ORDONANTA Nr. 29 din 22 august 1997
privind Codul aerian
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 26 august 1997
In temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Prevederi generale
Sectiunea I
Domeniul de aplicare
Art. 1
Prevederile prezentului Cod aerian se aplica tuturor activitatilor
aeronautice civile si activitatilor aeronautice conexe, precum si tuturor
persoanelor fizice sau juridice, care desfasoara activitati aeronautice civile
in spatiul aerian national si pe teritoriul Romaniei.
Romania are suveranitate deplina si exclusiva asupra spatiului aerian
national, care face obiectul proprietatii publice.
Art. 2
Activitatea aeronautica civila pe teritoriul si in spatiul aerian national
este reglementata prin prezentul Cod aerian, prin actele normative interne din
domeniu, precum si in conformitate cu prevederile Conventiei privind aviatia
civila internationala, semnata la Chicago, ale altor conventii si acorduri
internationale la care Romania este parte.
Sectiunea a II-a
Termeni si definitii
Art. 3
In sensul prezentului Cod aerian se utilizeaza termenii si definitiile de
mai jos:
3.1. Accident: un eveniment legat de utilizarea unei aeronave, care se
produce intre momentul in care o persoana se imbarca la bordul acesteia, cu
intentia si cu dreptul legal de a efectua un zbor, si momentul cand toate
persoanele aflate la bord sunt debarcate, si in cursul caruia:
a) o persoana este ranita grav sau mortal datorita faptului ca se gaseste:
- in sau pe aeronava;
- in contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat in
aeronava;
- in contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu partile
care se detaseaza din aceasta;
- expusa direct aspiratiei sau suflului motoarelor sau elicelor;
b) aeronava sufera deteriorari sau o ruptura de structura care:
- altereaza caracteristicile de rezistenta structurala, de performanta
si
de zbor, si care,
- in mod normal, ar necesita o reparatie importanta, care nu poate fi
facuta cu mijloacele obisnuite, sau inlocuirea elementelor
deteriorate;
c) aeronava a fost distrusa;
d) aeronava a disparut sau este total inaccesibila.
Aeronava este considerata disparuta cand cautarile oficiale s-au incheiat
si epava nu a fost localizata;
e) s-au produs cumulat faptele prevazute la lit. a), b), c) si d).
Se exclud din categoria accidentelor urmatoarele situatii:
- la lit. a), decesul la bordul aeronavelor, provenit dintr-o cauza
naturala; ranirea grava sau decesul oricarei persoane de la bord, ca urmare a
unei tentative de sinucidere; ranirea grava sau mortala la bordul aeronavei,
provocata de catre o alta persoana; ranirea grava sau mortala care nu rezulta
direct din exploatarea la sol sau in zbor a aeronavei; ranirile datorate
pasagerilor clandestini care se ascund in afara zonelor care sunt, in mod
normal, accesibile pasagerilor si echipajului;
- la lit. a), b), c) si d), cazurile privind pana de motor sau avarierea
motorului, atunci cand deteriorarea este limitata la motor sau la accesoriile
sale, sau cand este vorba despre deteriorari limitate la elice, la
extremitatile aripii, la antene, pneuri, frane, carenaje sau mici perforatii in
invelis.
3.2. Act de interventie ilicita: un act de:
a) violenta impotriva unei persoane la bordul unei aeronave in zbor, daca
acel act poate sa pericliteze siguranta aeronavei respective;
b) distrugere a unei aeronave in serviciu sau provocare de avarii unei
astfel de aeronave, care o fac indisponibila pentru zbor sau care ii pot
periclita siguranta in zbor;
c) amplasare sau favorizare a amplasarii intr-o aeronava aflata in
serviciu, prin orice mijloace, a unui dispozitiv sau a unei substante care
poate distruge acea aeronava sau ii poate provoca avarii care sa o faca indisponibila
pentru zbor ori care ii pot periclita siguranta in zbor;
d) distrugere sau avariere a mijloacelor de navigatie aeriana sau de
interventie in functionarea lor, daca un asemenea act poate periclita siguranta
aeronavelor in zbor;
e) comunicare intentionata a unor informatii false, punand astfel in
pericol siguranta unei aeronave in zbor;
f) folosire ilegala si in mod intentionat a oricarui dispozitiv, substanta
sau arma pentru:
- producerea unui act de violenta impotriva unei persoane, care ii
provoaca ranirea grava sau moartea pe un aeroport care deserveste aviatia
civila;
- distrugerea sau avarierea grava a facilitatilor care apartin aviatiei
civile sau a aeronavelor care nu sunt in serviciu, dar se afla pe acel aeroport,
ori pentru intreruperea serviciilor aeroportului, daca un asemenea act pune in
pericol sau poate periclita siguranta aeroportului.
3.3. Activitati aeronautice civile: totalitatea activitatilor legate de
proiectarea, constructia, atestarea, reparatia, intretinerea si exploatarea
aeronavelor si a aerodromurilor, de dirijarea traficului aerian, de pregatirea
personalului aeronautic, precum si a activitatilor conexe acestora;
3.4. Activitati aeronautice conexe: activitatile care au ca obiect
aprovizionarea cu piese de schimb si materiale necesare functionarii
aeronavelor;
3.5. Administrator al aerodromului: persoana fizica sau juridica care
conduce si gestioneaza un aerodrom aflat in proprietatea publica sau in
proprietatea privata a unor persoane fizice sau juridice;
3.6. Aerodrom: suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata a fi utilizata, in
totalitate sau in parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a
aeronavelor. Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeste
heliport.
3.7. Aeronava: aparatul care se poate mentine in atmosfera cu ajutorul
altor reactii ale aerului decat cele asupra suprafetei pamantului;
3.8. Aeronave de stat: aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale
sau de politie;
3.9. Aeroport: aerodromul deschis pentru operatiuni comerciale de transport
aerian;
3.10. Aeroport international: aeroportul nominalizat ca aeroport de intrare
si de plecare, destinat traficului international al aeronavelor, si in care
sunt asigurate facilitatile de control pentru trecerea frontierei de stat,
pentru controlul vamal, de sanatate publica, pentru controlul veterinar si
fitosanitar, precum si pentru alte facilitati similare;
3.11. Agenti aeronautici civili: orice persoana juridica autorizata sa
desfasoare activitati in domeniul aeronauticii civile;
3.12. Ancheta administrativa: activitatea concreta de identificare, de
strangere si de analiza a informatiilor pentru determinarea cauzelor, emiterea
concluziilor si, pe baza lor, stabilirea unor recomandari privind securitatea
zborurilor, precum si pentru formularea unor propuneri si recomandari de
imbunatatire a activitatilor in vederea prevenirii accidentelor si incidentelor
de aviatie;
3.13. Audit: inspectia sau examinarea oficiala in vederea determinarii
eficientei, sigurantei, calitatii si altele;
3.14. Autorizarea operatorului aerian: constatarea indeplinirii de catre un
operator aerian a conditiilor prevazute de reglementarile aeronautice romane,
in vederea eliberarii unui Certificat sau Autorizatie de operator aerian;
3.15. Autorizatie de operator aerian: documentul care atesta autorizarea
unui operator aerian sa efectueze activitati de lucru aerian sau de aviatie generala;
3.16. Certificat de operator aerian: documentul care atesta capacitatea
unui operator aerian de a efectua activitati de transport aerian public;
3.17. Certificat de navigabilitate: documentul individual, obligatoriu la
bordul fiecarei aeronave, prin care se atesta navigabilitatea acesteia;
3.18. Drept de trafic: dreptul unui operator aerian autorizat de a
transporta pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta pe o ruta aeriana care
deserveste doua sau mai multe aeroporturi interne sau internationale;
3.19. Facilitati: activitatile desfasurate pe un aeroport, legate de
intrarea si iesirea aeronavelor, a persoanelor, a bagajelor, a marfurilor, a
postei si altele asemenea, cu dotarile tehnice de aviatie si de alta natura;
3.20. Incident: un eveniment, altul decat un accident, asociat cu
utilizarea unei aeronave, care afecteaza sau ar putea afecta siguranta
exploatarii;
3.21. Licenta de lucru in perimetrul infrastructurii aeroportuare: document
individual prin care se acorda unui agent economic dreptul de a desfasura
activitati in perimetrul infrastructurii aeroportuare;
3.22. Licenta de transport aerian: document individual prin care se acorda
unui operator aerian autorizat drepturi de trafic pe o ruta aeriana care
deserveste doua sau mai multe aeroporturi interne sau internationale;
3.23. Navigabilitate: caracteristica aeronavei pregatite pentru zbor,
constand in conformarea acesteia la prevederile reglementarilor de
admisibilitate la zbor a unei aeronave;
3.24. Operarea aeronavei: folosirea aeronavei pentru scopuri de navigatie
aeriana care include navigarea aeronavei. Orice persoana fizica sau juridica
care efectueaza operatiuni cu aeronave, cu sau fara drept legal de comanda
asupra aeronavei, va fi considerata angajata in operarea aeronavei in intelesul
prezentului cod aerian.
3.25. Operator aerian: persoana fizica sau juridica angajata sau care isi
propune sa se angajeze in operarea aeronavelor;
3.26. Pilot comandant: pilotul responsabil cu comanda si siguranta aeronavei
pe durata zborului;
3.27. Reglementari aeronautice: norme, proceduri sau standarde specifice
activitatilor aeronautice civile;
3.28. Securitate aeronautica: ansamblu de masuri, resurse materiale si
forte umane, coordonate, mobilizate si utilizate in scopul protectiei
aeronauticii civile impotriva actelor de interventie ilicite;
3 29. Serviciu de trafic aerian: termen generic desemnand, in mod variat,
serviciul de informare a zborurilor, serviciul de alarmare, cautare si salvare,
serviciul consultativ privind traficul aerian, serviciul de coordonare,
dirijare si control regional, serviciul controlului de apropiere sau serviciul
controlului de aerodrom;
3.30. Servitute aeronautica: sarcina impusa asupra unui imobil pentru uzul
si utilitatea unui imobil aeronautic;
3.31. Siguranta zborului: capacitate a activitatii aeronautice constand in
evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a
producerii de pagube materiale;
3.32. Tehnica aeronautica: tehnica folosita in aeronautica, care intra sub
incidenta normelor privind siguranta zborului;
3.33. Trafic aerian: ansamblul de aeronave aflate in zbor intr-un spatiu
aerian determinat si, respectiv, de aeronave care se afla in suprafata de
manevra a unui aerodrom.
CAP. 2
Administrarea aviatiei civile in Romania
Art. 4
Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale si de autoritate de stat in domeniul aviatiei
civile, are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia de dezvoltare a aviatiei civile, in conformitate cu
politica economica a Guvernului si cu planurile de dezvoltare a
transporturilor;
b) emite, in conformitate cu strategia de dezvoltare, reglementarile
aeronautice specifice care stau la baza serviciilor de transport aerian si a
exploatarii infrastructurii aferente activitatilor de aviatie civila;
c) reprezinta Romania in organismele internationale specifice la nivel de
stat si guvernamental, stabileste legaturile cu celelalte ministere, autoritati
publice si organizatii;
d) asigura administrarea proprietatii publice din domeniul aviatiei civile;
e) emite reglementari obligatorii de licentiere si de autorizare a
agentilor aeronautici care efectueaza sau vor efectua activitati de transport
aerian si stabileste conditiile de acordare, suspendare sau anulare a
licentelor si a autorizatiilor;
f) emite reglementari aeronautice obligatorii privind siguranta traficului
in transporturile aeriene si supravegheaza respectarea acestora;
g) emite reglementari aeronautice obligatorii pentru efectuarea
transporturilor aeriene de marfuri periculoase;
h) asigura reglementarea si organizarea circulatiei aeronavelor civile in
spatiul aerian national, in colaborare cu organele specializate ale
Ministerului Apararii Nationale;
i) coordoneaza sistemul de securitate in domeniul aviatiei civile;
j) ancheteaza incidentele si accidentele din domeniul aviatiei civile;
k) organizeaza si exercita activitatile de registru, de inspectie si de
control in aviatia civila;
l) asigura certificarea tehnicii de aviatie civila;
m) organizeaza examene si emite atestate, certificate, licente si brevete
pentru personalul aeronautic civil;
n) gestioneaza frecventele de telecomunicatii alocate pentru aviatia
civila;
o) aproba survolarea spatiului aerian al Romaniei, decolarea si aterizarea
aeronavelor civile de pe si pe aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei;
p) autorizeaza efectuarea de lucrari in zonele de siguranta si de protectie
a infrastructurilor de transport aerian de interes public;
r) asigura asistenta operatiunilor de cautare si de salvare a aeronavelor
aflate in primejdie;
s) coordoneaza sistemul national de facilitati aeronautice;
t) emite reglementari pentru uniformizarea definitiilor si a abrevierilor
utilizate in aviatia civila, in conformitate cu legislatia internationala.
Art. 5
Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare de competenta,
prin institutii publice sau societati comerciale autorizate, elaborarea si
punerea in aplicare a reglementarilor aeronautice corespunzatoare, pregatirea
profesionala si perfectionarea personalului aeronautic civil, certificarea si
inmatricularea aeronavelor civile, inspectia si controlul acestora, anchetarea
incidentelor si a accidentelor de aviatie civila, precum si controlul tehnic si
inspectia de siguranta a zborului si securitate aeronautica pentru transportul
aerian.
Institutiile publice si societatile comerciale prevazute la alineatul
precedent se vor finanta integral din tarife, taxe si comisioane obtinute din
prestatii specifice.
CAP. 3
Spatiul aerian national
Sectiunea I
Generalitati
Art. 6
Spatiul aerian national reprezinta coloana de aer situata deasupra
teritoriului de suveranitate al Romaniei, pana la limita inferioara a spatiului
extraatmosferic.
In spatiul aerian national se desfasoara atat trafic aerian civil, cat si
trafic aerian militar.
Art. 7
Spatiul aerian national cuprinde:
a) spatiul de circulatie aeriana reprezentand portiunea din spatiul aerian
national, unde se permite activitatea aeronautica in aer si pe terenurile
destinate decolarilor si aterizarilor, indiferent de apartenenta si de natura
activitatii de zbor;
b) zonele rezervate reprezentand portiunile din spatiul aerian national,
destinate activitatilor aeronautice de scoala, de sport aeronautic, de
incercare si de omologare a aeronavelor, de natura utilitara si altele
similare;
c) zonele reglementate constituite din zone periculoase, zone
restrictionate sau zone interzise, precum si caile aeriene conditionale si
zonele de activitate comuna la granita.
Art. 8
Sunt asimilate, din punct de vedere al navigatiei aeriene, cu spatiul
aerian national:
a) spatiul aerian de deasupra zonei internationale a Marii Negre, alocat de
Organizatia Aviatiei Civile Internationale (O.A.C.I.) in baza acordurilor
regionale de navigatie aeriana;
b) spatiul aerian al altor tari, stabilit prin acorduri si conventii
internationale, cu delegarea permanenta sau pe termen limitat, in scopul
asigurarii serviciilor de trafic aerian, si numai pe durata delegarii.
Art. 9
Clasificarea spatiului aerian national, din punct de vedere al asigurarii
serviciilor de trafic aerian, se stabileste in conformitate cu standardele
elaborate de organizatiile internationale de aviatie civila la care Romania
este parte.
Art. 10
In timp de pace, Ministerul Transporturilor, impreuna cu Ministerul
Apararii Nationale, organizeaza spatiul aerian national si stabileste
principiile si regulile de folosire a acestuia.
Sectiunea a II-a
Circulatia aeronavelor
Art. 11
Reglementarile in domeniul circulatiei aeronavelor in spatiul aerian
national sunt obligatorii pentru toate aeronavele civile, indiferent de
categoria si de nationalitatea acestora.
Aeronavele militare sunt supuse prevederilor alin. 1, atunci cand zborul
lor se efectueaza in spatiul aerian national repartizat aviatiei civile.
Art. 12
In spatiul aerian national, zborul aeronavelor este permis dupa cum
urmeaza:
a) aeronavelor civile, in baza programarii sau a autorizatiei de survol;
b) aeronavelor de stat romanesti, in conformitate cu reglementarile
specifice;
c) aeronavelor militare straine, inclusiv celor care transporta trupe,
armament, tehnica de lupta, materiale periculoase si orice alte tipuri de
incarcatura, care, prin natura lor, pot afecta siguranta nationala, in baza
autorizatiei de survol acordate de Ministerul Transporturilor, cu avizul
Ministerului Apararii Nationale.
Art. 13
Toate aeronavele civile care survoleaza teritoriul Romaniei au obligatia
achitarii unor tarife pentru utilizarea instalatiilor si serviciilor de trafic
aerian.
Tarifele prevazute la alin. 1 sunt nediscriminatorii pentru aceleasi
categorii de zboruri, indiferent de nationalitatea operatorilor aerieni si a
statului de inmatriculare.
Sunt scutite de la plata tarifelor prevazute la alin. 1 urmatoarele
categorii de aeronave:
a) aeronavele de stat romanesti:
b) aeronavele de stat straine pentru care exista acorduri bilaterale in
acest sens, la cererea institutiei romanesti interesate;
c) aeronavele civile romanesti care executa misiuni oficiale, prezidentiale
sau guvernamentale, iar in cazul celor straine, pe baza de reciprocitate;
d) aeronavele care apartin Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii Rosii si
Semilunii Rosii;
e) aeronavele civile care efectueaza misiuni de cautare si de salvare sau
transporta personal si materiale in cadrul acestor misiuni;
f) aeronavele care, efectueaza misiuni umanitare si de ajutorare urgenta;
g) aeronavele care, decoland de pe un aeroport romanesc, sunt nevoite sa
revina pe un aeroport romanesc din cauze tehnice, din cauza conditiilor meteorologice
nefavorabile sau a unor situatii de forta majora;
h) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
Pot fi scutite, total sau partial, de plata tarifelor prevazute la alin. 1
si alte categorii de aeronave sau zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor.
Sectiunea a III-a
Aterizarea si decolarea aeronavelor civile
Art. 14
Decolarea si aterizarea aeronavelor civile se efectueaza numai pe
aerodromurile civile autorizate corespunzator.
Art. 15
Este interzis ca aeronavele civile sa decoleze sau sa aterizeze pe alte
aerodromuri civile decat cele autorizate, cu exceptia cazurilor de forta
majora, pentru practicarea unor sporturi aeronautice, aeronavelor care
aterizeaza din dispozitia autoritatilor romane competente, precum si a altor
aeronave pentru care se stabilesc derogari de la prevederile acestui articol
prin reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor.
Sectiunea a IV-a
Raporturi juridice la bordul aeronavei civile
Art. 16
Raporturile juridice petrecute la bordul aeronavelor civile inmatriculate
in Romania, precum si statutul juridic al incarcaturii aflate la bordul
acestora, in timpul unui zbor international, dincolo de granitele Romaniei,
sunt reglementate de legislatia romana.
Prevederile legislatiei romane se aplica si aeronavelor civile
neinmatriculate in Romania, precum si echipajului si calatorilor aflati la
bordul lor, in timpul in care aceste aeronave zboara in spatiul aerian al
Romaniei, cu derogarile stabilite de acordurile si conventiile internationale
la care Romania este parte.
CAP. 4
Nationalitatea si drepturile asupra aeronavelor civile
Sectiunea I
Nationalitatea si inmatricularea aeronavelor civile
Art. 17
Aeronavele civile romane pot zbura in spatiul aerian national numai daca
sunt inmatriculate in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor civile,
tinut de Ministerul Transporturilor.
Fac exceptie de la prevederile alin. 1 aeronavele civile stabilite prin
reglementari aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor.
Aeronavele de stat romanesti pot efectua operatiuni aeriene civile si fara
a fi inmatriculate in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor civile,
daca indeplinesc cerintele de navigabilitate pentru astfel de zboruri si sunt
identificate de catre ministerul care are jurisdictia asupra acestora, in
conformitate cu reglementarile special emise in acest scop de catre institutia
respectiva.
Operatorii aerieni romani pot executa operatiuni aeriene civile cu aeronave
inmatriculate in alt stat, pentru perioade limitate de timp, dupa ce au obtinut
dreptul de folosinta in temeiul unui contract de inchiriere pe o durata
determinata, cu respectarea reglementarilor emise in acest sens de Ministerul
Transporturilor.
Art. 18
O aeronava civila poate fi inregistrata in Registrul unic de inmatriculare
a aeronavelor civile, numai daca:
a) poseda un certificat de navigabilitate valid, emis sau echivalat de
Ministerul Transporturilor;
b) satisface cerintele reglementarilor nationale privind nivelul de zgomot
si de emisii toxice;
c) nu este inregistrata in alt stat si satisface una din urmatoarele
situatii:
- apartine unei persoane fizice sau juridice romane ori unui cetatean
strain cu domiciliul sau resedinta in Romania, sau unei persoane juridice
straine, constituita in mod legal, care desfasoara activitati economice in
conformitate cu legislatia romana, iar aeronava civila respectiva isi are baza
si este, in principal, utilizata in Romania, sau
- apartine unei persoane fizice sau juridice a unui stat strain cu care
Romania a incheiat o conventie prin care cele doua state isi acorda, reciproc,
tratamentul national in ce priveste regimul de inmatriculare a aeronavelor
civile, sau
- apartine Guvernului sau statului roman.
Certificatul de inmatriculare emis de Ministerul Transporturilor va contine
datele de identificare a aeronavei civile, insemnul de nationalitate si marca
de ordine, care vor fi inscriptionate in mod vizibil pe aeronava civila, cat si
datele de identificare a detinatorului si/sau a proprietarului.
Art. 19
Prin inmatricularea in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor
civile, aeronava respectiva capata nationalitatea romana.
Inmatricularea unei aeronave civile in Registrul unic de inmatriculare a
aeronavelor civile si certificatul de inmatriculare nu constituie dovada
detinerii legale sau a proprietatii asupra aeronavei civile in nici o actiune
juridica in care detinerea sau proprietatea aeronavei respective este in
litigiu.
Art. 20
Metodologia inmatricularii in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor
civile, precum si prevederile privind emiterea, suspendarea sau revocarea
certificatului de inmatriculare sunt continute in reglementari aeronautice
specifice, emise de Ministerul Transporturilor.
Sectiunea a II-a
Drepturile asupra aeronavelor civile
Art. 21
Sunt recunoscute, fara discriminare, persoanelor fizice sau juridice,
romane sau straine, urmatoarele drepturi reale asupra aeronavelor civile:
a) dreptul de proprietate;
b) dreptul de folosinta in temeiul unui contract de inchiriere incheiat pe
o durata determinata, in care caz locatarul capata si calitatea de detinator;
c) dreptul detinatorului legal de a dobandi proprietatea prin cumparare, in
care caz cumparatorul capata calitatea de proprietar;
d) dreptul de a ipoteca ori a greva aeronava civila sau componente ale
acesteia drept garantie a platii unei datorii, cu conditia ca un asemenea drept
sa fie legal constituit conform legii statului de inmatriculare si transcris in
registrul de sarcini al statului de inmatriculare a aeronavei civile.
Art. 22
Actele de proprietate sau de transmitere a proprietatii, de constituire de
ipoteci sau a altor drepturi reale care privesc o aeronava civila sunt
reglementate de legislatia nationala si se inscriu in Registrul unic de
inmatriculare a aeronavelor civile.
Inscrierea in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor civile nu este
constitutiva de drepturi si are ca efect numai opozabilitatea fata de terti a
dreptului inscris.
CAP. 5
Aerodromurile civile
Art. 23
Aerodromurile civile pot fi proprietate publica sau proprietate privata a
persoanelor fizice sau juridice, iar din punct de vedere operational pot fi
deschise sau inchise circulatiei aeriene publice.
Art. 24
Infiintarea, functionarea si dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse
reglemetarilor aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor cu
avizul ministerelor interesate, prin care se stabilesc cerintele tehnice,
operationale si procedurale.
Art. 25
Aerodromurile civile pot fi administrate de persoane juridice romane sau de
persoane fizice cu domiciliul permanent in Romania.
Art. 26
Toate aerodromurile civile deschise pentru operarea aeronavelor civile
trebuie sa fie autorizate de catre Ministerul Transporturilor din punct de
vedere al indeplinirii cerintelor tehnice, operationale, de siguranta zborului,
de securitate aeronautica si de protectie a mediului, potrivit standardelor
internationale acceptate de Romania.
Ministerul Transporturilor va tine un registru al tuturor aerodromurilor
civile autorizate din Romania.
Art. 27
Toate aeronavele civile care executa zboruri internationale cu
originea/destinatia Romania sunt obligate sa decoleze si sa aterizeze pe un
aeroport deschis traficului aerian international.
Art. 28
Administratorii aerodromurilor civile au obligatia de a asigura toate
conditiile necesare pentru aterizarea si decolarea in siguranta a aeronavelor,
protectia si serviciile necesare aeronavelor la sol, precum si pentru lupta
impotriva incendiilor, iar in aeroporturi, ordinea, securitatea si protectia
impotriva actelor ilicite, precum si, dupa caz, existenta facilitatilor de
vama, granita, ambulanta, fitosanitare, sanitar-veterinare si sanitar-umane.
Art. 29
Agentii economici si, dupa caz, organele specifice ale autoritatii de stat
(vama, frontiera, politie si altele), care desfasoara activitati pe aerodromuri
civile, au obligatia de a respecta normele stabilite, in temeiul prezentului
cod aerian si al reglementarilor aeronautice, de catre administratorii acestora
in interesul public si al dezvoltarii transporturilor aeriene.
Agentii economici care desfasoara activitati in perimetrul infrastructurii
aeroportuare trebuie sa detina o licenta de lucru in acest perimetru, eliberata
de Ministerul Transporturilor.
Art. 30
Instalatiile si echipamentele aeroportuare, inclusiv cele radioelectrice si
meteorologice, precum si serviciile de navigatie aeriana sunt accesibile
tuturor aeronavelor civile.
Art. 31
Tarifele, taxele si redeventele stabilite pentru utilizarea facilitatilor
aeroportuare prevazute la art. 30 se aplica nediscriminatoriu, indiferent de
nationalitatea aeronavei civile, si se publica in conformitate cu
reglementarile internationale de aviatie.
Sunt scutite de la plata tarifelor, taxelor si redeventelor prevazute la
alin. 1 urmatoarele categorii de aeronave:
a) aeronavele de stat romanesti;
b) aeronavele de stat straine, pentru care exista acorduri bilaterale in
acest sens, la cererea institutiei romanesti interesate;
c) aeronavele civile romanesti, care executa misiuni oficiale,
prezidentiale sau guvernamentale, iar in cazul celor straine, pe baza de
reciprocitate;
d) aeronavele care apartin Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii Rosii si
Semilunii Rosii;
e) aeronavele civile care efectueaza misiuni de cautare si de salvare sau
transporta personal si materiale in cadrul acestor misiuni;
f) aeronavele care efectueaza misiuni umanitare si de ajutorare urgenta;
g) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze datorita unor cauze tehnice,
din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de forta
majora;
h) aeronavele care aterizeaza din dispozitia autoritatilor romanesti
competente;
i) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
Pot fi scutite, total sau partial, de la plata tarifelor prevazute la alin.
1 si alte categorii de aeronave civile sau zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor.
CAP. 6
Personalul aeronautic civil
Sectiunea I
Prevederi generale
Art. 32
In aeronautica civila functioneaza personal aeronautic civil, personal de
alte specialitati, precum si personal administrativ si auxiliar.
Art. 33
Personalul aeronautic civil cuprinde:
- personal aeronautic civil navigant;
- personal aeronautic civil nenavigant.
Personalul aeronautic civil trebuie sa fie titularul unui brevet sau unui
certificat corespunzator si al unei licente in termen de valabilitate, emise de
Ministerul Transporturilor.
Art. 34
Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor
civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord,
radiotelegrafisti;
b) personalul tehnic sau auxiliar de la bordul aeronavelor civile,
calificat pentru tipul sau categoria respectiva de aeronava civila, care,
neparticipand la conducerea acestora, exercita la bord servicii cu privire la
pasageri, marfuri sau aparatura speciala a aeronavelor civile in zbor,
activitati de control tehnic oficial, la sol si in zbor, in vederea constatarii
starii de navigabilitate.
Orice alta persoana aflata la bordul unei aeronave civile este considerata
pasager si nu are calitatea de personal aeronautic civil navigant.
Art. 35
Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde personalul tehnic
calificat, care lucreaza direct la planificarea si pregatirea operationala a
zborurilor, la proiectarea, construirea, controlul, omologarea, certificarea,
pregatirea, exploatarea, intretinerea si repararea tehnicii aeronautice.
Sectiunea a II-a
Comandantul si echipajul aeronavei civile
Art. 36
Echipajul aeronavei civile este constituit din personal cu calificare
corespunzatoare, care desfasoara activitati la bord in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
Echipajul se afla in subordinea comandantului de aeronava civila si este
desemnat de catre operatorul aerian, pentru fiecare zbor in parte.
Art. 37
Functia de comandant de aeronava civila este indeplinita de pilotul
comandant, calificat pentru categoria, clasa si tipul aeronavei civile
respective si avand licenta in termen de valabilitate.
Calitatea de comandant de aeronava civila incepe din momentul incredintarii
misiunii si se pastreaza pana la terminarea acesteia.
Comandantul aeronavei civile care remorcheaza alte aeronave este
comandantul acestora pana la declansarea lor.
Art. 38
Comandantul de aeronava civila raspunde de pregatirea fiecarui zbor in
parte. El este obligat, in acest scop:
a) sa stabileasca impreuna cu intregul echipaj elementele de navigatie si
de zbor si sa constate starea normala si pregatirea corespunzatoare a
persoanelor care compun echipajul;
b) sa verifice documentele de bord ale aeronavei civile;
c) sa verifice starea tehnica a aeronavei civile, a motoarelor,
instalatiilor si a aparaturii de bord;
d) sa constate daca alimentarea aeronavei civile cu combustibil si
lubrifianti este suficienta pentru indeplinirea misiunii;
e) sa verifice indeplinirea conditiilor cerute de certificatul de
navigabilitate al aeronavei civile, privitoare la incarcatura, precum si la
justa ei repartizare.
Comandantul de aeronava civila trebuie sa refuze decolarea, daca constata
nereguli cu ocazia indeplinirii sarcinilor prevazute in prezentul articol.
Art. 39
In timpul misiunii, comandantul de aeronava civila raspunde fata de
entitatea care i-a incredintat misiunea, de executarea ei in bune conditii, de
stricta respectare a dispozitiilor prezentului cod aerian, privitoare la
zboruri, si a reglementarilor de circulatie aeriana, de comportare si
disciplina a echipajului in zbor si la sol, precum si de folosirea si pastrarea
aeronavei civile in bune conditii de zbor.
In timpul escalelor sau al oricaror alte aterizari pe durata misiunii,
raspunderea comandantului de aeronava civila inceteaza cu privire la aeronava,
cu privire la pasageri si la incarcatura, din momentul predarii aeronavei, dupa
coborarea persoanelor imbarcate si a intregului echipaj. Responsabilitatea
comandantului este angajata din nou, in momentul reluarii in primire a
aeronavei civile.
In timpul zborului, comandantul de aeronava civila nu-si poate delega
atributiile sale. Daca insa comandantul de aeronava civila este impiedicat, din
orice cauza, in cursul zborului sau la sol, sa-si indeplineasca functia si, in
lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane pentru a-l inlocui, functia de
comandant de aeronava civila va fi exercitata de ceilalti membri ai echipajului
de conducere, in ordinea urmatoare: copilot, navigator, mecanic de bord si
radiotelegrafist.
Art. 40
Comandantul unei aeronave civile aflate in zbor are jurisdictie asupra
intregului personal aeronautic civil aflat la bord.
Dispozitiile date de comandantul de aeronava civila in timpul zborului
trebuie sa fie executate intocmai de toate persoanele imbarcate.
Comandantul de aeronava civila are putere disciplinara pentru realizarea
misiunii in bune conditii, putand aplica, impotriva persoanelor care nu executa
dispozitiile sale, masurile pe care le considera de cuviinta. El poate debarca
pe oricare membru al echipajului si pe oricare pasager la o escala
intermediara, pentru motive determinate de siguranta zborului si de pastrarea
ordinii in aeronava civila.
In caz de primejdie, comandantul de aeronava civila este dator sa ia toate
masurile pentru salvarea pasagerilor, a echipajului si a incarcaturii. De
asemenea, pentru salvarea aeronavei civile, el poate ordona delestarea ei.
Comandantul unei aeronave civile isi mentine, in cazul unui accident de
zbor, toate indatoririle sale, pana in momentul cand organul in drept il
elibereaza de misiunea pe care o indeplineste cu aceasta aeronava.
Art. 41
La sol, comandantul de aeronava civila are obligatia sa intreprinda
demersurile necesare in cazul unei retineri a aeronavei sale sau in cazul unor
masuri luate cu privire la echipaj, pasageri sau incarcatura.
Art. 42
In lipsa unei imputerniciri speciale, comandantul de aeronava civila nu are
voie sa instraineze, sub nici o forma, aeronava, parti din aeronava sau orice
alte bunuri din inventarul ei.
Art. 43
Prin derogare de la prevederile art. 37, se poate insarcina in functia de
comandant de aeronava civila si o alta persoana decat pilotul comandant.
Obligatiile si raspunderile pentru executarea misiunii se impart intre
comandantul de aeronava civila si pilotul comandant, dupa cum urmeaza:
- pilotul comandant, de la decolarea si pana la aterizarea aeronavei
civile, este insarcinat si raspunde de conducerea tehnica si de siguranta
aeronavei in zbor, putand lua orice masuri pentru realizarea sigurantei
zborului;
- comandantul de aeronava este insarcinat si raspunde, in conformitate cu
dispozitiile prezentului cod aerian, de executarea misiunii in bune conditii,
pentru toate celelalte operatiuni care nu privesc conducerea propriu-zisa si
siguranta aeronavei in zbor.
CAP. 7
Transportul aerian public si in interes propriu
Sectiunea I
Generalitati
Art. 44
Operatiunile aeriene civile, care pot fi efectuate pe teritoriul Romaniei,
pot fi impartite dupa cum urmeaza:
a) operatiuni de transport aerian;
b) operatiuni de lucru aerian;
c) operatiuni de aviatie generala.
Sectiunea a II-a
Transporturile aeriene publice
Art. 45
Transporturile aeriene publice sunt transporturile de pasageri, bagaje,
marfuri si posta, executate pe baze comerciale de catre operatori aerieni care
poseda certificat de operator aerian si licenta de transport aerian, prin curse
regulate sau neregulate. Transporturile aeriene internationale de pasageri,
bagaje, marfuri si posta sunt supuse conventiilor internationale in domeniul
transporturilor aeriene, la care Romania este parte.
Art. 46
Transporturile aeriene publice se executa pe baza de contract de transport,
incheiat intre operatorul aerian si pasager sau expeditorul de marfa si/sau
posta.
Prin contractul de transport aerian, operatorul aerian se obliga sa duca pe
calea aerului la destinatie pasagerii, bagajele, marfa si/sau posta, iar
beneficiarul, sa plateasca pretul transportului.
Art. 47
Operatorul aerian raspunde pentru orice prejudiciu care a produs decesul
sau vatamarea sanatatii pasagerilor ori avarierea sau pierderea bagajelor, a
marfii si/sau a postei.
Regimul raspunderii operatorului aerian este, pentru transporturile aeriene
internationale, stabilit in conformitate cu conventiile si intelegerile
internationale la care Romania este parte, iar pentru transporturile aeriene
interne, in conformitate cu prevederile dreptului comun, in masura in care nu
s-a stabilit altfel printr-o lege speciala.
Art. 48
Transporturile aeriene publice efectuate prin curse regulate sunt
transporturile aeriene executate dupa orare publicate si rute prestabilite,
destinate a asigura legatura intre doua sau mai multe aeroporturi si in care
capacitatea comerciala disponibila este pusa la dispozitie publicului, contra
cost.
Art. 49
Transporturile aeriene publice, altele decat cele prevazute la art. 48, se
efectueaza prin curse neregulate.
Art. 50
Operatorii aerieni romani pot efectua transporturi aeriene publice interne
si internationale, prin curse regulate sau neregulate, pe baza licentei de
transport aerian, eliberata de Ministerul Transporturilor.
Exceptiile de la prevederile alin. 1 se stabilesc de catre Ministerul
Transporturilor prin reglementari specifice.
Operatorii aerieni straini pot efectua transporturi aeriene prin curse
regulate sau neregulate, spre sau dinspre Romania, pe baza drepturilor de
trafic acordate de Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor emite reglementari aeronautice privind desfasurarea
activitatilor de transport aerian public, pe care le publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Sectiunea a III-a
Transporturile aeriene in interes propriu
Art. 51
Transporturile aeriene executate de persoane fizice in vederea asigurarii
deplasarii in interes personal, precum si transporturile aeriene organizate de
persoanele fizice sau juridice pentru activitatile proprii cu aeronave civile
proprii, sunt transporturi aeriene in interes propriu.
CAP. 8
Aviatia generala si lucrul aerian
Art. 52
Activitatile de lucru aerian sunt cele efectuate de operatori aerieni
pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sanatatii publice si
protectiei mediului, de cautare si salvare, cercetare stiintifica, fotografiere,
monitorizare, publicitate, precum si in alte scopuri, pe baza autorizatiei de
operator aerian, eliberata de Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor emite reglementarile privind desfasurarea
activitatilor de lucru aerian pe teritoriul Romaniei, pe care le publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 53
Activitatile de aviatie generala reprezinta zborurile care nu fac parte din
categoriile prevazute la art. 48, 49 si 52, care includ zboruri in interes
propriu, particulare si de agrement, de antrenament, scoala si sportive.
Sunt zboruri in interes propriu transporturile aeriene efectuate de
detinatorii de aeronave civile pentru nevoile proprii activitatii lor.
Zborurile particulare si de agrement sunt efectuate de detinatorii
particulari de aeronave civile, persoane fizice, exclusiv in scop nelucrativ.
Ministerul Transporturilor emite reglementarile aeronautice privind
desfasurarea activitatilor de aviatie generala, pe care le publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
CAP. 9
Protectia mediului
Art. 54
Protectia mediului reuneste toate activitatile ce au ca scop evaluarea si
minimalizarea impactului aviatiei civile asupra mediului, datorat zgomotului
produs de aeronavele civile, emisiilor motoarelor de aviatie, evacuarii
substantelor folosite la spalarea, degivrarea si tratarea aeronavelor civile,
sau in cadrul altor activitati din domeniul aeronautic.
Art. 55
Ministerul Transporturilor emite Declaratie de politica a mediului, care va
statua principiile directoare, limitarile si masurile corespunzatoare in acest
domeniu.
Art. 56
In scopul protectiei mediului, Ministerul Transporturilor poate
restrictiona operarea aeronavelor civile pe aeroporturile din Romania sau in
spatiul aerian national.
Art. 57
Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, stabileste aeroporturile din Romania care, in urma
derularii activitatilor specifice, au un impact semnificativ asupra mediului,
in vederea implementarii de programe de protectie a mediului.
Art. 58
Ministerul Transporturilor asigura, prin reglementari specifice:
(1) un sistem unic de monitorizare a zgomotului pe aeroporturi, care
a) sa permita evaluarea zgomotului produs de operarea unei aeronave civile
pe aeroport;
b) sa furnizeze o corelatie intre nivelul de zgomot si efectul acestuia
asupra populatiei;
c) sa fie conform cu reglementarile si practicile internationale;
(2) un sistem de cartografiere fonica a zonelor adiacente aeroporturilor,
care sa permita utilizarea ecologica a acestora.
Art. 59
Ministerul Transporturilor, la solicitarea administratorului aeroportului,
poate aproba masuri ce permit operarea aeronavelor civile, care au impact
semnificativ asupra mediului.
ART 60
Prevederile art. 56 nu se aplica urmatoarelor categorii de aeronave civile:
a) aeronavele de stat romanesti;
b) aeronavele romanesti care executa misiuni oficiale, prezidentiale sau
guvernamentale, iar in cazul celor straine, pe baza de reciprocitate;
c) aeronavele ce opereaza in folosul Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii
Rosii si Semilunii Rosii;
d) aeronavele civile care efectueaza misiuni de cautare si de salvare sau
care transporta personal sau materiale in cadrul acestor misiuni;
e) aeronavele care efectueaza misiuni umanitare si de ajutorare urgenta;
f) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze din cauze tehnice, din cauza
conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de forta majora;
g) aeronavele care aterizeaza din dispozitia autoritatilor romane
competente.
CAP. 10
Siguranta zborului
Sectiunea I
Generalitati
Art. 61
Dispozitiile legale din Romania referitoare la siguranta zborului in
spatiul aerian national se aplica oricarei aeronave civile, indiferent de
statul inmatricularii, precum si echipajului si calatorilor aflati la bord.
Art. 62
In scopul asigurarii sigurantei zborului, Ministerul Transporturilor emite
reglementari aeronautice specifice, conforme cu reglementarile, standardele,
practicile recomandate si procedurile elaborate de Organizatia Aviatiei Civile
Internationale si de alte organisme internationale de aviatie civila la care
Romania este parte, si asigura controlul respectarii acestora.
Sectiunea a II-a
Autorizarea agentilor economici aeronautici civili
Art. 63
Siguranta zborului este asigurata, prin control si evaluare, autorizare,
licentiere si supraveghere permanenta, de urmatoarele categorii de agenti
economici:
a) operatori aerieni;
b) agenti economici care au ca obiect de activitate incercarile de tip,
fabricatia, depozitarea, distributia, intretinerea, reparatiile curente si
generale ale aeronavelor civile, furnizarea de materiale si piese de schimb avionabile;
c) agentii economici care desfasoara activitati de proiectare, constructii,
montaj, reparatii pentru obiective care apartin aviatiei civile;
d) agenti economici care au ca obiect de activitate dirijarea si controlul
traficului aerian, informarea aeronautica si serviciile meteorologice pentru
aeronautica, protectia navigatiei aeriene, precum si activitatile aeroportuare;
e) agenti economici si institutii care se ocupa cu formarea si
perfectionarea personalului aeronautic civil;
f) alte categorii de agenti economici care au ca obiect de activitate orice
alt domeniu aeronautic conex.
Art. 64
In urma obtinerii autorizatiei si/sau a licentei eliberate de Ministerul
Transporturilor, agentii economici care desfasoara activitatile prevazute la
art. 63 din prezentul Cod aerian capata statutul de agenti economici
aeronautici civili.
Ministerul Transporturilor emite reglementarile, standardele si procedurile
privind evaluarea, auditarea si autorizarea si/sau licentierea agentilor economici
aeronautici civili, pe care le publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 65
In cazul constatarii nerespectarii conditiilor si criteriilor de autorizare
si/sau licentiere, Ministerul Transporturilor suspenda sau anuleaza autorizatia
si/sau licenta agentului economic aeronautic civil.
Sectiunea a III-a
Personalul aeronautic civil
Art. 66
Ministerul Transporturilor emite reglementari specifice privind categoriile
de personal aeronautic civil supus atestarii, precum si planurile tematice de
pregatire, examinare teoretica si practica.
Titlurile constituite sub numele de brevete si certificate confirma un
ansamblu de cunostinte generale teoretice si practice si aptitudini psihofizice
verificate si apreciate ca suficiente in vederea desfasurarii unei activitati
aeronautice in maxima siguranta a zborului.
Orice persoana care face dovada absolvirii unui curs sau a unui program
minimal de pregatire de specialitate aeronautica poate cere Ministerului
Transporturilor atestarea ca personal aeronautic civil pentru acea
specialitate.
Art. 67
Documentele de calificare ale personalului aeronautic civil sunt documente
obligatorii pe intreaga durata a desfasurarii activitatii ca personal
aeronautic civil.
Art. 68
Licentele sunt valabile pentru o perioada limitata; ele se reinnoiesc
periodic, in urma verificarii aptitudinilor, in conformitate cu reglementarile
stabilite in acest sens.
Prelungirea valabilitatii, preschimbarea, suspendarea si retragerea
documentelor de calificare ale intregului personal aeronautic civil din Romania
sunt efectuate de Ministerul Transporturilor.
Art. 69
Brevetele si licentele emise de alte state pot fi recunoscute sau validate
in Romania, numai daca criteriile in baza carora au fost eliberate se situeaza
cel putin la nivelul standardelor minime recomandate de Organizatia Aviatiei
Civile Internationale si sunt acceptate in reglementarile specifice romane.
Art. 70
Examenele medicale ale celor care solicita atestarea ca personal aeronautic
civil pot fi efectuate numai de catre o institutie medicala autorizata in acest
sens.
Sectiunea a IV-a
Certificatele privind aeronavele civile
Art. 71
Aeronavele civile care se inmatriculeaza in Romania, motoarele si elicele
acestora trebuie sa posede un certificat de tip emis de Ministerul
Transporturilor.
In certificatul de tip se inscrie durata valabilitatii acestuia, conditiile
si limitarile care sunt cerute in interesul sigurantei zborului.
Art. 72
Productia de serie a aeronavelor civile si a componentelor acestora se
autorizeaza de catre Ministerul Transporturilor printr-un permis de productie,
in baza constatarii ca produsele de serie ale oricarei aeronave civile, pentru
care a fost emis un certificat de tip, se conformeaza acestuia.
In permisul de productie se inscriu durata de valabilitate a acestuia,
conditiile si limitarile care sunt necesare in interesul sigurantei zborului.
Art. 73
Punerea in serviciu a unei aeronave civile nu poate fi facuta decat dupa
obtinerea certificatului de navigabilitate, eliberat in urma constatarii ca
aeronava civila este conforma cu certificatul de tip, cu conditiile prevazute
in permisul de productie si ca este apta de zbor.
In certificatul de navigabilitate se inscriu durata valabilitatii,
categoriile de activitati pentru care aeronava civila poate fi folosita, alte
conditii si limitari impuse de asigurarea sigurantei zborului.
Art. 74
Ministerul Transporturilor emite reglementari aeronautice specifice privind
certificarea aeronavelor civile.
Sectiunea a V-a
Aerodromuri
Art. 75
Un aerodrom poate fi utilizat pentru operarea aeronavelor civile, numai
daca administratorul detine o autorizatie valabila eliberata de Ministerul
Transporturilor si numai in conditiile prevazute in aceasta.
Art. 76
In scopul asigurarii sigurantei zborului, Ministerul Transporturilor
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale stabilesc zonele supuse
servitutilor de aeronautica civila aferente aerodromurilor si amplasarii
echipamentelor de protectie a navigatiei aeriene.
Art. 77
In zonele supuse servitutilor de aeronautica civila nu pot fi construite si
amplasate nici un fel de constructii, instalatii si echipamente noi fara avizul
Ministerului Transporturilor.
Art. 78
Administratorii aerodromurilor, ai echipamentelor de protectie a navigatiei
aeriene, cat si proprietarii terenurilor, cladirilor si amenajarilor aflate in
zonele supuse servitutilor de aeronautica civila, sunt obligati sa respecte
restrictiile impuse prin reglementarile specifice referitoare la aceste zone.
CAP. 11
Securitatea aeronautica
Art. 79
Protectia aviatiei civile impotriva actelor de interventie ilicita se
realizeaza pe baza Programului National de Securitate Aeronautica, elaborat de
Ministerul Transporturilor si aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 80
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila pentru
dezvoltarea, implementarea si operationalitatea acestui program.
CAP. 12
Facilitati aeronautice
Art. 81
Facilitatile aeronautice se realizeaza pe baza Programului National de
Facilitati Aeronautice, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 82
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila pentru
dezvoltarea, implementarea si operationalitatea acestui program.
CAP. 13
Cautarea si salvarea aeronavelor civile
Art. 83
Asistenta de cautare si de salvare a aeronavelor civile aflate in primejdie
si a supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizeaza prin sistemul
national de cautare si salvare.
Art. 84
Organizarea si functionarea sistemului national de cautare si salvare se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 85
Asistenta de cautare si de salvare se acorda tuturor aeronavelor civile si
supravietuitorilor unui accident de aviatie.
Art. 86
Toate autoritatile publice, precum si persoanele fizice si juridice au
obligatia de a acorda asistenta in cazul operatiunilor de cautare si de
salvare, urmarindu-se prioritar salvarea vietilor omenesti, precum si
prevenirea amplificarii daunelor si conservarea dovezilor esentiale pentru
anchetarea adecvata a accidentelor.
CAP. 14
Anchetarea incidentelor si accidentelor de aviatie civila
Art. 87
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat pentru reglementarea,
organizarea si desfasurarea activitatilor privind ancheta administrativa a
incidentelor si accidentelor de aviatie civila.
Art. 88
Scopul anchetei administrative il reprezinta determinarea reala a cauzelor
si imprejurarilor care au condus la producerea incidentului sau accidentului de
aviatie civila.
Obiectivul anchetei administrative il reprezinta prevenirea producerii unor
incidente sau accidente de aviatie civila similare.
Art. 89
Ancheta administrativa este independenta de ancheta penala sau
disciplinara.
Stabilirea responsabilitatilor, a persoanelor vinovate, a gradului de
vinovatie, precum si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta organelor
abilitate prin lege.
Art. 90
Operatorii aerieni sau celelalte organisme care au competente tehnice si
operationale in domeniul aeronauticii civile sunt obligate sa informeze
Ministerul Transporturilor asupra producerii tuturor incidentelor si
accidentelor de aviatie civila.
Art. 91
Echipajele aeronavelor civile, precum si orice persoana fizica sau juridica
sunt obligate sa furnizeze, pe toata durata anchetei administrative, toate
informatiile si relatiile care le sunt cunoscute, cerute de aceasta ancheta.
CAP. 15
Sanctiuni
Art. 92
Incalcarea prevederilor prezentului cod aerian atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanelor
vinovate.
Art. 93
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) lipsa documentelor de bord prevazute de reglementarile in vigoare;
b) incalcarea reglementarilor referitoare la conditiile de exploatare a
tehnicii aeronautice;
c) delestarea neautorizata de la bordul unei aeronave civile aflate in
evolutie, chiar daca nu s-au produs accidente;
d) refuzul operatorului unei aeronave civile de a pune la dispozitie,
persoanelor imputernicite prin lege, certificatele de inmatriculare a acesteia
pentru inspectie;
e) neinformarea Ministerului Transporturilor cu privire la producerea
accidentelor de aviatie civila.
Art. 94
Contraventiile prevazute la art. 93, se sanctioneaza cu amenda de la
5.000.000 lei la 15.000.000 lei.
Art. 95
Nerespectarea normelor privind activitatea aeroportuara constituie
contraventie si se sanctioneaza conform reglementarilor aeroportuare.
Art. 96
Contraventiile privind incalcarea prevederilor referitoare la servitutile
aeronautice civile in interesul circulatiei aeriene vor fi sanctionate cu
amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 97
Constatarea faptelor contraventionale, precum si aplicarea sanctiunilor se
fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza, daca nu sunt
incompatibile, cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind constatarea si
sanctionarea contraventiilor.
CAP. 16
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 98
Reglementarile emise de Ministerul Transporturilor in aplicarea
prevederilor prezentului cod aerian sunt obligatorii pentru toti agentii
economici aeronautici civili.
Art. 99
Prezentul cod aerian intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1998.
Art. 100
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Codul aerian
aprobat prin Decretul nr. 516/1953, cu modificarile ulterioare, cu exceptia
dispozitiilor privind savarsirea si sanctionarea faptelor penale, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul apararii nationale,
Victor Babiuc
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
p. Ministrul apelor,
padurilor si
protectiei mediului,
Viorel Raicu,
secretar de stat