LEGE
Nr. 453 din 1 noiembrie 2004
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul
starii de asediu si regimul starii de urgenta
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1052 din 12 noiembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1 din 21 ianuarie 1999
privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 1999, cu urmatoarele
modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Starea de asediu si starea de urgenta privesc situatii de criza ce impun
masuri exceptionale care se instituie in cazuri determinate de aparitia unor
pericole grave la adresa apararii tarii si securitatii nationale, a democratiei
constitutionale ori pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea urmarilor unor
dezastre."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Starea de asediu reprezinta ansamblul de masuri exceptionale de natura
politica, militara, economica, sociala si de alta natura aplicabile pe intreg
teritoriul tarii ori in unele unitati administrativ-teritoriale, instituite
pentru adaptarea capacitatii de aparare a tarii la pericole grave, actuale sau
iminente, care ameninta suveranitatea, independenta, unitatea ori integritatea
teritoriala a statului. In cazul instituirii starii de asediu se pot lua masuri
exceptionale aplicabile pe intreg teritoriul tarii ori in unele unitati
administrativ-teritoriale."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Starea de urgenta reprezinta ansamblul de masuri exceptionale de natura
politica, economica si de ordine publica aplicabile pe intreg teritoriul tarii
sau in unele unitati administrativ-teritoriale care se instituie in urmatoarele
situatii:
a) existenta unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea
nationala ori functionarea democratiei constitutionale;
b) iminenta producerii ori producerea unor calamitati care fac necesara
prevenirea, limitarea sau inlaturarea, dupa caz, a urmarilor unor
dezastre."
4. Dupa articolul 3 se introduc doua articole noi, articolele 3^1 si 3^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 3^1
Starea de asediu si starea de urgenta pot fi instituite si mentinute numai
in masura ceruta de situatiile care le determina si cu respectarea obligatiilor
asumate de Romania potrivit dreptului international.
Art. 3^2
Pe durata starii de asediu si a starii de urgenta sunt interzise:
a) limitarea dreptului la viata, cu exceptia cazurilor cand decesul este
rezultatul unor acte licite de razboi;
b) tortura si pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante;
c) condamnarea pentru infractiuni neprevazute ca atare, potrivit dreptului
national sau international;
d) restrangerea accesului liber la justitie."
5. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, exercitiul unor
drepturi si libertati fundamentale poate fi restrans, cu exceptia drepturilor
omului si libertatilor fundamentale prevazute la art. 3^2, numai in masura in
care situatia o cere si cu respectarea art. 53 din Constitutia Romaniei, republicata."
6. Articolul 6 se abroga.
7. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) La instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, unele
atributii ale administratiei publice centrale de specialitate si ale
administratiei publice locale trec in competenta autoritatilor militare si a
altor autoritati publice, prevazute in decretul de instituire a starii de
asediu sau de urgenta.
(2) Autoritatile civile ale administratiei publice continua exercitarea
atributiilor care nu au fost transferate autoritatilor prevazute la alin. (1)
si au obligatia de a acorda sprijin acestora."
8. Articolul 8 se abroga.
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Conducatorii autoritatilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum
si persoanele fizice au obligatia sa respecte si sa aplice toate masurile
stabilite in prezenta ordonanta de urgenta, in actele normative conexe, precum
si in ordonantele militare sau in ordine, specifice starii instituite."
10. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Procedura instituirii si incetarii starii de asediu si a starii de
urgenta"
11. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
In situatia in care Parlamentul nu incuviinteaza starea instituita,
Presedintele Romaniei revoca de indata decretul, masurile dispuse incetandu-si
aplicabilitatea."
12. La articolul 14, dupa litera c) se introduce o litera noua, litera
c^1), cu urmatorul cuprins:
"c^1) masurile de prima urgenta care urmeaza a fi luate;"
13. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
In functie de evolutia situatiilor de pericol, Presedintele Romaniei, cu
incuviintarea Parlamentului, poate prelungi durata starii instituite si poate
extinde sau restrange aria de aplicare a acesteia. Prelungirile se dispun in
conditiile prevederilor art. 5."
14. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul inlaturarii situatiilor de pericol, inainte de expirarea
termenului stabilit, incetarea aplicarii masurii exceptionale se dispune prin
decret, cu incuviintarea prealabila a Parlamentului."
15. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) In cazul instituirii starii de urgenta in temeiul art. 3 lit. a),
coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decret revine Ministerului
Administratiei si Internelor.
(2) In conditiile alin. (1), Politia Comunitara poate fi militarizata, in
totalitate sau numai in anumite unitati administrativ-teritoriale,
desfasurandu-si activitatea in subordinea Ministerului Administratiei si
Internelor.
(3) In cazul prevazut la art. 3 lit. a), Ministerul Apararii Nationale
sprijina fortele Ministerului Administratiei si Internelor, la cererea
acestuia, in baza aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, in limitele
si conditiile stabilite de acesta.
(4) Fortele Ministerului Apararii Nationale pot acorda sprijin numai in
misiuni pentru care au pregatirea si dotarea corespunzatoare."
16. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b),
gestionarea masurilor dispuse revine Sistemului National de Management al
Situatiilor de Urgenta, sub conducerea nemijlocita a ministrului administratiei
si internelor si in coordonarea primului-ministru."
17. La articolul 20, partea introductiva si literele b, d), k) si n) vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si a
masurilor prevazute in decretul de instituire a starii de asediu sau a starii
de urgenta, autoritatile militare, precum si celelalte autoritati publice
prevazute la art. 7 alin. (1) au urmatoarele atributii si raspunderi:
...........................................................................
b) sa dispuna depunerea temporara, la organele de politie de pe raza
judetului sau a municipiului Bucuresti, a armelor, munitiilor si materialelor
explozive aflate asupra populatiei si sa procedeze la cautarea celor nedepuse
in termenul stabilit, urmand ca la incetarea masurii exceptionale acestea sa
fie inapoiate celor in drept sa le detina; sa dispuna inchiderea temporara a
societatilor care comercializeaza arme si munitii si sa instituie paza
acestora;
...........................................................................
d) sa efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, cand acestea se
impun;
...........................................................................
k) sa suspende temporar aparitia sau difuzarea unor publicatii ori a unor
emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;
...........................................................................
n) sa emita ordonante militare sau ordine, dupa caz;"
18. La articolul 20, litera p) se abroga.
19. Dupa articolul 20, se introduce un articol nou, articolul 20^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 20^1
In exercitarea atributiilor ce le revin pe durata starii de asediu sau a
starii de urgenta, autoritatile prevazute la art. 7 alin. (1) pot emite
ordonante militare, respectiv ordine, care sunt obligatorii, conform
legii."
20. La articolul 21, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) In functie de situatia operativa concreta din unitatile
administrativ-teritoriale in care a fost instituita starea de asediu sau starea
de urgenta, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii poate dispune ca unitatile
militare din fortele destinate apararii sa fie trecute in trepte superioare ale
capacitatii de lupta, potrivit planurilor intocmite, inclusiv completarea lor
cu resurse umane si materiale, conform organizarii la razboi."
21. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Pe timpul starii de asediu sau al starii de urgenta, Consiliul Suprem de
Aparare a Tarii, in limitele prevazute de legea sa organica, poate prelungi
durata indeplinirii indatoririlor militare ale cetatenilor."
22. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 4
Ordonante militare si ordine ale altor autoritati publice"
23. La articolul 23, partea introductiva si litera b) a punctului 1 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Ordonantele militare se emit in limitele stabilite prin decretul de
instituire a masurii exceptionale, astfel:
...........................................................................
b) de comandantii de mari unitati in raza teritoriala pentru care au fost
imputerniciti de seful Statului Major General, cand starea de asediu a fost
instituita in anumite unitati administrativ-teritoriale;".
24. La articolul 23, literele a) si b) ale punctului 2 vor avea urmatorul
cuprins:
"a) de ministrul administratiei si internelor sau de inlocuitorul de
drept al acestuia, cand starea de urgenta a fost instituita pe intregul
teritoriu al tarii;
b) de ofiterii imputerniciti de ministrul administratiei si internelor sau
de inlocuitorii legali ai acestora, cand starea de urgenta a fost instituita in
anumite unitati administrativ-teritoriale;"
25. La articolul 23, litera c) a punctului 2 se abroga.
26. Dupa articolul 23 se introduce un articol nou, articolul 23^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 23^1
Pe durata starii de urgenta, conducatorii altor autoritati prevazute la
art. 7 alin. (1) pot emite ordine sau pot imputernici persoane in acest
sens."
27. La articolul 24, partea introductiva si literele a) - d) si g) vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 24
Ordonanta militara sau ordinul cuprinde:
a) titlul si numarul;
b) autoritatea emitenta;
c) baza legala a emiterii;
d) perioada de aplicare;
...........................................................................
g) modul de aducere la cunostinta populatiei;"
28. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 5
Masuri care se pot dispune pe durata starii de asediu"
29. La articolul 25, partea introductiva si litera a) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 25
Pe durata starii de asediu se pot dispune urmatoarele masuri:
a) aplicarea planurilor de actiune specifice si de cooperare aprobate,
precum si luarea altor masuri care se impun;".
30. La articolul 25, literele g) si h) se abroga.
31. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 6
Masuri care se pot dispune pe durata starii de urgenta"
32. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. a), se
pot dispune urmatoarele:
a) aplicarea planurilor aprobate, conform dispozitiilor prezentei ordonante
de urgenta si ale decretului de instituire;
b) organizarea si asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile
autoritatilor publice stabilite sa actioneze;
c) inchiderea frontierei de stat, in intregime sau in zona in care a fost
instituita starea de urgenta, intensificarea controlului la punctele de trecere
a frontierei care raman deschise, precum si supravegherea frontierei pe toata
lungimea sa.
(2) Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b),
autoritatile si institutiile publice, agentii economici si populatia sunt
obligate sa respecte si sa aplice prevederile legale speciale pe domeniu,
precum si masurile dispuse de autoritatile competente."
33. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta sau a dispozitiilor
ordonantelor militare ori a ordinelor emise pe timpul starii de asediu si al
starii de urgenta atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau
penala, dupa caz."
34. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoane
fizice, si de la 10.000.000 lei la 700.000.000 lei, pentru persoane
juridice."
35. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 28 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre persoanele imputernicite de ministrul apararii nationale sau,
dupa caz, de ministrul administratiei si internelor."
36. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Contraventiilor prevazute la art. 28 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare."
37. La articolul 31, alineatul (2) se abroga.
38. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Autoritatile militare si celelalte autoritati publice, carora le revin
indatoriri in temeiul prezentei ordonante de urgenta, au obligatia ca, in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia, sa elaboreze
planuri de cooperare si de actiune specifice, sa stabileasca fortele si
mijloacele necesare punerii lor in aplicare si sa asigure cunoasterea de catre
personalul din structurile subordonate a obligatiilor ce ii revin."
39. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
In termen de 60 de zile de la incetarea starii de asediu sau a starii de
urgenta, Presedintele Romaniei prezinta Parlamentului o informare asupra
evenimentelor care au determinat instituirea acestora, actiunile intreprinse si
masurile necesare prevenirii unor astfel de situatii."
40. Articolele 35 si 36 se abroga.
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de
asediu si regimul starii de urgenta, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA