ORDONANTA DE URGENTA Nr. 1 din 21 ianuarie 1999
privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 22 din 21 ianuarie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Starea de asediu si starea de urgenta sunt masuri exceptionale care se
instituie in cazuri determinate de aparitia unor pericole grave la adresa
apararii tarii si sigurantei nationale sau a democratiei constitutionale ori
pentru prevenirea, limitarea si inlaturarea urmarilor unor dezastre.
Art. 2
Starea de asediu reprezinta ansamblul de masuri cu caracter politic,
militar, economic si social, care se instituie in anumite zone sau pe intregul
teritoriu al tarii, in scopul cresterii capacitatii de aparare a tarii, in
situatia iminentei unei actiuni sau inactiuni indreptate impotriva suveranitatii,
independentei, unitatii statului sau integritatii teritoriale.
Art. 3
Starea de urgenta reprezinta ansamblul de masuri cu caracter politic,
economic, social si de ordine publica, instituit in intreaga tara sau in
anumite zone ori in unele unitati administrativ-teritoriale, in urmatoarele
situatii:
a) existenta unor amenintari la adresa sigurantei nationale sau democratiei
constitutionale, ceea ce face necesare apararea institutiilor statului de drept
si mentinerea sau restabilirea starii de legalitate;
b) iminenta producerii ori producerea unor dezastre, ceea ce face necesare
prevenirea, limitarea si inlaturarea efectelor acestora.
Art. 4
Pe durata starii de asediu si a starii de urgenta, proportional cu
gravitatea situatiei ce a determinat instituirea acestora si numai daca este
necesar, poate fi restrans exercitiul unor drepturi sau libertati fundamentale
inscrise in Constitutie, cu acordul ministrului justitiei.
Art. 5
Starea de asediu se poate institui pe o perioada de cel mult 60 de zile,
iar starea de urgenta, pe o perioada de cel mult 30 de zile.
Art. 6
In raport cu evolutia situatiilor de pericol se poate trece de la starea de
urgenta la starea de asediu si de la starea de asediu la mobilizare sau la
starea de razboi, cu respectarea prevederilor constitutionale si ale prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 7
(1) La instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, unele
atributii ale administratiei publice centrale si locale, legate de aplicarea
dispozitiilor art. 20 din prezenta ordonanta de urgenta, trec in competenta
autoritatilor civile si militare prevazute in decretul de instituire a starii
de asediu sau de urgenta.
(2) Autoritatile civile ale administratiei publice centrale si locale de
specialitate continua exercitarea atributiilor care nu au fost transferate
autoritatilor militare si au obligatia de a acorda sprijin autoritatilor
militare.
Art. 8
In exercitarea atributiilor ce le revin pe durata starii de asediu sau a
starii de urgenta, autoritatile militare emit ordonante militare care au putere
de lege, cu respectarea dispozitiilor art. 4 din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 9
(1) Conducatorii autoritatilor publice centrale si locale, precum si cei ai
altor persoane juridice sunt obligati sa aplice in domeniul lor de activitate
masurile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta si in actele normative
conexe.
(2) Persoanele fizice sunt obligate sa respecte masurile cuprinse in
prezenta ordonanta de urgenta si dispozitiile prevazute in actele normative
specifice starii instituite.
CAP. 2
Procedura instituirii starii de asediu sau a starii de urgenta. Incetarea
acestora
Art. 10
Starea de asediu sau starea de urgenta se instituie de Presedintele
Romaniei prin decret, contrasemnat de primul-ministru si publicat de indata in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 11
Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta se aduce
neintarziat la cunostinta populatiei prin mijloacele de comunicare in masa,
impreuna cu masurile urgente de aplicare, care intra imediat in vigoare.
Decretul se difuzeaza pe posturile de radio si de televiziune, in cel mult doua
ore de la semnare, si este retransmis in mod repetat in primele 24 de ore de la
instituirea starii de asediu sau de urgenta.
Art. 12
In termen de cel mult 5 zile de la instituirea starii de asediu sau a
starii de urgenta, Presedintele Romaniei solicita Parlamentului incuviintarea
masurii adoptate.
Art. 13
In situatia in care Parlamentul nu incuviinteaza starea instituita,
Presedintele Romaniei revoca decretul, masurile dispuse incetandu-si
aplicabilitatea.
Art. 14
Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta trebuie
sa prevada urmatoarele:
a) motivele care au impus instituirea starii;
b) zona in care se instituie;
c) perioada pentru care se instituie;
d) drepturile si libertatile fundamentale al caror exercitiu se restrange,
in limitele prevederilor constitutionale si ale art. 4 din prezenta ordonanta
de urgenta;
e) autoritatile militare si civile desemnate pentru executarea prevederilor
decretului si competentele acestora;
f) alte prevederi, daca se considera necesare;
Art. 15
In functie de evolutia situatiilor de pericol, Presedintele Romaniei, cu
incuviintarea Parlamentului, poate prelungi durata starii instituite si poate
extinde sau restrange aria de aplicare a acesteia.
Art. 16
(1) Incetarea starii de asediu sau de urgenta are loc la data stabilita in
decretul de instituire sau in decretul de prelungire.
(2) In cazul inlaturarii situatiilor de pericol inainte de expirarea
termenului stabilit, incetarea aplicarii masurii exceptionale se dispune prin
decret.
CAP. 3
Competente si responsabilitati
Art. 17
Coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decretul de instituire a
starii de asediu revine, in principal, Ministerului Apararii Nationale.
Art. 18
(1) In cazul instituirii starii de urgenta in temeiul art. 3 lit a), coordonarea
aplicarii masurilor dispuse prin decret revine, in principal, Ministerului de
Interne.
(2) In conditiile alin. (1), Corpul Gardienilor Publici si societatile
specializate de paza pot fi militarizate, desfasurandu-si activitatea in
subordinea Ministerului de Interne.
(3) In cazul prevazut la art. 3 lit. a), fortele Ministerului Apararii
Nationale sprijina logistic fortele Ministerului de Interne, la cererea
acestuia.
Art. 19
Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b),
coordonarea aplicarii masurilor dispuse revine Comisiei Guvernamentale de
Aparare impotriva Dezastrelor.
Art. 20
Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si a
masurilor prevazute in decretul de instituire a starii de asediu sau a starii
de urgenta, autoritatile civile si militare au urmatoarele atributii si
raspunderi:
a) sa intocmeasca planurile de actiune si planurile de ridicare graduala a
capacitatii de lupta, in conformitate cu ordinele si instructiunile proprii;
b) sa dispuna depunerea temporara a armelor, munitiilor si materialelor
explozive aflate asupra populatiei si sa procedeze la cautarea si ridicarea
lor; la incetarea masurii exceptionale, acestea vor fi inapoiate celor in drept
sa le detina; sa dispuna inchiderea temporara a societatilor care
comercializeaza arme si munitii si sa instituie paza acestora;
c) sa limiteze sau sa interzica circulatia vehiculelor sau a persoanelor in
anumite zone ori intre anumite ore si sa elibereze, in cazuri justificate,
permise de libera circulatie;
d) sa efectueze perchezitii oriunde si oricand este nevoie;
e) sa efectueze razii;
f) sa exercite in mod exclusiv dreptul de a autoriza desfasurarea
adunarilor publice, a manifestatiilor sau marsurilor;
g) sa evacueze din zona supusa regimului starii de asediu sau de urgenta
persoanele a caror prezenta nu se justifica;
h) sa dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe directiile si in zonele
stabilite si sa tina evidenta acestora;
i) sa protejeze informatiile cu caracter militar destinate a fi comunicate
prin mass-media; informatiile cu privire la starea de asediu sau la starea de
urgenta, cu exceptia celor referitoare la dezastre, se dau publicitatii numai
cu avizul autoritatilor militare; mijloacele de comunicare in masa, indiferent
de natura si de forma de proprietate, sunt obligate sa transmita, cu
prioritate, mesajele autoritatilor militare, la cererea acestora;
j) sa dispuna inchiderea temporara a unor statii de distribuire a carburantilor,
a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociatiilor si ale
altor localuri publice;
k) sa suspende temporar aparitia sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor
de radio ori de televiziune;
l) sa asigure paza militara a sediilor autoritatilor publice centrale si
locale, a statiilor de alimentare cu apa, energie, gaze, de radio si de
televiziune, precum si a unor agenti economici sau obiective de importanta
nationala; cand situatia impune, dispun oprirea temporara a alimentarii cu
gaze, energie si apa potabila, dupa caz;
m) sa dispuna rationalizarea alimentelor si a altor produse de stricta
necesitate;
n) sa emita ordonante militare;
o) sa interzica circulatia rutiera, feroviara, maritima, fluviala si
aeriana pe diferite rute;
p) dreptul de a ordona unitatilor Ministerului de Interne competente sa
efectueze retineri pe timp de 24 de ore. Arestarea persoanei retinute se poate
face pe baza mandatului dat de procurorul delegat.
Art. 21
(1) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in functie de situatia operativa
concreta din zonele in care a fost instituita starea de asediu sau starea de
urgenta, poate dispune, prin hotarare, ca unitatile militare din fortele
destinate apararii sa fie trecute in trepte superioare ale capacitatii de
lupta, potrivit planurilor intocmite, inclusiv completarea lor cu resurse umane
si materiale, conform organizarii la razboi.
(2) Cheltuielile prilejuite de punerea in aplicare a prevederilor alin. (1)
se asigura de catre Guvernul Romaniei, din Fondul de rezerva bugetara la
dispozitia acestuia.
Art. 22
Durata serviciului militar obligatoriu sau a concentrarii poate fi
prelungita pana la incetarea starii de asediu sau a starii de urgenta, prin
hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
CAP. 4
Ordonantele militare
Art. 23
Ordonantele militare se emit:
1. pe durata starii de asediu:
a) de ministrul apararii nationale sau de seful Statului Major General,
cand starea de asediu a fost instituita pe intregul teritoriu al tarii;
b) de comandantii de mari unitati in raza teritoriala pentru care au fost
imputerniciti de seful Statului Major General, cand starea de asediu a fost
instituita in anumite zone;
2. pe durata starii de urgenta:
a) de ministrul de interne sau de secretarul de stat, prim-loctiitor al
ministrului de interne, cand starea de urgenta a fost instituita pe intregul
teritoriu al tarii;
b) de sefii inspectoratelor de politie judetene sau de seful Directiei
Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, cand starea de urgenta a fost
instituita in zona lor de competenta;
c) de alti ofiteri imputerniciti de secretarul de stat, prim-loctiitor al
ministrului de interne, cand starea de urgenta a fost instituita in doua sau mai
multe judete.
Art. 24
Ordonanta militara cuprinde:
a) titlul si numarul acesteia;
b) autoritatea militara emitenta;
c) baza legala a acesteia;
d) perioada de aplicare a acesteia;
e) regulile si masurile speciale care se dispun in zona in care s-a
instituit starea de asediu sau starea de urgenta, precum si sanctiunile
aplicabile in cazul nerespectarii acestora;
f) autoritatea abilitata sa asigure aplicarea si respectarea dispozitiilor
acesteia;
g) modul de aducere a ei la cunostinta populatiei;
h) data, stampila si semnatura autoritatii emitente.
CAP. 5
Masuri care se iau pe durata starii de asediu
Art. 25
Pe durata starii de asediu se pot lua urmatoarele masuri:
a) aplicarea masurilor prevazute in planurile aprobate, precum si a altor
masuri pe care le considera oportune;
b) inchiderea frontierei de stat in intregime sau in zona in care a fost
instituita starea de asediu, intensificarea controlului la punctele de trecere
a frontierei care raman deschise, precum si a pazei si supravegherii frontierei
pe toata lungimea sa;
c) amplificarea activitatilor de productie a societatilor comerciale si a
agentilor economici care, prin natura domeniului de activitate, au atributii in
realizarea produselor cu destinatie militara sau executa reparatii la unele
categorii de tehnica militara;
d) organizarea si asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile
fortelor destinate apararii;
e) luarea masurilor pregatitoare specifice de catre autoritatile publice
care au atributii la mobilizare si razboi;
f) intensificarea masurilor organizatorice si de pregatire pentru protectia
civila;
g) interzicerea circulatiei rutiere, feroviare, maritime, fluviale si
aeriene pe diferite rute;
h) dreptul de a ordona unitatilor Ministerului de Interne competente sa
efectueze retineri pe timp de 24 de ore. Arestarea persoanei retinute se poate
face pe baza mandatului dat de procurorul delegat.
CAP. 6
Masuri care se iau pe durata starii de urgenta
Art. 26
(1) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. a), se
pot lua urmatoarele masuri:
a) aplicarea de catre autoritatile militare a masurilor prevazute in
planurile aprobate conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si ale
decretului de instituire;
b) organizarea si asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile
fortelor destinate apararii;
c) inchiderea frontierei de stat, in intregime sau in zona in care a fost
instituita starea de urgenta, intensificarea controlului la punctele de trecere
a frontierei care raman deschise, precum si a pazei si supravegherii frontierei
pe toata lungimea sa.
(2) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b),
autoritatile si institutiile publice, agentii economici si populatia sunt
obligati sa aplice si sa respecte prevederile legale speciale pe domeniu,
precum si masurile dispuse de autoritatile competente.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 27
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta sau a dispozitiilor
ordonantelor militare emise pe timpul starii de asediu si al starii de urgenta
atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 28
(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) constituie contraventie,
daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa
fie considerata infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei
la 5.000.000 lei.
(2) Sanctiunea poate fi aplicata si persoanei juridice.
Art. 29
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 28 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre persoanele imputernicite de ministrul apararii nationale sau,
dupa caz, de ministrul de interne.
Art. 30
Contraventiilor prevazute la art. 28 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 31
(1) Fapta personalului militar in activitate sau mobilizat, care manifesta
atitudine de defetism, incita la insubordonare sau nu executa ordinele primite,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 15 la 20 de ani sau
cu inchisoare pe viata.
(2) Comandantul suprem al fortelor armate si membrii Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii raspund pentru ordinele date si pentru efectele executarii
acestora.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 32
Autoritatile civile si militare, carora le revin indatoriri in temeiul
prezentei ordonante de urgenta, au obligatia ca, in termen de 90 de zile de la
data intrari in vigoare a acesteia, sa elaboreze planuri de cooperare si de
actiune specifice, sa stabileasca fortele si mijloacele necesare punerii lor in
aplicare si sa asigure cunoasterea de catre personalul din structurile
subordonate a obligatiilor ce ii revin.
Art. 33
Cercetarea si judecarea infractiunilor contra sigurantei statului si a
infractiunilor contra pacii si omenirii, savarsite pe durata starii de asediu
sau a starii de urgenta, intra in competenta parchetelor si instantelor civile
sau militare, conform Codului de procedura penala.
Art. 34
In termen de 60 de zile de la incetarea starii de asediu sau a starii de
urgenta, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii prezinta Parlamentului un raport
asupra evenimentelor care au determinat instituirea acestora, actiunile
intreprinse si masurile necesare prevenirii unor astfel de situatii.
Art. 35
(1) Pe timpul starii de asediu si al starii de urgenta, folosirea
armamentului din dotare si a munitiei aferente se va face prin derogare de la
legislatia in materie, in vigoare pe timp de normalitate, data fiind iminenta
situatiei operative.
(2) Singura somatie inaintea folosirii armamentului din dotare o va
constitui ordinul procurorului prin care se constata ca activitatea ce urmeaza
a fi reprimata este ilegala.
(3) Ordinul procurorului se va transmite in mod direct sau prin mijloacele
de comunicare in masa.
Art. 36
Deschiderea de credite in vederea efectuarii cheltuielilor necesare pentru
activitatile institutiilor statului, legate de aplicarea masurilor prevazute de
prezenta ordonanta de urgenta pe timpul starii de urgenta sau a starii de
asediu, nu este supusa controlului preventiv al Curtii de Conturi.
Art. 37
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga orice
dispozitie contrara.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministru de stat, ministrul
apararii nationale,
Victor Babiuc
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca