DECIZIE Nr. 65
din 4 martie 2010
privind înfiintarea
Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii,
aprobarea regulamentului de organizare si functionare, precum si a componentei
acestuia
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR SI PROGRAMELOR PENTRU
INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 429 din 25 iunie 2010
Având în vedere art. 25 alin. (4) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile
art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi
Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 65/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii şi al prevederilor părţii a III-a cap. I art. 15 alin. (5) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei pentru Implementarea
Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, aprobat prin
Ordinul ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului
de afaceri nr. 658/2009, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei pentru Implementarea
Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii emite prezenta decizie.
Art. 1. - In vederea dezbaterii situaţiei sectorului
întreprinderilor mici şi mijlocii se înfiinţează Comitetul consultativ pentru
dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, alcătuit din reprezentanţi ai
Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii, reprezentanţi din partea camerelor de comerţ şi industrie, ai
patronatelor întreprinderilor mici şi mijlocii, ai organizaţiilor
neguvernamentale, ai organelor de specialitate ale administraţiei publice
centrale, precum şi ai autorităţilor publice locale.
Art. 2. - Comitetul menţionat la art. 1 are rol
consultativ în aprobarea programelor şi a măsurilor de stimulare a înfiinţării
şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
Art. 3. - Secretariatul acestui comitet va funcţiona în
cadrul Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi va fi finanţat din bugetul alocat acesteia.
Art. 4. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici
şi mijlocii, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 5. - Se aprobă componenţa Comitetului consultativ
pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 6. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta decizie.
Art. 7. - La data intrării în vigoare a prezentei
decizii se abrogă Ordinul ministrului pentru întreprinderile mici şi mijlocii
şi cooperaţie nr. 132/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici
şi mijlocii, precum şi a componenţei acestuia, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 452 din 25 iunie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 8. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor
şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Cristian Haiduc
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comitetului
consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii
CAPITOLUL I
Organizarea Comitetului consultativ pentru
dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii
Art. 1. - Comitetul consultativ pentru dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii, denumit în continuare Comitet, funcţionează
pe lângă Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, denumită în continuare Agenţia, ca
organism consultativ, fără personalitate juridică, şi îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu prevederile
prezentului regulament.
Art. 2. - (1) Comitetul constituie un înalt forum
pentru dezbaterea situaţiei sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, în
cadrul căruia organele de specialitate ale administraţiei publice centrale,
reprezentanţii camerelor de comerţ şi industrie, ai patronatelor şi
organizaţiilor neguvernamentale de reprezentare a întreprinderilor mici şi
mijlocii, precum şi întreprinzătorii pot să îşi exprime punctele de vedere şi
propunerile sau pot să îşi manifeste interesul, acordul şi susţinerea pentru
realizarea efectivă a proiectelor, programelor şi strategiilor de dezvoltare a
sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional, regional şi
local.
(2) Comitetul contribuie la creşterea gradului de
transparenţă a deciziilor administraţiei publice, asigurând informarea,
consultarea şi participarea activă a reprezentanţilor patronatelor
întreprinderilor mici şi mijlocii, ai organizaţiilor neguvernamentale şi a
întreprinzătorilor la luarea deciziilor administrative şi în procesul de
elaborare a proiectelor de acte normative din domeniul întreprinderilor mici şi
mijlocii. Art. 3. - (1) Comitetul are următoarea componenţă:
a) preşedintele: preşedintele Agenţiei;
b) membrii: reprezentanţi ai Agenţiei, desemnaţi de
conducerea acesteia, şi reprezentanţi ai ministerelor, organizaţiilor şi
instituţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la decizie, desemnaţi de conducerea
acestora;
c) Secretariatul: reprezentanţi ai Agenţiei, desemnaţi
de conducerea acesteia.
(2) La şedinţele Comitetului mai pot participa, cu
acordul preşedintelui Comitetului, şi invitaţi din mediul de afaceri sau
societatea civilă, interesaţi de subiectele ce urmează a fi dezbătute.
Art. 4. - (1) Conducerea Comitetului este asigurată de
preşedintele Agenţiei.
(2) Secretariatul Comitetului este asigurat de către
Serviciul programe şi proiecte din cadrul Agenţiei.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Comitetului şi ale Secretariatului
Art. 5. - Comitetul îndeplineşte următoarele atribuţii
principale:
a) dezbate şi elaborează recomandări în vederea
fundamentării strategiilor privind dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici
şi mijlocii, în scopul realizării Programului de guvernare;
b) dezbate şi elaborează recomandări privind definirea
şi implementarea politicilor de dezvoltare şi creştere a competitivităţii
sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, în concordanţă cu cerinţele
pieţei unice şi necesităţile creşterii calităţii produselor, conform
standardelor Uniunii Europene, şi asigură corelarea cu celelalte politici
sectoriale;
c) dezbate şi elaborează recomandări privind iniţierea
şi implementarea de programe pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii la nivel naţional, regional şi local;
d) dezbate propuneri de îmbunătăţire a cadrului
legislativ şi administrativ, cu impact asupra înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii;
e) decide constituirea unor comisii de specialitate,
care vor avea ca obiect de activitate analizarea unor probleme specifice, de
interes pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii;
f) monitorizează valorificarea de către instituţiile
competente a recomandărilor elaborate de Comitet.
Art. 6. - Secretariatul Comitetului îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
a) pregăteşte şi asigură desfăşurarea în bune condiţii
a lucrărilor Comitetului;
b) primeşte propunerile membrilor Comitetului pentru
problemele necesar a fi dezbătute în plenul şedinţelor Comitetului;
c) întocmeşte, cu consultarea membrilor Comitetului,
proiectul ordinii de zi a şedinţelor şi îl supune aprobării preşedintelui
Comitetului;
d) asigură convocarea membrilor Comitetului şi ai
comisiilor de specialitate;
e) îi informează pe membrii Comitetului cu privire la
lucrările acestuia şi le transmite ordinea de zi şi materialele referitoare la
temele incluse pe ordinea de zi;
f) asigură redactarea proceselor-verbale ale
şedinţelor Comitetului şi transmiterea lor, prin poştă electronică şi/sau în
formă tipărită, membrilor acestuia;
g) monitorizează îndeplinirea angajamentelor asumate
de membrii Comitetului şi derularea acţiunilor prevăzute în planul de acţiuni
al Comitetului;
h) pregăteşte şi asigură desfăşurarea în bune condiţii
a lucrărilor comisiilor de specialitate şi asigură transmiterea rapoartelor
acestora membrilor Comitetului;
i) asigură arhivarea documentelor privind activitatea Comitetului;
j) întocmeşte şi prezintă în plen raportul anual al
activităţii Comitetului, care va cuprinde temele incluse pe ordinea de zi a
şedinţelor, situaţia prezenţei şi participării membrilor la lucrările
Comitetului, recomandările formulate, rezultatele monitorizării de către
membrii Comitetului a valorificării de către instituţiile competente a
recomandărilor elaborate de Comitet;
k) asigură publicarea pe site-ul Agenţiei a ordinii de
zi, a concluziilor şedinţelor Comitetului şi a raportului anual al activităţii
Comitetului;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
preşedintele Comitetului pentru buna desfăşurare a activităţii acestuia.
CAPITOLUL III
Modul de funcţionare a Comitetului
Art. 7. - Comitetul se întruneşte trimestrial în şedinţe
ordinare, de regulă în ultima zi de joi a trimestrului, respectiv în şedinţe
extraordinare, ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a
majorităţii simple a membrilor Comitetului.
Art. 8. - (1) In vederea pregătirii pe probleme specifice
a lucrărilor Comitetului, se poate decide constituirea de comisii de
specialitate.
(2) Comisiile de specialitate sunt comisii de lucru
ale Comitetului şi vor avea ca obiect de activitate analizarea în detaliu a
problemelor specifice identificate de către membrii Comitetului cu privire la
sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional, regional şi
local, promovarea spiritului antreprenorial, promovarea inovării şi
transferului de tehnologie, dezvoltarea producţiei şi serviciilor, comerţului
şi turismului, dezvoltarea durabilă şi îmbunătăţirea cadrului legislativ şi
administrativ.
(3) Componenţa comisiilor de specialitate va fi
aprobată în funcţie de problemele specifice pentru care se constituie.
(4) Din comisiile de specialitate pot face parte şi
reprezentanţi ai Reprezentanţei Comisiei Europene în România, ai organizaţiilor
internaţionale active în România (Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare,
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Mondială sau alte
organizaţii), reprezentanţi ai principalelor bănci comerciale din România şi ai
instituţiilor de învăţământ superior de prestigiu sau ai institutelor de
cercetare cu activitate în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii.
(5) După încheierea dezbaterilor sau efectuarea
lucrării aflate în examinare, comisia de specialitate va întocmi un raport,
care va cuprinde, pe lângă opinia majorităţii membrilor comisiei, şi părerile
contrare, motivate, după caz.
(6) Rapoartele întocmite de comisiile de specialitate
sunt transmise spre consultare membrilor Comitetului, iar apoi prezentate şi
analizate în cadrul şedinţelor Comitetului.
Art. 9. - (1) Ordinea de zi a şedinţelor se întocmeşte
de către Secretariatul Comitetului, pe baza propunerilor membrilor, se aprobă
de preşedintele Comitetului şi se afişează pe site-ul Agenţiei cu cel puţin 7
zile înainte de data şedinţei.
(2) Convocarea şedinţelor Comitetului se face cu cel
puţin 7 zile înainte de data şedinţei de către Secretariatul Comitetului, care
va transmite fiecărui membru invitaţia de participare, ordinea de zi şi, dacă
este cazul, rapoartele comisiilor de specialitate sau alte materiale
referitoare la temele incluse pe ordinea de zi.
Art. 10. - Şedinţele Comitetului sunt conduse de
preşedinte sau de înlocuitorul acestuia.
Art. 11. - (1) In realizarea atribuţiilor prevăzute la
art. 5 Comitetul elaborează recomandări.
(2) Recomandările elaborate de Comitet au rol
consultativ şi se emit cu votul majorităţii simple a participanţilor. In cazul
egalităţii de voturi, votul preşedintelui Comitetului sau al înlocuitorului
acestuia este hotărâtor.
(3) Votul membrilor Comitetului este nominal deschis.
Comitetul poate decide ca anumite recomandări să fie luate prin vot secret.
Art. 12. - (1) Secretariatul Comitetului va consemna
dezbaterile şedinţei, punctele de vedere şi propunerile formulate de membrii
Comitetului, precum şi recomandările elaborate în procesul-verbal al şedinţei.
(2) La sfârşitul şedinţei toţi participanţii vor semna
procesul-verbal încheiat.
(3) Procesele-verbale împreună cu documentele
informative se comunică membrilor Comitetului, prin grija Secretariatului, în
termen de maximum 7 zile de la data şedinţei.
(4) Recomandările elaborate de Comitet se transmit de
către Secretariatul Comitetului, în scris, autorităţilor sau instituţiilor
publice competente să le analizeze şi să le valorifice, precum şi
organizaţiilor neguvernamentale care derulează proiecte şi programe pentru
dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
(5) Concluziile şedinţelor Comitetului se aduc la
cunoştinţa publicului, integral sau în extras, de către Secretariat, prin
publicare pe site-ul Agenţiei, în termen de maximum 7 zile de la data şedinţei,
precum şi prin transmiterea lor către mass-media centrală sau locală, după caz.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 13. - (1) Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezentul regulament poate fi modificat sau
completat la cererea membrilor Comitetului.
(3) Modificările sau completările prezentului
regulament vor fi aprobate prin decizie a preşedintelui Agenţiei, care va fi
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor
mici şi mijlocii
1. Consiliul Naţional al Intreprinderilor Private Mici
şi Mijlocii din România
2. Camera de Comerţ şi Industrie a României
3. Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului
Bucureşti
4. Camera de Comerţ şi Industrie Euroasia
5. Uniunea Naţională a Cooperaţiei Meşteşugăreşti -
UCECOM
6. Uniunea Naţională a Cooperaţiei de
Consum - CENTROCOOP
7. Patronatul Tinerilor Intreprinzători din România -
PTIR
8. Uniunea Naţională a Patronatului Român - UNPR
9. Confederaţia Naţională a Patronatului Român
10. Confederaţia Patronală din Industria României
- CONPIROM
11. Consiliul Naţional al Patronilor din România -
CONPR
12. Patronatul Naţional Român
13. Asociaţia Băncilor din România
14. Uniunea Generală a Industriaşilor din România -
UGIR 1903
15. Blocul Naţional Sindical
16. Confederaţia Sindicatelor Democratice din România
- CSDR
17. Confederaţia Naţională Sindicală „Cartel Alfa"
18. Confederaţia Sindicală Naţională „Meridian"
19. Confederaţia Naţională a Sindicatelor
Libere din România - „Frăţia"
20. Centrul Naţional pentru Conservarea şi Promovarea
Culturii Tradiţionale
21. Patronatul Român din Industria de Morărit,
Panificaţie şi Produse Făinoase - ROMPAN
22. Federaţia Patronală a Textilelor, Confecţiei şi
Pielăriei - FEPAIUS
23. Federaţia Patronală din Industria Construcţiilor de
Maşini - FEPACM
24. Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri
25. Ministerul Finanţelor Publice
26. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
27. Ministerul Afacerilor Externe
28. Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
29. Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale
30. Ministerul Administraţiei şi Internelor
31. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
32. Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
33. Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional
34. Asociaţia de Standardizare din România -ASRO
35. Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci - OSIM
36. Oficiul Român pentru Drepturile de Autor - ORDA
37. Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
38. Liga Intreprinzătorului Român
39. Asociaţia Femeilor Antreprenor
40. Patronatul Român
41. Asociaţia pentru Antreprenoriat din România
(A.P.A.R.)
42. Agenţiile de dezvoltare regională:
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 1 Nord-Est
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 2 Sud-Est
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 3 Sud
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 4 Sud-Vest
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 5 Vest
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 6 Nord-Vest
- Agenţia pentru Dezvoltare Regională 7 Centru
-Agenţia pentru Dezvoltare Regională 8 Bucureşti-Ilfov