LEGE
Nr. 130 din 21 iulie 2000
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 355 din 31 iulie 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 29 din 22 august 1997 privind Codul
aerian, emisa in temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Articolul 1 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prevederile prezentului cod aerian se aplica tuturor activitatilor
aeronautice civile, precum si tuturor persoanelor fizice sau juridice care
desfasoara activitatile aeronautice civile respective in spatiul aerian
national si pe teritoriul Romaniei."
2. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
In sensul prezentului cod aerian, termenii si definitiile utilizate au
urmatorul inteles:
3.1. accident - eveniment legat de operarea unei aeronave, care se produce
intre momentul in care o persoana se imbarca la bordul acesteia cu intentia de
a efectua un zbor si momentul in care toate persoanele aflate la bord sunt
debarcate si in cursul caruia:
a) o persoana este ranita grav sau mortal datorita faptului ca se gaseste:
- in aeronava;
- in contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat in
aeronava;
- in contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu partile
care se detaseaza din aceasta;
- expusa direct aspiratiei sau suflului motoarelor ori elicelor;
b) aeronava sufera deteriorari, avarii sau cedari structurale, care
altereaza caracteristicile de rezistenta structurala sau performantele de zbor,
necesita o reparatie importanta care nu poate fi facuta in mod normal cu
mijloacele existente la bord sau necesita inlocuirea elementelor deteriorate;
c) aeronava a fost distrusa;
d) aeronava a disparut sau este total inaccesibila. Aeronava este
considerata disparuta atunci cand cautarile s-au incheiat oficial si epava nu a
fost localizata.
Se exclud din categoria accidentelor urmatoarele situatii:
- la lit. a), decesul la bordul aeronavelor, provenit dintr-o cauza
naturala; ranirea grava sau decesul oricarei persoane aflate la bord, ca urmare
a unei tentative de sinucidere sau a neglijentei proprii; ranirile cauzate
pasagerilor clandestini care se ascund in afara zonelor care sunt in mod normal
accesibile pasagerilor si echipajului;
- la lit. b), cand deteriorarea este limitata la accesoriile motorului sau
cand este vorba despre deteriorari limitate la elice, la extremitatile aripii,
la antene, pneuri, frane, carenaje sau mici perforatii in invelis si care nu
pericliteaza siguranta in zbor sau la sol a aeronavei;
3.2. act de interventie ilicita - act produs in mod ilicit, cu intentie,
constand in:
a) violenta impotriva uneia sau mai multor persoane la bordul unei aeronave
la sol si in zbor, daca acel act poate sa pericliteze siguranta aeronavei
respective;
b) distrugere a unei aeronave in serviciu sau provocare de avarii unei
astfel de aeronave, care o fac indisponibila pentru zbor sau care ii pot
periclita siguranta in zbor;
c) amplasare sau favorizare a amplasarii prin orice mijloace a unui
dispozitiv sau a unei substante care poate distruge o aeronava aflata in
serviciu sau ii poate provoca avarii care sa o faca indisponibila pentru zbor
ori care ii poate periclita siguranta in zbor;
d) distrugere sau avariere a mijloacelor de navigatie aeriana sau de
interventie in functionarea lor, daca un asemenea act poate periclita siguranta
aeronavelor in zbor;
e) comunicare intentionata a unor informatii false, punand astfel in
pericol siguranta unei aeronave in zbor;
f) folosirea ilegala a oricarui dispozitiv, substanta sau arma pentru:
- producerea unui act de violenta impotriva uneia sau mai multor persoane,
care provoaca ranirea grava sau moartea acestora, pe un aeroport care
deserveste aviatia civila;
- distrugerea sau avarierea grava a facilitatilor care apartin aviatiei
civile sau a aeronavelor care nu sunt in serviciu, dar se afla pe acel
aeroport, ori pentru intreruperea serviciilor aeroportului, daca un asemenea
act pune in pericol sau poate periclita siguranta aeroportului;
3.3. activitati aeronautice civile - totalitatea activitatilor legate de
proiectarea, constructia, atestarea, reparatia, intretinerea si operarea
aeronavelor civile, a aerodromurilor si a altor obiective de infrastructura
aeronauticii civile, de dirijarea si controlul traficului aerian, de informarea
aeronautica si meteorologica a operatorilor aerieni, de pregatirea si
perfectionarea personalului aeronautic civil, precum si a activitatilor
aeronautice civile conexe acestora;
3.4. activitati aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care
contribuie direct la asigurarea desfasurarii activitatilor aeronautice civile;
3.5. administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridica care
conduce si gestioneaza un aerodrom aflat in proprietatea publica sau in
proprietatea privata a unor persoane fizice ori juridice;
3.6. aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde,
eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata in
totalitate sau in parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a
aeronavelor. Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeste
heliport;
3.7. aeronava - aparatul care se poate mentine in atmosfera cu ajutorul
altor reactii ale aerului decat cele asupra suprafetei pamantului;
3.8. aeronave de stat - aeronavele folosite pentru servicii militare,
vamale sau de politie;
3.9. aeroport - aerodromul deschis pentru operatiuni comerciale de
transport aerian;
3.10. aeroport international - aeroportul nominalizat ca aeroport de
intrare si de plecare, destinat traficului international al aeronavelor, si in
care sunt asigurate facilitatile de control pentru trecerea frontierei de stat,
pentru controlul vamal, de sanatate publica, pentru controlul veterinar si
fitosanitar, precum si pentru alte facilitati similare;
3.11. agent aeronautic civil - orice persoana fizica sau juridica
autorizata sa desfasoare activitati aeronautice civile;
3.12. ancheta administrativa - activitatea concreta de identificare, de
strangere si de analiza a informatiilor pentru determinarea cauzelor, emiterea
concluziilor si, pe baza lor, stabilirea unor recomandari privind siguranta
zborurilor, precum si formularea unor propuneri si recomandari de imbunatatire
a activitatilor in vederea prevenirii accidentelor si incidentelor de aviatie;
3.13. autorizare - confirmare oficiala data printr-un document eliberat in
conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice romane prin care se
atesta capacitatea detinatorului de a desfasura activitatile aeronautice civile
mentionate in acest document;
3.14. autorizatie de operator aerian - documentul care atesta autorizarea
unui operator aerian sa efectueze activitati de lucru aerian sau de aviatie
generala;
3.15. certificat de operator aerian - documentul care atesta capacitatea
unui operator aerian de a efectua activitati de transport aerian civil;
3.16. certificat de navigabilitate - documentul individual, aflat
obligatoriu la bordul fiecarei aeronave, prin care se atesta navigabilitatea
acesteia;
3.17. drept de trafic - dreptul unui operator aerian autorizat de a
transporta pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta pe o ruta aeriana care deserveste
doua sau mai multe aeroporturi interne ori internationale;
3.18. facilitati - totalitatea serviciilor si baza materiala asociata
acestora, asigurate pe un aerodrom in legatura cu intrarea si iesirea
aeronavelor, persoanelor, bagajelor, marfurilor si altele asemenea, in traficul
aerian intern si international;
3.19. incident - un eveniment, altul decat un accident, asociat cu
utilizarea unei aeronave, care afecteaza sau ar putea afecta siguranta
exploatarii;
3.20. licentiere - confirmarea oficiala data printr-un document eliberat de
Ministerul Transporturilor, prin care se acorda detinatorului dreptul de a
exercita activitatile aeronautice civile mentionate in acest document;
3.21. licenta de lucru in perimetrul infrastructurii aeroportuare -
document individual prin care se acorda unui agent economic dreptul de a
desfasura activitati in perimetrul infrastructurii aeroportuare;
3.22. licenta de transport aerian - document individual prin care unui
operator aerian autorizat i se acorda dreptul de a efectua operatiuni de
transport aerian public, in conditiile prevazute in licenta;
3.23. misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul in care
acesta intra in serviciu, dupa o perioada de odihna corespunzatoare, dar inaintea
inceperii unui zbor sau a unei serii de zboruri, pana in momentul in care acel
membru al echipajului iese din serviciu dupa incheierea acelui zbor sau a
seriei de zboruri;
3.24. navigabilitate - caracteristica aeronavei pregatite pentru zbor, constand
in conformarea acesteia la reglementarile de admisibilitate la zbor;
3.25. operarea aeronavei - folosirea aeronavei pentru scopuri de navigatie
aeriana, care include navigarea aeronavei. Orice persoana fizica sau juridica
care efectueaza operatiuni cu aeronave, inclusiv in calitate de proprietar sau
detinator, cu sau fara drept legal de comanda asupra aeronavei, va fi
considerata angajata in operarea aeronavei in intelesul prezentului cod aerian;
3.26. operator aerian - persoana fizica sau juridica autorizata si/sau
licentiata, angajata in operarea aeronavelor;
3.27. pilot comandant - pilotul responsabil cu comanda si siguranta
aeronavei pe durata zborului;
3.28. plan de zbor - ansamblu de informatii specifice unui zbor planificat
sau unei portiuni din acesta, transmise organelor care asigura serviciile de
navigatie aeriana;
3.29. reglementari aeronautice - norme, proceduri sau standarde specifice
activitatilor aeronautice civile;
3.30. securitatea aeronautica - ansamblu de masuri, resurse materiale si
forte umane, coordonate, mobilizate si utilizate in scopul protectiei
aeronauticii civile impotriva actelor de interventie ilicite;
3.31. serviciu de navigatie aeriana - termen generic ce include serviciile
de trafic aerian, serviciul de telecomunicatii aeronautice, serviciile pentru
asigurarea asistentei meteorologice a navigatiei aeriene, serviciile de cautare
si salvare, precum si serviciile de informare aeronautica. Aceste servicii sunt
asigurate in timpul tuturor fazelor de operare: apropiere, aerodrom si ruta;
3.32. servitute aeronautica - conditii, restrictii, obligatii, impuse sau
recomandate de prevederile reglementarilor aeronautice nationale si/sau
internationale in interesul sigurantei zborului aeronautic;
3.33. siguranta zborului - capacitate a activitatii aeronautice constand in
evitarea afectarii sanatatii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a
producerii de pagube materiale;
3.34. tehnica aeronautica - tehnica folosita in aeronautica, care intra sub
incidenta normelor privind siguranta zborului;
3.35. trafic aerian - ansamblu de aeronave aflate in zbor la un moment dat,
intr-un spatiu aerian determinat, si, respectiv, de aeronave care se afla in
suprafata de manevra a unui aerodrom;
3.36. transportator aerian - operator aerian autorizat, detinator al unei
licente de transport aerian in termen de valabilitate;
3.37. zona de siguranta - zona adiacenta a unui aerodrom, indiferent de
proprietar, definita cu scopul de a limita inaltimea obstacolelor si de a
preveni efectele negative de orice natura, directe si/sau indirecte, asupra
operarii aeronavelor si ansamblului activitatilor aeronautice - in interesul
sigurantei zborurilor aeronavelor si securitatii aeronautice;
3.38. zona de protectie - zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de
navigatie aeriana si meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata cu
scopul de a preveni interferentele negative de orice natura, directe si/sau
indirecte, asupra performantelor operationale ale acestor echipamente - in
interesul sigurantei zborului aeronavelor;
3.39. Zbor V.F.R. - zbor efectuat dupa regulile zborului la vedere."
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Ministerul Transporturilor, in calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale si de autoritate de stat in domeniul aviatiei
civile, are urmatoarele atributii specifice:
a) elaboreaza strategia de dezvoltare a aviatiei civile, in conformitate cu
politica economica a Guvernului si cu planurile de dezvoltare a
transporturilor;
b) emite, in conformitate cu strategia de dezvoltare, precum si cu
reglementarile si recomandarile organizatiilor internationale de aviatie civila
la care Romania este parte contractanta, reglementari specifice care stau la
baza desfasurarii serviciilor de transport aerian si a exploatarii
infrastructurii aferente, precum si a celorlalte activitati aeronautice civile;
c) reprezinta Guvernul, in domeniul aviatiei civile, in organismele
internationale specifice si in relatiile bilaterale cu alte state;
d) asigura administrarea proprietatii publice a statului din domeniul
aviatiei civile;
e) emite reglementari obligatorii de autorizare si/sau de licentiere a
agentilor aeronautici si a operatorilor civili pentru efectuarea activitatilor
aeronautice civile, elibereaza, prelungeste valabilitatea, valideaza,
echivaleaza, suspenda si retrage documentele de autorizare si/sau de licentiere
a agentilor aeronautici si a operatorilor civili;
f) emite reglementari aeronautice obligatorii privind siguranta traficului
in transporturile aeriene si supravegheaza respectarea acestora;
g) emite reglementari aeronautice obligatorii pentru efectuarea
transporturilor aeriene de marfuri periculoase;
h) asigura reglementarea si organizarea circulatiei aeronavelor civile in
spatiul aerian national, in colaborare cu organele specializate ale
Ministerului Apararii Nationale;
i) coordoneaza sistemul de securitate in domeniul aviatiei civile;
j) ancheteaza incidentele si accidentele din domeniul aviatiei civile;
k) organizeaza si exercita activitatile de registru, de inspectie si de
control in aviatia civila;
l) asigura certificarea tehnicii de aviatie civila;
m) emite reglementari aeronautice obligatorii privind atestarea,
certificarea, licentierea si brevetarea personalului aeronautic civil,
organizeaza examene si emite atestate, certificate, licente si brevete pentru
aceasta categorie de personal;
n) gestioneaza frecventele de telecomunicatii alocate aviatiei civile;
o) asigura organizarea si functionarea serviciilor civile de navigatie
aeriana in spatiul aerian al Romaniei, aproba survolarea teritoriului national
al Romaniei, organizat potrivit art. 10, precum si decolarea si aterizarea
aeronavelor civile de pe si pe aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei, in
conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice specifice;
p) autorizeaza efectuarea de lucrari in zonele de siguranta si de protectie
a infrastructurilor de transport aerian civil;
r) asigura, impreuna cu organele specializate ale ministerelor abilitate
prin lege, asistenta operatiunilor de cautare si de salvare a aeronavelor
civile implicate in accidente;
s) emite reglementari pentru uniformizarea definitiilor si a abrevierilor
utilizate in aviatia civila, in conformitate cu legislatia internationala;
t) autorizeaza functionarea aerodromurilor civile;
u) organizeaza activitatea pentru constituirea fondului propriu de date
statistice din domeniul aviatiei civile;
v) aproba tarifele de utilizare a infrastructurilor de transport aerian de
interes public national;
x) asigura cadrul legislativ si reglementarile necesare pentru dezvoltarea
unui mediu concurential normal in domeniul transporturilor aeriene;
y) aproba tarifele de examinare a personalului aeronautic civil in vederea
obtinerii atestatelor, certificatelor, brevetelor si licentelor;
z) aproba tarifele percepute de catre societatile comerciale, institutiile
publice si organismele tehnice specializate, ca urmare a prestarii
activitatilor pentru care le-au fost delegate competente in conformitate cu
prevederile prezentei legi."
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare de competenta
unor organisme tehnice specializate, institutii publice sau, dupa caz,
societati comerciale autorizate, elaborarea si punerea in aplicare a
reglementarilor aeronautice corespunzatoare, pregatirea si perfectionarea
profesionala, precum si atestarea personalului aeronautic civil, certificarea
tehnicii de aviatie civila, inmatricularea aeronavelor civile, inspectia si
controlul acestora, controlul acestora, controlul, inspectia, supravegherea si
autorizarea agentilor aeronautici civili, dirijarea si controlul traficului
aerian in spatiul aerian national, protectia navigatiei aeriene, anchetarea
incidentelor si a accidentelor de aviatie civila, precum si controlul tehnic si
inspectia de siguranta a zborului si de securitate aeronautica pentru transportul
aerian.
Organismele tehnice specializate, institutiile publice si societatile
comerciale prevazute la alin. 1 se vor finanta integral din tarife si
comisioane obtinute din prestatiile respective.
Delegarea de competente organismelor tehnice specializate sau societatilor
comerciale autorizate, mentionate la alin. 1, precum si autorizarea sau
licentierea agentilor aeronautici civili in conformitate cu prevederile
prezentului cod aerian se fac cu perceperea unor taxe sau tarife.
Delegarea de competente se poate realiza in domenii de stricta
specialitate, pentru care Ministerul Transporturilor trebuie sa aiba
compartimente de specialitate."
5. La articolul 7, litera a) va avea urmatorul cuprins:
a) spatiul de trafic aerian ce reprezinta portiunea din spatiul aerian
national unde se permite activitatea aeronautica, precum si pe terenurile
destinate decolarilor si aterizarilor, indiferent de apartenenta si de natura
activitatii de zbor;"
6. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Clasificarea spatiului aerian national din punct de vedere al asigurarii
serviciilor de trafic aerian se stabileste in conformitate cu standardele
elaborate de organizatiile internationale de aviatie civila la care Romania
este parte contractanta."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
In timp de pace Ministerul Transporturilor, impreuna cu Ministerul Apararii
Nationale, organizeaza spatiul aerian national si stabileste principiile si
regulile de folosire a acestuia pentru activitatile aeronautice civile sau
militare, dupa caz."
8. Titlul sectiunii a II-a din capitolul III va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a II-a
Traficul aerian"
9. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Reglementarile in domeniul traficului aerian in spatiul aerian national se
aplica zborurilor tuturor aeronavelor, indiferent de categoria si de
nationalitatea acestora.
Aeronavele de stat sunt supuse prevederilor alin. 1 atunci cand zborul lor
se efectueaza in spatiul aerian national repartizat aviatiei civile."
10. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
In spatiul aerian national repartizat aviatiei civile traficul aerian este
permis dupa cum urmeaza:
a) aeronavelor civile, in baza unei aprobari corespunzatoare acordate in
conformitate cu prevederile reglementarilor aeronautice specifice;
b) aeronavelor de stat romanesti, in conformitate cu reglementarile
specifice;
c) aeronavelor militare straine, inclusiv celor care transporta trupe,
armament, tehnica de lupta, materiale militare, materiale periculoase si orice
alte tipuri de incarcatura, care, prin natura lor, pot afecta siguranta
nationala, conform aprobarii de survol acordate de Ministerul Transporturilor,
cu avizul Ministerului Apararii Nationale."
11. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Toate aeronavele civile care survoleaza teritoriul Romaniei au obligatia
achitarii unor tarife pentru utilizarea instalatiilor si serviciilor de
navigatie aeriana.
Tarifele prevazute la alin. 1 sunt nediscriminatorii pentru aceleasi
categorii de zboruri, indiferent de nationalitatea operatorilor aerieni si a
statului de inmatriculare.
Sunt scutite de la plata tarifelor prevazute la alin. 1 urmatoarele categorii
de zboruri:
a) zborurile V.F.R.;
b) zborurile militare efectuate de aeronave militare romanesti, iar in
cazul aeronavelor militare straine, pe baza de reciprocitate;
c) zborurile efectuate exclusiv pentru transportul in misiune oficiala al monarhilor
domnitori si al familiilor lor apropiate, al sefilor de stat, al sefilor de
guvern si al ministrilor. In toate cazurile misiunile oficiale vor fi
confirmate prin indicatorul de statut corespunzator pe planul de zbor;
d) zborurile de cautare si salvare autorizate de un organ competent SAR;
e) zborurile terminate la aerodromul de la care aeronava a decolat si in
timpul carora nu s-a efectuat nici o aterizare intermediara;
f) zborurile efectuate de aeronave a caror masa maxima certificata la
decolare este strict mai mica de doua tone;
g) zborurile-scoala executate exclusiv in cadrul examinarilor in vederea
obtinerii licentei sau a unei calificari pentru echipajul de comanda si, pentru
aceasta, este confirmata prin mentiunea corespunzatoare pe planul de zbor;
h) zborurile efectuate exclusiv in scopul verificarii sau testarii
echipamentelor folosite sau care se intentioneaza sa fie folosite ca mijloace
de sol pentru navigatia aeriana, precum si pentru zborurile de verificare a
aeronavelor ce urmeaza sa execute zboruri conform lit. c) din prezentul
articol;
i) alte categorii de aeronave prevazute de lege.
Pot fi scutite, total sau partial, de plata tarifelor prevazute la alin. 1
si alte categorii de aeronave sau de zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor."
12. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Decolarea si aterizarea aeronavelor civile se efectueaza numai pe
aerodromurile autorizate."
13. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Este interzis ca aeronavele civile sa decoleze sau sa aterizeze pe alte
aerodromuri civile decat cele autorizate, cu exceptia cazurilor de forta
majora, precum si aeronavelor folosite pentru practicarea unor sporturi
aeronautice, a aeronavelor care aterizeaza din dispozitia Ministerului
Transporturilor si/sau a Ministerului Apararii Nationale, ca si a altor
aeronave pentru care se stabilesc derogari de la prevederile acestui articol
prin reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor."
14. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Faptele si actele juridice petrecute la bordul aeronavelor civile
inmatriculate in Romania, precum si statutul juridic al incarcaturii aflate la
bordul acestora, in timpul unui zbor international, dincolo de granitele
Romaniei, sunt reglementate de legislatia romana, daca prin acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte contractanta nu s-a
stabilit altfel."
15. La articolul 18, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
O aeronava civila poate fi inmatriculata in Registrul unic de inmatriculare
a aeronavelor civile, numai daca:
a) poseda un certificat de tip valid, emis sau echivalat de Ministerul
Transporturilor;
b) poseda un certificat de navigabilitate valid, emis sau echivalat de
Ministerul Transporturilor;
c) satisface cerintele reglementarilor nationale privind nivelul de zgomot
si de emisii toxice;
d) nu este inregistrata in alt stat si satisface una dintre urmatoarele
situatii:
- apartine unei persoane fizice sau juridice romane ori unui cetatean
strain cu domiciliul sau resedinta in Romania sau unei persoane juridice
straine, constituita in mod legal, care desfasoara activitati economice in
conformitate cu legislatia romana, iar aeronava civila respectiva isi are baza
si este utilizata, in principal, in Romania;
- apartine unei persoane fizice sau juridice a unui stat strain cu care
Romania a incheiat o conventie prin care cele doua state isi acorda reciproc
tratamentul national in ceea ce priveste regimul de inmatriculare a aeronavelor
civile;
- apartine Guvernului sau statului roman."
16. La articolul 21, litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) dreptul de a ipoteca ori de a greva aeronava civila sau componente
ale acesteia cu orice drept real asemanator, constituit ca garantie a platii
unei datorii, cu conditia ca un asemenea drept sa fie constituit conform legii
statului de inmatriculare si transcris in registrul de sarcini al statului de
inmatriculare a aeronavei civile."
17. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Aerodromurile civile pot fi proprietate publica sau proprietate privata a
persoanelor fizice ori juridice, dupa caz, iar din punct de vedere operational
pot fi deschise sau inchise circulatiei aeriene publice."
18. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Infiintarea, functionarea si dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse
reglementarilor aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor cu
avizul ministerelor abilitate, prin care se stabilesc cerintele tehnice,
operationale si procedurale."
19. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Toate aerodromurile deschise pentru operarea aeronavelor civile trebuie sa
fie autorizate de catre Ministerul Transporturilor din punct de vedere al
indeplinirii cerintelor tehnice, operationale, de siguranta a zborului, de
securitate aeronautica si de protectie a mediului, potrivit reglementarilor
aeronautice interne in vigoare si acordurilor sau conventiilor internationale
la care Romania este parte.
Ministerul Transporturilor va tine un registru de evidenta a tuturor
aerodromurilor civile autorizate din Romania."
20. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Agentii economici si, dupa caz, organele specifice ale autoritatii de stat,
care desfasoara activitati pe aerodromuri civile, au obligatia de a respecta
normele stabilite, in temeiul prezentului cod aerian si al reglementarilor
aeronautice, de catre administratorii acestora in interesul public si al
dezvoltarii transporturilor aeriene.
Toate activitatile care se deruleaza in perimetrul unui aerodrom civil se
desfasoara sub unica si directa coordonare a administratorului aerodromului.
Agentii economici care desfasoara activitati in perimetrul infrastructurii
aeroportuare trebuie sa detina o licenta de lucru in acest perimetru, eliberata
de Ministerul Transporturilor."
21. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Instalatiile si echipamentele aeroportuare, inclusiv cele radioelectrice si
meteorologice, precum si serviciile de navigatie aeriana sunt accesibile, fara
discriminare, tuturor aeronavelor civile."
22. La articolul 31, dupa alineatul 1 se introduce un nou alineat cu
urmatorul cuprins:
"Ministerul Transporturilor emite reglementari specifice privind
principiile generale de stabilire si aplicare a tarifelor mentionate in
alineatul precedent."
23. La articolul 31, alineatul 2 litera h) si alineatul 3 vor avea
urmatorul cuprins:
"h) aeronavele care aterizeaza din dispozitia Ministerului
Transporturilor si/sau a Ministerului Apararii Nationale;
.......................................................................
Pot fi scutite, total sau partial, de la plata tarifelor prevazute la alin.
1 si alte categorii de aeronave sau zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor."
24. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
In aeronautica civila functioneaza personal aeronautic civil, precum si
alte categorii de personal."
25. La articolul 33, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Personalul aeronautic civil trebuie sa fie titularul unui atestat,
brevet sau certificat corespunzator."
26. La articolul 34, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul
aeronavelor civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord si
operatori radionaviganti;
b) personalul tehnic sau auxiliar de la bordul aeronavelor civile,
calificat pentru tipul sau categoria respectiva de aeronava civila, care,
neparticipand la conducerea acestora, exercita la bord servicii cu privire la
pasageri, marfuri sau aparatura speciala a aeronavelor in zbor, activitati de
control tehnic, la sol si in zbor, in vederea constatarii starii de
navigabilitate, precum si activitati de verificare in zbor a functionarii
echipamentelor de protectie a navigatiei aeriene."
27. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde personalul tehnic
calificat, care lucreaza direct la planificarea si pregatirea operationala a
zborurilor, la proiectarea, construirea, controlul, omologarea, certificarea,
pregatirea, exploatarea, intretinerea si repararea tehnicii aeronautice, precum
si personalul care desfasoara activitati de control si dirijare a
zborurilor."
28. La articolul 36, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Echipajul se afla in subordinea comandantului de aeronava civila,
care este desemnat, de catre operatorul aerian, pentru fiecare zbor."
29. La articolul 38, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Comandantul de aeronava civila raspunde de pregatirea si executarea in
siguranta a fiecarui zbor si, in acest scop, el este obligat sa respecte
reglementarile aeronautice si documentele tehnice, in vigoare."
30. La articolul 39, alineatul 2 se abroga, iar alineatul 3 va avea
urmatorul cuprins:
"In timpul zborului comandantul de aeronava civila nu poate sa isi
delege responsabilitatile. Daca insa comandantul de aeronava civila este
impiedicat, din orice cauza, in cursul zborului sau la sol, sa isi
indeplineasca functia si, in lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane pentru
a-l inlocui, functia de comandant de aeronava civila va fi exercitata de
ceilalti membri ai echipajului de conducere, in ordinea stabilita de
reglementarile specifice in vigoare."
31. La articolul 40, alineatele 2 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Dispozitiile date de comandantul de aeronava civila in timpul
zborului, in scopul asigurarii sigurantei zborului, sunt obligatorii pentru
toate persoanele aflate la bord.
Comandantul de aeronava civila poate debarca orice membru al echipajului si
orice pasager la o escala intermediara, pentru motive determinate de siguranta
zborului si de pastrarea ordinii in aeronava civila."
32. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
La sol comandantul de aeronava civila are obligatia sa intreprinda
demersurile necesare, in cazul unei retineri a aeronavei sale sau in cazul unor
masuri similare luate cu privire la echipaj, pasageri sau incarcatura."
33. La articolul 43, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
Prin derogare de la prevederile art. 37 se poate desemna in functia de
comandant de aeronava civila si o alta persoana autorizata decat pilotul
comandant."
34. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 7
Operatiuni aeriene civile"
35. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Operatiunile aeriene civile care pot fi efectuate pe teritoriul Romaniei se
clasifica astfel:
a) operatiuni de transport aerian public;
b) operatiuni de aviatie generala;
c) operatiuni de lucru aerian."
36. Titlul sectiunii a II-a din capitolul VII va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a II-a
Operatiuni de transport aerian public"
37. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
Operatiunile de transport aerian public sunt transporturile de pasageri,
bagaje, marfuri si posta, executate pe baze comerciale de catre operatori
aerieni care poseda certificat de operator aerian si licenta de transport
aerian, prin curse regulate sau neregulate. Transporturile aeriene internationale
de pasageri, bagaje, marfuri si posta sunt supuse acordurilor si conventiilor
internationale in domeniul transporturilor aeriene la care Romania este
parte."
38. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Operatorii aerieni romani, detinatori ai unui certificat de operator aerian
in termen de valabilitate, pot efectua transporturi aeriene publice interne si
internationale, prin curse regulate sau neregulate, numai in urma obtinerii
unei licente de transport aerian, eliberata de Ministerul Transporturilor.
Exceptiile de la prevederile alin. 1 se stabilesc de Ministerul
Transporturilor prin reglementari specifice.
Operatorii aerieni straini pot efectua transporturi aeriene publice, prin
curse regulate sau neregulate, spre sau dinspre Romania, pe baza drepturilor de
trafic acordate de Ministerul Transporturilor, in conformitate cu prevederile
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
Ministerul Transporturilor emite reglementari aeronautice privind
desfasurarea activitatilor de transport aerian public."
39. Titlul sectiunii a III-a a capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a III-a
Operatiuni de lucru aerian si aviatie generala"
40. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Operatiunile de aviatie generala cuprind transporturile aeriene in interes
propriu si alte zboruri, precum:
- zboruri in interes propriu;
- zboruri particulare;
- zboruri-scoala;
- zboruri sportive.
Transporturile aeriene in folos propriu cuprind transporturile in interes
propriu si transporturile in interes personal, ca operatiuni de aviatie
generala.
Transporturile aeriene in folos propriu sunt operatiunile de aviatie
generala executate de o persoana fizica sau juridica, fara perceperea unui
tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri ori servicii, utilizandu-se
aeronave civile proprii sau inchiriate, care constituie accesoriul unei alte
activitati economice executate de persoana respectiva, beneficiarul
transportului.
Transporturile aeriene in interes personal sunt activitati de aviatie
generala executate de persoane fizice cu aeronave proprii sau inchiriate pentru
transportul de bunuri proprii si/sau de persoane, pentru nevoile proprii,
exclusiv in scop necomercial.
Zborurile in interes propriu reprezinta operatiunile aeriene civile, altele
decat transporturile in folos propriu, efectuate de detinatorii de aeronave
civile, persoane fizice sau juridice, pentru si in sustinerea nevoilor
activitatilor proprii.
Zborurile particulare reprezinta operatiunile aeriene, altele decat cele de
transport in interes personal, efectuate de detinatorii de aeronave civile,
persoane fizice, exclusiv in scop necomercial.
Zborurile sportive reprezinta operatiunile aeriene civile efectuate de
persoane fizice sau juridice, utilizandu-se aeronave civile proprii sau
inchiriate, exclusiv in scop sportiv.
Zborurile-scoala reprezinta operatiunile aeriene civile organizate de
persoane juridice in scopul initierii, pregatirii, instruirii si perfectionarii
personalului aeronautic navigant.
Operatorii aerieni romani care efectueaza operatiuni de lucru aerian sau de
aviatie generala pe teritoriul Romaniei sunt obligati sa incheie contracte de
asigurare pentru pagube produse tertilor. Plafonul minim al politelor de
asigurare incheiate in acest caz se stabileste prin hotarare a
Guvernului."
41. Titlul capitolului VIII se abroga.
42. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
Operatiunile de lucru aerian sunt activitatile efectuate de operatori
aerieni pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sanatatii
publice si protectiei mediului, de cautare si salvare, cercetare stiintifica,
fotografiere, monitorizare, publicitate, precum si in alte scopuri, pe baza
autorizatiei si/sau a licentei eliberate de Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor va emite reglementarile privind autorizarea
si/sau licentierea operatorilor aerieni pentru desfasurarea operatiunilor de
lucru aerian pe teritoriul Romaniei.
Operatorii aerieni romani autorizati pot desfasura operatiuni de lucru
aerian pe teritoriul Romaniei cu aeronave inmatriculate in alt stat, numai in
urma obtinerii unei licente corespunzatoare, eliberata de Ministerul Transporturilor."
43. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
Ministerul Transporturilor va emite reglementarile aeronautice privind
desfasurarea operatiunilor de aviatie generala."
44. Capitolul IX devine capitolul VIII.
45. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
Ministerul Transporturilor va statua principiile directoare, limitarile si
masurile corespunzatoare privind protectia mediului, specifice acestui domeniu.
Ministerul Transporturilor adopta politici de stimulare a implementarii
tehnologiilor moderne nepoluante in aviatia civila."
46. La articolul 58 alineatul 1, literele b) si c) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) sa asigure o corelatie intre nivelul de zgomot si efectul acestuia
asupra populatiei si mediului;
c) sa fie in conformitate cu reglementarile, standardele, practicile,
recomandarile si procedeele elaborate de Organizatia Aviatiei Civile
Internationale, Conferinta Europeana a Aviatiei Civile si de alte organizatii
internationale de aviatie civila la care Romania este parte si, de asemenea, sa
asigure controlul respectarii acestor reglementari;"
47. Articolul 59 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 59
Ministerul Transporturilor, la solicitarea administratorului aeroportului,
poate aproba masuri temporare si derogari ce permit operarea aeronavelor
civile, care au impact semnificativ asupra mediului."
48. La articolul 60, litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) aeronavele care aterizeaza din dispozitia Ministerului
Transporturilor si/sau a Ministerului Apararii Nationale."
49. Capitolul X devine capitolul IX.
50. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
Reglementarile legale din Romania referitoare la siguranta zborului in
spatiul aerian national se aplica oricarei aeronave civile, indiferent de
statul de inmatriculare, precum si echipajului si calatorilor aflati la
bord."
51. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
In scopul asigurarii sigurantei zborului Ministerul Transporturilor emite
si revizuieste ori de cate ori este cazul reglementari aeronautice specifice,
conforme cu reglementarile, standardele, practicile recomandate si procedurile
elaborate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale si de alte organisme
internationale de aviatie civila la care Romania este parte, si asigura
controlul respectarii acestora."
52. Titlul sectiunii a II-a a capitolului X va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a II-a
Autorizarea agentilor aeronautici civili"
53. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
In scopul realizarii sigurantei zborurilor urmatoarele categorii de agenti
aeronautici civili sunt supusi controlului, evaluarii si autorizarii, precum si
supravegherii permanente de catre Ministerul Transporturilor, direct sau prin
organisme tehnice specializate, institutii publice sau societati comerciale
autorizate, carora li se deleaga competente in acest sens:
a) operatori aerieni, in functie de operatiunile aeriene civile pe care le
desfasoara;
b) agenti aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea,
incercarile de tip si specializate, fabricatia, depozitarea, distributia,
intretinerea si reparatiile curente si generale ale aeronavelor civile,
motoarelor si elicelor acestora, precum si a componentelor, furnizarea de
materiale si piese de schimb avionabile;
c) agenti aeronautici civili care desfasoara activitati de proiectare,
constructii, montaj, reparatii pentru obiective care apartin aviatiei civile;
d) agenti aeronautici civili care au ca obiect de activitate dirijarea si
controlul traficului aerian, informarea aeronautica si serviciile meteorologice
pentru aeronautica, protectia navigatiei aeriene, precum si activitatile
aeroportuare;
e) agenti aeronautici civili care se ocupa cu formarea si perfectionarea
personalului aeronautic civil;
f) alte categorii de agenti aeronautici civili care au ca obiect de
activitate orice alt domeniu aeronautic conex."
54. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
Ministerul Transporturilor emite reglementarile, standardele si procedurile
privind autorizarea agentilor aeronautici civili."
55. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Activitatile aeronautice civile se efectueaza de catre personalul atestat
in acest scop.
Ministerul Transporturilor emite reglementari specifice privind categoriile
de personal aeronautic civil supus atestarii, precum si planurile tematice de
pregatire, examinare teoretica si practica.
Orice persoana care face dovada absolvirii unui curs sau a unui program
corespunzator de pregatire de specialitate aeronautica poate solicita atestarea
ca personal aeronautic civil pentru acea specialitate."
56. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
Brevetele si licentele emise de alte state pot fi recunoscute sau validate
in Romania numai daca criteriile in baza carora au fost eliberate se situeaza
cel putin la nivelul standardelor minime recomandate de Organizatia Aviatiei
Civile Internationale sau de alte organizatii internationale de profil si daca
sunt acceptate in reglementarile specifice romane."
57. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Examenele medicale ale candidatilor care solicita atestarea ca personal
aeronautic civil pot fi efectuate numai de catre o institutie medicala
autorizata in acest sens."
58. La articolul 74 se introduce alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Ministerul Transporturilor poate stabili categorii de aeronave si
parasute care, prin exceptie de la prevederile art. 73, pot efectua zboruri
fara a detine certificat de tip si/sau de navigabilitate."
59. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76
In scopul asigurarii sigurantei zborului Ministerul Transporturilor
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale si cu avizul
ministerelor interesate stabilesc zonele supuse servitutilor de aeronautica
civila aferente aerodromurilor si amplasarii echipamentelor de protectie a
navigatiei aeriene."
60. Capitolul XI devine capitolul X.
61. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabila pentru
dezvoltarea, implementarea si aplicarea acestui program."
62. Capitolul XII devine capitolul XI.
63. La articolul 82 se introduce alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Ministerul Transporturilor este, de asemenea, autoritatea de stat
responsabila pentru stabilirea reglementarilor privind facilitatile aeronautice
minime obligatorii."
64. Capitolul XIII devine capitolul XII.
65. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
In spatiul aerian national, precum si pe teritoriul Romaniei operatiunile
de cautare si salvare a aeronavelor civile aflate in primejdie si a
supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizeaza prin sistemul
national de cautare si salvare."
66. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 86
Toate autoritatile publice, precum si persoanele fizice si juridice
solicitate au obligatia de a acorda asistenta in cazul operatiunilor de cautare
si de salvare, urmarindu-se prioritar salvarea vietilor omenesti, precum si
prevenirea amplificarii daunelor si conservarea dovezilor esentiale pentru
anchetarea adecvata a accidentelor."
67. Capitolul XIV devine capitolul XIII.
68. La articolul 88, alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Scopul anchetei administrative il reprezinta determinarea reala a
cauzelor si imprejurarilor care au condus la producerea incidentului sau
accidentului de aviatie civila, precum si identificarea masurilor preventive
corespunzatoare."
69. Capitolul XV devine capitolul XIV.
70. La articolul 93, literele a), c), d) si e) vor avea urmatorul cuprins:
"a) lipsa documentelor obligatorii individuale sau de bord, prevazute
de reglementarile in vigoare;
.......................................................................
c) delestarea neautorizata a combustibilului sau delestarea acestuia in
zone ori in situatii neautorizate de la bordul unei aeronave civile aflate in
evolutie, precum si scurgerile de combustibil la sol;
d) refuzul operatorului unei aeronave civile de a prezenta persoanelor
imputernicite prin lege documentele aeronavei si echipajului si de a permite
efectuarea inspectiei acestora;
e) neinformarea Ministerului Transporturilor cu privire la producerea
incidentelor si accidentelor de aviatie civila, de catre cei care au aceasta
obligatie si in conditiile stabilite de lege."
71. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 94
Contraventiile prevazute la art. 93 se sanctioneaza cu amenda."
72. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
Contraventiile privind incalcarea prevederilor referitoare la servitutile
aeronautice civile in interesul circulatiei aeriene vor fi sanctionate cu
amenda."
73. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 97
Constatarea faptelor contraventionale, precum si aplicarea sanctiunilor se
fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
Cuantumul amenzilor se stabileste si se reactualizeaza prin hotarare a
Guvernului.
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind constatarea si sanctionarea contraventiilor."
74. Dupa articolul 97 se introduc articolele 97^1 - 97^15 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 97^1
Incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu
sau neindeplinirea lor, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta
zborului, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
Art. 97^2
Incredintarea comenzilor aeronavei civile de catre pilotul comandant unei
persoane neautorizate se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi.
Parasirea fara aprobare a postului de catre orice membru al echipajului de
conducere sau de catre personalul ce asigura direct informarea, dirijarea si
controlul traficului aerian, daca fapta este de natura sa puna in pericol
siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 97^3
Efectuarea serviciului sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor
substante interzise de autoritatea de reglementare se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la un an sau cu amenda.
Daca fapta prevazuta la alin. 1 este savarsita de catre personalul
aeronautic civil navigant, pedeapsa este inchisoarea de la 6 luni la 2 ani sau
amenda.
Este considerat sub influenta bauturilor alcoolice personalul avand o
imbibatie alcoolica in sange intre 0,5 la mie si 1 la mie.
Art. 97^4
Efectuarea serviciului in stare de ebrietate se pedepseste cu inchisoare de
la unu la 5 ani.
Daca fapta prevazuta la alin. 1 este savarsita de personalul aeronautic
navigant pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Este considerat in stare de ebrietate personalul avand o imbibatie
alcoolica in sange mai mare de 1 la mie.
Art. 97^5
Exercitarea fara drept de catre orice persoana a atributiilor care revin
echipajului unei aeronave civile se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani
si interzicerea unor drepturi.
Art. 97^6
Se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmatoarele
fapte:
a) exploatarea unei aeronave fara a poseda certificat de inmatriculare si
certificat de navigabilitate;
b) exploatarea unei aeronave cu nerespectarea conditiilor, limitarilor sau
a altor cerinte prevazute in certificatul de navigabilitate ori in celelalte
documente privind aeronava;
c) inscriptionarea neconforma cu certificatul de inmatriculare sau
suprimarea marcilor de inscriptionare;
d) distrugerea sau sustragerea oricarui document de bord impus de regulile
sau reglementarile aeriene in vigoare;
e) incalcarea regulilor privind survolul.
Fapta prevazuta la lit. a), savarsita dupa refuzul eliberarii
certificatului de inmatriculare sau a certificatului de navigabilitate, se
pedepseste cu inchisoare de la unu la 3 ani.
Art. 97^7
In intelesul prevederilor prezentului articol:
a) o aeronava se considera a fi in serviciu din momentul in care personalul
de la sol sau echipajul incepe sa o pregateasca in vederea unui anumit zbor
pana la expirarea unui termen de 24 de ore dupa orice aterizare; perioada de
serviciu cuprinde in orice caz intregul timp in care aeronava se afla in zbor,
in sensul prevederilor lit. b);
b) o aeronava se considera a fi in zbor din momentul in care, imbarcarea
fiind terminata, toate usile exterioare au fost inchise si pana in momentul in
care una dintre aceste usi a fost deschisa in vederea debarcarii; in caz de
aterizare fortata se considera ca zborul se continua pana cand autoritatea
competenta preia in sarcina aeronava, persoanele si bunurile de la bord.
Art. 97^8
Se pedepsesc cu inchisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda urmatoarele
fapte:
a) efectuarea de operatiuni aeriene civile fara autorizatie sau licenta
prevazuta de lege, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta
zborului, sanatatea publica sau protectia mediului;
b) desfasurarea de activitati in perimetrul infrastructurii aeroportuare,
fara autorizatie sau licenta legala, de catre persoane juridice, daca fapta
este de natura sa puna in pericol siguranta zborului.
Art. 97^9
Comunicarea de informatii, stiind ca acestea sunt false, daca prin acest
fapt se pericliteaza siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la
10 ani. Daca fapta se savarseste in scopul devierii itinerariului de zbor,
pedeapsa este de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 97^10
Folosirea fara drept a oricarui dispozitiv, arma sau substanta, in scopul
producerii unui act de violenta impotriva unei persoane aflate pe un aeroport
care deserveste aviatia civila se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Savarsirea oricarui act de violenta fizica sau psihica asupra unei persoane
aflate la bordul unei aeronave civile in zbor sau in pregatire de zbor se
pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 97^11
Plasarea sau folosirea ilegala a oricarui dispozitiv, substanta sau arma
pentru distrugerea sau avarierea grava a dotarilor care apartin unui aeroport
sau unei aeronave, care nu este in serviciu, dar se afla pe un aeroport, precum
si pentru intreruperea serviciilor aeroportului, daca fapta este de natura sa
puna in pericol siguranta aeroportului, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la
10 ani.
Distrugerea sau deteriorarea grava a instalatiilor si echipamentelor pentru
protectia navigatiei aeriene ori tulburarea in orice mod a functionarii
serviciilor de navigatie aeriana, daca fapta este de natura sa puna in pericol
siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 10 la 20 de ani si
interzicerea unor drepturi.
Cu pedeapsa prevazuta la alin. 2 se sanctioneaza si distrugerea unei
aeronave in serviciu sau deteriorarea acesteia, in asa fel incat sa o faca
inapta de zbor ori sa ii puna in pericol securitatea in zbor.
Plasarea sau inlesnirea plasarii pe o aeronava civila, prin orice mijloace,
a unui dispozitiv, a unei arme sau substante apte sa distruga sau sa ii produca
deteriorari care o fac inapta de zbor sau care sunt de natura sa pericliteze
siguranta zborului se pedepseste cu inchisoare de la 15 la 25 de ani si
interzicerea unor drepturi.
Art. 97^12
Preluarea fara drept a unei aeronave, prin orice mijloace, precum si
exercitarea fara drept a controlului asupra aeronavei se pedepseste cu
inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 97^13
Daca faptele prevazute in prezentul capitol au avut ca urmare decesul uneia
sau mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe viata sau inchisoare de
la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 97^14
Tentativa la infractiunile prevazute in prezentul capitol se pedepseste.
Se considera tentativa si producerea sau procurarea mijloacelor ori
instrumentelor, precum si luarea de masuri in vederea comiterii infractiunilor
prevazute in prezentul capitol.
Art. 97^15
Actiunea penala pentru faptele prevazute la art. 97^1 - 97^14 se pune in
miscare numai la sesizarea organului de specialitate al administratiei publice
centrale in domeniul aviatiei civile.
Cercetarea faptelor care fac obiectul prezentului capitol, precum si
punerea in miscare a actiunii penale sunt de competenta procurorului de pe
langa curtea de apel in a carei raza acestea au fost savarsite."
75. Capitolul XVI devine capitolul XV.
76. Articolul 98 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 98
Reglementarile emise de Ministerul Transporturilor in aplicarea
prevederilor prezentului cod aerian sunt obligatorii pentru toti agentii
aeronautici civili."
77. Dupa articolul 98 se introduce articolul 98^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 98^1
La instituirea de catre Presedintele Romaniei a starii de asediu sau a
starii de urgenta, precum si la declararea mobilizarii partiale sau generale a
Fortelor Armate ori in caz de agresiune armata indreptata impotriva tarii
aplicarea prevederilor prezentului cod aerian se suspenda in parte sau in
intregime, activitatea aeronautica in spatiul aerian national urmand sa se
desfasoare conform normelor stabilite de autoritatile militare competente,
potrivit legii."
78. Articolul 100 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 100
Se abroga integral Codul aerian aprobat prin Decretul nr. 516/1953,
publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 30 decembrie 1953, cu
modificarile ulterioare."
Art. 2
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Codul aerian, modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 29/1997,
precum si prin prezenta lege, va fi republicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor si alineatelor numerotarea
corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 iunie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
CONSTANTIN DAN VASILIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU DUVAZ