DECIZIE Nr. 349 din 10 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
(1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu
privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr.
87/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 5 martie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia "Casa
Copilului" - Filiala Brasov, Complexul educational Poiana Soarelui, in
dosarele nr. 433/R/2002 si nr. 406/R/2002 ale Curtii de Apel Brasov - Sectia
civila.
La apelul nominal se prezinta reprezentantul autoarei exceptiei,
aparatoarea partilor Manea Salvatore, Atridaldi Rosalba, Pini Carlo si Bertani
Annalisa, precum si reprezentantul Asociatiei "Catharsis" din Brasov,
lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 191C/2002 la
Dosarul nr. 190C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate este identic in cauzele amintite.
Autorii exceptiei, reprezentantii partilor, precum si reprezentantul
Ministerului Public apreciaza ca fiind intrunite conditiile conexarii. In
consecinta, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art.
164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila si al art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicata, dispune conexarea Dosarului nr. 191C/2002 la Dosarul nr.
190C/2002.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autoarei exceptiei sustine
neconstitutionalitatea art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 25/1997, dar, intrucat Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat asupra dispozitiilor legale criticate si a admis critica de
neconstitutionalitate prin Decizia nr. 308 din 12 noiembrie 2002, solicita
respingerea exceptiei ca devenita inadmisibila.
Manea Salvatore, Atridaldi Rosalba, Pini Carlo si Bertani Annalisa, prin
avocat, arata ca, potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
25/1997, pentru realizarea adoptiei nu se poate pune problema consimtamantului
institutiei de drept privat careia i-a fost incredintat copilul declarat
abandonat, sub acest aspect fiind suficient avizul favorabil al Comisiei pentru
protectia copilului de la domiciliul copilului.
Reprezentantul Asociatiei "Catharsis" din Brasov invoca
dispozitiile art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat in dificultate, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 108/1998, care prevad ca "[...] in cazul in care copilul a fost
declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, [...],
drepturile parintesti asupra copilului se exercita de catre consiliul judetean,
respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin
Comisia pentru protectia copilului". Prin urmare, organismul privat
autorizat caruia i-a fost incredintat copilul nu are dreptul de a-si exprima
consimtamantul pentru incuviintarea adoptiei, atata timp cat drepturile sale cu
privire la minor sunt limitate de lege. Asociatia "Catharsis" din
Brasov apreciaza ca prin admiterea exceptiei de neconstitutionalitate se ignora
dreptul copilului la o familie si sunt nesocotite interesele superioare ale
minorului care ar trebui luate in considerare cu prioritate.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, aratand ca, desi Decizia Curtii
Constitutionale nr. 308/2002*), prin care s-a admis exceptia de
neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. a) si
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 87/1998, nu a fost inca publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, efectele obligatorii ale acesteia se produc fata de Curte.
------------
*) Decizia nr. 308/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 78 din 6 februarie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 23 aprilie 2002, pronuntate in Dosarul nr. 406/R/2002
si in Dosarul nr. 433/R/2002, Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia "Casa Copilului" -
Filiala Brasov, Complexul educational Poiana Soarelui.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 25/1997 incalca art. 45 alin. (1) din Legea fundamentala, deoarece textul
de lege criticat nu prevede situatia in care minorul a fost incredintat unei
institutii private, legal constituite, respectiv situatia in care, printr-o
sentinta judecatoreasca, s-a delegat exercitiul drepturilor parintesti unei
institutii private autorizate, caz in care este necesara exprimarea
consimtamantului acesteia la incuviintarea adoptiei.
Curtea de Apel Brasov - Sectia civila, exprimandu-si punctul de vedere,
considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a
transmite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
in cauza. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr.
35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
Avocatului Poporului.
