DECIZIE Nr. 342 din 5 decembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 24 februarie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Eremia
Dan George in Dosarul nr. 75/CA/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia
comerciala.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Eremia Dan George, lipsind
cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia,
considerand ca textul criticat incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), ale art.
15 alin. (2), ale art. 22 alin. (2) si ale art. 41 alin. (7) din Constitutie,
pentru motivele pe care le-a expus si in concluziile scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 mai 2002, Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, exceptie ridicata de
Eremia Dan George in Dosarul nr. 75/CA/2001 al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a aratat
ca textul criticat incalca dispozitiile art. 16 alin. (1), ale art. 15 alin.
(2), ale art. 22 alin. (2) si ale art. 41 alin. (7) din Constitutie, intrucat
punctajul pe baza caruia i se calculeaza cuantumul pensiei se stabileste in mod
discriminatoriu. S-a sustinut, de asemenea, ca prin emiterea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 49/2001, care a modificat dispozitiile art. 180 din
Legea nr. 19/2000, ulterior perioadei cand autorul exceptiei si-a depus dosarul
de pensionare, "se pierde dreptul avut conform art. 180 din Legea nr.
19/2000, de a beneficia de prevederile art. 77, 78 si 165 din Legea nr.
19/2000", ceea ce echivaleaza cu o aplicare retroactiva a ordonantei.
Aplicarea unui punctaj denaturat, calculat in mod arbitrar, il supune pe
pensionar la un tratament degradant, interzis de art. 22 din Legea
fundamentala, iar diminuarea drastica a punctajului sau mediu anual echivaleaza
cu o confiscare.
Tribunalul Constanta - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia este
neintemeiata. In acest sens se arata ca "dispozitiile art. 180 alin. (2)
din Legea nr. 19/2000 nu incalca prevederile constitutionale". In ceea ce
priveste principiul egalitatii reglementat in art. 16 alin. (2) din
Constitutie, instanta retine ca, "date fiind conditiile economice diferite
in care se produce evenimentul iesirii la pensie, este normal sa existe diferente
intre persoanele pensionate in baza Legii nr. 3/1977 si cele supuse noii
reglementari".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece
"masurile din cuprinsul acestor dispozitii legale privesc pe toti
cetatenii care, la data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, se aflau in
aceeasi situatie, si anume aveau pensii stabilite conform legislatiei
anterioare". De asemenea, dispozitiile atacate sunt considerate a fi in
concordanta si cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, intrucat ele
se aplica de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 49/2001, care a modificat art. 180 din Legea nr. 19/2000, si nu se pot
regasi in cuprinsul acestora prevederi de natura sa retroactiveze. In ceea ce priveste
pretinsa incalcare a art. 22 alin. (2) si a art. 41 alin. (7) din Constitutie,
Guvernul considera ca aceste dispozitii nu au nici o incidenta asupra
prevederilor legale criticate.
Avocatul Poporului arata ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, apreciind, in esenta, ca "datorita situatiei economice
existente la date diferite si contributiilor la asigurarile sociale diferite,
este normal sa existe diferente in ceea ce priveste cuantumul pensiilor",
invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Textul criticat a fost modificat prin
Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Textul criticat
pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
"(2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in
vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui
pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei
anterioare, pe categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus
contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la
valoarea unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80."
In opinia autorului exceptiei textele criticate contravin urmatoarelor
prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 22 alin. (2): "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui
fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant.";
Art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
prevederile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 103 din 26 martie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002,
Curtea, respingand exceptia, a stabilit ca, pentru pensiile stabilite anterior
intrarii in vigoare a noii reglementari, problema determinarii punctajului
mediu anual al fiecarei persoane este de natura tehnica si nu reprezinta o
incalcare a principiului egalitatii, prevazut la art. 16 din Constitutie. Pe
aceasta baza s-a apreciat ca "de vreme ce drepturile de pensii anterior
stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile stabilite reflecta,
in cuantum, posibilitatile limitate in raport cu sursele existente intr-o
perioada data, nu se poate sustine ca noile reglementari tranzitorii ar leza
demnitatea umana sau ca ar contrazice <<dreptatea sociala>> si nici
ca ar atinge drepturi de pensie castigate printr-o lege anterioara".
Considerentele si solutia din acest dosar isi mentin valabilitatea si in
cauza de fata.
Cat priveste sustinerea autorului exceptiei ca textul de lege criticat ar
fi contrar principiului neretroactivitatii, Curtea constata ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 a intrat in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, iar prevederile sale se aplica
de la aceasta data, fara a retroactiva.
Curtea nu poate retine nici sustinerea conform careia aplicarea textului
criticat pentru neconstitutionalitate ar echivala cu o confiscare a averii,
contrara Legii fundamentale, intrucat, pe de o parte, punctajul mediu anual
calculat in vederea pensionarii nu reprezinta un element de patrimoniu, aflat
in proprietatea pensionarului si de care acesta ar fi lipsit in mod
neconstitutional, iar pe de alta parte, stabilirea acestui punctaj se face pe
baza unor criterii obiective.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, ridicata de Eremia Dan George in Dosarul nr. 75/CA/2001 al
Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 decembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu