ORDONANTA Nr. 29 din 22 august 1997 * Republicata
privind Codul aerian
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 45 din 26 ianuarie 2001
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 130 din 21 iulie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 31 iulie
2000, dandu-se articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare.
Ordonanta Guvernului nr. 29 din 22 august 1997 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997 si a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 130/2000.
CAP. 1
Prevederi generale
SECTIUNEA I
Domeniul de aplicare
Art. 1
(1) Prevederile prezentului Cod aerian se aplica tuturor activitatilor
aeronautice civile, precum si tuturor persoanelor fizice sau juridice care
desfasoara activitatile aeronautice civile respective in spatiul aerian
national si pe teritoriul Romaniei.
(2) Romania are suveranitate deplina si exclusiva asupra spatiului aerian
national, care face obiectul proprietatii publice.
Art. 2
Activitatea aeronautica civila pe teritoriul si in spatiul aerian national
este reglementata prin prezentul Cod aerian, prin actele normative interne din
domeniu, precum si in conformitate cu prevederile Conventiei privind aviatia
civila internationala, semnata la Chicago, ale altor conventii si acorduri
internationale la care Romania este parte.
SECTIUNEA a II-a
Termeni si definitii
Art. 3
In sensul prezentului Cod aerian, termenii si definitiile utilizate au
urmatorul inteles:
3.1. accident - eveniment legat de operarea unei aeronave, care se produce
intre momentul in care o persoana se imbarca la bordul acesteia cu intentia de
a efectua un zbor si momentul in care toate persoanele aflate la bord sunt
debarcate, si in cursul caruia:
a) o persoana este ranita grav sau mortal datorita faptului ca se gaseste:
- in aeronava;
- in contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat in
aeronava;
- in contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu partile
care se detaseaza din aceasta;
- expusa direct aspiratiei sau suflului motoarelor ori elicelor;
b) aeronava sufera deteriorari, avarii sau cedari structurale, care
altereaza caracteristicile de rezistenta structurala sau performantele de zbor,
necesita o reparatie importanta care nu poate fi facuta in mod normal cu
mijloacele existente la bord sau necesita inlocuirea elementelor deteriorate;
c) aeronava a fost distrusa;
d) aeronava a disparut sau este total inaccesibila.
Aeronava este considerata disparuta atunci cand cautarile s-au incheiat
oficial si epava nu a fost localizata.
Se exclud din categoria accidentelor urmatoarele situatii:
- la lit. a), decesul la bordul aeronavelor, provenit dintr-o cauza
naturala; ranirea grava sau decesul oricarei persoane aflate la bord, ca urmare
a unei tentative de sinucidere sau a neglijentei proprii; ranirile cauzate
pasagerilor clandestini care se ascund in afara zonelor care sunt in mod normal
accesibile pasagerilor si echipajului;
- la lit. b), cand deteriorarea este limitata la accesoriile motorului sau
cand este vorba despre deteriorari limitate la elice, la extremitatile aripii,
la antene, pneuri, frane, carenaje sau mici perforatii in invelis si care nu
pericliteaza siguranta in zbor sau la sol a aeronavei;
3.2. act de interventie ilicita - act produs in mod ilicit, cu intentie,
constand in:
a) violenta impotriva uneia sau mai multor persoane la bordul unei aeronave
la sol si in zbor, daca acel act poate sa pericliteze siguranta aeronavei
respective;
b) distrugere a unei aeronave in serviciu sau provocare de avarii unei
astfel de aeronave, care o fac indisponibila pentru zbor sau care ii pot
periclita siguranta in zbor;
c) amplasare sau favorizare a amplasarii prin orice mijloace a unui
dispozitiv sau a unei substante care poate distruge o aeronava aflata in
serviciu sau ii poate provoca avarii care sa o faca indisponibila pentru zbor
ori care ii poate periclita siguranta in zbor;
d) distrugere sau avariere a mijloacelor de navigatie aeriana sau de
interventie in functionarea lor, daca un asemenea act poate periclita siguranta
aeronavelor in zbor;
e) comunicare intentionata a unor informatii false, punand astfel in
pericol siguranta unei aeronave in zbor;
f) folosirea ilegala a oricarui dispozitiv, substanta sau arma pentru:
- producerea unui act de violenta impotriva uneia sau mai multor persoane,
care provoaca ranirea grava sau moartea acestora, pe un aeroport care
deserveste aviatia civila;
- distrugerea sau avarierea grava a facilitatilor care apartin aviatiei
civile sau a aeronavelor care nu sunt in serviciu, dar se afla pe acel aeroport,
ori pentru intreruperea serviciilor aeroportului, daca un asemenea act pune in
pericol sau poate periclita siguranta aeroportului;
3.3. activitati aeronautice civile - totalitatea activitatilor legate de
proiectarea, constructia, atestarea, reparatia, intretinerea si operarea
aeronavelor civile, a aerodromurilor si a altor obiective de infrastructura
aeronauticii civile, de dirijarea si controlul traficului aerian, de informarea
aeronautica si meteorologica a operatorilor aerieni, de pregatirea si
perfectionarea personalului aeronautic civil, precum si a activitatilor
aeronautice civile conexe acestora;
3.4. activitati aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care
contribuie direct la asigurarea desfasurarii activitatilor aeronautice civile;
3.5. administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridica care
conduce si gestioneaza un aerodrom aflat in proprietatea publica sau in
proprietatea privata a unor persoane fizice ori juridice;
3.6. aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata, in
totalitate sau in parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a
aeronavelor. Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeste heliport;
3.7. aeronava - aparatul care se poate mentine in atmosfera cu ajutorul
altor reactii ale aerului decat cele asupra suprafetei pamantului;
3.8. aeronave de stat - aeronavele folosite pentru servicii militare,
vamale sau de politie;
3.9. aeroport - aerodromul deschis pentru operatiuni comerciale de
transport aerian;
3.10. aeroport international - aeroportul nominalizat ca aeroport de
intrare si de plecare, destinat traficului international al aeronavelor, si in
care sunt asigurate facilitatile de control pentru trecerea frontierei de stat,
pentru controlul vamal, de sanatate publica, pentru controlul veterinar si
fitosanitar, precum si pentru alte facilitati similare;
3.11. agent aeronautic civil - orice persoana fizica sau juridica
autorizata sa desfasoare activitati aeronautice civile;
3.12. ancheta administrativa - activitatea concreta de identificare, de
strangere si de analiza a informatiilor pentru determinarea cauzelor, emiterea
concluziilor si, pe baza lor, stabilirea unor recomandari privind siguranta
zborurilor, precum si formularea unor propuneri si recomandari de imbunatatire
a activitatilor in vederea prevenirii accidentelor si incidentelor de aviatie;
3.13. autorizare - confirmare oficiala data printr-un document eliberat in
conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice romane prin care se
atesta capacitatea detinatorului de a desfasura activitatile aeronautice civile
mentionate in acest document;
3.14. autorizatie de operator aerian - documentul care atesta autorizarea
unui operator aerian sa efectueze activitati de lucru aerian sau de aviatie
generala;
3.15. certificat de operator aerian - documentul care atesta capacitatea
unui operator aerian de a efectua activitati de transport aerian civil;
3.16. certificat de navigabilitate - documentul individual, aflat
obligatoriu la bordul fiecarei aeronave, prin care se atesta navigabilitatea
acesteia;
3.17. drept de trafic - dreptul unui operator aerian autorizat de a
transporta pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta pe o ruta aeriana care
deserveste doua sau mai multe aeroporturi interne ori internationale;
3.18. facilitati - totalitatea serviciilor si baza materiala asociata
acestora, asigurate pe un aerodrom in legatura cu intrarea si iesirea
aeronavelor, persoanelor, bagajelor, marfurilor si altele asemenea, in traficul
aerian intern si international;
3.19. incident - un eveniment, altul decat un accident, asociat cu
utilizarea unei aeronave, care afecteaza sau ar putea afecta siguranta
exploatarii;
3.20. licentiere - confirmarea oficiala data printr-un document eliberat de
Ministerul Transporturilor*), prin care se acorda detinatorului dreptul de a
exercita activitatile aeronavelor civile mentionate in acest document;
3.21. licenta de lucru in perimetrul infrastructurii aeroportuare -
document individual prin care se acorda unui agent economic dreptul de a
desfasura activitati in perimetrul infrastructurii aeroportuare;
3.22. licenta de transport aerian - document individual prin care unui
operator aerian autorizat i se acorda dreptul de a efectua operatiuni de
transport aerian public, in conditiile prevazute in licenta;
3.23. misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul in care
acesta intra in serviciu, dupa o perioada de odihna corespunzatoare, dar
inaintea inceperii unui zbor sau a unei serii de zboruri, pana in momentul in
care acel membru al echipajului iese din serviciu dupa incheierea acelui zbor
sau a seriei de zboruri;
3.24. navigabilitate - caracteristica aeronavei pregatite pentru zbor,
constand in conformarea acesteia la reglementarile de admisibilitate la zbor;
3.25. operarea aeronavei - folosirea aeronavei pentru scopuri de navigatie
aeriana, care include navigarea aeronavei. Orice persoana fizica sau juridica
care efectueaza operatiuni cu aeronave, inclusiv in calitate de proprietar sau
detinator, cu sau fara drept legal de comanda asupra aeronavei, va fi
considerata angajata in operarea aeronavei in intelesul prezentului Cod aerian;
3.26. operator aerian - persoana fizica sau juridica autorizata si/sau
licentiata, angajata in operarea aeronavelor;
3.27. pilot comandant - pilotul responsabil cu comanda si siguranta
aeronavei pe durata zborului;
3.28. plan de zbor - ansamblu de informatii specifice unui zbor planificat
sau unei portiuni din acesta, transmise organelor care asigura serviciile de
navigatie aeriana;
3.29. reglementari aeronautice - norme, proceduri sau standarde specifice
activitatilor aeronautice civile;
3.30. securitatea aeronautica - ansamblu de masuri, resurse materiale si
forte umane, coordonate, mobilizate si utilizate in scopul protectiei
aeronauticii civile impotriva actelor de interventie ilicita;
3.31. serviciu de navigatie aeriana - termen generic ce include serviciile
de trafic aerian, serviciul de telecomunicatii aeronautice, serviciile pentru
asigurarea asistentei meteorologice a navigatiei aeriene, serviciile de cautare
si salvare, precum si serviciile de informare aeronautica. Aceste servicii sunt
asigurate in timpul tuturor fazelor de operare: apropiere, aerodrom si ruta;
3.32. servitute aeronautica - conditii, restrictii, obligatii, impuse sau
recomandate de prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau
internationale in interesul sigurantei zborului aeronautic;
3.33. siguranta zborului - capacitate a activitatii aeronautice constand in
evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a
producerii de pagube materiale;
3.34. tehnica aeronautica - tehnica folosita in aeronautica, care intra sub
incidenta normelor privind siguranta zborului;
3.35. trafic aerian - ansamblu de aeronave aflate in zbor la un moment dat,
intr-un spatiu aerian determinat, si, respectiv, de aeronave care se afla in
suprafata de manevra a unui aerodrom;
3.36. transportator aerian - operator aerian autorizat, detinator al unei
licente de transport aerian, in termen de valabilitate;
3.37. zona de siguranta - zona adiacenta unui aerodrom, indiferent de
proprietar, definita in scopul de a limita inaltimea obstacolelor si de a
preveni efectele negative de orice natura, directe si/sau indirecte, asupra
operarii aeronavelor si ansamblului activitatilor aeronautice - in interesul
sigurantei zborurilor aeronavelor si securitatii aeronautice;
3.38. zona de protectie - zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de
navigatie aeriana si meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata in
scopul de a preveni interferentele negative de orice natura, directe si/sau indirecte,
asupra performantelor operationale ale acestor echipamente - in interesul
sigurantei zborului aeronavelor;
3.39. zbor V.F.R. - zbor efectuat dupa regulile zborului la vedere.
------------
*) Conform Hotararii nr. 3/2001 Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei preia toate drepturile si obligatiile Ministerului
Transporturilor.
CAP. 2
Administrarea aviatiei civile in Romania
Art. 4
Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al administratiei
publice centrale si de autoritate de stat in domeniul aviatiei civile, are
urmatoarele atributii specifice:
a) elaboreaza strategia de dezvoltare a aviatiei civile, in conformitate cu
politica economica a Guvernului si cu planurile de dezvoltare a
transporturilor;
b) emite, in conformitate cu strategia de dezvoltare, precum si cu
reglementarile si recomandarile organizatiilor internationale de aviatie civila
la care Romania este parte contractanta, reglementari specifice care stau la
baza desfasurarii serviciilor de transport aerian si a exploatarii
infrastructurii aferente, precum si a celorlalte activitati aeronautice civile;
c) reprezinta Guvernul, in domeniul aviatiei civile, in organismele
internationale specifice si in relatiile bilaterale cu alte state;
d) asigura administrarea proprietatii publice a statului din domeniul
aviatiei civile;
e) emite reglementari obligatorii de autorizare si/sau de licentiere a
agentilor aeronautici si a operatorilor civili pentru efectuarea activitatilor
aeronautice civile, elibereaza, prelungeste valabilitatea, valideaza,
echivaleaza, suspenda si retrage documentele de autorizare si/sau de licentiere
a agentilor aeronautici si a operatorilor civili;
f) emite reglementari aeronautice obligatorii privind siguranta traficului
in transporturile aeriene si supravegheaza respectarea acestora;
g) emite reglementari aeronautice obligatorii pentru efectuarea
transporturilor aeriene de marfuri periculoase;
h) asigura reglementarea si organizarea circulatiei aeronavelor civile in
spatiul aerian national, in colaborare cu organele specializate ale
Ministerului Apararii Nationale;
i) coordoneaza sistemul de securitate in domeniul aviatiei civile;
j) ancheteaza incidentele si accidentele din domeniul aviatiei civile;
k) organizeaza si exercita activitatile de registru, de inspectie si de
control in aviatia civila;
l) asigura certificarea tehnicii de aviatie civila;
m) emite reglementari aeronautice obligatorii privind atestarea,
certificarea, licentierea si brevetarea personalului aeronautic civil,
organizeaza examene si emite atestate, certificate, licente si brevete pentru
aceasta categorie de personal;
n) gestioneaza frecventele de telecomunicatii alocate aviatiei civile;
o) asigura organizarea si functionarea serviciilor civile de navigatie
aeriana in spatiul aerian al Romaniei, aproba survolarea teritoriului national
al Romaniei, organizat potrivit art. 10, precum si decolarea si aterizarea
aeronavelor civile de pe si pe aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei, in
conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice specifice;
p) autorizeaza efectuarea de lucrari in zonele de siguranta si de protectie
a infrastructurilor de transport aerian civil;
r) asigura, impreuna cu organele specializate ale ministerelor abilitate
prin lege, asistenta operatiunilor de cautare si de salvare a aeronavelor
civile implicate in accidente;
s) emite reglementari pentru uniformizarea definitiilor si a abrevierilor
utilizate in aviatia civila, in conformitate cu legislatia internationala;
t) autorizeaza functionarea aerodromurilor civile;
u) organizeaza activitatea pentru constituirea fondului propriu de date
statistice din domeniul aviatiei civile;
v) aproba tarifele de utilizare a infrastructurilor de transport aerian de
interes public national;
x) asigura cadrul legislativ si reglementarile necesare pentru dezvoltarea
unui mediu concurential normal in domeniul transporturilor aeriene;
y) aproba tarifele de examinare a personalului aeronautic civil in vederea
obtinerii atestatelor, certificatelor, brevetelor si licentelor;
z) aproba tarifele percepute de catre societatile comerciale, institutiile
publice si organismele tehnice specializate, ca urmare a prestarii
activitatilor pentru care le-au fost delegate competente in conformitate cu
prevederile prezentei legi.
Art. 5
(1) Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare de
competenta unor organisme tehnice specializate, institutii publice sau, dupa
caz, societati comerciale autorizate, elaborarea si punerea in aplicare a
reglementarilor aeronautice corespunzatoare, pregatirea si perfectionarea
profesionala, precum si atestarea personalului aeronautic civil, certificarea
tehnicii de aviatie civila, inmatricularea aeronavelor civile, inspectia si
controlul acestora, controlul acestora, controlul, inspectia, supravegherea si
autorizarea agentilor aeronautici civili, dirijarea si controlul traficului
aerian in spatiul aerian national, protectia navigatiei aeriene, anchetarea
incidentelor si a accidentelor de aviatie civila, precum si controlul tehnic si
inspectia de siguranta a zborului si de securitate aeronautica pentru
transportul aerian.
(2) Organismele tehnice specializate, institutiile publice si societatile
comerciale prevazute la alin. (1) vor fi finantate integral din tarife si
comisioane obtinute din prestatiile respective.
(3) Delegarea de competente organismelor tehnice specializate sau
societatilor comerciale autorizate, mentionate la alin. (1), precum si
autorizarea sau licentierea agentilor aeronautici civili in conformitate cu
prevederile prezentului Cod aerian se fac cu perceperea unor taxe sau tarife.
(4) Delegarea de competente se poate realiza in domenii de stricta
specialitate, pentru care Ministerul Transporturilor trebuie sa aiba
compartimente de specialitate.
CAP. 3
Spatiul aerian national
SECTIUNEA I
Generalitati
Art. 6
(1) Spatiul aerian national reprezinta coloana de aer situata deasupra
teritoriului de suveranitate al Romaniei, pana la limita inferioara a spatiului
extraatmosferic.
(2) In spatiul aerian national se desfasoara atat trafic aerian civil, cat
si trafic aerian militar.
Art. 7
Spatiul aerian national cuprinde:
a) spatiul de trafic aerian ce reprezinta portiunea din spatiul aerian
national unde se permite activitatea aeronautica, precum si terenurile
destinate decolarilor si aterizarilor, indiferent de apartenenta si de natura
activitatii de zbor;
b) zonele rezervate reprezentand portiunile din spatiul aerian national,
destinate activitatilor aeronautice de scoala, de sport aeronautic, de
incercare si de omologare a aeronavelor, de natura utilitara si altele
similare;
c) zonele reglementate constituite din zone periculoase, zone
restrictionate sau zone interzise, precum si caile aeriene conditionale si
zonele de activitate comuna la granita.
Art. 8
Sunt asimilate, din punct de vedere al navigatiei aeriene, cu spatiul
aerian national:
a) spatiul aerian de deasupra zonei internationale a Marii Negre, alocat de
Organizatia Aviatiei Civile Internationale (O.A.C.I.) in baza acordurilor
regionale de navigatie aeriana;
b) spatiul aerian al altor tari, stabilit prin acorduri si conventii
internationale, cu delegarea permanenta sau pe termen limitat, in scopul
asigurarii serviciilor de trafic aerian, si numai pe durata delegarii.
Art. 9
Clasificarea spatiului aerian national din punct de vedere al asigurarii
serviciilor de trafic aerian se stabileste in conformitate cu standardele
elaborate de organizatiile internationale de aviatie civila la care Romania
este parte contractanta.
Art. 10
In timp de pace Ministerul Transporturilor, impreuna cu Ministerul Apararii
Nationale, organizeaza spatiul aerian national si stabileste principiile si
regulile de folosire a acestuia pentru activitatile aeronautice civile sau
militare, dupa caz.
SECTIUNEA a II-a
Traficul aerian
Art. 11
(1) Reglementarile in domeniul traficului aerian in spatiul aerian national
se aplica zborurilor tuturor aeronavelor, indiferent de categoria si de
nationalitatea acestora.
(2) Aeronavele de stat sunt supuse prevederilor alin. (1) atunci cand
zborul lor se efectueaza in spatiul aerian national repartizat aviatiei civile.
Art. 12
In spatiul aerian national repartizat aviatiei civile traficul aerian este
permis dupa cum urmeaza:
a) aeronavelor civile, in baza unei aprobari corespunzatoare acordate in
conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice specifice;
b) aeronavelor de stat romanesti, in conformitate cu reglementarile
specifice;
c) aeronavelor militare straine, inclusiv celor care transporta trupe,
armament, tehnica de lupta, materiale militare, materiale periculoase si orice
alte tipuri de incarcatura, care, prin natura lor, pot afecta siguranta
nationala, conform aprobarii de survol acordate de Ministerul Transporturilor,
cu avizul Ministerului Apararii Nationale.
Art. 13
(1) Toate aeronavele civile care survoleaza teritoriul Romaniei au
obligatia achitarii unor tarife pentru utilizarea instalatiilor si serviciilor
de navigatie aeriana.
(2) Tarifele prevazute la alin. (1) sunt nediscriminatorii pentru aceleasi
categorii de zboruri, indiferent de nationalitatea operatorilor aerieni si a
statului de inmatriculare.
(3) Sunt scutite de la plata tarifelor prevazute la alin. (1) urmatoarele
categorii de zboruri:
a) zborurile V.F.R.;
b) zborurile militare efectuate de aeronave militare romanesti, iar in
cazul aeronavelor militare straine, pe baza de reciprocitate;
c) zborurile efectuate exclusiv pentru transportul in misiune oficiala al
monarhilor domnitori si al familiilor lor apropiate, al sefilor de stat, al
sefilor de guvern si al ministrilor. In toate cazurile misiunile oficiale vor
fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzator pe planul de zbor;
d) zborurile de cautare si salvare autorizate de un organ competent SAR;
e) zborurile terminate la aerodromul de la care aeronava a decolat si in
timpul carora nu s-a efectuat nici o aterizare intermediara;
f) zborurile efectuate de aeronave a caror masa maxima certificata la
decolare este strict mai mica de doua tone;
g) zborurile-scoala executate exclusiv in cadrul examinarilor in vederea
obtinerii licentei sau a unei calificari pentru echipajul de comanda si, pentru
aceasta, este confirmata prin mentiunea corespunzatoare pe planul de zbor;
h) zborurile efectuate exclusiv in scopul verificarii sau testarii echipamentelor
folosite sau care se intentioneaza sa fie folosite ca mijloace de sol pentru
navigatia aeriana, precum si pentru zborurile de verificare a aeronavelor ce
urmeaza sa execute zboruri conform lit. c);
i) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
(4) Pot fi scutite, total sau partial, de plata tarifelor prevazute la
alin. (1) si alte categorii de aeronave sau de zboruri, cu aprobarea
Ministerului Transporturilor.
SECTIUNEA a III-a
Aterizarea si decolarea aeronavelor civile
Art. 14
Decolarea si aterizarea aeronavelor civile se efectueaza numai pe
aerodromurile autorizate.
Art. 15
Este interzis ca aeronavele civile sa decoleze sau sa aterizeze pe alte
aerodromuri civile decat cele autorizate, cu exceptia cazurilor de forta
majora, a aeronavelor folosite pentru practicarea unor sporturi aeronautice, a
aeronavelor care aterizeaza din dispozitia Ministerului Transporturilor si/sau
a Ministerului Apararii Nationale, precum si a altor aeronave pentru care se
stabilesc derogari de la prevederile acestui articol prin reglementari
specifice emise de Ministerul Transporturilor.
SECTIUNEA a IV-a
Raporturi juridice la bordul aeronavei civile
Art. 16
Faptele si actele juridice petrecute la bordul aeronavelor civile
inmatriculate in Romania, precum si statutul juridic al incarcaturii aflate la
bordul acestora, in timpul unui zbor international, dincolo de granitele
Romaniei, sunt reglementate de legislatia romana, daca prin acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte contractanta nu s-a
stabilit altfel.
CAP. 4
Nationalitatea si drepturile asupra aeronavelor civile
SECTIUNEA I
Nationalitatea si inmatricularea aeronavelor civile
Art. 17
(1) Aeronavele civile romane pot zbura in spatiul aerian national numai
daca sunt inmatriculate in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor
civile, tinut de Ministerul Transporturilor.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) aeronavele civile stabilite
prin reglementari aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor.
(3) Aeronavele de stat romanesti pot efectua operatiuni aeriene civile si
fara a fi inmatriculate in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor
civile, daca indeplinesc cerintele de navigabilitate pentru astfel de zboruri
si sunt identificate de catre ministerul care are jurisdictia asupra acestora,
in conformitate cu reglementarile special emise in acest scop de catre
institutia respectiva.
(4) Operatorii aerieni romani pot executa operatiuni aeriene civile cu
aeronave inmatriculate in alt stat, pentru perioade limitate de timp, dupa ce
au obtinut dreptul de folosinta in temeiul unui contract de inchiriere pe o
durata determinata, cu respectarea reglementarilor emise in acest sens de Ministerul
Transporturilor.
Art. 18
(1) O aeronava civila poate fi inmatriculata in Registrul unic de
inmatriculare a aeronavelor civile, numai daca:
a) poseda un certificat de tip valid, emis sau echivalat de Ministerul
Transporturilor;
b) poseda un certificat de navigabilitate valid, emis sau echivalat de
Ministerul Transporturilor;
c) satisface cerintele reglementarilor nationale privind nivelul de zgomot
si de emisii toxice;
d) nu este inregistrata in alt stat si satisface una dintre urmatoarele
situatii:
- apartine unei persoane fizice sau juridice romane ori unui cetatean
strain cu domiciliul sau resedinta in Romania sau unei persoane juridice
straine, constituita in mod legal, care desfasoara activitati economice in
conformitate cu legislatia romana, iar aeronava civila respectiva isi are baza
si este utilizata, in principal, in Romania;
- apartine unei persoane fizice sau juridice a unui stat strain cu care
Romania a incheiat o conventie prin care cele doua state isi acorda reciproc
tratamentul national in ceea ce priveste regimul de inmatriculare a aeronavelor
civile;
- apartine Guvernului sau statului roman.
(2) Certificatul de inmatriculare emis de Ministerul Transporturilor va
contine datele de identificare a aeronavei civile, insemnul de nationalitate si
marca de ordine, care vor fi inscriptionate in mod vizibil pe aeronava civila,
cat si datele de identificare a detinatorului si/sau a proprietarului.
Art. 19
(1) Prin inmatricularea in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor
civile, aeronava respectiva capata nationalitatea romana.
(2) Inmatricularea unei aeronave civile in Registrul unic de inmatriculare
a aeronavelor civile si certificatul de inmatriculare nu constituie dovada
detinerii legale sau a proprietatii asupra aeronavei civile in nici o actiune
juridica in care detinerea sau proprietatea aeronavei respective este in
litigiu.
Art. 20
Metodologia inmatricularii in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor
civile, precum si prevederile privind emiterea, suspendarea sau revocarea
certificatului de inmatriculare sunt continute in reglementari aeronautice
specifice, emise de Ministerul Transporturilor.
SECTIUNEA a II-a
Drepturile asupra aeronavelor civile
Art. 21
Sunt recunoscute, fara discriminare, persoanelor fizice sau juridice,
romane sau straine, urmatoarele drepturi reale asupra aeronavelor civile:
a) dreptul de proprietate;
b) dreptul de folosinta in temeiul unui contract de inchiriere incheiat pe
o durata determinata, caz in care locatarul capata si calitatea de detinator;
c) dreptul detinatorului legal de a dobandi proprietatea prin cumparare,
caz in care cumparatorul capata calitatea de proprietar;
d) dreptul de a ipoteca ori de a greva aeronava civila sau componente ale
acesteia cu orice drept real asemanator, constituit ca garantie a platii unei
datorii, cu conditia ca un asemenea drept sa fie constituit conform legii
statului de inmatriculare si transcris in registrul de sarcini al statului de
inmatriculare a aeronavei civile.
Art. 22
(1) Actele de proprietate sau de transmitere a proprietatii, de constituire
de ipoteci sau a altor drepturi reale care privesc o aeronava civila sunt
reglementate de legislatia nationala si se inscriu in Registrul unic de
inmatriculare a aeronavelor civile.
(2) Inscrierea in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor civile nu
este constitutiva de drepturi si are ca efect numai opozabilitatea fata de
terti a dreptului inscris.
CAP. 5
Aerodromurile civile
Art. 23
Aerodromurile civile pot fi proprietate publica sau proprietate privata a
persoanelor fizice ori juridice, dupa caz, iar din punct de vedere operational
pot fi deschise sau inchise circulatiei aeriene publice.
Art. 24
Infiintarea, functionarea si dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse
reglementarilor aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor cu
avizul ministerelor abilitate, prin care se stabilesc cerintele tehnice,
operationale si procedurale.
Art. 25
Aerodromurile civile pot fi administrate de persoane juridice romane sau de
persoane fizice cu domiciliul permanent in Romania.
Art. 26
(1) Toate aerodromurile deschise pentru operarea aeronavelor civile trebuie
sa fie autorizate de Ministerul Transporturilor din punct de vedere al
indeplinirii cerintelor tehnice, operationale, de siguranta a zborului, de
securitate aeronautica si de protectie a mediului, potrivit reglementarilor
aeronautice interne in vigoare si acordurilor sau conventiilor internationale
la care Romania este parte.
(2) Ministerul Transporturilor va tine un registru de evidenta a tuturor
aerodromurilor civile autorizate din Romania.
Art. 27
Toate aeronavele civile care executa zboruri internationale cu
originea/destinatia Romania sunt obligate sa decoleze si sa aterizeze pe un
aeroport deschis traficului aerian international.
Art. 28
Administratorii aerodromurilor civile au obligatia de a asigura toate
conditiile necesare pentru aterizarea si decolarea in siguranta a aeronavelor,
protectia si serviciile necesare aeronavelor la sol, precum si pentru lupta
impotriva incendiilor, iar in aeroporturi, ordinea, securitatea si protectia
impotriva actelor ilicite, precum si, dupa caz, existenta facilitatilor de
vama, granita, ambulanta, fitosanitare, sanitar-veterinare si sanitar-umane.
Art. 29
(1) Agentii economici si, dupa caz, organele specifice ale autoritatii de
stat, care desfasoara activitati pe aerodromuri civile, au obligatia de a
respecta normele stabilite, in temeiul prezentului Cod aerian si al
reglementarilor aeronautice, de catre administratorii acestora in interesul
public si al dezvoltarii transporturilor aeriene.
(2) Toate activitatile care se deruleaza in perimetrul unui aerodrom civil
se desfasoara sub unica si directa coordonare a administratorului aerodromului.
(3) Agentii economici care desfasoara activitati in perimetrul
infrastructurii aeroportuare trebuie sa detina o licenta de lucru in acest
perimetru, eliberata de Ministerul Transporturilor.
Art. 30
Instalatiile si echipamentele aeroportuare, inclusiv cele radioelectrice si
meteorologice, precum si serviciile de navigatie aeriana sunt accesibile, fara
discriminare, tuturor aeronavelor civile.
Art. 31
(1) Tarifele, taxele si redeventele stabilite pentru utilizarea
facilitatilor aeroportuare prevazute la art. 30 se aplica nediscriminatoriu,
indiferent de nationalitatea aeronavei civile, si se publica in conformitate cu
reglementarile internationale de aviatie.
(2) Ministerul Transporturilor emite reglementari specifice privind
principiile generale de stabilire si aplicare a tarifelor mentionate in alin.
(1).
(3) Sunt scutite de la plata tarifelor, taxelor si redeventelor prevazute
la alin. (1) urmatoarele categorii de aeronave:
a) aeronavele de stat romanesti;
b) aeronavele de stat straine, pentru care exista acorduri bilaterale in
acest sens, la cererea institutiei romanesti interesate;
c) aeronavele civile romanesti, care executa misiuni oficiale,
prezidentiale sau guvernamentale, iar in cazul celor straine, pe baza de
reciprocitate;
d) aeronavele care apartin Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii Rosii si
Semilunii Rosii;
e) aeronavele civile care efectueaza misiuni de cautare si de salvare sau
transporta personal si materiale in cadrul acestor misiuni;
f) aeronavele care efectueaza misiuni umanitare si de ajutorare urgenta;
g) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze datorita unor cauze tehnice,
din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de forta
majora;
h) aeronavele care aterizeaza din dispozitia Ministerului Transporturilor
si/sau a Ministerului Apararii Nationale;
i) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
(4) Pot fi scutite, total sau partial, de la plata tarifelor prevazute la
alin. (1) si alte categorii de aeronave sau zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor.
CAP. 6
Personalul aeronautic civil
SECTIUNEA I
Prevederi generale
Art. 32
In aeronautica civila functioneaza personal aeronautic civil, precum si
alte categorii de personal.
Art. 33
(1) Personalul aeronautic civil cuprinde:
- personal aeronautic civil navigant;
- personal aeronautic civil nenavigant.
(2) Personalul aeronautic civil trebuie sa fie titularul unui atestat,
brevet sau certificat corespunzator.
Art. 34
(1) Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul
aeronavelor civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord si
operatori radionaviganti;
b) personalul tehnic sau auxiliar de la bordul aeronavelor civile,
calificat pentru tipul sau categoria respectiva de aeronava civila, care,
neparticipand la conducerea acestora, exercita la bord servicii cu privire la
pasageri, marfuri sau aparatura speciala a aeronavelor in zbor, activitati de
control tehnic, la sol si in zbor, in vederea constatarii starii de
navigabilitate, precum si activitati de verificare in zbor a functionarii
echipamentelor de protectie a navigatiei aeriene.
(2) Orice alta persoana aflata la bordul unei aeronave civile este
considerata pasager si nu are calitatea de personal aeronautic civil navigant.
Art. 35
Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde personalul tehnic
calificat, care lucreaza direct la planificarea si pregatirea operationala a
zborurilor, la proiectarea, construirea, controlul, omologarea, certificarea,
pregatirea, exploatarea, intretinerea si repararea tehnicii aeronautice, precum
si personalul care desfasoara activitati de control si dirijare a zborurilor.
SECTIUNEA a II-a
Comandantul si echipajul aeronavei civile
Art. 36
(1) Echipajul aeronavei civile este constituit din personal cu calificare
corespunzatoare, care desfasoara activitati la bord in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
(2) Echipajul se afla in subordinea comandantului de aeronava civila, care
este desemnat, de catre operatorul aerian, pentru fiecare zbor.
Art. 37
(1) Functia de comandant de aeronava civila este indeplinita de pilotul
comandant, calificat pentru categoria, clasa si tipul aeronavei civile
respective si avand licenta in termen de valabilitate.
(2) Calitatea de comandant de aeronava civila incepe din momentul
incredintarii misiunii si se pastreaza pana la terminarea acesteia.
(3) Comandantul aeronavei civile care remorcheaza alte aeronave este
comandantul acestora pana la declansarea lor.
Art. 38
(1) Comandantul de aeronava civila raspunde de pregatirea si executarea in
siguranta a fiecarui zbor si, in acest scop, el este obligat sa respecte
reglementarile aeronautice si documentele tehnice, in vigoare.
(2) Comandantul de aeronava civila trebuie sa refuze decolarea, daca
constata nereguli cu ocazia indeplinirii sarcinilor prevazute in prezentul
articol.
Art. 39
(1) In timpul misiunii comandantul de aeronava civila raspunde fata de
entitatea care i-a incredintat misiunea, de executarea ei in bune conditii, de
stricta respectare a dispozitiilor prezentului Cod aerian, privitoare la
zboruri, si a reglementarilor de circulatie aeriana, de comportare si
disciplina a echipajului in zbor si la sol, precum si de folosirea si pastrarea
aeronavei civile in bune conditii de zbor.
(2) In timpul zborului comandantul de aeronava civila nu poate sa isi
delege responsabilitatile. Daca insa comandantul de aeronava civila este
impiedicat, din orice cauza, in cursul zborului sau la sol, sa isi
indeplineasca functia si, in lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane
pentru a-l inlocui, functia de comandant de aeronava civila va fi exercitata de
ceilalti membri ai echipajului de conducere, in ordinea stabilita de
reglementarile specifice in vigoare.
Art. 40
(1) Comandantul unei aeronave civile aflate in zbor are jurisdictie asupra
intregului personal aeronautic civil aflat la bord.
(2) Dispozitiile date de comandantul de aeronava civila in timpul zborului,
in scopul asigurarii sigurantei zborului, sunt obligatorii pentru toate persoanele
aflate la bord.
(3) Comandantul de aeronava civila poate debarca orice membru al
echipajului si orice pasager la o escala intermediara, pentru motive
determinate de siguranta zborului si de pastrarea ordinii in aeronava civila.
(4) In caz de primejdie, comandantul de aeronava civila este dator sa ia
toate masurile pentru salvarea pasagerilor, a echipajului si a incarcaturii. De
asemenea, pentru salvarea aeronavei civile, el poate ordona delestarea ei.
(5) Comandantul unei aeronave civile isi mentine, in cazul unui accident de
zbor, toate indatoririle sale, pana in momentul cand organul in drept il
elibereaza de misiunea pe care o indeplineste cu aceasta aeronava.
Art. 41
La sol comandantul de aeronava civila are obligatia sa intreprinda
demersurile necesare, in cazul unei retineri a aeronavei sale sau in cazul unor
masuri similare luate cu privire la echipaj, pasageri sau incarcatura.
Art. 42
In lipsa unei imputerniciri speciale, comandantul de aeronava civila nu are
voie sa instraineze, sub nici o forma, aeronava, parti din aeronava sau orice
alte bunuri din inventarul ei.
Art. 43
(1) Prin derogare de la prevederile art. 37 se poate desemna in functia de
comandant de aeronava civila si o alta persoana autorizata decat pilotul
comandant.
(2) Obligatiile si raspunderile pentru executarea misiunii se impart intre
comandantul de aeronava civila si pilotul comandant, dupa cum urmeaza:
- pilotul comandant, de la decolarea si pana la aterizarea aeronavei
civile, este insarcinat si raspunde de conducerea tehnica si de siguranta
aeronavei in zbor, putand lua orice masuri pentru realizarea sigurantei
zborului;
- comandantul de aeronava este insarcinat si raspunde, in conformitate cu
dispozitiile prezentului cod aerian, de executarea misiunii in bune conditii,
pentru toate celelalte operatiuni care nu privesc conducerea propriu-zisa si
siguranta aeronavei in zbor.
CAP. 7
Operatiuni aeriene civile
SECTIUNEA I
Generalitati
Art. 44
Operatiunile aeriene civile care pot fi efectuate pe teritoriul Romaniei se
clasifica astfel:
a) operatiuni de transport aerian public;
b) operatiuni de aviatie generala;
c) operatiuni de lucru aerian.
SECTIUNEA a II-a
Operatiuni de transport aerian public
Art. 45
Operatiunile de transport aerian public sunt transporturile de pasageri,
bagaje, marfuri si posta, executate pe baze comerciale de catre operatori
aerieni care poseda certificat de operator aerian si licenta de transport
aerian, prin curse regulate sau neregulate. Transporturile aeriene
internationale de pasageri, bagaje, marfuri si posta sunt supuse acordurilor si
conventiilor internationale in domeniul transporturilor aeriene la care Romania
este parte.
Art. 46
(1) Transporturile aeriene publice se executa pe baza de contract de
transport, incheiat intre operatorul aerian si pasager sau expeditorul de marfa
si/sau posta.
(2) Prin contractul de transport aerian, operatorul aerian se obliga sa
duca pe calea aerului la destinatie pasagerii, bagajele, marfa si/sau posta,
iar beneficiarul, sa plateasca pretul transportului.
Art. 47
(1) Operatorul aerian raspunde pentru orice prejudiciu care a produs
decesul sau vatamarea sanatatii pasagerilor ori avarierea sau pierderea
bagajelor, a marfii si/sau a postei.
(2) Regimul raspunderii operatorului aerian este, pentru transporturile
aeriene internationale, stabilit in conformitate cu conventiile si intelegerile
internationale la care Romania este parte, iar pentru transporturile aeriene
interne, in conformitate cu prevederile dreptului comun, in masura in care nu
s-a stabilit altfel printr-o lege speciala.
Art. 48
Transporturile aeriene publice efectuate prin curse regulate sunt
transporturile aeriene executate dupa orare publicate si rute prestabilite,
destinate sa asigure legatura intre doua sau mai multe aeroporturi si in care
capacitatea comerciala disponibila este pusa la dispozitie publicului contra
cost.
Art. 49
Transporturile aeriene publice, altele decat cele prevazute la art. 48, se
efectueaza prin curse neregulate.
Art. 50
(1) Operatorii aerieni romani, detinatori ai unui certificat de operator
aerian in termen de valabilitate, pot efectua transporturi aeriene publice
interne si internationale, prin curse regulate sau neregulate, numai in urma
obtinerii unei licente de transport aerian, eliberata de Ministerul
Transporturilor.
(2) Exceptiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc de Ministerul
Transporturilor prin reglementari specifice.
(3) Operatorii aerieni straini pot efectua transporturi aeriene publice,
prin curse regulate sau neregulate, spre sau dinspre Romania, pe baza
drepturilor de trafic acordate de Ministerul Transporturilor, in conformitate
cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este
parte.
(4) Ministerul Transporturilor emite reglementari aeronautice privind
desfasurarea activitatilor de transport aerian public.
SECTIUNEA a III-a
Operatiuni de lucru aerian si aviatie generala
Art. 51
(1) Operatiunile de aviatie generala cuprind transporturile aeriene in
interes propriu si alte zboruri, precum:
- zboruri in interes propriu;
- zboruri particulare;
- zboruri-scoala;
- zboruri sportive.
(2) Transporturile aeriene in folos propriu cuprind transporturile in
interes propriu si transporturile in interes personal, ca operatiuni de aviatie
generala.
(3) Transporturile aeriene in folos propriu sunt operatiunile de aviatie
generala executate de o persoana fizica sau juridica, fara perceperea unui
tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri ori servicii, utilizandu-se
aeronave civile proprii sau inchiriate, care constituie accesoriul unei alte
activitati economice executate de persoana respectiva, beneficiarul
transportului.
(4) Transporturile aeriene in interes personal sunt activitati de aviatie
generala executate de persoane fizice cu aeronave proprii sau inchiriate pentru
transportul de bunuri proprii si/sau de persoane, pentru nevoile proprii,
exclusiv in scop necomercial.
(5) Zborurile in interes propriu reprezinta operatiunile aeriene civile,
altele decat transporturile in folos propriu, efectuate de detinatorii de
aeronave civile, persoane fizice sau juridice, pentru si in sustinerea nevoilor
activitatilor proprii.
(6) Zborurile particulare reprezinta operatiunile aeriene, altele decat
cele de transport in interes personal, efectuate de detinatorii de aeronave
civile, persoane fizice, exclusiv in scop necomercial.
(7) Zborurile sportive reprezinta operatiunile aeriene civile efectuate de
persoane fizice sau juridice, utilizandu-se aeronave civile proprii sau
inchiriate, exclusiv in scop sportiv.
(8) Zborurile-scoala reprezinta operatiunile aeriene civile organizate de
persoane juridice in scopul initierii, pregatirii, instruirii si perfectionarii
personalului aeronautic navigant.
(9) Operatorii aerieni romani care efectueaza operatiuni de lucru aerian
sau de aviatie generala pe teritoriul Romaniei sunt obligati sa incheie
contracte de asigurare pentru pagube produse tertilor. Plafonul minim al
politelor de asigurare incheiate in acest caz se stabileste prin hotarare a
Guvernului.
Art. 52
(1) Operatiunile de lucru aerian sunt activitatile efectuate de operatori
aerieni pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sanatatii
publice si protectiei mediului, de cautare si salvare, cercetare stiintifica,
fotografiere, monitorizare, publicitate, precum si in alte scopuri, pe baza
autorizatiei si/sau a licentei eliberate de Ministerul Transporturilor.
(2) Ministerul Transporturilor va emite reglementarile privind autorizarea
si/sau licentierea operatorilor aerieni pentru desfasurarea operatiunilor de
lucru aerian pe teritoriul Romaniei.
(3) Operatorii aerieni romani autorizati pot desfasura operatiuni de lucru
aerian pe teritoriul Romaniei cu aeronave inmatriculate in alt stat, numai in
urma obtinerii unei licente corespunzatoare, eliberata de Ministerul
Transporturilor.
Art. 53
Ministerul Transporturilor va emite reglementarile aeronautice privind
desfasurarea operatiunilor de aviatie generala.
CAP. 8
Protectia mediului
Art. 54
Protectia mediului reuneste toate activitatile ce au ca scop evaluarea si
minimalizarea impactului aviatiei civile asupra mediului, datorat zgomotului
produs de aeronavele civile, emisiilor motoarelor de aviatie, evacuarii
substantelor folosite la spalarea, degivrarea si tratarea aeronavelor civile
sau in cadrul altor activitati din domeniul aeronautic.
Art. 55
(1) Ministerul Transporturilor va statua principiile directoare, limitarile
si masurile corespunzatoare privind protectia mediului, specifice acestui
domeniu.
(2) Ministerul Transporturilor adopta politici de stimulare a implementarii
tehnologiilor moderne nepoluante in aviatia civila.
Art. 56
In scopul protectiei mediului, Ministerul Transporturilor poate
restrictiona operarea aeronavelor civile pe aeroporturile din Romania sau in
spatiul aerian national.
Art. 57
Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului*), stabileste aeroporturile din Romania care, in urma
derularii activitatilor specifice, au un impact semnificativ asupra mediului,
in vederea implementarii de programe de protectie a mediului.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 17/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001.
Art. 58
Ministerul Transporturilor asigura, prin reglementari specifice:
1. un sistem unic de monitorizare a zgomotului pe aeroporturi, care
a) sa permita evaluarea zgomotului produs de operarea unei aeronave civile
pe aeroport;
b) sa asigure o corelatie intre nivelul de zgomot si efectul acestuia
asupra populatiei si mediului;
c) sa fie in conformitate cu reglementarile, standardele, practicile,
recomandarile si procedeele elaborate de Organizatia Aviatiei Civile
Internationale, Conferinta Europeana a Aviatiei Civile si de alte organizatii
internationale de aviatie civila la care Romania este parte si, de asemenea, sa
asigure controlul respectarii acestor reglementari;
2. un sistem de cartografiere fonica a zonelor adiacente aeroporturilor,
care sa permita utilizarea ecologica a acestora.
Art. 59
Ministerul Transporturilor, la solicitarea administratorului aeroportului,
poate aproba masuri temporare si derogari ce permit operarea aeronavelor
civile, care au impact semnificativ asupra mediului.
Art. 60
Prevederile art. 56 nu se aplica urmatoarelor categorii de aeronave civile:
a) aeronavele de stat romanesti;
b) aeronavele romanesti care executa misiuni oficiale, prezidentiale sau
guvernamentale, iar in cazul celor straine, pe baza de reciprocitate;
c) aeronavele ce opereaza in folosul Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii
Rosii si Semilunii Rosii;
d) aeronavele civile care efectueaza misiuni de cautare si de salvare ori
care transporta personal sau materiale in cadrul acestor misiuni;
e) aeronavele care efectueaza misiuni umanitare si de ajutorare urgenta;
f) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze din cauze tehnice, din cauza
conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de forta majora;
g) aeronavele care aterizeaza din dispozitia Ministerului Transporturilor si/sau
a Ministerului Apararii Nationale.
CAP. 9
Siguranta zborului
SECTIUNEA I
Generalitati
Art. 61
Reglementarile legale din Romania referitoare la siguranta zborului in
spatiul aerian national se aplica oricarei aeronave civile, indiferent de
statul de inmatriculare, precum si echipajului si calatorilor aflati la bord.
Art. 62
In scopul asigurarii sigurantei zborului Ministerul Transporturilor emite
si revizuieste ori de cate ori este cazul reglementari aeronautice specifice,
conforme cu reglementarile, standardele, practicile recomandate si procedurile
elaborate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale si de alte organisme
internationale de aviatie civila la care Romania este parte, si asigura
controlul respectarii acestora.
SECTIUNEA a II-a
Autorizarea agentilor aeronautici civili
Art. 63
In scopul realizarii sigurantei zborurilor urmatoarele categorii de agenti
aeronautici civili sunt supusi controlului, evaluarii si autorizarii, precum si
supravegherii permanente de catre Ministerul Transporturilor, direct sau prin
organisme tehnice specializate, institutii publice sau societati comerciale
autorizate, carora li se deleaga competente in acest sens:
a) operatori aerieni, in functie de operatiunile aeriene civile pe care le
desfasoara;
b) agenti aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea,
incercarile de tip si specializate, fabricatia, depozitarea, distributia,
intretinerea si reparatiile curente si generale ale aeronavelor civile,
motoarelor si elicelor acestora, precum si ale componentelor, furnizarea de
materiale si piese de schimb avionabile;
c) agenti aeronautici civili care desfasoara activitati de proiectare,
constructii, montaj, reparatii pentru obiective care apartin aviatiei civile;
d) agenti aeronautici civili care au ca obiect de activitate dirijarea si
controlul traficului aerian, informarea aeronautica si serviciile meteorologice
pentru aeronautica, protectia navigatiei aeriene, precum si activitatile aeroportuare;
e) agenti aeronautici civili care se ocupa cu formarea si perfectionarea
personalului aeronautic civil;
f) alte categorii de agenti aeronautici civili care au ca obiect de
activitate orice alt domeniu aeronautic conex.
Art. 64
Ministerul Transporturilor emite reglementarile, standardele si procedurile
privind autorizarea agentilor aeronautici civili.
Art. 65
In cazul constatarii nerespectarii conditiilor si criteriilor de autorizare
si/sau de licentiere, Ministerul Transporturilor suspenda sau anuleaza
autorizatia si/sau licenta agentului aeronautic civil.
SECTIUNEA a III-a
Personalul aeronautic civil
Art. 66
(1) Activitatile aeronautice civile se efectueaza de catre personalul
atestat in acest scop.
(2) Ministerul Transporturilor emite reglementari specifice privind
categoriile de personal aeronautic civil supus atestarii, precum si planurile
tematice de pregatire, examinare teoretica si practica.
(3) Orice persoana care face dovada absolvirii unui curs sau a unui program
corespunzator de pregatire de specialitate aeronautica poate solicita atestarea
ca personal aeronautic civil pentru acea specialitate.
Art. 67
Documentele de calificare ale personalului aeronautic civil sunt documente
obligatorii pe intreaga durata a desfasurarii activitatii ca personal
aeronautic civil.
Art. 68
(1) Licentele sunt valabile pentru o perioada limitata; ele se reinnoiesc
periodic, in urma verificarii aptitudinilor, in conformitate cu reglementarile
stabilite in acest sens.
(2) Prelungirea valabilitatii, preschimbarea, suspendarea si retragerea
documentelor de calificare ale intregului personal aeronautic civil din Romania
sunt efectuate de Ministerul Transporturilor.
Art. 69
Brevetele si licentele emise de alte state pot fi recunoscute sau validate
in Romania numai daca criteriile in baza carora au fost eliberate se situeaza
cel putin la nivelul standardelor minime recomandate de Organizatia Aviatiei
Civile Internationale sau de alte organizatii internationale de profil si daca
sunt acceptate in reglementarile specifice romane.
Art. 70
Examenele medicale ale candidatilor care solicita atestarea ca personal
aeronautic civil pot fi efectuate numai de catre o institutie medicala
autorizata in acest sens.
SECTIUNEA a IV-a
Certificatele privind aeronavele civile
Art. 71
(1) Aeronavele civile care se inmatriculeaza in Romania, motoarele si
elicele acestora trebuie sa posede un certificat de tip emis de Ministerul
Transporturilor.
(2) In certificatul de tip se inscriu durata valabilitatii acestuia,
conditiile si limitarile care sunt cerute in interesul sigurantei zborului.
Art. 72
(1) Productia de serie a aeronavelor civile si a componentelor acestora se
autorizeaza de Ministerul Transporturilor printr-un permis de productie, in
baza constatarii ca produsele de serie ale oricarei aeronave civile, pentru
care a fost emis un certificat de tip, se conformeaza acestuia.
(2) In permisul de productie se inscriu durata de valabilitate a acestuia,
conditiile si limitarile care sunt necesare in interesul sigurantei zborului.
Art. 73
(1) Punerea in serviciu a unei aeronave civile nu poate fi facuta decat
dupa obtinerea certificatului de navigabilitate, eliberat in urma constatarii
ca aeronava civila este conforma cu certificatul de tip, cu conditiile
prevazute in permisul de productie si ca este apta de zbor.
(2) In certificatul de navigabilitate se inscriu durata valabilitatii,
categoriile de activitati pentru care aeronava civila poate fi folosita, alte
conditii si limitari impuse de asigurarea sigurantei zborului.
Art. 74
(1) Ministerul Transporturilor emite reglementari aeronautice specifice
privind certificarea aeronavelor civile.
(2) Ministerul Transporturilor poate stabili categorii de aeronave si
parasute care, prin exceptie de la prevederile art. 73, pot efectua zboruri
fara sa detina certificat de tip si/sau de navigabilitate.
SECTIUNEA a V-a
Aerodromuri
Art. 75
Un aerodrom poate fi utilizat pentru operarea aeronavelor civile, numai
daca administratorul detine o autorizatie valabila, eliberata de Ministerul
Transporturilor si numai in conditiile prevazute in aceasta.
Art. 76
In scopul asigurarii sigurantei zborului Ministerul Transporturilor
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale si cu avizul
ministerelor interesate stabilesc zonele supuse servitutilor de aeronautica
civila aferente aerodromurilor si amplasarii echipamentelor de protectie a
navigatiei aeriene.
Art. 77
In zonele supuse servitutilor de aeronautica civila nu pot fi construite si
amplasate nici un fel de constructii, instalatii si echipamente noi fara avizul
Ministerului Transporturilor.
Art. 78
Administratorii aerodromurilor, ai echipamentelor de protectie a navigatiei
aeriene, cat si proprietarii terenurilor, cladirilor si amenajarilor aflate in
zonele supuse servitutilor de aeronautica civila, sunt obligati sa respecte
restrictiile impuse prin reglementarile specifice referitoare la aceste zone.
CAP. 10
Securitatea aeronautica
Art. 79
Protectia aviatiei civile impotriva actelor de interventie ilicita se
realizeaza pe baza Programului National de Securitate Aeronautica, elaborat de
Ministerul Transporturilor si aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 80
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila pentru
dezvoltarea, implementarea si aplicarea programului prevazut la art. 79.
CAP. 11
Facilitati aeronautice
Art. 81
Facilitatile aeronautice se realizeaza pe baza Programului National de
Facilitati Aeronautice, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 82
(1) Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila pentru
dezvoltarea, implementarea si operationalitatea programului prevazut la art.
81.
(2) Ministerul Transporturilor este, de asemenea, autoritatea de stat
responsabila pentru stabilirea reglementarilor privind facilitatile aeronautice
minime obligatorii.
CAP. 12
Cautarea si salvarea aeronavelor civile
Art. 83
In spatiul aerian national, precum si pe teritoriul Romaniei operatiunile
de cautare si salvare a aeronavelor civile aflate in primejdie si a
supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizeaza prin sistemul national
de cautare si salvare.
Art. 84
Organizarea si functionarea sistemului national de cautare si salvare se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 85
Asistenta de cautare si de salvare se acorda tuturor aeronavelor civile si
supravietuitorilor unui accident de aviatie.
Art. 86
Toate autoritatile publice, precum si persoanele fizice si juridice
solicitate au obligatia de a acorda asistenta in cazul operatiunilor de cautare
si de salvare, urmarindu-se prioritar salvarea vietilor omenesti, precum si
prevenirea amplificarii daunelor si conservarea dovezilor esentiale pentru
anchetarea adecvata a accidentelor.
CAP. 13
Anchetarea incidentelor si a accidentelor de aviatie civila
Art. 87
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat pentru reglementarea,
organizarea si desfasurarea activitatilor privind ancheta administrativa a
incidentelor si a accidentelor de aviatie civila.
Art. 88
(1) Scopul anchetei administrative il reprezinta determinarea reala a
cauzelor si a imprejurarilor care au condus la producerea incidentului sau a
accidentului de aviatie civila, precum si identificarea masurilor preventive
corespunzatoare.
(2) Obiectivul anchetei administrative il reprezinta prevenirea producerii
unor incidente sau accidente de aviatie civila similare.
Art. 89
(1) Ancheta administrativa este independenta de ancheta penala sau
disciplinara.
(2) Stabilirea responsabilitatilor, a persoanelor vinovate, a gradului de
vinovatie, precum si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta organelor
abilitate prin lege.
Art. 90
Operatorii aerieni sau celelalte organisme care au competente tehnice si
operationale in domeniul aeronauticii civile sunt obligate sa informeze
Ministerul Transporturilor asupra producerii tuturor incidentelor si
accidentelor de aviatie civila.
Art. 91
Echipajele aeronavelor civile, precum si orice persoana fizica sau juridica
sunt obligate sa furnizeze, pe toata durata anchetei administrative, toate
informatiile si relatiile care le sunt cunoscute, cerute de aceasta ancheta.
CAP. 14
Sanctiuni
Art. 92
Incalcarea prevederilor prezentului Cod aerian atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanelor
vinovate.
Art. 93
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) lipsa documentelor obligatorii individuale sau de bord, prevazute de
reglementarile in vigoare;
b) incalcarea reglementarilor referitoare la conditiile de exploatare a
tehnicii aeronautice;
c) delestarea neautorizata a combustibilului sau delestarea acestuia in
zone ori in situatii neautorizate de la bordul unei aeronave civile aflate in evolutie,
precum si scurgerile de combustibil la sol;
d) refuzul operatorului unei aeronave civile de a prezenta persoanelor
imputernicite prin lege documentele aeronavei si ale echipajului si de a
permite efectuarea inspectiei acestora;
e) neinformarea Ministerului Transporturilor cu privire la producerea
incidentelor si accidentelor de aviatie civila, de catre cei care au aceasta
obligatie si in conditiile stabilite de lege.
Art. 94
Contraventiile prevazute la art. 93 se sanctioneaza cu amenda.
Art. 95
Nerespectarea normelor privind activitatea aeroportuara constituie
contraventie si se sanctioneaza conform reglementarilor aeroportuare.
Art. 96
Contraventiile privind incalcarea prevederilor referitoare la servitutile
aeronautice civile in interesul circulatiei aeriene vor fi sanctionate cu
amenda.
Art. 97
(1) Constatarea faptelor contraventionale, precum si aplicarea sanctiunilor
se fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
(2) Cuantumul amenzilor se stabileste si se reactualizeaza prin hotarare a
Guvernului.
(3) Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind constatarea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 98
Incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu
sau neindeplinirea lor, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta
zborului, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
Art. 99
(1) Incredintarea comenzilor aeronavei civile de catre pilotul comandant
unei persoane neautorizate se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) Parasirea fara aprobare a postului de catre orice membru al echipajului
de conducere sau de catre personalul ce asigura direct informarea, dirijarea si
controlul traficului aerian, daca fapta este de natura sa puna in pericol
siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 100
(1) Efectuarea serviciului sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor
substante interzise de autoritatea de reglementare se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la un an sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savarsita de catre personalul
aeronautic civil navigant, pedeapsa este inchisoarea de la 6 luni la 2 ani sau
amenda.
(3) Este considerat sub influenta bauturilor alcoolice personalul care are
o imbibatie alcoolica in sange intre 0,5 la mie si 1 la mie.
Art. 101
(1) Efectuarea serviciului in stare de ebrietate se pedepseste cu
inchisoare de la unu la 5 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savarsita de personalul
aeronautic navigant pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.
(3) Este considerat in stare de ebrietate personalul care are o imbibatie
alcoolica in sange mai mare de 1 % la mie.
Art. 102
Exercitarea fara drept de catre orice persoana a atributiilor care revin
echipajului unei aeronave civile se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani
si interzicerea unor drepturi.
Art. 103
(1) Se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda
urmatoarele fapte:
a) exploatarea unei aeronave fara a poseda certificat de inmatriculare si
certificat de navigabilitate;
b) exploatarea unei aeronave cu nerespectarea conditiilor, limitarilor sau
a altor cerinte prevazute in certificatul de navigabilitate ori in celelalte
documente privind aeronava;
c) inscriptionarea neconforma cu certificatul de inmatriculare sau
suprimarea marcilor de inscriptionare;
d) distrugerea sau sustragerea oricarui document de bord impus de regulile
sau reglementarile aeriene in vigoare;
e) incalcarea regulilor privind survolul.
(2) Fapta prevazuta la lit. a), savarsita dupa refuzul eliberarii
certificatului de inmatriculare sau a certificatului de navigabilitate, se
pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani.
Art. 104
In intelesul prevederilor prezentului capitol:
a) o aeronava se considera a fi in serviciu din momentul in care personalul
de la sol sau echipajul incepe sa o pregateasca in vederea unui anumit zbor
pana la expirarea unui termen de 24 de ore dupa orice aterizare; perioada de
serviciu cuprinde in orice caz intregul timp in care aeronava se afla in zbor,
in sensul prevederilor lit. b);
b) o aeronava se considera a fi in zbor din momentul in care, imbarcarea
fiind terminata, toate usile exterioare au fost inchise si pana in momentul in
care una dintre aceste usi a fost deschisa in vederea debarcarii; in caz de
aterizare fortata se considera ca zborul se continua pana cand autoritatea competenta
preia in sarcina aeronava, persoanele si bunurile de la bord.
Art. 105
Se pedepsesc cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda urmatoarele
fapte:
a) efectuarea de operatiuni aeriene civile fara autorizatie sau licenta
prevazuta de lege, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta
zborului, sanatatea publica sau protectia mediului;
b) desfasurarea de activitati in perimetrul infrastructurii aeroportuare,
fara autorizatie sau licenta legala, de catre persoane juridice, daca fapta
este de natura sa puna in pericol siguranta zborului.
Art. 106
Comunicarea de informatii, stiind ca acestea sunt false, daca prin acest
fapt se pericliteaza siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la
10 ani. Daca fapta se savarseste in scopul devierii itinerarului de zbor,
pedeapsa este de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 107
(1) Folosirea fara drept a oricarui dispozitiv, arma sau substanta, in
scopul producerii unui act de violenta impotriva unei persoane aflate pe un
aeroport care deserveste aviatia civila se pedepseste cu inchisoare de la 2 la
7 ani.
(2) Savarsirea oricarui act de violenta fizica sau psihica asupra unei
persoane aflate la bordul unei aeronave civile in zbor sau in pregatire de zbor
se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor
drepturi.
Art. 108
(1) Plasarea sau folosirea ilegala a oricarui dispozitiv, substanta sau
arma pentru distrugerea sau avarierea grava a dotarilor care apartin unui aeroport
sau unei aeronave care nu este in serviciu, dar se afla pe un aeroport, precum
si pentru intreruperea serviciilor aeroportului, daca fapta este de natura sa
puna in pericol siguranta aeroportului, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la
10 ani.
(2) Distrugerea sau deteriorarea grava a instalatiilor si a echipamentelor
pentru protectia navigatiei aeriene ori tulburarea in orice mod a functionarii
serviciilor de navigatie aeriana, daca fapta este de natura sa puna in pericol
siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani si
interzicerea unor drepturi.
(3) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (2) se sanctioneaza si distrugerea unei
aeronave in serviciu sau deteriorarea acesteia, in asa fel incat sa o faca
inapta de zbor ori sa ii puna in pericol securitatea in zbor.
(4) Plasarea sau inlesnirea plasarii pe o aeronava civila, prin orice
mijloace, a unui dispozitiv, a unei arme sau substante apte sa distruga sau sa
ii produca deteriorari care o fac inapta de zbor sau care sunt de natura sa
pericliteze siguranta zborului se pedepseste cu inchisoare de la 15 la 25 de
ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 109
Preluarea fara drept a unei aeronave, prin orice mijloace, precum si
exercitarea fara drept a controlului asupra aeronavei se pedepsesc cu
inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 110
Daca faptele prevazute in prezentul capitol au avut ca urmare decesul uneia
sau al mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe viata sau inchisoarea de
la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 111
(1) Tentativa la infractiunile prevazute in prezentul capitol se
pedepseste.
(2) Se considera tentativa si producerea sau procurarea mijloacelor ori
instrumentelor, precum si luarea de masuri in vederea comiterii infractiunilor
prevazute in prezentul capitol.
Art. 112
(1) Actiunea penala pentru faptele prevazute la art. 98 - 111 se pune in
miscare numai la sesizarea organului de specialitate al administratiei publice
centrale in domeniul aviatiei civile.
(2) Cercetarea faptelor care fac obiectul prezentului capitol, precum si
punerea in miscare a actiunii penale sunt de competenta procurorului de pe
langa curtea de apel in a carei raza teritoriala acestea au fost savarsite.
CAP. 15
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 113
Reglementarile emise de Ministerul Transporturilor in aplicarea
prevederilor prezentului Cod aerian sunt obligatorii pentru toti agentii
aeronautici civili.
Art. 114
La instituirea de catre Presedintele Romaniei a starii de asediu sau a
starii de urgenta, precum si la declararea mobilizarii partiale sau generale a
Fortelor Armate ori in caz de agresiune armata indreptata impotriva tarii
aplicarea prevederilor prezentului Cod aerian se suspenda in parte sau in
intregime, activitatea aeronautica in spatiul aerian national urmand sa se
desfasoare conform normelor stabilite de autoritatile militare competente,
potrivit legii.
Art. 115
Prezentul Cod aerian intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1998*).
------------
*) A se vedea si data intrarii in vigoare a actului normativ modificator.
Art. 116
Se abroga integral Codul aerian aprobat prin Decretul nr. 516/1953,
publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 30 decembrie 1953, cu
modificarile ulterioare.