HOTARARE Nr.
752 din 9 iulie 2008
privind aprobarea Statutului
Fondului de garantare pentru certificatele de depozit
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 686 din 8 octombrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 29 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
141/2002 privind reglementarea depozitării seminţelor de consum, regimul
certificatelor de depozit pentru acestea şi constituirea Fondului de garantare
pentru certificatele de depozit, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 149/2003,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Statutul Fondului de
garantare pentru certificatele de depozit, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
STATUTUL
Fondului de garantare pentru certificatele de depozit
CAPITOLUL I
Denumire. Formă juridică. Sediu. Durată
Art. 1. - (1) Fondul de garantare pentru certificatele
de depozit, denumit în continuare Fondul, se
constituie ca persoană juridică de drept public, finanţată din surse
extrabugetare.
(2) Sediul Fondului este în municipiul Bucureşti,
sectorul 1, bd. Mărăşti nr. 61.
(3) Fondul se înfiinţează pe o durată nedeterminată.
Art. 2. - (1) Scopul Fondului este de a garanta
rambursarea valorii seminţelor de consum înscrise în certificatele de depozit
emise de depozitarii cărora li s-a acordat licenţa de depozit deponenţilor
şi/sau creditorilor, în situaţia în care depozitele sunt considerate
indisponibile în condiţiile prevăzute de lege.
(2) In termen de maximum 6 luni de la constituire,
Fondul trebuie să acopere minimum 10% şi maximum 20% din valoarea totală a
certificatelor de depozit emise.
(3) Deţinătorii certificatului de depozit indisponibil
vor primi de la Fond contravaloarea seminţelor de consum specificate în
certificatul de depozit, calculată la preţul pieţei la data solicitării
restituirii seminţelor de consum.
(4) Certificatele de depozit garantate de Fond au
valabilitate maximă de 12 luni de la data emiterii acestora.
(5) Contravaloarea certificatelor de depozit
indisponibile calculată la preţul pieţei se stabileşte de Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare ministerul de resort, pe baza unei
proceduri proprii aprobate prin ordin.
(6) In termen de 30 de zile de la stabilirea
pierderilor, Fondul va despăgubi deponenţii şi/sau creditorii, în condiţiile
prevăzute de lege.
CAPITOLUL II
Depozitarii participanţi şi certificatele de depozit
garantate
Art. 3. - (1) Depozitarii cărora li s-a acordat licenţă
de depozit sunt obligaţi să participe la constituirea resurselor financiare ale
Fondului, respectiv să vireze în contul acestuia, în termen de 30 de zile de la
data emiterii certificatelor de depozit, o cotă reprezentând 0,5% din valoarea
de piaţă a seminţelor de consum pentru care s-au emis certificatele de depozit,
în scopul asigurării intereselor financiare ale deponenţilor.
(2) Depăşirea termenului prevăzut la alin. (1) se
sancţionează cu plata dobânzilor legale, precum şi cu o penalitate de
întârziere de 0,5% pentru fiecare lună şi/sau pentru fiecare fracţiune de lună
de întârziere, începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care cota
trebuia virată Fondului.
(3) Contribuţiile la bugetul Fondului au ca unică
destinaţie protejarea intereselor financiare ale deponenţilor şi/sau
creditorilor.
(4) Sumele reprezentând cota de participare la
constituirea Fondului sunt nerambursabile şi vor fi
încadrate de către depozitari în grupa cheltuielilor de exploatare.
(5) Organele de control financiar sunt împuternicite
să verifice corectitudinea calculării, reţinerii şi virării cotei prevăzute de
lege în contul Fondului.
Art. 4. - (1) Certificatul de depozit garantat de Fond
este documentul emis în conformitate cu prevederile legale şi constituie titlu
de credit negociabil, reprezentativ, al mărfii, la ordin sau la purtător, şi
care nu poate fi onorat de depozitari, respectiv titlu executor în situaţia în
care Fondul plăteşte contravaloarea acestuia.
(2) In cazul în care certificatul de depozit trebuie
plătit de către Fond, ministerul de resort stabileşte valoarea acestuia şi
comunică Fondului suma de plătit.
(3) Fondul recuperează sumele
plătite de la depozitarul care nu a fost în măsură să livreze seminţele de
consum pentru care a emis certificate de depozit, conform procedurilor
prevăzute de legislaţia în vigoare.
(4) Contul Fondului se realimentează cu sumele obţinute
din executarea depozitarului în privinţa căruia a fost stabilită culpa.
CAPITOLUL III
Resursele financiare ale Fondului
Art. 5. - (1) Fondul deschide conturi bancare la
instituţii de credit.
(2) Fondul are următoarele resurse financiare :
a) cota plătită de depozitari, reprezentând 0,5% din
valoarea de piaţă a seminţelor de consum depozitate şi pentru care s-au
eliberat certificate de depozit;
b) dobânzile încasate la depozitele bancare constituite
de Fond;
c) încasările din recuperarea creanţelor sale;
d) încasarea despăgubirilor din contractele de
asigurare a seminţelor de consum şi, după caz, din contractele de asigurare a
spaţiilor de depozitare, cesionate de către depozitari în favoarea Fondului;
e) venituri din investirea resurselor financiare
disponibile;
f) alte venituri, donaţii, sponsorizări şi altele
asemenea.
(3) Cheltuielile Fondului sunt aprobate anual de Consiliul
de administraţie al Fondului.
(4) Consiliul de administraţie al Fondului notifică
asemenea hotărâri fiecărui depozitar licenţiat şi le publică în două ziare
naţionale la fiecare început de campanie agricolă.
(5) Contribuţiile virate Fondului sunt nerambursabile,
inclusiv în cazul falimentului depozitarului.
CAPITOLUL IV
Conducerea şi administrarea Fondului
Art. 6. - (1) Fondul este
administrat de un consiliu de administraţie, numit prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, denumit în continuare Consiliu, format din 7 membri.
(2) Consiliul este compus din:
a) un membru desemnat de ministerul de resort;
b) un membru desemnat de
Ministerul Economiei şi Finanţelor;
c) un membru desemnat de Asociaţia Română a
Instituţiilor de Credit;
d) 3 membrii desemnaţi de depozitarii cărora li s-a
acordat licenţă de depozit;
e) un membru reprezentant al producătorilor agricoli
care participă la sistemul certificatelor de depozit.
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului sunt
aleşi în prima şedinţă, cu votul majorităţii membrilor Consiliului.
(4) Durata mandatului este de 4 ani, cu posibilitatea
reînnoirii.
(5) Membrii Consiliului pot fi
revocaţi prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea
celor care i-au desemnat.
(6) Membrii Consiliului primesc o indemnizaţie în
limita a 20% din salariul directorului executiv al Fondului.
Art. 7. - Membrii Consiliului trebuie să fie cetăţeni
români, cu domiciliul în România, cu studii superioare şi cu experienţă
profesională de minimum 5 ani.
Art. 8. - Membrii Consiliului:
a) nu pot fi soţi, rude sau afini până la gradul al
patrulea inclusiv;
b) nu trebuie să aibă cazier judiciar.
Art. 9. - (1) Mandatul membrilor Consiliului încetează:
a) la încheierea duratei mandatului;
b) prin demisie;
c) în caz de incompatibilitate;
d) prin deces;
e) prin revocare;
f) în caz de indisponibilitate pe o durată mai lungă de 90 de zile.
(2) In caz de incompatibilitate, deces sau de
indisponibilitate de exercitare a mandatului pentru unul dintre membrii
Consiliului, numirea unui succesor se face conform prevederilor art. 6, pentru
perioada rămasă din mandat.
(3) In caz de absenţă sau de
imposibilitate temporară de a participa la şedinţele Consiliului, preşedintele
Consiliului poate fi înlocuit de vicepreşedinte sau de un membru al Consiliului
numit de preşedinte.
Art. 10. - (1) Consiliul ia hotărâri valabile doar în
prezenţa a cel puţin două treimi din membri, cu votul majorităţii membrilor
prezenţi.
(2) Consiliul se întruneşte lunar sau ori de câte ori
este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin o treime din membri.
Directorul executiv va fi, de asemenea, convocat şi va asista la şedinţă, fără
a avea drept de vot.
Art. 11. - (1) Atribuţiile principale ale Consiliului
sunt următoarele:
a) aprobă Regulamentul intern de funcţionare al
Fondului şi Normele metodologice de lucru privind activitatea Fondului;
b) aprobă structura organizatorică şi de personal a
Fondului, precum şi politica salarială;
c) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al
Fondului, raportul anual de activitate al Fondului, precum şi situaţiile
financiare anuale;
d) numeşte şi eliberează din funcţie pe directorul
executiv; evaluează şi controlează activitatea acestuia;
e) aprobă strategia anuală a Fondului, în vederea
determinării necesarului optim de resurse financiare ale acestuia;
f) analizează şi aprobă numirea şi eliberarea din
funcţie a membrilor conducerii executive, precum şi contractarea, cu persoane
fizice şi juridice, de servicii pentru activitatea de recuperare a creanţelor
Fondului, audit intern, audit extern etc;
g) asigură plasarea resurselor financiare ale Fondului,
urmărind minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor ca obiective
principale, precum şi randamentul plasamentului, cu încadrare în strategia
anuală aprobată;
h) asigură executarea bugetului de venituri şi
cheltuieli în limita plafoanelor aprobate;
i) asigură publicarea
informaţiilor prevăzute la art. 5;
j) asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare
pentru efectuarea plăţilor prevăzute de lege;
k) execută orice alte sarcini prevăzute de lege.
(2) Consiliul hotărăşte în legătură cu orice problemă
cu privire la Fond, în conformitate cu legea.
(3) Consiliul îndeplineşte toate activităţile necesare
pentru menţinerea funcţionării normale a Fondului şi pentru atingerea scopului
şi obiectivelor acestuia.
Art. 12. - Preşedintele Consiliului are următoarele
atribuţii:
a) reprezintă Fondul în relaţiile cu terţii;
b) propune agenda de lucru şi convoacă Consiliul;
c) prezidează şedinţele Consiliului şi are grijă ca
procesele-verbale să fie redactate;
d) propune Consiliului numirea directorului executiv;
e) furnizează materiale de
informare membrilor Consiliului, atunci când se convoacă Consiliul, pentru a se
putea adopta hotărârile asupra punctelor de pe agendă;
f) orice alte atribuţii prevăzute de dispoziţiile şi
reglementările în vigoare.
Art. 13. - (1) Directorul
executiv asigură conducerea curentă a Fondului şi implementarea hotărârilor
luate de Consiliu.
(2) Directorul executiv reprezintă în mod legal Fondul
în relaţia cu terţii, persoane fizice sau juridice, autorităţi publice, precum
şi în relaţia cu instanţele judecătoreşti, în limitele mandatului acordat de
preşedinte.
(3) Directorul executiv îndeplineşte toate activităţile
necesare pentru menţinerea funcţionării normale a Fondului, conform hotărârilor
Consiliului. Directorul executiv are următoarele atribuţii:
a) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli
şi raportul anual de activitate care va fi prezentat spre aprobare Consiliului;
b) angajează şi eliberează din funcţie angajaţii
Fondului;
c) angajează cheltuielile cu privire la funcţionarea
Fondului, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;
d) participă la şedinţele Consiliului, fără a avea
drept de vot;
e) pregăteşte informaţiile pentru Consiliu cu privire
la preţul de piaţă şi publică preţul de piaţă, în conformitate cu legea;
f) face oferte şi contractează sevicii care vor fi
îndeplinite de către operatori economici privaţi, cu aprobarea prealabilă a
Consiliului;
g) organizează şi supraveghează controlul intern al
Fondului;
h) furnizează informaţii şi materiale Consiliului privind activitatea Fondului;
i) propune Consiliului structura organizatorică a
conducerii executive;
j) supraveghează plata contribuţiilor de către
depozitari;
k) îndeplineşte orice alte sarcini delegate de
Consiliu.
Art. 14. - (1) Structura organizatorică a Fondului se stabileşte de către Consiliu, la propunerea
directorului executiv.
(2) Membrii Consiliului, precum şi personalul din
structura organizatorică a Fondului au obligaţia de a nu dezvălui secretul
profesional asupra informaţiilor obţinute în cursul activităţii lor.
CAPITOLUL V
Investirea resurselor financiare ale Fondului şi auditul financiar
Art. 15. - (1) Pentru a face investiţii financiare,
Fondul îşi deschide conturi bancare şi îşi poate păstra resursele financiare la
instituţii financiare, potrivit legislaţiei române.
(2) Resursele financiare ale Fondului, prevăzute la
art. 5 alin. (2), pot fi investite de către Fond, cu aprobarea Consiliului.
Art. 16. - (1) Fondul are obligaţia organizării şi
conducerii contabilităţii în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii
nr. 82/1991, republicată.
(2) Auditarea situaţiilor financiare se face de un
auditor financiar, persoană juridică autorizată de Camera Auditorilor
Financiari din România, conform legii.
(3) Raportul auditorului financiar şi opinia sa vor fi prezentate Consiliului împreună cu situaţiile
financiare anuale ale Fondului.
(4) Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1
ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie a fiecărui an. Primul exerciţiu
financiar va începe la data la care Fondul devine operaţional.
(5) Situaţiile financiare ale Fondului se supun
aprobării Consiliului.
(6) Raportul anual de activitate, situaţiile financiare
şi raportul auditorului sunt publice.