ORDIN
Nr. 132 din 6 iunie 2003
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comitetului
consultativ pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, precum si a
componentei acestuia
ACT EMIS DE: MINISTERUL PENTRU INTREPRINDERILE MICI SI MIJLOCII
SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 452 din 25 iunie 2003
Avand in vedere prevederile art. 2 din Normele metodologice privind
modalitatile de finantare a programelor si a masurilor de stimulare a
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 797/1999,
in temeiul art. 6 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 15/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului pentru Intreprinderile Mici si
Mijlocii si Cooperatie, cu modificarile ulterioare,
ministrul pentru intreprinderile mici si mijlocii si cooperatie emite
prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului consultativ
pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, prevazut in anexa nr. 1
la prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba componenta Comitetului consultativ pentru dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii, prevazuta in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
La intrarea in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului
pentru intreprinderile mici si mijlocii si cooperatie nr. 174/2001.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comitetului consultativ pentru dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii
CAP. 1
Organizarea Comitetului consultativ pentru dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii
Art. 1
Comitetul consultativ pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii,
denumit in continuare Comitet, functioneaza pe langa Ministerul pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie ca organism consultativ, fara
personalitate juridica, si isi desfasoara activitatea in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare si cu prevederile prezentului regulament.
Art. 2
(1) Comitetul constituie un inalt forum pentru dezbaterea situatiei
sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, in cadrul caruia organele de
specialitate ale administratiei publice centrale, reprezentantii camerelor de
comert si industrie, ai patronatelor si organizatiilor neguvernamentale de
reprezentare a intreprinderilor mici si mijlocii, precum si intreprinzatorii pot
sa isi exprime punctele de vedere si propunerile sau pot sa isi manifeste
interesul, acordul si sustinerea pentru realizarea efectiva a proiectelor,
programelor si strategiilor de dezvoltare a sectorului intreprinderilor mici si
mijlocii, la nivel national, regional si local.
(2) Comitetul contribuie la cresterea gradului de transparenta a deciziilor
administratiei publice, asigurand informarea, consultarea si participarea
activa a reprezentantilor patronatelor intreprinderilor mici si mijlocii, ai
organizatiilor neguvernamentale si a intreprinzatorilor la luarea deciziilor
administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative din
domeniul intreprinderilor mici si mijlocii.
Art. 3
(1) Comitetul are urmatoarea componenta:
a) presedinte: ministrul pentru intreprinderile mici si mijlocii si
cooperatie;
b) membri: reprezentanti ai Ministerului pentru Intreprinderile Mici si
Mijlocii si Cooperatie, desemnati de conducerea ministerului, si reprezentanti
ai ministerelor, organizatiilor si institutiilor prevazute in anexa nr. 2 la
ordin, desemnati de conducerea acestora.
(2) La sedintele Comitetului mai pot participa, cu acordul presedintelui
Comitetului, si invitati din mediul de afaceri sau societatea civila,
interesati de subiectele ce urmeaza a fi dezbatute.
Art. 4
(1) Conducerea Comitetului este asigurata de ministrul pentru
intreprinderile mici si mijlocii si cooperatie.
(2) Secretariatul Comitetului este asigurat de catre Directia de analize,
sinteze, strategii si politici pentru intreprinderile mici si mijlocii din
cadrul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie.
CAP. 2
Atributiile Comitetului si ale Secretariatului
Art. 5
Comitetul indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) dezbate si elaboreaza recomandari in vederea fundamentarii strategiilor
privind dezvoltarea sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, in scopul
realizarii Programului de guvernare;
b) dezbate si elaboreaza recomandari privind definirea si implementarea
politicilor de dezvoltare si crestere a competitivitatii sectorului
intreprinderilor mici si mijlocii, in concordanta cu cerintele pietei unice si
necesitatile cresterii calitatii produselor, conform standardelor Uniunii Europene,
si asigura corelarea cu celelalte politici sectoriale;
c) dezbate si elaboreaza recomandari privind initierea si implementarea de
programe pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si
mijlocii la nivel national, regional si local;
d) dezbate propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ si
administrativ, cu impact asupra infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor
mici si mijlocii;
e) decide constituirea unor comisii de specialitate, care vor avea ca
obiect de activitate analizarea unor probleme specifice, de interes pentru
sectorul intreprinderilor mici si mijlocii;
f) monitorizeaza valorificarea de catre institutiile competente a
recomandarilor elaborate de Comitet.
Art. 6
Secretariatul Comitetului indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) pregateste si asigura desfasurarea in bune conditii a lucrarilor
Comitetului;
b) primeste propunerile membrilor Comitetului pentru problemele necesar a
fi dezbatute in plenul sedintelor Comitetului;
c) intocmeste, cu consultarea membrilor Comitetului, proiectul ordinii de
zi a sedintelor si il supune aprobarii presedintelui Comitetului;
d) asigura convocarea membrilor Comitetului si ai comisiilor de
specialitate;
e) informeaza membrii Comitetului cu privire la lucrarile acestuia si le
transmite ordinea de zi si materialele referitoare la temele incluse pe ordinea
de zi;
f) asigura redactarea proceselor-verbale ale sedintelor Comitetului si
transmiterea lor, prin posta electronica si/sau in forma tiparita, membrilor
acestuia;
g) monitorizeaza indeplinirea angajamentelor asumate de membrii Comitetului
si derularea actiunilor prevazute in planul de actiuni al Comitetului;
h) pregateste si asigura desfasurarea in bune conditii a lucrarilor
comisiilor de specialitate si asigura transmiterea rapoartelor acestora
membrilor Comitetului;
i) asigura arhivarea documentelor privind activitatea Comitetului;
j) intocmeste si prezinta in plen raportul anual al activitatii
Comitetului, care va cuprinde temele incluse pe ordinea de zi a sedintelor,
situatia prezentei si participarii membrilor la lucrarile Comitetului,
recomandarile formulate, rezultatele monitorizarii de catre membrii Comitetului
a valorificarii de catre institutiile competente a recomandarilor elaborate de
Comitet;
k) asigura publicarea pe site-ul Ministerului pentru Intreprinderile Mici
si Mijlocii si Cooperatie a ordinii de zi, a concluziilor sedintelor
Comitetului si a raportului anual al activitatii Comitetului;
l) indeplineste orice alte atributii stabilite de presedintele Comitetului
pentru buna desfasurare a activitatii acestuia.
CAP. 3
Modul de functionare a Comitetului
Art. 7
Comitetul se intruneste trimestrial in sedinte ordinare, de regula in
ultima zi de marti a trimestrului, respectiv in sedinte extraordinare, ori de
cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a majoritatii simple a
membrilor Comitetului.
Art. 8
(1) In vederea pregatirii, pe probleme specifice, a lucrarilor Comitetului,
se poate decide constituirea de comisii de specialitate.
(2) Comisiile de specialitate sunt comisii de lucru ale Comitetului si vor
avea ca obiect de activitate analizarea in detaliu a problemelor specifice
identificate de catre membrii Comitetului cu privire la sectorul
intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel national, regional si local,
promovarea spiritului antreprenorial, promovarea inovarii si transferului de
tehnologie, dezvoltarea productiei si serviciilor, comertului si turismului,
dezvoltarea durabila si imbunatatirea cadrului legislativ si administrativ.
(3) Componenta comisiilor de specialitate va fi aprobata in functie de
problemele specifice pentru care se constituie.
(4) Din comisiile de specialitate pot face parte si reprezentanti ai
Retelei Euro-Info, ai Delegatiei Comisiei Europene in Romania, ai
organizatiilor internationale active in Romania (Programul Natiunilor Unite
pentru Dezvoltare, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, Banca
Mondiala sau alte organizatii), reprezentanti ai principalelor banci comerciale
din Romania si ai institutiilor de invatamant superior de prestigiu sau ai
institutelor de cercetare cu activitate in domeniul intreprinderilor mici si
mijlocii.
(5) Dupa incheierea dezbaterilor sau efectuarea lucrarii aflate in
examinare, comisia de specialitate va intocmi un raport, care va cuprinde, pe
langa opinia majoritatii membrilor comisiei, si parerile contrare, motivate,
dupa caz.
(6) Rapoartele intocmite de comisiile de specialitate sunt prezentate si
analizate in cadrul sedintelor Comitetului.
Art. 9
(1) Ordinea de zi a sedintelor se intocmeste de catre Secretariatul
Comitetului, pe baza propunerilor membrilor, se aproba de presedintele
Comitetului si se afiseaza pe site-ul Ministerului pentru Intreprinderile Mici
si Mijlocii si Cooperatie, cu cel putin 7 zile calendaristice inainte de data
sedintei.
