materialelor pentru diagnostic, testele de diagnostic de laborator, detectarea
anticorpilor si evaluarea rezultatelor testarilor de laborator vor fi stabilite
conform procedurii nationale, imediat dupa intrarea in vigoare a normei
sanitare veterinare.
4. Confirmarea prezentei bolii veziculoase a porcului
Prin derogare de la prevederile art. 2 lit. f) din norma sanitara
veterinara, prezenta bolii este confirmata:
a) in exploatatiile in care virusul bolii veziculoase a porcului este
izolat fie de la porci, fie din mediul ambiant;
b) in exploatatiile ce au porci care sunt seropozitivi pentru boala
veziculoasa a porcului, cu conditia ca acesti porci sau altii sa prezinte
leziunile caracteristice bolii veziculoase a porcului;
c) in exploatatiile ce contin porci care prezinta semne clinice de boala
sau sunt seropozitivi, cu conditia sa existe o legatura epidemiologica directa
cu un focar confirmat;
d) in alte efective in care sunt detectati porci seropozitivi. In ultimul
caz autoritatea competenta, inainte de a confirma prezenta bolii, va realiza
investigatii complementare, in special recoltarea suplimentara de probe si
retestarea lor, intr-un interval de cel putin 28 de zile intre recoltarile de
probe. Prevederile art. 4 din norma sanitara veterinara trebuie sa se aplice
pana cand aceste investigatii complementare sunt realizate. Daca investigatiile
ulterioare nu indica prezenta bolii, desi porcii sunt inca seropozitivi,
autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca porcii testati sunt omorati si
distrusi sau taiati sub supravegherea sa, intr-un abator pe care l-a desemnat
pe teritoriul national. Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca la
sosirea in abator porcii sunt tinuti si taiati separat de alti porci, iar
carnea lor este folosita exclusiv pe piata nationala.
5. Laboratoarele de diagnostic - adrese:
a) Austria: Bundesforschungsanstalt fur Viruskrankheiten der Tiere, Paul
Ehrlich Strasse, 7400 Tubingen;
b) Belgia: Institut national de recherches veterinaires, Groselenberg 99,
B-1180 Bruxelles;
c) Danemarca: Statens Veterinaere Institut for Virusforskning, Lindholm;
d) Germania: Bundesforrschungsanstalt fur Viruskrankheiten der Tiere, Paul
Ehrlich Strasse, 7400 Tubingen;
e) Spania: Laboratorio de Alta Seguridad Biologica (INIA), 28130 Madrid;
f) Finlanda: Elainlaakinta - ja elintarvikelaitos, Helsinhi/Anstalten for
veterinarmedicin och livsmedel, Helsingfors;
g) Franta: Laboratoire central de recherche veterinaire, Maisons-Alfort;
h) Grecia: Institoyto Loimodon kai Parasitikon Nosimaton, Neapoleos 21,
Agia Paraskevi;
i) Irlanda: Institute for Animal Health, Pirbright, Woking, Surrey;
j) Italia: Istituto zooprofilattico sperimentale della Lombardia e
dell'Emilia (94/598) + San Marino Romagna, Brescia;
k) Luxemburg: Institut national de recherches veterinaires, Groselenberg
99, B-1180 Bruxelles;
l) Olanda: Centraal Diergeneeskundig Instituut, Lelystad;
m) Portugalia: Laboratorio Nacional de Investigacao Veterinaria, Lisboa;
n) Regatul Unit: Institute for Animal Health, Pirbright, Woking, Surrey.
6. Laboratorul comunitar de referinta: AFRC Institute for Animal Health, Pirbright
Laboratory, Ash Road, Pirbright, Woking, Surrey, GU24ONF, United Kingdom.
7. Zona de protectie
A. Dimensiunea zonei de protectie este definita la art. 10 din norma
sanitara veterinara.
B. In cazul bolii veziculoase a porcului, prin derogare, masurile prevazute
la art. 11 din norma sanitara veterinara sunt inlocuite cu urmatoarele:
a) sunt identificate toate exploatatiile din cadrul zonei care au animale
din speciile susceptibile de boala;
b) se realizeaza periodic vizite la exploatatiile care au animale din
speciile susceptibile de boala, o examinare clinica a acestor animale
incluzand, daca este necesar, recoltarea de probe pentru examinarea de
laborator; trebuie tinut un registru al vizitelor si observatiilor facute,
frecventa vizitelor fiind direct proportionala cu gravitatea epizootiei in
acele exploatatii cu riscul cel mai mare;
c) vor fi interzise miscarea si transportul animalelor din speciile
susceptibile de boala pe drumurile publice sau private, excluzand drumurile de
serviciu ale exploatatiilor. Autoritatea competenta poate deroga de la aceasta
interdictie pentru tranzitul animalelor pe drum sau calea ferata, fara
descarcare sau oprire;
d) conform procedurii nationale, o derogare poate fi acordata pentru porcii
de taiere proveniti din afara zonei de protectie si dirijati spre un abator
situat in aceasta zona;
e) camioanele, alte vehicule si echipamentele care sunt folosite in
interiorul zonei de protectie pentru a se transporta porci sau alte animale ori
materiale care pot fi contaminate, furaje, ingrasaminte, ape reziduale etc. nu
pot parasi:
1. o exploatatie situata in zona de protectie;
2. zona de protectie;
3. un abator,
fara sa fie curatate si dezinfectate conform procedurilor stabilite de autoritatea
competenta. Aceste proceduri prevad, in special, ca nici un camion sau vehicul
care a fost folosit la transportul porcilor nu poate parasi zona fara a fi
inspectat de autoritatea competenta;
f) porcii nu pot fi mutati dintr-o exploatatie in care sunt tinuti timp de
21 de zile dupa terminarea curatarii preliminare si dezinfectarii
exploatatiilor infectate, asa cum este stabilit in art. 16 din norma sanitara
veterinara; dupa 21 de zile poate fi emisa o autorizatie pentru mutarea
porcilor din exploatatiile sus-mentionate:
1. direct la un abator desemnat de autoritatea competenta, de preferat in
cadrul zonei de protectie sau de supraveghere, cu conditia sa fi fost efectuata
o inspectie a tuturor porcilor din exploatatie, o examinare clinica a porcilor
care sunt transportati la abator, fiecare porc fiind marcat cu o crotalie sau
prin orice alta metoda autorizata, porcii sa fie transportati in vehicule
sigilate de autoritatea competenta. Autoritatea competenta responsabila de
abator este informata despre intentia de a trimite porcii la abator. La sosirea
la abator porcii sunt tinuti si taiati separat de ceilalti porci. Vehiculele si
echipamentele care sunt implicate in transportul porcilor sunt curatate si
dezinfectate inainte de a parasi abatorul. In timpul inspectiei dinainte de
taiere si post-mortem, efectuata la abatorul desemnat, autoritatea competenta
tine seama de orice semne ce indica prezenta virusului bolii veziculoase a
porcului. In cazul porcilor taiati in baza acestor prevederi, trebuie colectate
probe de sange statistic reprezentative. In cazul unui raspuns pozitiv care
conduce la confirmarea bolii veziculoase a porcului, se aplica masurile
prevazute la pct. 9 lit. c);
2. in circumstante exceptionale porcii pot fi transportati direct la alte
cladiri localizate in cadrul zonei de protectie, cu conditia sa fie efectuate:
o inspectie a tuturor porcilor din exploatatii, o examinare clinica a porcilor
ce urmeaza sa fie mutati, cu rezultate negative, precum si identificarea
fiecarui porc cu crotalii sau prin orice alta metoda aprobata;
g) carnea proaspata provenita de la porcii la care se face referire la lit.
f) trebuie marcata conform legislatiei specifice cu privire la problemele de
sanatate ce afecteaza comertul cu carne proaspata si ulterior tratata conform
prevederilor legislatiei specifice cu privire la problemele de sanatate ale
animalelor ce afecteaza comertul cu produse din carne. Aceasta se face intr-o
unitate desemnata de autoritatea competenta. Carnea trebuie trimisa unitatii
mai sus mentionate, cu conditia ca transportul sa fie sigilat inainte de
plecare si sa ramana sigilat pe tot parcursul transportului. La cererea
autoritatii competente, insotita de o justificare adecvata si conform
procedurii nationale stabilite de autoritatea competenta centrala, solutiile
specifice pot fi adoptate, in special, pentru respectarea marcarii carnii si
folosirea sa ulterioara, precum si pentru destinatia produselor procesate.
C. Masurile in zona de protectie continua sa fie aplicate cel putin pana
cand:
a) se aplica toate masurile stabilite la art. 16;
b) toate exploatatiile din zona au fost supuse:
1. unei examinari clinice a porcilor, care releva ca acestia nu prezinta
nici un semn de boala care sa sugereze prezenta bolii veziculoase a porcului;
si
2. unei examinari serologice a unui esantion statistic de porci, fara
detectarea anticorpilor bolii veziculoase a porcului. Programul pentru
screeningul serologic tine seama de transmiterea bolii veziculoase a porcului
si de sistemul in care sunt tinuti porcii. Programul trebuie fixat in baza
procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei,
imediat dupa intrarea in vigoare a normei sanitare veterinare.
Examinarea si prelevarea de probe la care se face referire la pct. 1 si 2
in prezenta litera nu pot fi efectuate inainte de 28 de zile de la terminarea
masurilor preliminarii de curatare si dezinfectie in exploatatia infectata.
D. La expirarea perioadei la care se face referire la lit. C regulile
aplicate in zona de supraveghere se aplica, de asemenea, si zonei de protectie.
8. Zona de supraveghere
A. Marimea zonei de supraveghere este cea stabilita la art. 10 din norma
sanitara veterinara.
B. In cazul bolii veziculoase a porcului masurile stabilite la art. 12 din
norma sanitara veterinara sunt inlocuite cu urmatoarele:
a) toate exploatatiile care au animale din speciile susceptibile de boala
trebuie sa fie identificate;
b) poate fi permisa orice miscare a porcilor dintr-o exploatatie din zona
de supraveghere, alta decat direct catre un abator, cu conditia ca nici un porc
sa nu fie transferat in aceasta unitate in urmatoarele 21 de zile; proprietarul
sau persoana responsabila de aceste animale trebuie sa tina un registru al miscarii
tuturor porcilor;
c) miscarea porcilor din zona de supraveghere poate fi autorizata de
autoritatea competenta, cu conditia:
1. sa fie efectuata o inspectie a tuturor porcilor din exploatatie cu 48 de
ore inainte de miscare;
2. sa fie efectuata o examinare clinica a porcilor ce urmeaza sa fie
mutati, cu rezultate negative, cu 48 de ore inainte de miscare;
3. sa fie efectuata o examinare serologica a unui esantion statistic de
probe de la porcii ce urmeaza sa fie mutati fara detectarea anticorpilor pentru
boala veziculoasa a porcului, cu 14 zile inainte de miscare. Totusi, in cazul
porcilor pentru taiere, examinarea serologica poate fi efectuata in baza
probelor de sange prelevate la abatorul de destinatie desemnat de autoritatea
competenta, pe teritoriul sau. In cazul rezultatelor pozitive care confirma
prezenta bolii veziculoase a porcului se aplica masurile prevazute la pct. 9
lit. c);
4. fiecare porc sa fie marcat cu o crotalie individuala sau prin orice alta
metoda de identificare;
5. camioanele, alte vehicule si echipamentele folosite pentru transportul
porcilor trebuie curatate si dezinfectate dupa fiecare transport;
d) camioanele, alte vehicule si echipamentele folosite pentru transportul
porcilor sau al altor animale ori materiale care pot fi contaminate si care
sunt utilizate in cadrul zonei de supraveghere nu parasesc aceasta zona fara sa
fie curatate si dezinfectate conform procedurilor stabilite de autoritatea
competenta.
C. Marimea zonei de supraveghere poate fi modificata conform prevederilor
stabilite la art. 10 din norma sanitara veterinara.
D. Masurile in zona de supraveghere trebuie aplicate cel putin pana la:
a) efectuarea tuturor masurilor stabilite la art. 16 din norma sanitara
veterinara;
b) efectuarea tuturor masurilor cerute in zona de protectie.
9. Masuri generale comune. Masurile suplimentare in cazul bolii veziculoase
a porcului trebuie aplicate dupa cum urmeaza:
a) In cazurile in care prezenta bolii veziculoase a porcului este confirmata
oficial, autoritatea veterinara competenta centrala trebuie sa se asigure ca,
in plus fata de masurile stabilite la art. 4 alin. (2) si la art. 5 din norma
sanitara veterinara, carnea porcilor taiati pe parcursul perioadei intre
introducerea probabila a bolii in exploatatie si implementarea masurilor
oficiale, cand este posibil, este identificata prin trasabilitate si distrusa
sub supraveghere oficiala, in asa fel incat sa se evite riscul de raspandire a
virusului bolii veziculoase a porcului.
b) Atunci cand medicul veterinar oficial are motive sa suspecteze ca porcii
din orice exploatatie pot fi contaminati, ca rezultat al miscarii vreunei
persoane, animal ori vehicul sau in orice alt mod, porcii din exploatatie raman
sub restrictiile de miscare la care se face referire in art. 9 din norma
sanitara veterinara cel putin pana cand exploatatia este supusa:
1. unei examinari clinice a porcilor, cu rezultate negative;
2. unei examinari serologice a esantionului statistic de probe de la porci,
fara detectarea anticorpilor pentru boala veziculoasa a porcului, conform pct.
7 lit. C.b) subpct. 2.
Examinarea la care se face referire la subpct. 1 si 2 de mai sus nu se va
efectua inainte de trecerea a 28 de zile de la posibila contaminare a spatiilor,
ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor, ori in orice
alt mod.
c) Daca este confirmata prezenta bolii veziculoase a porcului intr-un
abator, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca:
1. toti porcii din abator sunt taiati fara intarziere;
2. cadavrele si organele porcilor infectati si contaminati sunt distruse
sub supraveghere oficiala in asa fel incat sa se evite riscul raspandirii
virusului bolii veziculoase a porcului;
3. curatarea si dezinfectia constructiilor si echipamentelor, inclusiv ale
vehiculelor, au loc sub supravegherea medicului veterinar oficial, conform
instructiunilor stabilite de autoritatea competenta;
4. este efectuata o ancheta epizootologica conform prevederilor art. 8 din
norma sanitara veterinara;
5. nici un porc nu este reintrodus pentru taiere cel putin 24 de ore dupa
realizarea operatiunilor de curatare si dezinfectie, conform pct. 3 de mai sus.
10. Curatarea si dezinfectia exploatatiilor infectate. Fata de masurile stabilite
la art. 16 din norma sanitara veterinara se aplica, de asemenea, si urmatoarele
masuri:
A. Procedura pentru curatarea si dezinfectia preliminara:
a) dupa ce cadavrele porcilor au fost indepartate pentru distrugere, acele
parti ale spatiilor in care porcii au fost tinuti si orice alte parti ale
spatiilor care au fost contaminate in timpul taierii trebuie aspersate cu o
solutie dezinfectanta aprobata conform art. 16 din norma sanitara veterinara,
avand concentratia adecvata pentru boala veziculoasa a porcului. Dezinfectantul
folosit trebuie sa ramana pe suprafata cel putin 24 de ore;
b) orice tesut sau sange care poate fi raspandit in timpul taierii trebuie
strans cu grija si distrus impreuna cu cadavrele, iar taierea trebuie sa se
efectueze in permanenta pe o suprafata etansa.
B. Procedura pentru curatarea si dezinfectia ulterioara:
a) toate dejectiile, asternutul, furajele contaminate etc. trebuie
indepartate din cladiri, stranse si aspersate cu o solutie dezinfectanta
aprobata. Apa reziduala trebuie tratata printr-o metoda corespunzatoare pentru
inactivarea virusului;
b) toate accesoriile mobile trebuie mutate din spatiile respective,
curatate si dezinfectate separat;
c) grasimea si alte efecte murdare trebuie indepartate de pe toate
suprafetele, prin inmuiere cu un agent de degresare, si apoi trebuie spalate cu
apa sub presiune;
d) trebuie efectuata apoi o noua aplicare de dezinfectant prin aspersarea
tuturor suprafetelor;
e) camerele etanse trebuie fumigate;
f) repararea podelelor avariate, a peretilor etc. trebuie aprobata ca
urmare a inspectiei de catre un medic veterinar oficial si trebuie efectuata
imediat;
g) o data terminate reparatiile, se efectueaza o inspectie generala pentru
a se asigura ca acestea au fost bine efectuate;
h) toate partile din spatiile care nu contin material de combustie pot fi
tratate termic folosindu-se un pistol cu flacara;
i) toate suprafetele trebuie aspersate cu o solutie dezinfectanta alcalina
avand un pH mai mare de 12,5 sau cu orice alt dezinfectant aprobat.
Dezinfectantul trebuie indepartat dupa 48 de ore.
C. Procedura pentru curatarea si dezinfectia finala. Tratamentul cu pistol
cu flacara sau cu solutie dezinfectanta alcalina mentionat la lit. B.h) sau i)
trebuie repetat dupa 14 zile.
11. Repopularea exploatatiilor infectate. Fata de masurile stabilite la
art. 5 alin. (4) din norma sanitara veterinara se mai aplica si urmatoarele
masuri:
A. Repopularea nu trebuie sa inceapa mai devreme de 4 saptamani de la
terminarea primei dezinfectii totale a spatiilor, de exemplu, pasul 3 al
procedurilor de curatare si dezinfectie.
B. La reintroducerea porcilor trebuie sa se tina seama de tipul de crestere
practicat in exploatatie si trebuie sa fie conforma cu una dintre urmatoarele
proceduri:
a) in cazul exploatatiilor de porci in aer liber, repopularea incepe cu
introducerea unui numar limitat de purcei santinela care au fost controlati si
gasiti negativi la controlul prezentei anticorpilor impotriva virusului bolii
veziculoase a porcului. Porcii santinela trebuie repartizati, conform
cerintelor autoritatii competente, peste tot in exploatatia infectata, trebuie
sa fie examinati clinic la 28 de zile dupa repartizarea in exploatatie si
trebuie sa li se recolteze probe de sange pentru testarea serologica. Daca nici
un purcel nu prezinta semne clinice de boala veziculoasa a porcului sau nu a
dezvoltat anticorpi impotriva virusului bolii, se poate realiza repopularea
completa;
b) pentru toate celelalte forme de crestere reintroducerea porcilor are loc
fie potrivit masurilor prevazute la lit. a), fie prin repopulare completa, cu
respectarea urmatoarelor conditii:
1. toti porcii adusi intr-o perioada de 8 zile sa fie seronegativi si sa
provina din exploatatii situate in afara zonelor de restrictie instituite ca
rezultat al prezentei bolii veziculoase a porcului;
2. nici un porc nu poate parasi exploatatia pentru o perioada de 60 de zile
dupa aducerea ultimului porc;
3. efectivul repopulat sa fie supus unei examinari clinice si serologice
conform cerintelor autoritatii competente. Aceasta examinare poate fi efectuata
la cel putin 28 de zile dupa aducerea ultimilor porci.
