DECIZIE Nr. 473 din 4 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 27 din 10 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Iliuta" - S.R.L. din Gataia in Dosarul nr. 1.542/C/2004 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.542/C/2004,
Curtea de Apel Timisoara - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) si (3) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Iliuta" - S.R.L. din Gataia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 contravin
prevederilor art. 1 alin. (3), art. 16, 21, 45, 47, art. 52 alin. (3), art. 53,
art. 56 alin. (2), art. 124 alin. (2) si art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie. In opinia autorului exceptiei "plata anticipata de taxe
judiciare de timbru, fara garantarea dreptatii in contextul in care exista
rea-credinta din partea magistratului, chiar daca timbrarea este onorata partial",
este neconstitutionala in raport cu textele din Legea fundamentala invocate de
acesta.
Instanta de judecata opineaza in sensul respingerii exceptiei, ca
neintemeiata. Astfel, se arata ca dispozitiile legale criticate au menirea de a
asigura acoperirea unei parti din cheltuielile necesare functionarii sistemului
judiciar, precum si de a limita exercitarea abuziva a drepturilor procesuale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul precizeaza ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale, ci, dimpotriva, reglementeaza modul de
indeplinire a obligatiei constitutionale privind taxele datorate pentru
serviciul public al justitiei. In sensul celor aratate se invoca jurisprudenta
Curtii Constitutionale in materie.
Avocatul Poporului considera ca textele criticate sunt constitutionale,
aratand ca exceptiile de la regula timbrarii actiunilor in justitie sunt
stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este, astfel, o modalitate de acoperire,
in parte, a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Examinand incheierea de sesizare a instantei, Curtea constata ca desi in
cuprinsul acesteia instanta de judecata se refera la art. 20 alin. (1) si (3)
din Legea nr. 146/1997, in mod gresit aceasta retine, in dispozitivul
incheierii de sesizare a Curtii Constitutionale, art. 21 alin. (1) si (3) din
Legea nr. 146/1997 ca obiect al exceptiei de neconstitutionalitate.
Analizand notele scrise formulate de autorul exceptiei, rezulta ca aceasta
priveste dispozitiile art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997. Asadar,
Curtea va analiza exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art.
20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997.
Curtea observa ca, ulterior sesizarii sale, Legea nr. 146/1997 a fost
modificata si completata prin Legea nr. 195 din 25 mai 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, dar aceste
modificari nu privesc textul criticat, a carui redactare este urmatoarea:
- Art. 20: "(1) Taxele judiciare de timbru se platesc anticipat. [...]
(3) Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se sanctioneaza
cu anularea actiunii sau a cererii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text autorul exceptiei invoca
incalcarea urmatoarelor texte constitutionale: art. 1 alin. (3) referitor la
statul de drept, democratic si social, art. 16 referitor la egalitatea in
drepturi, art. 21 referitor la accesul liber la justitie, art. 45 referitor la
libertatea economica, art. 47 referitor la nivelul de trai, art. 52 alin. (3)
referitor la dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica, art. 53 referitor
la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, art. 56 alin.
(2) referitor la asezarea justa a sarcinilor fiscale, art. 124 alin. (2)
referitor la infaptuirea justitiei si art. 135 alin. (2) lit. a) referitor la
obligatia statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei
loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare la unele texte
constitutionale invocate si in cauza de fata, iar acele exceptii au fost
respinse ca fiind neintemeiate. Astfel, spre exemplu, prin Decizia nr. 65 din
11 aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 452
din 13 septembrie 2000, si prin Decizia nr. 87 din 27 februarie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 1 aprilie 2003, facand
trimitere si la alte decizii anterioare, Curtea a retinut ca accesul liber la
justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, nu inseamna gratuitate. Nici o
dispozitie constitutionala "nu interzice stabilirea taxelor de timbru in
justitie, fiind justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor
judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de
realizarea actului de justitie. Regula este cea a timbrarii actiunilor in
justitie, exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de
legiuitor".
Atat considerentele, cat si solutiile acestor decizii sunt valabile si in
cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina o
reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale in materie.
Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justitie sunt cheltuieli
publice, la a caror acoperire, potrivit art. 56 alin. (1) din Constitutie,
cetatenii sunt obligati sa contribuie prin taxe, stabilite in conditiile legii.
Atat obligatia de plata a taxelor judiciare, cat si exceptiile stabilite de
lege se aplica deopotriva tuturor cetatenilor aflati in situatii identice,
precum si tuturor litigiilor de aceeasi natura, neexistand discriminari sau
privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie
privind egalitatea in drepturi.
Obligatia si modalitatea de plata a taxelor judiciare de timbru, prevazute
de dispozitiile legale criticate, nu sunt de natura sa ingradeasca exercitiul
vreunui drept fundamental, astfel incat nu se impune examinarea acelor
dispozitii legale prin raportare la art. 53 din Constitutie.
Plata taxelor judiciare de timbru fiind o conditie legala pentru inceperea
proceselor civile, obligatia la plata anticipata a acestor taxe (in unele
cazuri pana la un termen ulterior, stabilit de instanta judecatoreasca) este
justificata, ca si sanctiunea anularii actiunii sau a cererii, in caz de
neplata a acestora.
In ceea ce priveste celelalte texte constitutionale invocate de autorul
exceptiei, Curtea constata ca acestea nu sunt incidente in cauza.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Iliuta" - S.R.L. din Gataia in
Dosarul nr. 1.542/C/2004 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 4 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Maria Bratu