(2) Convocarea sedintelor Comitetului se face cu cel putin 7 zile
calendaristice inainte de data sedintei de catre Secretariatul Comitetului,
care va transmite fiecarui membru invitatia de participare, ordinea de zi si,
daca este cazul, rapoartele comisiilor de specialitate sau alte materiale
referitoare la temele incluse pe ordinea de zi.
Art. 10
Sedintele Comitetului sunt conduse de presedinte sau de inlocuitorul
acestuia.
Art. 11
(1) In realizarea atributiilor prevazute la art. 5 Comitetul elaboreaza
recomandari.
(2) Recomandarile elaborate de Comitet au rol consultativ si se emit cu
votul majoritatii simple a participantilor. In cazul egalitatii de voturi,
votul presedintelui Comitetului sau al inlocuitorului acestuia este hotarator.
(3) Votul membrilor Comitetului este nominal deschis. Comitetul poate
decide ca anumite recomandari sa fie luate prin vot secret.
Art. 12
(1) Secretariatul Comitetului va consemna dezbaterile sedintei, punctele de
vedere si propunerile formulate de membrii Comitetului, precum si recomandarile
elaborate, in procesul-verbal al sedintei.
(2) La sfarsitul sedintei toti participantii vor semna procesul-verbal
incheiat.
(3) Procesele-verbale impreuna cu documentele informative se comunica
membrilor Comitetului, prin grija Secretariatului, in termen de maximum 7 zile
de la data sedintei.
(4) Recomandarile elaborate de Comitet se transmit de catre Secretariatul
Comitetului, in scris, autoritatilor sau institutiilor publice competente sa le
analizeze si sa le valorifice, precum si organizatiilor neguvernamentale care
deruleaza proiecte si programe pentru dezvoltarea sectorului intreprinderilor
mici si mijlocii.
(5) Concluziile sedintelor Comitetului se aduc la cunostinta publicului,
integral sau in extras, de catre Secretariat, prin publicare pe site-ul
Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, in termen
de maximum 7 zile de la data sedintei, precum si prin transmiterea lor catre
mass-media centrala sau locala, dupa caz.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 13
(1) Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la cererea
membrilor Comitetului.
(2) Modificarile sau completarile prezentului regulament vor fi aprobate
prin ordin al ministrului pentru intreprinderile mici si mijlocii si
cooperatie, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 2
MINISTERELE, INSTITUTIILE SI ORGANIZATIILE
reprezentate in Comitetul consultativ pentru dezvoltarea intreprinderilor mici
si mijlocii
1. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din
Romania
2. Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
3. Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania -
ANEIR
4. Uniunea Nationala a Patronatului Roman
5. Confederatia Nationala a Patronatului Roman
6. Confederatia Patronala din Industria Romaniei
7. Consiliul National al Patronilor din Romania
8. Patronatul National Roman
9. Alianta pentru Dezvoltarea Economica in Romania (ADER)
10. Asociatia Bancilor din Romania
11. Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - UGIR 1903
12. Blocul National Sindical
13. Confederatia Sindicatelor Democratice din Romania
14. Confederatia Nationala a Sindicatelor "Cartel Alfa"
15. Confederatia Sindicala Nationala "Meridian"
16. Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania -
"Fratia"
17. Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse
Fainoase - ROMPAN
18. Federatia Patronala a Industriei Usoare - FEPAIUS
19. Federatia Patronala din Industria Constructiilor de Masini
20. Ministerul Industriei si Resurselor
21. Ministerul Finantelor Publice
22. Ministerul Justitiei
23. Ministerul Integrarii Europene
24. Ministerul Afacerilor Externe
25. Ministerul Tineretului si Sportului
26. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor
27. Ministerul Educatiei si Cercetarii
28. Ministerul Administratiei Publice
29. Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
30. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
31. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
32. Departamentul de Comert Exterior
33. Asociatia Romana de Standardizare
34. Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci
35. Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
36. Agentiile de dezvoltare regionala: Agentia pentru Dezvoltare Regionala
1 Nord Est; Agentia pentru Dezvoltare Regionala 2 Sud Est; Agentia pentru
Dezvoltare Regionala 3 Sud; Agentia pentru Dezvoltare Regionala 4 Sud Vest;
Agentia pentru Dezvoltare Regionala 5 Vest; Agentia pentru Dezvoltare Regionala
6 Nord Vest; Agentia pentru Dezvoltare Regionala 7 Centru; Agentia pentru
Dezvoltare Regionala 8 Bucuresti Ilfov.