ANEXA 3
la norma sanitara veterinara
Laboratoarele comunitare de referinta pentru bolile in cauza. Functiile si
responsabilitatile laboratoarelor comunitare de referinta pentru bolile in
cauza
1. Coordonarea metodelor utilizate pentru diagnosticarea bolii in cauza cu
cele utilizate la nivel comunitar, in special prin:
a) identificarea sau tipizarea, stocarea si livrarea tulpinilor de virus al
bolii relevante pentru teste serologice si prepararea antiserurilor;
b) livrarea serurilor standard si a altor reactivi de referinta catre
laboratoarele nationale, a standardizarii testelor si a reactivilor folositi;
c) realizarea si pastrarea unei colectii de tulpini si culturi ale
agentilor bolilor relevante;
d) organizarea periodica de teste comparative si a procedurilor de
diagnostic la nivel national;
e) datele de colectare si comparare si informatiile cu privire la metodele
de diagnostic folosite si rezultatele testelor efectuate in Romania;
f) caracterizarea tulpinilor virusului bolii relevante prin metodele cele
mai avansate care sa permita o buna intelegere a epizootologiei bolii;
g) tinerea la zi a evidentei evolutiei privind supravegherea, epizootologia
si prevenirea bolii relevante in intreaga lume;
h) realizarea expertizei cu privire la virusul bolii relevante si la alte
virusuri implicate, pentru a permite un diagnostic diferential rapid;
i) insusirea de cunostinte complete in prepararea si folosirea produselor
imunologice veterinare folosite pentru a eradica si a combate boala relevanta.
2. Sprijinirea activa a diagnosticarii focarelor de boala importanta prin
primirea tulpinilor de virus pentru diagnosticul de confirmare, caracterizare
si studii epizootice
3. Facilitarea instruirii sau reinstruirii expertilor in diagnosticul de
laborator, in vederea armonizarii tehnicilor de diagnostic.
ANEXA 4
la norma sanitara veterinara
Criterii minime pentru planurile de contingenta
1. Stabilirea unui centru de criza la nivel national, care sa coordoneze
toate masurile de combatere a bolii in Romania.
2. Elaborarea unei liste cu centrele locale de combatere a bolii, cu
amenajarile adecvate pentru a coordona masurile de combatere a bolii la nivel
local.
3. Disponibilizarea de informatii detaliate cu privire la personalul
implicat in masurile de combatere a bolii, la calificarea si responsabilitatile
lui.
4. Fiecare centru local de combatere a bolii trebuie sa fie capabil sa
contacteze rapid persoanele sau organizatiile care sunt implicate direct sau
indirect intr-un focar de boala.
5. Echipamentul si materialele trebuie sa fie disponibile pentru a efectua
in mod adecvat masurile de combatere a bolii.
6. Sa fie disponibile instructiuni detaliate cu privire la actiunile ce
trebuie intreprinse cand exista suspiciunea ori confirmarea infectiei sau a contaminarii,
inclusiv la mijloacele de ecarisare a cadavrelor.
7. Sa fie stabilite programe de instruire pentru a mentine si dezvolta
abilitatile in domeniu si procedurile administrative.
8. Laboratoarele de diagnostic trebuie sa aiba amenajari pentru examinarea
post-mortem, capacitatea necesara pentru serologie, histologie etc. si trebuie
sa mentina tehnicile de diagnosticare rapida a bolii. Trebuie luate masuri
pentru transportarea rapida a probelor la laborator.
9. Sa ofere detalii privind cantitatea de vaccin utilizat impotriva bolii
in cauza, estimate a fi solicitate in eventualitatea recurgerii la vaccinarea
de urgenta.
10. Sa existe prevederi pentru a asigura competentele legale necesare
pentru implementarea planurilor de contingenta.