Guvernul arata ca nu se poate invoca, pe calea contenciosului
constitutional, lipsa de reglementare intr-un anumit domeniu, astfel incat
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra oportunitatii sau
necesitatii unei anumite reglementari. Fata de aceste considerente se apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
Avocatul Poporului considera ca textele de lege criticate nu contravin in
nici un mod prevederilor art. 45 alin. (1) din Constitutie, ci, dimpotriva,
constituie o expresie a aplicarii acestora. Prin urmare, exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere exprimate de Guvern si de
Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, astfel cum
rezulta din incheierile de sesizare si din notele scrise depuse de autorul
exceptiei la dosarul cauzei, art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al
adoptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 12
iunie 1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 168 din 29 aprilie 1998.
Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 7: "(1) Pentru incuviintarea adoptiei sunt necesare:
a) consimtamantul, exprimat in forma autentica, al parintilor sau, dupa
caz, al parintelui la adoptia copilului de catre o persoana sau familie propusa
de Comisia pentru protectia copilului;
b) avizul favorabil al Comisiei pentru protectia copilului de la domiciliul
copilului;
c) consimtamantul copilului care a implinit varsta de 10 ani;
d) consimtamantul persoanei sau al familiei care adopta.
(2) Daca parintii copilului sunt decazuti din drepturile parintesti,
decedati, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti, necunoscuti sau
se afla in orice situatie care determina imposibilitatea de a-si manifesta
vointa, precum si in cazul in care copilul este declarat judecatoreste
abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, consimtamantul
prevazut la alin. (1) lit. a) nu este necesar."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 45 alin. (1), care au urmatorul continut:
"Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de
asistenta in realizarea drepturilor lor."
Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al
adoptiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998. Prin Decizia nr. 308
din 12 noiembrie 2002 (in curs de publicare), Curtea a constatat ca exceptia este
intemeiata, deoarece intre textul de lege criticat si art. 5 paragraful 1 lit.
a) din Conventia europeana in materia adoptiei de copii apare o neconcordanta,
determinata de omisiunea legii interne de a prevedea obligativitatea luarii
consimtamantului la incuviintarea adoptiei, in absenta parintilor, de la
institutiile care exercita ocrotirea parinteasca, respectiv persoanele fizice
sau juridice carora le-a fost incredintat copilul. Astfel, dispozitiile art. 7
alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/1998, contravin prevederilor
art. 20 alin. (2) din Constitutie, care consacra prevalenta reglementarilor
internationale fata de cele interne in ceea ce priveste drepturile si libertatile
cetatenilor.
Curtea constata ca, desi acea decizie nu a fost inca publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, iar potrivit art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Deciziile sunt obligatorii de la data publicarii lor in
Monitorul Oficial al Romaniei si produc efecte numai pentru viitor", sunt
aplicabile in cauza prevederile art. 23 alin. (3) teza a doua, care prevad ca
"Nu pot face obiectul exceptiei [...] prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale".
Inadmisibilitatea exceptiei, fiind un element definitoriu al competentei
instantei constitutionale, este subsecventa exclusiv pronuntarii, anterior, de
catre Curtea Constitutionala a unei decizii de admitere a exceptiei cu acelasi
obiect si constatarii neconstitutionalitatii prevederilor deduse, din nou,
controlului de constitutionalitate. Sub acest aspect, imprejurarea ca decizia
anterioara nu a fost inca publicata nu are relevanta fata de Curte, solutia
prin care s-a constatat neconstitutionalitatea art. 7 alin. (1) lit. a) si
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 87/1998, fiindu-i opozabila.
Prin urmare, retinand ca acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate
(opozabil Curtii Constitutionale de la data pronuntarii deciziei de admitere a
exceptiei, respectiv 12 noiembrie 2002, iar nu de la publicarea in Monitorul
Oficial al Romaniei, care inca nu s-a efectuat) a intervenit dupa sesizarea Curtii,
urmeaza ca exceptia sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 87/1998, exceptie ridicata de Fundatia Casa Copilului
- Filiala Brasov, Complexul educational Poiana Soarelui, in dosarele nr.
433/R/2002 si nr. 406/R/2002 ale Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 decembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu