HOTARARE Nr.
1211 din 4 octombrie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2006
privind finantarea unor proiecte de investitii care necesita o perioada mai
lunga de un an pana la finalizare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 709 din 19 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
111/2006 privind finanţarea unor proiecte de investiţii care necesită o
perioadă mai lungă de un an până la finalizare, aprobată prin Legea nr.
126/2007, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2006 privind finanţarea
unor proiecte de investiţii care necesită o perioadă mai lungă de un an până la
finalizare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
p. Ministrul apărării,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
111/2006 privind finanţarea unor proiecte de investiţii care necesită o perioadă mai lungă
de un an până la finalizare
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
1.1. Asigurarea finanţării unor proiecte de investiţii
şi a altor cheltuieli de investiţii de importanţă prioritară a căror durată de
realizare este mai mare de 12 luni se realizează din bugetele ordonatorilor
principali de credite ai bugetului de stat, potrivit prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 111/2006 privind finanţarea unor proiecte de
investiţii care necesită o perioadă mai lungă de un an până la finalizare,
aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu completările ulterioare, şi ale
prezentelor norme metodologice.
1.2. Prin durată de
realizare a unui proiect de investiţii sau a altei cheltuieli de investiţii (aşa cum este definit acest termen prin Legea nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare) se înţelege perioada de timp
estimată a se scurge între momentul începerii activităţilor de realizare şi
momentul recepţiei acestora.
1.3. Finanţarea proiectelor de investiţii şi a altor
cheltuieli de investiţii se asigură cu respectarea prevederilor art. 4 alin.
(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2006, aprobată prin Legea nr.
126/2007, cu completările ulterioare.
1.4. Avizul prealabil al Ministerului Economiei şi
Finanţelor prevăzut la art. 4 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 111/2006, aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu completările ulterioare, se
acordă pe baza unei solicitări formulate de către ordonatorul principal de
credite care conţine în mod obligatoriu următoarele elemente: denumirea proiectului de investiţii sau a
cheltuielii de investiţii propuse a se finanţa, valoarea estimată a acesteia,
costurile de finanţare estimate, sursa de finanţare şi tipuri de cheltuieli
potrivit clasificaţiei bugetare, eşalonarea plăţilor ce urmează a se realiza,
costurile utilizării în practică a proiectului de investiţii sau a cheltuielii
de investiţii. In baza datelor furnizate în solicitarea ordonatorului principal
de credite, Ministerul Economiei şi Finanţelor calculează implicaţiile bugetare
ale aprobării de către Guvern a finanţării unor astfel de categorii de
investiţii, astfel încât Guvernul să fie informat despre acestea la momentul
analizării cererii de aprobare a acestora. Ministerul Economiei şi Finanţelor
furnizează Guvernului aceste calcule împreună cu situaţia angajamentelor
României ce decurg din Pactul de creştere şi stabilitate şi din Programul de
convergenţă. 1.5. Definiţii:
a) ordonatori principali de credite - definiţi în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) din
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare;
b) autoritate contractantă - definită în conformitate cu art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) furnizor - persoana
juridică desemnată în urma unei proceduri de atribuire a contractului de
achiziţie publică, care livrează
produsele, prestează serviciile sau execută lucrările necesare în vederea realizării
proiectului de investiţii sau cheltuielii de investiţii care necesită o
perioadă mai lungă de un an până la finalizare;
d) finanţator- instituţie financiară care
asigură finanţarea proiectului până la realizarea acestuia şi care este
desemnată în urma unei proceduri de achiziţie publică a serviciilor financiare,
organizată şi derulată de autoritatea contractantă în numele şi pentru furnizor.
CAPITOLUL II
Etapele de derulare a procesului investiţional pentru un proiect de investiţii/o
cheltuială de investiţii
2.1. Derularea procesului investiţional pentru un
proiect de investiţii sau pentru o cheltuială de investiţii finanţată în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2006,
aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu completările ulterioare, se realizează
prin parcurgerea următoarelor etape:
A. etapa de planificare;
B. etapa de programare, avizare şi aprobare;
C. etapa de programare bugetară;
D. etapa de contractare a investiţiei şi a finanţării
acesteia;
E. etapa de realizare a investiţiei;
F. etapa de plată a investiţiei.
A. Etapa de planificare
In etapa de planificare ordonatorul principal de credite
derulează toate activităţile pe care le consideră
necesare în vederea identificării proiectelor de investiţii şi a altor cheltuieli
de investiţii propuse pentru a fi finanţate şi pentru asigurarea eventualelor
finanţări.
Această etapă se consideră finalizată după realizarea
următoarelor activităţi:
a) stabilirea proiectelor de investiţii şi a altor
cheltuieli de investiţii propuse pentru a fi finanţate şi a termenelor de
livrare a acestora;
b) fundamentarea caracterului prioritar al proiectului
de investiţii şi a altor cheltuieli de investiţii;
c) stabilirea valorii estimate de realizare a
proiectului de investiţii şi a altor cheltuieli de investiţii, fără a se avea
în vedere costul finanţării;
d) formularea cerinţei estimate de finanţare;
e) identificarea şi
cuantificarea costurilor estimate de finanţare;
f) identificarea principalelor
elemente de risc tehnic şi financiar.
B. Etapa de
programare, avizare şi aprobare
In etapa de programare, avizare şi aprobare ordonatorii
principali de credite desfăşoară toate activităţile necesare în vederea
fundamentării, avizării şi aprobării unui proiect de investiţii sau a unei
cheltuieli de investiţii care urmează a se finanţa în baza Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 111/2006, aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu
completările ulterioare.
Această etapă se consideră finalizată după realizarea
următoarelor activităţi:
a) actualizarea informaţiilor rezultate în etapa de
planificare;
b) stabilirea valorii totale estimate a proiectului de
investiţii sau a cheltuielii de investiţii, în baza documentaţiilor
tehnico-economice, respectiv a notelor de fundamentare;
c) stabilirea profilului de finanţare multianual pentru
proiectul de investiţii sau pentru cheltuiala de investiţii, după caz;
d) stabilirea necesarului de credite multianuale, sursa de finanţare, tipuri de cheltuieli potrivit
clasificaţiei bugetare;
e) identificarea şi cuantificarea principalelor
riscuri;
f) iniţierea proiectului de
hotărâre a Guvernului privind proiectul de investiţii sau altă cheltuială de
investiţii finanţată şi însuşirea
prin semnarea de către conducerea instituţiei publice iniţiatoare a notei de
fundamentare a acestei hotărâri;
g) avizarea de către Ministerul Economiei şi Finanţelor
a notei de fundamentare, conform pct. 1.4;
h) la avizarea notei de
fundamentare, Ministerul Economiei şi Finanţelor va avea în vedere ca în anii
bugetari următori cheltuielile ocazionate de plata obiectivelor de investiţii
să se încadreze în proiecţiile bugetare anuale, astfel încât să nu creeze
presiuni mari pe bugetele anumitor ani;
i) adoptarea de către Guvernul României a hotărârii de
aprobare a proiectului de investiţii şi a valorii acestuia, în baza Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 111/2006, aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu
completările ulterioare, şi publicarea acesteia în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
C. Etapa de
programare bugetară
In etapa de programare bugetară în cadrul procesului
bugetar anual, ordonatorii principali de credite derulează activităţile
necesare în vederea fundamentării şi cuprinderii în proiectul de buget anual a
creditelor de angajament necesare contractării şi a creditelor bugetare
necesare efectuării plăţilor, de la momentul finalizării obiectivelor sau
livrării produselor cuprinse în proiectul de investiţii sau cheltuiala de
investiţii, potrivit prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 111/2006, aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu completările
ulterioare.
Această etapă se consideră finalizată după realizarea
următoarelor activităţi:
a) analizarea şi actualizarea
informaţiilor aprobate în etapa de programare, avizare şi aprobare a proiectului
de investiţii şi a altor cheltuieli de investiţii;
b) identificarea şi
fundamentarea necesarului de credite de angajament şi de credite bugetare
specifice titlurilor „Active nefinanciare", „Dobânzi" şi „Bunuri şi
servicii" pentru fiecare an de derulare a procesului investiţional. La
titlul „Active nefinanciare" se înscriu creditele de angajament
corespunzătoare valorii proiectului de investiţii sau a cheltuielii de
investiţii, în anul semnării contractului de achiziţie, iar la creditele bugetare
se înscriu la valoarea din anul/anii efectuării plăţii. La titlul
„Dobânzi" se asigură în totalitate creditele bugetare aferente finanţării
proiectului de investiţii sau a cheltuielii de investiţii. La titlul „Bunuri şi
servicii" se asigură creditele bugetare aferente plăţii comisioanelor
bancare, comisioanelor de administrare, primelor de asigurare şi a altor
activităţi specifice activităţii de creditare, angajare şi derulare a
proiectului de investiţii sau a cheltuielii de investiţii care nu se regăsesc la
celelalte titluri de cheltuieli;
c) identificarea necesarului de cheltuieli aferent
plăţilor TVA, în raport cu momentul livrării proiectului de investiţii sau a
cheltuielii de investiţii şi planificarea acestuia;
d) întocmirea şi semnarea de către ordonatorul
principal de credite a fişei proiectului/cheltuielii de investiţie, al cărui
model este prezentat în anexa la prezentele norme metodologice, şi transmiterea
acesteia cu ocazia formulării propunerilor pentru proiectul de buget sau cu
ocazia rectificării bugetului. Reflectarea tuturor creditelor de angajament şi
a creditelor bugetare necesare pentru fiecare an de derulare a obiectivului de
investiţie, pe tipuri de cheltuieli, potrivit clasificaţiei bugetare şi surse
de finanţare;
e) întocmirea şi transmiterea către Ministerul
Economiei şi Finanţelor a formularului anexă la bugetul ordonatorului principal
de credite care va beneficia de proiectul de investiţie respectiv sau de
cheltuiala de investiţii, urmând ca acesta să fie aprobat odată cu bugetul ordonatorului
principal de credite.
Această etapă se consideră încheiată atunci când în
legea bugetului de stat, respectiv în ordonanţa Guvernului de rectificare a
legii bugetului de stat, după caz, a fost inclus obiectivul de investiţie
pentru care se precizează în mod expres nivelul creditelor de angajament şi
bugetare pentru fiecare an de
derulare a finanţării proiectului, pe tipuri de cheltuieli, potrivit
clasificaţiei bugetare, şi surse de finanţare.
D. Etapa de
contractare a investiţiei şi a finanţării acesteia
Această etapă cuprinde ansamblul activităţilor parcurse
în vederea încheierii contractului/contractelor de achiziţie a produselor,
serviciilor sau lucrărilor care fac obiectul proiectului de investiţie sau al
cheltuielii de investiţii, a încheierii contractului/contractelor de finanţare
a proiectului respectiv, precum şi a încheierii între părţile implicate în
tranzacţie, adică finanţatorul, furnizorul, ordonatorul principal de credite,
autoritatea contractantă sau Ministerul Economiei şi Finanţelor, a acordului
sau acordurilor, după caz, de administrare a riscurilor ce decurg din derularea
tranzacţiei, precum şi a celorlalte contracte necesare finanţatorului, după
caz, pentru implementarea, respectiv derularea contractului de finanţare.
Instrumentele ce pot fi folosite în vederea
administrării riscurilor ce decurg din derularea tranzacţiei sunt cele
prevăzute în art. 7 alin. (1) pct. 141 din Ordonanţa de urgenţă Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007.
Etapa de contractare a obiectivului de investiţie şi a
finanţării acestuia constă în atribuirea şi angajarea unuia sau mai multor
contracte de achiziţie publică destinate realizării obiectivului de investiţii
aprobat sau a cheltuielilor de investiţii, urmând ca finanţarea acestor
contracte să se realizeze de către finanţatori, până la momentul finalizării
acestora.
In aplicarea dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 111/2006, aprobată prin Legea nr. 126/2007, cu
completările ulterioare, documentaţia tranzacţiei poate să prevadă: (i)
compensarea obligaţiilor rezultate între oricare dintre părţile implicate; sau
(ii) transferul de creanţe între părţile implicate, dacă astfel de operaţiuni
sunt de esenţa respectivelor instrumente şi tehnici de administrare a
riscurilor şi obligaţiilor financiare.
Etapa de contractare a investiţiei şi a finanţării
acesteia se va realiza cu respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul
achiziţiilor publice. Această etapă constă în:
a) atribuirea şi încheierea unuia sau mai multor
contracte/ acorduri-cadru pentru serviciile financiare în vederea asigurării
finanţării pe perioada realizării proiectului de investiţii, până la
finalizarea acestuia. Acest contract/acord-cadru va fi numit în continuare contract
de finanţare;
b) atribuirea şi încheierea unuia sau mai multor
contracte/ acorduri-cadru pentru furnizarea produselor, prestarea serviciilor
sau execuţia lucrărilor care fac obiectul proiectului de investiţii sau a
cheltuielii de investiţii. Acest contract/acord-cadru va fi numit în continuare
contract de furnizare a investiţiei;
c) încheierea între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi finanţatorul selectat în urma unei
proceduri de atribuire a contractului de achiziţie publică de servicii
financiare a unui acord de administrare a riscurilor ce decurg din derularea
tranzacţiei;
d) încheierea celorlalte acorduri de administrare a riscurilor sau contracte ce se impun pentru
implementarea, respectiv derularea contractului de finanţare, denumite în
continuare contracte adiacente finanţării.
Contractul de finanţare se va încheia între furnizorul
şi finanţatorul (ofertantul) desemnat câştigător în urma aplicării procedurii
de achiziţie publică.
Contractul de furnizare a investiţiei se va încheia
între autoritatea contractantă şi furnizorul (ofertantul) desemnat câştigător
în urma aplicării procedurii de achiziţie publică.
Contractele adiacente finanţării pot fi încheiate între
finanţator şi părţile implicate, altele decât Ministerul Economiei şi
Finanţelor, după cum va fi necesar în implementarea sau derularea contractului
de finanţare.
Procedura de achiziţie publică a serviciilor de
finanţare se va organiza şi derula de către autoritatea contractantă, în numele
şi pentru furnizor, cu respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul
achiziţiilor publice, aşa cum prevede art. 9 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, urmând ca furnizorul să
încheie contractul cu instituţia finanţatoare desemnată câştigătoare în urma
acestei proceduri.
Acordul de administrare a
riscurilor ce decurg din derularea tranzacţiei se va încheia între Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi finanţatorul care a încheiat contractul de finanţare
cu furnizorul.
După finalizarea obiectivului de investiţii sau a
livrărilor prevăzute în contractul de furnizare, se va proceda la plata către
instituţia finanţatoare potrivit documentaţiei tranzacţiei. In acest sens,
documentaţia tranzacţiei poate dispune că autoritatea contractantă va plăti
către furnizor, într-un interval de timp specificat, sumele prevăzute în
contract, iar furnizorul va plăti instituţiei finanţatoare sumele datorate
potrivit contractului de finanţare.
Atribuirea şi încheierea contractelor/acordurilor
menţionate mai sus se vor realiza având în vedere următoarele prevederi
suplimentare:
1. Referitor la contractul de
furnizare a investiţiei, în documentaţia de atribuire a contractului se vor
preciza:
a) finanţarea obiectivului de investiţie se realizează
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2006, aprobată prin Legea
nr. 126/2007, cu completările ulterioare;
b) termene limită de finalizare acceptate;
c) termene limită de plată, începând cu data
finalizării obiectivului de investiţie, într-un interval de timp specificat,
până la acoperirea valorii totale contractate;
d) obligaţia corelării semnării contractului de
furnizare a investiţiei cu semnarea contractului de finanţare, astfel încât
graficele de execuţie, de eşalonare a plăţilor, de restituire a sumelor
finanţate sau alte elemente necesare să poată fi consultate/însuşite de către
ofertanţi, respectiv contractanţi, după caz;
e) modalitatea de plată în funcţie de realizarea
stadiilor fizice sau a tranşelor de furnizare, pe parcursul derulării
contractului până la finalizarea obiectivului de investiţii, se va stabili
având în vedere şi condiţiile contractului de finanţare;
f) obligaţia furnizorului de a respecta prevederile
legale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice, în situaţia în care va
solicita asigurarea finanţării din alte surse decât cele proprii pe perioada
derulării contractului;
g) obligaţia furnizorului de a împuternici autoritatea
contractantă pentru organizarea şi derularea procedurii de atribuire a
contractului de finanţare;
h) obligaţia furnizorului de a încheia contractul de
finanţare cu finanţatorul selectat, precum şi eventualele contracte adiacente
finanţării, în termenii rezultaţi din procedura de atribuire organizată de
autoritatea contractantă;
i) modelul de contract propus va cuprinde clauze care se vor corela cu menţiunile prevăzute la etapele E şi F din
prezentele norme metodologice;
j) furnizorul poate cesiona drepturile din contractul
de furnizare numai finanţatorului;
k) contractul de furnizare va cuprinde în anexă
condiţiile de finanţare pe care furnizorul le-a contractat cu finanţatorul.
2. Referitor la contractul de finanţare:
a) condiţiile de finanţare care se vor impune prin
documentaţia de atribuire pentru contractul de finanţare se vor aproba de
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi ordonatorul
principal de credite;
b) autoritatea contractantă organizează, în numele şi
pentru furnizor, procedura de atribuire a serviciilor financiare, comisia de evaluare fiind compusă din
reprezentanţi desemnaţi ai Ministerului Economiei şi Finanţelor, ai
ordonatorului principal de credite şi ai furnizorului;
c) se pot solicita oferte pentru finanţare, luând în
considerare valoarea estimată a contractului de furnizare a investiţiei,
departajarea acestora realizându-se în funcţie de elemente distincte ale
finanţării care se referă la costurile acesteia, de exemplu: dobânzi,
comisioane, garanţii, termene de plată;
d) pentru reducerea riscurilor de neplată către
finanţator, furnizorul poate să încaseze plăţile de la autoritatea contractantă
într-un cont deschis la banca finanţatoare sau într-o bancă desemnată de
finanţator;
e) condiţiile de finanţare cele mai avantajoase
ofertate de instituţiile finanţatoare, în baza cărora se încheie contractul cu
finanţatorul, vor constitui anexă la contractul de furnizare a investiţiei;
f) furnizorul va încheia contractul de finanţare cu
instituţia financiară câştigătoare, după primirea deciziei de atribuire a
contractului de la autoritatea contractantă care va organiza şi derula
procedura respectivă.
3. Din comisiile de evaluare a
ofertelor, constituite de autorităţile contractante pentru atribuirea
contractelor sus-menţionate, vor face parte, alături de persoanele prevăzute de
legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, şi reprezentanţi ai structurilor
de audit intern, prevenire a fraudelor şi asistenţă juridică, constituite la
nivelul ordonatorului principal de credite.
In vederea încheierii acordului de administrare a
riscurilor ce decurg din derularea tranzacţiei, autoritatea contractantă are
obligaţia de a comunica Ministerului Economiei şi Finanţelor informaţii privind
finanţatorul câştigător, valoarea contractului de furnizare a investiţiei,
graficul de realizare a investiţiei, graficul de eşalonare a plăţilor, precum
şi orice alte informaţii necesare pentru încheierea
respectivului acord.
E. Etapa de realizare
a investiţiei
Această etapă reprezintă totalitatea activităţilor
desfăşurate de autoritatea contractantă şi Ministerul Economiei şi Finanţelor
în vederea derulării activităţilor după momentul semnării contractului de
furnizare până la momentul livrării investiţiei către beneficiar.
Această etapă se consideră finalizată dacă sunt
îndeplinite următoarele cerinţe:
a) beneficiarul a semnat documentele de recepţie a
fazelor în conformitate cu prevederile contractului de
furnizare;
b) furnizorul a emis şi a transmis finanţatorului
facturile cu privire la valoarea fazelor recepţionate de beneficiar în
conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
c) finanţatorul a realizat plăţile către furnizor
conform acordului de finanţare încheiat între aceştia;
d) finanţatorul a transmis furnizorului graficul de
plăţi, pe tipuri de cheltuieli (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte
costuri aferente), ca urmare a realizării plăţilor către acesta;
e) furnizorul şi-a însuşit graficul furnizat de
finanţator şi l-a transmis beneficiarului;
f) beneficiarul a luat în evidenţă angajamentul legal
şi bugetar ca urmare a realizării fazei de finanţare, la titlul „Dobânzi",
respectiv „Bunuri şi servicii";
g) Ministerul Economiei şi
Finanţelor a fost informat de către beneficiar asupra nivelului creditelor de
angajament realizate şi al creditelor bugetare necesare;
h) finanţatorul a efectuat recalcularea costurilor
aferente etapelor derulate şi a stabilit obligaţiile de plată rezultate ca
urmare a finanţării până la faza curentă a investiţiei, după cum a fost
prevăzut în contractul de finanţare, întocmind în acelaşi timp şi un grafic
estimativ pentru plăţile estimate a se realiza până la finalizarea investiţiei;
i) furnizorul a primit de la
finanţator graficul cu obligaţiile de plată către acesta, şi l-a însuşit şi l-a
transmis beneficiarului;
j) beneficiarul a luat în evidenţă, după caz,
angajamentul legal şi cel bugetar realizat ca urmare a recalculării periodice a
costurilor de finanţare, la titlul „Dobânzi", respectiv „Bunuri şi
servicii";
k) Ministerul Economiei şi Finanţelor a fost informat
de către beneficiar asupra influenţelor financiare rezultate ca urmare a
recalculării costurilor de finanţare;
l) în situaţia existenţei unor
întârzieri în derularea fazelor de execuţie, furnizorul a plătit penalităţile
către finanţator în sumă egală cu costurile pe care finanţatorul le-ar fi
perceput beneficiarului, evitându-se astfel obligarea beneficiarului la plata
unor costuri suplimentare ca urmare a nerealizări! în termen a acestor faze;
m) furnizorul a realizat produsul şi l-a livrat
beneficiarului în conformitate cu documentaţia prevăzută în contractul de
furnizare;
n) valoarea de transfer a investiţiei este egală cu
valoarea de achiziţie, fără a se avea în vedere costurile de finanţare;
o) sunt interzise gajarea şi/sau cesionarea totală sau
parţială de către furnizor a creanţelor sale împotriva beneficiarului până la
finalizarea tuturor obligaţiilor stipulate în contractul de achiziţie, cu
excepţia cazului în care astfel de operaţiuni au loc între furnizor şi una sau
mai multe dintre celelalte părţi implicate, potrivit documentaţiei tranzacţiei.
F. Etapa de plată a
investiţiei
Această etapă reprezintă totalitatea activităţilor
desfăşurate de autoritatea contractantă, Ministerul Economiei şi Finanţelor,
furnizor şi finanţator din momentul livrării obiectivului de investiţie de
furnizor beneficiarului până în momentul plăţii tuturor obligaţiilor aferente
documentaţiei tranzacţiei.
Această etapă se consideră
finalizată dacă sunt îndeplinite următoarele cerinţe:
a) finanţatorul a transmis periodic, conform
contractului de finanţare, obligaţiile de plată ce revin furnizorului, pe
tipuri de activităţi (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri
aferente), pentru următorul termen de plată şi estimativ pentru întregul acord,
până la finalizare;
b) furnizorul şi-a însuşit obligaţiile de plată
rezultate din documentele transmise de finanţator şi a comunicat beneficiarului
obligaţiile ce îi revin acestuia, respectiv estimările până la finalizare;
c) furnizorul a întocmit şi a transmis beneficiarului
facturile care consemnează obligaţiile de plată ce îi revin, la termenele
prevăzute în contractul de finanţare, câte una pentru plata investiţiei, una
pentru plata dobânzii şi una pentru plata celorlalte cheltuieli;
d) beneficiarul a efectuat toate plăţile conform
facturilor transmise de furnizor şi potrivit documentaţiei tranzacţiei pentru
realizarea şi finanţarea obiectivului de investiţie;
e) finanţatorului i-au fost rambursate toate sumele
conform documentaţiei tranzacţiei;
f) beneficiarul a înregistrat în contabilitate
investiţia la valoarea de achiziţie;
g) beneficiarul a înregistrat în contabilitate
costurile de finanţare evidenţiate separat (dobânzi, comisioane şi alte costuri
aferente);
h) finanţatorul a transmis Ministerului Economiei şi
Finanţelor o notificare privind încetarea oricăror efecte ale acordului de
administrare a riscurilor ce decurg din derularea tranzacţiei.
Inregistrarea în contabilitate
a obiectivelor de investiţii realizate, precum şi a cheltuielilor de investiţii
se efectuează potrivit Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005
pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea
contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile
publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, cu modificările şi
completările ulterioare.
ANEXA (la normele metodologice)
MINISTERUL
................................................
Capitolul...........................................................
Cod..................................................................
FIŞA
proiectului/cheltuielii de investiţie „....",
realizat/realizată conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
111/2006
A. Date generale
1. Date geografice
1.1. Judeţ/Sector
1.2. Municipiu/Oraş/Comună
1.3. Amplasament
2. Date referitoare la aprobarea iniţierii investiţiei
2.1. Numărul şi data acordului Ministerului Economiei
şi Finanţelor
2.2. Numărul şi data aprobării studiului de
fezabilitate (hotărâre a Guvernului/ordin/decizie/decret)
B. Date privind
principalii indicatori tehnico-economici aprobaţi
1. Valoarea totală aprobată (lei) (în preţuri
lună/anul)
2. Capacităţi aprobate (în unităţi fizice)
3. Durata de realizare aprobată (număr de luni)
C. Date privind
derularea lucrărilor
1. Valoarea totală la deschiderea finanţării (lei) (în
preţuri luna/anul)
2. Durata de realizare contractuală (număr de luni)
3. Data începerii investiţiei
(luna/anul)
4. Data programată a terminării şi PIF (luna/an)
5. Valoarea decontată până la 31.12.200... (lei)
6. Valoarea programată în 200... (lei)
7. Valoarea rămasă de finanţat la 31.12.200... (lei)
D. Eşalonarea
valorii rămase de finanţat, sursele de finanţare, titluri de cheltuieli, tipuri
de cheltuieli şi costurile de funcţionare şi de întreţinere după punerea în
funcţiune a investiţiei
I. - Credite de angajament
II. - Credite bugetare
-
lei -
Surse de finanţare,
tipuri de cheltuieli, titluri de cheltuieli şi costuri de funcţionare
|
I/II
|
Total
|
Cheltuieli
efectuate
până la
31.12.200..
|
Program 200...
|
Eşalonarea valorii rămase de
finanţat
|
Propuneri 200...
|
Estimări
|
20...
|
20...
|
20...
|
20...
|
20...
|
20...
|
20...
|
20...
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
TOTAL
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Titlul „Bunuri şi servicii"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Titlul „Dobânzi"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X. Titlul „Active nefinanciare"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- lei -
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
A. Obiective de investiţii noi
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II. Titlul „Bunuri şi servicii"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III. Titlul „Dobânzi"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III.1. Total surse de finanţare, din
care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.III.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X. Titlul
„Active nefinanciare"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.X.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Dotări independente
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II. Titlul „Bunuri şi servicii"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.II.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.III. Titlul „Dobânzi"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.III.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.III.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.III.1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.III.1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
lei -
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
B.III.1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.III.1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X. Titlul
„Active nefinanciare"
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X.1. Total surse de finanţare, din care:
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X.1.1. Surse proprii
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X. 1.2. Credite interne
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X. 1.3. Credite externe
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X. 1.4. Buget de stat
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.X. 1.5. Alte surse
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Proiecţia costurilor de funcţionare şi întreţinere după PIF
(preliminări)
|
I
II
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ordonator principal de credite,
...................................................